podle sněmovního tisku 273 a 312. Tento návrh
zákona by měl z pověření vlády
odůvodnit pan ministr zdravotnictví Martin Bojar,
jehož prosím, aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, dámy a pánové, dovolte, abych vás krátce seznámil s důvody, pro které žádáme o váš souhlas s návrhem dílčí novely zákona č. 33 z roku 1965, která pojednává o úhradě vznikající státu z úrazů, z nemocí z povolání a z jiných poškození na zdraví, zákona o tzv. regresivních náhradách.
Nový systém zdravotní péče, schválený vládou na sklonku minulého roku předpokládá, že od 1. července t. r. se budou postupně transformovat okresní ústavy národního zdraví a současně budou vznikat samostatné zdravotnické organizace s právní a ekonomickou subjektivitou.
Okresní ústavy národního zdraví jsou v současné. době základním článkem regresního řízení. Vzhledem k jejich transformačnímu procesu je třeba zabezpečit plynulý přechod regresní agendy na jiné, nově vznikající organizace. Proto se navrhuje, aby po ukončení činnosti okresních ústavů národního zdraví o regresních náhradách rozhodovaly v prvém stupni bez omezení, a další úkoly v tomto řízení, které dosud zajišťovaly okresní ústavy národního zdraví, převzaly určené zdravotnické organizace.
Návrh předpokládá, že zdravotnickou organizaci bude určovat okresní úřad. Dovolte, abych zdůraznil, že platnost právních předpisů, které upravují regresní náhrady, je časově omezena. Předpokládáme, že regresní činnost plně převezmou zdravotní pojišťovny, jejichž právní úprava bude vydána tak, aby mohly začít fungovat k 1. lednu 1992.
Další navrhované změny, jako např. zvýšení limitu regresních náhrad, má-li tyto náhrady hradit občan, prodloužení lhůty k vymáhání přiznané regresní náhrady, to vše vyplynulo z požadavků některých připomínkujících míst a institucí a jako opodstatněné byly námi do návrhu zahrnuty.
Současně s navrhovanou novelou zákona byl vypracován návrh provádějící vyhlášky. Protože však stávající vyhláška upravovala působnost orgánů regresního řízení, bylo nutné s ohledem na současné legislativní požadavky tato ustanovení převzít do zákona.
Vážené dámy, vážení pánové, tento předložený návrh novelizace se nedotýká - a to zdůrazňuji - základních principů uplatňování regresních náhrad. Jeho obsah vychází z aktuální potřeby zabezpečit výkon regresní agendy po zániku okresních ústavů národního zdraví a taktéž s ohledem na finanční potřeby našeho zdravotnictví. Musím upozornit na to, že z uplatňování regresních náhrad se vracejí značné finanční prostředky, které jsou dosahovány minimálními náklady na regresní aparát. Příjem regresních náhrad činí každoročně v ČR zhruba 180 miliónů Kčs a zcela nepochybně podle mého soudu bude v nejbližších letech tato suma dále stoupat. Tyto prostředky používají okresní úřady na účely stanovené regresními předpisy. Ty upřednostňují potřeby zdravotnictví. To odpovídá skutečnosti, že jednotlivá zdravotnická zařízení. v okresech nesou největší výdaje spojené s léčením úrazů a s vyrovnáním jejich následků. Je proto v zájmu jak pacientů, tak pracovníků ve zdravotnictví, aby zdravotnická zařízení alespoň z části si mohla kompenzovat nepříjemné následky dějů, které jsou regresními pochody nějakými způsoby kompenzovány.
Navrhovaná novela zákona byla projednávána velmi podrobně v příslušných výborech ČNR za účasti pracovníků ministerstva. S úpravami, které byly navrženy při těchto jednáních v plném rozsahu souhlasíme. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím společného zpravodaje výborů
pana poslance Loma, aby se ujal slova a odůvodnil nám
zprávu výborů.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, slyšeli jste zdůvodnění další novely zákona č. 33/1965 Sb., jako již třetí v pořadí protože zákon byl novelizován v roce 1966 a 1968. Tyto novely však věcně nejsou derogovány.
Smysl návrhů předpokládané novely tkví v nutném zabezpečení přechodného období, protože podle návrhu novely musí být zajišťování a rozhodování v regresním řízení určená nebo stanovená následnická organizace okresním úřadem.
Ústavně právní výbor ČNR, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR, národohospodářský výbor a výbor pro sociální politiku a zdravotnictví projednaly na svých schůzích v červnu 1991 vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů vznikajících státu z úrazu, z nemocí z povolání a jiných o regresních náhradách a doporučily, aby ČNR předložený vládní návrh schválila s úpravami, které jsou uvedeny ve společné zprávě, sněmovní tisk ČNR 312.
Navrhované úpravy jsou vesměs jednoduché, jenom si dovolím podat krátký komentář k zneužití omamných prostředků, které je navrženo nahradit slovy "jiných návykových látek než alkohol". Tato dikce vychází ze zákona ČNR č. 37 z 2. března 1989, kde je jasně taxativně stanoveno, že jinými návykovými látkami, než alkohol jsou omamné látky, psychotrofní látky, ostatní chemické látky, jejichž užívání může vyvolat závislost osob na nich, vede k poškození zdraví a vede k jiné toxikomanii než k alkoholismu.
Domníváme se tedy, že termín omamné látky je zúžením problematiky, a proto navrhujeme, aby bylo v novele zákon a uvedeno "jiných návykových látek".
Dále se chci zmínit o dvou návrzích, které nebyly přijaty a které jsou zahrnuty v nezařazených připomínkách. Je to k bodu 1, připomínky rozpočtového a kontrolního výboru, slova "zneužití omamných prostředků" nahradit zněním "pod vlivem jiných omamných prostředků". Vysvětlil jsem, že to stále zůstává v zužujícím návrhu. Dále rozpočtový a kontrolní výbor navrhl v 8 odst. 2 původního znění vložit za slova "nemoci z povolání" slova "a jiných onemocnění". Uvedené znění 8 odst. 2 platného znění zákona upravuje obecně případy, na které se použije výnosu získaného ze zaplacených regresních náhrad a současně stanoví, že těchto prostředků použije zejména na předcházení a léčení úrazů a nemocí z povolání. Navrhovaným zněním "jiné onemocnění" by se rozšířil tento výnos na Jakýkoli zdravotnický účel a byl by porušen smysl zákona, že tato regresní náhrada se má zase vrátit do rámce protiúrazového boje a boje proti nemocem z povolání.
Vážené dámy, vážení
pánové, doufám, že tato novela, která
je časově ohraničena, protože víme,
že v rámci transformace celého zdravotnického
systému od 1. ledna pravděpodobně bude upravena
regresní náhrada zákonem o všeobecné
zdravotní pojišťovně, čili tato
náhrada zákona má časově ohraničený
význam. Všechny připomínky, které
vzešly z jednání výborů a které
jsou zahrnuty ve společné zprávě a
slouží k tomu, aby smysl a význam novely byl
přesný a umožnil dát finanční
prostředky, získané z regresních dávek,
zpět do zdravotnictví do předem určených
oblastí. Jako společný zpravodaj, vážené
dámy a vážení pánové vám
předkládám tuto společnou zprávu
s návrhem, abyste ji po projednání i návrhem
přijali.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Otvírám rozpravu k tomuto návrhu zákona.
Písemně není nikdo přihlášen.
Ptám se, zdali se někdo chce přihlásit
do rozpravy.
Poslanec Libor Novák: Dámy a pánové,
omlouvám se, že bud u mít jenom technickou
připomínku, ale mám obavy, že se to
dostane do zákona a bude to češtinsky nesprávné.
Myslím si, že je třeba to uvést slovy
"jiných návykových látek než
alkoholu". Totéž ve stejném případě
v bodu 2.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Hlas z pléna:
Z místa stenografa nebylo rozumět.) Rozpravu tedy
uzavírám a prosím pana ministra, zdali si
přeje na závěr promluvit.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Když dovolíte,
poděkoval bych jenom za tuto alkoholickou diskusi a doufám,
že novela bude přijata. Jinak nepovažuji za nutné
dále prodlužovat jednání.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím společného zpravodaje.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane
předsedající, doufám, že češtinská
úprava bude provedena v legislativním odboru ČNR
a že tedy není třeba o těchto pozměňovacích
návrzích hlasovat.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Prosím
tedy, abyste navrhl způsob projednání společné
zprávy v případě hlasování,
což bychom mohli přes limit, který jsme si
dali, přece dnes projednat.
Poslanec Petr Lom: Předpokládám, že
by se mohlo dát sněmovně v úvahu,
zda chce hlasovat po jednotlivých pozměňovacích
návrzích, které jsou ve společné
zprávě, tisk 312, nebo zda se sněmovna rozhodne
o nich hlasovat jednotlivě. Můj návrh je
hlasovat an bloc.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je někdo jiného názoru? (Nikdo se nehlásil.) Budeme tedy hlasovat o návrhu pan a zpravodaje, který navrhuje, abychom hlasovali o společné zprávě a o všech připomínkách ve společné zprávě obsažených an bloc. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. (124) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (1)
Děkuji, je rozhodnuto, že hlasovat se bude o obsahu společné zprávy a o všech připomínkách, jež obsahuje an bloc.
Kdo je pro přijetí návrhu změn, jež obsahuje. společná zpráva - tisk 312 - nechť zvedne ruku. (123) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (3).
Obsah společné zprávy byl přijat.
Táži se, zda je možno hlasovat o návrhu ve znění společné zprávy. Jsou nějaké námitky? (Nebyly.) Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR, jímž se mění a doplňuje zákon č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů vznikajících státu z úrazů, nemocí z povolání a jiných poškození na zdraví podle sněmovních tisků 273, ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 312, nechť zvedne ruku. (131) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (2)
Děkuji. Konstatuji, že návrh zákona ve znění společné zprávy byl přijat.
Dovolte mi tři sdělení: první, že se schůze přerušuje, druhé sdělení, že zítra začíná schůze v 9.00 hod. a třetí sdělení, že klub Občanského hnutí zasedá hned po skončení schůze v místnosti č. 106.