Pátek 21. června 1991

Dále se dostáváme k § 13, který jsme se pokusili poněkud přeformulovat v rámci připomínky pana poslance Bursíka.

Pokud v rámci projednávání to bude povoleno a umožněno, měl by § 13 vypadat tak, že písmena a/ a b/ by měla splynout. Ve smyslu připomínky pana poslance Bursíka bude znít takto: Ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvem životního prostředí ČR zabezpečuje vazbu pozemkových úprav s územně plánovací dokumentací velkých územních celků a rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí okresních pozemkových úřadů. To je ve smyslu připomínky pana poslance Bursíka. Další písmena se pak posunou a přeznačí, vzhledem k tomu, že vypadlo písm. b/.

§ 14 - tam odmítáme připomínku pana poslance Smělíka. Tak jak jsem řekl v úvodu, je možné zde využít § 43 správního řádu a je možné účastníkům správního řízení poskytnout prozatímní úpravu, nebo-li jim na rok, na dva, umožnit hospodařit na určitém pozemku. Z těchto důvodů se domníváme, že není třeba tuto připomínku přijmout.

§ 15 - tam jsme přijali připomínku pana poslance Výborného, kde je nutné zrušit 2 zákony s federální účastí pro ČR a dále zrušit jeden zákon s platností pro ČR. Museli jsme poněkud upravit § 15, ale je to plně ve smyslu připomínky pana poslance Výborného. Jeho snahu upravit celý § 15 v plném rozsahu přijímáme.

Na závěr bych si dovolil říci, že naše stanovisko navrhovatele se plně shoduje s návrhy a s úpravami, které přijal dnes ráno národohospodářský výbor. Není mezi námi sporů a plně akceptujeme veškeré připomínky, které byly ráno projednány. Děkuji vám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi. Nyní, když dovolíte, páni poslanci a paní poslankyně, bych udělala přestávku na 1,5 hodiny. Začali bychom tedy ve 13 45 h. Ale chci vás poprosit, protože vím, že se dá dole jíst jen na směny, aby ti z vás, kteří budou již po jídle, se dostavili nahoru do státních aktů - velmi pravděpodobně bude tato místnost připravena k volbám a kandidátky během 3/4 h také. Tím bychom volební rytmus trochu uspíšili. Dále prosím, aby se členové koordinační komise pro ústavu dostavili ve 13 30 h do místnosti č. 120. Ještě vám chce něco říci pan místopředseda Vlach.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Jen upřesňující informaci kandidátky budou připraveny zhruba za 20 minut, tzn. měli bychom polední pauzu plynule využít k provedení prvního kola voleb.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Kdo se nají, prosím, aby šel volit. Faktická poznámka pan poslanec Hofhanzl.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Myslím, že by nám stačila hodinová přestávka.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Tady jde o to, že poslanci většinou tvrdí, že se nestihnou najíst v té velké jídelně. Ale pokud stihnou, v tom případě to měníme a budeme pokračovat ve 1315 h. /Jednání přerušeno./

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené kolegyně, vážení kolegové, zahajuji odpolední část našeho jednání s tím, že ve smyslu toho, jak jsme rozhodli včera hlasováním, budeme seznámeni se stanoviskem národohospodářského výboru k návrhu projednávaného zákona a se stanoviskem výboru pro životní prostředí a urbanismus. Stanovisko výboru pro životní prostředí a urbanismus přednese pan poslanec Květ, dal bych mu slovo ihned, s tím, že stanovisko národohospodářského výboru bude potom přednášet pan společný zpravodaj Šabata.

Poslanec Jan Květ: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, paní kolegyně a páni kolegové. Výbor pro ochranu životního prostředí a urbanismus podporuje všechny pozměňovací návrhy k návrhu zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, které podporuje národohospodářský výbor, jak to uslyšíte ve zprávě společného zpravodaje a jak jste to již vlastně také slyšeli v exposé pana ministra Kubáta. Navíc ještě podporuje některé pozměňovací návrhy další.

Jsou to tyto pozměňovací návrhy: v § 3 první pozměňovací návrh nově vložit odstavec 2 - je to pozměňovací návrh pana poslance Smělíka - s tímto odůvodněním. Jestliže bude přijato vyřazení dosavadního odstavce 2, náš výbor souhlasí, potom by zůstal necelý odstavec 1 a soudíme, že je užitečné specifikovat a upozornit na zvláštnost pozemkových úprav ve vodohospodářsky významných oblastech a chráněných krajinných územích z toho důvodu, aby byly při tvorbě pozemkových úprav náležitě brány v úvahu statuty těchto území.

