A zákon o hlavním městě Bratislavě
i zákon o městě Košice leccos říká
o tom, jak se problémy decentralizace řeší.
Něco podobného lze spatřovat i v přímé
volbě starostů podle zákona Slovenské
republiky. Zrušením voleného prvku v okrese
a zřízením okresních úřadů,
zavedením okresních dekoncentrovaných pracovišť
ústředních orgánů státní
správy byla část krajských pravomocí
a celá agenda pravomocí okresních úřadů
přenesena nepřímo do působnosti ministerstev.
Vedoucí pracovníky těchto orgánů
jmenuje vláda nebo resortní ministři, pouze
jim jsou odpovědni, takže rozhodující
pro jejich práci není posuzování a
hodnocení výsledků činnosti v místě,
ale v kancelářích ministerstev. Tedy místo
strany, která chtěla mít vše pod kontrolou,
snaží se o mimopolitickou centralizaci státní
byrokrat.
Z tohoto pohledu chci říci, že při budování
nového systému místní správy
přece jen koncepce a scénář je. Průběh
a způsob dosud předložených koncepcí
i páté projednávání této
problematiky v naší sněmovně vede k
otázce, zda převzatá centrální
moc je ústupku k decentralizaci schopná, když
její předchůdkyně 40 let nic jiného
neznala. Je zde evidentní snaha ústředních
byrokratů o zbrzďování a zpomalování
rozdělení a zmenšení svých pravomocí.
Totiž všechny návrhy předkládané
vládou v uplynulém období mají jedno
společné. Problém dořešení
místní správy spočívá
pouze v tom, co a v jaké podobě bude mezi obcí
a centrální mocí, jež se považují
za vyřešené. Lze proto o současném
systému hovořit jako o decentralizaci? Ani předložený
vládní návrh, v němž výkonná
moc v oblastních celcích není podřízena
jejich voleným zástupcům, nerespektuje samosprávný
princip, podle nějž by volený orgán
svou nadřazeností zabezpečoval určitý
místní vliv a kontrolu politiky zákonodárce,
prováděnou výkonnými orgány.
Bez těchto partnerských výkonných
orgánů nemůže samospráva tvořit
a uskutečňovat obsah své vlastní vůle.
Kdybychom neposuzovali předložené vládní
návrhy z tohoto pohledu, vytvořili bychom strukturu
bez výhledu na delší přežití.
Všem je nám přitom jasné, že bez
živé a finančně neodvislé samosprávy
by v naší společnosti, jakkoli pojmenované,
chyběla velmi důležitá složka demokratického
života.
Jako příspěvek k řešení
této patové situace vypracovalo moravské
občanské hnutí, jež je součástí
KDU, s přihlédnutím k dosavadnímu
vývoji názorů v této sněmovně
a její politické vůli upravený návrh
zákona o místní správě. Do
doby definitivního vyjasnění osudu federace
navrhuje se budovat uspořádání České
republiky na zemském principu s tím, že samosprávný
a zemský sněm se vyváží současně
systémem státní správy ve spravovaném
území. Česká republika by byla členěna
podle dvou variant, buďto do tří nebo sedmi
zemí. Návrh předpokládá vyjít
vstříc argumentacím Slezska a Ostravska,
že zde není tradiční moravskoslezská
identita a požadují vlastní správu.
Takže vedle územního členění
z r. 1960 by došlo k přesunu okresů Olomouc,
Přerov, Vsetín a Šumperk, tedy tradičně
moravských, do územního celku Jihomoravského
kraje, podle té druhé varianty, jako Země
moravská, v souladu s historickými tradicemi a vůlí
obyvatel těchto území, s výrazným
moravským povědomím žít ve společném
ekonomickém i politickém celku. Tento návrh
je dnešním dnem předáván do klubů
a hodláme jej jako iniciativní návrh předložit
s celým komplexem navržených zákonů
na projednávání nejbližšímu
plénu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Smělíkovi. Slova se ujme pan poslanec
Fejfar a připraví se pan poslanec Nerad.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
kolegyně a kolegové. Já zde nebudu opakovat
všechny argumenty, které jsem tady kdy uváděl
k této problematice, protože by to bylo zbytečné.
Chtěl bych upozornit na jednu věc, kterou - divím
se - zatím nikdo nezmínil. Pokud si dobře
vzpomínáte, když jsme tuto věc projednávali
tenkrát po projevu pana premiéra Pitharta, byla
pak rozprava, ve které byla problematika nakladena tím
naším známým způsobem. To znamená,
že se názory velice lišily. Já sám
jsem tehdy vystoupil, ptal jsem se pana premiéra na několik
věcí, podle mě závažných.
Pan premiér tehdy neodpověděl, věc
byla přerušena. Zajímalo by mě, proč
nikomu nevadí, že zde pan premiér nesedí.
Byli jsme včera svědky toho, kdy při projednávaných
bodech se kdekdo dovolával toho, že ministr, který
je zodpovědný za tento resort, který se projednával,
zde není. A dnes to, že tu není pan premiér
Pithart, který po minulé diskusi neodpověděl
na naše návrhy, vám, kolegové a kolegyně,
nevadí? Mně ano. Mně pan premiér neodpověděl
na některé zásadní otázky.
Jedna z nich byla, jak se vládě podařilo
z našeho usnesení, které jsme přijali
v dubnu, vyvodit, že bychom se měli zabývat
zemským zřízením, a to přímo
návrhem zemského zřízení. Já
jsem tam nic takového nenašel. S panem premiérem
jsem v tomto případě polemizoval a nebylo
mi odpovězeno. Proto podporuji návrh paní
poslankyně Marvanové na to, abychom to vzali na
vědomí, nikoli abychom souhlasili, protože
tím bychom do jisté míry předjímali
řešení. Abychom probrali všechny - opakuji
všechny návrhy zákonů, které
se tohoto týkají, paní poslankyně
už panu kolegovi Bělehrádkovi vysvětlila,
že to není pravda, že takový návrh
není, je, samozřejmě nakonec odvolávám
se na přede mnou hovořivšího kolegu
Smělíka, který nám oznámil,
že jejich hnutí má závažný
návrh na toto téma. Jistě bychom tu věc
nechtěli uspěchat.
Na závěr jenom na okraj - domnívá
se tato sněmovna, že při rozdělení
názorů na tuto věc si opravdu vystačíme
s tím, že to rozhodneme tady a svrchu? Nedomnívá
se tato sněmovna, že v takto závažné
věci bychom se měli zabývat tím, že
ne hned, ale časem se zeptáme obyvatel Čech
a Moravy, co si myslí o této věci, a to jakousi
formou referenda. Samozřejmě zákon na to
není. Musíme se tím zabývat a lidí
se zeptat. Jinak zase rozhodneme něco svrchu. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi. Prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Nerad, připraví se pan poslanec Kubiš.
Poslanec František Nerad: Pane předsedající,
vážení členové vlády,
vážení přítomní, dovolte,
abych trochu rozšířil diskusi na téma,
které tady vedeme - státní správa.
V této sněmovně byla schválena komise
na personalistiku, na výběr lidí do státní
správy, určování, jak by ti lidé
měli vypadat. Myslím si, že na všech úrovních,
nejenom na úrovni vlád, ale dokonce na úrovni
nejnižší, by měli pracovat nebo pracují
lidé, kteří tuto státní správu
tvoří. Stále do pozadí odsouváme
zákony, které by vytvořili profil státního
úředníka na všech úrovních.
Proto bych při této příležitosti
doporučil, abychom jako ČNR tlačili do popředí
projednávání zákonů, které
se budou týkat osob, které ve státní
správě budou pracovat. To je jeden z kamenů,
na kterých budeme státní správu budovat.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Neradovi, dávám slovo panu poslanci
Kubišovi, připraví se poslanec Bezděk.
Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane
předsedající, vážená sněmovno,
pokud nebylo vystoupení paní dr. Marvanové
bráno jako návrh, navrhuji doplnění
usnesení ČNR, aby do 20. února byl mimo návrh
zákona o zemské samosprávě předložen
zákon o regionální politice, který
skutečně v legislativním seznamu je a který
- myslím si - vláda zpracovává.
Chtěl bych také reagovat na to, jak tady pan poslanec
Fejfar hovořil o tom, že časem bychom se měli
vyjádřit zdola k zemskému uspořádání.
České národní radě by mělo
být jasné po naší zkušenosti, kterou
všichni máme, že je vina i na tomto orgánu,
který se nedovedl jednoznačně a jasně
vyjádřit. Myslím, že stálým
odkládáním bychom docílili jenom to,
že nový parlament, než získá takové
zkušenosti, jako máme my, tak uplyne další
rok a to je v každém případě
podle mého názoru velice nezodpovědné.
Proto myslím, že termín 20. února, který
vláda předložila pro oba jmenované návrhy,
které jsem uvedl a o kterých už tady byla řeč,
je reálný (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kubišovi, prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Bezděk a připraví se pan poslanec
Balcárek.
Poslanec Josef Bezděk: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, já jenom velmi krátce: pokud slyším
dnešní diskusi, mohu jen připomenout přítomným,
že k dané problematice jsem měl vystoupení
z tohoto místa 2. července 1990. Spočítejte
si dobu, kdy mnohé věci byly navrhovány,
nebyly řešeny, řešíme to po jednom
a půl roce. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bezděkovi, slovo má pan poslanec Balcárek,
připraví se pan poslanec Štindl.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, vážená
vládo, s potěšením kvituji příspěvek
mého kolegy Fejfara z výboru pro obchod a cestovní
ruch. Svědčí o tom, že on už dozrál
k myšlence, že je třeba tyto věci konzultovat
se širokou veřejností. Znovu připomínám,
že my jsme zde jediná strana nebo jediné hnutí,
které má mandát k tomuto prosazení,
že jsme jediná strana, která v programu má
doopravdy státoprávní uspořádání,
spolkové zřízení atd. Teď abychom
nebyli opět schizofrenní, jak jsme dokázali
při projednávání zákona o lesnictví,
kde jsme zapomněli na usnesení z listopadu, které
nás k něčemu zavazovalo a pak se tady objevovaly
jiné věci, přečtu usnesení
z 3. 7. k moravské problematice, které navazovalo
na programové prohlášení vlády.
Konstatuje se v něm, že "... zrušení
zemského zřízení poškodilo jak
zemi Českou - to je důležité - tak i
Moravsko-Slezskou". V usnesení z 3. 7. je též
řečeno, že plná rehabilitace zemského
zřízení na základě samosprávného
principu, což se tedy nyní děje návrhem
zákona o zemské samosprávě, bude definitivně
řešena novou ústavou ČR.
"Ještě před tím," pokračuje
text tohoto usnesení "bude možné upravit
pomocí právních předpisů (což
se nyní také dneska děje, zaplať pánbu!)
takové vnitřní územní členění,
které bude toto definitivní řešení
předjímat."
Čili se velice stavím i za požadavek do 20.
února předložit zákon o regionální
politice, ovšem prioritní je - a to doufám
chápete všichni - návrh zákona o zemském
uspořádání, ale i tak toto by se mělo
řešit.
Jinak bych se velice přimlouval za rychlé řešení
návrhu zákona o místním referendu,
který zde leží už řadu měsíců.
Na řadě předvolebních besed se setkávám
se skutečností, že toto je velice potřebné
a že už to mělo být také přijato.
Vím, je toho moc, ale musíme to ještě
všechno zvládnout v tomto volebním období.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Balcárkovi, prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Štindl, připraví se pan poslanec
Stibic.
Poslanec Karel Štindl: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, díky poslanci Kubišovi
mohu být poměrně stručný. Ztotožňuji
se s jeho stanoviskem a mám k tomu jenom poznámku.
Všechny naše dosavadní diskuse o této
záležitosti, pokud se pohybovaly právě
na obecné rovině, zda restituce zemského
zřízení či nikoliv atd., vedly vždycky
ke konfrontačnímu hlasování, pokud
se hlasovalo, a k velmi podstatným neshodám. Jediné
v čem se shodovala celá sněmovna vždycky
bylo, že zejména z hlediska samosprávy je třeba
něco vybudovat mezi obecním zastupitelstvem a tímto
parlamentem. Proto myslím, že skutečně
nepohneme touto věcí kupředu, pokud se tím
nezačneme zabývat konkrétně. Konkrétní
debata může probíhat nad vládními
návrhy obou zákonů. V tom smyslu podporuji
také návrh paní poslankyně Marvanové,
aby současně této sněmovně
byly předloženy oba tyto koncepční návrhy,
jak o zemské samosprávě, tak o regionální
politice. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Štindlovi, prosím, aby se ujal slova
pan poslanec Stibic, připraví se pan místopředseda
Malík.
Poslanec Jaromír Stibic: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, podporuji
stanovisko, které přednesl pan poslanec Bělehrádek.
Tvrdím, že k řešení zemské
samosprávy je potřeba přistoupit ne jako
k obtížné překážce, ale
jako k neodbytnému a logickému úkolu obsaženému
v programu vlády. Nic se nedá stále zahrávat
do autu.
A přitom současně souhlasím s poslancem
Fejfarem, že pro opravdu demokratické konstituování
moravského zemského sněmu je tady přirozená
procedurální překážka, která
by mohla být normálně řešena
referendem.
Ovšem dovolte mi přednést trochu fantastickou
představu, jak by se věc nechala řešit,
aniž bychom opět oprávněný požadavek
- podle mého názoru - "zahráli do autu".
Připravme volební zákon, který umožní
volit buď do moravsko-slezského sněmu nebo
zvlášť do moravského a zvlášť
do slezského sněmu tak, aby tyto volby proběhly
současně s parlamentními volbami. Jsem připraven
na námitku, že to je fantazie. Jsem přesvědčen
ale, že takový zákon se zpracovat nechá.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Stibicovi, prosím, aby se ujal slova pan
místopředseda Malík, připraví
se pan poslanec Zajíček.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
kolegyně a kolegové, nyní běží
v televizi reklama zakončená slovy "Vy zíráte
- my zíráme". Já zírám
také. Jestliže tato sněmovna nedokázala
za dva roky se vypořádat s tak vážným
úkolem jako je územně správní
členění státu a jestliže velké
části poslanců nevadí, že improvizace,
která je dlouhodobá, nás stojí obrovské
miliony, pak musím konstatovat, že tato naše
sněmovna si zaslouží velmi špatné
vysvědčení. My vůbec nenasloucháme
občanům, my se domníváme, že
skupinové zájmy jsou nadřazeny nad hlasy
občanů. Víte, že jsme se pokoušeli
udělat zákon o referendu. Plně souhlasím
mimořádně s panem kolegou Fejfarem, že
se musíme ptát, a já jsem přesvědčen,
že když se lidí zeptáme, že nám
dají zcela jednoznačnou odpověď. Věřte
tomu! Nelze dělat politiku, strkat stále hlavu do
písku, jak se to tady děje.
Vzpomeňte si v dubnu m. r., tehdy když jsme se tady
v nedobrém rozešli, když jsem tady z tohoto místa
upozorňoval na nedobrou vůli! A ta tady stále
trvá.
Uvědomte si, vážení poslanci, kteří
nepřejete tomu, aby zákon byl skutečně
důkladně zpracován a aby se zemské
zřízení obnovilo, že postupujete proti
většině přesvědčení
občanů. Věřte tomu, referendum by
vám to dokázalo!
Vzpamatujme se, protože jestliže nedokážeme
v tomto volebním období vyřešit tento
problém, tak skutečně vysvědčení
pro tuto sněmovnu bude velice špatné. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Malíkovi, prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Zajíček, připraví
se pan poslanec Kapusta.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi jen jednu poznámku, povíce faktickou.
Domnívám se, že zákon o regionální
politice, který navrhuje paní kolegyně Marvanová,
nelze srovnávat se zákonem o zemské samosprávě,
jak ho představuje vláda, není jeho faktickou
protiváhou, protože je o něčem jiném.
Je to zákon o regionální politice, který
garantuje ministerstvo hospodářství a který
jakýmsi způsobem se má vyjadřovat
k meziregionálním ekonomickým vztahům.
Zdá se mi, že by nám nepomohl nutně
v tom srovnání se zákonem o zemských
samosprávách. Můžeme samozřejmě
uvažovat o tom, že do zákona o regionální
politice zabudujeme regionální stupeň samosprávy,
ale v té podobě, jak je zákon uvažován,
si myslím, že by to nemělo valného smyslu.
Zdá se mi, že řešení, které
paní doktorka Marvanová nastínila, ve skutečnosti
řešením není.
Můj předřečník pan doktor Malík
tady mluvil o tom, že bychom měli sáhnout k
referendu a že bychom měli dát na mínění
občanů. Je to i můj názor, že
samozřejmě je třeba přiblížit
skutečné vazby, které existují na
území republiky, vazbám formálním.
Avšak cesta, která by vedla k poznání
takových skutečných vazeb a tím ke
konstituování formálních vazeb, které
odpovídají těmto vazbám a přáním
občanů, jak se o tom mluví, se domnívám,
že je komplikovaná. Náš poslanecký
klub pracuje na konceptu, který by se jí přiblížil,
který by nehledal konečné řešení,
ale cestu k němu. Doufám, že ho také
brzo předložíme.
Podporuji v současné době návrh usnesení
tak, jak ho předložil výbor pro územní
správu a národnosti. Zdá se mi rozumné,
budu pro něj také hlasovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Zajíčkovi, slova se ujme pan poslanec
Kapusta, připraví se paní poslankyně
Röschová.
Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
bylo tady hovořeno o Saint-Germain dohodě. Chtěl
bych jen doplnit, že smlouva, která byla podepsána
10. 9. 1919 v Saint-Germain nebyla zrušena, je mezinárodně
platná a tudíž zavazující i pro
nás, poslance, při nastávajícím
územně správním řešení
České republiky.
Byl jsem nedávno v Polsku a můžu vám
říci, že tam se odstupuje od regionů
a propracovává se legislativně návrat
k historickým územním celkům.
Na závěr bych se obrátil na pana ministra
Vopěnku s poděkováním, že svého
času zřídil v Olomouci školský
úřad pro Moravu a Slezsko. Jsem v častém
kontaktu s řediteli škol okresu Nový Jičín
a okolí, je to dobrá věc a skutečně
je to takový počinek předjímání
dalšího řešení. A já myslím,
že to bylo šťastné řešení.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kapustovi, hovořit bude paní poslankyně
Röschová. Připraví se paní poslankyně
Marvanová.
Poslankyně Anna Röschová: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, kolegové a kolegyně, velice stručně
bych chtěla reagovat na vystoupení pana poslance
Zajíčka a několika dalších předřečníků.
Některá vystoupení na mě působila
tak, že začínáme věcně
projednávat návrhy, které vlastně
neznáme. Domnívám se, že bychom se měli
držet návrhu usnesení výboru, který
nám usnesení předložil, a nikoliv jednat
věcně o návrzích zákonů,
které šly teprve do vlády a jsou v legislativní
radě. Nikdo z nás, přestože můžeme
znát texty, než odešly do vlády, konečné
znění v současní době nezná.
Ani nemůžeme tudíž vědět,
jakým způsobem bude koncipován návrh
zákona o regionální politice. Velice bych
se tedy přimlouvala, aby při hlasování
vzali poslanci tento můj argument na vědomí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Röschové. Hovořit bude
paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážená
sněmovno, ráda bych reagovala zejména na
příspěvek pana poslance Zajíčka.
Nejdříve bych však předeslala, že
v mém návrhu, v němž jsem navrhla doplnění
bodu 4, jsem nenamítala nic proti tomu, abychom uložili
vládě do 20. února předložit
zákon o zemské samosprávě. Můj
návrh tedy nesměřoval v žádném
případě ke zdržení projednávání
této důležité problematiky.
Teď konkrétně. Zřejmě jsem zde
dostatečně nezdůvodnila, proč se domnívám,
že úzce souvisí zákon o zemské
samosprávě a zákon o regionální
politice. Tyto zákony si konkurují nikoliv tak,
že by byly v naprostém rozporu, ale konkurují
si v několika bodech. Zákon o zemské samosprávě
je zákonem, kterým mají být konstituovány
země o nějaké velikosti, nějak přesně
určené. Samozřejmě při úvaze
o tom, jak velké územní celky to mají
být, musíme uvažovat i to, jakou funkci mají
tyto územní celky plnit, jaké mají
být mezi nimi vztahy a podobně.