Česká národní rada nesouhlasí
s odpovědí předsedy vlády ČR
uvedenou ve sněmovním tisku 515 A na naléhavou
interpelaci poslance Heřmana Chromého.
Kdo s takto formulovaným usnesením souhlasí,
ať zvedne ruku. 73.
Kdo je proti? 2.
Kdo se zdržel hlasování? 31.
Konstatuji, že usnesení v tom smyslu, jak jsem ho
přednesl, bylo přijato.
Odpověď na svou naléhavou interpelaci ve věci
slučování a rozdělování
obcí obdržel od ministra Sokola poslanec Payne. Prosím
pana poslance Payne, aby se k této odpovědi vyjádřil.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, vážení
poslanci a poslankyně, nejprve považuji za důležité
informovat sněmovnu o tom, že v souladu s dohodou
politického grémia v ČNR projednávanou
interpelaci podpořil klub ODS. Mým patrně
neopodstatněným očekáváním
při předložení již druhé
interpelace ve stejné věci bylo, že ministerstvo
vypracuje dostatečné legislativní řešení
problematiky a předloží je ČNR k projednání.
Myslím, že při té první interpelaci
zbývaly ještě dva měsíce a to
by mohla být při rekordních legislativních
výkonech, jichž jsme běžně svědky,
dostatečná doba na vypracování. Chtěl
bych se úvodem pozastavit nad tím, že někteří
členové vlády ČR přistupují
i k naléhavým interpelacím poněkud
laxním způsobem. S interpelací, kterou
jsem přednesl dne 4. prosince, vyslovila ČNR
souhlas s tím, aby byla považována
za naléhavou. Musím ještě připomenout,
že Kancelář znění interpelace
doručila Úřadu vlády bezodkladně.
Odpověď na interpelaci mi byla doručena dne
18. 12. kolem 13. hodiny. Ověřil jsem si,
že před tímto datem interpelace nebyla doručena
do podatelny ČNR. Tzn., že ministr vnitra nesplnil
lhůtu stanovenou Českou národní radou.
Dále musím konstatovat, že premiér vlády
ČR, jemuž byla interpelace rovněž adresována,
na ni neodpověděl dosud. Považuji za velmi
problematické projednávat dosud neexistující
odpověď pana premiéra a odpověď
pana ministra, jestliže dosud nebyla rozmnožena v podobě
sněmovního tisku, na rozdíl od interpelace
pana kolegy Chromého, a předložena všem
poslancům. Protože však problematika, jíž
se interpelace týká, má jeden velmi závažný
prvek, a to je otázka majetku obcí, domnívám
se, že k této věci musíme přijmout
stanovisko ještě do konce tohoto roku. Proto věřím,
že pan premiér do zítřka předloží
odpověď na tuto interpelaci tak, aby mohla být
ještě během zítřka rozmnožena
a abychom o ní mohli jednat. Věc je skutečně
naléhavá, pan premiér měl na to již
15 dnů místo 10 dnů.
Proto navrhuji přerušení tohoto bodu a jeho
zařazení na konec zítřejšího
programu, abychom mohli věc ještě před
koncem roku projednat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynemu. S faktickou poznámkou se hlásí
pan místopředseda Vlach, omlouvám se panu
ministrovi, dostane slovo okamžitě po panu místopředsedovi
Vlachovi.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, reaguji trochu opožděně,
ale dovolte mi vrátit se k té interpelaci, kterou
jsem přednášel já. Její obsah
uznala ČNR za tak závažný, že jsme
zkrátili lhůtu na odpověď maximálně.
Budeme jednat ještě zítra, neměl by
být problém, abyste do zítřka měli
všichni tento materiál k dispozici. Byl bych velice
rád, kdyby napětí v této oblasti bylo
maximálně redukováno na únosnou míru.
Požádal bych Českou národní radu,
zda bychom se k tomu nemohli vrátit také zítra.
Vzhledem k tomu, že jsme zkrátili před dvěma
dny lhůtu tak extrémně a že se další
schůze chystá pravděpodobně koncem
ledna, domnívám se, že to není tlak
na to, abychom to projednali za každou cenu, ale ve smyslu
toho, co přednesl pan kolega Palkoska, by byl tento postup
serióznější.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Vlachovi, nyní se o
slovo přihlásil pan ministr Sokol.
Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážené
dámy a pánové, jsem trochu na rozpacích,
co vlastně v této chvíli má být
předmětem jednání, protože bylo
řečeno, že by snad do zítřka
mělo přijít nějaké další
vyjádření ve věci interpelace pana
poslance Payna. Nicméně považuji za potřebné
v této chvíli a na tomto místě zdůraznit,
že otázka lhůty, která zde byla tímto
způsobem zdůrazněna, je interpretována
způsobem, který nepovažuji za správný.
Netvrdím, že z této podstaty lze těžit
nějaký kapitál. Nicméně pokud
mají být dodržovány nějaké
lhůty, musí být dána jasná
pravidla, jaké lhůty to jsou, odkdy se počítají
a kdy končí. To je nezbytnost, jinak se nikdy nedohodneme.
Paragraf 89 Jednacího řádu říká,
že poslanec může na schůzi ČNR
interpelovat přítomného člena
vlády ČR též ústně. Pro
ústní interpelaci platí přiměřeně
ustanovení o písemné interpelaci.
Souhlasím s panem poslancem Paynem v tom, že jeho
interpelace, která byla posléze touto radou shledána
jako naléhavá, odezněla 4. 12. t.
r. Byla interpelací ústní. Je ovšem
třeba konstatovat, že to byla interpelace na, pokud
si vzpomínám, pana premiéra a na mne jako
ministra vnitra, aniž by tady kdokoli z nás byl přítomen.
Jestliže tedy budu přesně interpretovat toto
ustanovení, pak musím konstatovat, že poslanec
může interpelovat přítomného
člena vlády. Členové vlády
nebyli přítomni se souhlasem ČNR, protože
zasedala vláda. Tak to bylo schváleno.
Za této situace se stává velice nejasným,
kdy začíná běžet lhůta,
jestli ten den, kdy bylo interpelováno, nebo nějaký
další den. Vím, že to u někoho
z vás budí úsměv, ale já se
vás tedy táži, který den byl rozhodující,
jestliže ČNR souhlasila s tím, aby vláda
nebyla přítomna. Nešlo tedy o nějakou
nedbalost nebo že by se vláda nedostavila o své
újmě. Pak se musím držet ustanovení
tohoto zákona, které neříká
nic dalšího o tom, od kdy začíná
běžet lhůta.
Mně byla tato interpelace doručena 6. 12. Od kdy
mi běží lhůta? Je to v tomto zákoně
nějak řečeno? Podotýkám, že
existuje celá řada jiných zákonů,
např. občanský soudní řád,
nebo trestní řád, který přesně
vymezuje od kdy lhůta běží. Lhůta
běží druhý den poté, kdy byla
písemnost doručena. Netvrdím, že by
to tak muselo platit v tomto Jednacím řádu,
ale pokud to není jasně vymezeno, pak by nemělo
být řečeno, od kdy běží
a že nebyla dodržena. Protože stejně tak
je v jiných podstatně důkladnějších
právních předpisech jasně řečeno,
kdy tato lhůta končí a čím.
Například opět zdůrazňuji občanský
soudní řád nebo trestní řád,
v těchto je lhůta splněna dnem, kdy je písemnost
dána na poštu. Znovu opakuji - netvrdím, že
by to tak muselo být v tomto Jednacím řádu.
Ale není-li to jasně napsáno, pak se asi
ztěží budeme dohadovat o tom, jestli lhůta
byla nebo nebyla dodržena.
Já jsem za této situace postupoval tak, že
jsem se snažil tuto interpelaci vyřídit co
nejrychleji - ve lhůtě, která pro mě
byla možná. Odpověď na tuto interpelaci
byla dána na poštu 17. 12, tedy podle mne ve lhůtě
deseti dnů. Pokud se Česká národní
rada rozhodne, že tato lhůta bude měřena
jinak, plně se tomu podřídím. Zatím
tomu tak není. Toto ustanovení je bohužel vágní
a pak si ho asi každý z nás bude vykládat
jinak, což lze samozřejmě respektovat, ale
nemělo by být řečeno, že lhůta
nebyla splněna.
Pokud jde o podstatu věci. Odpověď na interpelaci,
která byla dána panu poslanci, alespoň podle
mého názoru reaguje na podstatu problému.
Vysvětluje, jakým způsobem bude tato otázka
řešena. Dále bych to nechtěl rozebírat,
protože je to na dlouhou diskusi. Navíc se domnívám,
že k této diskusi je zcela nezbytné, abyste
všichni měli onen materiál, který byl
panu poslanci Paynovi zaslán. Samozřejmě
respektuji to, že asi nebude možné v této
chvíli odpověď na interpelaci projednat. Ale
v té základní otázce jsem cítil
potřebu se zásadně ohradit proti tomu, že
by lhůta nebyla dodržena.
Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu ministru Sokolovi. Hlásí se opět
pan poslanec Payne. Prosím pane poslanče.
Poslanec Jiří Payne: Chtěl bych říci,
že pan premiér mně neodpověděl
dosud, takže o lhůtách můžeme diskutovat
nejen v případě pana ministra Sokola.
Za druhé se nedomnívám, že by Jednací
řád měl přesně stanovovat dny
doručení, protože pan ministr by si měl
být vědom, že je politicky odpovědný
České národní radě a že
je v jeho vlastním zájmu, aby případně
kurýrem doručil poštu včas. Navíc
dopis, který jsem dostal, mně nešel poštou
a byl mi doručen bez jakéhokoli razítka,
bez jakéhokoli datumu, příjmu či odeslání,
takže teď můžeme hovořit o tom, co
vlastně nelze prokázat. Nicméně trvám
na návrhu, aby bod byl přerušen a projednával
se zítra.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pro
mě v tuto chvíli vyplývá asi následující:
Pan poslanec Payne připomíná panu premiérovi,
že lhůta, která byla Českou národní
radou stanovena, vypršela. Navrhuje, aby projednávání
této interpelace bylo přerušeno, a zároveň
se obrací se žádostí na Kancelář
ČNR, aby do zítřka zabezpečila tento
tisk všem poslancům ČNR.
Kdo souhlasí s přerušením projednávání
odpovědi na interpelaci pana poslance Payna, ať zvedne
ruku. 83.
Kdo je proti? 3.
Kdo se zdržel hlasování? 22.
K této interpelaci se vrátíme zítra.
Paní poslankyně Gerta Mazalová obdržela
dvě odpovědi od ministra Tomáše Sokola.
Tyto odpovědi se týkají dvou různých
věcí. Nejdříve se budeme zabývat
interpelací, která se týká určení
Městského úřadu Dubňany pověřeným
obecním úřadem ve smyslu nařízení
vlády ČR č. 475/1990 Sb. Prosím paní
poslankyni Mazalovou, aby se k této odpovědi vyjádřila.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, myslím
si, že nijak nepokazím skvělou pověst
pana ministra Sokola když řeknu, že jsme se při
této interpelaci ohledně přenesené
působnosti dohodli, že se sejdeme, samozřejmě
na ministerstvu, společně s panem starostou
města Dubňany, a dohodneme se s odborníky
na dalším jednání. Takže bych prosila,
aby tato interpelace zůstala otevřenou do dalšího
jednání.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže,
jestli tomu dobře rozumím, navrhujete přijetí
usnesení v tom smyslu, že se sejdete s panem
ministrem. Domnívám se, že vám vyhovíme,
a nyní bychom se mohli věnovat další
interpelaci, která se týká nákupu
zařízení měřičů
rychlosti vozidel RAMER.
Poslankyně Gerta Mazalová: V této
druhé interpelaci mě pan ministr uvědomil
o tom, že se ministerstvo vnitra podílí, jsou
určení zástupci policejního ředitelství,
kteří jsou v pravidelném styku s ředitelem
tohoto podniku a bude-li radar vykazovat požadované
parametry, bude-li splňovat požadavky, bude mít
Policie zájem a zakoupí tento radar. Myslím
si, že opět musím projevit spokojenost s panem
ministrem Sokolem.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Paní
poslankyně, souhlasíte s odpovědí?
Otvírám k tomuto bodu rozpravu. Zdá se, že
se do rozpravy nikdo nehodlá zapojit, takže rozpravu
končím a navrhuji přijmout následující
usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
s odpovědí na interpelaci poslankyně Mazalové,
týkající se nákupu zařízení
měřičů rychlosti vozidel RAMER."
Kdo s tímto návrhem na usnesení souhlasí,
ať zvedne ruku! 109.
Kdo je proti? Nikdo.
Usnesení je přijato.
Pan poslanec Vojtěch Dohnal obdržel odpověď
ministra vnitra Tomáše Sokola na svou interpelaci
ve věci uzákonění institutu domovského
práva v novele zákona č. 367/1990 Sb., o
obcích. Pan poslanec Dohnal se vyjádří
k odpovědi. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, sněmovno, ve své interpelaci jsem
požadoval, aby vláda v co nejkratší době
předložila zákon či novelu zákona,
který by pomohl zřídit institut domovského
práva, a to proto, aby tento institut domovského
práva pomohl stabilizovat naši společnost.
Místo toho jsem od pana ministra vnitra dostal velice vyhýbavou
odpověď: "zvažujeme, jaké funkce
by mohlo domovské právo nyní plnit",
dále "po vyhodnocení získaných
poznatků bude rozhodnuto o tom, zda by bylo účelné
domovské právo obnovit". A konečně
"právní úprava by mohla být zahrnuta
do připravované novely zákona o obcích".
S takto koncipovanou vyhýbavou odpovědí
bohužel souhlasit nemohu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Dohnalovi. Hlásí se pan ministr Sokol.
Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
interpelaci jsem chápal jako námět na řešení
sociální problematiky. Problematiky, u které
je vůbec otázka, jestli je v kompetenci české
vlády nebo není v kompetenci české
vlády, ale chtěl bych zdůraznit, že
není v kompetenci zřejmě žádné
vlády v tomto státě, a že to snad ani
nejde s ohledem na mezinárodní dohody, aby bylo
přijato to, co je považováno na domovské
právo z hlediska prvorepublikových zákonů.
To znamená právo někoho přemístit
někam, kde je svým domovem. Tato myšlenka se
mi principiálně líbí, protože
by vyřešila celou řadu problémů,
zejména v oblasti městské kriminality, ale
nemohu si pomoci, existuje Listina občanských práv,
která navazuje na celou sérii mezinárodních
konvencí. Je prakticky vyloučeno, aby v tomto směru
byla přijata nějaká pozitivní úprava,
která by umožňovala exekutivním orgánům
někoho někam transportovat. Proto je ta odpověď
tak vyhýbavá, protože se zvažuje otázka
domovského práva jako povinnosti obce se o někoho
postarat. To je také problematické z hlediska toho,
že obce samy o sobě jsou samostatné subjekty,
jedny z nejsamostatnějších, kterým lze
toto ukládat za současné situace velmi málo
a je otázka, jestli by takový zákon, který
by jim ukládal povinnost starat se o své původní
obyvatele, byl vůbec v souladu s koncepcí nezávislosti
obcí.
Víc se o tom v této chvíli říci
nedá, protože je to institut, který ožil
ve vědomí obyvatel v nejrůznějších
výkladech, ale obávám se, že v tom nejzákladnějším
realizovatelný není. Proto jsem odpověď
tak, jak jsem odpověděl. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Ptám se, kdo dále chce v rozpravě
vystoupit? Prosím, pan poslanec Ježek.
Poslanec Josef Ježek: Pane předsedající,
dámy a pánové, domnívám se,
že je mou povinností upozornit na to, že skutečně
institut domovského práva zřejmě v
této společnosti, v tomto státě nelze
obnovit. Je to v podstatě institut minulosti, spíše
19. století, a při dnešním stavu mobility
obyvatelstva je to neřešitelné.
A zároveň většinou ti, kteří
to navrhují, tím sledují jednoduchou věc
- diskriminaci cizinců, Rómů atd. Navíc
kdybychom to chtěli obnovit, je to také věc
ústavy, ve které nic takového nemáme.
A současně podporuji stanovisko pana ministra
Sokola, že i podepsané mezinárodní dokumenty
o lidských právech nám to neumožňují.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ježkovi. Zdá se, že již nikdo
nechce v rozpravě vystoupit, takže rozpravu končím
a ve smyslu toho, jak se na kvalitu odpovědi dívá
pan poslanec Dohnal, dávám návrh na přijetí
následujícího usnesení:
"Česká národní rada nesouhlasí
s odpovědí na interpelaci poslance Vojtěcha
Dohnala, týkající se uzákonění
institutu domovského práva."
Kdo s návrhem na usnesení takto formulovaným
souhlasí, ať zvedne ruku! 24.
Kdo nesouhlasí, ať zvedne ruku! 50.
Usnesení tedy nebylo přijato, dávám
tedy návrh na přijetí tohoto usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
s odpovědí na interpelaci poslance Vojtěcha
Dohnala, ve věci uzákonění institutu
domovského práva."
Kdo souhlasí s tímto usnesení, ať zvedne
ruku! 75.
Kdo je proti? 14.
Kdo se zdržel hlasování? 17.
Takže toto usnesení bylo přijato.
Další z odpovědí dostala skupina poslanců,
pan místopředseda Malík a další
od ministra, Tomáše Sokola, a to na interpelaci této
skupiny ve věci manželů Gabrielových
z Boršic. Prosím zástupce skupiny pana poslance
Stodůlku, aby se k této odpovědi vyjádřil.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený
pane předsedající, vážený
pane premiére, vážené kolegyně
a kolegové!
Chtěl bych upozornit, že interpelace byla určena
premiérovi vlády České republiky,
nikoli ministerstvu vnitra, z toho důvodu, že se jednalo
o věc, která spadá do působnosti více
resortů.
Dále bych chtěl upozornit, že odpověď
na tuto interpelaci obdržel místopředseda České
národní rady, nikoliv však dalších
21 poslanců.
Část těchto poslanců po seznámení
se s odpovědí nesouhlasí, část
konstatovala, že se k obsahu odpovědi na interpelaci
vyjádřit nemůže, protože jej nezná.
Důvody části poslanců, kteří
s odpovědí nesouhlasí, spočívají
v několika skutečnostech.
Především v tom, že přesto, že
se píše, že odpověď byla dělána
na základě prošetření na místě
samém, jednoznačně ukazuje, že byla
dělána pouze na orgánech státní
správy, že s tím člověkem, kterého
se to týká, nikdo nejednal.
Dále se tady uvádějí skutečnosti,
které sice byly pravdivé někdy v období
let 1988 a 1989, - tehdy ještě pravdivé byly
- v současné době však jsou již
překonané právním vývojem.
A dále jsou zde nepodložená tvrzení,
- nechci-li přímo říci lži -
například o tom, že není pochyb, že
dotyční manželé, kterých se to
týká, nabyli práv v dobré víře.
Jménem části poslanců, kteří
s odpovědí na tuto interpelaci nesouhlasí,
navrhuji, aby bylo uloženo, že odpověď bude
oficiálně s číslem jednacím
dodána všem poslancům, kteří
interpelaci podepsali, a teprve potom bude k odpovědi na
tuto interpelaci otevřena rozprava.
Děkuji za pozornost.