Úterý 17. prosince 1991

Za čtvrté by byl projednán tisk 516, 526 jako celek již se zaměřením na celkový objem rozpočtu a jeho základní vztahy rozprava i návrhy.

Za páté by nezbylo, než hlasovat o návrzích, bohužel v pořadí v jakém byly podány, ale naštěstí již podle rozdělení na části, které jsem nyní právě navrhl.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Jestli dovolíte, pokusil bych se o rekapitulaci. Stručně - nejprve kapitoly jako celek, k nim rozpravu včetně zaznamenání pozměňovacích návrhů. Přerušení s tím, že výbory by se zabývaly příslušnými pozměňovacími návrhy. Až bychom znovu zahájili jednání, výbory by nás znovu seznámily se svými stanovisky a potom bychom projednávali tisky 516 a 526 jako celek. Na závěr bychom samozřejmě hlasovali o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Poslanec Oldřich Kužílek: Ano, je to tak, jen poslední větu bod třetí, to je závěr výboru k dosavadním návrhům, to myslím, že je nejpodstatnější místo, kde by rozpočtový a kontrolní výbor nebo i hospodářský nás měl přesvědčit o tom, co schválení určitých konkrétních návrhů ke kapitolám bude znamenat pro celek. To je jediná možnost, jak se můžeme dobrat nějakého smysluplného celkového vyznění rozpočtu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Žádá pana poslance Jančáryho, zda by on - vzhledem k tomu, že on přednášel základní stanovisko rozpočtového a kontrolního výboru nezaujal místo zpravodaje a nepokusil se sumarizovat jednotlivé návrhy, až rozprava odezní jako celek.

Nemám zde žádnou písemnou přihlášku do rozpravy. Hlásí se někdo? Pan kolega Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové, také já mám jeden procedurální návrh k projednání návrhu státního rozpočtu České republiky. Je trochu jiný než předchozí, které byly podány. Myslím ale, že je důležitý a užitečný.

Podle § 74, odst. 1 našeho jednacího řádu byl-li návrh zákona projednán v několika výborech, mohou výbory určit společného zpravodaje. Nikterak není vyloučeno, aby byly ev. určeni 2 i více společných zpravodajů. Zdá se mi, že jediný společný zpravodaj by měl práce až nad hlavu, neboť už o proceduře vedeme dost složitou debatu, a jak bude rokováno o meritu věci?

Doporučoval bych, aby výbory, které projednaly vládní návrh zákona, určily nejméně 2 zpravodaje, kteří budou při projednání vládního návrhu pracovat ruku v ruce a vzájemně si pomáhat v práci, která je zítra čeká.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za tento návrh. Než budeme pokračovat v rozpravě, dovolil bych si pro zjednodušení požádat předsedy příslušných výborů, aby se pokusili zareagovat společnou dohodou na návrh pana poslance Výborného, který se trochu liší typem od ostatních, abychom mohli rozhodnout hlasováním. Týkalo by se to zřejmě pana kolegy Kozánka, kolegy Ledvinky, případně kolegy Nováka. Zvažte, koho byste do skupinky, která by navrhla řešení tohoto problému, dále přizvali. Mínil jsem to tak, že byste se dohodli mezi sebou v průběhu zbytku rozpravy a potom nás seznámili s návrhem. Jedno možné řešení je, že to odmítáte a trváte na tom, aby byl jeden zpravodaj. Mínil jsem to, že navrhnete 2 nebo 3. Jde o to, abychom na to nemuseli přerušovat schůzi.

Přeje si ještě někdo vystoupit v rozpravě? Žádnou další přihlášku jsem nezaznamenal.

Nepřeje si pan ministr v této fázi vyjádřit svůj názor na tento způsob?

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážený páni poslanci, mám trochu smíšené pocity. Chtěl bych, aby rozpočet byl projednán důkladně, protože sněmovna rozhoduje o penězích, ale mělo by to být uděláno způsobem, který je racionální, a který nás neuvede do problémů.

Domnívám se, že jednotlivé kapitoly byly ve výborech projednány. Nedoporučoval bych jednotlivé kapitoly probírat v plénu. Mohou být na to různé názory a všechno to budeme těžko dávat dohromady.

Souhlasím s názorem, že zákon je součástí i tabulek. V zákoně je řečeno, že se schvalují tabulky. Je to jeden celek.

Přimlouval bych se za to, aby se volil loňský způsob, to znamená, že by byl můj výklad k rozpočtu, pak by odezněla diskuse, která by se musela roztřídit. Bylo byl lepší nedělat to podle pořadí diskutujících, ale podle věcných problémů. Pak by se hlasovalo o jednotlivých věcech, jak se týkají jednotlivých problémů.

Myslím, že by nebylo dobré pouštět se do zcela nevyzkoušených schémat, které by nás mohly zavést do neprozkoumaných oblastí a nevěděli bychom, jak z toho.

V každém případě bych doporučoval, aby byl jeden zpravodaj. Může mít někoho k ruce z jednotlivých výborů, třeba experty, aby mu mohli poradit.

Viděl jsem všechny výsledky jednání z výborů. Nedomnívám, se, že u rozpočtu by měly vzniknout větší komplikace. V plénu samozřejmě zazní jiné názory, s tím je třeba počítat. Potom by bylo třeba to projednat podle jednotlivých oblastí najednou a jako jeden celek. Zákon je spojen s tabulkami, s přílohami v červeném sešitě - tvoří to jeden zákon.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Špačkovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Není tomu tak. Nepřejí si předsedové "ekonomických" výborů vystoupit v rozpravě? Pan kolega Kozánek.

Poslanec ČNR Petr Kozánek: Dohodli jsme se, že výbory stanoví jednoho člověka z národohospododářského a z našeho výboru. Jsou zde 3 - 4 lidé, kteří budou pomáhat zpravodaji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Domnívám se, že o tom není třeba hlasovat jako o pozměňovacím návrhu. Je to věc dohody mezi výbory. Je to v souladu s vyjádřením pana ministra Špačka.

Přeje si ještě někdo vystoupit v rozpravě? Nikdo.

Chystám se požádat o pomoc pana poslance Jančáryho jako zpravodaje k tomuto návrhu usnesení, abychom rozhodli o způsobu projednávání. Vyjádříme se hlasováním.

Zaznamenal jsem variantu A a B rozpočtového a kontrolního výboru. Pak návrh pana poslance Hájka, který navrhoval jedinou úpravu, a to seřadit pozměňovací návrhy do určitých logických celků, aby sněmovna vždy měla přehled o tom, jaké pozměňovací návrhy zazněly k té které kapitole před tím, než se o skupině pozměňovacích návrhů bude hlasovat.

Pak zde byl návrh pana kolegy Kužílka - kapitoly jako celek, rozprava i pozměňovací návrhy, přerušení, stanoviska výborů a potom 516 a 526 jako celek a hlasování o návrzích. Návrh pana kolegy Výborného je vyřešen a není třeba se k němu dále vracet.

Prosím, abyste mi pomohli, pokud jsem něco opomenul. Prosím pana zpravodaje, zda by se mohl vyjádřit, případně to upřesnit.

Poslanec Julius Jančáry: Pane místopředsedo, dámy a pánové, ve všech návrzích byla obsažena nutnost úpravy procedury projednávání návrhu zákona o rozpočtu předtím, než toto projednávání zahájíme. Ve všech jsme se snažili řešit otázku nemožnosti dvou kol čtení tohoto návrhu zákona. Ve variantě A), kterou jsem přednášel za rozpočtový a kontrolní výbor by sněmovna vědomě na sobě spáchala určité násilí v této proceduře; ve variantě B) jsme se toto snažili obejít a řešili jsme problém, který posléze obráceně řešil kolega Kužílek - systém, zda dříve vejce či slepice, a to tím způsobem, že jsme říkali, nejprve slepice potom vejce. Kolega Hájek - jak již zde formuloval přesně pan místopředseda - se drží způsobu, který stanoví jednací řád s tím, že lze rozlišit do logických bloků příspěvky, které se týkají obecné části rozpočtu a příspěvky, které se týkají jednotlivých kapitol. Kolega Kužílek stanovil postup obráceně, než byly varianty rozpočtového a kontrolního výboru A) i B), tj. řešit nejprve kapitoly a potom tisky 516, 526. Jedná se o procedurální návrh - mohu komentář, pane místopředsedo? (ano)

Děkuji.

Tím, že bychom projednali nejprve kapitoly, tam mohou padnout návrhy, které mohou mít hledisko odborné, tj. musely by k nim zaujmout stanovisko výbory, tak mají hledisko politické, tj. musely by k nim jednat politické kluby. A poslední návrh přednesl kolega Výborný, aby bylo více zpravodajů. (Vlach: Ten je již vyřešen, o něm se nemusíme zmiňovat.)

Protože nemůžeme hlasovat systémem podpůrných hlasů, nemáme to upraveno jednacím řádem, navrhuji, abychom hlasovali o jednotlivých návrzích v pořadí, jak byly položeny.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Jak byly položeny? Pak bychom asi museli upravit proceduru tak, že bychom se dohodli na tom, že budeme respektovat postup, který získá největší počet hlasů. Pokud bychom takhle upravili proceduru svého jednání, pak bychom to mohli respektovat. Bez této předběžné úpravy bychom to museli skončit ve chvíli, kdy jeden návrh získá nadpoloviční většinu. Tak tomu rozumím. Hlásí se kolega Kužílek s faktickou poznámkou.

Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, pan zpravodaj opomněl zmínit jednu drobnost, podle mne podstatnou, že jsem uváděl, že první dva návrhy rozpočtového výboru jsou v rozporu s jednacím řádem.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Předtím jsme ještě slyšeli stanovisko pana ministra Špačka. Domníváte se, že je nutno, pane kolego Kužílku, k tomuto vašemu konstatování si vyžádat stanovisko příslušného výboru. Myslel jsem tím kolegy případně ústavně právního výboru.

Poslanec Oldřich Kužílek: Já se to nedomnívám.

Poslanec Julius Jančáry: Dostávám se tady do nepříjemné situace, kdy nemám zmocnění rozpočtového a kontrolního výboru navrhnout. stažení ani varianty A) ani varianty B). Jestliže je zde tvrzení kolegy Kužílka, bylo by to sice logické, ale mandát k tomu nemám. Navrhoval bych vzít návrh rozpočtového a kontrolního výboru jako návrh první, tj. jako základní, a postupovat dál hlasováním o protinávrzích. To znamená jako první protinávrh byl návrh kolegy Hájka, potom návrh kolegy Kužílka a návrh kolegy Výborného.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Byl stažen kolegou Výborným, dohoda mezi výbory ho už vlastně vyřešila. V této chvíli bych vám navrhl, vážené kolegyně, vážení kolegové, přerušit projednávání tohoto bodu, požádat rozpočtový a kontrolní výbor a ústavně právní výbor, aby se velice krátce vyjádřily k tomu, zda návrh úpravy procedury "A+B" je nebo není v rozporu s jednacím řádem. Mezitím zahájit projednávání druhého bodu dnešní schůze, což je zjednodušeně řečeno návrh zákona o některých opatřeních v soudnictví, vrátit se k dokončení hlasování poté, co nám rozpočtový a kontrolní výbor sdělí, že stahuje svůj návrh a nebo ústavně právní výbor potvrdí nebo bude rozporovat stanovisko. To je návrh procedurálního charakteru?

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku? 68 Děkuji.

Kdo je proti? 10 Děkuji

Kdo se zdržel hlasování? 34 Děkuji. Tento návrh byl přijat.

Přerušili jsme tento bod a požádal bych příslušné výbory, aby se k této záležitosti sešly a předal bych slovo panu ministrovi Richterovi. Poté, co vás seznámím s úvodním textem. Budeme se zabývat bodem

II.

Vládní návrh zákona České národní rady, kterým se doplňuje zákon ČNR č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky podle sněmovních tisků 527 a 539.

návrh zákona odůvodní pan ministr Richter, kterému teď předávám slovo.

Ministr spravedlnosti Leon Richter: Vážené dámy a pánové, jakkoli nejsem příznivý tomu, aby se zákony měnily příliš často, a zejména nikoli poté, kdy byly krátce předtím přijaty, musím tak učinit v tomto okamžiku.

V říjnu letošního roku tato sněmovna přijala zákon pod číslem 435, kterým byly upraveny některé záležitosti týkající se justice, a pod č. 436 z letošního roku byl přijat zákon o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky. V době, kdy ČNR tento zákon přijímala, tj. v říjnu letošního roku, byl předložen federální vládou návrh zákona, kterým se mění občanský soudní řád. Podle předlohy tohoto zákona měl od 1. ledna příštího roku působit obchodní rejstřík u krajských soudů. V průběhu projednávání této osnovy ve Federálním shromáždění však byl přijat pozměňovací návrh, podle kterého sídlem těchto obchodních rejstříků by měly být okresní soudy v obvodu příslušných krajských soudů.

Současně byly národní rady republik zmocněny přijmout zákon, podle kterého se stanoví sídlo tohoto obvodního, resp. okresního soudu tam, kde v sídle krajského soudu je více obvodních, resp. okresních soudů. Tím jsme byli přinuceni v krátké době přijmout tuto navrhovanou novelu zákona č. 436 z letošního roku ČNR. Tato změna je velice jednoduchá.

Jestliže odhlédneme od bodu č. 1, čl. I navrhované změny, tisk č. 527, který znamená jenom dovedení do důsledků některých těchto opatření do nadpisu § 4, pak v § 5 A nově navrženém se vyjadřuje tato zásada: v těch městech, kde jsou sídla více obvodních či okresních soudů, a to je Praha, Plzeň a Brno, se navrhuje, aby obchodní rejstřík byl v Praze veden i nadále u Obvodního soudu pro Prahu 1, jak tomu až dosud bylo, v Plzni aby to byl Okresní soud Plzeň-město, a k jediné změně dochází v Brně, kde místo městského soudu v Brně se navrhuje zřídit sídlo tohoto obchodního rejstříku u okresního soudu Brno venkov. Důvodem je skutečnost, že u tohoto okresního soudu Brno-venkov jsou vytvořeny lepší materiální a personální podmínky pro tuto náročnou agendu.

Tolik pokud se týká legislativních důvodů vedoucích k nezbytné změně již přijatého zákona č. 436. Časová nezbytnost je dána tím, že pokud bychom nepřijali tuto novelu v této nynější lhůtě, znamenalo by to, že by od 1. ledna v důsledku změn nastalých novelou občanského soudního řádu došlo k legislativnímu vakuu, což zejména pokud se týká agendy vykonávané těmito obchodními rejstříky by bylo naprosto nežádoucí.

Mohu jenom připomenout, že veškeré privatizační akty, které budou probíhat, resp. které již probíhají a které je nutno zobrazit v těchto obchodních rejstřících, by u těchto 3 soudů, pokud by tato potřebná legislativní úprava nebyla provedena, narážely na potíže.

Prosím tedy vaší pozornosti tuto malou novelu vámi přijatého zákona a navrhuji, aby tato novela byla schválena.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi za úvodní slovo. Předám slovo pověřenému zpravodaji, členovi ústavně právního výboru, panu poslanci Jiráskovi. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Jiří Jirásek: Vážený pane místopředsedo, kolegové a kolegyně, mám ulehčenou úlohu. Pan ministr vysvětlil důvody, které vedou k této předložené malé novele.

Pokud se týká pravomoci ČNR, je založena zákonem č. 519, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád a notářský řád, kde v § 200 d/, odst. 2, se uvádí, že zákon ČNR a zákon SNR stanoví, který okresní soud nebo jemu na úroveň postavený soud v sídle krajského soudu je rejstříkovým soudem. Kdybychom toto neprovedli, znamenalo by to problémy pokud se týká aplikace obchodního zákoníku, jež je také účinný od 1. ledna 1992.

Zprávu ve sněmovním tisku č. 539 máte před sebou, byla předložena. Jsem pověřen, abych novelu zákona 436/91 Sb. o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky doporučil.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Jiráskovi. Otevírám rozpravu k tomuto bodu jednání. Písemně se nikdo do rozpravy nepřihlásil. Nezaznamenávám ani jinou formu přihlášených do rozpravy. Rozpravu tedy končím.

Žádám pracovnice Kanceláře, aby se pokusily přesvědčit kolegy poslance a poslankyně, aby vstoupili do sněmovny.

Ptám se, jestli si přeje ještě někdo vystoupit?

(nepřeje)

Budeme tedy hlasovat o celém návrhu zákona:

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady, kterým se doplňuje zákon ČNR č. 436/91 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky podle sněmovního tisku 527 ve znění zprávy ústavně právního výboru podle sněm. tisku 539, ať zvedne ruku? 94 Děkuji.

Kdo je proti? nikdo

Konstatuji, že jsme schválili tento návrh novely zákona. Děkuji panu ministrovi a panu zpravodajovi.

Teď bych si dovolil udělat 15 min. přestávku, budeme jednat přesně v 16.30 hodin.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Budeme pokračovat v našem jednání.

Před přerušením projednávání tohoto bodu jsme požádali ústavně právní výbor a rozpočtový a kontrolní výbor, aby se vyjádřily k navrhovanému způsobu projednávání vládního návrhu rozpočtu.

Požádal bych pana kolegu Jančáryho, aby zaujal opět místo zpravodaje, případně pokud je pověřen nám sdělit stanovisko rozpočtového a kontrolního výboru, aby tak učinil.

Poslanec Julius Jančáry: Pane předsedající, dámy a pánové, rozpočtový a kontrolní výbor na svém jednání provedl syntézu všech návrhů. Dohodli jsme se, že se pokusíme dát takový návrh, který by nepůsobil další násilí na sněmovně v proceduře projednávání návrhu zákona o rozpočtu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP