Přítomni: Předsedkyně ČNR
D. Burešová, místopředsedové
ČNR J. Kalvoda, J. Kasal, Z. Malík, J. Vlach a 175
poslanců
Za vládu České republiky: předseda
vlády P. Pithart, místopředseda vlády
M. Lukeš, ministr životního prostředí
I. Dejmal, ministr vnitra T. Sokol, ministr financí K.
Špaček, ministr zdravotnictví M. Bojar, ministr
spravedlnosti L. Richter, ministr státní kontroly
I. Němec, ministr pro hospodářskou politiku
a rozvoj K. Dyba, předseda Nejvyššího
soudu A. Mokrý.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážení páni poslanci, milí
hosté, zahajuji 25. schůzi ČNR a všechny
vás srdečně vítám. Vítám
také pana premiéra Pitharta a část
české vlády. Zbytek se mě omlouval,
s ohledem na náš dnes předvídaný
program.
Návrh pořadu, jak jej navrhlo předsednictvo
ČNR jste obdrželi na pozvánce. Z minulé
24. schůze ČNR nám ještě zbývá
projednat a případně schválit tu část
činnosti předsednictva ČNR, která
se týká společného jednání
s předsednictvem SNR v Časté - Papierničce.
Jenom připomenu, že na minulé schůzi
ČNR jsme k tomu obdrželi 8 příloh písemných
podkladů. S tím souvisí také rozhodnutí
minulé schůze ČNR, že zaujmeme stanovisko
k případné změně čl.
142 ústavního zákona o Československé
federaci.
Domnívám se však, že by nebylo účelné
se dnes tímto zabývat a pokládám za
rozumnější tento problém řešit
v souvislosti se všemi dostupný mi informacemi, které
ještě obdržíme. Jak víte v těchto
dnech dochází k výrazným posunům
na politické scéně, jak české,
tak slovenské. Doporučovala bych proto tuto problematiku
projednat až v závěru týdne. Pro tento
názor mluví i to, že SNR se také schází
tento týden a otázku státoprávního
uspořádání, jakož i otázku
vztahů k usnesení své, tedy slovenské
vlády z 19. listopadu 1991 o kompetencích federace
bude řešit jako 19. bod až v závěru
týdne.
Na postoji SNR k usnesení slovenské vlády
o žádoucím rozšíření
federálních kompetencí se projeví
nepochybně i vůle SNR ke společnému
státu. Bez znalostí výsledků jednání
SNR by ČNR proto, podle mého soudu, nemohla tuto
problematiku seriozně posoudit.
Proto navrhuji, abychom zprávu o činnosti předsednictva
projednali tak, jak je uvedeno na pozvánce, to jest za
období od 14.listopadu do 2. prosince 1991. Dnes bychom
však přesto otázky státoprávního
uspořádání zcela nepominuli, protože
by se rád k tomuto problému vyjádřil
pan premiér Pithart v průběhu dnešní
schůze. Vrátili bychom se tedy nyní k návrhu
pořadu, jak jej máte na pozvánce. Má
někdo z vás k návrhu pořadu 25. schůze
ČNR nějaký dotaz či připomínku?
Nikdo se nehlásí pokud dobře vidím,
můžeme přistoupit ke schválení
pořadu.
Podle prezenční listiny je přítomno
117 poslanců, jsme tedy usnášení schopni
a dávám hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem pořadu 25.
schůze ČNR, tak jak je uvedeno na pozvánce,
ať zvedne ruku. 135. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování ? 1. Děkuji.
Pořad schůze byl schválen.
Jak jsem na začátku uvedla, přihlásil se o slovo předseda vlády ČR pan Petr Pithart a prosím jej proto, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČR pan Petr Pithart: Vážená
paní předsedkyně, vážení
páni poslanci, vážené paní poslankyně.
Slovenská vláda odhlasovala právě
před 14 dny poměrem 12:8 jednoznačnou podporu
myšlence federace. Takové federace, která by
nebyla věcně, ani časově zpochybňována.
Toto její stanovisko nás postavilo před novou
situaci. Dosud jsme museli počítat s tím,
že vůle ke společnému státu u
našich slovenských partnerů nepřetržitě
ubývá. Stanovisko slovenské vlády
je po velice dlouhé době znamením opačným.
Protože hlasování nebylo zdaleka jednotné
a probíhalo přísně podle příslušnosti
k jednotlivým stranám, nelze přes všechno
ulehčení nastalou změnu přeceňovat.
8 členů slovenské vlády, mezi nimi
její předseda, se postavilo proti jasnému
ano federaci. K tomu přistupuje fakt, že stanovisko
prosazené ve slovenské vládě ministry
za ODA, VPN, Demokratickou stranu a Maďarskou nezávislou
iniciativu, sotva může počítat s podporou
slovenských opozičních stran. Poslední
dny to jasně potvrzují. Nepochybný význam
nastalé změny spočívá tedy
především v tom, že konečně
došlo k rozhodnému pokusu o záchranu federace
ze strany jedné části slovenské politické
reprezentace. Na Slovensku tím vývoj neskončil,
ale začal. Začal politický boj, do kterého
jedna strana hned na počátku vrhla vše, co
má. Problém je v tom, že pro dlouhý
boj jí mohou chybět potřebné rezervy.
Bude-li nový postoj slovenské vlády trvalou
součástí slovenské politiky nemělo
by být sestavení rozpočtu na rok 1992 neřešitelným
problémem. Nezpochybněný společný
stát nemůže dopustit vývoj dvou různých
standardů v sociální oblasti. Musí
tedy v něm docházet k určitému přerozdělování
společných rozpočtových prostředků.
Nejde samozřejmě o nivelizaci v celostátním
měřítku, ale o rámcové zachování
přibližně stejných životních
podmínek pro všechny občany společného
státu. Přibližně stejných životních
podmínek, nikoliv stejné životní úrovně.
Ta bude záviset na tom, jak se bude hospodařit v
jednotlivých podnicích v obou republikách.
Jde tedy jen o míru přerozdělování,
nikoliv o fakt tohoto přerozdělování.
A tato míra nemůže nebýt než výsledkem
dohod obou republik a federace. Máme ovšem i po 14
dnech co dělat s celou řadou nezodpovězených
otázek. Poměr hlasů uvnitř slovenské
vlády není totožný s poměrem
hlasů v předsednictvu SNR. Ti, kteří
většinou hlasů ve vládě rozhodli
o přijetí profederálního stanoviska
jsou v předsednictvu SNR v menšině a poměr
v plénu SNR je z jejich hlediska ještě podstatně
horší. Musíme se tedy zamyslet nad tím,
do jaké míry může být nové
stanovisko slovenské vlády trvalé. Možnosti,
jako odvolání ministrů předsednictvem
SNR, či celé vlády v plénu SNR nelze
vyloučit.
Představitelné jsou potom varianty od pouhého
početního oslabení oné dvanáctky
uvnitř slovenské vlády přes menšinovou
vládu KDH podporovanou částí dnešní
opozice (HSDS a snad i další) až po novou koalici
KDH, HSDS, případně s dalšími
stranami. Otázka trvalosti profederálního
stanoviska a zejména přenosu do celé oficiální
slovenské politiky je pro nás otázkou klíčovou.
Nelze se vystavovat nebezpečí, že odsouhlasíme
rozpočet s přerozdělováním
a vzápětí bude společný stát
znovu zpochybňován.
Je tedy velice důležité, aby nezůstalo
jen u prohlášení slovenské vlády,
ale aby se stejně jednoznačně vyslovila Slovenská
národní rada. Závazné prohlášení,
usnesení Slovenské národní rady ve
stejném duchu by výrazně zvýšilo
pravděpodobnost trvanlivosti nastalé změny.
Usnadnilo by také naši pozici jako české
politické reprezentace, která bude muset před
svými voliči obhájit solidární
rozpočet na příští rok.
Je zřejmé, že úplné garance se
nám dostat nemůže, ale musíme vyžadovat
garanci nejvyšší možné síly.
Promítnutí usnesení slovenské vlády
do usnesení Slovenské národní rady
by takovou garancí bylo. Také souhlas s referendem
na Slovensku by byl pro českou stranu významně
orientujícím momentem. Zároveň musíme
požadovat garanci jisté průhlednosti všech
tří rozpočtů, nejen pokud jde o jejich
sestavení a závěrečnou kontrolu, ale
také o kontrolu průběžnou; jinými
slovy o kontrolu rozpočtové kázně.
Platí, že jsme na příklad ochotni v
krajním případě souhlasit s tak či
onak nedostatečnými prostředky na ekologické
stavby, avšak jen za předpokladu, že si můžeme
ověřit, že slovenská vláda neutrácí
prostředky na antireformní kroky. Nemusím
snad zdůrazňovat, že to samozřejmě
platí i obráceně - také slovenská
vláda, která rovněž nemůže
předložit jiný než napjatý rozpočet,
má právo vědět, jak se hospodaří
v České republice.
Pro nás nyní přicházejí v úvahu
dvě možné varianty.
Jedna, vycházející z důvěry
v trvanlivost změny ve slovenské politice vůči
společnému státu, a druhá, která
by z nezbytné opatrnosti počítala s návratem
k neustálému zpochybňování
federace.
V prvním případě připravujeme
rozpočet podle zásad solidarity. Konkrétně
takový, o jaký se současně jedná,
tedy rozpočet jako soustavu tří jednotlivých
rozpočtů, která zajistí vyrovnanost
zejména obou rozpočtů republikových.
Je zřejmé, že taková soustava bude v
různých formách zahrnovat určitý
přesun prostředků z ekonomicky výkonnější
části federace do té méně výkonné.
Chci zdůraznit, že dnes rozpočtu České
republiky chybějících 5,4 miliardy nepožadujeme
na úkor i tak samozřejmě napjatého
rozpočtu Slovenské republiky. Máme představ
u několika jiných možností, které
projednáme zítra v Brně.
V druhém případě musíme kromě
solidárního rozpočtu připravovat i
alternativu rozpočtů oddělených. Bude-li
totiž změna slovenského postoje jen chvilková,
může případný protinápor
dospět velice rychle do stádia, které se
přinejmenším fakticky bude rovnat rozdělení
státu. Kromě toho by v případě
nového zpochybnění federace bylo asi velice
obtížné přesvědčit občany
České republiky o nutnosti rozpočtové
solidarity. Předběžně tvrdím,
že vláda České republiky by se o to
nejspíše ani nepokoušela. Zjednodušeně
řečeno - o nezbytnosti společného,
tj. solidárního rozpočtu přesvědčíme
občany jedině tehdy, budou-li přesvědčeni
o trvalosti společného státu.
Máme málo času - nejpozději 18. prosince
musí padnout rozhodnutí o rozpočtech na příští
rok. Nemůžeme tedy čekat až do tohoto
data. Musíme znát podstatně dříve
slovenské stanovisko, garantované pevněji
než jen usnesením vlády přijatým
v poměru 12: 8. Bylo by proto dobré, kdyby předsednictvo
České národní rady důrazně
trvalo na pokračování státoprávních
vyjednávání s předsednictvem Slovenské
národní rady v příštích
dnech a týdnech. Toto pokračování
bylo v Časté-Papierničce dohodnuto a už
jen odmítnutí takovéhoto požadavku ze
slovenské strany nebo i jen zamlžování
odpovědi na něj by se rovnalo nepotvrzení
změny postoje ve prospěch federace.
Předsednictvo České národní
rady by mělo na jednání požadovat garanci,
že se slovenské stanovisko znovu nezmění.
Tato garance by měla mít podobu promítnutí
usnesení slovenské vlády do politiky, nesené
Slovenskou národní radou. Konkrétní
forma tohoto promítnutí není sice druhořadá,
ale asi ji nelze Slovenské národní radě
předepisovat. Česká politika ovšem musí
vědět, s kým a za jakých podmínek
jedná, aby vůbec mohla rozhodnout, o čem
a jak jednat.
Požadavek garance ze strany Slovenské národní
rady se sice vzhledem k výše uvedeným poměrům
sil uvnitř tohoto zákonodárného sboru
a jeho předsednictva zdá být protimluvem,
ale už v zájmu vyjasnění situace je
třeba na něm trvat. I negativní rozhodnutí
je rozhodnutí.
Předsednictvo České národní
rady by od slovenských partnerů mělo také
požadovat potvrzení platnosti návrhu na rozdělení
kompetencí, obsažených v usnesení slovenské
vlády. Mělo by vyžadovat vyjasnění
otázky, zda trvají postoje z posledního jednání
obou předsednictev, nebo zda slovenská strana skutečně
přijímá změnu v této věci,
obsaženou ve stanovisku slovenské vlády.
Je ovšem třeba říci, že kompetence
nejsou jen tím rozhodujícím úzkým
místem. Dohodnout se na kompetencích bez předchozího
vyjasnění otázky přístupu ke
společnému státu jako takovému by
mohlo být nebezpečnou iluzí. Rozhodující
je přístup ke smlouvě národních
rad, její podstatě, procedůře jejího
přijetí, její ústavně právní
relevanci a samozřejmě také přístup
k otázce procedurálního uspořádání
budoucí federace.
Usnesení vlády Slovenské republiky ve prospěch
federace bylo po dlouhé době prvním krokem,
který vnáší pohyb do jednání
o státoprávním uspořádání.
Dosud jsme se pohybovali v kruhu. Pevně doufám,
že si Slovenská národní rada uvědomí,
že nastal okamžik lámání chleba.
Soudím, že pokud byla dosavadní slovně
proklamovaná vůle ke společné státnosti
něčím víc než jen politickým
manévrem, mělo by toto vědomí vést
k přijetí stanoviska slovenské vlády
většinou slovenské politické reprezentace.
Děkuji Vám.
(Potlesk)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu premiérovi za jeho projev. Do rozpravy
se přihlásil pan poslanec Kozánek.
Poslanec Petr Kozánek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno, chtěl
bych bezprostředně reagovat na projev pana premiéra,
protože jsem se zúčastnil - byl jsem pozván
- mimořádného zasedání vlády,
které jednalo o soustavě rozpočtů.
Pro nedostatek času se zatím nemohl rozpočtový
a kontrolní výbor k této otázce vyjádřit,
ale doufám, že ještě v průběhu
dnešního dne se k tomuto tématu sejde.
Já sám považuji postup vlády v této
otázce za přiměřený a naprosto
odpovědný. Změnu přerozdělovacího
klíče společných příjmů
považuji za naprosto oprávněnou a odůvodněnou
a není zapotřebí tento postup považovat
za postup protifederální. Musíme si uvědomit,
že ono jedenapůl procenta, které dělá
částku řádově 3,9 mld korun,
bude stejně z větší části
zaplaceno z České republiky.
Navrhuji proto, aby Česká národní
rada přijala toto usnesení:
1) Česká národní rada bere na vědomí
zprávu premiéra o průběhu a závěrech
jednání mimořádného zasedání
vlády České republiky o soustavě rozpočtů
na rok 1992.
2) a) Česká národní rada považuje
za hlavní příčiny rozporů při
jednáních jednak celkovou nerovnováhu mezi
příjmy a výdaji rozpočtové
soustavy ČSFR,
b) neexistenci dostatečných pružných
právních norem a mechanismů souvisejících
s přípravou, tvorbou a schvalováním
rozpočtů.
3) Česká národní rada podporuje navrhovaný
model struktury rozpočtů. Postup české
vlády v rámci tohoto modelu pokládá
za přiměřený a odůvodněný.
Děkuji Vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Kozánkovi. Hlásí
se ještě někdo k tomuto bodu do rozpravy?
Pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Paní předsedkyně,
pane premiére, dámy a pánové v projevu
pana premiéra zaznělo to, že vláda připravuje
také ještě druhou alternativu rozpočtu.
Domnívám se, že by v usnesení i toto
mělo zaznít, že jsme si toho vědomi.
Mám pocit, že by tedy bylo dobré o usnesení
jednat v politických klubech. Dávám to jako
návrh.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Protože to je návrh procedurální
a protože nepochybně vznikne časový
prostor při volbě soudců Ústavního
soudu, sama o sobě bych doporučovala přijmout
návrh pana poslance Payna, odložit přijetí
usnesení na dobu poté co znovu po přerušení
schůzi zahájíme a dát možnost
klubům, aby se k usnesením vyjádřily.
Případně už teď jmenovat redakční
skupinu, která by usnesení ještě upravila.
Samozřejmě, že klubům bude písemný
podklad, tak jak jej přednesl pan poslanec Kozánek,
dán k dispozici. Pan poslanec Chromý.
Poslanec Heřman Chromý: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane premiére, dámy a pánové, bezprostředně
se mi velice těžko reaguje na pana premiéra
Pitharta. Přiznám se, že jsem vlastně
s celou záležitostí seznamován až
nyní, nebo prostřednictvím novin, ale jedné
věci jsem si stačil všimnout. Myslím,
že - je to jen můj názor, pan premiér
zdůrazňoval v této věci, v otázce
rozpočtů, především stanovisko
slovenské strany. Na mě celá věc tak
jak mně byla prezentována, působila jako
spor strany české s vládou federální.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Chromému. Kdo se dále
hlásí do diskuse? Pokud se nikdo nehlásí,
dám hlasovat o návrhu pana poslance Payna, aby návrh
usnesení, které bude rozmnoženo pro všechny
kluby, byl v přestávce, která bude učiněna
pro tajnou volbu soudců, dán k dispozici klubům,
aby byla ustanovena redakční skupina. Do této
skupiny bych prosila, abyste se laskavě přihlásili,
případně vyslali z jednotlivých klubů
po jednom zástupci, aby to bylo grémium schopné
usnášení a dělné.
Dávám tedy hlasovat o návrhu pana poslance
Payna, abychom pokud jde o hlasování o usnesení
posečkali po přerušení schůze
na tajné volby.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 141.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 4.
Děkuji, návrh pana poslance Payna byl tedy přijat.
Než přistoupíme k našemu prvému
oficiálnímu bodu, dovolila bych si s vaším
souhlasem uvolnit vládu, protože k volbě soudců
Ústavního soudu skutečně přítomnost
vlády není zapotřebí, a teprve poté
k přijímání usnesení bychom
případně zase vešli ve spojení.
Tedy prvním bodem našeho oficiálního
programu je
K návrhu, který nám ústavně
právní výbor předložil jako sněmovní
tisk 483 promluví nejprve předseda tohoto výboru
poslanec Jiří Novák. Než se ujme slova,
chci ještě připomenout, že jste už
také obdrželi návrh volebního řádu
jako sněmovní tisk 512.
Nyní tedy dávám slovo panu poslanci Jiřímu
Novákovi.
Poslanec Jiří Novák: Vážená
paní předsedkyně, vážení
členové vlády, vážené
poslankyně, vážení poslanci, prakticky
hlavním bodem programu 25. schůze ČNR je
návrh ústavně právní ho výboru
ČNR na volbu kandidátů do funkcí soudů
Ústavního soudu ČSFR. Stane se tak na základě
čl. 10 ústavního zák. 91/91 Sb., o
Ústavním soudu ČSFR, který předpokládá,
že ČNR stejně jako SNR i FS předloží
seznamy o 8 kandidátech do těchto funkcí
z nichž prezident republiky vybere 12 soudců Ústavního
soudu.
Předsednictvo ČNR proto svým usnesením
č. 459 z 11. července t. r. schválilo návrh
řádu pro podávání a projednávání
kandidátů na soudce Ústavního soudu
ČSFR Českou národní radou a současně
vyhlásilo ve Sbírce zákonů zahájení
projednávání jejich kandidatur.
Návrhy kandidátů shromáždil ústavně
právní výbor ČNR a ve stanovené
lhůtě do 15. listopadu t. r. byly předloženy
návrhy na volbu 18 kandidátů. Ústavně
právní výbor ČNR posoudil na své
schůzi 20. listopadu 1991 návrhy kandidátů
do funkce soudce Ústavního soudu a provedl s kandidáty
pohovory, a mimo jiné hodnotil, zda tito kandidáti
splňují zákonné předpoklady
pro výkon funkce soudce Ústavního soudu,
jež vyplývají z čl. 10 odst.
3 ústavního zákona č. 91/1991 Sb.