Čtvrtek 19. prosince 1991

Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji za souhlas. Doporučoval bych začít přílohou II, což je rozpis vztahů státního rozpočtu republiky k rozpočtům okresních úřadů pro vyrovnání rozpočtu okresních úřadů a obcí. Zde nebyly žádné konkrétní návrhy na přesuny, jenom bych se chtěl trochu dotknout obecných připomínek v této části a chtěl bych upozornit sněmovnu na to, že nemůžeme při dotování rozpočtů okresních úřadů vázat určité dotace účelově na určité použití, neboť by to bylo v rozporu se zákonem, v rozporu se samosprávnými funkcemi, které jsme sami svěřili obcím a okresům, tedy v podobě okresního shromáždění.

Padla zde jedna připomínka, tuším to byla paní poslankyně Vorlová a sekundovala paní poslankyně Kolářová - dotace na dokončení výstavby škol, které nejsou součástí komplexní bytové výstavby. Tyto dotace jsou obsaženy v sloupci 3 od konce stavby pro zdravotnictví, školství a sociální zabezpečení.

Co se týče sociálních dávek, zde byly jisté pochyby vzneseny ze strany paní poslankyně Lagové. Chtěl bych vysvětlit, že pokud dojde k přenosu povinností proplácet sociální dávky do rozpočtu obcí, tak tento problém po finanční stránce se řeší delimitací resortních prostředků do rozpočtu obcí a není to problém, kterým bychom se zde měli zabývat. Rozpočtová
pravidla dokonce zavazují vládu, aby v případě organizačních změn tyto přesuny prostředků prováděla automaticky. Toto by byly veškeré připomínky a návrhy k příloze II. Podotýkám, že připomínky, které zazněly z úst několika poslanců a byly zřejmě nejkompaktněji vyjádřeny poslancem Smělíkem, budou doformulovány a prezentovány v oné části pozměňovacích návrhů, které se týkají obecného usnesení k tomuto zákonu.

Po tomto vysvětlení bychom mohli přejít k příloze č. III omlouvám se, k tabulce č. 15, přílohu č. III jsem uvedl proto, že se budeme věnovat nyní těm přesunům, které se týkají rámce kapitoly Všeobecná pokladní správa, což je poslední řádek přílohy č. III. Pro sledování průběhu jednání doporučuji růžovou knihu, část 1 a tabulka navrhovaných rozpisů dotací začíná na 4. stránce od konce knihy. Podotýkám, že je tady trošku rozpor mezi věcnou náplní a formalismem. Dotace jsou koncentrovány v této tabulce, jsou zahrnuty v jedné z účelových rezerv Všeobecné pokladní správy, ale skutečná dispozice ve většině případů je prostřednictvím resortů. Nicméně z hlediska finančně rozpočtového se jedná v této fázi výhradně o pohyby v rámci této kapitoly. Jsou to prostředky vázané v této kapitole a disponují s nimi určitá resortní ministerstva.

Prvním návrhem postupujeme-li po tabulce nahoru, to souhlasí s pořadím pozměňovacích návrhů, ale budu se držet logiky uspořádání tabulek a nikoliv pořadí, v jakém byly jednotlivé návrhy vznášeny, je úhrnná dotace ve výši 205 497 000 na tělovýchovné organizace. Zde navrhoval pan poslanec Dudešek zvýšení této dotace. Vláda podporuje tento návrh s tím, že navrhuje zvyšující částku 40 mil. Kčs. Ptám se pana poslance Dudeška, zda-li je srozuměn s touto jistou reformulací tohoto návrhu. Pan poslanec souhlasí - můžeme hlasovat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach:

Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku! 109.

Děkuji.

Kdo je proti, 2

Děkuji.

Tento návrh byl přijat. Prosím o další návrh.

Poslanec Ivo Svoboda: Dále s příspěvky obecnějšího charakteru vystoupili páni poslanci Procházka a Piverka. Z vystoupení pana posl. Procházky nevyplynul konkrétní návrh, vystoupení pana poslance Piverky, směrované k prohloubení kontrolní činnosti vlády nad hospodařením občanských sdružení, bude promítnuto do pozměňovacích návrhů k obecnému usnesení.

Dalším příspěvek bylo vystoupení pana poslance Wantuly, který žádal o zvýšení dotace pro národnostní svazy Poláků o 750 tis., a to na úkor položky Matice slezská. Vláda zaujala stanovisko, v němž doporučuje zvýšení dotace o 600 tis. Kčs, a to z rezervy dotací pro občanská sdružení.

Ptám se pana poslance Wantuly, zda souhlasí s vládním návrhem, nebo zda-li trvá na svém původním návrhu.

Poslanec Tadeusz Wantula: (Z pléna.) Souhlasím s tím ještě je třeba hlasovat o změně názvu.

Poslanec Ivo Svoboda: O tom jsme diskutovali na vládě, vláda to přejmenování nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Trváte, pane poslanče, na tom druhém návrhu? V prvním případě akceptujete řešení navrhované vládou a o tom můžeme dát hlasovat. Potom rozumím-li jsem tomu dobře, bychom měli dát hlasovat o té změně názvu, ke které se ... prosím pan poslanec Payne, faktická.

Poslanec Jiří Payne: Já bych prosil vyjasnit, zda vláda může po uzavření rozpravy podávat návrhy, které nezazněly v rozpravě a zda o těchto návrzích můžeme hlasovat. Já se domnívám, že podle jednacího řádu to není možné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Berme to jako vyjádření vlády, abychom neporušovali jednací řád s tím, že se vždy ptáme navrhovatele, zda nechce pozměnit v tomto smyslu....

Poslanec Ivo Svoboda: Mohu-li vstoupit do rozpravy, už jsem zde řekl - myslím, že pan kolega tu nebyl přítomen - pokud byl, zopakuji to, že je můj zájem nejen profesní, jakož to rozpočtového zpravodaje, ale do značné míry osobní jako matematika povoláním, aby to co vytváříme, bylo konzistentní.

Nepřednáším zde návrhy vlády, výslovně uvádím, že "... vláda projednala, doporučuje, nedoporučuje, navrhuje doplnění, nenavrhuje doplnění". Pokud jednotliví navrhovatelé souhlasí s určitou modifikací, která není ve věcné poloze, ale v poloze numerické, pak nevidím důvodu, proč by nemohlo být hlasováno o alternativě nebo ve smyslu doporučení.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Navrhoval bych, abychom nerozvíjeli tuto rozpravu. Mohli bychom postupovat tím způsobem, tak jak to děláme obvykle, že ten, který formuloval v rozpravě návrh, má právo upřesnit před hlasováním. Tak to děláme i jindy, ovšem většinou jde o formulační upřesnění.

Poslanec Ivo Svoboda: Mám za to, pane předsedající, že je možno hlasovat o obou částech návrhu pana poslance Wantuly.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: O názvu samozřejmě, tam nic rozparováno není, ale domnívám se, že nejprve budeme muset vyřešit tento problém, protože bychom při dalším kroku na něj narazili opět. To je záležitost, ke které se budeme muset vyjádřit, a buď se rozhodneme, že budeme tento postup i v dalším průběhu hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích akceptovat, ale to bychom museli učinit svým rozhodnutím a hlasováním ve smyslu bodu Jednacího řádu, který nám umožňuje upravit proceduru svého jednání, a nebo bychom museli vždy ve chvíli, kdy by se měl původní navrhovatel vyjádřit k doporučení vlády, otevřít rozpravu s tím, že je to samozřejmě velice nebezpečné otevřít rozpravu, tedy "nebezpečné" časově. Museli bychom se příp. sami rozhodnout hlasováním o tom, - ne, to by bylo jenom takové morální zavázání se, - že bude mít právo vždycky vystoupit pouze původní navrhovatel.

Pan společný zpravodaj se hlásil k této věci o slovo. Chci se zeptat, jestli to, jak jsem se to pokusil formulovat, tedy řešení tohoto složitého problému, zda- li je akceptovatelné.

Poslanec Ivo Svoboda: Pokusil jsem se zde nastínit víceméně strukturu rozpočtu. Mám za to, že by Sněmovna, ať rozhodne procedurálně jakkoliv, měla především zvážit, že toto rozhodnutí by mělo mít věcnou povahu. Pokud bychom přistoupili na to, že nebudeme tolerovat ani tato numerická upřesnění, která vycházejí z možností státního rozpočtu ...

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pane zpravodaji, s dovolením, ale tady se bavíme o dvou věcech. Domnívám se, že zájmem této Sněmovny je, aby rozpočet byl realizovatelný a tady asi nebudeme v rozporu. Zároveň by ovšem nebylo dobré, zejména při projednávání takto závažného návrhu zákona, nedodržovat náš zákon o Jednacím řádu. To je asi smyslem připomínek, které jsem zde zaznamenal. Hledám možnost skloubení těchto dvou požadavků. Při každém kroku se zřejmě dostaneme do situace, že uslyšíme vyjádření vlády, navrhovatel bude ochoten to akceptovat, a bylo by třeba vždy na několik vteřin, abychom neporušovali Jednací řád, otevřít rozpravu, dát mu šanci stáhnout svůj původní návrh, reformulovat ho, uzavřít rozpravu a dát o tom hlasovat. Pan poslanec Payne se hlásí s faktickou poznámkou, zřejmě se nám pokusí pomoci.

Poslanec Jiří Payne: Prosil bych, abychom skutečně dodržovali Jednací řád a hlasovali o tom, co bylo navrženo v rozpravě (potlesk). Prosím i pana moderátora i pana zpravodaje, aby se nepletli do toho, co je věcí vlády. Pokud vláda některé své připomínky považuje za tak zásadní, že musí být předneseny, pak je samozřejmě v její pravomoci, aby rozpravu otevřela. Do toho my ovšem nemáme co hovořit. Hlasujme tedy o návrzích, které padly v rozpravě a vláda nechť zváží svůj další postup.

Poslanec Ivo Svoboda: Chtěl bych dokončit to, co jsem začal. Samozřejmě nutno mít na paměti, že při každém přerušení rozpravy může být vedena rozprava o libovolné části projednávaného námětu a může to vést i k ohrožení projednávání zákona jako celku. Na to chci jenom upozornit. Nyní nechť tedy Sněmovna rozhodne o postupu. A nebo je možné, aby u každého bodu některý z ministrů otevřel rozpravu a vysvětlil stanovisko vlády.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Navrhoval bych tedy, aby člen vlády vždy formuloval vyjádření vlády, tím otevře rozpravu, tím může zareagovat navrhovatel, příp. tím, že změní svůj návrh nebo stáhne svůj návrh, pak se pokusíme rozpravu uzavřít a hlasovat. Pokud by tento způsob nebyl akceptován Sněmovnou, tzn. pokud by se rozprava rozběhla i k jiným bodům, v tom okamžiku bude třeba schůzi přerušit, navrhnout, aby se sešlo gremium, které navrhne způsob procedurálního řešení této situace, pak se sejdeme v klubech, projednáme to, pak odsouhlasíme, jak budeme pokračovat dál a můžeme se vrátit k hlasování. To mě tedy napadá jako jedno z řešení. Prosím, abyste se k tomu příp. vyjadřovali ve faktických poznámkách. S faktickou poznámkou se hlásí pan mpř. Kasal.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, promiňte, že budu hovořit z místa. Domnívám se, že pravdu má pan poslanec Payne, že bude nezbytně nutné otevřít rozpravu a člen vlády bude muset sdělit, navrhovatel bude muset přijmout, vyjádřit se, musíme otevřít rozpravu, jiná možnost neexistuje.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: S faktickou poznámkou pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Chtěl bych poprosit, aby pan předsedající postupoval podle Jednacího řádu, tj. dal hlasovat o dalším návrhu, tak jak zazněl v rozpravě a nevedl další řeči o možnostech, které se naskytují, či nenaskytují. Naší povinností je hlasovat o návrzích. Vláda nechť jedná, jak se rozhodne jednat. To nepřísluší panu moderátorovi, aby doporučoval vládě nějak jednat nebo nikoliv.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, ještě jednou děkuji skutečně za pomoc. V tomto případě budeme pokračovat dál. Zazněl zde návrh pana poslance Wantuly na změnu názvu. O tom můžeme dát hlasovat. Přeje si Sněmovna slyšet ještě jednou stanovisko, přesnou formulaci návrhu ? Jestliže tomu tak není mohu dát hlasovat.

Budeme hlasovat o změně názvu, jak to navrhl poslanec Wantula. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. (52).

Kdo je proti? (3).

Kdo se zdržel hlasování? (66).

Tento návrh nebyl přijat. Prosím pana zpravodaje o další návrh.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Pan poslanec Wantula navrhuje zvýšit tuto dotaci o 750 tis. Kčs na úkor Matice Slezské - vláda zaujala stanovisko ne.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. (66).

Kdo je proti? (6).

Kdo se zdržel hlasování? (60).

Tento návrh nebyl přijat. Prosím pana zpravodaje, aby pokračoval.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Dalším pozměňovacím návrhem byl pozměňovací návrh, který nejdříve přednesl pan poslanec Holomek a byl potom sekundován dalšími poslanci. Je to návrh na určení původní výše dotace romských sdružení, podle vládního návrhu na částku 10,745 mil. Kčs. Vláda doporučuje.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. (85).

Kdo je proti? (9).

Kdo se zdržel hlasování? (33).

Tento návrh byl přijat. Prosím o další návrhy.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Protože postup, který volíme, je poněkud v nesouladu s připravenými materiály, chtěl bych nyní požádat o přerušení schůze na dobu asi 15 minut, během kterých byl provedl úpravu svých materiálů a dohodl se s ministry na dalším postupu v duchu toho, co bylo navrženo a v duchu postupu, který jsme zvolili.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Je to žádost zpravodaje. S technickou poznámkou se hlásí pan poslanec Vondráček.

Poslanec Josef Vondráček: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, měl bych technickou poznámku. Pokud budeme tímto způsobem projednávat rozpočet, musíme znát stanovisko vlády, jinak můžeme udělat v rozpočtu strašné nepřesnosti, když schválíme něco, aniž bychom znali, jaké stanovisko má vláda.

Zpravodaj poslanec Ivo Svoboda: Kolegovi Vondráčkovi sekunduje můj návrh na přerušení schůze.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: O přestávce nemusím dávat hlasovat. Přerušuji tedy naše jednání na 25 minut.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, tato přestávka byla využita zejména k důkladnému prozkoumání možností, které nám dává jednací řád a také toho, co nám ukládá jednací řád. Chtěl bych vás upozornit na několik paragrafů. V § 19 nás jednací řád informuje o tom, že členům předsednictva ČNR a členům vlády se udílí slovo, kdykoliv o to požádají. V § 23 hovoří jednací řád o tom, že ujme-li se před hlasováním slova člen vlády ČR, je tím rozprava znovu zahájena. Pak je zde celý logický blok, který se týká procesu hlasování, který v § 25 říká, že o každém návrhu rozhoduje ČNR hlasováním. Po závěrečné konzultaci se domnívám, že je možno výkladem § 23 a 25 dojít k takovému postupu - vzhledem k té formulaci "o každém návrhu rozhoduje ČNR hlasováním" že po přednesení návrhu zpravodajem má možnost člen vlády přihlásit se o slovo a podle § 19 mu bude uděleno. V případech, kdy to uzná za vhodné - to je na členovi vlády - může říci, jak k tomu konkrétnímu návrhu vláda navrhuje modifikovat částku (v našem konkrétním případě), tím je zahájena rozprava. V tom okamžiku může navrhovatel modifikovat svůj návrh, rozprava je uzavřena a můžeme přistoupit k hlasování. Toto je způsob, který je v souladu s jednacím řádem. Pan poslanec Payne měl pravdu, to co já jsem navrhoval, byla tendence vyřešit situaci, ale děkuji všem, kteří mi pomohli k tomu, abych se nedopustil porušení zákona ČNR.

Nyní bych opět předal slovo panu zpravodajovi poslanci Svobodovi s tím, aby přednesl v pořadí tuším čtvrtý návrh na hlasování, a pan ministr Špaček ve chvílích, kdy to uzná za vhodné a potřebné, může vstoupit do našeho jednání před hlasováním tím způsobem, který jsem naznačil. Děkuji. Můžeme pokračovat v jednání.

Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji za slovo. Další pozměňovací návrh se týká organizací poskytujících humanitární pomoc, zařazených ovšem pod ministerstvo práce a sociálních věcí, kde pan poslanec Procházka požadoval zvýšit původní dotaci o 15 mil. Kčs. Vláda souhlasí.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 132. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat. Prosím o další návrh.

Poslanec Ivo Svoboda: Další pozměňovací návrhy se týkaly dotace Konfederace politických vězňů. První pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Šimeček, nespecifikoval částku, druhý pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Gjurič, specifikoval částku ve výši jednoho miliónu Kčs. Vláda doporučuje.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 127.

Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat. Prosím o další návrh.

Poslanec Ivo Svoboda: Nyní se můžeme vrátit k příloze č. 3 - k rozpočtovému zákonu a věnovat se jednotlivým kapitolám. Dříve než tak učiním, přednesu pozměňovací návrh pana poslance Kozánka, který se týkal všech kapitol. Je to návrh účelově vázat prostředky na vědu a výzkum v kapitolách. Vláda nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 37. Děkuji.

Kdo je proti? 5. Děkuji.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím o další návrh.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP