Pátek 24. ledna 1992

A zákon o hlavním městě Bratislavě i zákon o městě Košice leccos říká o tom, jak se problémy decentralizace řeší. Něco podobného lze spatřovat i v přímé volbě starostů podle zákona Slovenské republiky. Zrušením voleného prvku v okrese a zřízením okresních úřadů, zavedením okresních dekoncentrovaných pracovišť ústředních orgánů státní správy byla část krajských pravomocí a celá agenda pravomocí okresních úřadů přenesena nepřímo do působnosti ministerstev. Vedoucí pracovníky těchto orgánů jmenuje vláda nebo resortní ministři, pouze jim jsou odpovědni, takže rozhodující pro jejich práci není posuzování a hodnocení výsledků činnosti v místě, ale v kancelářích ministerstev. Tedy místo strany, která chtěla mít vše pod kontrolou, snaží se o mimopolitickou centralizaci státní byrokrat.

Z tohoto pohledu chci říci, že při budování nového systému místní správy přece jen koncepce a scénář je. Průběh a způsob dosud předložených koncepcí i páté projednávání této problematiky v naší sněmovně vede k otázce, zda převzatá centrální moc je ústupku k decentralizaci schopná, když její předchůdkyně 40 let nic jiného neznala. Je zde evidentní snaha ústředních byrokratů o zbrzďování a zpomalování rozdělení a zmenšení svých pravomocí. Totiž všechny návrhy předkládané vládou v uplynulém období mají jedno společné. Problém dořešení místní správy spočívá pouze v tom, co a v jaké podobě bude mezi obcí a centrální mocí, jež se považují za vyřešené. Lze proto o současném systému hovořit jako o decentralizaci? Ani předložený vládní návrh, v němž výkonná moc v oblastních celcích není podřízena jejich voleným zástupcům, nerespektuje samosprávný princip, podle nějž by volený orgán svou nadřazeností zabezpečoval určitý místní vliv a kontrolu politiky zákonodárce, prováděnou výkonnými orgány. Bez těchto partnerských výkonných orgánů nemůže samospráva tvořit a uskutečňovat obsah své vlastní vůle. Kdybychom neposuzovali předložené vládní návrhy z tohoto pohledu, vytvořili bychom strukturu bez výhledu na delší přežití. Všem je nám přitom jasné, že bez živé a finančně neodvislé samosprávy by v naší společnosti, jakkoli pojmenované, chyběla velmi důležitá složka demokratického života.

Jako příspěvek k řešení této patové situace vypracovalo moravské občanské hnutí, jež je součástí KDU, s přihlédnutím k dosavadnímu vývoji názorů v této sněmovně a její politické vůli upravený návrh zákona o místní správě. Do doby definitivního vyjasnění osudu federace navrhuje se budovat uspořádání České republiky na zemském principu s tím, že samosprávný a zemský sněm se vyváží současně systémem státní správy ve spravovaném území. Česká republika by byla členěna podle dvou variant, buďto do tří nebo sedmi zemí. Návrh předpokládá vyjít vstříc argumentacím Slezska a Ostravska, že zde není tradiční moravskoslezská identita a požadují vlastní správu. Takže vedle územního členění z r. 1960 by došlo k přesunu okresů Olomouc, Přerov, Vsetín a Šumperk, tedy tradičně moravských, do územního celku Jihomoravského kraje, podle té druhé varianty, jako Země moravská, v souladu s historickými tradicemi a vůlí obyvatel těchto území, s výrazným moravským povědomím žít ve společném ekonomickém i politickém celku. Tento návrh je dnešním dnem předáván do klubů a hodláme jej jako iniciativní návrh předložit s celým komplexem navržených zákonů na projednávání nejbližšímu plénu. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Slova se ujme pan poslanec Fejfar a připraví se pan poslanec Nerad.

Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové. Já zde nebudu opakovat všechny argumenty, které jsem tady kdy uváděl k této problematice, protože by to bylo zbytečné. Chtěl bych upozornit na jednu věc, kterou - divím se - zatím nikdo nezmínil. Pokud si dobře vzpomínáte, když jsme tuto věc projednávali tenkrát po projevu pana premiéra Pitharta, byla pak rozprava, ve které byla problematika nakladena tím naším známým způsobem. To znamená, že se názory velice lišily. Já sám jsem tehdy vystoupil, ptal jsem se pana premiéra na několik věcí, podle mě závažných. Pan premiér tehdy neodpověděl, věc byla přerušena. Zajímalo by mě, proč nikomu nevadí, že zde pan premiér nesedí. Byli jsme včera svědky toho, kdy při projednávaných bodech se kdekdo dovolával toho, že ministr, který je zodpovědný za tento resort, který se projednával, zde není. A dnes to, že tu není pan premiér Pithart, který po minulé diskusi neodpověděl na naše návrhy, vám, kolegové a kolegyně, nevadí? Mně ano. Mně pan premiér neodpověděl na některé zásadní otázky. Jedna z nich byla, jak se vládě podařilo z našeho usnesení, které jsme přijali v dubnu, vyvodit, že bychom se měli zabývat zemským zřízením, a to přímo návrhem zemského zřízení. Já jsem tam nic takového nenašel. S panem premiérem jsem v tomto případě polemizoval a nebylo mi odpovězeno. Proto podporuji návrh paní poslankyně Marvanové na to, abychom to vzali na vědomí, nikoli abychom souhlasili, protože tím bychom do jisté míry předjímali řešení. Abychom probrali všechny - opakuji všechny návrhy zákonů, které se tohoto týkají, paní poslankyně už panu kolegovi Bělehrádkovi vysvětlila, že to není pravda, že takový návrh není, je, samozřejmě nakonec odvolávám se na přede mnou hovořivšího kolegu Smělíka, který nám oznámil, že jejich hnutí má závažný návrh na toto téma. Jistě bychom tu věc nechtěli uspěchat.

Na závěr jenom na okraj - domnívá se tato sněmovna, že při rozdělení názorů na tuto věc si opravdu vystačíme s tím, že to rozhodneme tady a svrchu? Nedomnívá se tato sněmovna, že v takto závažné věci bychom se měli zabývat tím, že ne hned, ale časem se zeptáme obyvatel Čech a Moravy, co si myslí o této věci, a to jakousi formou referenda. Samozřejmě zákon na to není. Musíme se tím zabývat a lidí se zeptat. Jinak zase rozhodneme něco svrchu. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Fejfarovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Nerad, připraví se pan poslanec Kubiš.

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, vážení členové vlády, vážení přítomní, dovolte, abych trochu rozšířil diskusi na téma, které tady vedeme - státní správa. V této sněmovně byla schválena komise na personalistiku, na výběr lidí do státní správy, určování, jak by ti lidé měli vypadat. Myslím si, že na všech úrovních, nejenom na úrovni vlád, ale dokonce na úrovni nejnižší, by měli pracovat nebo pracují lidé, kteří tuto státní správu tvoří. Stále do pozadí odsouváme zákony, které by vytvořili profil státního úředníka na všech úrovních. Proto bych při této příležitosti doporučil, abychom jako ČNR tlačili do popředí projednávání zákonů, které se budou týkat osob, které ve státní správě budou pracovat. To je jeden z kamenů, na kterých budeme státní správu budovat. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Neradovi, dávám slovo panu poslanci Kubišovi, připraví se poslanec Bezděk.

Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, pokud nebylo vystoupení paní dr. Marvanové bráno jako návrh, navrhuji doplnění usnesení ČNR, aby do 20. února byl mimo návrh zákona o zemské samosprávě předložen zákon o regionální politice, který skutečně v legislativním seznamu je a který - myslím si - vláda zpracovává.

Chtěl bych také reagovat na to, jak tady pan poslanec Fejfar hovořil o tom, že časem bychom se měli vyjádřit zdola k zemskému uspořádání. České národní radě by mělo být jasné po naší zkušenosti, kterou všichni máme, že je vina i na tomto orgánu, který se nedovedl jednoznačně a jasně vyjádřit. Myslím, že stálým odkládáním bychom docílili jenom to, že nový parlament, než získá takové zkušenosti, jako máme my, tak uplyne další rok a to je v každém případě podle mého názoru velice nezodpovědné. Proto myslím, že termín 20. února, který vláda předložila pro oba jmenované návrhy, které jsem uvedl a o kterých už tady byla řeč, je reálný (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kubišovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Bezděk a připraví se pan poslanec Balcárek.

Poslanec Josef Bezděk: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, já jenom velmi krátce: pokud slyším dnešní diskusi, mohu jen připomenout přítomným, že k dané problematice jsem měl vystoupení z tohoto místa 2. července 1990. Spočítejte si dobu, kdy mnohé věci byly navrhovány, nebyly řešeny, řešíme to po jednom a půl roce. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bezděkovi, slovo má pan poslanec Balcárek, připraví se pan poslanec Štindl.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vážená vládo, s potěšením kvituji příspěvek mého kolegy Fejfara z výboru pro obchod a cestovní ruch. Svědčí o tom, že on už dozrál k myšlence, že je třeba tyto věci konzultovat se širokou veřejností. Znovu připomínám, že my jsme zde jediná strana nebo jediné hnutí, které má mandát k tomuto prosazení, že jsme jediná strana, která v programu má doopravdy státoprávní uspořádání, spolkové zřízení atd. Teď abychom nebyli opět schizofrenní, jak jsme dokázali při projednávání zákona o lesnictví, kde jsme zapomněli na usnesení z listopadu, které nás k něčemu zavazovalo a pak se tady objevovaly jiné věci, přečtu usnesení z 3. 7. k moravské problematice, které navazovalo na programové prohlášení vlády.

Konstatuje se v něm, že "... zrušení zemského zřízení poškodilo jak zemi Českou - to je důležité - tak i Moravsko-Slezskou". V usnesení z 3. 7. je též řečeno, že plná rehabilitace zemského zřízení na základě samosprávného principu, což se tedy nyní děje návrhem zákona o zemské samosprávě, bude definitivně řešena novou ústavou ČR.

"Ještě před tím," pokračuje text tohoto usnesení "bude možné upravit pomocí právních předpisů (což se nyní také dneska děje, zaplať pánbu!) takové vnitřní územní členění, které bude toto definitivní řešení předjímat."

Čili se velice stavím i za požadavek do 20. února předložit zákon o regionální politice, ovšem prioritní je - a to doufám chápete všichni - návrh zákona o zemském uspořádání, ale i tak toto by se mělo řešit.

Jinak bych se velice přimlouval za rychlé řešení návrhu zákona o místním referendu, který zde leží už řadu měsíců. Na řadě předvolebních besed se setkávám se skutečností, že toto je velice potřebné a že už to mělo být také přijato.

Vím, je toho moc, ale musíme to ještě všechno zvládnout v tomto volebním období. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Balcárkovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Štindl, připraví se pan poslanec Stibic.

Poslanec Karel Štindl: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, dámy a pánové, díky poslanci Kubišovi mohu být poměrně stručný. Ztotožňuji se s jeho stanoviskem a mám k tomu jenom poznámku.

Všechny naše dosavadní diskuse o této záležitosti, pokud se pohybovaly právě na obecné rovině, zda restituce zemského zřízení či nikoliv atd., vedly vždycky ke konfrontačnímu hlasování, pokud se hlasovalo, a k velmi podstatným neshodám. Jediné v čem se shodovala celá sněmovna vždycky bylo, že zejména z hlediska samosprávy je třeba něco vybudovat mezi obecním zastupitelstvem a tímto parlamentem. Proto myslím, že skutečně nepohneme touto věcí kupředu, pokud se tím nezačneme zabývat konkrétně. Konkrétní debata může probíhat nad vládními návrhy obou zákonů. V tom smyslu podporuji také návrh paní poslankyně Marvanové, aby současně této sněmovně byly předloženy oba tyto koncepční návrhy, jak o zemské samosprávě, tak o regionální politice. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Štindlovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Stibic, připraví se pan místopředseda Malík.

Poslanec Jaromír Stibic: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, podporuji stanovisko, které přednesl pan poslanec Bělehrádek. Tvrdím, že k řešení zemské samosprávy je potřeba přistoupit ne jako k obtížné překážce, ale jako k neodbytnému a logickému úkolu obsaženému v programu vlády. Nic se nedá stále zahrávat do autu.

A přitom současně souhlasím s poslancem Fejfarem, že pro opravdu demokratické konstituování moravského zemského sněmu je tady přirozená procedurální překážka, která by mohla být normálně řešena referendem.

Ovšem dovolte mi přednést trochu fantastickou představu, jak by se věc nechala řešit, aniž bychom opět oprávněný požadavek - podle mého názoru - "zahráli do autu".

Připravme volební zákon, který umožní volit buď do moravsko-slezského sněmu nebo zvlášť do moravského a zvlášť do slezského sněmu tak, aby tyto volby proběhly současně s parlamentními volbami. Jsem připraven na námitku, že to je fantazie. Jsem přesvědčen ale, že takový zákon se zpracovat nechá. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Stibicovi, prosím, aby se ujal slova pan místopředseda Malík, připraví se pan poslanec Zajíček.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, nyní běží v televizi reklama zakončená slovy "Vy zíráte - my zíráme". Já zírám také. Jestliže tato sněmovna nedokázala za dva roky se vypořádat s tak vážným úkolem jako je územně správní členění státu a jestliže velké části poslanců nevadí, že improvizace, která je dlouhodobá, nás stojí obrovské miliony, pak musím konstatovat, že tato naše sněmovna si zaslouží velmi špatné vysvědčení. My vůbec nenasloucháme občanům, my se domníváme, že skupinové zájmy jsou nadřazeny nad hlasy občanů. Víte, že jsme se pokoušeli udělat zákon o referendu. Plně souhlasím mimořádně s panem kolegou Fejfarem, že se musíme ptát, a já jsem přesvědčen, že když se lidí zeptáme, že nám dají zcela jednoznačnou odpověď. Věřte tomu! Nelze dělat politiku, strkat stále hlavu do písku, jak se to tady děje.

Vzpomeňte si v dubnu m. r., tehdy když jsme se tady v nedobrém rozešli, když jsem tady z tohoto místa upozorňoval na nedobrou vůli! A ta tady stále trvá.

Uvědomte si, vážení poslanci, kteří nepřejete tomu, aby zákon byl skutečně důkladně zpracován a aby se zemské zřízení obnovilo, že postupujete proti většině přesvědčení občanů. Věřte tomu, referendum by vám to dokázalo!

Vzpamatujme se, protože jestliže nedokážeme v tomto volebním období vyřešit tento problém, tak skutečně vysvědčení pro tuto sněmovnu bude velice špatné. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Malíkovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Zajíček, připraví se pan poslanec Kapusta.

Poslanec Stanislav Zajíček: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi jen jednu poznámku, povíce faktickou.

Domnívám se, že zákon o regionální politice, který navrhuje paní kolegyně Marvanová, nelze srovnávat se zákonem o zemské samosprávě, jak ho představuje vláda, není jeho faktickou protiváhou, protože je o něčem jiném. Je to zákon o regionální politice, který garantuje ministerstvo hospodářství a který jakýmsi způsobem se má vyjadřovat k meziregionálním ekonomickým vztahům. Zdá se mi, že by nám nepomohl nutně v tom srovnání se zákonem o zemských samosprávách. Můžeme samozřejmě uvažovat o tom, že do zákona o regionální politice zabudujeme regionální stupeň samosprávy, ale v té podobě, jak je zákon uvažován, si myslím, že by to nemělo valného smyslu. Zdá se mi, že řešení, které paní doktorka Marvanová nastínila, ve skutečnosti řešením není.

Můj předřečník pan doktor Malík tady mluvil o tom, že bychom měli sáhnout k referendu a že bychom měli dát na mínění občanů. Je to i můj názor, že samozřejmě je třeba přiblížit skutečné vazby, které existují na území republiky, vazbám formálním. Avšak cesta, která by vedla k poznání takových skutečných vazeb a tím ke konstituování formálních vazeb, které odpovídají těmto vazbám a přáním občanů, jak se o tom mluví, se domnívám, že je komplikovaná. Náš poslanecký klub pracuje na konceptu, který by se jí přiblížil, který by nehledal konečné řešení, ale cestu k němu. Doufám, že ho také brzo předložíme.

Podporuji v současné době návrh usnesení tak, jak ho předložil výbor pro územní správu a národnosti. Zdá se mi rozumné, budu pro něj také hlasovat. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi, slova se ujme pan poslanec Kapusta, připraví se paní poslankyně Röschová.

Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, bylo tady hovořeno o Saint-Germain dohodě. Chtěl bych jen doplnit, že smlouva, která byla podepsána 10. 9. 1919 v Saint-Germain nebyla zrušena, je mezinárodně platná a tudíž zavazující i pro nás, poslance, při nastávajícím územně správním řešení České republiky.

Byl jsem nedávno v Polsku a můžu vám říci, že tam se odstupuje od regionů a propracovává se legislativně návrat k historickým územním celkům.

Na závěr bych se obrátil na pana ministra Vopěnku s poděkováním, že svého času zřídil v Olomouci školský úřad pro Moravu a Slezsko. Jsem v častém kontaktu s řediteli škol okresu Nový Jičín a okolí, je to dobrá věc a skutečně je to takový počinek předjímání dalšího řešení. A já myslím, že to bylo šťastné řešení. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kapustovi, hovořit bude paní poslankyně Röschová. Připraví se paní poslankyně Marvanová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážená vládo, kolegové a kolegyně, velice stručně bych chtěla reagovat na vystoupení pana poslance Zajíčka a několika dalších předřečníků.

Některá vystoupení na mě působila tak, že začínáme věcně projednávat návrhy, které vlastně neznáme. Domnívám se, že bychom se měli držet návrhu usnesení výboru, který nám usnesení předložil, a nikoliv jednat věcně o návrzích zákonů, které šly teprve do vlády a jsou v legislativní radě. Nikdo z nás, přestože můžeme znát texty, než odešly do vlády, konečné znění v současní době nezná. Ani nemůžeme tudíž vědět, jakým způsobem bude koncipován návrh zákona o regionální politice. Velice bych se tedy přimlouvala, aby při hlasování vzali poslanci tento můj argument na vědomí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Röschové. Hovořit bude paní poslankyně Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážená sněmovno, ráda bych reagovala zejména na příspěvek pana poslance Zajíčka. Nejdříve bych však předeslala, že v mém návrhu, v němž jsem navrhla doplnění bodu 4, jsem nenamítala nic proti tomu, abychom uložili vládě do 20. února předložit zákon o zemské samosprávě. Můj návrh tedy nesměřoval v žádném případě ke zdržení projednávání této důležité problematiky.

Teď konkrétně. Zřejmě jsem zde dostatečně nezdůvodnila, proč se domnívám, že úzce souvisí zákon o zemské samosprávě a zákon o regionální politice. Tyto zákony si konkurují nikoliv tak, že by byly v naprostém rozporu, ale konkurují si v několika bodech. Zákon o zemské samosprávě je zákonem, kterým mají být konstituovány země o nějaké velikosti, nějak přesně určené. Samozřejmě při úvaze o tom, jak velké územní celky to mají být, musíme uvažovat i to, jakou funkci mají tyto územní celky plnit, jaké mají být mezi nimi vztahy a podobně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP