Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Frkalovi. Prosím, aby se slova ujal pan místopředseda
Kalvoda, jako poslední z písemně přihlášených.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dámy a pánové, chci spíš podat jen jednu informaci ve vztahu k vládě i k České národní radě.
Ústavně právní výbor se v nedávné době po dobu jednoho týdne zabýval připravovanými novelami občanského soudního řádu, občanského zákoníku, obchodním zákoníkem. Zjistil, to co není nikterak nové, ale co začíná být alarmující. Zjistil to mluvím teď speciálně o úpravě nájmu bytů, která je v legislativní kompetenci Federálního shromáždění, v mnoha svých souvislostech odkazuje, pokud jde o návrh novely, na zvláštní prováděcí zákony národních rad.
Poté, co ústavně právní výbor ČNR se touto otázkou zabýval jsem zjišťoval dotazem vůči panu předsedovi vlády, zda česká vláda je připravena unést v přiměřené době tuto svoji iniciativní zákonodárnou povinnost vůči České národní radě a domluvili jsme se, že by tak měla učinit v přiměřené době. Chci říci, jak vláda - na což jsem ji upozornil, tak i Česká národní rada by měla být připravena na to, že do konce tohoto roku by měla alespoň po věcné stránce projednat něco jako zásady zákonů na něž novela občanského zákoníku odkazuje. Nejsou to vůbec žádné podrobnosti, které zbývá České národní radě v souvislosti s novelou občanského zákoníka upravit. To nejsou žádné detaily, které se dají přijmout z chodu. Dovolte mi ten příměr.
Jedná se o otázky náhradních bytů, kdy nevzniká právo na náhradní byt, kdy se poskytuje, zajišťuje, nikoli již přiděluje náhradní byt. A to vybírám jen namátkou problémy, které mohou být nelogickým bodem celé záležitosti a které mohou zásadně ovlivnit otázku bydlení, která je jak otázkou majetkovou a řekněme privatizační, tak i otázkou sociální a to velice výraznou. To je moje upozornění.
Jinak se domnívám, že postoj české
vlády i v intencích navrženého návrhu
usnesení je odpovídající významu
celé záležitosti a že preferuje to, co
snad již bylo překonáno, resp. překonává
to, co již překonáno bylo, tj. onu celoplošnou
dotaci na bydlení ve prospěch principu, který
zde byl přednesen. Smysl mého vystoupení
byl pouze upozornit na to, že Česká národní
rada bude muset po věcné stránce projednat
tak závažné věci, které jsem
tady nastínil, a učinit to předmětem
svého legislativního procesu a potažmo i zákonu.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Kalvodovi, protože se
do rozpravy již nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Ptám se pana ministra zdali si přeje vystoupit a
přednést závěrečné slovo.
Přeje, takže ho prosím, aby se ujal slova.
Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, já jsem si udělal několik poznámek k tomu, co zde bylo řečeno předřečníky, a dovolil bych si na to trochu reagovat.
Nechci se samozřejmě nijak dotýkat humanitárního výboru, ale trochu mně překvapila formulace, která tam je, že humanitární výbor doporučuje neschvalovat předloženou bytovou politiku, protože se neschválilo zvýšení nájemného. Z toho vyvozuji, že humanitární výbor, který ochraňuje, nebo by měl ochraňovat práva sociálně slabších je pro velmi silné zvýšení nájemného. To jenom tak na okraj.
Paní poslankyně Kolářová se ptala, jaké mechanismy, respektive jakou politiku vůči majitelům, kteří byty dostávají zpět do vlastnictví, nebo vůči novým majitelům soukromých domů budeme uplatňovat, abychom je zase netlačili do toho, že ty domy budou chtít zase vracet zpátky státu, protože by k tomu byli ekonomicky přinuceni. Já si myslím, že to je velmi relevantní otázka. V těch zásadách bytové politiky je navrhováno několik kroků. Především to zvýšení nájemného by bylo prvním krokem, první pomocí k rehabilitaci postavení vlastníků. Ale zásadně se má měnit jejich postavení (a my to tam zdůrazňujeme a prosazujeme to při pracích na občanském zákoníku) právě v příslušných paragrafech tohoto zákoníku. Například by neměli mít povinnost opatřování náhradního bydlení. Náhradní byt by se měl poskytovat třeba i mimo obec. To už se týká i těch otázek, o nichž hovořil pan místopředseda Kalvoda. Dodatečné zákony ČNR, které budou odvozovány od úpravy občanského zákoníku, všechny tyto věci musí zahrnovat a podle mého názoru opravdu zabezpečovat vlastníkům, že byty nebo domy nebudou chtít zpátky vracet státu. Čili vlastnit dům a pečovat o něj přinejmenším nebude ztrátová záležitost. To je v zásadách velmi silně zakotveno a půjde o to prosadit je do života i v příslušných navazujících předpisech a zákonech. To si myslím, že je zásadní odpověď na tuto otázku.
Pan poslanec za Komunistickou stranu Čech a Moravy zde přednesl celou řadu věcí, které v bytové politice jsou. Jsem rád, že jsme slyšeli, že se poslanci přihlašují k této bytové politice a že v předložené bytové politice nacházejí odpověď na některé důležité otázky. Každopádně si myslím, že je komukoliv jasné bez ohledu na to, jaké je příslušnosti politické, že bytová politika má silné souvislosti sociální. V předloženém návrhu je to jednoznačně respektováno. Nelze tedy přikročit k žádnému kroku, který by nezajišťoval přiměřenou ochranu těch, které postihne
dopad ze zvýšení nájemného. A ten dopad bude značný. To je naprostá samozřejmost, která se děje a musí se dít. Tím nechci říci, že nevznikají různá zpoždění a kontraverze, děje se určitá konkretizace toho co v té politice je napsáno, a to v závislosti na tom, jak se vyvíjí momentální hospodářská a právní situace. K tomu se budeme neustále vracet.
K tomu závažnému, co říkal pan místopředseda Kalvoda, k tomu jsem již hovořil.
Myslím si, že je to vše, co bych chtěl
v této chvíli říci.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Vážené dámy, vážení
pánové, došlo k situaci, kdy se další
dva poslanci chtějí k dané problematice vyjádřit.
Jsem nucen se vás zeptat na váš názor.
Souhlasíte s tím, abychom znovu otevřeli
rozpravu? Poslanci, kteří se hlásí
do rozpravy, jsou pan dr. Antonín Procházka a pan
dr. Řezáč. Kdo souhlasí, abychom znovu
otevřeli rozpravu, nechť zvedne ruku. (Hlasování.)
Je to nepochybně většina. Děkuji. Kdo
je proti? (Hlásí se málo rukou.) Kdo se zdržel
hlasování? (Opět se hlásí málo
rukou.) Otevírám tedy rozpravu a prosím pana
poslance Antonína Procházku, aby se ujal slova.
Do rozpravy se připraví pan poslanec Řezáč.
Poslanec Antonín Procházka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nebyl jsem přihlášen do rozpravy ani do diskuse, ovšem jsem nucen tak učinit po závěrečném slově pana ministra. Domnívám se, že z úst tak pověřeného pracovníka není možné, aby došlo k překrucování fakt, která jsou obsažena v závěrečné zprávě.
Je pravdou, že církevní a humanitární
výbor odkázal tak é na jednu věc.
Fakta, která jsou uvedena v předkládaném
návrhu, nesouhlasí a nenavazují na sebe natolik,
aby mohla být zárukou toho, že budou v každém
případě dodržena. Z toho důvodu
jsme také poukázali na datum, které už
v této době dávno prošlo (v době,
kdy to projednával náš výbor). V žádném
případě to ovšem nutně neznamená,
že humanitární výbor se staví
za maximální zvýšení nájemného,
jak to zde použil pan ministr. Věřím,
že mu to bylo také jasné, ale že použil
pouze tohoto svého vystoupení na podporu těch
záměrů, které sleduje. My je sledujeme
také. My v té věci také chceme spolupracovat.
Ale prosím vás pěkně, to nebyl jediný
důvod. Důvody, které nás také
vedly k tomuto negativnímu stanovisku, se odrážely
i v tom, co pan ministr nazval jako určitý zvláštní
způsob tržní mechaniky nebo tržního
způsobu hospodaření. Ovšem tržní
mechanismus, to jsou na jedné straně vlastníci
bytů a na straně druhé jsou to ti, kdo chodí
do nájmu. V tržním hospodářství
musí být postavení všech účastníků
absolutně rovné, aby byla vždycky a v každém
případě tržní rovnováha
zachována. My jsme dospěli k závěru.
A prosím vás pěkně ten akcent je položen
v těchto zásadách. Není to zase věc
našich ministerstev, je to věc občanského
zákoníku. Je to věc občanského
zákoníku, ale pokud nám zdůrazňují
bytové zásady, které jsou nám předloženy,
že práva vlastníků domů budou
nadále jejich vlastnická práva státem
omezována, tak je to jeden z důvodů pro které
jsme byli nuceni se vyjádřit záporně.
Nechtěl jsem zdržovat, ale byl jsem nucen tuto základní
otázku otevřít. Děkuji Vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Procházkovi, prosím, aby vystoupil
pan poslanec Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové poslanci. Děkuji vám, že jste mi umožnili vystoupit. Já jsem nepostřehl, že první místopředseda Dr. Kalvoda neřekl ještě jednu důležitou věc o které jsme jednali na zasedání ústavně právního výboru při projednávání novely občanského zákoníku, která se týká významně i obsahu materiálu, který projednáváme. Když se podíváte do přílohy VI/3, to je stanovisko ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky k věcným otázkám novely občanského zákoníku, najdete tam na první straně dole a na druhé straně kardinální problematiku zajištění náhradního bydlení. Já chci upozornit sněmovnu, že v navrhované novele občanského zákoníku je podle mne navrhována nesprávná koncepce, podle které by tuto problematiku náhradního bydlení, to jest, kdy má uživatel bytu právo na přidělení náhradního bydlení nebo náhradního ubytování, event. jaký to bude náhradní byt, v které obci může být náhradní byt, tak je navrhováno, aby to bylo rozhodnuto zákony národních rad.
Ústavně právní výbor odmítl
tuto koncepci s tím, že jde jednoznačně
federální působnost, že by to mělo
být přímo upraveno jako typický občansko-právní
vztah v občanském zákoníku, tedy v
této nové novele zákonem Federálního
shromáždění. Jinak totiž dostaneme
do národní rady toho černého Petra,
kterému se zřejmě chce někdo vyhnout,
aby tuto ožehavou problematiku vyřešil a to je
podle mne v rozporu i v příslušným zákonným
ustanovením o rozdělení kompetencí.
Chci upozornit na to, že toto stanovisko ministerstva k věcným
otázkám novely je rozporné právě
v tomto základním problému. Na straně
1 dole se tvrdí, že ani vlastník bytu nebo
domu, ani stát by neměli být vázáni
příslibem ani povinností zajišťovat
náhradní byt vzhledem k nemožnosti tento slib
nebo povinnost plnit. Na druhé straně nelze souhlasit
s principem zajišťování náhradního
bytu vlastníkem. S tím vřele souhlasím.
Jestli bude mít povinnost zajišťovat náhradní
byt vlastník, tak mu dáme kočičí
dar, protože se toho nájemníka nemůže
nikdy zbavit a nikdy by tak žádné vlastnické
právo neměl a bylo by to holé (nudum ius.)
Ale pak se tam tvrdí, že úloha státu
v této otázce je nezastupitelná a nelze ji
omezit pouze na proklamaci pomoci ze strany orgánu státní
správy při zajišťování náhradního
bytu viz § 723 odst. 4 navrhované novely občanského
zákoníku. Čili na první straně
se tvrdí, že ani stát tuto povinnost mít
nemůže, a na druhé straně se tvrdí,
že úloha státu v této otázce
je nezastupitelná a nelze ji omezit na proklamaci pomoci
ze strany orgánů státní správy.
V tom vidím rozpor. Pak tedy zbývá jedině
obec a to asi proto, že státní byty jsme fakticky
dali obcím. Myslím, že bychom měli přijmout
usnesení, že se vládě ukládá,
že nelze připustit, aby byl někdo vyklizen
bez náhrady, pokud má právní titul
k bydlení a to jedině s výjimkou případů
výslovně uvedených v občanském
zákoníku, ale je tu další problém.
Dosavadní soudní praxe - v redakční
poznámce rozhodnutí 79/70 umožňovalo
soudům , aby poskytly náhradní bydlení
i v případě, kdy někdo v bytě
bydlel a neměl právní titul k bydlení,
přesto vzhledem k výjimečným okolnostem
případu a za použití základních
článků VI a VII základních
zásad občansko právních vztahů
občanského zákoníka mohl soud přidělit
náhradní bydlení. Šlo například
o případ družky, která měla s
uživatelem bytu jedno nebo více dětí.
Tyto základní zásady občansko právních
vztahů občanského zákoníku
budou nepochybně novelou občanského zákoníku
zrušeny. To znamená, že v takovém případě
účinností novely fakticky takováto
družka s nezletilými dětmi by byla vyklizována
bez jakéhokoliv náhradního bydlení.
Domnívám se, že moderní právní
stát nemůže připustit situaci, kdy by
měl doložované lidi, pokud nejde o osoby, které
porušují své povinnosti, což je specificky
uvedeno v novele. Mám zato, že by měla být
upravena tato otázka s tím, aby i těmto osobám
bylo zajištěno alespoň minimální
bydlení. Pokud jde o další konkrétní
problém určitého rozporu s článkem
14 odst. 1 Listiny základní práv a svobod,
tedy se svobodou pobytu, v případě, že
umožníme poskytování náhradního
bydlení v jiné obci, to nechci rozebírat
to už bude víceméně otázka novely.
Navrhuji, abychom přijali usnesení, že nelze
nikoho vyklidit z bytu pokud má právní titul
k bydlení bez náhrady, bez splnění
zákonných podmínek uvedených v občanském
zákoníku. Děkuji Vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Řezáčovi, prosím, aby
se ujal slova další přihlášený,
tedy pan poslanec Nedbálek, připraví se pan
poslanec Kotrlík.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno. Také se omlouvám, že Vás
zdržím, ale po diskusi, kterou jsme slyšel mi
to nedalo, a protože se o tom jednalo v našem výboru
petičním, pro právní ochranu a bezpečnost,
kde jsem navrhoval, aby bytová politika měla zvláštní
rezort, tak bych si dovolil navrhnout, aby se zřídil
vládní výbor pro bytovou politiku. Domnívám
se, že bytová politika je velice závažný
problém, dojde tam ke sporům tak jak bylo řečeno
mezi nájemníky a majiteli. Bude se to muset řešit
je to závažný sociální problém.
Všude ve světě jsou buď samostatná
ministerstva pro bytovou politiku, nebo ministerstva sdružená,
která alespoň bytovou politiku mají v názvu.
Z toho je vidět, jak se to všude velice vážně
pojímá. Takže můj návrh zní,
aby byl zřízen vládní výbor
pro bytovou politiku. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Nedbálkovi a prosím aby se znovu ujal
slova pan Kotrlý.
Poslanec Zdeněk Kotrlý: Vážená
sněmovno, vážený pane předsedající,
chtěl bych upozornit na jednu skutečnost, která
se objevila v zákonu o bytové politice. Je to skutečnost
novodobých frází. Humanitní výbor
se musí zabývat lidmi, kteří jsou
invalidní, nebo sociálně slabí, dokonce
nemocní a chtěl bych upozornit, že termín,
který je uveden ve zdůvodnění tohoto
předkládaného návrhu bytové
politiky je uveden něčím, co považuji
za novodobou frázi v politice. Je tam napsáno, že
je to nutné pro zvýšení dynamičnosti
pohybu obyvatelstva. Upozorňuji na skutečnost, že
dynamičnost pohybu obyvatelstva se může týkat
lidí mladých nebo zdravých, ale nemůže
se v žádném případě týkat
lidí, kteří jsou z humanitárních
důvodů v každé společnosti svým
způsobem tolerování právě proto,
že jejich dynamičnost je oslabena. Zdá se mi,
že tak závažný doklad o koncepci bytové
politiky má mít daleko lepší češtinu.
Neměly by se tam vyskytovat věci, které češtině
odporují. Jen jako doklad, abych nezdržoval uvádím
termín, že jsou ucelené části
staveb. Bud je něčeho část, nebo je
něco ucelené. Ucelené části
staveb, to je něco obdobného jako jsem upozorňoval
při frázi předchozí. Děkuji
a věřte tomu, že není v úmyslu
toho, kdo myslí na humanitární potřeby
obyvatelstva, narušovat vládní bytovou politiku,
ale text musí být konsekventní k danému
tématu. Potlesk.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kotrlému. Do rozpravy se přihlásil
ještě pan poslanec Jančáry.
Poslanec Julius Jančáry: Vážený pane předsedající, dámy a pánové budu reagovat na předřečníka. Souhlasím s tím, že jazyková úprava některých předloh není vhodná, ale konkrétně termín ucelené části staveb je přesně definovaný termín zákonem, čili jeho použití je zcela správné.
Rád bych se vyjádřil k návrhu pana poslance Nedbálka. Domnívám se, že by bylo vhodné přesunout příslušné kompetence na ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj z ministerstva vnitra tak, aby tam byla soustředěna i složka výkonná, nejenom koncepční.
Řešit to tedy na úrovni náměstka
a nikoli zvláštním vládním výborem.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jančárymu, o slovo se dále
přihlásila paní poslankyně Marvanová,
takže prosím, aby se ujala slova.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ráda bych se vyjádřila k vystoupení pana poslance Řezáče, který navrhoval doplnit naše usnesení o doporučení, aby ve většině případů nebylo možno vyklidit nájemníka z bytu, dokud mu není poskytnut náhradní byt.
Nejdříve bych ráda argumentovala sice formálními důvody, proč bychom toto usnesení neměli doplnit, ale myslím, že tyto formální důvody jsou velmi závažné. Tuto problematiku řeší komplexně nyní navrhovaná novela občanského zákoníku, která bude projednávána ve Federálním shromáždění. ČNR tuto novelu projednávala ve výborech a také se k této problematice mohla komplexně vyjádřit a připomínky z ČNR k této problematice, to je k problematice náhradních bytů, již byly Federálnímu shromáždění postoupeny. To je tedy připomínka formální.
A připomínka věcná - nemohu souhlasit s návrhem pana poslance Řezáče, protože nadměrná ochrana nájemníků, kteří např. neplní ani povinnosti, vyplývající z jejich nájemního vztahu, např. neplatí nájemné, nebo užívají byt v rozporu se zásadami, které v tom domě nájemníci musí dodržovat, apod., v takových případech by podle mého názoru neměl být těmto nájemníkům poskytován náhradní byt.
Ale myslím si, že to by si vyžadovalo podrobnou
rozpravu právě k tomuto věcnému problému,
ale že k tomu nejsme nyní kompetentní. K čemu
jsme se mohli již vyjádřit, k tomu jsme se
vyjádřili v našem usnesení pro Federální
shromáždění, to bylo usnesení
k občanskému zákoníku. Proto doporučuji,
abychom doplněk, který navrhl pan poslanec Řezáč,
do našeho usnesení nezahrnovali. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. O slovo se dále
přihlásil pan poslanec Šuman a připraví
se pan poslanec Kubiš. Prosím, dámy a pány
poslance, aby se přihlašovali písemně.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, vzhledem k závažnosti
obsahu návrhu, který přednesl poslanec Řezáč,
a v návaznosti k tomu, co přednesla dr. Marvanová
doporučuji, pokud on sám ten návrh nestáhne,
aby bylo před přijetím usnesení, před
ukončením rozpravy přerušeno jednání
a sešly se k této věci Kluby, je to záležitost
velice významná, s velkými důsledky
pro další, jak sociální, tak ekonomický
vývoj. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šumanovi, před ukončením
rozpravy jste navrhoval, pane poslanče, ano? Děkuji.
Prosím pana poslance Kubiše, připraví
se pan poslanec Sapák.
Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane předsedající, vážení poslanci, vrátil bych se k otázce kompetencí. Ve společné zprávě v pěti případech se výbory přiklonily k tomu, že by se měly kompetence soustředit, že by bytová politika se měla vykonávat z jednoho místa. Nemyslím si, že vládní výbor tak, jak to navrhoval pan poslanec Nedbálek, je právě nejvhodnější řešení, protože vládní výbor nemá rozhodující pravomoce a také se neúčastní zasedání vlády. Pan ministr zde zdůvodňoval, že by bylo problematické samostatné ministerstvo pro bydlení a veřejné práce. Ovšem myslím si, že v praxi je stejně problematická dnes bytová politika a její provádění, takže nevidím důvod, proč bychom neměli usilovat o to, aby bylo zřízeno samostatné ministerstvo pro bydlení a veřejné práce.