Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu místo předsedovi Kasalovi.
Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Zahradníček.
Kdo další se hlásí - pan poslanec Žák,
pak bych prosila písemné přihlášky.
Poslanec Jan Zahradníček: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, kolegové a kolegyně, dovolte, abych
vám přednesl stanovisko poslanců Křesťansko
demokratické strany ke zprávě předsednictva
České národní rady o jednání
v Papierničkách.
Za prvé, novela článku 142, zákona
143 o Československé federaci, předložená
předsednictvem Slovenské národní rady,
která říká, že přijetí
federální ústavy má být na
základě společného návrhu zásad
ústavy, dohodnutého ve smlouvě mezi Českou
národní radou a Slovenskou národní
radou. Tuto novelu nedoporučujeme předsednictvu
České národní rady akceptovat. Zdůvodnění:
nedomníváme se, že by tento princip vnesl pozitivní
prvek do jednání mezi předsednictvy. Naopak
by blokoval jakékoliv možnosti přijetí
iniciativy na půdě Federálního shromáždění.
V návaznosti na naše doporučení předsednictvu
České národní rady z předminulé
schůze České národní rady cituji:
V případě neschválení textu
dohody mezi Českou národní radou a Slovenskou
národní radou na příštím
zasedání jejich předsednictev doporučujeme,
aby předsednictvo České národní
rady na základě dohodnuté části
textu dohody předložilo České národní
radě návrh zákonodárné iniciativy
vůči Federálnímu shromáždění
ve věci nové ústavy České a
Slovenské Federativní Republiky. Konec citátu.
Domníváme se proto, že vzhledem k některým
koncepčním nejasnostem mezi předsednictvem
České národní rady a předsednictvem
Slovenské národní rady by měla být
iniciativa v tvorbě federální ústavy
přenesena na půdu Federálního shromáždění.
Ke struktuře Federálního shromáždění
doporučujeme variantu senátu, neprojednávajícího
meritorně zákony a s omezenými pravomocemi,
odpovídajícími přibližně
pravomocem Federální rady podle prezidentova návrhu.
Stanovisko k rozpočtu. Podporujeme princip občanské
sounáležitosti, i když jsme si vědomi,
že ze slovenské strany nejsou dány záruky
v budoucnosti společného státu. Předpokládáme,
že brněnské dohody premiérů a
ministrů financí zajistí alespoň nezbytné
nutné výdaje v České republice.
Očekáváme od vlády Slovenské
republiky a Slovenské národní rady, že
si uvědomí tíživou situaci, ve které
naše rozpočtová soustava je, a budou dodržovat
základní principy ekonomické transformace,
tj., že nebudou ze slovenského rozpočtu financovány
některé populistické a protireformní
programy. Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Zahradníčkovi. Do
diskuse se přihlásil pan poslanec Žák.
Poslanec Václav Žák: /Z pléna./
Já jsem se chtěl zeptat, zda mohu vystoupit s
osobním stanoviskem a ne se stanoviskem klubu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Ano, jistě.
Poslanec Václav Žák: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno, naše
jednání dnes, nechci říci, že
je historické, ale jistě je velice důležité.
Ocitáme se na konci jedné vývojové
etapy a myslím si, že by bylo účelné,
abychom se pokusili trošičku šířeji
pohlédnout na situaci, v které jsme se octli, abychom
z ní mohli hledat jiná východiska, než
ta, která zatím slyšíme a která
kolem nás zaznívají. Proto se omlouvám,
že nebudu příliš stručný
při svém vystoupení. Budu muset mluvit poněkud
déle, ale doufám, že nepříliš
dlouho. Pokud ve svém vystoupení budu kritický,
byl bych rád, aby kritika nebyla chápána
jako osobní kritika nebo motivovaná nějakými
osobními cíli. Nekritizujeme osoby, kritizujeme
názory a polemizujeme s názory. To bych byl rád,
abyste měli na paměti.
Kontext naší situace, v které se ocitáme
my při řešení státoprávního
uspořádání, je dán kontextem
rozpadu vlastně poslední imperiální
mocnosti, revizí výsledků druhé světové
války, do značné míry i první
světové války a celého pohybu, ke
které dochází ve východní části
Evropy. Ocitáme se zase už poněkolikáté,
zhruba potřetí v tomto století, nebo podruhé,
přesněji řečeno, v takovém
hvězdném čase, kdy dvě zahraniční
dominanty, které vždy ovlivňovaly pozici naší
republiky, tzn. Německo a Rusko, jsou oslabeny. Německo,
v současné době jeden z nejdemokratičtějších
státu Evropy, řeší problémy jeho
sjednocení, ruská říše se rozpadá,
má řadu problémů sama se sebou a tudíž
pro nás se opět naskýtá čas,
kdy to co budeme rozhodovat, záleží převážně
na nás, je v našich rukou.
Nejsme v tomto kontextu vázáni nebo pod tlakem vnějších
okolností. V celé východní Evropě
vidíme, že dochází k restauraci národních
států. A rád bych zdůraznil, že
v této sněmovně se mnohokrát, spíše
v kuloárních diskusích dává
do protikladu národní princip s občanským
principem. Pokusím se na tento problém podívat
z jiné stránky a to za pomoci snad nejkonzervativnějšího
myslitele, kterého české země ve dvacátém
století měly, to je Josefa Pekaře. Dovolte,
abych vám ocitoval z jeho statě "O smyslu českých
dějin":
"Jen vědomí, že jsme údy téhož
kmene, téže rodiny národní, která
je spoutána od staletí nejen jazykem a půdou,
vlastí fyzickou, ale i vlastí tradice dějinné,
poutem společných osudů, vědomí,
že každé generaci je řešiti za okolností
změněných a přece v jádře
podobných tytéž problémy, jež péče
o zachování vlastní minulosti ukládala
předkům našim, je neměnnou základnou
jež prostupuje a vskutku nese naše dějiny. Lze
proto říci, že myšlenka národní
je smyslem našich dějin? Odpovídám,
že je, ba je i více. Je podmínkou jejich, je
důvodem jejich, je krví jejich, bijícím
živým srdcem jejich. Nemohli bychom zajisté
mluviti o smyslu českých dějin, kdyby to
nebyly dějiny české.
Tolik Josef Pekař, strana 402 v knížce, která
nedávno vyšla a je k dispozici ve všech knihkupectvích.
Mám dojem, že by konzervativní poslanec měl
být spíše zděšen absencí
češství, než že by měl vidět
národní aspirace Slováků jako něco,
co je v protikladu vůči občanskému
principu.
Když si uvědomíme, jak vypadal vývoj
západní Evropy, teprve po naplnění
národních ambicí se dokázal uplatnit
občanský princip a všude tam, kde k tomu naplnění
nedošlo, je to zdrojem trvalých konfliktů,
viz např. Belgie. Myslím si, že slovenský
problém je třeba chápat v tomto kontextu.
Po rozpadu totalitní diktatury předchozího
režimu, který zde vládl, ten proces musel naprosto
zákonitě nastat. Po zmizení tlaku se obnovil
tradiční spor mezi Čechy a Slováky,
jehož tradice sahá až do první republiky.
Jedná se o komplex nedodržení Pittsburgské
dohody, posléze degradaci SNR po převratu v roce
1948, okleštění federace v době normalizace
atd. Na Slovensku začali působit emigranti, kteří
Slovensko opustili po zrušení Slovenského štátu.
Oživení vzpomínek na Andreje Hlinku, odhalení
pamětní desky Tisovi ukázalo jasně,
jak je vztah slovenské společnosti k minulosti diferencovaný.
Normalizace probíhala na Slovensku mírněji
než v Čechách a odpor k minulému režimu
tam nebyl tak výrazný. Navíc se v této
době na Slovensko soustředila řada investic,
které přinesly zvýšení životní
úrovně. Výkonnost slovenské ekonomiky
však přesto nedosahovala úrovně české
ekonomiky, zejména ve schopnosti vyvážet na
západní trhy. Neoliberální ekonomická
reforma spolu s některými chybami v sociální
politice slovenské vlády při těchto
výchozích podmínkách znamenaly mnohem
citelnější dopady reformy na Slovensku než
v Čechách. Slovenští politici se začali
domáhat tzv. "slovenských špecifik",
t. j. odlišného přístupu ke Slovensku.
Dopady reformy by totiž podstatně omezily šance
vládní koalice na úspěch ve volbách.
Veřejnost proti násilí v odpovědi
na jasně deklarovaný politický separatismus
Slovenské národní strany začala sázet
na národní kartu. Premiér Mečiar se
snažil využít národního zmatku
na Slovensku k výzvě k překonání
potíží, které transformační
proces přinese. V pozadí byly samozřejmě
i jiné motivy a bylo zřejmé, že bolestivý
proces transformace se nedá řídit z Prahy.
Federální vláda navíc podcenila problematiku
a živost národnostního státoprávního
uspořádání a chtěla zachovat
status quo. Tím se uvolnil prostor pro slovenskou iniciativu,
při níž federální a česká
vláda pouze reagovala na stálý slovenský
tlak.
Odvolání premiéra Mečiara a rozpad
VNP značně zradikalizoval slovenskou politickou
scénu. Nový premiér Čarnogurský
začal otevřeně mluvit o slovenské
hvězdičce v evropských integračních
seskupeních, jejichž vizi odkládal ovšem
do budoucnosti. Česká politická scéna
na to reagovala velmi podrážděně, čímž
vyvolala reakci na Slovensku a tlak na zkrácení
horizontu pro samostatnost Slovenska.
Mečiarovo opoziční Hnutí za demokratické
Slovensko začalo prosazovat konfederativní uspořádání,
nejspíše proto, že tento model žádná
jiná politická strana neprosazovala. Čili
stojíme uprostřed procesu, (ještě jednou
opakuji - procesu, který vidíme všude jinde
v Evropě do značné míry tleskáme
při návštěvách delegací
v tomto parlamentu), procesu, který se týká
nás a my k němu musíme zaujmout nějaké
stanovisko.
Podle mého názoru, chceme-li zachovat demokracii,
nemůžeme počítat s tím, že
by bylo možné nějakým nátlakem
si vynutit řešení tohoto problému. Toto
řešení může přinést
jedině dohoda. Dohoda, při které se pochopí,
že tady nehrajeme hru při které jedna strana
vyhrává a druhá prohrává, ale
že hrajeme hru, v níž vyhrají nebo prohrají
obě strany. A z tohoto konceptu podle mého názoru
je třeba přistupovat k řešení
problematiky vztahů ke Slovensku.
Dovolte, abych stručně zrekapituloval vývoj
od ledna 1990. Pokud vím, zatím první zmínkou
o tom, že hospodařit ve státě má
každý za své, bylo usnesení předsednictva
České národní rady z ledna minulého
roku. Ještě jednou: v lednu minulého roku,
Předsednictvo ČNR přijalo usnesení,
ve kterém prosazuje rozpočet "každý
za své". Pravděpodobně tuto situaci
iniciovali poslanci Národně socialistické
strany, neboť sázeli na nacionální program.
Nevím, zdali si uvědomovali, že tento koncept
znamená de facto rozbití společného
státu. Konfederační rozpočet typu
"každý za své" ve svých důsledcích
dříve nebo později, ale spíše
dříve, vede k rozpadu státu.
Na toto reagovala slovenská politická scéna
a nechci tvrdit ano opakuji ještě jednou - že
bez tohoto usnesení by tento proces nenastal, to není
pravda. Samozřejmě, že by nastal, ale opakuji
ještě jednou: byly tady motivy i na české
straně.
Nastalo jednání mezi českou a slovenskou
politickou reprezentací o předefinování
konceptu federace. To jednání bylo završeno
v létě minulého roku prvním velkým
přesunem kompetencí, který vlastně
nevyvolal žádnou velkou pozornost. Proběhl
více méně bezproblémově. Ovšem
hned po volbách nový slovenský premiér
a česká i federální strana za podpory
prezidenta Havla, jeho konceptu autentické federace, začali
pokračovat dál v jednání na přeměně
bývalé federace s unitárními prvky
na skutečně federativní stát.
Došlo k známému jednání v Trenčianských
Teplicích, kde s filosofií, že autentické
federace znamená maximální přesun
kompetencí do jednotlivých republik, toto jednání
probíhalo. Byl připraven nový kompetenční
zákon, nové rozdělení kompetencí,
které se víceméně podobalo tomu rozdělení,
které bylo přijato v zákonu o Československé
federaci v roce 1968. Domnívám se, že odchylky
proti tomu stavu tam byly minimální.
Toto jednání už vyvolalo ve veřejnosti,
v politických reprezentacích jisté napětí.
Ovšem pořád jsme byli daleko od ústav.
Předsednictvo ČNR se rozhodlo setkat se s předsednictvem
SNR už v září minulého roku.
O tehdejším naladění poslanců
vůči jednání se slovenskou stranou
a s federací svědčí např. to,
že při hlasování v předsednictvu
o tom, zda se má jednání zúčastnit
delegace Federálního shromáždění,
byli dva poslanci pro a zbytek proti nebo se zdržel hlasování.
Trvalo delší dobu, než se povedlo odladit vztah
k federaci takovým způsobem, aby Federální
shromáždění a federace byla chápána
jako integrální součást tohoto jednání.
Na jednání předsednictev ve Žďáru
se dohodla známá komise 10, 10, 14, o které
mluvil pan místopředseda Kasal. Rád bych
upozornil, že se tato komise projevila jako naprosto disfunkční.
Bohužel, zejména díky disfunkci této
komise nemáme k dispozici návrh federální
ústavy a mohli jsme si možná ušetřit
řadu peripetií, kdyby komise pracovala výrazně
lépe.
Prezident Havel sledoval práci na ústavách
se znepokojením. Vzhledem k tomu, že komise nebyla
schopna dát explicitní politické zadání
expertům pro přípravu ústavy, předložil
komisi svůj návrh ústavy. Situace se opět
nelepšila.
Proto vznikla politická jednání, která
jsou některými poslanci napadána. Jednání
nevznikla z libovůle, ale proto, že orgán,
který měl tuto práci zajišťovat,
nefungoval příliš kvalitně. Na tomto
jednání se přijal model, v jehož stínu
dnes stojíme, tzn. že část budoucí
ústavy federace bude přijatá na základě
smlouvy mezi ČNR a SNR, tedy na základě smlouvy,
kterou ČNR a SNR připraví.
Slovenská strana si od této smlouvy vždycky
slibovala to, že to bude jakýsi nový začátek,
něco jako obnovená Pittsburgská dohoda, která
vyjádří novost situace. To znamená,
že začínáme v demokratickém státě
na rovnoprávných partnerských vztazích.
Zdůrazňuji slovo rovnoprávnost. Je klíčovým
termínem, který je společný základním
politickým reprezentacím Slovenska.
Na české politické scéně přitom
došlo k jistému posunu. Původní vstřícnost
byla chápána jako slabost a byla chápána
tak, že vede jen k stupňování dalších
a dalších politických požadavků.
Snad nejpregnantněji to vyjádřil pan místopředseda
Kalvoda, když nás vyzval, abychom skoncovali s appeasmentem.
Nevím, zda toto bylo nejvhodnější slovo.
Je to označení pro politiku britského premiéra
Chamberleina ústupků vůči Německu
a alternativou byla válka. Nepředpokládám,
že by zde měl pan místopředseda podobný
postup, spíše měl na mysli, že je třeba
zaujmout pevný postoj vůči slovenským
požadavkům, a to zejména vůči
těm, které by zpochybnily funkceschopnost a existenci
společného státu. Není možné
přijmout takovou dohodu, a v tom je ve sněmovně
plný souhlas, ve které by byl společný
stát troskou, která by dříve nebo
později musela zahynout, protože by v jejích
základech byly takové rozpory, že by jí
neumožňovaly rozumným způsobem žít.
Myslím, že o tomto základním postoji
není sporu. Není možné zároveň
mít jednotnou ekonomickou politi ku, a takovou měnovou
politiku, která dovolí, aby jedna republika přenášela
inflaci z jedné části do druhé, není
možné mít takový společný
stát, kde by bylo možné, aby si republiky navzájem
znehodnocovaly měnu atd.
Byl to naprosto racionální postoj a bylo třeba,
aby česká politická reprezentace se vydiskutovala
a sladila mezi sebou základní postoj k podobě
budoucího státu. Myslím, že po dlouhodobých
jednáních se nám to do značné
míry podařilo.
To co zůstávalo otevřené, a kde nedocházelo
ke shodě, byl princip nového začátku,
to znamená jakým způsobem zajistit explicitní
vyjádření toho, že vztahy mezi Čechy
Slováky budou organizovány jinak než dříve.
Tento bod zůstal otevřen.
Při jednáních, která předsednictva
podnikla, to znamená Bratislava, Štiřín,
Papierničky, se nakonec ukázalo, že v základních
bodech, neříkám že bezrozporně,
budeme schopni se dohodnout na fungující podobě
společného státu. A tam je třeba,
abychom trvali na základních principech, o kterých
jsem se zmínil. Podle mého osobního názoru
- a to bych zdůraznil - se nedomnívám, že
je možné postupovat přes volnější
uspořádání. Není to možné
z hlediska stability měny atd. Budování budoucího
uspořádání by muselo vést přes
oddělení. Nedomnívám se, že je
možné postupovat jiným způsobem.
Neřešen přes všechny tato jednání
zůstal spor ohledně vyjádření
nového našeho státoprávního uspořádání.
Jednání v Papierničkách, které
přineslo výsledný text a neřešené
některé rozpory, bylo z řady důvodů
interpretováno jako fiasko. Bylo to interpretováno
jako neúspěšné jednání.
Jistě k tomu přispěla také informace
pana místopředsedy Vlacha z neoficiálního
jednání, které se v Papierničkách
odehrálo večer. Vlastní resultáty
jednání v Papierničkách se ve sdělovacích
prostředcích zejména interpretovaly převážně
jako neúspěch. Nechtěl bych je hodnotit jako
úspěch, ale viděl jsem je a vidím
jako krok na cestě, která dnes pravděpodobně
bude vyžadovat pokračování, kdy budou
vyžadovány nové úvahy.
Do výsledku projednávání Papierniček
vstoupila problematika projednávání rozpočtu.
Došlo k tomu, že se problematika pro jednávání
rozpočtu spojila přímo s problematikou státoprávního
uspořádání. Podle mého názoru
to není nejšťastnější spojení.
Chceme-li udržet partnerské vztahy, tak samozřejmě
musíme očekávat partnerské vztahy
z druhé strany také.
Ale nepovažuji za rozumné, abychom hovořili
o zárukách, protože víme dobře,
že v demokratické společnosti, ve které
se konají volby, žádné záruky
nemáme. Víme ovšem stejně dobře,
že změny v rozpočtu nejsou žádný
problém. Čili jde o to, abychom si definovali náš
cíl, který chceme dosáhnout, a další
budeme moci zařídit sami.
Na české a slovenské straně při
probíhajících jednáních roste
netrpělivost. Česká veřejnost je přitom
podle mého názoru informována jednostranně
o tom, že po rozdělení se budeme mít
lépe. Já to nevylučuji, ale obávám
se, že to není přesná informace. Česká
a slovenská ekonomika tvoří nedílný
celek, je to jedna ekonomika a její rozpad by měl
mnohem vážnější důsledky
než rozpad RVHP. Rozdělení státu by
v žádném případě neproběhlo
hladce a sociální otřesy, které by
tento proces doprovázely - přerušení
západních investic atd., by ohrozilo postup reformy
i v českých zemích. Znamenalo by to alespoň
na určitou dobu přechod na řízené
hospodářství.
A objevila by se nám v dlouhodobém horizontu otázka,
kterou jsme všichni považovali za vyřešenou.
Myslím tím německou otázku. Navíc
destabilizace situace na Slovensku by se pochopitelně přenesla
i k nám. Nezůstali bychom odděleni od toho
důsledku, netýkalo by se to jenom Slovenska a českých
zemí, to by byl propojený proces. Čili myslím
si, že bychom si měli znovu položit otázku:
chceme skutečně společný stát?
Bylo by tragédií, kdyby na obou stranách
nastala situace, kterou bychom se naoko snažili společný
stát udržet, ale ve skutečnosti bychom mu úspěšně
kopali hrob.
Pokud ano, existuje z dnešní situace východisko?
Domnívám se, že existuje. Zopakujme si však
nejdříve premisy, z nichž můžeme
vycházet. - Po pádu diktatury se vztahy mezi oběma
národy musí upravit nově. - Nové uspořádání
musí zajišťovat rovnoprávnost. - Nesmí
dojít ke zpochybnění mezinárodně
právní kontinuity ČSFR. Společný
stát bude mít jednu mezinárodně právní
subjektivitu a společný stát musí
představovat jednotný ekonomický prostor.
- Republiky - a zase podle mého názoru, jak je to
v demokracii obvyklé - se musí podílet na
rozhodování společného státu.
- O vystoupení z federace nemohou rozhodovat pouze politické
reprezentace, musí o nich rozhodovat celý národ.
Pokud se na těchto premisách dohodneme, můžeme
postupovat dál. Pokusím se nastínit jednu
možnou variantu řešení, opakuji ještě
jednou - je to možná varianta řešení.
Jedná se o problém, zdali smlouva má mít
charakter státní smlouvy, zákonodárné
iniciativy atd. Proč? Právě proto, že
smlouva obsahuje doposud detaily ústavy. Podle mého
názoru by bylo rozumné tyto problémy rozdělit.
Detaily tvorby ústavy podávat jako zákonodárnou
iniciativu vůči Federálnímu shromáždění
a smlouvu uzavřít jako politický dokument,
velmi významný politický dokument, který
deklaruje vůli žít v rovnoprávném
státě.
Na základě iniciativ ohledně kompetencí
a nové podoby Federálního shromáždění
by Federální shromáždění
mohlo přijmout ústavu společného státu.
Samozřejmě, že dalším dokumentem,
který by podléhal vývoji a změnám,
by byla pouze ústava společného státu.
Smlouva by se stala vyjádřením, historickým
dokumentem tohoto našeho procesu.
Samozřejmě, že navrhnete lepší
varianty než je tato, budeme-li k tomu mít společnou
vůli. Na závěr bych rád ocitoval slova
prezidenta Havla z jeho projevu k 17. listopadu: "Kdysi jsem
řekl na jedné z velkých manifestací,
že pravda a láska musí zvítězit
nad lží a nenávistí. Dnes bych k tomu
rád přidal, že rozum, pokora a odpovědnost
musí zvítězit nad krátkozrakostí,
pýchou a svévolí." Děkuji vám
za pozornost.