a) podrobnou zprávu o vývoji národního
hospodářství v roce 1991 s rozborem míry
vlivu zahraničního obchodu na pokles jeho výkonnosti,
zhodnocení rozvoje soukromého sektoru v jednotlivých
odvětvích národního hospodářství,
vývoj počtu pracovních příležitostí
v roce 1991 v jednotlivých odvětvích národního
hospodářství, zhodnocení postupu transformace
české ekonomiky, včetně rozboru sociálních
dopadů na jednotlivé sociální skupiny
obyvatelstva,
b) podrobnou informaci o vývoji rozpočtu v roce
1991 včetně analýzy příčin
odchylek od schváleného rozpočtu,
c) souhrn opatření vlády ČR o obnovení
dynamiky národního hospodářství
a rovnováhy rozpočtu na rok 1992 včetně
návrhu překlenutí schodku 1991.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Potom vás požádám, pane kolego, ještě
jednou při hlasování o přednesení
vašeho návrhu. Než uzavřu rozpravu, do
které se už nikdo nehlásí, táži
se pana ministra Špačka, případně
pana ministra Dyby, zda si přejí vystoupit. Prosím,
pane ministře.
Ministr financí Karel Špaček: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, rád bych reagoval na některé připomínky
a dotazy, které tady zazněly.
Pokud jste si dělali poznámky, špatně
jsem ve svém projevu přečetl jedno číslo,
jak jsem si ověřil ve stenozáznamu. A sice,
když jsem mluvil o časovém průběhu
výdajů, tak ve čtvrtém čtvrtletí
1991 činil 29,1, řekl jsem omylem 20,1, takže
se omlouvám. Správně celý odstavec
zní: "Zmínku si zasluhuje časový
průběh výdajů. Podíl výdajů
ve čtvrtém čtvrtletí v podstatě
odpovídal dlouhodobému průběhu. Ve
4. čtvrtletí jsou výdaje samozřejmě
nejvyšší. Podíl výdajů ve
4. čtvrtletí 1991 činil 29,1 %." A pak
to pokračuje dál.
Pokud tady pan poslanec Petr kritizoval některá
vystoupení, chci říci, že ani moje,
ani vystoupení pana ministra Dyby nebylo schváleno
vládou. To jistě chápete, že to ani
nebylo možné, protože tento bod byl zařazen
na pořad předevčírem, mezitím
se nemohla sejít vláda. Jsou to tedy naše osobní
zprávy, jak to také pan ministr Dyba zdůraznil.
Je nepochybné, že budeme muset tyto výsledky
zanalyzovat ve vládě se všemi důsledky,
se všemi vazbami.
Pan poslanec Komárek se ptal, jak je to se schodkem. V
závěrečném účtu se objeví
částka 12,7 - tato částka se snižuje
o 3,3 odvodů zemědělských organizací.
Tyto odvody byly pozastaveny koncem roku a vzhledem k rozpočtovým
výsledkům je nemůžeme odpustit. Napsal
jsem dopis panu místopředsedovi Klausovi, aby tyto
prostředky byly českému rozpočtu uhrazeny
vzhledem k tomu, že vyplynuly z rozhodnutí federální
vlády. Zatím jsem odpověď nedostal a
pokud mám neoficiální informace, nebylo této
žádosti vyhověno a tudíž nám
nezbývá nic jiného, než aby tyto chybějící
prostředky byly ze strany zemědělských
organizací odvedeny. Podle našich propočtů
to dělá 3,3 mld. Kčs, ale je možné,
že tato částka bude o něco menší
nebo vyšší podle toho, jak velký daňový
nárok vyplyne.
Pokud jde o částku 4,8, potvrzuji - a já
myslel, že to z mého výkladu vyplynulo - že
tyto prostředky nebudeme odvádět na krytí
schodku ústředního rozpočtu. S územními
rozpočty zúčtujeme jenom účelové
dotace. To znamená, že tam, kde jsou účelové
dotace, že se musí vrátit, kde jsou neúčelové
dotace, tak zůstávají v pravomoci okresních
úřadů a místních zastupitelstev.
Tím jsem odpověděl i na první otázku
pana poslance Maryta, jak vidíme reálnost odvodů
z mezd 3,3 mld. Kčs - ty vyžadovat budeme a záleží
na tom, jak daňový nárok vzniká.
Pokud jde o postavení finanční rady. Samozřejmě
je velmi zajímavé, a logika rozpočtových
vztahů nás neustále přesvědčuje,
že tato federace je jednotným státem a že
musíme vytvářet jednotnou rozpočtovou
finanční politiku. Logika rozpočtu nás
vede k tomu, že musíme jeden o druhém vědět
a že rozpočtová soustava tvoří
jeden celek. Samozřejmě vleklá jednání
o státoprávním uspořádání
vždycky stále znovu a znovu narážejí
na tuto rozpočtovou logiku. Bohužel, je to tak, já
jsem na to již několikrát upozorňoval
a samozřejmě se bude muset přihlédnout
i k této věci při dalších jednáních
o státoprávním uspořádání,
protože jestliže chceme mít jednu rozpočtovou
politiku, musí v tom hrát finanční
rada velmi význačné místo.
Dodržení poměru 2:1 jsem již řekl
a budu to požadovat, pokud k takovémuto jednání
dojde. Ovšem nejsem si o tom úplně jist, jak
jsem to říkal.
Pan poslanec Homola pochyboval o těch zemědělských
podnicích, jak jsem to zde říkal, ale jak
tato daňová povinnost vznikne, tak budeme požadovat
odvedení těchto prostředků.
Samozřejmě vystoupení pana poslance Sedláčka
mne velmi zarmoutilo, protože podle mne vychází
z řady nesprávných informací, což
vám zde dokáži. To, co říká
po stránce odborné, o tom se můžeme
zde poradit, podiskutovat o tom, ale já z toho vidím
dost nedobrý útok na ministra. Jinak upozorňuji,
že na své funkci vůbec nelpím a pokud
se rozhodnete, aby to dělal někdo jiný, milerád
vám vyhovím a nebudu nikterak zarmoucen. Upozorňuji,
že pozice ministrů ve vládě s blížícími
se volbami se stává hrozným břemenem
a vždycky žertovně říkám,
že by se měl konečně založit Spolek
proti týrání ministrů. /Potlesk./
Protože i řada nejrůznějších
vlivů se pak projevuje při projednání
parlamentu o zcela odborných otázkách. A
to podle mne dobré není.
Pokud jde o rozpočtové výdaje - prosím,
pane poslanče Sedláčku, abyste mi nyní
věnoval pozornost, protože jste mi předtím
asi pozornost nevěnoval. /Potlesk./ Tak jsem řekl
a mohu vám to na cifrách ukázat, že
až do konce listopadu byl rozpočet přebytkový.
Schodek vznikl až v listopadu u ústředního
rozpočtu, načež ten se okamžitě
snažil reagovat. Samozřejmě každý
ekonom ví, že když budete dělat zásah
6. prosince, že už se velká záchrana neprovede.
Co jsme mohli, tak jsme udělali. Jinak rozpočtové
hospodaření probíhalo v podstatě podle
rozpočtových předpokladů a já
považuji celkem za úspěch, že jsme nepřekročili
výdaje, přestože jsme provedli druhou valorizaci.
Já jsem si tuto valorizaci nevymyslel sám o sobě,
byla o tom ve vládě velká diskuse a ministři
školství a zdravotnictví prohlásili,
že bez této valorizace nastanou poruchy ve zdravotnictví
a školství koncem roku. To si vláda nechtěla
vzít na svědomí. Já bych si to také
nevzal na svědomí a dávám přednost
tomu, aby se bezvadně profinancovaly školství
a zdravotnictví tak, aby nedošlo k žádným
problémům, než abych se honil za fetišem,
že nebude dodržen rozpočtový výsledek.
Z toho nemůžeme dělat fetiš. /Potlesk./
My jsme zde národohospodáři a samozřejmě
musíme také přihlížet k tomu,
jaká je sociální únosnost našich
opatření. Jinak vám mohu říci
- a máte to písemně na stole v materiálu,
který jste dostali v říjnu při druhé
valorizaci, když jsem napsal, že možný schodek
odhadujeme v rozmezí až do 7 mld. Kčs. Čili
žádné překvapení. Patrně
jste asi toto nečetli, když mně nyní
vytýkáte, že se nehodnotila v této sněmovně
možnost rozpočtového schodku.
Je nesporné, že všechny tyto věci byly
v této sněmovně projednány a musím
vám říci, že mám stejný
názor jako pan místopředseda Klaus, který
prohlásil, že je malý zázrak, že
rozpočty dopadly tak, jak dopadly. Děkuji vám.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pan ministr Dyba si přeje říci tři
věty.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel
Dyba: Všechno, co řeknu, pokusím se říci
v podobě, aby to mělo výchovný význam.
Tím, co budu říkat, nechci něco zlehčovat,
i když si možná nakonec jednu poznámku
neodpustím.
Určitě jsem podal realistický obraz situace,
jako se vždycky o to pokouším. Pacient, kterého
jsme zdědili v národním hospodářství,
byl nemocen a vy mu aplikujete jistou terapii a měříte
pokrok v tom, zda se uzdravuje nebo neuzdravuje. Samozřejmě
terapie má nějaké pozitivní účinky
a také vedlejší účinky. Když
si dobře přečtete záznam, který
přečetl pan poslanec Petr, je to tam pěkně
vyváženo. Tady jsou věci, kdy se zdraví
vylepšuje a tady za terapii, kterou aplikujeme, platíme.
Pacient je v takovém a takovém stavu a je vidět
nadějný pokrok, který tady je, zejména
ve srovnání s jinými pacienty kolem nás.
V tom smyslu je to optimistický obraz. Optimistický
je ještě v tom, co jsem řekl jako poslední
větu. Skutečně si myslím, že
jsme určitě lepší než Rakušané
a Němci, jenže oni o tom zatím ještě
nevědí. Tak dlouho to trvat nebude.
O rozpočtu mluvit nebudu. Snad jenom jednu poznámku.
Byl to odhad příjmů rozpočtu. Nic
víc než odhad to nemohlo být. Jsou mezi vámi
lidé, kteří znají matematickou statistiku
a vědí, že odhady jsou zatíženy
určitou chybou. V rámci chyby se odhad pohybuje.
To jinak nejde udělat. V rámci té chyby a
s určitými výhradami přečtěte
si záznam, co jsem říkal, když jste
rozhodli o valorizaci - také akceptuji hodnocení
rozpočtu bez problémů.
Pochybnosti o statistice: jakou chcete míru inflace? Udělám
ji jakou budete chtít. To je podstata věci. Když
ji vezmu na základě srovnání roku
1991 s průměrem roku 1990, mohu to dotáhnout
na 58 % vzestup ceny. Když vezmu průměr roku
1990 a 1991 za jednotlivé měsíce, ke konci
roku 1990, bude to asi 45 %. Důležité je jak
čísla interpretujete. Pro to, co chcete změřit,
musíte zvolit správná čísla.
Když se uvažovalo o tom, co se může stát
v roce 1991 po liberalizaci cen, odhad 30 %, k tomu relevantní
měřit to ke konci roku 1990. Ještě bych
mohl mluvit o tom, že jsou různé cenové
indexy za stejné období. Záleží
na tom, zda vezmete váhy výchozího období
nebo váhy konečného období. Může
se to lišit až o 10 bodů. Všechno to vypovídá
o něčem jiném. To je ve statistice tak zabudováno.
Vážím si práce statistiků, protože
vím, co to znamená. Když budete chtít,
můžete si se mnou o tom pohovořit. Odkáži
vás na literaturu, co jsem k tomu kdy napsal. To může
panu poslanci Petrovi posloužit.
Co jsem slíbil na konec, to šlehnutí. V případě
pana poslance Petra je mi líto, že si nic neodnesl
z toho, co jsem zde říkal, ale nedivím se
tomu.
Pan poslanec Chromý: Vztah mezi makro a mikro. Agregátní
obrazy, to znamená průměrná míra
inflace za rok a celková produkce, nejsou tak nezávislé.
V agregátním se odráží i mikroekonomický
vývoj. Ale to už bychom se dostávali do jiných
souvislostí.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
za tři věty pana ministra Dyby. Do rozpravy se hlásí
pan poslanec Ledvinka. Ještě chtěl ale využít
svého práva pan ministr Vopěnka, kterému
dávám slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Vopěnka: Vážený pane místopředsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, chtěl bych krátce sdělit to, co
všichni víte, že finance do školství
a podpora školství je naprosto nezbytná. Nezbytná
v tomto roce byla, protože každý druhý
z vás, kdykoli sem přijdu do této sněmovny,
na mně žádá finance pro tu či
onu školu v místě vašeho bydliště,
protože je v hrozném stavu. Myslím, že
vám toto zde nemusím zdůrazňovat.
Faktem je, že možná na některých
místech s financemi nebylo dobře hospodařeno.
To mě velmi mrzí, protože to ohrožuje
důvěryhodnost ve finanční požadavky,
které školství žádá. Samozřejmě
budeme tyto případy přešetřovat.
Po dopisu, který jsme dostali od pana ministra Špačka,
jsme některé peníze ušetřili
a vrátili je zpět do pokladny.
Co je potřeba říci: mám dojem, že
velký vliv na to, že jsme měli určitý
schodek v rozpočtu, mělo - ač se zdá
být zanedbatelné - právě zvýšení
platů, k němuž došlo u učitelstva
na Slovensku v září. Tato věc byla
bagatelizována i z hlediska federálního.
Peníze byly poskytnuty i ve slovenském rozpočtu,
i když jsem tenkrát věděl, že na
to nemají. Že na to nemají, ukázalo
se koncem roku.
Za této situace jsem byl vystaven nesmírnému
tlaku ze strany jednak učitelstva, ale i z jiných
stran. Pominu-li nehorázné urážky, které
jsem musel v této věci snášet a kdyby
nedošlo k valorizaci platů učitelstva, musel
bych podat demisi na ministerské místo. Je to věc
politická. Sám vím, že slovenský
ministr školství byl předvolán slovenským
premiérem a bylo mu řečeno, zda by souhlasil
s tím, aby byly platy učitelů zvýšeny.
Za takové situace si nedovedu představit, že
bych byl ochoten říci, že nikoli, když
to bylo přímo takto nabízeno. On za to tolik
nemůže, ale zdálo se mi to skoro jako provokace,
která byla v této době udělána.
Všichni víte, jak vypadá rozpočet i
na tento rok, jak vypadal rozpočet na minulý rok
a jaký je tok financí.
Z tohoto hlediska schodek v českém rozpočtu
je vysvětlitelný i trochu jiným způsobem.
Jsme možná příliš velkorysými
dárci tam, kam bychom sami ty peníze byli schopni
umístit.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu ministrovi. Do rozpravy se přihlásil ještě
pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dámy a pánové, já nebudu mentorovat
- bylo už tady řečeno mnoho. Já mám
velice pragmatickou otázku a prosbu.
Doporučoval bych totiž, aby návrh usnesení,
který přednesl kolega Sojka, byl umravněn
rozpočtovým a kontrolním výborem,
protože se mi zdá, že v poslední větě
je hrubá chyba, technická chyba. Dynamika rozvoje
příjmů státního rozpočtu
1992 - mám dojem, že tam bylo napsáno. Poprosil
bych o odbornou expertizu pana ministra, poněvadž
se mi nezdá, že by to bylo přesně tak,
jak je rozpočet sestaven, že by to bylo proti tomu,
jak je sestaven rozpočet.
Zdá se m tedy, a dovoluji si navrhnout kolegovi Sojkovi
buď, aby se k tomu vyjádřil pan ministr, anebo
rozpočtový výbor, anebo zda by nebylo rozumné,
abychom přijali usnesení, že nám vláda
v březnu předloží zprávu o stavu
unie a hotovo.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dámy a pánové, poněvadž se už
nikdo nepřihlásil k rozpravě, rozpravu uzavírám.
Konstatuji, že kromě návrhu usnesení,
který bych přednesl a který spočívá
v tom, že by sněmovna vzala zprávu, která
byla právě přednesena, na vědomí,
zazněly ještě dva návrhy na doplnění
takovéhoto usnesení, přednesené panem
poslancem Marytem a panem poslancem Sojkou. - Omlouvám
se, je tu ještě jeden návrh, a to pozměňující
návrh k tomu návrhu doplňujícímu,
který právě přednesl pan poslanec
Ledvinka.
Vzhledem k tomu, že ve tři hodiny, tedy v 15 hodin
musíme schůzi přerušit, požádal
bych oba navrhovatele těchto návrhů na doplnění
o společnou konzultaci, včetně pana kolegy
Ledvinky s tím, že bychom neopouštěli
svá místa a že by oba, respektive všichni
tři tito pánové sdělili sněmovně,
zda byli schopni dojít k nějakému konsensu.
Pokud nikoli, budeme hlasovat o návrzích tak, jak
odezněly.
Souhlasí s tím pánové, kteří
navrhovali své doplňky? Pan kolega Maryt a Sojka?
(Oba poslanci projevili souhlas.)
Pane ministře, nerad vidím, že otevíráte
rozpravu, ale máte slovo. (Veselost.)
Ministr financí Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, já tu mám před sebou návrh
usnesení České národní rady
a myslím, že to, jak je to tady napsáno - hovořil
jsem ještě s panem ministrem Dybou - z mého
hlediska je to v pořádku.
Dávám jenom v úvahu tuto věc. Já
už jsem o tom hovořil předevčírem
- dnes byla informace o rozpočtu, v březnu by tedy
měla být podrobná a pak bude závěrečný
účet v dubnu. Jestli o tom tedy skutečně
chcete slyšet třikrát. Pokud ano, pak samozřejmě
se tomu nikterak nebráním, s tím ale, že
to definitivní vypořádání,
definitivní cifry do konce března teprve budu mít
k dispozici až během dubna. Takže zase by to
nebyly úplně přesné, byly by to přesnější,
samozřejmě, cifry, rozbor by byl hlubší,
ale definitivní cifry by to tedy být nemohly z těchto
praktických důvodů.
Čili to b) bych doporučoval, abyste si rozmysleli.
Tady je napsáno "podrobnou informaci o vývoji
rozpočtu v roce 1991, včetně analýzy
příčin odchylek od schváleného
rozpočtu ..." - to je právě obsahem
státního závěrečného
účtu.
Uvažte tedy sami, zda před sněmovnu se s tím
má jít dvakrát, nejdříve s
přibližným materiálem a pak s definitivním.
Dále je tady napsáno, že má vláda
předložit souhrn opatření vlády
České republiky k obnovení dynamiky národního
hospodářství a rovnováhy rozpočtu
na rok 1992. To - myslím - nedává dost smysl,
tam bych dal slovo "zajištění". Muselo
by to znít: "... opatření k zajištění
rovnováhy rozpočtu na rok 1992 ...".
A pak tady je "... včetně návrhu překlenutí
schodku roku 1991 ...". To je právě to, co
podle zákona o rozpočtových pravidlech má
vláda navrhnout ve státním závěrečném
účtu. Čili teprve státní závěrečný
účet a usnesení k němu řeší
tuto otázku.
Čili pokud byste to tam chtěli ponechat, pak bych
doporučoval to "včetně návrhu
překlenutí schodku roku 1991 ..." vyškrtnout,
protože to je v závěrečném účtu,
v každém případě, a doplnit tam
slovo "zajištění".
To jsou drobné poznámky a pak koncepčně
se rozhodněte, zdali chcete o rozpočtu slyšet
ještě v březnu a potom v dubnu.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Využiji toho, že rozprava byla opět otevřena
a ptám se pánů navrhovatelů, zda dospěli
k nějaké modifikaci svých návrhů.
Poslanec Tomáš Sojka: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
domnívám se, že návrhy, které
zde zazněly z úst pana ministra Špačka,
lze akceptovat a že vhodným způsobem doplňují
návrh, který byl přednesen, včetně
dubnového termínu. Březen byl požadován
jen proto, že mám vážné obavy,
jak bude vypadat další zasedání v průběhu
předvolební kampaně.
Čili souhlasím s panem ministrem.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Uzavírám rozpravu a chtěl bych požádat
především pana poslance Maryta a pana poslance
Sojku, že by bylo možná lepší, kdyby
usedli zde poblíž mikrofonu.
První návrh, který jsem zaregistroval jako
návrh doplňující, byl návrh
poslance Maryta. (Poslanec Maryta: byl předán.)
Byl předán. Je to tedy návrh, který
přednese souhrnně pan poslanec Sojka.
Pane poslanče, teď bych poprosil ještě
jednou o přednesení celého znění
vašeho návrhu, včetně návrhu
pana poslance Maryty, jak jsem byl informován z vašeho
rohu.
Poslanec Tomáš Sojka: Návrh usnesení
České národní rady.
"Česká národní rada
I. bere na vědomí
a) informaci ministra financí České republiky
Karla Špačka o předběžných
výsledcích rozpočtového hospodaření
za rok 1991,
b) informaci ministra pro hospodářskou politiku
a rozvoj Karla Dyby o předběžných výsledcích
národního hospodářství v roce
1991.
II. Žádá vládu České republiky,
aby na schůzi ČNR v dubnu 1992 předložila
a) podrobnou zprávu o vývoji národního
hospodářství v roce 1991 s rozborem míry
vlivu zahraničního obchodu na pokles jeho výkonnosti,
zhodnocení rozvoje soukromého sektoru v jednotlivých
odvětvích národního hospodářství,
vývoj počtu pracovních příležitostí
v roce 1991 v jednotlivých odvětvích národního
hospodářství a zhodnocení postupu
transformace české ekonomiky, včetně
rozborů sociálních dopadů na jednotlivé
sociální skupiny obyvatelstva.
b) Souhrn opatření vlády ČR k obnovení
dynamiky národního hospodářství
a zajištění rovnováhy rozpočtu
na rok 1992."
Doporučil bych ještě bod c) t. j. doplnění
o návrh poslance Maryta, kde se žádá
vláda, aby při finančním vypořádání
mezi federací a republikami za rok 1991 důsledně
vycházela z principu poměrného podílu
počtu obyvatel obou republik.