Předsedkyně ČNR D. Burešová,
místopředsedové ČNR J. Kasal, Z. Malík,
J. Vlach a 157 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády P. Pithart, místopředsedové
vlády M. Lukeš a J. Stráský, ministr
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
T. Ježek, ministr životního prostředí
I. Dejmal, ministr práce a sociálních věcí
M. Horálek, ministr financí K. Špaček,
ministr zdravotnictví M. Bojar, ministr spravedlnosti J.
Novák, ministryně obchodu a cestovního ruchu
V. Štěpová, ministr státní kontroly
I. Němec, generální prokurátor L.
Brunner.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní
poslankyně, páni poslanci, přeji Vám
hezký den. Právě jsem dostal velice zajímavou
zprávu, že počet poslanců, kteří
se podepsali do archů, přesáhlo číslo
100, takže můžeme začít.
Víte, že dnešní den je pátým
jednacím dnem 30. schůze České národní
rady.
Včera jsme ze schváleného pořadu projednali
tři body, u jednoho bodu jsme jednání přerušili
s tím, že se v něm bude pokračovat na
únorové schůzi. Dnes nám k projednání
zbývá:
Volba členů Rady České televize -
vyhlášení výsledků druhého
kola voleb,
Volba ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny
- druhé kolo,
Informace vlády ČR o stavu přípravy
a průběhu velké privatizace, vstupu zahraničního
kapitálu do české ekonomiky a o dalším
navrhovaném postupu v kupónové privatizaci,
Návrh na usnesení ČNR k současné
situaci ve zdravotnictví v České republice
(podle návrhu poslance Loma),
Odpovědi členů vlády ČR na
interpelace, otázky a podněty poslanců,
Stanovisko ČNR k některým požadavkům
pana Miloslava Marečka (podle návrhu poslance Payna),
Návrh na usnesení ČNR k přípravě
zahájení činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu ČR (podle návrhu
poslance Kozánka),
Zpráva o činnosti předsednictva ČNR
za dobu od 20. prosince do 21. ledna 1992.
Než začneme jednat, chci připomenout, že
jsme včera rozhodli zahájit dnešní jednací
den bodem, který se týká velké privatizace.
Doporučuji však, abychom nejdříve vyslechli
výsledky druhého kola volby členů
Rady České televize a abychom ještě
také přistoupili ke druhému kolu volby ředitele
Všeobecné zdravotní pojišťovny. Dámy
a pánové, dám hlasovat o tom, kdo souhlasí
s touto drobnou úpravou v pořadu jednání.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 79.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 3.
Nemusí být člověk velkým matematikem,
aby prostým součtem těchto čísel
zjistil, že nejsme usnášeníschopní.
Prosím, aby všichni poslanci, kteří
se ještě v tuto chvíli nacházejí
v předsálí, vstoupili do sněmovní
síně.
/Poslanci přicházejí./ Pokusíme se
hlasování o této drobné změně
programu zopakovat.
Kdo souhlasí s takto uspořádaným programem,
ať zvedne ruku. 103
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Budeme pokračovat v přerušeném jednání
bodu
Včera jsme v prvním kole zvolili všechny členy
Rady Českého rozhlasu, členy Federální
rady pro rozhlasové a televizní vysílání
a pět členů Rady České televize.
Prosím zástupce ověřovatelů
ČNR pana poslance Karase, aby nás seznámil
s výsledkem druhého kola volby, v němž
jsme měli rozhodnout o zbývajících
čtyřech členech Rady České
televize. Poslanec Jiří Karas: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych vás
seznámil s výsledkem tajného hlasování
při volbě členů Rady České
televize.
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
126 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 125 platných lístků, žádný
neplatný lístek. Počet neodevzdaných
hlasovacích lístků 1, počet nevydaných
hlasovacích lístků 74.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto: pro pana Petra Fleischmanna bylo odevzdáno
84 platných hlasů, pro pana Jiřího
Růžičku bylo odevzdáno 58 platných
hlasů, pro pana Zdeňka Stráského bylo
odevzdáno 36 platných hlasů, pro pana Jana
Svačinu bylo odevzdáno 38 platných hlasů,
pro pana Jana Trefulku bylo odevzdáno 71 platných
hlasů, pro pana Martina Weisse bylo odevzdáno 46
platných hlasů, pro pana Jana Winklera bylo odevzdáno
49 platných hlasů, pro pana Jaromíra Zeminu
bylo odevzdáno 42 platných hlasů.
Jako členové Rady České televize byli
ve druhé volbě zvoleni pánové: Petr
Fleischmann a Jan Trefulka.
Jménem skupiny ověřovatelů těmto
pánům srdečně blahopřeji.
Do třetího kola postupují tito kandidáti:
pánové Jiří Růžička,
Martin Weiss, Jan Winkler a Jaromír Zemina. Z těchto
čtyř kandidátů bychom se měli
pokusit zvolit dva členy Rady České televize.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jiřímu Karasovi za sdělení
výsledků včerejšího hlasování.
Dámy a pánové, nyní bychom tedy měli
přistoupit ke třetímu kolu voleb. Dovolím
si navrhnout, abychom spojili hlasování v rámci
třetího kola voleb do České televize
s hlasováním při volbě ředitele
Všeobecné zdravotní pojišťovny. Ptám
se ověřovatelů, zda je to technicky možné.
/Ano./ Má někdo námitky proti tomu, abychom
takto pokračovali? Hlásí se pan poslanec
Richard Hájek. Prosím, pane poslanče, máte
slovo.
Poslanec Richard Hájek: Vážené
paní poslankyně, páni poslanci, pane předsedající,
považuji za svou povinnost ještě před
volbou ředitele Všeobecné zdravotní
pojišťovny seznámit sněmovnu s informací,
která podle mého názoru může
mít zásadní význam pro naše rozhodování.
Jinak s návrhem, jak přednesl pan předsedající,
souhlasím.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Domnívám se, že o tomto návrhu jsem
povinen dát hlasovat.
Ptám se sněmovny, zda si přeje vyslechnout
informaci, kterou chce pan poslanec Hájek poslancům
předat ještě předtím, než
dojde k volbě ředitele Všeobecné zdravotní
pojišťovny.
Kdo se domnívá, že tato informace by měla
být přednesena, ať zvedne ruku. 92.
Kdo je proti? 1.
Návrh byl přijat, pan poslanec Hájek má
slovo.
Poslanec Richard Hájek: Nejprve bych chtěl
sněmovně poděkovat. Dovolte stručnou
rekapitulaci: Začátkem prosince byl odvolán
dr. Pasternak z funkce ředitele Správy Všeobecné
zdravotní pojišťovny. Na jeho místo byl
jmenován dr. Hejduk.
Po svém jmenování dr. Hejduk odvolal několik
ředitelů odborů, aniž měl k dispozici
adekvátní náhradníky. Právní
podklady pro uvolnění těchto ředitelů
vypracoval pro dr. Hejduka jeho právní poradce,
který nastoupil na Správu všeobecného
zdravotního pojištění společně
s novým ředitelem.
A nyní k věci. Výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví při výběrovém
řízení vyslechl 20 kandidátů
a navrhnul jediného - dr. Vinše, kterého doporučil
pro své nesporné odborné kvality České
národní radě. Po zjištění,
že dr. Vinš opomenul jak při výběrovém
řízení, tak i v poslaneckých klubech,
do kterých jsem ho přivedl, uvést fakt, že
již 8 týdnů pracuje ve Správě
všeobecného zdravotního pojištění,
výbor rozšířil svým usnesením
kandidátku na volbu ředitele tak, jak jste s ní
byli včera seznámeni.
Dr. Vinš při dalším jednání
s některými členy našeho výboru
totiž potvrdil, že je právním poradcem
dr. Hejduka a potvrdil také, že jeho prvním
úkolem bylo vypracovat právní podklady pro
propuštění výše uvedených
vedoucích odborů Všeobecné zdravotní
pojišťovny. Člověk, který v okamžiku,
kdy jde o volbu do významné funkce, opomene uvést
některá fakta, má na to právo. Ale
člověk, který se aktivně podílí
na destabilizaci kolektivu, člověk, který
se aktivně podílí na kritizovaných
nedostatcích v právních normách a
podzákonných úpravách pro činnost
Pojišťovny, si myslím, že je problematickým
kandidátem. A člověk, který jednou
opomene uvést taková zásadní fakta,
to může opakovat. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hájkovi. Dámy a pánové,
domnívám se, že můžeme přistoupit
k volbě. Je návrh, aby volební akt trval
30 minut. Je 9.43 min., volby začnou bezprostředně
a sejdeme se ve sněmovně v 10.15 h., kdy budeme
pokračovat dalším bodem. /Přerušení
jednání na volby./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní
poslankyně, páni poslanci, budeme pokračovat
v našem jednání.
Nyní měl být na pořadu bod "Informace
vlády ČR o stavu přípravy a průběhu
velké privatizace, vstupu zahraničního kapitálu
do české ekonomiky a dalšího navrhovaného
postupu v kupónové privatizaci". Protože
pan premiér Pithart má ještě několik
málo minut vážné jednání
na federální vládě, týkající
se i tohoto předmětného bodu, navrhuji, abychom
do té doby, než pan premiér Pithart přijde,
pokračovali dalším bodem, kterým je
Slovo má pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení členové vlády,
dovolte, abych vám vysvětlil důvody, které
vedly výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
k tomu, abych požádal o zařazení tohoto
návrhu na usnesení.
Dovolte, abych vám přiblížil současný
stav ve zdravotnictví, kde zdravotníci sice přiznávají,
že byly přijaty po dvou letech od revoluce určité
zákony, ale ve své pracovní činnosti
ze svého hlediska oprávněně tvrdí,
že se ve zdravotnictví nic nezměnilo. Spouštěcím
mechanismem ke vzrůstu nepokojů ve zdravotnictví
v současných dnech je neuspokojivá a stále
se zhoršující situace v organizaci zavádění
nového systému všeobecného zdravotního
pojištění. K neklidu významně
přispívá, že není v dohledu brzké
naplnění zákona o poskytování
zdravotní péče v nestátních
zdravotnických organizacích, který je klíčem
k privatizaci. Před několika dny jsem tady hovořil
o tom, jak neexistence tohoto zákona příčinně
znemožňuje např. privatizaci lázeňské
léčby. Je třeba učinit vše k
brzkému projednání tohoto zákona,
který zajistí svobodný výkon povolání
ve zdravotnictví.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
se zabýval všeobecně neuspokojivou situací
v přípravě na zavedení pojišťovnického
systému již na sklonku roku, kdy Správa všeobecného
zdravotního pojištění zřízená
ministerstvem zdravotnictví zanikla k 1. 1. 1992 a přecházela
ve Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. Výbor
byl silně znepokojen stavem organizovanosti a na základě
konkrétních signálů požádal
na sklonku roku, aby předsednictvo ČNR odvolalo
pracovníka pověřeného ministrem zdravotnictví
řízením Všeobecné zdravotní
pojišťovny a ustanovilo do volby definitivního
ředitele ředitele prozatímního. K
odvolání nedošlo.
Za přítomnosti tohoto pověřeného
pracovníka se sešel výbor, aby 8. ledna projednal
situaci ve zdravotnictví. K této situaci přijal
usnesení, ve kterém doporučuje realizovat
určitá opatření. Usnesení však
zůstalo nerealizováno a v současné
době je v popředí váznoucí
potřebné finanční zásobení
zdravotnických zařízení, deformace
hodnotových vztahů v neúplném Seznamu
výkonů a neexistence Zdravotního řádu,
na který se odvolává § 2 zákona
č. 550/1991 Sb. Výbor je si sice vědom toho,
že už byly učiněny určité
kroky, ale nepovažuje je za dostatečně přesvědčivé
pro řešení hrozící zdravotnické
krize. Proto navrhuje České národní
radě přijmout následující usnesení.
Dovolte, abych vám přečetl návrh na
usnesení, který bychom měli mít všichni
již na lavicích:
"ČNR je vážně znepokojena současnou
situací ve zdravotnictví České republiky.
Přechod na systém všeobecného zdravotního
pojištění je poznamenán závažnými
organizačními a finančními nedostatky.
Přitom stále chybí základní
legislativní norma, umožňující
privatizaci a svobodný výkon povolání
ve zdravotnictví, kterou je zákon o poskytování
zdravotní péče v nestátních
zdravotnických zařízeních.
V organizaci zdravotnických zařízení
vzniká nepřehledná situace kolem důležitých
podzákonných norem, Seznamu výkonů
a Zdravotního řádu. Zdravotnická zařízení
nemají dostatek informací o svých ekonomických
možnostech.
I. ČNR doporučuje vládě ČR:
1. aby návrh zákona o poskytování
zdravotní péče ve státních
zdravotnických zařízeních byl projednán
ve vládě ČR tak, aby mohl být zařazen
na pořad nejpozději na březnové schůzi
ČNR,
2. aby vydala do 21. února nařízení
o Zdravotním řádu dle odst. 3, § 2 zákona
č. 550/1991 Sb.
Za tím účelem ČNR předpokládá
každodenní práci účastníků
dohodovacího řízení při tvorbě
a dopracování Zdravotního řádu.
II. ČNR žádá ředitelství
Všeobecné zdravotní pojišťovny:
1. aby neprodleně zkontrolovalo stav finančního
zásobení a uzavírání smluv
se zdravotnickými zařízeními,
2. aby pokyny a informace pro jednotlivá zdravotnická
zařízení byly vydány v co nejkratším
termínu."
Mimo rámec usnesení navrhuji poslancům, aby
podpořili úsilí výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví na svolání semináře,
na kterém by byli zástupci zdravotnické veřejnosti,
pravděpodobně přespříští
týden. Děkuji za slovo.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi za přednesený návrh
na usnesení. Otevírám k tomuto bodu rozpravu.
Prozatím se přihlásili pan poslanec Kříž,
takže mu uděluji slovo.
Poslanec Karel Kříž: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolil bych si vám přednést pár myšlenek
k rozhodným a tvrdým slovům, která
tady pan poslanec Lom pronesl.
Naše společnost je, a to všichni víme,
ve velmi náročném procesu transformace. Řekl
bych, že projev kolegy poslance Loma je příznačný
právě pro naše současné období.
Opisuje nervozitu a nespokojenost naší zdravotnické
veřejnosti. Vidí tedy dost negací a nevšímá
si příliš toho pozitivního, co bylo
dosaženo.
Proces hluboké transformace, o kterém hovořím,
se přirozeně týká i tak sensitivní
oblasti jako je zdravotnictví. Pokud bychom se chtěli
uchýlit k jednoduchým zkratkám (a současná
situace nás k tomu svádí), tak by se našla
řada důvodů k vytloukání oken
každého ministerstva a ke kamenování
každého ministra, ministrem hospodářství
počínaje, ministrem životního prostředí
konče.
Před týdnem jsem se zastavil v benešovské
poliklinice, kde jsem pracoval 20 let, a slyšel jsem podobné
námitky, které tady odezněly. Ano, byl vydán
nedokonalý ceník s problematickým bodovým
hodnocením a finančním ekvivalentem, zdravotníci
si stěžují na nárůst administrativy
a na mzdové podhodnocování jejich práce.
Vynořila se spousta otázek kolem pojišťovny.
To jsou tedy otázky, které si musíme klást
i my, poslanci. Co s tím? Šlo to vůbec jinak?
A jde to vůbec bez problémů, když měníme
celý zdravotnický systém?
Jaká jsou fakta? Přijali jsme nejdůležitější
zákony pro transformaci zdravotnictví, jeden zákon,
jak se zmínil poslanec Lom, o nestátní zdravotnické
péči nás ještě čeká.
Ale, vážená sněmovno, ty naše zákony
- to je jen kostra, která není sama o sobě
schopná života. Aby celý náš zdravotnický
systém fungoval, je třeba ověřit naše
zákony v praxi, a to spolu s podzákonnými
normami, jako je ceník, Zdravotní řád.
A to se právě teď děje. Přirozeně,
že s problémy, zvláště když
ministerstvo zdravotnictví uvádí do života
Pojišťovnu o rok dříve, než bylo
původně plánováno. S těmito
problémy musíme počítat. A jak můžeme
sledovat práci ministerstva, pak nezůstává
rozhodně uzavřeno vůči informacím,
které z terénu dostává, ať už
je to od Lékařské komory či od jiných
profesních organizací nebo od veřejnosti
jako takové. Kdyby to ministerstvo nedělalo, bylo
by samo proti sobě.
Pokud jde o financování zdravotnictví, tak
sem patří i zdravotnické platy. Zdravotnictví
by bezpečně potřebovalo mnohonásobně
víc miliard, než jsme mu přidělili,
a to nejen na platy, ale na vybavení těch mnohých
zanedbaných nemocnic a poliklinik, které jsme zdědili.
Je možné na to peníze dát? Na to by
nám spíš mohl odpovědět ministr
hospodářství a ministr financí. A
my, poslanci, kteří víme, že tento rok
jsme začali s téměř 5miliardovým
schodkem ve státním rozpočtu.
Když dovolíte, ještě pár velmi
osobních postojů k osobě ministra Bojara.
Znám ho 25 let. Poznali jsme se na stavbě, kam nás
marxistický režim před školou poslal sbírat
zkušenosti. Nebudu se šířit o pracovních
kvalitách ministra Bojara, ty můžete posoudit
sami. Pokud jde o jeho pracovní postup, myslím si,
že jsme na stavbě získali jednu velmi dobrou
zkušenost. Přestavujeme-li dům, tak si musíme
počínat tak obezřetně, aby nám
nespadla střecha na hlavu, vážená sněmovno.
Pod touto střechou by totiž zůstal ležet
člověk, pacient. Pokud jde o navrhované usnesení
ČNR, domnívám se, že je natolik závažné,
že je potřeba, abychom ho projednali nejdříve
v klubech. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./