Poslanec Pavel Dušek: Vážený pane
předsedající, vážená sněmovno,
s řešením obsaženým v odpovědi
na moji interpelaci věcně souhlasím, problém
však stál od počátku jinde, a to v čase
řešení. To, co se v odpovědi týká
speciálních škol, přislíbil pan
ministr řešit komisí pro zdravotně postižené,
církevního a humanitárního výboru
ČNR k 30. dubnu, nikoli k 30. červenci, jak uvádí
odpověď. S odpovědí souhlasím,
neboť k jisté ztrátě z prodlení
tak či tak již došlo. Prosím však
pana ministra, aby při příslibech termínů
řešení problémů postupoval ještě
uvážlivěji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Duškovi. Otevírám k této záležitosti rozpravu.
(Nikdo se nehlásil).
Protože se nikdo nehlásí, dávám návrh na přijetí následujícího usnesení:
"Česká národní rada souhlasí s odpovědí na interpelaci uvedenou ve sněmovním tisku 283 H.".
Kdo s takto formulovaným usnesením souhlasí, nechť zvedne ruku? 94.
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? 16.
Návrh na usnesení byl přijat.
Ministr financí České republiky Karel Špaček odpověděl na interpelaci poslance Pavla Duška ve věci pronikání zahraničních podnikatelských subjektů do oblasti sázkových her, v tisku 288 je tato interpelace uvedena pod označením 19.103. Odpověď se předkládá jako tisk 288 B.
Prosím pana poslance Duška, aby se k odpovědi
vyjádřil.
Poslanec Pavel Dušek: Odpověď pana ministra je poměrně obsáhlá, přesto však na předmět interpelace neodpovídá zcela.
Předmětem interpelace totiž především bylo zamezení obcházení zákona ČNR č. 202/1990 o loteriích a jiných podobných hrách, který přinejmenším v oblasti kurzových sázek jednoznačně stanovuje nepřijatelnost jakékoli zahraniční majetkové účasti. Proto bohužel nemohu zcela souhlasit s tvrzením, že "z uvedených skutečností vyplývá, že činnost zahraničních podnikatelských subjektů v oblasti sázkových her je pod kontrolou státní správy". Odpověď na interpelaci totiž jednoznačně nekonstatuje, že forma leasingu, která tento únik do zahraničí umožňuje bude zabráněno, aniž stanoví mechanismus, jak toho dosáhnout. Místo toho obsáhle zdůvodňuje umožnění pronájmu zařízení a know-how ze zahraničí, v případě kasin, což nikdo zásadně nezpochybnil.
Konstatování, že "oblasti loterií a jiných podobných her je ministerstvem financí věnována maximální pozornost" lze jen uvítat, bohužel je však následováno citací "u nových druhů sázkových her bude provedeno vyhodnocení jejich provozování a vypracovány návrhy případných opatření po uplynutí letošního roku. Skutečnost je však taková, že tyto hry, zejména kurzové sázky jsou provozovány více než rok, jejich obrat je prokazatelně multimiliónový, právě tak jako je zřejmá jejich obliba u veřejnosti - takže s jejich vyhodnocením není třeba a nelze otálet. Naopak, rozličná opatření, která se skutečně jeví jako nutná, je žádoucí přijmout už letos a učinit je součástí podmínek pro případné povolení činnosti těchto kanceláří pro rok 1992.
Mezi tato opatření, kromě zákazu zmíněného leasingu zařízení a know-how ze zahraničí, který je zcela zbytečný, neboť obojí je v dostatečné míře přístupné domácím podnikatelským subjektům, by bylo vhodné zohlednit "podnět orgánu státní správy pro způsob zajištění regulérnosti odvodů ze zisku sázkových kanceláří, zabývajících se organizováním kurzových sazek, podaný ministerstvu financí ČR dne 6. června. Konstatuje se v něm, že bez mnohonásobně zajištěné bezpečnosti dat nelze regulérnost příjmu sázek a výplat výher zaručit a současně navrhuje mechanizmus, jak toho dosáhnout, doplněný o podrobný seznam příslušného hardware i software.
Protože humanitární organizace, právě tak jako ekologická, kulturní, sportovní a další sdružení spadají pod "loterijním" zákonem stanovení recipienty příspěvků na veřejně prospěšnou činnost, které jim v těžkých chvílích transformace ekonomiky mohou být maximálně prospěšné, je nutné zajistit, aby jim byl tento příspěvek vypočítáván a odváděn sázkovými kancelářemi v plné, vskutku odpovídající výši. Proto navrhuji v rámci panem ministrem zmíněných "návrhů případných opatření" tento podnět realizovat. Aby však byl smyslu plný, navrhuji současně: postoupení vhodností technických a programových prostředků, určených k řízení a zabezpečení sázkového provozu, bude z hlediska spolehlivého zajištění dat a jejich dokonalé kontrolovatelnosti svěřeno některému ze soudních znalců v oborech kybernetika a výpočetní technika. Uvedená pravidla by měla být obligatorní součástí povolení činnosti všech kanceláří, provozujících kurzové sázky. Je nejvyšší čas, aby každá hra dostala dobrá a jasná pravidla, přičemž právě oblast her by neměla být výjimkou.
Lze se domnívat, že při dosažení
tohoto kýženého stavu se sázkové
hry stanou vítaným a spolehlivým zdrojem
příjmů nejpotřebnějších.
S odpovědí po této připomínce
doporučuji souhlasit.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Duškovi. Otevírám k této záležitosti rozpravu. Protože se nikdo nehlásí, dávám návrh na přijetí následujícího usnesení:
"Česká národní rada souhlasí s odpovědí na interpelaci uvedenou ve sněmovním tisku 283 B. n"
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 104.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 12.
Návrh na usnesení byl přijat.
Máme před sebou poslední odpověď. Ministr financí ČR Karel Špaček odpověděl na interpelaci poslanců Vladimíra Čecha, Josefa Pavely a Josefa Bezděka ve věci tíživé hospodářské situace krytých koupališť a bazénů. V tisku 288 je uvedena pod označením 19. I-02. Odpověď pana ministra Špačka je předložena jako tisk 288 D.
Ptám se pánů poslanců, zdali s předloženou
odpovědí souhlasí. Slova se ujme pan poslanec
Čech.
Poslanec Vladimír Čech: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že by se to dalo spojit s odpovědí pana ministra Vopěnky uvedenou k téže otázce, protože moje interpelace - a nejenom moje - byla adresována oběma ministrům. Jedná se o sněmovní tisk 288 E v tomto případě.
Moje odpověď se týká obou těchto odpovědí. Děkuji oběma ministrům za odpověď. V obou odpovědích je upřímná snaha poradit, z obou ale zároveň vyplývá, že osud bazénů a tím i výuky plavání, o kterou vlastně šlo, je skutečně nejistý a velmi ohrožen. Ani jedna odpověď nenabízí jednoznačné řešení, a proto s nimi nemohu souhlasit, a to jen z tohoto důvodu.
Vzhledem k tomu, že z obou odpovědí pánů
ministrů vyplývá, že jejich možnosti
celou záležitost řešit jsou dost omezené,
obrazím se touto cestou na pana premiéra Pitharta,
aby ze své funkce převzal konkrétní
řešení otázky bazénů on.
Když jsem se nad tím zamýšlel, dalo by
se to možná vyřešit formou účelově
vázaných dotací provozovatelům bazénů.
Není jasné, kdo vlastně bude bazén
provozovat atd. Možná se najde i nějaké
jiné řešení, ale vzhledem k zájmu
dětí a v zájmu výuky plavání
jde o záležitost velmi urgentní, která
nesnese odkladu, protože je možné, že v
nejbližší době mohou v podstatě
skoro všechny bazény v této republice zaniknout.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Čechovi. Z vašeho vystoupení vyplývá, že odpověď pana ministra Špačka a pana ministra Vopěnky považujete za neuspokojivou. Otevírám k této záležitosti rozpravy. Pokud se nikdo nehlásí, dávám návrh na přijetí následujícího usnesení:
"Česká národní rada nesouhlasí s odpověďmi na interpelaci uvedenými ve sněmovních tiscích 288 D a 288 E."
Kdo s tímto návrhem na usnesení souhlasí, ať zvedne ruku. 50.
Kdo je proti? 23.
Kdo se zdržel hlasování? 44.
Tento návrh přijat nebyl.
Dávám návrh na přijetí následujícího usnesení:
"Česká národní rada souhlasí s odpověďmi na interpelaci uvedenými ve sněmovních tiscích 288 D a 288 E."
Kdo s takto formulovaným usnesením souhlasí, ať zvedne ruku. 40.
Kdo je proti? 28. Kdo se zdržel hlasování? 46.
Ani tento návrh neprošel.
Protože přišel pan poslanec Janeček, bude dobře, když se pokusíme vyřídit i interpelaci, na kterou odpověděl ministr vnitra ČR Tomáš Sokol. Tato interpelace se týkala věci hospodaření Československé armády s byty v regionu města Mladé Boleslavi. V tisku 283 je uvedena pod označením 18. I-04. Odpověď je předložena jako sněmovní tisk 283 C. Ptám se pana poslance Janečka, zdali je s odpovědí spokojen. (jsem spokojen). Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Protože se nikdo nehlásí, dávám návrh na přijetí následujícího usnesení: "Česká národní rada souhlasí s odpovědí na interpelaci uvedenou ve sněmovním tisku 283 C."
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 109.
Kdo je proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? 6.
Návrh na usnesení byl přijat.
Tím jsme vyčerpali všechny písemně zodpovězené interpelace. Ptám se, zdali si některý z členů vlády přeje odpovědět na některou interpelaci, otázku či dotaz poslanců ústně. Přeje. Dávám tedy následující návrh. Hlásí se pan ministr Horálek a pan ministr Bojar.
Dámy a pánové, protože jednáme
nepřetržitě delší dobu, dovolím
si učinit návrh. Poprosil bych mluvčího
komise, která měla za úkol provést
sčítání hlasů, aby nám
podala zprávu o tom, jak dopadlo hlasování,
protože v případě, že by žádný
z navrhovaných nebyl zvolen, museli bychom volbu opakovat.
Přijali bychom usnesení k této záležitosti
a pak bychom pokračovali po kratší přestávce
odpověďmi členů vlády. Je s tímto
návrhem souhlas? (Ano). Poprosím pana poslance Karase,
aby nás seznámil s výsledky voleb.
Poslanec Jiří Karas: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil s výsledky tajného hlasování při třetí volbě místopředsedy prezidia Fondu národního majetku ČR.
K volbě bylo ověřovateli převzato 200 hlasovacích lístků. Z toho bylo vydáno o 142 hlasovacích lístků. Odevzdáno bylo 134 platných lístků, odevzdáno bylo 7 neplatných lístků. Počet neodevzdaných hlasovacích lístků - 1, počet nevydaných hlasovacích lístků - 58. Pro navrženého kandidáta pana Otu Jurečka bylo odevzdáno 17 platných hlasů, proti 117 platných hlasů. Pro navrženého kandidáta pana Miroslava Nejezchleba bylo odevzdáno 13 platných hlasů, proti 121 platných hlasů. Pro navrženého kandidáta pana Richarda Salcmana bylo odevzdáno 78 platných hlasů, proti 56 platných hlasů. Pro navrženého kandidáta pana Miloslava Ševčíka bylo odevzdáno 19 platných hlasů, proti 115 platných hlasů. Místopředsedou prezidia Fondu národního majetku České republiky byl zvolen pan Richard Salzman. Jménem skupiny ověřovatelů srdečně blahopřeji.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Karasovi za přednesenou zprávu. Doporučuji příjmout následující usnesení:
"Česká národní rada bere na vědomí zprávu ověřovatelů České národní rady, že místopředsedou prezidia Fondu národního majetku byl v tajném hlasování zvolen pan Richard Salzman."
Prosím, kdo s návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. 114 poslanců souhlasí.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 6 poslanců se zdrželo hlasování.
Mohu konstatovat, že Česká národní rada vzala zprávu ověřovatelů na vědomí.
Dámy a pánové, pan ministr Bojar už
nechce vystoupit, protože poslanec, ke kterému chtěl
hovořit, není momentálně ve sněmovní
síni přítomen. Pan ministr Horálek
se domnívá, že zvládne své vystoupení
během 10 minut. Já si myslím, že pokud
by tomu tak bylo, udělali bychom přestávku
mezi 20. a 21. schůzí. /Veselost./ Žádný
velký nesouhlas ve sněmovně necítím,
takže prosím, aby se ujal slova pan ministr Horálek.
Ministr práce a sociálních věcí Milan Horálek: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, pokusím se vás přesvědčit o tom, že neplatí heslo to nejlepší na konec. Nicméně dostal jsem dvě otázky, z nichž je jedna interpelací. Obě dvě jsou žhavými tématy současnosti. O té první jsme psali už v tisku se žádostí o pochopení, zejména těm našim důchodcům, aby pochopili, že vyřizování jejich důchodových záležitostí, nově vyměřovaných důchodů tentokrát poprvé nabírá na jistém časovém zpoždění. Na toto se také táže pan poslanec Šebor a já bych k tomu chtěl podat toto vysvětlení.
Přestože jsme přijali již před 3 měsíci rychlá opatření, abychom personálně posílili okresní správy sociálního zabezpečení a Českou správu sociálního zabezpečení, k tomuto prodlužování ve vyřízení důchodové agendy dochází. Trvá to v některých případech až 3 měsíce. Je to proto, že došlo k nevídané časové kompresi v úkolech, které česká správa a její sít musí řešit. Dochází ke třetí valorizaci důchodů, která byla ještě zkomplikována valorizací kompenzačního příplatku za teplo. To je neobvyklý nával práce, který byl zvládnut přednostně, takže se nestane, aby od 1. července tohoto roku někdo nedostal valorizovaný důchod v částkách, které ze zákona vyplývají. Nicméně přišlo tam dále na 30 tisíc žádostí o úpravu důchodů v důsledku soudních rehabilitací, přes 3 600 žádostí, které dále pokračují jako lavina, mimosoudních rehabilitací, přičemž v obou případech vyřizování těchto spisů je individuálně vysoce náročné, musí se provádět dodatečné dokazovací řízení, musí se pracovat s tím spisem, takže pracovníci na české správě jsou zavaleni prací tak, že nevybírají dovolené. Byli pozváni k posílení důchodci, kteří tam pracovali dříve. A co je horší, ze zvýšeného počtu personálních stavů o těch 300 lidí zůstává přibližně 150 neobsazeno, protože kvalifikace vhodná pro rychlé zapracování do této agendy chybí.
My jsme také dosáhli toho, že pro celou tuto síť je právě teď uvolňováno 48 miliónů korun z celkem asi 200 mil. potřebných na vybavení počítací technikou. Takže zde mohu odpovědět asi takto: Nedojde-li k časově blízké, rychlé další valorizaci důchodů, zvládneme toto zdržení během nějakých tří, čtyř měsíců a problém bude přes tyto personální a počítačové posily vybaven tak, aby - nastane-li normální situace, a ne tři valorizace důchodů ve třičtvrtě roce, jak jsme to teď zažili, (to bylo v říjnu, k 1. březnu a 1. červenci) - aby nastala situace, kdy bychom neměli žádat příště o další pochopení.
V důsledku cenového výbuchu, který nastal v růstu životních nákladů, nežádali o odklady termínů. Chceme, aby tito občané valorizační dávky, na které mají nárok, dostali. Také je dostávají. Pouze dochází k odsunu u těch nově vyměřovaných nebo rehabilitovaných důchodů. K těm nově vyměřovaným chci říci asi toto: O 50 tisíc žádostí o odchod do důchodu bylo za letošních prvních 6 měsíců podáno navíc ve srovnání s minulým rokem. Zde vidíte, jak ta neviditelná ruka trhu práce působí v této sféře, jak trh vytlačuje nepotřebné důchodce, řeší tam něco skutečně tak neviditelně, že ani nebude na škodu, nebude-li ta úprava zákona předkládána ve Federálním shromáždění v nějaké působnosti, protože její povaha je taková, že naopak by dále zadministrativněla, zhoršila, zbyrokratizovala celou tuto sféru a v případě realizace tohoto zákona by se situace v této oblasti spíš ztížila než napravila. To je k tomu prvnímu.
Druhý dotaz - a to byla interpelace, podali poslanci ústně, Jiří Frkal a Miroslav Raška - na problematiku zaměstnanosti letošních absolventů všech druhů škol. V té interpelaci také řekli, že je již konec června a stále se nic neví. Já bych zde chtěl krátce říci mé osobní krédo. To je dobře, že se koncem června nic moc nevědělo. Alespoň ti absolventi podniknou nějaké kroky, aby si zaměstnání opatřili, pátrali po něm, což celá řada z nich nečiní. Máme opačné stížnosti, kdy si stěžují rodiče na to, že se vrací po vyučení učni a maturanti a automaticky očekávají rok nějakého pohodlného života na podpoře v nezaměstnanosti.
Sděluji, že to nenastane. Ve středu má vláda projednat materiál, jeho první krok byl již učiněn, to je oznámení z finanční rady, které bude dále specifikováno, o tom, že se sníží podnikům odvody za zaměstnání každého nového letošního absolventa. To je první důležitá informace k tomu, aby zaměstnavatelé si uvědomovali zvýhodněné podmínky pro svojí nabídku, a aby ti, co tam chtějí být zaměstnáni, se sami o tato místa ucházeli. My ovšem víme, že to nebude stačit, protože síla tohoto populačního ročníku a nezkonsolidované organizační struktury v ekonomice jsou příliš veliké, než aby toto řešení stačilo.
Proto více mezi námi, než pro veřejnost, jsem rád, že právě televize nenatáčí, bude druhý krok. Ten bude platit od l. září, při kterém budou zřízeny dvě pracovní funkce, a to asistenta pro absolventy vysokých škol a praktikanta pro učně a absolventy středních škol. Tato místa budou z velké části profinancována našimi úřady práce, všichni neumístění absolventi budou vyzváni, aby se o tato místa ucházeli a požádají-li o ně, dostanou normální pracovní poměr na tato místa. Bude v mém zájmu, abych to prosadil i pro rozpočtové a příspěvkové organizace. Pak uzavřou svoji smlouvu, která bude na tato místa obsahovat dokvalifikační a rekvalifikační a praktikantské povinnosti, budou chodit normálně do zaměstnání, pobírat s největší pravděpodobností minimální mzdu, která bude v té době asi 2.220,- Kčs hrubého. Na nich bude záležet, aby se tam chovali tak, aby si je zaměstnavatel za ten rok a nebo dříve pro novou funkci vybral.
V této souvislosti chci přijít i s jistým návrhem na zmodernizování personální práce tak, aby docházelo k rychlejší obměně a zřizování funkcí, pro které by tito mladí lidé, s touto praxí, takto nabytou, vyhovovali.
Bude třetí cesta, také od 1. září, že ministerstvo školství prostřednictvím svých okresních konzultačních středisek, které zřídí, a nabídneme další dokvalifikační a rekvalifikační studium, na síti svých škol, velmi diferencované atd.
Tyto tři hlavní cesty by měly vést k tomu, že by neměl být problém s nezaměstnaností absolventů. Z čeho profinancujeme tato praktikantská a asistentská místa? Dal jsem dnes zde čerstvé údaje o nezaměstnanosti k 30. červnu, má to okresní průřezy, je to naše standartní věc, kterou míváme ke každému desátému v měsíci, tam si to, prosím vás, můžete vzít a podívat se, jak to vypadá.
Reforma postupuje, tzn., že probíhá rychleji ničení pracovních míst, jestli tedy byly přírůstky uchazečů v únoru 10.000, v květnu 20.000, chci k tomu říci, že v červnu je 40.000 uchazečů, ale všimněte si, ty statistiky naše se musí umět trochu více promýšlet, že je jenom vždy přírůstek 10.000 uchazečů na podporách. Je k tomu tentokrát příloha, z níž zjistíte, že jsme přes 11.000 pracovních míst zřídili svou sítí služeb zaměstnanosti, a to 6.000 na veřejně prospěšných pracech, to jsou místa pro ty, co nechtějí normálně dělat, jenom brát podporu, to není životní perspektiva. Životní perspektiva je ve společensky účelných pracovních místech, které jsou především zřizovány v soukromém sektoru, kdy až roční výše podpory v nezaměstnanosti je dána za nejméně dvouleté pracovní místo u soukromníka. To je něco, co je budoucnost, v podstatě jsme první a stále bohužel jediní, kteří jakýmsi zvláštním způsobem oživujeme soukromý sektor, malého podnikání, ten střední stav, protože zatím banky a jiní tuto politiku ještě nedělají a měli by ji účinněji dělat, a to tím více, že očekáváme další nárazy z rozpadu, likvidace některých státních podniků. Jenom ty, co jsou v první vlně, v současné době představují asi 15.000 zaměstnanců, nebo-li oživovací politiku musí dělat celá hospodářská politika, možnost zde je, trh je ještě stále plný prázdných míst, stále je spousta věcí, služeb, které lze produkovat. Ale rozhodující je, že touto aktivní politikou jsme z těch 5 miliard na nezaměstnanost utratili za celé první pololetí půl miliardy, tím my máme prostředky na to, abychom mohli zřizovat společensky účelná pracovní místa pro mladé absolventy, tzn. ta místa asistentů a praktikantů, z nichž by měly vzniknout normální místa, z nichž by měly, uchopí-li se mladí této šance, vznikat noví, kvalifikovanější lidé v celé naší struktuře, včetně i centrálních orgánů.
Nebudu příliš o tom hovořit, můj čas uplynul, to asistentství a praktikantství, vy o tom všichni víte, je to podobně, jako se dělalo kdysi u Bati a jak se to dnes dělá ve světových firmách. Ten člověk dostane svůj řád, čím vším musí projít za ten rok a co musí prokázat, aby se něčím mohl v té firmě stát.
Bude-li toto všechno přijato, vzniká horké léto ne pro absolventy, ale pro naše úřady práce a pro nás, abychom to všechno připravili. A proč jdeme s tím až v září? Proč jsme to neoznámili? Protože jiné tržní a demokratické státy toto dokonce dělají až v listopadu, protože zjistili, jestliže když mladým všechno naservírují příliš brzy, tak většina z nich nepodnikne sama svojí iniciativní cestu, aby měla radost z práce, kterou si obstarala. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Horálkovi za jeho vystoupení, jednalo se o odpověď na dvě interpelace, ta první část se týkala pana poslance Šebora, byla to interpelace
(Poslanec Jindřich Šebor: Byl to dotaz.)
Ano byl to dotaz, jste tedy spokojen s odpovědí, usnesení přijímat nemusíme, děkuji. Druhá část se týkala interpelace pánů poslanců Frkala a Rašky, bohužel se obávám, že ani jeden není v této chvíli přítomen, takže nezbyde nic jiného, než celou záležitost odsunout na některou z příštích našich schůzí.
Takže, dámy a pánové, zdá se, že jsme vyčerpali program 20. schůze České národní rady. Ještě než se rozejdeme, abychom načerpali sil na 21. schůzi ČNR, chtěl bych oznámit, že mandátový a imunitní výbor se sejde po vyhlášení přestávky v místnosti předsednictva, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví se sejde v místnosti č. 23, rovněž po vyhlášení přestávky, ústavně právní výbor se sejde zítra v 8.00 hodin, ovšem s tím, že členové ústavně právního výboru si materiály potřebné pro zítřejší zasedání vyzvednou v kanceláři výboru.
Dámy a pánové, je 17.20 hodin, sejdeme se v 17.45 hodin, tak, abychom mohli zahájit 21. schůzi České národní rady.
Chci upozornit na to, že program je tak náročný,
že hrozí reálné nebezpečí,
že v případě, že nezačneme
dnes, budeme pokračovat i v sobotu.