Předsedkyně ČNR D. Burešová,
místopředsedové ČNR J. Kalvoda, J.
Kasal, Z. Malík a J. Vlach a 177 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády P. Pithart, místopředseda vlády
J. Stráský, ministr životního prostředí
I. Dejmal, ministr zemědělství B. Kubát,
ministr vnitra T. Sokol, ministr práce a sociálních
věcí M. Horálek, ministr kultury M. Uhde,
ministr financí K. Špaček, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Vopěnka,
ministr zdravotnictví M. Bojar, ministr spravedlnosti L.
Richter, ministr státní kontroly I. Němec,
ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj K. Dyba,
ministr vlády J. Šabata.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, zahajuji třetí jednací den 29.
schůze České národní rady a
všechny vás srdečně vítám.
Vítám i některé členy vlády.
Včera jsme ukončili rozpravu k návrhu zákona
o státním rozpočtu a zúčastnili
se tajné volby prozatímních ředitelů
Českého rozhlasu a České televize.
Z toho nám tedy zbývá k projednání
pozměňovacích návrhů k zákonu
o státním rozpočtu a hlasováním
o celém zákonu a z druhého bodu pak vyhlášení
výsledků volby.
Doporučuji, aby nám nejdříve ověřovatelé
sdělili výsledek volby a pak bychom se mohli opět
cele věnovat návrhu zákona o státním
rozpočtu.
Pro úplnost ještě zopakuji, co nám kromě
toho zbývá:
jako bod V. Návrh ústavně právního
výboru České národní rady na
volbu kandidátů do funkcí soudců Ústavního
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky podle sněmovního tisku 538,
jako bod VI. odpovědi členů vlády
České republiky na interpelace poslanců České
národní rady,
jako bod VII. Zprávu vyšetřovací komise
České národní rady pro otázky
lustrací,
a jako poslední bod VIII. Zpráva o činnosti
předsednictva České národní
rady za období od 3. do 19. prosince 1991 podle sněmovního
tisku 540.
Přitom volbu kandidátů na funkce soudců
Ústavního soudu jsme rozhodli uskutečnit
až zítra, na kdy jsou kandidáti do České
národní rady pozváni.
Dále bych chtěl připomenout, že dnes
ukončíme naše jednání kolem 16.30
hod., protože od 17.00 h. je pro nás připraveno
v nedalekém chrámu Sv. Mikuláše provedení
Rybovy Mše vánoční. O tom jste již
ostatně dostali na lavice písemné sdělení.
Další organizační záležitosti
vám sdělím až zde budeme zastoupeni
početněji. Musíme se samozřejmě
potom dohodnout, zda budeme pokračovat dnes, zhruba kolem
19.00 hodin, nebo přerušíme naše jednání
v 16.30 hod. a budeme pokračovat zítra.
Dalším bodem je pokračování v
přerušeném jednání o
Zahajuji tedy přerušené jednání
k volbě ředitelů Českého rozhlasu
a České televize a prosím pověřeného
poslance ze skupiny ověřovatelů, pana poslance
Popoviče, aby nás seznámil výsledkem
volby.
Poslanec Pavel Popovič: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
pokud se týká volby prozatímního ředitele
Českého rozhlasu je výsledek takovýto:
k volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků. Z toho bylo vydáno
157 hlasovacích lístků a tentýž
počet byl odevzdán. Žádný hlasovací
lístek nebyl neplatný, žádný
neodevzdaný, nevydaných bylo 43.
Pro navrženého kandidáta pana Jiřího
Mejstříka bylo odevzdáno 142 platných
hlasů, proti 15 platných hlasů. Do funkce
prozatímního ředitele Českého
rozhlasu byl tedy zvolen pan Jiří Mejstřík.
(Potlesk).
Ověřovatelé mu blahopřejí.
Volby prozatímního ředitele České
televize probíhaly takto. Opět bylo převzato
ověřovateli 200 hlasovacích lístků,
vydáno 157 hlasovacích lístků a 1
jako náhradní za chybně vyplněný.
Odevzdáno bylo 157 platných lístků,
žádný neplatný, neodevzdaný žádný,
nevydaných 42.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto: pro pana Petra Marka bylo odevzdáno 58 platných
hlasů, pro pana Ivo Mathé bylo odevzdáno
79 platných hlasů, pro pana Jana Rubeše 4 platné
hlasy.
Vzhledem k tomu, že nadpoloviční většina
je 79 platných hlasů, byl prozatímním
ředitelem České televize zvolen pan Ivo Mathé.
(Potlesk).
Jemu též blahopřejeme. Místopředseda
ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ověřovateli.
Jsou k tomu nějaké dotazy?
(Nikdo se nehlásil).
Mohu tedy konstatovat, že Česká národní
rada zvolila prozatímním ředitelem Českého
rozhlasu pana Jiřího Mejštříka
a prozatímním ředitelem České
televize pana Ivo Mathé. Oběma jménem nás
všech blahopřeji. Dalším bodem u něhož
bylo přerušeno jednání je
Rozpravu jsme včera ukončili a nyní bychom
měli přejít k závěrečným
slovům. Nejdříve dávám slovo
panu ministru Karlu Špačkovi. Prosím, aby se
ujal slova.
Ministr financí Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení poslanci,
mé závěrečné slovo k návrhu
rozpočtu, jak byl včera projednán, bude vcelku
krátké. Vláda se večer sešla,
posoudila návrhy, které vzešly z diskuse, byl
přítomen také zpravodaj. Domníváme
se, že některá navrhovaná řešení,
která zazněla z diskuse, umíme v rámci
rozpočtu dořešit, což bude také
součástí zpravodajské zprávy
a o těchto věcech se bude hlasovat.
Vláda z těch velkých věcí se
zejména domnívá, že je třeba
řešit otázky zejména žákovského
jízdného, že bude třeba, aby dotace
ČSAD z tohoto titulu byly zvýšeny, dále
se domnívá, že by bylo účelné,
vzhledem k diskusi, zvýšit kapitolu ministerstva školství
o zhruba 330 mil. Kčs na platy učitelů, t.j.
tak, že by se zvýšila obecná sazba, t.j.
zvýšení u všech zaměstnanců
rozpočtových a příspěvkových
organizací, která je v rozpočtu 29% a vychází
to tak, že by se to zvedlo na 30%.
Tím se vlastně jiným způsobem řeší
problém, který tady zazněl od několika
poslanců, že je třeba zvlášť
pamatovat na problematiku platové úpravy ve školství.
Dále jsme přihlédli k návrhu pana
poslance Dudeška a doporučujeme, aby i vzhledem k
přípravě olympijských her byly zvýšeny
prostředky na vrcholový sport o 40 miliónů
korun.
Dále ještě navrhujeme další drobná
zpřesnění, zejména týkající
se dotací občanským sdružením.
Vláda v souvislosti s tím, jak někteří
poslanci navrhovali, doporučuje, aby dotace rómským
sdružením byly sněmovnou schváleny v
navrhované výši. Dále navrhuje z rezervy
posílit o 1 milión korun příspěvek
Konfederaci politických vězňů a některé
ještě drobnější úpravy,
o kterých budete hlasovat v rámci projednávání
zpravodajské zprávy.
Považuji za svou povinnost znovu zopakovat, že některé
názory, které zpochybňovaly způsob
sestavení rozpočtu, nepovažuji za oprávněné.
Vláda se snažila rozpočet sestavit tak, aby
byl reálný, vychází tedy ze znalostí,
které máme v současné době,
vychází z ekonomických odhadů - jak
se ekonomika v příštím roce bude vyvíjet,
čili nemohu souhlasit s tvrzením, že rozpočtové
příjmy jsou "na vodě". Souhlasím
ovšem s tím, že jsou určitá rizika,
rizika v transformačním období, které
rok 1992 bude představovat, jsou nesporná, neseme
je všichni, nese je i vláda. Myslím, že
bude nutno se k rozpočtu ještě během
roku několikrát vracet, znovu přehodnocovat
naše možnosti, znovu hodnotit, jak se vyvíjejí
příjmy i výdaje a příp. přijímat
potřebná opatření.
K některým konkrétním věcem
tady zaznělo od několika poslanců, (myslím
od paní Kolářové a pana Vondráčka),
aby se účelově financovaly u okresních
úřadů výdaje na zdravotnictví,
školství a kulturu. Tento návrh, i když
vypadá lákavě, nedá se v praxi realizovat,
v tom rozsahu, v jakém byl navrhován, protože
je v rozporu se zákonem o obcích a se zákonem
o okresních úřadech a fakticky by to anulovalo
funkci okresních shromáždění
a do značné míry i funkci obecních
zastupitelstev. My to ale budeme řešit tak (myslím,
že je chyba, že jsem to v expozé neuvedl), že
jednotlivým okresním úřadům
ministerstvo financí poskytne orientační
údaje o tom, jak si představuje, že prostředky
mají být rozděleny. Bude to pro ně
určité vodítko, ale nemůže to
pro ně být závazné rozdělení,
protože toto rozdělení se provádí
na úrovni okresních shromáždění.
Dále tady zaznělo, že pokud jde o částku
určenou na komplexní bytovou výstavbu, že
by se tam měly zahrnout také dotace na stavby rozestavěných
škol. Rozestavěné školy mimo oblast dofinancování
KBV byly zohledněny při přípravě
návrhu rozpočtu na rok 1992 (to jsme projednali
s okresními úřady) a jsou v položce
- dotace na stavby rozestavěné do roku 1990. Je
samozřejmě nezbytné, aby okresní shromáždění
potom těmto stavbám skutečně dala
prioritu. Chci zdůraznit, že dofinancování
KBV se realizuje na základě seznamu rozestavěných
ucelených částí zahájených
do roku 1990, jde tedy o ucelené technickoekonomické
celky, legislativně definované, které nelze
o jiné stavby rozšiřovat. Kromě toho
ani ta částka 8,7 není upřímně
řečeno dostatečně vysoká. Potřebovali
bychom spíše, aby tam byla částka 10
mld Kčs. Částka 8,7 totiž znamená,
že budeme dále, ještě o další
rok, nejméně do konce roku 1993 prodlužovat
výstavbu v rámci regulační výstavby
v rámci KBV. Samozřejmě není to dobrá
věc, protože byty bychom potřebovali dokončit
pochopitelně co nejdříve.
Jinak tady byl dotaz paní poslankyně Kolářové,
jak je zajištěna v návrhu rozpočtu na
rok 1992 částka 80 mil. na ochranu našich sbírek
a kulturních památek. Chci říct, že
už během roku vláda uvolnila zcela mimořádně
prostředky na okamžité zabezpečení
sbírek. Reagovali jsme tak na to, jak několik kulturních
děl např. z Národní galerie bylo ukradeno
okamžitě vláda na to reagovala tak, že
uvolnila 30 miliónů korun na zabezpečení
těchto sbírek. V tom budeme pokračovat, poněvadž
to považujeme za skutečně kulturní dědictví
zcela nenahraditelné. Je obsaženo v rozpočtu
80 miliónů Kčs na ochranu těchto sbírek
na moderní zabezpečovací zařízení,
která naše bohatství lépe ochrání
než dosud.
Pokud jde o pana poslance Kubiše, který tady kritizoval
některé otázky týkající
se rozpočtu okresních úřadů.
Nikde není řečeno, že nám okresní
úřady tyto částky odsouhlasily. Pro
vaši informaci musím říct, že všechny
okresní úřady by potřebovaly více
prostředků a tyto požadavky dokonce označuji
za plně oprávněné. Jenže není
možné v rozpočtu, kde skutečně
je těsno mezi příjmy a výdaji, řešit
všechny otázky najednou. Můžeme řešit
jenom něco. Je mi to líto, ale je to prostě
tak. Pro ilustraci např. u požadavků na investice
řešíme u okresních úřadů
částku zhruba 10 300 mil., přičemž
požadavek ze strany okresních úřadů
byl 32 000 mil., takže jen ze třetiny se mohly tyto
požadavky řešit. Je tedy zjevné, že
je to skutečně problém, který vyplývá
z toho, že na všech úsecích se musí
hospodařit velmi úsporně a že některé
problémy budeme muset odsunout na další léta.
Pokud jde o kritiku vlastních příjmů,
nebyla to nějaká libovůle, když jsme
jednotlivým okresním úřadům
přiřazovali vlastní příjmy.
Podle našich znalostí se promítal pokles příjmů
od podniků, kde jsou obce a okresy zřizovatelem.
Právě v důsledku privatizace nám některé
příjmy mizí. Někde se více
rozvíjí podnikání, z čehož
pak vznikají vyšší příjmy
od obyvatelstva.
Takže nelze stanovit jednotné procento vlastních
příjmů jak to vypadalo, že by to bylo
nejjednodušší, nýbrž je třeba
individuálně přihlížet k poměrům
v jednotlivých okresech tak, jak je známe. I okresním
úřadům jsme řekli, že vlastní
příjmy, právě vzhledem k tomu, že
některé věci neznáme, např.
postup privatizace v jednotlivých okresech a další
nejistoty, že tyto částky budou podrobeny nové
revizi, a že se k nim vrátíme po uplynutí
prvního pololetí podle skutečného
vývoje těch příjmů a vlastních
příjmů a tam bychom eventuálně
tyto věci korigovali. To byly základní věci,
o kterých jsem považoval za nutné se zmínit
v souvislosti se sestavováním rozpočtu.
Další věci, jak se o nich včera vláda
dohodla, vám řekne zpravodaj ve své zprávě.
Domníváme se, že většinu požadavků,
které tady v diskusi zazněly určitým
způsobem umíme řešit, až na požadavky,
které se týkají vysloveně jenom některých
specifických regionů, např. jak zde bylo
řešeno Pardubicko. Tam, když jsme to rozebrali,
zjistili jsme, že je řada jiných okresů,
kde je dokonce daleko horší ekologická situace
a kdybychom takto postupovali, nebylo by to spravedlivé
vůči okresům, které v diskusi zde
nenašly svého přímého zastánce,
ale u nichž je právě tato potřeba v
řadě případů daleko naléhavější.
To je všechno, co jsem chtěl říci k
projednávání.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Špačkovi a nyní
promluví společný zpravodaj pan poslanec
Svoboda, kterému předávám slovo. Faktická
poznámka pan poslanec Chromý.
Poslanec Heřman Chromý: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
premiére, vážení členové
vlády, nechci otevírat rozpravu, ale musím
znovu upozornit na své včerejší vystoupení.
Nebylo odpovězeno na některé mé dotazy,
takže bych poprosil buď pana ministra Špačka
nebo pana ministra Dybu, aby na ně zareagovali. Jinak bych
zase musel rozpravu otevřít.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
To se vám, jako poslanci, nemůže podařit
jen tak otevřít rozpravu.
(Potlesk.)
Nechci vám odebírat slovo, ale nechtěl bych
skutečně, aby rozprava byla otevřena. Faktická
poznámka to samozřejmě nebyla, děkuji
vám za slovo. Vláda nemá povinnost se vyjádřit
ke všemu, co zaznělo v rozpravě.
To je vše.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážená paní
předsedkyně, vážení ministři,
kolegyně a kolegové, vážení hosté,
jako naprostý úvod svého vystoupení
bych chtěl říci to, že v jistém
smyslu podle usnesení ČNR deklaruji svůj
osobní zájem, jakožto člověka,
který je vzděláním matematik, na tom,
aby to co dnes zde stvoříme, bylo alespoň
numericky a věcně vnitřně konzistentní.
Po přerušení jednání včera,
zhruba o půl šesté večer, se na mimořádném
zasedání sešla vláda. Na toto zasedání
jsem byl pozván. Projednali jsme celý průběh
včerejší rozpravy a vláda se vyjádřila
ke všem vystoupením, jejichž obsah bylo možno
identifikovat jako konkrétní pozměňovací
návrhy, buďto k přílohám zákona
nebo k vlastnímu textu zákona, paragrafům,
a nebo jako návrhu doplňujícího návrh
obecného usnesení, tak jak byly tyto součásti
prezentovány ve společné zprávě
výborů.
Vláda u řady pozměňovacích
návrhů tyto návrhy doplnila a zpravidla je
doplnila k lepšímu, tzn., že některé
navržené částky byly zvýšeny.
U některých pozměňovacích návrhů
doporučila určité upřesnění.
Jinak musím konstatovat, že z celého balíku
pozměňovacích návrhu v podstatě
dva nebo tři si svým rozsahem a obsahem vyžadují
projednání na tomto fóru.
Jedná se o pozměňovací návrh,
plynoucí z příspěvku pana poslance
Chromého, tj. řešení tarifních
problémů hromadné veřejné dopravy
osob, a potom mého pozměňovacího návrhu
na zvýšení mzdových prostředků
pedagogickým pracovníkům. Ostatní
návrhy byly ve výši takové, že
by je bylo možné řešit rozpočtovým
opatřením v pravomoci vlády po eventuálním
projednání garančním výborem.
Navrhoval bych tento postup projednání. Rozčlenili
bychom celé jednání na dva hlavní
bloky. Prvním blokem by bylo projednání návrhu
zákona, včetně příloh a druhým
blokem projednání návrhu na usnesení
České národní rady.
Co se týká zákona, tam by bylo vhodné
zvolit následující postup. Úvodem
projednat přílohy k zákonu. Vezmete-li si
k ruce tisk 516, zjistíte, že přílohy
- osvěžíte si v paměti, že přílohy
jsou tři, přičemž příloha
č. 1, tj. str. 6 vládního návrhu,
je celkový přehled státního rozpočtu
České republiky seřazený podle určité
klasifikace. Tato klasifikace samozřejmě vychází
z toho, v jaké konečné formě budou
schváleny další přílohy. Příloha
č. 2, tj. vztah státního rozpočtu
republiky k rozpočtům okresních úřadů
a obcí, a příloha č. 3, to jsou základní
rozpočtové vztahy, výdajová sféra
v jednotlivých kapitolách.
Podle výsledku projednání přílohy
2 a 3 vyplynou eventuální modifikace přílohy
1 a pokud by došlo ke zcela zásadním změnám,
které by narušily sumu příjmů
nebo výdajů, anebo narušily saldo celého
návrhu rozpočtu, musely by se samozřejmě
promítnou do § 1 textové části
návrhu zákona.
Mám za to, že tento postup sleduje přirozeným
způsobem logiku věci, a že bychom ho měli
takto dodržet.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Domnívám se, že to ani není v rozporu
s tím, o čem jsme se dohodli, když jsme projednávali
proceduru. Abychom toto vyřešili, je někdo
jiného názoru? Má někdo proti tomu
nějakou námitku? Jestliže tomu tak není,
můžeme pokračovat dále a považovat
to za odsouhlasené.
Poslanec Ivo Svoboda: Dalším postupem by bylo
to, že bychom jistým způsobem formalizovali
probírání přílohy 3 ještě
než se jí budeme věnovat. Tam bych navrhoval,
abychom napřed probrali kapitolu "Všeobecná
pokladní správa", a to ony pozměňovací
návrhy, které se týkají pohybu v rámci
této kapitoly.
Budou to převážně či výhradně
konkrétní návrhy na změny souboru
dotací občanským sdružením. Dále
bychom mohli postupovat podle jednotlivých kapitol, jak
jsou uvedeny v této příloze, čili
navrhoval bych ten postup - bude-li sněmovnou přijat
- mohli bychom ... Zeptejte se prosím, jestli je
takto přijat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Chci se zeptat, zda-li si někdo myslí, že je
takto detailněji formulovaný návrh konkrétního
postupování v rozporu s tím co, jsme
přijali před dvěma dny odpoledne. Není
tomu tak, můžeme pokračovat dále podle
navrženého schématu?