Současně jsem dostal zprávu, že pracovnice
finančního odboru Okresního úřadu
ve Frýdku-Místku paní Ing. Majzarová
potvrdila, že původně rozepsaná částka
16 mil. 821 tisíc Kčs je krácena na 10 mil.
463 tis. Kčs. Toto jsou praktiky, které už
vedly začátkem roku ke ztrátě peněz
pro zdravotnictví, které jak jsme si opakovaně
potvrdili - je velmi potřebnou oblastí, která
je v rozpočtu určitým způsobem spolu
s několika jinými oblastmi zvýhodněna.
Navrhuji tedy, aby záznam této informace byl prohlášen
jako naléhavá interpelace a aby stenozáznam
byl okamžitě doručen na současně
probíhající jednání vlády
ČR, aby tato k tomu mohla zaujmout stanovisko a zabránit
eventuálnímu dalšímu úniku finančních
prostředků. Prosím, pane místopředsedo,
abyste dal hlasovat o tom, jestli tato informace může
být plénem vzata jako naléhavá interpelace
se lhůtou odpovědi do 23. 12. 1991.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci. Interpelujete premiéra nebo celou vládu
nebo ministra zdravotnictví?
Poslanec Petr Lom: Celou vládu, protože je
to v působnosti jak premiéra, tak ministra zdravotnictví,
tak ministra vnitra a nakonec i ostatních resortů
- např. školství, jejichž prostředky
jsou tím kráceny.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí pan
poslanec Kříž.
Poslanec Karel Kříž: Nevím, jestli
mi něco neuniklo - šlo o krácení globální
dotace nebo resortní, účelové?
Poslanec Petr Lom: To jsou prostředky, které
jsou přiděleny na zdravotnictví. Tyto prostředky,
které byly přiděleny na zdravotnictví,
jsou kráceny. Kromě toho bylo zjištěno,
že přidělené prostředky na okresní
úřad v okrese Frýdek-Místek byly zkráceny
o 26,5 mil., z toho na zdravotnictví o 14 mil. Kčs.
Předpokládám, že další krácení
šlo k neprospěch jiných oblastí, které
měly tyto peníze dostat a okresní úřad
s nimi naložil dle svého uvážení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Hlásí
se pan poslanec Nerad, dále pan poslanec Komárek,
paní poslankyně Kantůrková.
Poslanec František Nerad: Pane předsedající,
vážení přítomní, dovolte,
abych se s vámi podělil o svoji zkušenost,
kterou jsem zažil loni při rozdělování
okresního rozpočtu v okresním městě
na shromáždění starostů. Tam
byl navržen rozpočet. Ředitel OÚNZ požadoval
nějakou částku, kterou nedostal a prostředky,
které do zdravotnictví šly, byly odsouhlaseny
shromážděním starostů. Myslím,
že tyto věci nemohly uniknout nějakým
administrativním opatřením, ale pouze špatným
návrhem okresního rozpočtu, anebo nevhodným
jednáním lidí, kteří tento
rozpočet schvalovali. Myslím si, že to nemohlo
být záměrem shora - zkrátit zdravotnictví.
Myslím si, že rozhodovací proces na okresech
je tvořen lidmi.
Abych uvedl případ konkrétně, ředitel
OÚNZ požadoval 101 mil. Kčs, ale dostal 86,
z toho ve 3. čtvrtletí měl vyčerpáno
66 mil., takže mu teď peníze zbývají
a koupil si Favorita na konci roku z peněz na zdravotnictví.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Neradovi, dále se hlásil pan poslanec
Komárek, paní poslankyně Kantůrková
a pan poslanec Vondráček. Prosím pan poslanec
Komárek.
Poslanec Vladimír Komárek: Děkuji
vážený pane místopředsedo, vážené
dámy a pánové, chtěl bych říct
jen jenom při schvalování rozpočtu
podle rozpočtových pravidel jsou částky
rozepisovány z jednotlivých resortů jako
částky orientační, čili v konečné
fázi rozhodnutí o tom jaké částky
z jednotlivých resortních ministerstev budou rozděleny,
spadá do pravomocí okresních shromáždění.
Čili z tohoto hlediska se domnívám, jestliže
někdo došlo ke krácení, tak to bylo
plně v pravomoci okresního shromáždění.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Komárkovi, s faktickou poznámkou se
hlásí pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Omlouvám se, jestli jsem se nevyjádřil
zřetelně, tady nešlo o částky
z běžného rozpočtu, přidělené
na okresní úřady, tady šlo o účelovou
valorizaci, a ta je přesně stanovena.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za upřesnění, paní poslankyně
Kantůrková se ujme slova, připraví
se pan poslanec Vondráček.
Poslankyně Eva Kantůrková: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
podpořila bych stanovisko pana poslance Loma, protože
mám obdobné zkušenosti, že tyto valorizační
prostředky určené na kulturu se tam také
nedostávají. Okresní úřady
si vedou takovým způsobem, jak potřebují
právě v místě. Když je něco
určeno např. na zvýšení platů
v kultuře, použijí se někde jinde. Takže
podporuji návrh pana poslance Loma.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
nyní má slovo pan poslanec Vondráček,
připraví se pan poslanec Kozánek.
Poslanec Josef Vondráček: Pane předsedající,
vážená sněmovno, mám jenom několik
poznámek. Již jsem o tom hovořil, když
se projednával rozpočet, kapitola školství.
Nejde jenom o tuto částku, o které hovoří
pan předseda Lom, ale podle mého názoru je
nerozumné a nelogické, když z kapitoly školství
jde určitá část na územní
školství, z kapitoly zdravotnictví na územní
zdravotnictví, to se dá k dispozici okresním
úřadům a shromáždění
starostů rozhodne co se s těmi částkami
udělá a na co se dají. Proč my tedy
potom v kapitole školství schvalujeme, že dáváme
z kapitoly školství takovou a takovou částku
na regionální školství a kapitole zdravotnictví
takovou a takovou částku na regionální
zdravotnictví, když si potom shromáždění
starostů rozhodne úplně jinak. A k čemu
my to potom projednáváme, proč projednáváme
rozpočet? Myslím, jak už to zde říkal
pan ministr Špaček, když to není možné
dát jim to jako závazný ukazatel, aby okresní
úřady dostaly částky z těchto
kapitol konkrétně, a aby bylo možné
také konkrétně se v průběhu
roku podívat, jestli tyto částky skutečně
na tyto účely a na tyto resorty byly využity.
Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vondráčkovi, prosím aby se
slova ujal pan poslanec Kozánek.
Poslanec Petr Kozánek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, to co tady přednesl pan poslanec Lom samozřejmě
podporuji, nejsem si ovšem jist o té formě,
kterou on navrhuje. Domnívám se, že by to šlo
"odúřadovat" na ministerstvu financí
krátkou cestou. Pokud vím, je 19., uzávěrky
pro financování jsou do 15. bylo by nutno ihned
zjistit na ministerstvu, jakým způsobem je možno
zasáhnout.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kozánkovi, o slovo se přihlásil
pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Dámy a pánové,
velice se omlouvám, že nejsem příliš
velký znalec jednacího řádu, ale domnívám
se, že kolega Lom nás požádal, abychom
podpořili jenom to, aby se jeho příspěvek
stal interpelací. A to bychom podpořit měli,
přesto že to fakticky není úplně
správné. Naváži na to, co jsem již
tady říkal, poslanci ČNR skutečně
nemohou všechno. My jsme nějakým způsobem
rozhodli zákonem o tom, jak a co se bude rozdělovat,
co se bude doporučovat, co se bude pevně stanovovat.
Prosím pěkně, dodržujme zákon!
Přesto se přimlouvám za to, aby tento návrh
kolegy Loma byl vzat jako interpelace naléhavá,
neboť je naší morální povinností
upozornit občany této republiky, znovu říkám
daňové poplatníky na to, že s nimi někdo
nehraje rovnou hru. Proto bych doporučoval skutečně
podpořit toto stanovisko.
Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
zdá se, že jsme vyčerpali všechny náměty
do rozpravy, takže rozpravu končím, s faktickou
poznámkou se přihlásil pan místopředseda
Vlach, takže mu dávám slovo.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pane místopředsedo, dámy a pánové,
už se mi zde opakovaně podařilo prokázat,
že jednací řád mi není velkým
přítelem, ale teď jsem do něj nahlédl
a v § 89 se říká, že "poslanec
nebo skupina poslanců podávají interpelaci,
písemně předsednictvu ČNR, předseda
ČNR zašle interpelaci předsedovi vlády
ČR a je-li interpelován člen vlády,
tak též tomuto členu".
Připomínám toto opravdu až po rozpravě,
protože nedebatuji o tom, jak je to vážné
téma. Potom na straně 42, § 89 říká
"poslanec může na schůzi ČNR interpelovat
přítomného člena vlády republiky
též ústně".
Jenom upozorňuji na to, že nelze tento stenozáznam
zaslat okamžitě, doručit jej na vládu,
to by ještě nebyla interpelace. My bychom museli tento
záznam okamžitě projednat, nebo okamžitě
interpelovat pana ministra Sokola, to je jediná možnost.
Pokud by to bylo formulováno na celou vládu, nebo
na premiéra tak by se muselo krátce sejít
předsednictvo a pak by to šlo provést v souladu
se zákonem, jak to navrhoval pan kolega.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Vlachovi, s faktickou poznámkou
pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Podle jednacího řádu,
odst. 2 § 89 lze skutečně interpelovat přítomného
člena vlády ČR též ústně.
Po formální stránce má pan místopředseda
Vlach samozřejmě pravdu, že se podává
podle § 89, odst. 1 interpelace písemně,
ale poněvadž zde, jak jsem již řekl, hrozí
nebezpečí z prodlení, protože na ztrátu
1.2 mil. jsme přišli v měsíci březnu
a již se s tím nedalo nic dělat, protože
nebyly kontrolní mechanismy, kterými by se vláda
informovala, jakým způsobem jsou tyto finanční
částky přidělovány, a obdoba
tohoto případu je teď tady, v tomto případě
a jedná se skutečně o nebezpečí,
že 1. ledna se řekne, že už se s
tím nedá nic dělat a nemocnice ve Frýdku
Místku bude mít o 6 mil. ze svého rozpočtu
méně.
Takže navrhuji, abychom interpelovali ministra vnitra Sokola,
zde přítomného a to naléhavě.
(Šum v sále.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi, hlásí se pan místopředseda
Vlach.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dámy a pánové, jedna možnost by byla,
kdyby se plénum usneslo na tom, aby se krátce sešlo
předsednictvo a proběhl proces tak, jak má
s tím, že tam bude písemný podklad.
Pak by se mohlo plénum sejít znovu a označit
to za interpelaci naléhavou. Druhá cesta, technicky
daleko jednodušší, je, aby se obsah sdělení
pana poslance Loma naformuloval jako usnesení a okamžitě
by se doručil vládě.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Jsou
zde dva procedurální návrhy pana místopředsedy
Vlacha, domnívám se, že druhý stojí
za pozornost. Česká národní rada by
přijala usnesení v tom smyslu, že žádá
vládu, aby, řekněme, do konce roku odpověděla
na podnět pana poslance Loma. Vyhneme se procedurálním
nejasnostem, zda má být interpelována vláda,
ministr atd. Chci se zeptat pana navrhovatele, zda by s touto
formou souhlasil.
Poslanec Petr Lom: Přirozeně že na formální
stránce tak mnoho nezáleží. Pokud se
rozhodneme, že to bude usnesení, je to vyhovující.
Jedná se mně o to, aby vláda dostala tento
signál co nejdříve a aby byla povinna co
nejdříve na něj reagovat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pánové, rozprava byla ukončena,
poslední asi čtyři poznámky byly faktického
rázu. Domnívám se, že v souladu s Jednacím
řádem mohu dát návrh na usnesení:
"Česká národní rada na své
schůzi dne 20. prosince vyslechla podnět poslance
Loma týkající se distribuce finančních
prostředků z okresních úřadů
do jednotlivých resortů (vystoupení poslance
Loma je přílohou tohoto usnesení). Česká
národní rada žádá vládu,
aby se tímto podnětem neprodleně zabývala
a seznámila poslance ČNR se svým stanoviskem
do konce roku 1991."
Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne
ruku. 74.
Kdo je proti? 5.
Kdo se zdržel hlasování? 29.
Usnesení bylo přijato, děkuji panu poslanci
Lomovi.
Dámy a pánové, mohli bychom otevřít bod
Pan poslanec Němeček se hlásí s
námětem.
Poslanec Rudolf Němeček: Vážený
pane místopředsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, ve zprávě předsednictva
je i bod týkající se zasedacího pořádku.
Dovolte mi, abych jménem klubu OF-nezávislí
vám přečetl dopis, který byl zaslán
předsednictvu ČNR:
"Klub OF-nezávislí projednal na schůzi
dne 4. 12. 1991 otázku zasedacího pořádku.
Dne 2. 12. 1991 vedení ČNR odsouhlasilo jednání
o změně zasedacího pořádku
v poslanecké sněmovně. 3. 12. 1991 byla na
plénu předsedům klubů rozdána
mapka poslanecké sněmovny s tím, že
kluby zakreslí, kde chtějí sedět.
Na odpoledním jednání předsednictva
ČNR bylo rozhodnuto definitivní rozsazení.
Klub zaujímá toto stanovisko a vyslovuje protest:
1. S klubem OF-nezávislí nebyl zasedací pořádek
projednáván. 2. Klub předložil návrh
na zasedací pořádek, o němž nebylo
vůbec jednáno. 3. Občanské fórum
bylo sice rozděleno na dva politické subjekty -
ODS a OH, postupně se oddělily jednotlivé
strany, kandidující v rámci OF, ale ještě
nikomu se nepodařilo rozbít OF tak, jako rozhodnutím
předsednictva ČNR. 4. Dosud nebyly dokončeny
lustrace poslanců, dojde ke změnám v politických
klubech z tohoto, ale i jiných důvodů. 5.
Parlament má řešit hlavně tvorbu zákonů
a ne politické manipulace. 6. Nedůstojné
partajničení v ČNR, jehož se stáváme
obětí, rozhodně odsuzujeme. 7. Míra
tolerance přetekla nejen proto, že přes klub
OF-nezávislí byli nominováni poslanci do
předsednictva ČNR (pan poslanec Vlach, pan poslanec
Tatár), kteří po získání
funkce přešli k jiným politickým stranám
či hnutím, ale i proto, že se se zástupci
klubu OF-nezávislí nejedná a je jim předkládán
zasedací pořádek jako hotová věc.
8. Nejde o to, vedle koho sedíme, ale o princip.
Závěr: Protože se jedná o neúctu
k těm, kteří ve volbách 1990 volili
Občanské fórum jako celek, žádáme
revokaci usnesení předsednictva ČNR. V
opačném případě zvážíme
formy našeho protestu."
Tolik z dopisu a nyní mi dovolte podat návrh: Klub
OF nezávislí navrhuje, aby zasedací pořádek
na zbývající část našeho
poslaneckého období nebyl měněn.
Děkuji za pozornost.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
registruji tento návrh. Dámy a pánové,
do rozpravy se přihlásila celá řada
poslanců, domnívám se, že bude účelné,
pokud se v tuto chvíli pokusíme vyřešit
problém, který zde otevřel pan poslanec Němeček.
Hlavně se obracím na pana poslance Květa,
který se přihlásil do rozpravy v souvislosti
se zákonem na ochranu přírody a krajiny.
Souhlasíte s tím, pane poslanče, abych dal
přednost panu poslanci Chromému, který se
přihlásil k zasedacímu pořádku?
/Poslanec Květ souhlasí./
Poslanec Heřman Chromý: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
budu velmi stručný. Chtěl bych upozornit,
že podle § 3 Jednacího řádu je
to Česká národní rada, která
upravuje vlastními usneseními své vnitřní
poměry a podrobnější pravidla svého
jednání, a že je to § 32 bod u), který
říká, že předsednictvu přísluší
dbát na dodržování tohoto zákona.
Navrhuji, aby tento bod, který nepřísluší
do kompetence předsednictva ČNR, byl projednán
buď jako další bod této schůze,
nebo na schůzi příští.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
za podnětný návrh pana poslance Chromého.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy
k této záležitosti?
Než se rozmyslíte, faktickou poznámku. Byli
vám včera rozdány na lavice papíry,
na nichž byly dva náměty, varianta 1, varianta
2 a to, co navrhl pan poslanec Němeček, chápu
jako variantu 3, myslím si, že bude úplně
nejsolidnější, když o jednotlivých
variantách rozhodne sněmovna hlasováním.
Zvažovali jsme, v čí pravomoci to vlastně
je. Určitě si vzpomenete na začátek
našeho volebního období, kdy poslanci nerozhodovali
o tom, kde kdo bude sedět, prostě se přijalo
mlčky rozhodnutí buď minulého předsednictva
nebo Kanceláře. Nyní ta situace se změnila,
předsednictvo si změny situace je vědomo
a proto předkládám sněmovně
varianty, ať se rozhodne sněmovna, jak to udělat
nejlépe. Na tom nevidím osobně nic, co by
bylo v rozporu s jednacím řádem.
Hlásí se o slovo pan poslanec Kolmistr, kterému
se omlouvám, že jsem mu nedal slovo jako prvnímu,
neboť je přihlášen už od včerejška.
Poslanec Vladimír Kolmistr: Pane předsedající,
vážená sněmovno, chtěl bych hovořit
ke dvěma problémům ze zprávy o činnosti
předsednictva. Teď byl program zúžen na
otázku zasedacího pořádku. Já
se rovněž vyslovuji proti tomu, aby se zasedací
pořádek měnil. Zdůvodňoval
bych to tím, že za tu dobu, co jsem tady, někteří
poslanci vyměnili i čtyři politické
kluby.
(potlesk)
Prosím vás, já kvůli tomu - a já
si ty lidi nechci zesměšňovat, tak to nebylo
myšleno, každý má právo hledat
svoji profilaci, i politické kluby se zatím profilují
a nedomnívám se, že by profilace byla už
u konce, spolu s volbami se profilace bude všelijak měnit,
- nechci stále přesedávat.
(potlesk)
Ale mě se jedná o závažnější
věc. Když mluvíme o profilaci, o přecházení
z klubu do klubu, chtěl bych odkázat na to, že
právě před rokem jsme navrhli změny
ve složení předsednictva, aby došlo k
politické vyváženosti v předsednictvu
sněmovny a v tom hrálo svoji úlohu právě
rozdělení sněmovny na politickou orientaci
a na politické kluby. Podle toho jsme také provedli
volby a po těchto volbách někteří
lidé i z předsednictva přešli do jiného
klubu, aniž ta politická vyváženost se
potom té situaci přizpůsobila a to je závažnější.