Místopředseda ČNR Z. Malík a 180 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředsedové
vlády M. Lukeš a A. Baudyš, ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci T. Ježek,
ministr životního prostředí I. Dejmal,
ministr vnitra T. Sokol, ministr financí K. Špaček,
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
P. Vopěnka, ministr zdravotnictví M. Bojar, ministr
průmyslu J. Vrba, ministryně obchodu a cestovního
ruchu V. Štěpová, ministr státní
kontroly I. Němec, generální prokurátor
L. Brunner.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, milí hosté, zahajuji druhý
jednací den 30. schůze České národní
rady a všechny vás srdečně vítám.
Vítám naši českou vládu, včele
s jejím místopředsedou panem Antonínem
Baudyšem. Současně omlouvám nepřítomného
pana premiéra Pitharta i pana místopředsedu
Stráského, kteří jsou v Německé
republice a dále omlouvám paní předsedkyni
i všechny tři další místopředsedy,
kteří jsou na jednání se slovenskou
stranou v Bratislavě ohledně smlouvy mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou. S ohledem na tuto situaci
vás prosím, abyste měli ohled, protože
celý den se budu muset věnovat řízení
schůze sám a je tedy třeba, abychom se vyhnuli
nějakým zbytečným komplikacím
a malichernostem, které by nám komplikovaly naše
dnešní jednání.
Byl jsem požádán panem poslancem Kelnerem,
abych připomněl, že se měli poslanci
přihlásit k odběru krve. Připomínám
to tedy těm, kteří mají v úmyslu
darovat krev, aby se přihlásili.
Včera jsme projednali 7 bodů programu a zbývá
nám projednat ještě další body
v pořadu, a to v tom pořadí, jak byly včera
odsouhlaseny. Protože došlo k různým přeměnám,
zopakujeme si to.
Jako VIII. bod v celkovém pořadí je Kontrola
plnění usnesení České národní
rady č. 259 z 11. října 1991 k ekonomické
reformě v lesním hospodářství
- tento bod navrhl poslanec Petr Kraus.
IX. Zpráva vlády České republiky o
bezpečnostní situaci v České republice
a informace o plnění úkolů vyplývajících
z usnesení České národní rady
č. 187 ze dne 20. června 1991.
X. Zpráva vlády České republiky o
stavu vězeňství a postpenitenciární
péče v České republice - sněmovní
tisk 422
XI. Informace vlády České republiky o koncepci
místní správy v České republice
- sněmovní tisk 560.
XII. Informace vlády České republiky o předběžných
výsledcích národního hospodářství
za rok 1991 a jejich případném dopadu na
státní rozpočet rok u 1992 - tento bod navrhl
poslanec Tomáš Sojka.
XIII. Informace vlády České republiky o stavu
přípravy a průběhu velké privatizace,
vstupu zahraničního kapitálu do české
ekonomiky a o dalším navrhovaném postupu v
kupónové privatizaci - tento bod navrhl rovněž
poslanec Tomáš Sojka.
XIV. Interpelace, otázky a podněty poslanců
na členy vlády České republiky.
XV. Odpovědi členů vlády České
republiky na interpelace, otázky a podněty poslanců.
XVI. Zpráva o činnosti předsednictva České
národní rady za dobu od 20. prosince 1991 do 21.
ledna 1992 sněmovní tisk 552.
Dále následují tři body, které
jsme rozhodli projednat až příští
čtvrtek, to je 30. ledna 1992, to je souhrn všech
voleb, takže to zde nebudu opakovat. To je celý zbývající
program 30. schůze ČNR. Můžeme nyní
přistoupit k jeho projednání. Hlásí
se pan ministr Ježek.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
na dnešním programu má být bod, který
bych měl přednést já. Tento bod je
dost v nízkém pořadí, takže by
se na něj dostala řada až v pozdním
odpoledni. Dnes odpoledne však na zámku ve Lnářích
sedí tým lidí, kteří schvalují
privatizační projekty a je tam také ohlášena
návštěva pana prezidenta. Tam já v každém
případě musím být.
Proto bych vás prosil, kdyby bylo možné, aby
bod, o kterém je řeč, byl předsunut,
abych tuto zprávu mohl přednést co nejdříve,
nejlépe hned. (Potlesk.)Místopředseda
ČNR Zdeněk Malík: Slyšeli jste oprávněný
požadavek pana ministra Ježka.
Je to změna programu v pořadí. Dávám
o tom hlasovat.
Kdo souhlasí s tím, aby jako první mohl vystoupit
pan ministr Ježek? /Hlasuje se./ Domnívám se,
že není třeba sčítat hlasy, je
to naprostá většina.
Má ještě někdo nějakou připomínku
k programu? (Nikdo se nehlásil.)
Prosím tedy pana ministra Ježka, aby se ujal slova.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Tomáš Ježek: Vážená
Česká národní rado, pokusím
se vám podat zprávu o stavu a průběhu
velké privatizace. Aby tomu bylo všemu lépe
rozumět, dovolím si použít, jako hlavní
červené nitě, časovou osu.
Zákon č. 92 o velké privatizaci byl přijat
v únoru loňského roku Federálním
shromážděním. Poté se pracovalo
na zákoně České národní
rady, který byl přijat v květnu a na to již
navazovalo první velké usnesení české
vlády, které bylo přijato v červnu
a které v duchu zákona č. 92 a zákona
č. 171 České národní rady rozhodlo
o sestavení seznamů podniků, které
se účastní privatizace.
Tento seznam má čtyři části.
Byly tam podniky, které půjdou do první vlny,
byly tam podniky, které půjdou do druhé vlny,
podniky, které nebudou alespoň pět let privatizovány,
a podniky, které budou likvidovány. Tento seznam
byl vypracován, je publikován, čili tento
bod harmonogramu byl splněn.
Dalším krokem na cestě k zahájení
privatizace bylo datum 31. srpna, kdy podniky uvedené na
seznamu, o němž jsem právě hovořil,
pro první vlnu, měly předložit objem
kapitálu, objem majetku, se kterým vstupují
do privatizace, a připojit k tomu procento, které
uvažují privatizovat formou kupónové
privatizace.
Mezitím přišlo jedno z nejdůležitějších
a z hlediska mého nejúspěšnějších
a nejvýznamnějších rozhodnutí
České národní rady, to je novela,
kterou jsme uzákonili závaznou osnovu pro vypracování
privatizačních projektů. Dnes znovu zjišťuji,
jak důležité a dobré toto rozhodnutí
bylo, protože tato osnova nám umožňuje
organizovat práci s privatizačními projekty,
svírá množství informací do přesné
struktury a je klíčově důležitá
pro zvládnutí celého procesu.
Mezitím podniky zařazené do první
privatizační vlny začaly připravovat
privatizační projekty. Předložení
těchto projektů mělo podle harmonogramu závazné
datum 31. října jako poslední datum, kdy
podniky měly tyto projekty předložit zakladateli.
Tam se však objevily určité problémy
zejména s tím, že řada zájemců
o zpracování konkurenčních projektů
narážela na značnou neochotu podniků
poskytovat jim informace, takže bylo zcela zřejmé,
že k 31. říjnu budeme mít v podstatě
pouze projekty předložené vedením podniků.
Proto česká vláda rozhodla, že dvouměsíční
lhůta, která je předepsána od publikace
projektů, lhůta pro předkládání
konkurenčních projektů, bude prodloužena
ve všech případech. To znamená, že
projekty předložené koncem října
budou mít stejnou šanci, jako ty, které byly
předloženy dříve. Podle původního
harmonogramu projekty, které byly předloženy
31. října, na ně nebylo možné
předložit konkurenční projekt žádný,
protože končila lhůta. To byl závažný
nedostatek v harmonogramu, který celý směřoval
vlastně k urychlení kupónové privatizace.
Zde bych chtěl odbočit a udělat obecnější
poznám ku k tomu, že z hlediska koncepce privatizace
docházelo během celého roku, alespoň
z naší strany, ze strany ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizací, ke
snaze o vyrovnání a zrovnovážnění
všech privatizačních metod, které zákon
zná.
Hlavním procesním problémem vůbec
bylo, že zatímco kupónová privatizace,
její úspěšné provedení
a technické zvládnutí, potřebovala
mít nezbytně pevná, ostrá data, tak
ostatní metody privatizace, jako veřejné
dražby, přímé prodeje, tato data nepotřebují.
Může to být kontinuální proces
tak, jak se projekty schvalují. A tady nastal určitý
konflikt mezi požadavky kupónové privatizace
s jejími ostrými daty a ostatními metodami.
Proto bylo tak důležité, že česká
vláda zobecnila dvouměsíční
interval na předkládání privatizačních
projektů na všechny projekty, zobecnila jej na všechny
případy, takže ty podniky, které předložily
projekty koncem října, tak i na tyto projekty vznikl
časový prostor dvou měsíců
pro předložení konkurenčních
projektů.
Většina základních projektů byla
publikována 20. listopadu, takže posledním
konečným datem pro předkládání
konkurenčních projektů byl 20. leden. Poslední
údaje, které mám - a možná se
to ještě změní, poněvadž
všechny projekty nejsou ještě zaevidované,
20. listopadu tam byla obrovská fronta - nasvědčují,
že projektů přišlo 7 tisíc.
Poté, co Česká vláda přijala
rozhodnutí o universální dvouměsíční
lhůtě, znovu jsme se zabývali myšlenkou,
jak urychlit kupónovou privatizaci, která byla původně
ministerstvem financí slíbena, že začne
1. ledna. Z množiny projektů jsme vybrali ty, o nichž
jsme předpokládali, že pravděpodobně
už na ně nepřijde žádný
konkurenční projekt.
Tyto projekty jsme zkonzultovali se Svazem podnikatelů,
ujistili jsem se, že na tyto projekty žádný
konkurenční projekt už nepřijde. Kdyby
přišel, budeme k tomu samozřejmě přihlížet.
Snažili jsem se, abychom mohli už 4. ledna začít
proces schvalování.
Tento proces skutečně ve Lnářích
začal a pokračuje. K dnešnímu dni, resp.
do předvčerejška, kdy jsem byl naposled ve
Lnářích, máme schváleno projektů
- my to měříme objemem majetku pro kupónovou
privatizaci - asi za 35 miliard korun. Připomínám,
že do kupónové privatizace za Českou
republiku musí být vloženo majetku za 140 miliard
korun, Slovenská republika vkládá majetek
za 70 miliard korun a federace za 50 miliard korun, tzn. dohromady
260 miliard korun.
Myslím si, že po všem tom úporném
hledání rovnováhy mezi všemi privatizačními
metodami a všemi cíli, které privatizace sleduje,
se snad, doufejme, podařilo už najít tu správnou
míru pro zrovnovážnění všech
4 cílů, které velkou privatizací sledujeme.
Připomínám, že tím hlavním
cílem, který byl původní, a proto
tak dlouhou dobu dominoval a proto také tak trochu utlačoval
ty ostatní metody, že tedy tím hlavním
cílem byla od počátku snaha přeměnit,
resp. vtáhnout velkou část obyvatel do procesu
výkonu vlastnických práv, udělat lidi
akcionáři, jinými slovy rozdat část
majetku lidem zdarma. Technickým nástrojem tohoto
rozdání jsou právě investiční
kupóny.
Původní představy, že kupónová
privatizace bude jedinou a dominantní metodou, že
tedy 97 % majetku bude takto distribuováno, se ukázaly
jako nereálné. Privatizace podle zákona 92
musí sledovat ještě další cíle.
Je to jedinečná příležitost k
vytvoření, k ustavení středního
stavu, který u nás v naší společnosti
zcela chybí, zcela vymizel, byl předchozí
nacionalizací zcela likvidován. Musíme tedy
privatizovat i tak, abychom dali přístup k majetku
přímo konkrétním jednotlivým
vlastníkům - fyzickým osobám či
právnickým osobám, sdruženým
v obchodních společnostech. Tomuto cíli sloužila
především samozřejmě malá
privatizace, ale také velká privatizace, kde pokračují
aukce, kde pokračují přímé
prodeje nebo veřejné soutěže. - To byly
první dva cíle.
Třetím cílem je vstup zahraničního
kapitálu, kdy řada projektů byla buď
přímo vypracována ve spolupráci s
nějakým zahraničním investorem, nebo
obsahuje vstup zahraničního kapitálu. Také
zde došlo ve vývoji názorů a přístupů
k privatizaci k určitému posunu.
Původní představy z prvního pololetí
r. 1990 byly takové, že privatizace se velice rychle
provede pomocí kupónové metody a že
teprve potom bude zahraniční kapitál k nám
vstupovat do již privatizovaných nebo již soukromých
společností. Tato představa se ukázala
jako nereálná, protože zahraniční
kapitál, ani zejména naše podniky nemohou tak
dlouho čekat, takže zahraniční kapitál
sem vstupuje přes privatizační projekty.
Těchto privatizačních projektů obsahujících
vstup zahraničního kapitálu je asi 200 až
300. Pocházejí většinou z ministerstva
průmyslu, ale také z dalších ministerstev.
Vůbec ministerstvo průmyslu má velkou zásluhu
na organizovaném vstupu zahraničního kapitálu.
To je absolutně nezbytné, protože řada
podniků se bez něj neobejde, ani ne tak dlouhodobě,
jako krátkodobě. Myslím si, že tato
práce se zatím daří s tím,
že samozřejmě by tohoto kapitálu mohlo
být víc, ale celá věc je organizována
velice odpovědně. Posuzováním privatizačních
projektů, kde jsou obsaženy zahraniční
investice, je na našem ministerstvu pověřena
skupina amerických a britských poradců, které
financuje americká a britská vláda, ale i
další instituce. Tito poradci dávají
posudky a v těchto dnech řada projektů už
je připravena do schvalovacího procesu na úrovni
vlády - tyto projekty bude schvalovat přímo
vláda. - To je třetí cíl.
A čtvrtým cílem privatizace jsou restituce.
Víme, že podle zákona 92 zákona o velké
privatizaci - jedna velká, hlavní, dominantní
třída restitucí se provádí
přes privatizační projekty. To znamená,
že v privatizačních projektech musí
být obsažen, navržen způsob, jímž
se ten který podnik vypořádává
s restitučními nároky na majetek, který
byl znárodněn pode zákonů z období
po r. 1945, ale vlastní znárodnění
provedeno až nařízeními v rozhodném
období po r. 1948. To jsou ty čtyři cíle.
Abych to shrnul, myslím si, že se nám velice
lopotně a v určitých konfliktech, které
nutně takovýto proces provázejí, podařilo
jakžtakž nalézt rovnováhu mezi všemi
uvedenými čtyřmi cíli.
Úmyslně tu hovořím a zdůrazňuji
nabídkovou stránku celého tohoto procesu,
protože za nabídkovou stránku je odpovědno
mé ministerstvo.
Samozřejmě, že máme velký zájem
na tom, aby i poptávková stránka fungovala
dobře, protože to jsou dvě stránky jedné
mince a nezdar kterékoli z nich by znamenal nezdar celé
akce. Za poptávkovou stránku je odpovědno
federální ministerstvo financí, jeho centrum
pro kupónovou privatizaci. To znamená všechno,
co souvisí s vydáváním knížek,
registrací knížek, organizací registračních
míst, počítačovým zpracováním
atd., to všechno je v odpovědnosti federálního
ministerstva financí, jakkoli spolupracujeme a ke všemu
se navzájem vyjadřujeme.
Máme před sebou z hlediska průběhu
kupónové privatizace dvě ostrá data.
Jedním z nich je 31. leden, kdy končí registrace.
Víte, že tady byla jakási malá krize
s kupónovými knížkami, kdy tyto kupónové
knížky nesporně v důsledku nějakých
spekulací najednou zmizely, ačkoliv jich bylo vytištěno
dost, 8 miliónů. Zdá se, že tato krize
je zažehnána určitým náhradním
řešením. Je to problém nemilý,
nicméně z hlediska řádu je to problém
malý a lze se s ním vypořádat.
Jsou tu však problémy závažnější
a zásadnější a o nich bych chtěl
pohovořit. Tím hlavním problémem,
jak já ho vidím, je to, že v současné
době občané, kteří se rozhodují
kam umístit své investiční kupóny,
své investiční body, mají nerovnovážně
vychýlenou nabídku ve směru investičních
privatizačních fondů. Investiční
privatizační fondy, protože jejich založení
a schválení je samozřejmě administrativně
a procesně jednodušší, tyto fondy už
jsou, už existují, už spustily svou propagandu,
což je žádoucí, to jsme chtěli,
ale ta druhá část nabídky, tzn. akciové
společnosti, ty ještě nejsou připraveny,
neboť na nich právě pracujeme ve Lnářích.
Proto si myslím, že zahájení předkola
17. února bude třeba ještě pečlivě
zvážit, protože v té době ještě
téměř určitě nebude známa
kompletní nabídka akciových společností,
takže občan bude mít přirozenou tendenci
investovat nebo umisťovat svoje body do těchto investičních
privatizačních fondů, protože ta druhá
část nabídky ještě nebude připravena,
nebo nebude ještě publikována, nebo bude právě
čerstvě publikována, bude to ještě
informace nezažitá, neúplná.
Myslím, že bychom měli z hlediska rovnovážnosti
procesu trvat na tom, aby občan v momentě, kdy se
skutečně rozhoduje, měl nabídku kompletní
a vyváženou, ani akciové společnosti
samozřejmě ještě nemohly zahájit
svou "verbovací" reklamní kampaň
- "Pojďte k nám, my jsme dobří,
dávejte nám body!", protože ještě
nejsou schváleny, nebo málo z nich je schváleno
a ještě to není publikováno. Jde to
tak rychle, tak jak se nám ve Lnářích
práce daří. To je jeden z hlavních
problémů.
Další důležitý problém,
vážný problém kolem investičních
privatizačních fondů je ten, že zatím
není zákon o investičních společnostech,
tento zákon je připraven v předloze, ale
teprve ho čeká celá ta pout Federálním
shromážděním a očekáváme,
že bude přijat někdy během jara, to
se těžko odhaduje, ale prostě není.
Není také zákon o cenných papírech
a toto je jedno z nejslabších míst celého
procesu, protože je spojeno s určitými riziky,
protože když zákon není, tak všechna
náhradní řešení mají samozřejmě
slabší sílu.
Česká vláda na svém minulém
zasedání se rozhodla, že znovu prověří
celé legislativní okolí tohoto procesu do
jednoho týdne. Vlastní práce bude vykonávána
zítra u pana generálního prokurátora
Brunnera a zprávu vám samozřejmě podáme.
Určitým náhradním řešením
je novelizace, doplnění vyhlášky federální
vlády, která upravuje kupónovou privatizaci
a včlenění do této vyhlášky
těch paragrafů, které by se potom později
nacházely v zákoně o investičních
společnostech.
V povolovacích dekretech, které pro investiční
privatizační fondy vydávalo naše ministerstvo
spolu se Státní bankou, je věta, která
zní takto: "Obchodní společnosti jsou
povinny upravit své postavení a svoji činnost
do stanovené lhůty ode dne účinnosti
zákona, který bude upravovat investiční
společnosti a investiční fondy, a zavazuje
se provádět svoji činnost podle zákona,
který bude upravovat obchodování cennými
papíry." Toto je pojistka z naší strany,
ale fakt, že zákon o společnostech tu není,
je velmi závažný. Budeme hledat způsob,
jak se s tím vypořádat.
Je zde důležitá informace, která mě
velice uklidnila a kterou je důležité, abyste
vy také věděli. V souvislosti s chováním
některých investičních privatizačních
fondů a s jejich příslibem, že do roka
vyplatí nevím kolik - 10, 12, 15 i více tisíc,
vznikly oprávněné obavy, že tyto investiční
privatizační fondy nedisponují tak velikým
kapitálem, aby mohly dostát tomuto slibu a že
si budou půjčovat od zahraničních
bank a tuto půjčku budou jako lombardní úvěr
krýt cennými papíry a že by se tímto
způsobem tyto cenné papíry mohly dostat někam
ven k zahraničním bankám a že toto je
riziko, které je s tím spojeno. Toto riziko však
není takové, jak by na první pohled vypadalo,
neboť tato kapitálová transakce podle devizového
zákona podléhá schvalování
Státní banky československé. Tyto
investiční privatizační fondy, které
by takto chtěly postupovat, by se musely obrátit
na naše domácí banky a žádné
tyto banky by takovýto úvěr ani nebyly schopny
poskytnout. Takže toto nebezpečí není
tak hrozné, jak se na první pohled zdálo.