Pátek 20. prosince 1991

Současně jsem dostal zprávu, že pracovnice finančního odboru Okresního úřadu ve Frýdku-Místku paní Ing. Majzarová potvrdila, že původně rozepsaná částka 16 mil. 821 tisíc Kčs je krácena na 10 mil. 463 tis. Kčs. Toto jsou praktiky, které už vedly začátkem roku ke ztrátě peněz pro zdravotnictví, které jak jsme si opakovaně potvrdili - je velmi potřebnou oblastí, která je v rozpočtu určitým způsobem spolu s několika jinými oblastmi zvýhodněna.

Navrhuji tedy, aby záznam této informace byl prohlášen jako naléhavá interpelace a aby stenozáznam byl okamžitě doručen na současně probíhající jednání vlády ČR, aby tato k tomu mohla zaujmout stanovisko a zabránit eventuálnímu dalšímu úniku finančních prostředků. Prosím, pane místopředsedo, abyste dal hlasovat o tom, jestli tato informace může být plénem vzata jako naléhavá interpelace se lhůtou odpovědi do 23. 12. 1991.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci. Interpelujete premiéra nebo celou vládu nebo ministra zdravotnictví?

Poslanec Petr Lom: Celou vládu, protože je to v působnosti jak premiéra, tak ministra zdravotnictví, tak ministra vnitra a nakonec i ostatních resortů - např. školství, jejichž prostředky jsou tím kráceny.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Kříž.

Poslanec Karel Kříž: Nevím, jestli mi něco neuniklo - šlo o krácení globální dotace nebo resortní, účelové?

Poslanec Petr Lom: To jsou prostředky, které jsou přiděleny na zdravotnictví. Tyto prostředky, které byly přiděleny na zdravotnictví, jsou kráceny. Kromě toho bylo zjištěno, že přidělené prostředky na okresní úřad v okrese Frýdek-Místek byly zkráceny o 26,5 mil., z toho na zdravotnictví o 14 mil. Kčs. Předpokládám, že další krácení šlo k neprospěch jiných oblastí, které měly tyto peníze dostat a okresní úřad s nimi naložil dle svého uvážení.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Hlásí se pan poslanec Nerad, dále pan poslanec Komárek, paní poslankyně Kantůrková.

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, vážení přítomní, dovolte, abych se s vámi podělil o svoji zkušenost, kterou jsem zažil loni při rozdělování okresního rozpočtu v okresním městě na shromáždění starostů. Tam byl navržen rozpočet. Ředitel OÚNZ požadoval nějakou částku, kterou nedostal a prostředky, které do zdravotnictví šly, byly odsouhlaseny shromážděním starostů. Myslím, že tyto věci nemohly uniknout nějakým administrativním opatřením, ale pouze špatným návrhem okresního rozpočtu, anebo nevhodným jednáním lidí, kteří tento rozpočet schvalovali. Myslím si, že to nemohlo být záměrem shora - zkrátit zdravotnictví. Myslím si, že rozhodovací proces na okresech je tvořen lidmi.

Abych uvedl případ konkrétně, ředitel OÚNZ požadoval 101 mil. Kčs, ale dostal 86, z toho ve 3. čtvrtletí měl vyčerpáno 66 mil., takže mu teď peníze zbývají a koupil si Favorita na konci roku z peněz na zdravotnictví.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Neradovi, dále se hlásil pan poslanec Komárek, paní poslankyně Kantůrková a pan poslanec Vondráček. Prosím pan poslanec Komárek.

Poslanec Vladimír Komárek: Děkuji vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, chtěl bych říct jen jenom při schvalování rozpočtu podle rozpočtových pravidel jsou částky rozepisovány z jednotlivých resortů jako částky orientační, čili v konečné fázi rozhodnutí o tom jaké částky z jednotlivých resortních ministerstev budou rozděleny, spadá do pravomocí okresních shromáždění. Čili z tohoto hlediska se domnívám, jestliže někdo došlo ke krácení, tak to bylo plně v pravomoci okresního shromáždění.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Komárkovi, s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Omlouvám se, jestli jsem se nevyjádřil zřetelně, tady nešlo o částky z běžného rozpočtu, přidělené na okresní úřady, tady šlo o účelovou valorizaci, a ta je přesně stanovena.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za upřesnění, paní poslankyně Kantůrková se ujme slova, připraví se pan poslanec Vondráček.

