Čtvrtek 11. července 1991

XXII.

Naléhavá interpelace poslance J. Ježka

Poslanec Josef Ježek: Vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, vážená ČNR, poprvé si dovoluji využít svého práva na interpelaci v této věci.

Pro informaci o řešení některých problémů ve státním rozpočtu ČR na rok 1991 nám byla předložena zpráva. Předevčírem večer jsem hovořil o tom, že se domnívám, že rozdělení finančních prostředků na posílení investiční činnosti položka 2 - v severočeské pánevní oblasti Sokolovsko 150 mil. je řešeno způsobem, který se mi jeví velmi neštastným. Vláda má velice chvályhodnou snahu této oblasti pomoci, ovšem činí to naprosto podle mého názoru katastrofálním způsobem. Proč?

Pro Severočeský kraj byla určena na ekologické účely 1 mld. Kčs. Nyní je zde uvedeno: severočeské pánevní oblasti a Sokolovsko, které v Severočeském kraji není. 150 mil. Kčs je spojováno s 1 mld. Kčs. Týká se to jiného území. Ptám se pana předsedy vlády, jakého území přesně se finanční prostředky týkají, jakým způsobem bude rozhodnuto o jejich rozhodnutí. Tady je řečeno: bude blíže specifikováno na základě dohody přednostů okresních úřadů, starostů měst a obcí s ekologickými iniciativami a zástupci odborových svazů.

Jelikož již ohledně miliardy korun byly neustálé spory, dodnes se přednostové okresních úřadů dohadují, jak to je nebo není spravedlivě rozděleno, domnívám se, že dát někomu navíc ne zcela určeným způsobem 150 mil. Kčs a neříci, jakým způsobem a kdo o tom rozhodne, je velice nešťastné.

Ptám se, proč je v Severočeském kraji instituce vládního zmocněnce pro pánevní oblasti Severočeského kraje, proč Tento zmocněnec to nenavrhl a ministerstvo financí to nepřevzalo. Proč česká vláda nemá nějakou konsistentní regionální politiku? Proč je to tak, že každý resort to dělá naprosto jiným způsobem, s jinou koncepcí, což se projevuje i tímto přístupem k oněm 150 mil. Kčs.

To je předmětem mé interpelace vůči předsedovi vlády České republiky.

Domnívám se, že je to velmi nešťastné tímto způsobem dále prohlubovat zmatek v územní správě, kde je trvalý rozpor mezi zájmy obcí, okresů, přednostů okresních úřadů, resorty a ještě různými resortními rekoncentráty.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Ježkovi. Otevírám rozpravu. O slovo požádal pan ministr Dejmal.

Ministr životního prostředí Ivan Dejmal: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně a poslanci, 150 mil., které byly určeny pro pomoc Severočeskému kraji, přesněji řečeno pánevní oblasti bývalého Severočeského kraje a území Sokolovska z přebytku rozpočtu ČR, bylo rozhodnuto projednat jejich rozdělení v rámci útvaru, který se vytvořil zdola, který je společný jak pro region Sokolovsko, tak pro region pánevní oblasti, a to je rada regionálního fondu v Mostě. Samozřejmě, že tyto prostředky mohou být přiděleny až rozhodnutím ministerstva financí, ale způsob jejich rozdělení, kdo co dostane, jsme nechali na radě regionálního fondu, protože tam jsou sdruženi všichni potenciální zájemci o čerpání peněz z těchto 150 mil. Kčs. Samozřejmě, že dáváme přednost tomu, aby se dohodli navzájem, jak to oni od nás požadují a my bychom jim to jenom potvrdili. Naše odborná garance z ministerstva životního prostředí je, že to jsou skutečně ekologické stavby, že skutečně přinesou zlepšení životního prostředí. Ministerstvo financí na tyto stavby uvolní peníze.

Není tady resortní přístup k regionům. Vláda ČR v tomto postupuje naprosto jednotně. Ministerstvo financí nedělá žádný krok na Sokolovsku, ani v pánevní oblasti severních Čech bez nás a my rovněž ne bez nich. Kroky neděláme odděleně ani od ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj. Na všech dokumentech, které jsou buď na vládní nebo na ministerské úrovni přijímány, jsou podpisy všech tří ministerstev.

Proč je tam najednou Sokolovsko? Je to proto, že když se zpracovával materiál, který byl přijat pod názvem usnesení vlády 287 o ozdravění životniho prostředí v severočeské pánevní oblasti, pak tento materiál nebyl zpracován se Sokolovskem, protože tam nebyl odpovídající partner. V době budování našeho ministerstva jsme neměli dostatek vlastních sil, dostatek úředníků k tomu, abychom takový materiál mohli zpracovat sami bez přispění z regionů. Ostatně to není možné ani dnes.

Nicméně materiál, který by byl obdobou vládního usnesení o ozdravění životního prostředí v severních Čechách, se právě zpracovává a do konce září bude předložen vládě České republiky.

To je vše, co jsem chtěl říci jako odpověď na interpelaci pana poslance Ježka.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Prosím pana poslance Budínského.

Poslanec Vladimír Budínský: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, domnívám se, že tento čas věnovaný jednání kolem 150 mil. v této sněmovně je zdržování. Myslím, že odpověď, kterou zde přednesl ministr životního prostředí, neukazuje systémový přístup. Já navrhuji, abychom vytvořili jakousi skupinu poslanců ze severočeského regionu a Sokolovska a snažili se hledat nějaké řešení, které by bylo systematické. Takto nekoncepčně přidělovat prostředky někomu, kdo není přesně definován, není rozumné. Věřte nám, že to přináší právě tam dole, kde chceme tu situaci zlepšit, naopak zhoršení situace.

Severočeský regionální fond, v tom nejsou sdruženy obce Sokolovska. Tam by bylo potom potřeba to rozdělit. Myslím proto, že další jednání kolem toho by bylo zdržování českého sněmu. Navrhuji proto, abychom udělali pracovní skupinu a ještě do termínu, který jste uvedl, pane ministře, se snažili najít nějaké rozumné řešení.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Budínskému. Přeje si odpovědět pan ministr Dejmal. Do diskuse se přihlásil pan poslanec Kapusta.

Ministr životního prostředí ČR Ivan Dejmal: Odmítám tvrzení, že se jedná o nesystémový přístup. Všechny peníze, které jsou rozdělovány v Severočeském kraji, jsou rozdělovány, jak jsem zde citoval, na základě usnesení vlády o ozdravění životního prostředí Severočeského kraje, zejména pánevní oblasti. Stejný materiál, stejně systémově pojatý vypracováváme pro Sokolovsko.

Těchto 150 milionů jsou peníze, které se objevily dodatečně. Jsou tedy rozdělovány a budou rozdělovány v Severočeském kraji, protože jich tam není dost. Požadavků je tam strašně moc, a tak se musí vybrat ta místa, kde přinesou největší efekt. Na tom se všichni dohodli, že to tam budou vybírat. To je sice nesystémová dodávka peněz do regionu, ale jsou to peníze, které jsme sehnali, abychom odpověděli na to bombardování vlády, ministerstva financí a ministerstva životního prostředí, kdy se žádají peníze na stavby, které jsme odsouhlasili. My žádné peníze nemáme. A když jsme teď ty peníze sehnali, tak nás ČNR obviní z nesystematičnosti. To považuji za naprosto absurdní.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Pan ministr Špaček se hlásí do diskuse. Připraví se pan poslanec Kapusta. Ministři mají právo kdykoliv se ujmout slova.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já souhlasím s tím, že by bylo účelné, aby se poslanci ČNR do rozdělování těchto prostředků zapojili. Já myslím, že nejsou žádné překážky, aby se tak stalo. Upozorňuji ale, že by bylo neúčelné dělat snad nějaké směrnice nebo další administrativní opatření. Smyslem té jedné miliardy, která byla uvolněna, nebyla jenom ekologická opatření. Smyslem bylo také oživení investiční aktivity, jak jsem totiž zdůrazňoval. V těch regionech jsou určité sociální problémy. Proto jsme chtěli, jak jsem to také říkal ve vládě, aby ty buldozery vyjely hned zítra. To by mohlo vést k tomu, že sociální napětí, které tam je, by se určitým způsobem zmírnilo právě tím, že podpoříme zaměstnanost a současně to tam také zaměříme na problémy, které jsou tam nejnaléhavější. To je právě ekologická problematika, o které jsme se přesvědčili, že je velmi ostrá, při nedávném jednání pana předsedy a některých členů vlády v Severočeském kraji. Čili je tam více aspektů. které vláda tímto opatřením sleduje.

Jinak samozřejmě obecně k těm věcem chci ještě říci, že na sebe neustále narážejí dvě hlediska. My umíme udělat návrh na rozdělení těchto 150 mil. z centra. Těch prostředků však není dost a vznikne samozřejmě výtka, že z centra rozhodujeme o problémech, o kterých nejlépe vědí v příslušných regionech. Proto na základě těch zkušeností s rozdělováním jedné miliardy se nedomnívám, že. by došlo k nějakým velkým sporům v této oblasti.

My jsme byli na jednání s předsedy. Předsedové se dohodli a je tam dokonce určitá rezerva, o které se dohadují dále. Tyto prostředky se rozdělují. A já se domnívám, že to je určitá metoda, kterou se pravomoc těch územních orgánů posiluje.

Přitom se současně zabezpečuje, aby ty prostředky z hlediska celého regionu byly využity co nejefektivněji, když víme, že jich není dost. To znamená, že úmyslem vlády není zbavit se odpovědnosti, nýbrž zabezpečit, aby tyto prostředky byly pro potřeby těchto regionů využity co nejefektivněji. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministru Špačkovi. Prosím pana poslance Kapustu.

Poslanec Jaromír Kapusta: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, chtěl bych v krátkém vystoupení podpořit stanovisko pana ministra financí Špačka s tím, že když byl schválen státní rozpočet na rok 1991, byla schválena také jedna miliarda na ekologii i pro severní Moravu. Už se o tom zde hovořilo. Mohu říci, že skutečně regionu severní Moravy to velice vyhovovalo, že jsme mohli nějakým způsobem působit na rozdělení. Mohli jsme jako poslanci působit i na nějakou spolupráci mezi jednotlivými okresy.

Samozřejmě to jiskřilo. Napřed se to týkalo pěti okresů, potom desítky okresů. Ale při plném pracovním elánu a úsilí se podařilo ekologickou miliardu rozdělit. Poslední rezerva/50 mil./ bude rozdělena 17. 7. 1991 v Novém Jičíně při společném jednání deseti přednostů určených okresů. To je všechno. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Kapustovi. Do diskuse už není nikdo přihlášený. Hlásí se pan poslanec Ježek, kterému bych stejně dala slovo.

Poslanec Josef Ježek: Dámy a pánové, já děkuji za objasnění některých věcí. Domnívám se, že všechno, co řekli pan ministr financí i pan ministr životního prostředí, je v podstatě v pořádku. Ale přesto, z toho, co oni řekli, vám mohu poukázat na některé nejasnosti.

Pan ministr životního prostředí řekl, že Severočeský kraj neexistuje. Pokud je mi známo, pak zákon o územním členění státu nikdo nezrušil. To je drobný detail.

Dále se ptám: Proč tu tedy není napsáno že o tom rozhodne rada regionálního fondu?

Ptám se dále: Podle jakého zákona rada regionálního fondu vznikla? Proč? Protože přednostové okresních úřadů /a byl jsem u toho dvakrát/ téměř jednoznačně protestovali proti tomu, aby tam nějaká regionální rada byla. A domnívají se, že by o tom měli rozhodovat oni. Také se o tom dvakrát usnesli.

Zde je tedy kompetenční spor. To je onen zmatek. Nejde o ty peníze, ty jsou v pořádku. Ale naprostá kompetenční nejasnost, kompetenční chaos znehodnocuje dobrý úmysl vlády nepřijatelným způsobem.

Ještě jednu informaci, pokud tady byla řeč o Sokolovsku, že tam není orgán, tak bych chtěl upozornit na regionální parlament euroregiónu Chebska, který se ustavil, jehož kompetence jsou, podle mého názoru, naprosto v rozporu se zákonem o obcích a okresních úřadech a ukazují opět na zmatek v této oblasti územní správy a nedostatku koncepce v celkové regionální politice vlády.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Ježkovi a protože se už nikdo nehlásí do rozpravy, pokud alespoň vidím, tak navrhuji přijmout usnesení: "Česká národní rada podle § 89 odst. 2 zákona ČNR o jednacím řádu prohlašuje interpelaci za naléhavou a stanoví lhůtu k odpovědi na...."

Nyní se chci s vámi dohodnout na lhůtě. Jakou lhůtu navrhuje pan poslanec Ježek?

Poslanec Josef Ježek: /z pléna/ Já se domnívám, že do 15 dnů nebo tří týdnů.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Jsou tu dvě alternativy - do 15 dnů nebo do 3 týdnů. Takže - první usnesení bude znít:

"... interpelaci prohlašuje na naléhavou a stanoví lhůtu do 15 k odpovědi."

Druhá alternativa je:

"... interpelaci pokládá za naléhavou a stanoví lhůtu 3 týdnů."

Kdo je pro první alternativu, ať zvedne ruku. /15/

Kdo je proti? /7/ Zdržel se hlasování?

Zřejmě tento návrh nebyl přijat v té první verzi.

Dávám hlasovat o druhé alternativě. "Česká národní rada prohlašuje interpelaci za naléhavou a stanoví lhůtu na 21 dnů."

Kdo je pro přijetí tohoto usnesení? /65/

Kdo je proti? /1/

Zdržel se hlasování? /33/.

Chybí nám dva hlasy, nejsme usnášeníschopni. Prosím poslance na chodbě, aby se dostavili do sněmovny, protože jsme nebyli usnášeníschopní. musím dát hlasovat o obou variantách znova.

Poslanec Josef Ježek: /z pléna/ Já oba návrhy stahuji na jeden 21 dnů.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat pro poslance, kteří se teprve teď dostavili do sněmovny, ač patrně slyšeli znění usnesení venku. Navrhuji přijetí usnesení podle § 89 odst. 2 zákona ČNR o jednacím řádu: "... prohlašuje sněmovna interpelaci za naléhavou a stanoví lhůtu k odpovědi na 21 dnů."

Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať zvedne ruku. /79/

Kdo je proti? /1/

Zdržel se hlasování? /28/ Děkuji.

Usnesení bylo přijato.

Vzhledem k tomu, že se mi zdá, že poslanci nemohou bez cigarety vydržet, uděláme přestávku a sejdeme se za pět minut jedenáct, přesně. Prosím, všichni si navzájem šetřeme čas.

Jednání zahájeno opět v 11.07 hod.

XXII.

Odpovědi členů vlády České republiky na interpelace, otázky a podněty poslanců České národní rady

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená vládo, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Doporučuji, abychom nejprve projednali odpovědi na naléhavé interpelace. Řekla jsem vám na začátku, jaký je pořad jednotlivých odpovědí, dojde k nepatrné změně. Pokud s tím budete souhlasit, pan ministr Špaček požádal, aby interpelace na něj mohla být zařazena dříve, protože přes polední přestávku má naléhavé jednání a na chvilku se bude muset vzdálit.

Začneme tedy s odpovědí ministra kultury. Pan ministr kultury Milan Uhde odpověděl početné skupině poslankyň a poslanců na naléhavou interpelaci ve věci vývozu a ochrany kulturních památek, přednesenou poslankyní Danielou Kolářovou. V tisku 336 je uvedena pod označením 20 101. Odpověď se předkládá jako tisk 336 C, máte to na stole.

Táži se paní poslankyně Kolářové, zda je s odpovědí spokojena.

Poslankyně Daniela Kolářová: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážená sněmovno, nejsme s odpovědí spokojeni, protože je velice obecná. Zejména by nás zajímalo, co obnášejí např. cituji: "nevyjasněné kompetenční problémy, nezájem legislativních orgánů o pomoc při řešení tohoto stavu".

Chtěli bychom konkrétně vědět, které jsou to orgány, které kompetenční problémy.

Za druhé navrhujeme sněmovně a vládě, zda-li by byla tak laskava a spojila se s federálním ministerstvem zahraničního obchodu, event. s federálním ministerstvem vnitra a teprve o vyjasnění závažných bodů, které blokují ministerstvu kultury možnost udělat zásadní opatření, bychom se teprve mohli vrátit a vyjádřit se ve sněmovně k takové konkrétní a zcela přesné odpovědi.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Kolářové. Chce se ještě někdo k věci vyjádřit? (Ne.) Pokud nikoliv, navrhuji přijmout usnesení. "Česká národní rada nesouhlasí s odpovědí na interpelaci uvedenou ve sněmovním tisku 336 C."

Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení, ať zvedne ruku. 83.

Kdo je proti přijetí tohoto usnesení? 3.

Zdržel se hlasování? 15. Děkuji.

Usnesení bylo přijato.

Upozorňuji ale, že jsme přesně usnášeníschopní v tomto okamžiku. Takže prosím poslance, kteří se zdržují po budově, aby se dostavili do sněmovní síně. (Poslanec Payne odchází.) Jakmile pan poslanec Payne odejde, nejsme usnášeníschopní. Pak nemusíme skutečně jednat, protože ke všem odpovědím musí být přijato usnesení a o usnesení můžeme hlasovat jenom, je-li nás nadpoloviční většina. Pokud ne, pak můžeme schůzi přerušit a jít všichni na plovárnu. Ale upozorňuji na to, že odpoledne nebudu dělat žádné přestávky, protože přestávkami se zřejmě situace zhoršuje. Budeme tu sedět, až to projednáme. (Potlesk.)

Prosím skrutátory, aby sečetli poslance ve sněmovně přítomné. (109)

Děkuji, můžeme tedy pokračovat. Jako naléhavá byla označena interpelace poslance Čestmíra Hofhanzla a Miroslava Wolfa na ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta ve věci lesních akciových společností. V tisku 336 je označena 20 102, odpověď ministra Kubáta se předkládá jako tisk 336 A. Ptám se pánů poslanců, konkrétně pana poslance Hofhanzla, zda je s odpovědí spokojen.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený pane ministře, vážená sněmovno, vývoj ve věci lesních akciových společností o institucionálním zajištění hospodaření v lesích České republiky od podání naší interpelace probíhá pozitivním směrem. Děkuji za opatření, která jste v tomto směru učinil. Přijímám odpověď a doporučuji sněmovně ji schválit.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.) Pokud nikoliv, navrhuji přijmout usnesení: "Česká národní rada souhlasí s odpovědí na interpelaci uvedenou ve sněmovním tisku 336 A."

Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne ruku. 105.

Děkuji, odpověď byla zřejmě přijata.

Nyní, pokud dovolíte, bych zařadila interpelaci pana poslance Dudeška na pana ministra Špačka a pana ministra Bojara. Písemnou odpověď zatím nemám k dispozici, ale pan ministr mne požádal, abych zařadila interpelaci nyní, neboť se musí vzdálit. Prosím pana ministra. Nyní odpověď na interpelaci došla, tím bychom měli uzavřít i odpověď pana ministra Bojara. Kdo se hlásí do diskuse? Pan poslanec Dudešek je spokojen s odpovědí? (Poslanec Dudešek se domlouvá s ministrem zdravotnictví Bojarem.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP