Předsedkyně ČNR D. Burešová,
místopředsedové ČNR J. Kalvoda,
J. Kasal, Z. Malík a J. Vlach a 176 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády M. Lukeš, ministr životního prostředí
I. Dejmal, ministr vnitra T. Sokol, ministr financí K.
Špaček, ministr školství, mládeže
a tělovýchovy P. Vopěnka, ministr spravedlnosti
L. Richter.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené kolegyně a kolegové,
dovolte, abych vás seznámil s návrhem programu
29. schůze, kterou v tomto okamžiku zahajujeme.
V polední přestávce se sešlo politické
grémium, potom předsednictvo a pokusili jsme se
dohodnout na tom, co jsme schopni udělat ještě
dnes a co musí být nezbytně projednáno
až v příštích dnech.
Základní otázkou, o které jsme se
zmínili před polední přestávkou
bylo, zda by nebylo možno začít projednávat
rozpočet již dnes. Rozpočtový a kontrolní
výbor se sešel a usnesl se, že je nutno začít
s projednáváním rozpočtu zítra
ráno.
Všechny ostatní body, jako návrh ústavně
právního výboru ČNR na volbu
kandidátů do funkcí soudců Ústavního
soudu ČSFR, zprávu o činnosti předsednictva,
volbu ředitelů televize a rozhlasu, je možno
projednávat až v dalších dnech.
Co však bychom vám doporučovali, abyste akceptovali
jako bod programu a dohodli se na jeho zařazení
ještě na dnešek, aby nám to ušetřilo
velice složitou a komplikovanou rozpravu na zítřejší
den, je úprava procedury projednávání
státního rozpočtu České republiky
na r. 1992. To je věc, kterou bychom se mohli zabývat
nyní. K tomuto bodu byl přizván pan ministr
Špaček, který je již přítomen
v budově.
Pak je zde ještě druhá věc bezkonfliktní,
kterou vám navrhnu na program schůze zařadit
jako bod 2, což je vládní návrh zákona
ČNR, kterým se doplňuje zákon ČNR
č. 436/91 Sb. o některých opatřeních
v soudnictví, o volbách přísedících,
jejich zproštění a odvolání z
funkce a o státní správě soudů
České republiky. Tento bod programu bude možno
projednat, pokud se nám podaří zajistit přítomnost
pana ministra Richtera.
Vzhledem k tomu, že nemáte takto doplněný
návrh programu před sebou, navrhuji vám následující
body programu:
1. Úprava procedury projednávání státního
rozpočtu České republiky na r. 1992
2. Vládní návrh zákona ČNR,
kterým se doplňuje zákon ČNR č.
436/91 Sb. o některých opatřeních
v soudnictví, o volbách přísedících,
jejich zproštění a odvolání z
funkce a o státní správě soudů
České republiky
3. Vládní návrh zákona ČNR
o státním rozpočtu České
republiky na r. 1992
4. Návrh ústavně právního výboru
ČNR na volbu kandidátů do funkcí soudců
Ústavního soudu ČSFR
5. Volba ředitelů České televize a
Českého rozhlasu
6. Zpráva o činnosti předsednictva ČNR
za období od 3. do 19. prosince 1991
Ještě jsem měl uvést jedno upřesnění.
Vzhledem k tomu, že je potřeba přizvat kandidáty
na funkce soudců Ústavního soudu, domnívám
se, že by bylo rozumné, abychom se už teď
při schvalování programu usnesli na tom,
že budeme souhlasit s tím, abychom tento bod
zařadili na program v pátek v dopoledních
hodinách. Upřesnění, zda to bude v
9 nebo v 10 hodin, provedeme podle aktuální situace
projednávání rozpočtu.
Má někdo nějaký návrh na doplnění
programu? Mám přihlášku pana poslance
Tollnera. Dávám mu slovo.
Jak čtu z textu, rozuměl jsem tomu - o čem
jsme rozhodli hlasováním při minulé
schůzi, která skončila dnes v poledne tak,
že pan kolega Květ, který navrhoval tento bod
a pak akceptoval jeho stažení, chápe stažení
tak, že se jím budeme zabývat na lednové
schůzi. Prosím, opravte mě, pokud to tak
není. Poslanec Pavel Tollner: Z pověření
vyšetřovací komise bych dal jiný návrh
- aby jako předposlední bod, tedy před zprávou
o činnosti předsednictva, byla zařazena průběžná
zpráva vyšetřovací komise ČNR
pro otázky lustrací.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Je to návrh na doplnění. Hlásí
se pan kolega Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, vážená
ČNR, jednací řád stanoví, že
ČNR vedle programu jednání stanoví
také na návrh svého předsednictva
způsob projednávání jednotlivých
bodů.
Chtěl bych se zeptat, zda předsednictvo podle §
13, odst. 2, předkládá ČNR nějaký
návrh na způsob projednání bodu státního
rozpočtu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Předsednictvo se touto záležitostí
zabývalo. Po náročné rozpravě
ve čtvrtek ve večerních hodinách požádalo
rozpočtový a kontrolní výbor, aby
projednal problém procedury a předložil písemně
vypracovaný návrh. To je ten návrh, který
obdržely všechny kluby tak, aby se k němu mohly
vyjádřit.
Dnes se situace posunula o něco dále. Původní
návrh rozpočtového a kontrolní výboru
- jeho základem byl návrh pana poslance Ledvinky.
Dnes se touto záležitostí zabýval rozpočtový
a kontrolní výbor znovu. Pokud jsem dobře
pochopil obsah jednání grémia, kde byl pan
kolega Kužílek také přítomen,
rozpočtový a kontrolní výbor dospěl
k novému usnesení, kterým nám hodlá
navrhnout poněkud jiný způsob projednávání.
Ještě jsme neotevřeli tento bod. padl dotaz,
zda předsednictvo ČNR navrhuje plénu ČNR
určitý způsob úpravy projednávání.
Jak už jsem konstatoval, předsednictvo pověřilo
rozpočtový a kontrolní výbor. Věřím,
že poslanci prostřednictvím klubů byli
seznámeni s tímto návrhem.
Má ještě někdo dotaz? Není.
Hlásí se někdo s doplňkem programu?
Kolegyně Marvanová:
Poslankyně Hana Marvanová: pane předsedající,
vážení kolegové a kolegyně poslanci,
navrhuji jako předposlední bod doplnit bod odpovědi
členů vlády na interpelace poslanců,
neboť minimálně jedna naléhavá
interpelace byla přednesena s dvoudenní lhůtou
na minulé schůzi.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Uvědomil jsem si, že je nutno provést toto
doplnění. Teď se objevily 2 návrhy na
předposlední body. Vyřešili bychom to
zřejmě tak, že by odpovědi na interpelace
byly jako bod č. 6, zpráva vyšetřovací
komise jako bod č. 7 a zpráva o činnosti
předsednictva by měla č. 8.
Je ještě nějaký doplněk nebo
návrh?
Není.
Dám hlasovat o tomto návrhu programu.
Zjednodušeně program zrekapituluji:
Úprava procedury projednávání rozpočtu,
opatření v soudnictví, rozpočet, volba
soudců s tím, že by proběhla v pátek
v dopoledních hodinách, volba ředitelů
rozhlasu a televize, odpovědi členů vlády
na interpelace, průběžná zpráva
vyšetřovací komise a zpráva o činnosti
předsednictva.
Kdo je pro schválení tohoto programu, nechť
zvedne ruku. 120.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili program.
Můžeme přejít k bodu číslo
Do rozpravy se hlásí pan poslanec Jančáry.
Seznámí nás s dnešním stanoviskem
rozpočtového a kontrolního výboru.
Poslanec Julius Jančáry: Pane předsedající,
dámy a pánové, připadla mi nelehká
úloha přesvědčit vás o tom,
že je třeba změnit zásadně proceduru,
o které uvažuje jednací řád,
a to za tím účelem, abychom návrh
zákona o rozpočtu schválili a zabránili
tím tak rozpočtovému provizoriu.
Rozpočtový a kontrolní výbor navrhuje
následující postup:
1. Projednat tisk 516 ve znění tisku 526,
to je vládní návrh zákona o státním
rozpočtu ve znění společné
zprávy a tento návrh schválit po rozpravě.
2. Přílohové části 1 a 2 k
tomuto zákonu rozebrat zvlášť v rozpravě
a k nim přijmout usnesení.
Dále je možná modifikace tohoto návrhu,
kterou ovšem považujeme jako krajní, pokud bychom
se na té první nedohodli.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, pane kolego, to znamená, jak jste
formuloval ty dva body, to je varianta č. 1? Nejprve projednat
tisk 516 a tento návrh schválit. Následně
potom jako bod 2 projednat přílohové části
1 a 2, projednat je zvlášť, vést k nim
rozpravu a přijmout k nim usnesení - případné
změny v nich přijmout ve formě usnesení.
Poslanec Julius Jančáry: Jako náhradní
varianta č. 2 by byl způsob projednání
ten, že bychom projednali tisk 516 ve znění
tisku 526. Po úvodním projevu pana ministra financí
a zpravodajské zprávě by byla vedena rozprava.
Po ukončení rozpravy by bylo projednání
tohoto bodu přerušeno, byla by projednána přílohová
část 1 a 2. Dále bychom se vrátili
ke schválení rozpočtového zákona
a následně přijali usnesení k přílohovým
částem.
Je zde určité nebezpečí, že by
se nám projednávání značně
prodloužilo a že bychom při projednávání
jednotlivých kapitol, případně tabulkových
částí, mohli značně narušit
a již dostatečně by se nám nepodařilo
skloubit celkovou koncepci rozpočtu tak jak byla vládou
předložena.
Rozpočtový a kontrolní výbor navrhuje
variantu 1 a jako záložní variantu 2.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Žádám vás ještě
jednou pomalu zopakovat variantu 2, aby si ji všichni stihli
označit.
Navrhuji, abychom tomu říkali varianta A a B vzhledem
k tomu, že v rámci variant se objevují jednotky
a dvojky.
Varianta A je projednat tisk 516 a tento návrh schválit.
Přílohové části 1 a 2 projednat
zvlášť a po rozpravě případné
změny k nim přijmout formou usnesení.
Poslanec Julius Jančáry: Varianta B předpokládá
úvodní projev pana ministra k tisku 516, úvodní
projev společného zpravodaje k tisku 526, vedení
rozpravy, uzavření rozpravy, přerušení
projednávání tohoto bodu, zahájení
projednávání přílohových
částí 1 a 2, poté návrh k zákonnému
tisku a přijetí usnesení k přílohovým
částem.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Varianta B by byla: zahájit projednávání
tisku 516. Poté co by odezněl projev pana ministra
a úvodní slovo zpravodaje k tisku 526, zahájit
rozpravu k oběma tiskům. Rozpravu ukončit.
Přerušit - a dál mi pomozte.
Poslanec Julius Jančáry: Přerušit
projednávání těchto dvou tisků,
věnovat se přílohovým částem
1 a 2, to je rozboru jednotlivých kapitol a tabulkových
částí, a následně podle výsledků
tohoto projednávání se vrátit k tisku
516 ve znění tisku 526.
Upozorňuji, že tato procedura je velice komplikovaná
a že nám může ztížit projednávání
ad absurdum.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
To je návrh, který přednesl kolega Jančáry
jménem rozpočtového a kontrolního
výboru. Děkuji mu za úvodní slovo.
Domnívám se, že alternativní návrhy
zazní v rozpravě.
Jako první se do rozpravy přihlásil pan poslanec
Hájek. Další přihlášky do
rozpravy zatím nemám. Uděluji mu slovo.
Poslanec Jiří Hájek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, dovolil bych si říci několik
poznámek k navržené proceduře, jak zde
byla označena variantou A i B.
Za prvé se domnívám, jak jsem vyslechl zdůvodnění,
že ani jedna procedura nevylučuje nebezpečí
přijetí provizoria nebo nepřijetí
rozpočtu nebo přijetí jiného rozpočtu.
Z toho, jak to bylo předloženo, vyznívá
snaha oddělit hlasování o celkové
figuře rozpočtu, čili o jeho vyrovnanosti,
schodkovitosti nebo přebytkovosti na určité
hodnotové úrovni, a v druhém kroku se bavit
o tom, jakým způsobem přestrkávat
v rámci již schválené podoby určité
výdajové položky.
Výdajové, nikoliv příjmové.
Domnívám se, že nelze takto přistupovat
k celému rozpočtovému komplexu, že nelze
oddělit to, co potom bude jako extrakt dáno paragrafy
zákona od toho co je v červených knížkách.
To tvoří jeden celek a jako jeden celek to musí
být projednáno.
Náš názor je takový, že přesto,
že to bude složité a máme v paměti
ještě jednání z minulého roku
kdy zde padaly různé návrhy, nechat odeznít
rozpravu velmi odpovědně, odborně odpovědněji
než v minulém roce. Posoudit jak ze strany garančního
výboru, tak ze strany navrhovatele, to jest vlády
a teprve potom uzavřít hlasováním
o rozpočtu a hlasováním o usnesení.
Maximálně bych doporučil v proceduře
pokud bychom se na tom dohodli, logiku hlasování
nepřizpůsobovat pořadí jednotlivých
návrhů, ale přizpůsobit to logice
stavby rozpočtu, to je kapitol. To znamená, že
by oba dva týmy - jak garanční výbor,
tak vládní týmy - v time, v mezičase
zpracovaly všechny pozměňovací návrhy
připomínky v logických okruzích, které
by měly charakter kapitol, že by sněmovna neztratila
přehled o čem se hlasuje a jaké to bude mít
rozpočtové důsledky. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hájkovi. Dále se
připravil do rozpravy pan poslanec Kužílek.
Předávám mu slovo.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, domnívám
se, že návrh, který přednesl rozpočtový
výbor - ani jedna z variant není použitelná,
protože myslím, že nejen porušuje jednací
řád, ale mnohdy se i trochu vymyká logice.
K variantě A bych použil argumentaci, kterou použil
pan poslanec Hájek přede mnou. K variantě
B bych upozornil, že byl navržen vlastně další
bod programu, kterým je jakési samostatné
projednání přílohy, což nevím,
co to je za bod programu. Ovšem zároveň se
současně nenápadných navržením
takového bodu programu implicitně navrhuje projednávat
tisk 526 jako jiný bod programu, ačkoliv obsahem
tisku 526 je příloha.
Zároveň bych chtěl upozornit, že projednávání
tisku 516 a 526 znamená projednávání
i přílohy, to jest kapitol, neboť v tisku 526
se třeba mluví o kapitolách č. 302,
398 a dále, což jsou termíny, které
se v návrhu zákona v tisku 516 vůbec nevyskytují.
Tam o žádných kapitolách a rezervách
není ani zmínka.
Domnívám se, při vší úctě
ke kolegům z rozpočtového výboru,
že oba návrhy jsou zmatečné. Vím,
že je to těžká věc a chtěl
bych - jestli pan předsedající dovolí
- asi ve dvou větách zhodnotit situaci obecně.
Jde o to, že náš jednací řád
v této věci - poprosil bych trochu o pozornost některé
kolegy, protože se podle mě velmi brzy dostaneme do
velmi vypjatých situací a budeme mít pocit,
že někdo za to nějak může. Proto
tedy mluvím, abychom věděli, v čem
se vlastně nacházíme. Jde jednoduše
o problém, že nemáme možnost jednat dvoukolově,
tedy jakékoliv usnesení České národní
rady je definitivou. Tudíž, když budeme hlasovat
o kapitolách postupně, potom se nám ztrácí
rozhodnutí o celku, protože celek vyjde z kapitol
bez možnosti jakékoliv korekce. Revokace hlasování
je v podstatě nemožná a nevhodná věc.
Dovolil bych si navrhnout, abych jen nekritizoval postup, který
vychází z jednacího řádu a
domnívám se, že je maximem, co můžeme
při určitém soustředění
a vědomí si potřeby dosáhnout nějakého
výsledku, naplnit. Myslím si, že není
možné rozdělit věc, která je
na programu jednání tak, že se nejdříve
debatuje a hlasuje o celku a pak teprve o detailech, jak bylo
navrženo ve variantě A. To si myslím,
je zcela vyloučená věc. Česká
národní rada se může nejdříve
usnést, aby se nejdříve projednávaly
kapitoly, to je vlastně příloha jako celek.
Když říkám jako celek, mám tím
na mysli, že by se nemuselo dodržovat to, že se
zrovna mluví o určité kapitole, spíš
bych doporučoval, aby se po nich nějak postupovalo,
ale řečník by se mohl dotknout i jiné
kapitoly, říci co kam a podobně. To by byl
první bod - kapitoly jako celek, rozprava a návrhy.
Dále bych postupoval podle návrhu, jsou-li podány
zásadní pozměňovací návrhy,
aby se Česká národní rada usnesla
na přerušení projednávání
a aby umožnila příslušným výborům,
aby tyto pozměňovací návrhy vyhodnotily
a sdělily České národní rady,
co tyto pozměňovací návrhy znamenají.
Poté by pověřený výbor přednesl.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, pane kolego, požádal bych vás,
jestli byste to nemohl formulovat ještě jednou a ostatní
bych požádal, aby zvážili, jak intenzívně
nahlas budou jistě závažnou materii prodebatovávat
ve dvojicích, protože chvílemi ztrácím
přehled. Jistě i vláda se tím intenzívně
zabývá. Promiňte pane kolego, skutečně
jsem ztratil schopnost i možnost zaznamenávat si váš
návrh, proto žádám o jeho zopakování.
Poslanec Oldřich Kužílek: Děkuji
za upozornění i za pomoc.
Za prvé jsem navrhl projednat kapitoly jako celek. Míním
tím obsah přílohy. V této části
by byla rozprava i pozměňovací návrhy
k této části.
Další bod procedury bych navrhl, aby se Česká
národní rada usnesla na přerušení
projednávání bodu a uložila výborům
nebo výboru do určité doby zpracovat stanovisko
k předloženým pozměňovacím
návrhům.
Za třetí, že by tyto výbory předložily
své stanovisko k dosavadním pozměňovacím
návrhům.