Poslankyně Eva Kantůrková: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, podpořila bych stanovisko pana poslance Loma, protože mám obdobné zkušenosti, že tyto valorizační prostředky určené na kulturu se tam také nedostávají. Okresní úřady si vedou takovým způsobem, jak potřebují právě v místě. Když je něco určeno např. na zvýšení platů v kultuře, použijí se někde jinde. Takže podporuji návrh pana poslance Loma.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, nyní má slovo pan poslanec Vondráček, připraví se pan poslanec Kozánek.

Poslanec Josef Vondráček: Pane předsedající, vážená sněmovno, mám jenom několik poznámek. Již jsem o tom hovořil, když se projednával rozpočet, kapitola školství. Nejde jenom o tuto částku, o které hovoří pan předseda Lom, ale podle mého názoru je nerozumné a nelogické, když z kapitoly školství jde určitá část na územní školství, z kapitoly zdravotnictví na územní zdravotnictví, to se dá k dispozici okresním úřadům a shromáždění starostů rozhodne co se s těmi částkami udělá a na co se dají. Proč my tedy potom v kapitole školství schvalujeme, že dáváme z kapitoly školství takovou a takovou částku na regionální školství a kapitole zdravotnictví takovou a takovou částku na regionální zdravotnictví, když si potom shromáždění starostů rozhodne úplně jinak. A k čemu my to potom projednáváme, proč projednáváme rozpočet? Myslím, jak už to zde říkal pan ministr Špaček, když to není možné dát jim to jako závazný ukazatel, aby okresní úřady dostaly částky z těchto kapitol konkrétně, a aby bylo možné také konkrétně se v průběhu roku podívat, jestli tyto částky skutečně na tyto účely a na tyto resorty byly využity.

Děkuji.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi, prosím aby se slova ujal pan poslanec Kozánek.

Poslanec Petr Kozánek: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, to co tady přednesl pan poslanec Lom samozřejmě podporuji, nejsem si ovšem jist o té formě, kterou on navrhuje. Domnívám se, že by to šlo "odúřadovat" na ministerstvu financí krátkou cestou. Pokud vím, je 19., uzávěrky pro financování jsou do 15. bylo by nutno ihned zjistit na ministerstvu, jakým způsobem je možno zasáhnout.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kozánkovi, o slovo se přihlásil pan poslanec Ledvinka.

Poslanec Karel Ledvinka: Dámy a pánové, velice se omlouvám, že nejsem příliš velký znalec jednacího řádu, ale domnívám se, že kolega Lom nás požádal, abychom podpořili jenom to, aby se jeho příspěvek stal interpelací. A to bychom podpořit měli, přesto že to fakticky není úplně správné. Naváži na to, co jsem již tady říkal, poslanci ČNR skutečně nemohou všechno. My jsme nějakým způsobem rozhodli zákonem o tom, jak a co se bude rozdělovat, co se bude doporučovat, co se bude pevně stanovovat. Prosím pěkně, dodržujme zákon! Přesto se přimlouvám za to, aby tento návrh kolegy Loma byl vzat jako interpelace naléhavá, neboť je naší morální povinností upozornit občany této republiky, znovu říkám daňové poplatníky na to, že s nimi někdo nehraje rovnou hru. Proto bych doporučoval skutečně podpořit toto stanovisko.

Děkuji.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, zdá se, že jsme vyčerpali všechny náměty do rozpravy, takže rozpravu končím, s faktickou poznámkou se přihlásil pan místopředseda Vlach, takže mu dávám slovo.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pane místopředsedo, dámy a pánové, už se mi zde opakovaně podařilo prokázat, že jednací řád mi není velkým přítelem, ale teď jsem do něj nahlédl a v § 89 se říká, že "poslanec nebo skupina poslanců podávají interpelaci, písemně předsednictvu ČNR, předseda ČNR zašle interpelaci předsedovi vlády ČR a je-li interpelován člen vlády, tak též tomuto členu".

Připomínám toto opravdu až po rozpravě, protože nedebatuji o tom, jak je to vážné téma. Potom na straně 42, § 89 říká "poslanec může na schůzi ČNR interpelovat přítomného člena vlády republiky též ústně".

Jenom upozorňuji na to, že nelze tento stenozáznam zaslat okamžitě, doručit jej na vládu, to by ještě nebyla interpelace. My bychom museli tento záznam okamžitě projednat, nebo okamžitě interpelovat pana ministra Sokola, to je jediná možnost. Pokud by to bylo formulováno na celou vládu, nebo na premiéra tak by se muselo krátce sejít předsednictvo a pak by to šlo provést v souladu se zákonem, jak to navrhoval pan kolega.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Vlachovi, s faktickou poznámkou pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Podle jednacího řádu, odst. 2 § 89 lze skutečně interpelovat přítomného člena vlády ČR též ústně. Po formální stránce má pan místopředseda Vlach samozřejmě pravdu, že se podává podle § 89, odst. 1 interpelace písemně, ale poněvadž zde, jak jsem již řekl, hrozí nebezpečí z prodlení, protože na ztrátu 1.2 mil. jsme přišli v měsíci březnu a již se s tím nedalo nic dělat, protože nebyly kontrolní mechanismy, kterými by se vláda informovala, jakým způsobem jsou tyto finanční částky přidělovány, a obdoba tohoto případu je teď tady, v tomto případě a jedná se skutečně o nebezpečí, že 1. ledna se řekne, že už se s tím nedá nic dělat a nemocnice ve Frýdku Místku bude mít o 6 mil. ze svého rozpočtu méně.

Takže navrhuji, abychom interpelovali ministra vnitra Sokola, zde přítomného a to naléhavě.

(Šum v sále.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Lomovi, hlásí se pan místopředseda Vlach.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Dámy a pánové, jedna možnost by byla, kdyby se plénum usneslo na tom, aby se krátce sešlo předsednictvo a proběhl proces tak, jak má s tím, že tam bude písemný podklad. Pak by se mohlo plénum sejít znovu a označit to za interpelaci naléhavou. Druhá cesta, technicky daleko jednodušší, je, aby se obsah sdělení pana poslance Loma naformuloval jako usnesení a okamžitě by se doručil vládě.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Jsou zde dva procedurální návrhy pana místopředsedy Vlacha, domnívám se, že druhý stojí za pozornost. Česká národní rada by přijala usnesení v tom smyslu, že žádá vládu, aby, řekněme, do konce roku odpověděla na podnět pana poslance Loma. Vyhneme se procedurálním nejasnostem, zda má být interpelována vláda, ministr atd. Chci se zeptat pana navrhovatele, zda by s touto formou souhlasil.

Poslanec Petr Lom: Přirozeně že na formální stránce tak mnoho nezáleží. Pokud se rozhodneme, že to bude usnesení, je to vyhovující. Jedná se mně o to, aby vláda dostala tento signál co nejdříve a aby byla povinna co nejdříve na něj reagovat.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, rozprava byla ukončena, poslední asi čtyři poznámky byly faktického rázu. Domnívám se, že v souladu s Jednacím řádem mohu dát návrh na usnesení:

"Česká národní rada na své schůzi dne 20. prosince vyslechla podnět poslance Loma týkající se distribuce finančních prostředků z okresních úřadů do jednotlivých resortů (vystoupení poslance Loma je přílohou tohoto usnesení). Česká národní rada žádá vládu, aby se tímto podnětem neprodleně zabývala a seznámila poslance ČNR se svým stanoviskem do konce roku 1991."

Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne ruku. 74.

Kdo je proti? 5.

Kdo se zdržel hlasování? 29.

Usnesení bylo přijato, děkuji panu poslanci Lomovi.

Dámy a pánové, mohli bychom otevřít bod

IX.

Zpráva o činnosti předsednictva.

Pan poslanec Němeček se hlásí s námětem.

Poslanec Rudolf Němeček: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, ve zprávě předsednictva je i bod týkající se zasedacího pořádku. Dovolte mi, abych jménem klubu OF-nezávislí vám přečetl dopis, který byl zaslán předsednictvu ČNR:

"Klub OF-nezávislí projednal na schůzi dne 4. 12. 1991 otázku zasedacího pořádku. Dne 2. 12. 1991 vedení ČNR odsouhlasilo jednání o změně zasedacího pořádku v poslanecké sněmovně. 3. 12. 1991 byla na plénu předsedům klubů rozdána mapka poslanecké sněmovny s tím, že kluby zakreslí, kde chtějí sedět. Na odpoledním jednání předsednictva ČNR bylo rozhodnuto definitivní rozsazení. Klub zaujímá toto stanovisko a vyslovuje protest: 1. S klubem OF-nezávislí nebyl zasedací pořádek projednáván. 2. Klub předložil návrh na zasedací pořádek, o němž nebylo vůbec jednáno. 3. Občanské fórum bylo sice rozděleno na dva politické subjekty - ODS a OH, postupně se oddělily jednotlivé strany, kandidující v rámci OF, ale ještě nikomu se nepodařilo rozbít OF tak, jako rozhodnutím předsednictva ČNR. 4. Dosud nebyly dokončeny lustrace poslanců, dojde ke změnám v politických klubech z tohoto, ale i jiných důvodů. 5. Parlament má řešit hlavně tvorbu zákonů a ne politické manipulace. 6. Nedůstojné partajničení v ČNR, jehož se stáváme obětí, rozhodně odsuzujeme. 7. Míra tolerance přetekla nejen proto, že přes klub OF-nezávislí byli nominováni poslanci do předsednictva ČNR (pan poslanec Vlach, pan poslanec Tatár), kteří po získání funkce přešli k jiným politickým stranám či hnutím, ale i proto, že se se zástupci klubu OF-nezávislí nejedná a je jim předkládán zasedací pořádek jako hotová věc. 8. Nejde o to, vedle koho sedíme, ale o princip.

Závěr: Protože se jedná o neúctu k těm, kteří ve volbách 1990 volili Občanské fórum jako celek, žádáme revokaci usnesení předsednictva ČNR. V opačném případě zvážíme formy našeho protestu."

Tolik z dopisu a nyní mi dovolte podat návrh: Klub OF nezávislí navrhuje, aby zasedací pořádek na zbývající část našeho poslaneckého období nebyl měněn.

Děkuji za pozornost.

/Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, registruji tento návrh. Dámy a pánové, do rozpravy se přihlásila celá řada poslanců, domnívám se, že bude účelné, pokud se v tuto chvíli pokusíme vyřešit problém, který zde otevřel pan poslanec Němeček. Hlavně se obracím na pana poslance Květa, který se přihlásil do rozpravy v souvislosti se zákonem na ochranu přírody a krajiny. Souhlasíte s tím, pane poslanče, abych dal přednost panu poslanci Chromému, který se přihlásil k zasedacímu pořádku?

/Poslanec Květ souhlasí./

Poslanec Heřman Chromý: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, budu velmi stručný. Chtěl bych upozornit, že podle § 3 Jednacího řádu je to Česká národní rada, která upravuje vlastními usneseními své vnitřní poměry a podrobnější pravidla svého jednání, a že je to § 32 bod u), který říká, že předsednictvu přísluší dbát na dodržování tohoto zákona. Navrhuji, aby tento bod, který nepřísluší do kompetence předsednictva ČNR, byl projednán buď jako další bod této schůze, nebo na schůzi příští.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za podnětný návrh pana poslance Chromého. Hlásí se ještě někdo do rozpravy k této záležitosti?

Než se rozmyslíte, faktickou poznámku. Byli vám včera rozdány na lavice papíry, na nichž byly dva náměty, varianta 1, varianta 2 a to, co navrhl pan poslanec Němeček, chápu jako variantu 3, myslím si, že bude úplně nejsolidnější, když o jednotlivých variantách rozhodne sněmovna hlasováním.

Zvažovali jsme, v čí pravomoci to vlastně je. Určitě si vzpomenete na začátek našeho volebního období, kdy poslanci nerozhodovali o tom, kde kdo bude sedět, prostě se přijalo mlčky rozhodnutí buď minulého předsednictva nebo Kanceláře. Nyní ta situace se změnila, předsednictvo si změny situace je vědomo a proto předkládám sněmovně varianty, ať se rozhodne sněmovna, jak to udělat nejlépe. Na tom nevidím osobně nic, co by bylo v rozporu s jednacím řádem.

Hlásí se o slovo pan poslanec Kolmistr, kterému se omlouvám, že jsem mu nedal slovo jako prvnímu, neboť je přihlášen už od včerejška.

Poslanec Vladimír Kolmistr: Pane předsedající, vážená sněmovno, chtěl bych hovořit ke dvěma problémům ze zprávy o činnosti předsednictva. Teď byl program zúžen na otázku zasedacího pořádku. Já se rovněž vyslovuji proti tomu, aby se zasedací pořádek měnil. Zdůvodňoval bych to tím, že za tu dobu, co jsem tady, někteří poslanci vyměnili i čtyři politické kluby.

(potlesk)

Prosím vás, já kvůli tomu - a já si ty lidi nechci zesměšňovat, tak to nebylo myšleno, každý má právo hledat svoji profilaci, i politické kluby se zatím profilují a nedomnívám se, že by profilace byla už u konce, spolu s volbami se profilace bude všelijak měnit, - nechci stále přesedávat.

(potlesk)

Ale mě se jedná o závažnější věc. Když mluvíme o profilaci, o přecházení z klubu do klubu, chtěl bych odkázat na to, že právě před rokem jsme navrhli změny ve složení předsednictva, aby došlo k politické vyváženosti v předsednictvu sněmovny a v tom hrálo svoji úlohu právě rozdělení sněmovny na politickou orientaci a na politické kluby. Podle toho jsme také provedli volby a po těchto volbách někteří lidé i z předsednictva přešli do jiného klubu, aniž ta politická vyváženost se potom té situaci přizpůsobila a to je závažnější.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP