Dále se dostáváme k § 13, který jsme se pokusili poněkud přeformulovat v rámci připomínky pana poslance Bursíka.
Pokud v rámci projednávání to bude povoleno a umožněno, měl by § 13 vypadat tak, že písmena a/ a b/ by měla splynout. Ve smyslu připomínky pana poslance Bursíka bude znít takto: Ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvem životního prostředí ČR zabezpečuje vazbu pozemkových úprav s územně plánovací dokumentací velkých územních celků a rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí okresních pozemkových úřadů. To je ve smyslu připomínky pana poslance Bursíka. Další písmena se pak posunou a přeznačí, vzhledem k tomu, že vypadlo písm. b/.
§ 14 - tam odmítáme připomínku pana poslance Smělíka. Tak jak jsem řekl v úvodu, je možné zde využít § 43 správního řádu a je možné účastníkům správního řízení poskytnout prozatímní úpravu, nebo-li jim na rok, na dva, umožnit hospodařit na určitém pozemku. Z těchto důvodů se domníváme, že není třeba tuto připomínku přijmout.
§ 15 - tam jsme přijali připomínku pana poslance Výborného, kde je nutné zrušit 2 zákony s federální účastí pro ČR a dále zrušit jeden zákon s platností pro ČR. Museli jsme poněkud upravit § 15, ale je to plně ve smyslu připomínky pana poslance Výborného. Jeho snahu upravit celý § 15 v plném rozsahu přijímáme.
Na závěr bych si dovolil říci, že
naše stanovisko navrhovatele se plně shoduje s návrhy
a s úpravami, které přijal dnes ráno
národohospodářský výbor. Není
mezi námi sporů a plně akceptujeme veškeré
připomínky, které byly ráno projednány.
Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Nyní, když dovolíte,
páni poslanci a paní poslankyně, bych udělala
přestávku na 1,5 hodiny. Začali bychom tedy
ve 13 45 h. Ale chci vás poprosit, protože vím,
že se dá dole jíst jen na směny, aby
ti z vás, kteří budou již po jídle,
se dostavili nahoru do státních aktů - velmi
pravděpodobně bude tato místnost připravena
k volbám a kandidátky během 3/4 h také.
Tím bychom volební rytmus trochu uspíšili.
Dále prosím, aby se členové koordinační
komise pro ústavu dostavili ve 13 30 h do místnosti
č. 120. Ještě vám chce něco říci
pan místopředseda Vlach.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Jen upřesňující informaci kandidátky
budou připraveny zhruba za 20 minut, tzn. měli bychom
polední pauzu plynule využít k provedení
prvního kola voleb.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Kdo se nají, prosím, aby šel volit. Faktická
poznámka pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Myslím,
že by nám stačila hodinová přestávka.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Tady jde o to, že poslanci většinou tvrdí,
že se nestihnou najíst v té velké jídelně.
Ale pokud stihnou, v tom případě to měníme
a budeme pokračovat ve 1315 h. /Jednání přerušeno./
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, zahajuji odpolední část
našeho jednání s tím, že ve smyslu
toho, jak jsme rozhodli včera hlasováním,
budeme seznámeni se stanoviskem národohospodářského
výboru k návrhu projednávaného zákona
a se stanoviskem výboru pro životní prostředí
a urbanismus. Stanovisko výboru pro životní
prostředí a urbanismus přednese pan poslanec
Květ, dal bych mu slovo ihned, s tím, že stanovisko
národohospodářského výboru
bude potom přednášet pan společný
zpravodaj Šabata.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, paní kolegyně a páni kolegové. Výbor pro ochranu životního prostředí a urbanismus podporuje všechny pozměňovací návrhy k návrhu zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, které podporuje národohospodářský výbor, jak to uslyšíte ve zprávě společného zpravodaje a jak jste to již vlastně také slyšeli v exposé pana ministra Kubáta. Navíc ještě podporuje některé pozměňovací návrhy další.
Jsou to tyto pozměňovací návrhy: v § 3 první pozměňovací návrh nově vložit odstavec 2 - je to pozměňovací návrh pana poslance Smělíka - s tímto odůvodněním. Jestliže bude přijato vyřazení dosavadního odstavce 2, náš výbor souhlasí, potom by zůstal necelý odstavec 1 a soudíme, že je užitečné specifikovat a upozornit na zvláštnost pozemkových úprav ve vodohospodářsky významných oblastech a chráněných krajinných územích z toho důvodu, aby byly při tvorbě pozemkových úprav náležitě brány v úvahu statuty těchto území.
V § 5 podporujeme pozměňovací návrh pana poslance Matějky k zařazení odstavce d) "Obce v jejichž územních obvodech jsou pozemky zahrnuté do pozemkových úprav" z toho důvodu, že zahrnutí obcí pouze pod písmeno b) "další fyzické a právnické osoby jejichž vlastnická nebo jiná práva k pozemkům mohou být pozemkovými úpravami přímo dotčena" nezahrnují všechny zájmy obcí. Tady jde především o zájmy vlastnické nebo jiná pevně stanovená práva, ale obce mají na pozemkových úpravách i jiné zájmy, jakožto účastníci řízení mají možnost se potom proti výsledku řízení odvolat. Jestliže by se obce účastnily řízení pouze jako přizvané strany k řízení, to znamená podle § 6 odstavce 3, nemají toto právo odvolací.
K § 8 - pozměňovací návrh poslance Květa, který doporučuje doplnit za slova "okresní pozemkový úřad" text "po projednání s referátem životního prostředí okresního úřadu", tento pozměňovací návrh náš výbor podporuje a to z toho důvodu, že tím se dává okresnímu referátu životního prostředí možnost být účasten přímo při tvorbě pozemkových úprav od samého počátku a přednostům okresních úřadu se ukládá již ze zákona přizvat referát životního prostředí svého úřadu k tomuto rozhodnutí. Souhlasíme s tím, co navrhl pan ministr Kubát, to znamená připomínky poslance Bursíka, tedy oba pozměňovací návrhy poslance Bursíka k § 9, přesunout do § 13. Odůvodnění již podal pan ministr Kubát. K § 10 - třetí pozměňovací návrh, to je pozměňovací návrh poslance Květa, náš výbor doporučuje stáhnout z pozměňovacího návrhu slova "zúrodňovací a" a ponechat "protierozní opatření". Protierozní opatření proto, protože jde o zásadní úpravy pozemkové, s ekologickým dopadem na ochranu půdního fondu, na které sám vlastník velmi často nebude mít dostatečné prostředky, a je povinností státu zajistit obnovení toho, co se s chválením státu bylo pokaženo.
K § 12 - náš výbor podporuje první i poslední pozměňovací návrh poslance Matějky, to znamená v odstavci d) za slova "sídelní struktury" atd. jak si můžete přečíst v návrhu, nakonec vložit text "o územních systémech ekologické stability krajiny" a to z toho důvodu, že se tím z úrovně převážně ryze proklamativní, jak to bude vymezeno v § 2, se uvádí do roviny prováděcí postulát, že pozemkové úpravy mají opravdu sloužit k posílení systému ekologické stability krajiny. Tím ovšem nevylučujeme podporu pozměňovacímu návrhu poslance Smělíka, který je uveden jako druhý mezi pozměňovacími návrhy k § 2.
Poslední pozměňovací návrh k § 12 posl. Matějky je nově zařadit odstavec i) o odborném dohledu, že často dobré úmysly se potom mohou plnit nedostatečně nebo nedbale a pozemkovému úřadu bylo mělo být uloženo ze zákona dohlížet na to, jak pozemkové úpravy jsou prováděny.
To je souhrnný názor výboru pro ochranu životního
prostředí a urbanismus k zmíněným
pozměňovacím návrhům.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji poslanci Květovi. Předávám
slovo společnému zpravodaji poslanci Šabatovi.
Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové,
v noci jsme vám připravili souhrn připomínek
k tisku 285, to je ke. společné zprávě
tří výborů, které projednaly
návrh zákona o pozemkových úpravách
a pozemkových úřadech. Tím jsme vám
umožnili získat přehled o připomínkách
vznesených k jednotlivým §. Byl bych rád,
abyste při projednávání těchto
připomínek, měli na zřeteli především
kvalitu zákona, snažili se maximální
možnou mírou tolerance přispět k jeho
jasnosti a jednoznačnosti. U celé řady §
bude celá řada variant a budete se muset rozhodnout
pro nejlepší z nich. Rád bych navrhl, abychom
přistoupili k projednání pozměňovacích
návrhů a připomínek vzešlých
na včerejším plénu podle jednotlivých
§.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Jak mám rozumět vašemu návrhu na
způsob projednávání? Abychom postupovali
podle jednotlivých §?
Poslanec Miloslav Šabata: Podle jednotlivých
§ a uvnitř každého § by připomínky
byly řazeny podle pořadí, v jakém
byly předloženy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Předpokládám, že bude vznesena faktická
poznámka v tom smyslu, abychom zacházeli se společnou
zprávou jako se součástí návrhu
zákona.
Poslanec Ladislav Jakl: Vážená sněmovno, pane předsedající, k tomu, co jste říkal před chvílí, není třeba se vyjadřovat, protože jsme to včera odhlasovali. Domnívám se, že je třeba se vyjádřit k něčemu jinému.
Ve stanovisku pana ministra Kubáta zazněla možnost
jiným způsobem zacházet s pozměňovacím
návrhem kolegy Bursíka k § 9, než jak
bylo navrženo v rozpravě a jak je ve stenografickém
záznamu. Nyní v příspěvku poslance
Květa bylo rovněž navrženo určitým
způsobem modifikovat pozměňovací návrh
k §10. Abychom vůbec po změnění
těchto pozměňovacích návrhů
mohli brát v úvahu hlasování, je nutno
otevřít rozpravu, aby tyto návrhy vůbec
mohly být podány.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za faktické upřesnění.
Ptám se pana ministra Kubáta, zda chce jednou větou
okomentovat to a otevřít rozpravu, abychom mohli
pokračovat dále v projednávání.
Ministr zemědělství Bohumil Kubát:
Ano.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Tím je otevřena rozprava. Domnívám
se, že společný zpravodaj má v úmyslu
vystupovat k jednotlivým pozměňovacím
návrhům se stanoviskem národohospodářského
výboru i s tím návrhem na ztažení
nebo přesunutí jednotlivých pozměňovacích
návrhů. Předávám mu slovo.
Poslanec Miloslav Šabata: Bude rozumné v jednom
bloku uvést stanovisko ke všem pozměňovacím
návrhům? Nebylo by lepší uvádět
stanovisko při pojednávání jednotlivých
§?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Navrhoval bych, abyste uvedl ta stanoviska národohospodářského
výboru, u kterých se budeme muset obrátit
na jednotlivé poslance s tím, aby změnili
text, případně aby souhlasili s přesunem.
To musíme udělat teď. Pak musíme uzavřít
rozpravu a začít hlasovat o jednotlivých
pozměňovacích návrzích.
Poslanec Miloslav Šabata: První problém
je v § 9, kde poslanec Bursík navrhl zařadit
odst. 4 a odst. 5. Domníváme se, že z hlediska
zákona aby bylo lepší přesunout smysl
těchto dvou odstavců do § 13. Během
polední přestávky jsme projednávali
s pracovníky legislativy. ČNR i s některými
členy ústavně právního výboru
předběžně s panem kolegou Bursíkem
dohodnutou verzi úpravy § 13, ale bylo nám
namítnuto, že rozhodovat může jenom ministerstvo
jedno, a když budeme jeho rozhodnutí vázat
na dohodu, takže nebude moci splnit lhůty, které
jsou platné pro vyřízení odvolání
v případě, že nedojde k dohodě.
Z toho důvodu bylo doporučeno, aby v § 123
zůstala uvozovací klausule "po projednání
s ministerstvem životního prostředí".
Je to z těchto právních důvodů.
Byl bych rád, kdybychom mohli takto pozměňovací
návrh v § 13 formulovat a přistoupit na něj.
Poslanec Martin Bursík: Dámy a pánové,
je to jistě nezvyklé - dohoda o uvozování
dohody mezi ministrem a poslanci po ukončení rozpravy.
Snažili jsme se vyjít vstříc a nepřipadalo
mi důležité, zda bude přesunut obsah
toho, co jsem chtěl říci, z § 9 do §
13. Mimo jiné došlo i k určitému snížení
požadavků, které jsem formuloval ve své
citaci. Jelikož nyní společný zpravodaj
po rozhodnutí národohospodářského
výboru navrhuje, aby můj původní návrh
o tom, že ministerstva rozhodnou v dohodě změnit
na původní a totiž "po projednání".
Ztahuji tuto dohodu s panem ministrem a trvám na svých
původních připomínkách, to
je rozšíření odst. 4 a 5.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím, pan poslanec Výborný se hlásí.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, hlásím se jen
proto, že rozprava byla znovu otevřena. Domnívám
se, že i pan společný zpravodaj by vyložil
to, co chci říci teď. Jsem přesvědčen,
že návrh pana poslance Bursíka je veden dobrou
myšlenkou, ale že je právně naprosto neúnosný.
To prostě nelze, aby bylo do zákona zařazeno,
že odvolací orgán druhého stupně
rozhoduje po dohodě s nějakým jiným
orgánem. Tady je to buď a nebo. Buď tedy tím
odvolacím orgánem je ministerstvo zemědělství
jako pozemkový úřad druhého stupně,
nebo tím odvolacím orgánem bude ministerstvo
životního prostředí a rozhodne samo.
Ale není možné dát do zákona,
že dvě ministerstva se budou dohadovat o tom, jakým
způsobem mají rozhodnout o odvolání.
To je vyloučeno a já to s plnou zodpovědností
říkám - jsem proti návrhu pana poslance
Bursíka, ať už k odst. 4 nebo i k odst. 5, a
tam zejména, paragrafu.9 předloženého
návrhu. (Potlesk v části sálu.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, pan poslanec Bursík se hlásí
o slovo.
Poslanec Martin Bursík: Po zkušenostech ze
sněmovny plně respektuji právní erudici
pana poslance Výborného. Nicméně jsem
včera upozorňoval na to, že dochází
k určitému překryvu kompetencí pozemkových
úprav a územního plánování.
Tím se může stát, že v odvolání
se bude moci dotyčný subjekt rozhodnout, zdali se
odvolá podle federálního zákona č.
50 k ministerstvu životního prostředí,
čili tady se odvolá podle tohoto zákona k
ministerstvu zemědělství. Protože jsem
se domníval, že to by mohlo být zdrojem problémů,
viděl jsem jako možné řešení
tohoto kompetenčního sporu v tom, že by došlo
k dohodě těchto dvou ministerstev. V tomto
duchu také včera ministři vedli rozpravu.
Chápu právní zdůvodnění,
nicméně nevidím jiného východiska,
nežli zakotvení této dohody.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Hlásí
se pan poslanec Matějka.
Poslanec Jaroslav Matějka: Dovolte, abych využil
znovu otevřené rozpravy k tomu, abych zjednodušil
procedurální řízení při
hlasování. Jsem nucen uznat, že pravdu má
poslanec Výborný a svůj návrh na to,
aby z § 12 byl vypuštěn bod b) o tom, že
odvolacím orgánem proti rozhodnutí okresních
pozemkových úřadů je ministerstvo,
stahuji. Ministerstvo odvolacím orgánem zůstává.
Děkuji Vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Tím je stažen z textu, který
jsme dostali odstavec, který se týká §
12. (Pozn. stenografky: V dalším průběhu
jednání.poslanec Matějka opravuje na §
13). Hlásí se poslanec Květ o slovo, potom
paní poslankyně Röschová.
Poslanec Jan Květ: Abych učinil jednacímu
řádu za dost, pozměňuji svůj
pozměňovací návrh k § 10 takto
- v témže odstavci navrhuje poslanec Květ vložit
za slova "obnovu krajiny" text "protierozní
opatření". Vypadávají tedy z
mého pozměňovacího návrhu slova
"zúrodňovací a". Původně
jsem chtěl svůj pozměňovací
návrh stáhnout celý, protože jsem usoudil,
že v té nové dikci návrhu zákona
ve smyslu společné zprávy jsou ta protierozní
opatření zahrnuta, že budou podniknuta na náklady
státu, ale výklad pana ministra Kubáta dnes
před polednem ukázal, že tomu tak nemusí
v každém případě být.
Proto na tomto zkráceném pozměňovacím
návrhu trvám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za toto upřesnění. Pod
§ 10 v textu, který je vlastně souhrnem pozměňovacích
návrhů, se ve třetím odstavci škrtají
slova "zúrodňovacích a" a text
zůstává. V témže odstavci navrhuje
poslanec Květ vložit za slova "obnovu krajiny"
vložit text "protierozní opatření".
Prosím, faktická poznámka.
Poslanec Jaroslav Matějka: Omylem jsem uvedl §
12 místo § 13. Moc se za to omlouvám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano. Paní poslankyně Röschová, pan
poslanec Smělík.
Poslankyně Anna Röschová: Vážení
kolegové, já bych chtěla velmi podpořit
právní rozklad pana poslance Výborného.
K obavě, kterou tady vznesl pan poslanec Bursík
- domnívám se, že je lichá, protože
pakliže se procesně bude rozhodovat podle zákona
o pozemkových úřadech, bude odvolacím
orgánem to ministerstvo, které bude v tomto zákoně.
Pakliže se bude rozhodovat procesně dle stavebního
řádu, bude odvolacím orgánem to ministerstvo,
které je uvedeno ve stavebním řádě.
Domnívám se, že tady nemůže dojít
k žádnému překrývání.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pan poslanec Smělík.
Poslanec Zdeněk Smělík: V § 5
jsem svým návrhem sledoval - jak jsem zdůvodnil
- možnost do závorky uvedení zastupování
vlastníka pověřenou osobou. Vzhledem k tomu,
že to je v souladu se správním řadem,
tento návrh stahuji, včetně uvedení
v § 7. V § 10 odst. 1 svůj návrh upřesňuji
v tom smyslu, že v textu "způsob úhrady
stanoví ministerstvo financí ČR zvláštním
předpisem" navrhuji změnit na "...zvláštní
vyhláškou". Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano. Děkuji za tato upřesnění
panu poslanci Smělíkovi. Ještě někdo
se hlásí? Prosím, pan poslanec Hořínek.
Poslanec Milan Hořínek: Pane předsedající,
dámy.a pánové, po před obědním
vysvětlení pana ministra stahuji svůj návrh
na změnu v § 11 odst. a.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Hořínkovi. Kdo se
dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, jdu sem hrozně nerad, právě
tak nerad bych byl, aby se debata změnila v polemiku mezi
mnou a panem poslancem Bursíkem. Ale musím to říci.
To, co řešíme, jsou pozemkové úpravy
a ne územní řízení. To nelze
směšovat, to jsou dvě úplně jiné
věci. Argumentace, že tam musíme vložit
ministerstvo životního prostředí, protože
pozemková úprava je územní řízení,
je argumentace zcela chybná. To jsem považoval za
nezbytné říci.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil/.
Jestliže tomu tak není, dávám znovu
slovo poslanci Šabatovi. Ptám se ještě,
zda to jsou všechno sporné body, kdy bylo třeba
nějak zasáhnout do pozměňovacích
návrhů ve smyslu přesunu nebo změny.