Poslanec Bedřich Moldan: Pane prezidente, přibližně za rok, od 1. do 12. června 1992 se bude konat v brazilském Riu de Janeiru konference Spojených národů o životním prostředí a rozvoji. Bude to velice významná událost, která má vzpomenout dvacátého výročí Stokholmské konference o životním prostředí s jedním velmi významným rozdílem, že půjde o integraci životního prostředí a ekologického rozvoje. V Československu je zatím o této skutečně vrcholné konferenci málo známo. Beru to trochu i za svoji vlastní chybu, protože jsem byl zvolen mezi pět nejvýznamějších funkcionářů této konference a zdá se, že se málo podařilo informovat československou veřejnost o této události, ačkoli se předpokládá, že se jí účastní asi 170 vládních delegací a asi 70 z toho na nejvyšší úrovni, tzn. včetně hlav států. Pro Československo je to velice významná příležitost v této široké oblasti rozvoje a životního prostředí se uplatnit. Myslím, že bychom se nemuseli zastavovat nad tím, že jsme malá země, protože i malé země při přípravě této konference hrají velmi významou roli jako např. Singapur, který je aktivní a jeho zástupce je přímo předsedou přípravného výboru.
Chtěl jsem se vás zeptat, pana prezidente, jestli
by bylo možné počítat s tím,
že by se ve vašem velmi napjatém časovém
plánu našla možnost, abyste se osobně
této významné konference zúčastnil.
Prezident ČSFR Václav Havel: Já o
této konferenci vím, ostatně jí bude
předcházet konference sice ani tak slavná,
ale významná po pozítří, kterou
mám zahájit na zámku v Dobříši,
ministrů životního prostředí
všech evropských zemí, dále USA, Japonska
a Kanady. Mám nad ní záštitu a vím,
že bude konference v Riu de Janeiru, a pokud to bude možné,
rád bych na ni přijel. Dost ale pochybuji, že
to možné bude, protože, nemýlím-li
se pak termín, o kterém jste mluvil, je přesně
termínem, kdy se u nás budou volby, nebo to bude
krátce po volbách a já nevím, co se
bude dít, především nevím, jestli
budu v té době ještě prezidentem a nevím,
zda nebudu v této době mojí povinností
sestavovat novou vládu, podle výsledků voleb.
Těžko se mi tedy slibuje, že tam přijedu.
Budu-li mocí, rád přijedu do Rio de Janeira.
Poslanec Alois Válek: Vážený
pane prezidente, na svých cestách v zahraničí
jste navštívil také Kanadu v loňskem
roce. Tam jste se patrně také setkal se zástupci
tzv. Světové rady Slováků. Mě
by zajímalo, jak se díváte na jejich činnost,
nemyslím nyní teď na Slovensku, ale zda-li
by jejich politická činnost mohla mít vliv
na naše styky se zahraničím.
Prezident ČSFR Václav Havel: Máte
na mysli pravděpodobně Světový kongres
Slováků. Tato organizace sdružuje asi 120 různých
menších spolků, ale ne všechny krajanské
spolky jsou jejími členy. Tato organizace měla
svůj vývoj. Měla údobí, kdy
byla pro samostatné Slovensko, a měla údobí
velmi federalistické. Záviselo to hodně na
osobách, které stály v čele, i na
mnoha dalších okolnostech. Nyní je jejím
předsedou pan Šťastný, známý
hokejista, a jak jsem vyrozuměl, on byl nedávno
na Slovensku, a jak jsem vyrozuměl z jeho vystoupení,
je dost velkým příznivcem slovenské
samostatnosti. Nevím to ale přesně, nebyl
jsem přítomen žádnému jednání
s ním a nerad bych tedy byl brán za slovo. Předtím
byl předsedou reverend Tóth a ten prodělal
určitý vývoj, abych tak řekl, v době
naší návštěvy v Kanadě jeho
vývoj kulminoval v takovém federalistickém
slova smyslu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, pan poslanec Čapek, připraví
se pan poslanec Sedláček a pak pan poslanec Lom.
Poslanec Miroslav Čapek: Vážený
pane prezidente, jak jste se zmínil, v současné
době vrcholí jednání mezi Československem
a Spolkovou republikou Německo o čs.-německé
smlouvě, což je zcela nepochybně otázka
velmi citlivá. Nedomníváte se, zda především
s ohledem na význam této smlouvy by se obě
národní rady, ale především Česká
národní rada, neměla mít možnost
se s touto smlouvou blíže seznámit, resp. vyjádřit
se k jejímu obsahu, před jejím podpisem a
následnou ratifikací? I když, Jak bylo řečeno,
jde o velmi citlivou otázku, měla by být
veřejnost s přípravou smlouvy podrobně
seznámena a to i přes opačný názor
pana ministra Dientsbiera. Děkuji vám.
Prezident ČSFR Václav Havel: Myslím,
že jedním z takových základních
principů politiky je přesně "timovat"
věci. Samozřejmě, že tu smlouvu musí
posoudit nejen Federální shromáždění,
nejen Česká národní rada, nejen Slovenská
národní rada, ale veškerá veřejnost,
to je jasné, ale musí se rozpoznat přesně
okamžik, kdy je ta pravá chvíle, aby se veřejnosti
ta věc dala k posouzení. Jako autor a jako spisovatel
vím, jak jsem neměl rád, když mně
někdo četl rozepsanou hru, dokud ještě
není hotova. Ať ji každý posoudí
a ať mně jí třeba hodí divadla
na hlavu jako špatnou, to je všechno v pořádku,
ale musí být dopsaná, a nenávidím,
když mně někdo kouká přes rameno
a já něco píši, škrtám,
přepisuji apod., že. To je jakýsi proces tvorby
a v pravou chvíli, až něco ti tvůrci
té smlouvy stvoří, tak to teprve mají
předložit veřejnosti, a předkládat
rozepsaný rukopis ničemu nepomůže.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, prosím pana poslance Sedláčka,
připraví se poslanec Lom.
Poslanec Michal Sedláček: Vážený
pane prezidente, minulý týden na návštěvě
Spojených států ministr obrany Luboš
Dobrovský jednoznačně prohlásil, že
československo nemá zájem stát se
členem Severoatlantické aliance a že o vstup
do NATO nebude usilovat. Měl jsem pocit, že československá
zahraniční politika již přestala tolik
akcentovat dříve tak vyzdvihovaný helsinský
proces, který jistě je perspektivní, ale
pro aktuální bezpečnostní situaci
naší země nerealistický. Domníval
jsem se, že ČSFR po vaší návštěvě
v sídle NATO najde daleko bližší vztah
k této organizaci a perspektivně bude žádat
o vstup do této organizace, která jako jediná
je jednoznačným garantem bezpečnosti a míru
v Evropě. Chtěl bych se tedy zeptat, zda budeme
jako ČSFR žádat o členství v
NATO a pokud ne, tak proč. A druhá moje otázka
směřuje ke státoprávnímu jednání,
v Kroměříži jste navrhl ratifikaci federální
Ústavy národními radami. Chtěl bych
se zeptat, zda jste si vědom toho, že tento prvek
je prvkem typicky konfederativní, a nemůžeme
hovořit o československé federaci. Jste si
vědom toho, že ČNR již několikrát
odmítla zpochybňovat svéprávnost FS
a ratifikace federální smlouvy by takovým
zpochybněním jistě byla. (Potlesk.)
Prezident ČSFR Václav Havel: Tak pokud jde
o NATO, panuje takový obecně rozšířený
omyl, že NATO je spolek, kam se posílají přihlášky
a kam berou prostě toho, kdo se tam přihlásí.
Tak tomu není. NATO vyzývá země, které
z těch či oněch důvodů politických,
geopolitických a jiných jaksi sezná jako
způsobilé být jeho členy, nebo o něž
má zájem, a pak nastává jaksi složitě
jednání a pak se eventuálně ta země
stane členem NATO. Není tedy tomu tak, že my
klepeme na nějaké dveře, které nám
nikdo neotvírá nebo že naopak jsme uraženi
a na ty dveře neklepeme, je to trochu všechno jinak.
Ale v každém případě my s NATO
udržujeme dobré svazky, jsme domluveni na systému
spolupráce a ta budoucnost je otevřena. Tady se
otvírá mnoho různých možností.
Lze si představit, že bude vytvořena jakási
instituce asociačních dohod s NATO, lze si představit
jakousi politickou smlouvu s NATO, aniž je ta země
členem její vojenské struktury, těch
alternativ je mnoho, záleží na budoucím
evropském vývoji. Zatím v těch všech
úvahách hraje velkou roli to, že západní
politici při tom zatím velmi nepřehledném,
křehkém a nejasném vývoji v Sovětském
svazu nechtějí provokovat Sovětský
svaz, kde mnoho lidí ještě vnímá
NATO jako svého nějakého hlavního
protivníka, čili nepřítele, nechtějí
provokovat nějakým expandováním na
východ a přibližováním se k jeho
hranicím atd. atd., tady je také otázka kompatibility
vojenských systémů, velitelských a
komunikačních apod. Stát se normálním
členem NATO by mimo jiné stálo asi 100 mld
korun, že ano, zkrátka a dobře není
to tak jednoduché, jak si občas novináři
nebo veřejnost myslí, totiž že tam máme
poslat přihlášku, a pak bude klid a bezpečí.
K té druhé otázce, za prvé není,
alespoň z toho, co já jsem se dozvěděl
z oblasti ústavního právnictví, není
pravda, že jen a jen konfederativní princip je charakterizován
tou následnou ratifikací, pokud vím, to existuje
i u jiných federativních států. To
za prvé a za druhé, v tomto případě
by nešlo o trvalý institut následné
ratifikace, ale pouze o zcela mimořádný akt,
takový jakýsi výjimečný, který
zdůrazňuje tu historičnost tohoto okamžiku,
že vlastně poprvé se ta federace zakládá
na vskutku demokratickém základě, že
začíná jakási nová éra,
že začíná éra, kdy vlastně
naprosto svobodně občané dvou republik, resp.
dva národy a národní menšiny se rozhodly
žít ve svobodném státě. Vždycky
dosud v celých dějinách Československa
tu byly jakési přímé či nepřímé
tlaky tím či oním směrem, je to chvíle
taková mezní, mimořádná a já
si umím představit, že pro tuto mimořádnou
chvíli přijímání té
demokratické Ústavy lze, zvláště,
je-li to tak intenzivní a kolektivní vůle
celé slovenské reprezentace, lze si představit
jako legitimní, mimořádný způsob
přijímání Ústavy, to znamená,
že tu Ústavu vytvoří a přijme
Federální shromáždění,
ale účinnosti nabyde po jakémsi imprimátu
apod., to se dělá u každého zákona,
že vám to posílají a vy se k tomu vyjadřujete
a posíláte to zpátky, ale takovouto ratifikaci
rozumím jako ano nebo ne. Tam už se o to nejedná,
prostě buď se to stvrdí a v případě,
že ne, kdyby náhodou nějaká národní
rada, což není dost dobře možné,
protože to všechno musí být předem
předsjednáno, kdyby řekla k té ústavě
Federálního shromáždění
ne, pak je to zřejmě důvod k referendu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Loma, připraví
se pan poslanec Giňa.
Poslanec Petr Lom: Pane prezidente, já bych se chtěl
zeptat a vrátit se k otázce bezpečnosti.
Zajisté každý vedoucí vůdčí
politik se snaží zabezpečit svůj stát.
V této souvislosti se tady hovořilo o smlouvách,
o budování armády, ale jsou jistě
i tací politici, kteří kladou nemenší
důraz na proces integrace. Mě by v této souvislosti
zajímalo, jaké integrační kroky ve
větším geografickém celku v Evropě
má Československo před sebou. Míním
tím i civilní aspekt evropské integrace,
které bychom mohli v bezprostřední budoucnosti
očekávat.
A jestli dovolíte druhou podotázku, o vás
je známo a vysoce oceňujeme, že jste se snažil
do podvědomí světového vnést
Československo jako zemi s určitými morálními
hodnotami, s určitým kreditem, které chce
navázat na myšlenkové bohatství první
republiky. Zajímalo by mě, jestli tato snaha je
i mezinárodně oceňována, resp. jestli
jsou nějaké konkrétní na ni odezvy.
Děkuji.
Prezident ČSFR Václav Havel: Na tu druhou otázku je odpověď věru snadná. To, co máte na mysli, takový akcent na kulturnost, duchovnost, mravnost politiky a vůbec společenského života a státního života, takový akcent je nejen v zahraničí oceňován, ale je tam dokonce oceňován daleko více než doma, a je tam možná i přeceňován. Pokud jde o integrační k roky, já jsem vlastně o nich v jistém smyslu o všech mluvil, ta asociace s Evropským společenstvím je možná, řekl bych, daleko důležitější než cokoli jiného, možná nejdůležitější, to je opravdu integrační krok, to je krok nesmírně důležitý, s bezpečnostně velmi konkrétními důsledky pro naši zemi. Dále, koordinace s Maďarskem a Polskem, která se velmi dobře a slibně vyvíjí, to je svého druhu také integrační krok. Nová tvorba všech těch bilaterálních smluv, t.j. integrační krok, angažmá v mnoha jiných iniciativách a procesech, angažmá v Helsinském procesu, podpora ideje Mitterrandovy Evropské konfederace, podpora integračních projektů v určitých specializovaných oblastech, jako např. na té nadcházející konferenci ministrů životního prostředí mají být vzneseny československou stranou určité náměty k integraci evropské v oblasti ekologické.
Toto všechno děláme, ale i ta normální
politická spolupráce, vytváření
nových vztahů a podepisování určitých
politických smluv s určitými evropskými
zeměmi i dalšími zeměmi, i to je svým
způsobem přibližování. I to jsou
krůčky na cestě k tomu, abychom se stali
normální legitimní součástí
demokratického prostředí, demokratické
Evropy, ale samozřejmě je to proces, který
nějakou dobu trvá. Můžeme být
zneklidněni, že to jde pomalu, ale je tomu prostě
tak. Já vám dám jeden malý příklad.
Já jsem si v lednu 1990 bláhově myslel, že
v červnu, tzn. zhruba v době voleb, budou ulice
našich měst rozkvetlé privátními
obchůdky, různými bistry, pekařstvími,
butiky apod. Nic takového samozřejmě nebylo
v červnu, ale teď již to trochu začíná
být. Prostě o rok jsem to špatně odhadl.
To říkám Jako ilustraci toho, že ono
to bohužel všechno trvá déle, než
bychom chtěli. Sedí tu pan ministr Ježek, zajisté
vám potvrdí, že by byl rád, kdyby
privatizace šla rychleji než jde.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Giňu. Připraví
se pan poslanec Karas a po něm pan poslanec Štindl.
Poslanec Ondřej Giňa: Vážený
pane prezidente, já bych chtěl této příležitosti
využít k tomu, abych vám poděkoval jménem
Rómů v naší zemi za to, že jste
se osobně rozhodl přesvědčit o tom,
jak vypadá život v rómských osadách
na Slovensku. Celá tato otázka Rómů
se v poslední době komplikuje a já si myslím
a chtěl bych vyslovit naději, že bude-li váš
zájem o tuto otázku trvat, že váš
zájem ji může posunout k úspěšnému
řešení.
Prezident ČSFR Václav Havel: Já vám
děkuji. Můj zájem bude trvat. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan poslanec Karas, připraví se pan poslanec
Štindl, po něm paní poslankyně Němcová.
Na nikoho z vás jsem nezapomněla.
Poslanec Jiří Karas: Vážený
pane prezidente, paní předsedkyně, paní
a pánové, já bych se vás chtěl
dovolit, pane prezidente, poprosit o vysvětlení.
Náš i zahraniční tisk a četní
krajané přijíždějící
k nám na návštěvu staré vlasti
tvrdí, že pokud se týče personálního
obsazení na našich zastupitelských úřadech
se po listopadové revoluci r. 1989 prakticky nic nezměnilo.
Že kromě toho, že došlo k výměně
jistého počtu vyslanců a velvyslanců,
základní personální obsazení
zůstává nezměněno. A že
právě naopak část těch, kteří
v důsledku svého těsného provázání
se starým režimem museli opustit své úřady,
se opět do nich znovu vracejí.
Prezident ČSFR Václav Havel: Není
tomu tak. Byli ve většině zemí světa
- my máme diplomatické styky asi s 80 zeměmi
a myslím asi v 70 nebo kolik, prostě ve většině
zemí byli vyměněni velvyslanci. Většina
velvyslanců nebo vyslanců si vyměňuje
postupně obsazení svých vyslanectví.
Ve všech zemích, v nichž já jsem byl,
byli noví lidé. Prostě není to pravda,
že to všechno je v rukou starých lidí.
Na druhé straně bych rád zdůraznil,
že se velmi těžko nalézají ti noví.
V diplomatických službách je, nemýlím-li
se, asi 1000 lidí a kde vzít najednou 1000 mladých,
čistých, zároveň profesionálně
kvalifikovaných diplomatů, kteří jsou
bez jakékoliv skvrnky na své minulosti. To bude
možná za 5 let. Ale v tuto chvíli ti lidé
nejsou. Je třeba z těch, co sloužili za doby
předchozího režimu, ty, kteří
nemají vyloženě nějaký škraloup
nebo podobně, je tam podržet, dokud nebudou noví.
Nemají se prostě kde vzít. To je určitá
profesionální práce, která má
své požadavky a v mnoha případech jsme
poslali jako velvyslance lidi, kteří nikdy neměli
s diplomatickou službou nic společného. Jsou
to možná naši nejlepší velvyslanci.
Nicméně i oni se museli půl roku intenzívně
připravovat, i oni museli mít jakési předpoklady
a hlavně - takových lidí zas tolik není.
Těch máme pět nebo deset, kde bylo možno
udělat velvyslance někoho, kdo byl předtím
třeba spisovatelem nebo herečkou, že, ale takových
případů mnoho není. Je třeba
počkat nejméně 2 - 3 roky, než se vyškolí
a vyroste generace diplomatů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu prezidentovi za odpověď a chci
vás upozornit, že pan prezident má ještě
10 minut času. Předpokládám váš
souhlas s tím, že podle toho, jak jste se hlásili,
budu vyvolávat ještě poslance, na které
dojde, do té doby, než bude čas vyčerpán.
Jiné spravedlivé řešení nevidím.
Takže prosím pana poslance Štindla, připraví
se paní poslankyně Němcová.
Poslanec Karel Štindl: Vážený pane
prezidente, mně naštěstí pro ostatní
zbyla jediná otázka, na kterou se chci optat. Pokusím
se ji formulovat. Je znám váš akcent na mravní
stránku i v zahraniční politice. Jaký
je váš dnešní názor na takové
věci, jako např. pokus prodávat značně
velkou masu tanků státům, kde je to velmi
problematické. Naposledy šlo o Syrii.
Prezident ČSFR Václav Havel: Jsou na mysli
tanky pro Syrii? (Ano.) Myslím, že fakt, že vůbec
se o tomto jednalo a že nastala taková reakce, jaká
nastala, tento fakt byl velmi dobrý. Protože všem,
kteří neustále tvrdí, že bychom
mohli do nějakých zemí tanky prodávat,
že bychom je mohli přece jen vyvážet,
že bychom nemuseli s tou konverzí tak pospíchat,
že to není pravda, že to je politicky neúnosné
vyvážet tanky tam či onde, pro všechny
tyto lidi to byla sprcha. A jsem rád, že ta sprcha
byla.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu prezidentovi za odpověď. Prosím
paní poslankyni Němcovou. Připraví
se pan poslanec Jakl.
Poslankyně Helena Němcová: Pane prezidente,
dovolte mi dvě otázky. Hned po listopadu nám
jednotlivé Skandinávské země nabídly
atraktivní projekty spolupráce, kterých jsme
se chopili, nechali jsme je spadnout na stůl a velice dobře
se rozvíjejí na Slovensku. Zajímá
mě, jestli teď, při vaší cestě
po Skandinávských zemích se něco z
toho nebo z nějakých nových projektů
přijalo. Druhá otázka - Ta mně leží
víc na srdci: zmínil jste se už teď
o integračních krocích maďarsko - československo
- polských. Já osobně mám pocit, i
když třeba pan premier Pithart svou první cestu
jako premier podnikl do Maďarska, i když ta druhá
polovina osmdesátých let vypadala, že tady
se máme od čeho odrazit, že ta spolupráce
začíná už dřív a dobře,
mám pocit, že to vázne. Zajímavá
věc je jedna. Slováci prostřednictvím
nebo z iniciativy svého ministerstva zahraničí
velice intenzivně rozvíjejí spolupráci
přes nás, pokud jde o hranice s Německem,
Rakouskem. Pokud jde o nás, my do toho Maďarska nijak
necílíme. Kupříkladu do teďka
nemáme kulturní smlouvu. Nemáme další
podklady pro spolupráci. Zrovna tak jsme na tom ve vztahu
Čechy - Podkarpatská Rus a Ukrajina. Měli
bychom tam dost zájmů a bylo by třeba navazovat
kontakty. Ale to je přes Slovensko a mám pocit,
že to, co dělají Slováci přes
nás, my do těchto zemí nepěstujeme.
Pokud se přijede do Budapešti, stačí
zajít třeba do našeho kulturního střediska
a pochopíme, že tam jsou doma opravdu jenom Slováci.
Já to vidím takhle a vás prosím o
pohled takříkajíc z perspektivy federální
a "hradní".
Prezident ČSFR Václav Havel: Já se domnívám, že čím je někdo někomu blíž, tím má s ním těsnější vztahy. Nedivím se tomu, že vztahy slovensko - rakouské nebo slovensko - maďarské jsou těsnější. Vždyť si uvědomme, že to je vlastně z Bratislavy do Vídně skok. Na tom samotném bych nic špatného neviděl. A pokud je tomu opravdu tak, že Slováci jsou průraznější a energičtější, tak potom ovšem to je námitka, která padá na adresu spíše české strany, české vlády, ČNR nebo českých orgánů. Z hlediska československého si myslím, že si musíme zvykat na to, že ty dvě republiky budou mít v určitých sférách svoji samostatnou iniciativu, samostatnou aktivitu. Některá bude aktivnější víc, některá míň, některá tam, některá onde. To patří k nové demokratické federaci, kterou utváříme. Nevím, co bych k tomu víc řekl.
Pokud jde o Skandinávii, tam vedli různá
důležitá jednání ministři
o konkrétní pomoci, o konkrétních
projektech, o konkrétních investicích a spolupráci.
Já jsem sice navštívil lecjaké prostředí,
i podnikatelské i podobně, ale mým úkolem
nebylo projednávat konkrétní kontrakty apod.,
jenom tomu tak trochu patronovat politicky. Z toho, co vím
od místopředsedy vlády Valeše i od republikových
ministrů, kteří s námi byli, tak tam
mnoho konkrétních věcí projednali.
Zda se ty věci uskuteční v tom rozsahu, v
jakém byly domluveny, kdy se uskuteční, to
záleží na nás samotných.