V § 5 podporujeme pozměňovací návrh pana poslance Matějky k zařazení odstavce d) "Obce v jejichž územních obvodech jsou pozemky zahrnuté do pozemkových úprav" z toho důvodu, že zahrnutí obcí pouze pod písmeno b) "další fyzické a právnické osoby jejichž vlastnická nebo jiná práva k pozemkům mohou být pozemkovými úpravami přímo dotčena" nezahrnují všechny zájmy obcí. Tady jde především o zájmy vlastnické nebo jiná pevně stanovená práva, ale obce mají na pozemkových úpravách i jiné zájmy, jakožto účastníci řízení mají možnost se potom proti výsledku řízení odvolat. Jestliže by se obce účastnily řízení pouze jako přizvané strany k řízení, to znamená podle § 6 odstavce 3, nemají toto právo odvolací.

K § 8 - pozměňovací návrh poslance Květa, který doporučuje doplnit za slova "okresní pozemkový úřad" text "po projednání s referátem životního prostředí okresního úřadu", tento pozměňovací návrh náš výbor podporuje a to z toho důvodu, že tím se dává okresnímu referátu životního prostředí možnost být účasten přímo při tvorbě pozemkových úprav od samého počátku a přednostům okresních úřadu se ukládá již ze zákona přizvat referát životního prostředí svého úřadu k tomuto rozhodnutí. Souhlasíme s tím, co navrhl pan ministr Kubát, to znamená připomínky poslance Bursíka, tedy oba pozměňovací návrhy poslance Bursíka k § 9, přesunout do § 13. Odůvodnění již podal pan ministr Kubát. K § 10 - třetí pozměňovací návrh, to je pozměňovací návrh poslance Květa, náš výbor doporučuje stáhnout z pozměňovacího návrhu slova "zúrodňovací a" a ponechat "protierozní opatření". Protierozní opatření proto, protože jde o zásadní úpravy pozemkové, s ekologickým dopadem na ochranu půdního fondu, na které sám vlastník velmi často nebude mít dostatečné prostředky, a je povinností státu zajistit obnovení toho, co se s chválením státu bylo pokaženo.

K § 12 - náš výbor podporuje první i poslední pozměňovací návrh poslance Matějky, to znamená v odstavci d) za slova "sídelní struktury" atd. jak si můžete přečíst v návrhu, nakonec vložit text "o územních systémech ekologické stability krajiny" a to z toho důvodu, že se tím z úrovně převážně ryze proklamativní, jak to bude vymezeno v § 2, se uvádí do roviny prováděcí postulát, že pozemkové úpravy mají opravdu sloužit k posílení systému ekologické stability krajiny. Tím ovšem nevylučujeme podporu pozměňovacímu návrhu poslance Smělíka, který je uveden jako druhý mezi pozměňovacími návrhy k § 2.

Poslední pozměňovací návrh k § 12 posl. Matějky je nově zařadit odstavec i) o odborném dohledu, že často dobré úmysly se potom mohou plnit nedostatečně nebo nedbale a pozemkovému úřadu bylo mělo být uloženo ze zákona dohlížet na to, jak pozemkové úpravy jsou prováděny.

To je souhrnný názor výboru pro ochranu životního prostředí a urbanismus k zmíněným pozměňovacím návrhům.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji poslanci Květovi. Předávám slovo společnému zpravodaji poslanci Šabatovi.

Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové, v noci jsme vám připravili souhrn připomínek k tisku 285, to je ke. společné zprávě tří výborů, které projednaly návrh zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech. Tím jsme vám umožnili získat přehled o připomínkách vznesených k jednotlivým §. Byl bych rád, abyste při projednávání těchto připomínek, měli na zřeteli především kvalitu zákona, snažili se maximální možnou mírou tolerance přispět k jeho jasnosti a jednoznačnosti. U celé řady § bude celá řada variant a budete se muset rozhodnout pro nejlepší z nich. Rád bych navrhl, abychom přistoupili k projednání pozměňovacích návrhů a připomínek vzešlých na včerejším plénu podle jednotlivých §.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Jak mám rozumět vašemu návrhu na způsob projednávání? Abychom postupovali podle jednotlivých §?

Poslanec Miloslav Šabata: Podle jednotlivých § a uvnitř každého § by připomínky byly řazeny podle pořadí, v jakém byly předloženy.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Předpokládám, že bude vznesena faktická poznámka v tom smyslu, abychom zacházeli se společnou zprávou jako se součástí návrhu zákona.

Poslanec Ladislav Jakl: Vážená sněmovno, pane předsedající, k tomu, co jste říkal před chvílí, není třeba se vyjadřovat, protože jsme to včera odhlasovali. Domnívám se, že je třeba se vyjádřit k něčemu jinému.

Ve stanovisku pana ministra Kubáta zazněla možnost jiným způsobem zacházet s pozměňovacím návrhem kolegy Bursíka k § 9, než jak bylo navrženo v rozpravě a jak je ve stenografickém záznamu. Nyní v příspěvku poslance Květa bylo rovněž navrženo určitým způsobem modifikovat pozměňovací návrh k §10. Abychom vůbec po změnění těchto pozměňovacích návrhů mohli brát v úvahu hlasování, je nutno otevřít rozpravu, aby tyto návrhy vůbec mohly být podány.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za faktické upřesnění. Ptám se pana ministra Kubáta, zda chce jednou větou okomentovat to a otevřít rozpravu, abychom mohli pokračovat dále v projednávání.

Ministr zemědělství Bohumil Kubát: Ano.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Tím je otevřena rozprava. Domnívám se, že společný zpravodaj má v úmyslu vystupovat k jednotlivým pozměňovacím návrhům se stanoviskem národohospodářského výboru i s tím návrhem na ztažení nebo přesunutí jednotlivých pozměňovacích návrhů. Předávám mu slovo.

Poslanec Miloslav Šabata: Bude rozumné v jednom bloku uvést stanovisko ke všem pozměňovacím návrhům? Nebylo by lepší uvádět stanovisko při pojednávání jednotlivých §?

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Navrhoval bych, abyste uvedl ta stanoviska národohospodářského výboru, u kterých se budeme muset obrátit na jednotlivé poslance s tím, aby změnili text, případně aby souhlasili s přesunem. To musíme udělat teď. Pak musíme uzavřít rozpravu a začít hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Poslanec Miloslav Šabata: První problém je v § 9, kde poslanec Bursík navrhl zařadit odst. 4 a odst. 5. Domníváme se, že z hlediska zákona aby bylo lepší přesunout smysl těchto dvou odstavců do § 13. Během polední přestávky jsme projednávali s pracovníky legislativy. ČNR i s některými členy ústavně právního výboru předběžně s panem kolegou Bursíkem dohodnutou verzi úpravy § 13, ale bylo nám namítnuto, že rozhodovat může jenom ministerstvo jedno, a když budeme jeho rozhodnutí vázat na dohodu, takže nebude moci splnit lhůty, které jsou platné pro vyřízení odvolání v případě, že nedojde k dohodě. Z toho důvodu bylo doporučeno, aby v § 123 zůstala uvozovací klausule "po projednání s ministerstvem životního prostředí". Je to z těchto právních důvodů. Byl bych rád, kdybychom mohli takto pozměňovací návrh v § 13 formulovat a přistoupit na něj.

Poslanec Martin Bursík: Dámy a pánové, je to jistě nezvyklé - dohoda o uvozování dohody mezi ministrem a poslanci po ukončení rozpravy. Snažili jsme se vyjít vstříc a nepřipadalo mi důležité, zda bude přesunut obsah toho, co jsem chtěl říci, z § 9 do § 13. Mimo jiné došlo i k určitému snížení požadavků, které jsem formuloval ve své citaci. Jelikož nyní společný zpravodaj po rozhodnutí národohospodářského výboru navrhuje, aby můj původní návrh o tom, že ministerstva rozhodnou v dohodě změnit na původní a totiž "po projednání". Ztahuji tuto dohodu s panem ministrem a trvám na svých původních připomínkách, to je rozšíření odst. 4 a 5.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Prosím, pan poslanec Výborný se hlásí.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, dámy a pánové, hlásím se jen proto, že rozprava byla znovu otevřena. Domnívám se, že i pan společný zpravodaj by vyložil to, co chci říci teď. Jsem přesvědčen, že návrh pana poslance Bursíka je veden dobrou myšlenkou, ale že je právně naprosto neúnosný. To prostě nelze, aby bylo do zákona zařazeno, že odvolací orgán druhého stupně rozhoduje po dohodě s nějakým jiným orgánem. Tady je to buď a nebo. Buď tedy tím odvolacím orgánem je ministerstvo zemědělství jako pozemkový úřad druhého stupně, nebo tím odvolacím orgánem bude ministerstvo životního prostředí a rozhodne samo. Ale není možné dát do zákona, že dvě ministerstva se budou dohadovat o tom, jakým způsobem mají rozhodnout o odvolání. To je vyloučeno a já to s plnou zodpovědností říkám - jsem proti návrhu pana poslance Bursíka, ať už k odst. 4 nebo i k odst. 5, a tam zejména, paragrafu.9 předloženého návrhu. (Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, pan poslanec Bursík se hlásí o slovo.

Poslanec Martin Bursík: Po zkušenostech ze sněmovny plně respektuji právní erudici pana poslance Výborného. Nicméně jsem včera upozorňoval na to, že dochází k určitému překryvu kompetencí pozemkových úprav a územního plánování. Tím se může stát, že v odvolání se bude moci dotyčný subjekt rozhodnout, zdali se odvolá podle federálního zákona č. 50 k ministerstvu životního prostředí, čili tady se odvolá podle tohoto zákona k ministerstvu zemědělství. Protože jsem se domníval, že to by mohlo být zdrojem problémů, viděl jsem jako možné řešení tohoto kompetenčního sporu v tom, že by došlo k dohodě těchto dvou ministerstev. V tomto duchu také včera ministři vedli rozpravu. Chápu právní zdůvodnění, nicméně nevidím jiného východiska, nežli zakotvení této dohody.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Hlásí se pan poslanec Matějka.

Poslanec Jaroslav Matějka: Dovolte, abych využil znovu otevřené rozpravy k tomu, abych zjednodušil procedurální řízení při hlasování. Jsem nucen uznat, že pravdu má poslanec Výborný a svůj návrh na to, aby z § 12 byl vypuštěn bod b) o tom, že odvolacím orgánem proti rozhodnutí okresních pozemkových úřadů je ministerstvo, stahuji. Ministerstvo odvolacím orgánem zůstává. Děkuji Vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Tím je stažen z textu, který jsme dostali odstavec, který se týká § 12. (Pozn. stenografky: V dalším průběhu jednání.poslanec Matějka opravuje na § 13). Hlásí se poslanec Květ o slovo, potom paní poslankyně Röschová.

Poslanec Jan Květ: Abych učinil jednacímu řádu za dost, pozměňuji svůj pozměňovací návrh k § 10 takto - v témže odstavci navrhuje poslanec Květ vložit za slova "obnovu krajiny" text "protierozní opatření". Vypadávají tedy z mého pozměňovacího návrhu slova "zúrodňovací a". Původně jsem chtěl svůj pozměňovací návrh stáhnout celý, protože jsem usoudil, že v té nové dikci návrhu zákona ve smyslu společné zprávy jsou ta protierozní opatření zahrnuta, že budou podniknuta na náklady státu, ale výklad pana ministra Kubáta dnes před polednem ukázal, že tomu tak nemusí v každém případě být. Proto na tomto zkráceném pozměňovacím návrhu trvám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za toto upřesnění. Pod § 10 v textu, který je vlastně souhrnem pozměňovacích návrhů, se ve třetím odstavci škrtají slova "zúrodňovacích a" a text zůstává. V témže odstavci navrhuje poslanec Květ vložit za slova "obnovu krajiny" vložit text "protierozní opatření". Prosím, faktická poznámka.

Poslanec Jaroslav Matějka: Omylem jsem uvedl § 12 místo § 13. Moc se za to omlouvám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano. Paní poslankyně Röschová, pan poslanec Smělík.

Poslankyně Anna Röschová: Vážení kolegové, já bych chtěla velmi podpořit právní rozklad pana poslance Výborného. K obavě, kterou tady vznesl pan poslanec Bursík - domnívám se, že je lichá, protože pakliže se procesně bude rozhodovat podle zákona o pozemkových úřadech, bude odvolacím orgánem to ministerstvo, které bude v tomto zákoně. Pakliže se bude rozhodovat procesně dle stavebního řádu, bude odvolacím orgánem to ministerstvo, které je uvedeno ve stavebním řádě. Domnívám se, že tady nemůže dojít k žádnému překrývání.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Pan poslanec Smělík.

Poslanec Zdeněk Smělík: V § 5 jsem svým návrhem sledoval - jak jsem zdůvodnil - možnost do závorky uvedení zastupování vlastníka pověřenou osobou. Vzhledem k tomu, že to je v souladu se správním řadem, tento návrh stahuji, včetně uvedení v § 7. V § 10 odst. 1 svůj návrh upřesňuji v tom smyslu, že v textu "způsob úhrady stanoví ministerstvo financí ČR zvláštním předpisem" navrhuji změnit na "...zvláštní vyhláškou". Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano. Děkuji za tato upřesnění panu poslanci Smělíkovi. Ještě někdo se hlásí? Prosím, pan poslanec Hořínek.

Poslanec Milan Hořínek: Pane předsedající, dámy.a pánové, po před obědním vysvětlení pana ministra stahuji svůj návrh na změnu v § 11 odst. a.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Hořínkovi. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, jdu sem hrozně nerad, právě tak nerad bych byl, aby se debata změnila v polemiku mezi mnou a panem poslancem Bursíkem. Ale musím to říci. To, co řešíme, jsou pozemkové úpravy a ne územní řízení. To nelze směšovat, to jsou dvě úplně jiné věci. Argumentace, že tam musíme vložit ministerstvo životního prostředí, protože pozemková úprava je územní řízení, je argumentace zcela chybná. To jsem považoval za nezbytné říci.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Výbornému. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil/. Jestliže tomu tak není, dávám znovu slovo poslanci Šabatovi. Ptám se ještě, zda to jsou všechno sporné body, kdy bylo třeba nějak zasáhnout do pozměňovacích návrhů ve smyslu přesunu nebo změny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP