Čtvrtek 14. listopadu 1991

Hlásím a ověřovatelům předkládám k ověření, že přítomno je podle právě provedené prezence 164 poslanců. Jsou námitky proti výsledku sčítání?

(Ne.)

Můžeme tedy hlasovat. Navrhuji zástupci klubu ODA, aby přednesl ještě jednou návrh usnesení, a to každou jeho část, o které budeme posléze hlasovat. Prosím pana poslance Dobala, aby pomalu a srozumitelně přednesl první část navrhovaného usnesení.

Poslanec Viktor Dobal: "Česká národní rada nesouhlasí s jednostranným hodnocením vývoje československého státu a role české strany v něm, které přednesl předseda vlády České republiky Petr Pithart v televizním projevu dne 9. listopadu 1991."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 66.

Kdo je proti? 46.

Kdo se zdržel hlasování? 45.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím pana poslance Dobala, aby přednesl druhou část usnesení.

Poslanec Viktor Dobal: "Považuje za neoprávněné jakékoli návrhy na jednání mezi částmi federace o ustavení konfederace."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 74.

Kdo je proti? 9.

Kdo se zdržel hlasování? 73.

Ani tento návrh nebyl přijat. Děkuji. Tím je tento bod skončen.

Dovolím si teď zeptat se, jestli si sněmovna přeje desetiminutovou přestávku či nikoliv.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku. Většina.

Je to zřejmá většina, přestávka 10 minut.

(Jednání přerušeno.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, zahajuji přerušené jednání. Dalším bodem pořadu je zpráva vlády České republiky o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství podle sněmovních tisků 376 a 452. Děkuji všem poslancům, kteří usedli a jsou připraveni věnovat pozornost vstupnímu slovu. Z pověření vlády České republiky nám předloženou zprávu odůvodní ministr zemědělství Bohumil Kubát, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si velmi stručně uvést zprávu, kterou všichni máte a která byla několikrát odložena, takže jste měli dostatek času ji prostudovat a spolu s našimi pracovníky byla nejednou projednána.

Na základě usnesení České národní rady z 21. schůze 10. 7. t.r. předložila vláda České republiky České národní radě po projednání v Hospodářské radě vlády a ve vládě "Zprávu o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství". Tento materiál byl pak na základě rozhodnutí předsednictva ČNR jako tisk č. 376 projednán ve výborech ČNR.

Po projednání za účasti zástupců ministerstva zemědělství výbory ČNR doporučily vzít předloženou zprávu na vědomí. Při projednávání se otevřely některé problémy, na které se chci zaměřit ve svém vystoupení.

Nejprve mi dovolte, abych vás alespoň stručně seznámil s výsledky hospodaření v odvětví zemědělství a potravinářského průmyslu k 30. 9. 1991 tak, jak bylo požadováno některými výbory České národní rady. Jde vlastně o uzavření třičtvrtiletí.

Výsledky k 30. 9. 1991 ukazují, že negativní hospodářský vývoj v zemědělské prvovýrobě se poněkud zmírnil, avšak nedošlo k zásadnímu obratu. Ztráta zemědělských družstev a státních statků za tři čtvrtletí letošního roku dosáhla 5,6 mld. Kčs. Podle prognózy se dá uvažovat, že by ještě mohlo dojít k mírnému prohloubení této ztráty, ovšem neměla by přesáhnout zhruba 7 miliard Kčs. To je úvaha, kdy jsme se podle letních propočtů dostávali až na úroveň 9 miliard Kčs, ale říkali jsme, že bude záležet na průměru sklizní všech plodin. Dá se říci, že zřejmě o 2 miliardy bude tento schodek menší.

Tato předpokládaná ztráta z hospodaření představuje pokles hospodářské činnosti, vyjádřené výkony, o 26 % proti roku 1990 při poklesu celkových nákladů o 15 %, materiálových o 14 % a mzdových o 18 %. I když se náklady nesníží zcela k relaci k výkonům - nejvíce se přiblíží pokles mzdových nákladů - zejména vlivem cen vstupů z průmyslu, které tvrdošíjně setrvávají na vysoké úrovni nasazené na počátku letošního roku, je jejich absolutní pokles velice významný. K absolutnímu nárůstu dojde pouze u úroků energie a paliv. Už z tohoto výpočtu je zřejmé, kde jsou problémy největší.

Vlivům vysokých cen vstupů, nepříznivých poměrů na trhu, zemědělských výrobků a mnohde i sucha v druhé polovině roku, čelily některé podniky aktivními opatřeními, ale většinou se uchýlily spíše do "strategií přežívání", spojené s ústupem od intenzity čerpání rezerv, až s celkovou rezignací. To sice umožňuje udržet finanční situaci na úrovni zajišťující existenci podniku, vyhnout se bezprostřední hrozbě bankrotu, ale toto je řešení pouze krátkodobé. Je zřejmé, že tento stav, i když ovlivní úroveň kmenového jmění podniků, je vyléčitelný pouze privatizací státních podniků a transformací družstev.

I když v současné době můžeme konstatovat, že ceny zemědělských produktů se přibližují úrovni požadované zemědělci, prakticky po celý rok, a to i vlivem regulačních zásahů u obilí, mléka a jatečného skotu, zbývá již velice krátká doba do konce roku, při tom to bude období náročné na finanční výdaje. Jen výše splátek úvěrů ve čtvrtém čtvrtletí představuje 12 mld. Kčs.

Dá se říci, že v této době je velmi diskutovaná otázka poněkud stoupajících cen potravin, ovšem je nutno si uvědomit, že to je v podstatě výsledek, kterého jsme chtěli dosáhnout tím, že by byl odčerpán přebytek intervenčními nákupy a zajištění jejich vývozu.

Rok 1991 je pro odvětví zemědělství velice tvrdou zkouškou, tvrdou, ale nezbytnou pro to, aby nezůstalo stát někde na pokraji ekonomické reformy. Byly hlasy, které říkaly, že v zemědělství ekonomická reforma vůbec nezačala. Byly hlasy, které požadovaly různé ústupky, změkčení či posečkání. Veškeré tyto hlasy jsme odmítli. Ekonomická reforma v zemědělství skutečně započala, ale na venkově jí mnohde nepředcházela revoluce, byť jen sametová. Domnívám se, že z toho ještě dnes plyne celá řada problémů, ve kterých se nacházíme. Určitým dokladem toho je podle mého názoru i situace kolem transformačního zákona družstev. Víte dobře, že jeho návrh byl předložen minulý týden do České vlády, kde jsme zdůvodnili nedostatky tohoto transformačního zákona. Měli jsme týden na to, abychom jej dopracovali, aby byly do něho zapracovány naše připomínky, během týdne se tak stalo a v pátek jsme měli jednání v Bratislavě, v neděli a další dny jsme velmi intenzivně pracovali jak s kolegy ze Slovenska tak z federální úrovně i z našeho ministerstva a dá se ří ci, že valná většina našich připomínek byla akceptována a zapracována. Včera tento nově upravený transformační zákon byl definitivně schválen v České vládě a zítra bychom se měli zúčastnit jeho projednávání ve federální vládě. Tolik k momentální situaci.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Kubátovi a nyní bych dal slovo společnému zpravodaji výborů panu poslanci Jiřímu Duškovi, aby nám odůvodnil společnou zprávu výborů, kterou jste obdrželi jako sněmovní tis!k 452 a která také obsahuje návrh na usnesení České národní rady.

Poslanec ČNR Jiří Dušek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, na posledním zasedání pléna České národní rady bylo předneseno usnesení národohospodářského výboru ze dne 7. 10. 1991 o zprávě o postupu ekonomické reformy a o hospodářské situaci v zemědělství. Zpráva byla vzata na vědomí s tím, že se k ní vrátíme až po projednání ve všech ostatních výborech. Činíme tak dnes a tak mi dovolte, abych opět pro oživení paměti zprávu znovu přednesl. Máte ji před sebou pod tiskem 452, já bych byl poněkud stručnější než je celá zpráva a omezil bych se tedy na toto konstatování: Ústavněprávní výbor bere na vědomí zprávu o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství podle tisku 386 a žádá vládu ČR, aby doplnila předloženou zprávu o výsledky vykázané ve třetím čtvrtletí 1991.

Výbor obchodu a cestovního ruchu projednal zprávu o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství, tisk č. 386, a tuto zprávu bere na vědomí. Ztotožňuje se a podporuje usnesení č. 104 národohospodářského výboru ČNR ze dne 7. 10. 1991.

Další výbory jsou bez připomínek.

Nejpodstatnější jsou připomínky, které doporučují, aby do pléna ČNR byly zahrnuty připomínky výborů urychleně seznámit s agrárním programem zemědělskou veřejnost. Ministerstvo zemědělství ČR musí okamžitě dopracovat legislativní normy, které jsou nezbytné pro realizaci zákona o půdě, pro restituci a privatizaci apod., změnit zásady a systém dotační politiky tak, aby nedocházelo k opožděnému rozhodování o dotacích jako v roce 1991 a pro rok 1992, musí zlepšit meziresortní spolupráci ministerstva zemědělství ČR s ostatními resorty tak, aby potřebná řešení byla přijímána včas.

Doporučení, aby si ČNR vyžádala od ministerstva zemědělství zpracování přehledů platných právních předpisů a harmonogram přípravných legislativních prací pro oblast zemědělství.

Církevní a humanitární výbor doporučuje vládě ČR opět vyjasnit vztahy a kompetence v oblasti zemědělství, zaměřit se na pružné řešení neuspokojivé důchodové situace zemědělských podniků na úseku státní správy, vytvořit personální a materiální podmínky u geodezie, pozemkových úřadů a státního notářství tak, aby nebránily realizaci zákonů.

Za čtvrté. Aby příslušné tiskové orgány, Úřad vlády a resort zemědělství pravidelně a aktuálně informovaly zemědělskou veřejnost o krocích vlády při realizaci ekonomické reformy v zemědělství.

Dále pak doporučuje plénu ČNR: 1. přijmout usnesení iniciující přijetí návrhu zákona o transformaci družstev do konce roku ve FS, 2. přijmout zákon o pozemkových fondech do konce letošního roku.

Výbor pro životní prostředí doporučuje ČNR, aby zprávu o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství podle tisku 386 schválila s doporučením vládě ČR, aby při dalším postupu ekonomické reformy v zemědělství plně respektovala hlediska ochrany životního prostředí a ochrany přírody a krajiny.

Dostávám se ke gesčnímu výboru, to je národohospodářskému výboru, který doporučuje vzít zprávu o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci na vědomí a současně žádá českou vládu, aby:

1. urychleně rozpracovala materiál federální vlády o transformaci agropotravinářského komplexu do podmínek České republiky,

2. doplnila materiál o konkrétní opatření vlády ČR na řešení důchodové situace podniků,

3. aktualizovala předloženou zprávu o výsledcích vykázaných v období třetího čtvrtletí 1991, připravovala informaci o číselném údaji kolik hektarů půdy obhospodařuje 3400 soukromých zemědělců, kterým byla poskytnuta dotace do 30. 9. 1991,

4. iniciovala u vlády ČSFR urychlené dopracování návrhu zákona o transformaci družstev a jeho předložení Federálnímu shromáždění,

5. předložila urychleně ČNR k projednání návrh zásad zákona o pozemkovém fondu.

6. Národohospodářský výbor doporučuje ČNR vzít na vědomí informaci české vlády o plnění opatření vlády ČR k řešení současných problémů v zemědělství a na trhu potravin z jednání vlády ČR ze dne 30. 1. 1991 s následujícími připomínkami: a) k bodu č. 12 - vláda ČR připraví návrh na organizaci privatizačního procesu zpracovatelských podniků s možností využití všech fondů k postupné kapitálové přeměně na privátního majitele, b) k bodu č. 14 - vláda ČR připraví informaci kolik bylo zprivatizováno obchodních provozních jednotek patřících do resortu ministerstva zemědělství ČR do 30. 9. 1991.

Součástí této společné zprávy je usnesení rozpočtového a kontrolního výboru, který bere na vědomí zprávu o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství s těmito připomínkami: malá privatizace v potravinářském průmyslu je blokována neodpovídajícím postupem ministerstva zemědělství ČR, v dotační politice není systémově analyzována její účinnost, chybí korekční opatření, chybí postuláty cílového stavu zemědělství a potravinářství po transformaci. Předložený materiál nepovažujeme za plně konsistentní, vede k zachování stávajících struktur v zemědělství (garantované ceny s kvótami, vývozní intervence, které dnes činí až padesát procent, dovozní a vývozní regulace), zcela chybí představa o selektivním regionálním rozvrhu útlumu na práh soběstačnosti.

Výbor požaduje zprávu o podílu zemědělských a potravinářských podniků na základním jmění Agrobanky Praha a její úvěrové politiky vůči těmto partnerům a rozbor subvencí a dotací podle zemědělských podniků v oblasti investiční výstavby a zvláštních zemědělských investic v letech 1989, 1990 a 1991.

Přílohou této společné zprávy je návrh usnesení ČNR k tisku 386. Dovolím si toto usnesení přečíst:

Usnesení ČNR ke zprávě vlády ČR o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství, tisk 386. ČNR bere na vědomí: a) zprávu o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství a současně žádá českou vládu, aby 1. urychleně rozpracovala materiál federální vlády o transformaci agropotravinářského komplexu do podmínek ČR, 2. doplnila materiál o konkrétní opatření vlády ČR na řešení důchodové situace podniků, 3. aktualizovala předloženou zprávu o výsledku vykázaném v období třetího čtvrtletí 1991, připravila informaci o číselném údaji kolik hektarů půdy obhospodařuje 3400 soukromých zemědělců, kterým byla poskytnuta dotace do 30. 9. 1991, 4. iniciovala u vlády ČSFR urychlené dopracování návrhu zákona o transformaci družstev a jeho předložení Federálnímu shromáždění.

5) Předložila urychleně České národní radě k projednání návrh zásad zákona o pozemkovém fondu.

b) Informaci české vlády o plnění opatření vlády České republiky k řešení současných problémů zemědělství a na trhu potravin z jednání vlády České republiky ze dne 30. 1. 1991 s následujícími připomínkami.

a) k bodu 12 vláda České republiky připraví návrh na organizaci privatizačního procesu zpracovatelských podniků s možností využití všech fondů k postupné kapitálové přeměně na privátní majitele.

b) k bodu 14 vláda České republiky připraví informaci, kolik bylo zprivatizováno obchodních provozních jednotek patřících do působnosti ministerstva zemědělství České republiky do 30. 9. 1991.

Slyšeli jste návrh na usnesení, které je doporučeno České národní radě. Řekl bych, že větší část všech těchto bodů, které byly nastíněny v tomto usnesení byla zodpovězena panem ministrem Kubátem, ale přesto žádám pana předsedajícího, aby otevřel diskusi.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Samozřejmě tak neprodleně učiním. Děkuji panu poslanci Duškovi za přednesenou zprávu a otevírám rozpravu k tomuto bodu. Jako první se do rozpravy přihlásil pan poslanec Jaroslav Matějka, kterému předávám slovo, připraví se pan poslanec Meier.

Poslanec Jaroslav Matějka: Pane předsedající kolegyně a kolegové, od mého vystoupení na téma zemědělství a jeho problémy, uplynulo už více než půl roku. Asi bych příliš nepochybyl, kdybych své únorové vystoupení přečetl znovu. Bylo by totiž opět aktuální. Ono se tak málo podařilo vládě i resortu změnit krizi na vesnici, o které jsme tehdy mluvili. Nejen já jsem tehdy připomněl potřebu analýzy příčin vedoucích ke kritickému stavu v resortu zemědělství, vůči růstu nedůvěry vůči zemědělské politice vlády a schopnosti přizpůsobit krok federální ekonomické reformy specifice zemědělství.

Jestliže jsem v únoru hovořil spíš o potřebě stanovení jednotlivých transformačních kroků a zvýraznění řídící funkce resortu směrem k zemědělské výrobě, tak dneska neváhám nesouhlasit s konstatováním, které je uvedeno na straně 19 zprávy o tom, že základní postuláty reformy jsou nastaveny správně. Já se domnívám, že právě proto, že radikální ekonomická reforma od samého počátku nevzala v úvahu specifika zemědělství a v dalším vývoji je zdánlivě spravedlivě uplatnila vůči zemědělství jako vůči ostatním resortům a česká vláda tento postup akceptovala, tak se domnívám, že právě to je prapříčinou problémů, krizí a konfliktních situací v tomto resortu. Osobně celkem nechápu co, nebo kdo českou vládu k nepružnosti v tomto směru vede. Totiž díky nepřiznání specifik odvětví zemědělství vykazuje očekávanou ztrátu, jak jsme slyšeli 7 mld. Kčs proti loňským zhruba 10 mld. zisku.

Vláda nedokázala zabezpečit např., aby už když došlo k růstu cen potravin o více než čtvrtinu, participovala na tomto růstu i zemědělská prvovýroba. Odbytové ceny pro zemědělce se nezměnily, ale naopak pro ně a v zájmu spravedlnosti, je třeba říci, že nejen pro ně, ale i pro ostatní vzrostly úrokové sazby na úvěry, ale i na zásoby pro zemědělství nezbytné, stejně jako vzrostly ceny výrobků a služeb zemědělství poskytovaných. K tomu připočítejme nejasnost vlastnických vztahů v zemědělství pro nedokončené legislativní práce na transformačním zákonu, na zákonu o půdním fondu a další.

Jenom z tohoto pohledu nezbývá nic, než vyslovit nespokojenost s tím, jak vláda realizuje zemědělskou politiku. Já si myslím, že dokladů ekonomických, z oblasti řízení a plnění slibů, tedy dokladů, které podpoří mé prohlášení o nespokojenosti, na jdeme dost v poskytnutém materiálu, který projednáváme.

Já se omlouvám za zjednodušení, ale proč třeba v příloze 1 o plnění opatření vlády České republiky z 30. ledna letošního roku jsou mnohomluvně opisovány všechny kroky, dopisy i s jednacími čísly, setkání a projednávání, když výsledek nevyústil v uklidnění situace, ale naopak v rostoucí napětí mezi zemědělskou veřejností a vládou, prohlubování ekonomických problémů zemědělství, které mělo koneckonců citované vládní opatření zmírnit, když neúplně odstranit.

Neobstojí už myslím tvrzení o stále nespokojených a vymýšlejících si zemědělcích. Vždyť tato opatření si nestanovili zemědělci, ale vláda. Z tohoto pohledu se také vrátím k záměrům vlády České republiky v dalším postupu ekonomické reformy v zemědělství, které jsou uvedeny na straně 19 a 20 předloženého materiálu. Už samotný název záměry, je podle mého názoru, nedobrý. Text sice obsahuje řadu správných závěrů, ale nezavazuje. Já se domnívám, že právě proto je pro nás nepřijatelný a navrhuji požádat usnesením vládu České republiky, aby do příštího zasedání České národní rady, předložila v duchu svých záměrů jednotlivé naprosto konkrétní kroky a opatření s termíny plnění, a to takové, jejichž realizace je plně odvislá od jejich kompetencí. Ale zároveň s tím doporučuji, aby předložila nezbytná opatření, která vyžadují součinnost s federální vládou, anebo jsou zcela v kompetenci federální vlády.

Tento svůj návrh odůvodňuji především tím, že je nutno vnést už konečně jasno do podílu odpovědnosti za současný stav v zemědělství z hlediska kompetencí a konkretizovat kroky s časovým určením pro to, abychom mohli jejich plnění zcela odpovědně kontrolovat, což je konečně jedním z našich úkolů a poslání.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP