Úterý 23. dubna 1991

Poslanec Karel Štindl: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, omlouvám se, že také chvíli zdržím. Je to tím, že přestávka byla více méně určena proto, aby se kluby dohodly. Budu velmi stručný. Klub LDS se domnívá, že o nejdůležitějších věcech, o kterých se tu velmi dlouho mluvilo, nejlépe motivovaný a odůvodněný návrh přednesl poslanec Benda za KDU. LDS tento návrh bude podporovat.

Druhá věc - nerad bych, aby vznikl naopak dojem, že všichni poslanci v této sněmovně jsou přesvědčeni o tom, že členové obecních zastupitelstev jsou jaksi o moc větší diletanti, jak jsme my. Když říkám my, tak myslím jen poslance LDS. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pan poslanec Květ.

Poslanec Jan Květ: Vážený pane předsedající, vážená vládo, já bych zde chtěl poděkovat panu ministru Ježkovi za jasné vyložení stanoviska včetně jeho poslaneckého stanoviska k § 4, týkajícího se převedení domovního fondu do majetku obcí. Jakkoliv chápu jeho stanovisko, které je pochopitelné z hlediska centra, že privatizace domovního fondu bude snazší, jestliže zůstane tak, jak je, tj. při okresech, tak myslím, že v praxi by to bylo naopak obtížnější, protože okresní podniky bytového hospodářství jsou často, mírně řečeno, velmi byrokratické struktury. A jestliže ten majetek převedeme na obce, umožníme privatizaci rychlejší a účinnější. Takže proto bych z praktického hlediska, rozhodně ne z odporu k privatizaci domovního fondu, podporoval návrh vládní a doporučuji to i ostatním. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo další do rozpravy k tomuto bodu? Písemná přihláška zde není, pokud ne, tak rozpravu k tomuto bodu uzavírám. Než se zeptám pana společného zpravodaje na jeho další návrh, chtěl bych konstatovat, že v rámci rozpravy padly dva návrhy, které se svou podstatou neblíží předmětu našeho jednání, to jest paní kolegyně Marvanové, v tom smyslu, aby byl rozšířen program o bod, jímž bude jednáno o návrhu usnesení ČNR, jímž zavážeme vládu k vypracování zásad bytové politiky, čili něco v tom smyslu - parafrázuji, necituji. Dále pak návrh, který v závěru rozpravy přednesl pan poslanec Jakl. Rovněž by to měl být návrh na rozšíření programu našeho jednání o bod, jímž ČNR bude apelovat na Federální shromáždění o přijetí zákona o hospodaření obcí. Ale to jsou věci, o nichž budeme jednat až po skončení tohoto bodu. Říkám to jen pro úplnost, a teď bych se rád zeptal pana zpravodaje, jaký má návrh zejména časový a věcný a procedurální k dalšímu jednání.

Společný zpravodaj, poslanec Jan Růžička: Já bych navrhoval, pane místopředsedo, udělat teď 90 minutovou přestávku, aby se mohl sejít garanční výbor projednat všechny připomínky a pozměňovací návrhy a po přestávce pokračovat v jednání o těchto připomínkách.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ptám se, jsou nějaké zásadní námitky proti tomuto návrhu pana zpravodaje? Pokud nikoliv - pan poslanec Kraus.

Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající, já se domnívám, že těch připomínek bylo tolik, že bude stačit 90 minut, ale stejně tak si myslím, že schvalování těch návrhů by trvalo také dlouho, takže by bylo mnohem lepší, kdyby zpravodaj i garanční výbor měli noc na zpracování konkrétního materiálu a ke hlasování se přistoupilo až zítra ráno.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Čech s jiným návrhem?

Poslanec Vladimír Čech: Mám určité obavy vzhledem k tomu, co nás všechno čeká. Zřejmě všechno nestihneme projednat do konce týdne. Doporučuji proto, abychom šetřili časem a dali šanci garančnímu výboru, aby toto projednal a pokračovali jsme v jednání ještě dnes a to tak dlouho, dokud to půjde. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Zdá se, že se dohodou mezi předsedou garančního výboru, společným zpravodajem a možná ještě někým dalším dospělo ke kompromisu.

Poslanec Petr Kozánek: Žádám členy rozpočtového a kontrolního výboru, aby se sešli v místnosti č. 106. Předpokládám, že nám hodina na zpracování bude stačit. Sešli bychom se tedy v 19 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, přerušuji tedy schůzi - sejdeme se v 19 hodin, kdy schůze bude pokračovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Paní poslankyně a páni poslanci, vy, co jste tady uvnitř i vy venku. Nyní jsme se mezi sebou, mezi poslaneckými kluby dohodli, že s ohledem na to, že rozpočtový výbor stále zasedá a zatím je v nedohlednu, kdy skončí toto sezení, schůzi přerušíme a budeme pokračovat zítra ráno v 9.00 hod.

Prosím vás, tedy počkejte, pokud jste ještě neodešli, teď pan předseda výboru říká, že již brzy jejich jednání skončí, tak tedy dobře, podívejte se na zprávy o Slovensku a nastupte potom do sněmovny. Nebudeme jednat déle než do 21.00 hod.

(Jednání opět přerušeno v 19.30 hod.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Žádám skrutátory, aby orientačně zjistili, zda je nás náležitý počet. (127) Dostávám informaci od kolegů, že byla dána informace v tom smyslu, že se máme rozejít. Domnívám se, že bychom měli jednat.

Poslankyně Jaroslava Moserová: Paní předsedkyně nejdříve řekla, že schůze skončí, ale ihned potom sdělila, že se po televizních zprávách sněmovna sejde, ale že nebudeme jednat déle než do 21 hodin.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dovolím si požádat představitele klubů o stanovisko k tomu, zda se má jednat déle nebo ne. Myslím, že se jednat má. (Potlesk.) Mohl by se někdo ze zástupců klubů ujmout slova.

Poslanec Ivo Svoboda: Vzhledem k tomu, že 127 lidí je necelá 2/3 této sněmovny a je to klíčový zákon, byla tam obrovská spousta protisměrných pozměňovacích návrhů, náš výbor nad tím seděl déle než počítal, za naši poslaneckou skupinu bych chtěl navrhnout přerušení a pokračování zítra v 9 hodin.

Připomínka z pléna. Navrhuji spočítat, kolik je nás ve sněmovně.

Poslanec Vladimír Čech: Stanovisko naší skupiny je takové, že by nebylo korektní pokračovat v tomto jednání. Jestliže jednou bylo vysloveno, že mají poslanci jít domů, znamená to, že někteří odešli. Nedá se nic dělat. Rozhodně by to mohlo zvrátit průběh tohoto hlasování.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové, je pravda, že paní předsedkyně oznámila, že schůze končí, ale vzápětí, než by kdokoliv stačil odejít, sdělila, že schůze bude pokračovat. Poslanec Svoboda ale vznesl procedurální návrh, aby schůze skončila. Domnívám se, že o tomto návrhu musíme hlasovat.

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážení kolegové, připojuji se k názoru poslance Výborného. Za náš klub mohu říci, že nás čeká projednávání celé řady zákonů týkajících se státoprávního uspořádání. Jsme pro projednávání.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Navrhuji hlasování o tom, zda máme ve schůzi pokračovat nebo ne. Žádám ty z nás, kteří jsou pro pokračování schůze, aby zvedli ruku. (100) Kdo je proti? (34)

Zdržel se hlasování? (26) Konstatuji, že je přítomno 160 poslanců. Budeme pokračovat dále.

Dovolte, abych se dotázal společného zpravodaje na jeho návrhy ohledně hlasování o návrzích změn. Mám tím na mysli ty, které obsahuje společná zpráva i ty, které byly vzneseny z pléna.

Měl jsem na mysli to, abyste se vyjádřil i k návrhům změn, které vzešly ze společné zprávy, o níž se musíme rozhodnout, zda budeme hlasovat en bloc. V tom případě zpráva odhlasovaná en bloc bude vylučovat některé později vznesené návrhy z pléna. Další možnost navrhuji, aby se hlasovalo o návrzích, které obsahuje zpráva jednotlivě.

Poslanec Jan Růžička: Navrhuji, aby se o společné zprávě hlasovalo en bloc.

Poslankyně Hana Marvanová: Navrhuji hlasovat jednotlivě.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Navrhovala bych, aby se o pozměňovacích návrzích, které vzešly dnes z pléna, hlasovalo jednotlivě a abychom pak uvážili, zda o společné zprávě nemůžeme hlasovat en bloc. Některé pozměňovací návrhy budou působit změny ve společné zprávě.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dovolte, abych v tomto případě nabádal k rozvážnému projednání této procedury. Zpravodaj navrhl, aby se hlasovalo o společné zprávě en bloc. Padl zde opačný návrh o tom, zda hlasovat o společné zprávě en bloc. Chce pan zpravodaj k tomu podotknout nějaké odůvodnění.

Poslanec Jan Růžička: Vzhledem k vysvětlení, které podala paní předsedkyně, navrhuji, aby byl zvolen ten postup, aby o pozměňovacích návrzích, které byly podány v průběhu jednání, se hlasovalo jednotlivě a pak o společné zprávě en bloc.

Poslanec Josef Veselý: Navrhoval bych, aby se o společné zprávě hlasovalo jednotlivě, protože např. nesouhlasím s tím, že vypadlo z § 2 katastrální území.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pan poslanec navrhl, aby se o společné zprávě hlasovalo jednotlivě, nikoli en bloc. Zdá se, že budeme hlasovat o tom, zda o společné zprávě výborů budeme hlasovat en bloc nebo jednotlivě, sledujíce návrh pana společného zpravodaje. Prosím tedy ty z poslanců, kteří jsou pro to, aby se hlasovalo o společné zprávě en bloc, nechť zvednou ruku! (Hlasování.) Děkuji. Zdá se, že je to tak malá menšina, že nebudeme počítat hlasy. Výsledkem tohoto hlasování je, že o společné zprávě budeme hlasovat jednotlivě. Prosím pana společného zpravodaje, aby přednesl vždy každý návrh, o kterém budeme hlasovat. Mám tu na mysli návrh ze společné zprávy.

Poslanec Jan Růžička: Návrh společné zprávy zní: v § 2 a 3 sloučit do jednoho § 2 následující znění: odst. 1 - Do vlastnictví obcí dnem účinnosti tohoto zákona přecházejí nezastavěné pozemky a stavby s pozemky tvořícími se stavbou jeden funkční celek, které obce vlastnily ke dni 31. prosince 1949, pokud jsou ve vlastnictví České republiky a nepřecházejí do vlastnictví obcí podle 1.

Odst. 2 - Pro účely tohoto zákona se za zastavěné pozemky považují též

a) pozemky tvořící se stavbou jeden funkční celek,

b) pozemky, na nichž bylo na základě pravomocného stavebního povolení započato se stavbou.

Odst. 3 - Je-li právním nástupcem obce zaniklé po 31. prosinci 1949 jediná obec, přechází věc do jejího vlastnictví. Je-li právních nástupců více, přechází věc do jejich podílového spoluvlastnictví rovným dílem.

Dosavadní § 3 se vypouští a následující paragrafy se přečíslují.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Jednu faktickou poznámku chce vznést poslanec Rozlivka.

Poslanec Vladimír Rozlivka: Myslím, že máme každý text před sebou a není tedy třeba paragrafy číst, jenom o nich hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Nicméně tento návrh změny byl přečten, a proto nechám o změně hlasovat.

Kdo je prosím pro návrh změny, kterou přednesl ve společné zprávě výborů pan společný zpravodaj, nechť zvedne ruku! (107) Děkuji.

Kdo je proti? (10) Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (43) Děkuji.

Tento návrh změny ze společné zprávy byl přijat. Prosím pana zpravodaje.

Poslanec Jan Růžička: § 4 - teď si nejsem jist, zda pokud pozměňovací návrh nepřečtu, zda můžeme hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Není třeba číst, můžeme hlasovat. Pan poslanec Mašek má faktickou poznámku.

Poslanec Ivan Mašek: Není to poznámka, je to zároveň návrh. Teď máme hlasovat k § 4, vyměnit tam slova jestliže a čísla paragrafů. Táži se, když tohle odhlasujeme, znamená to, že tím už vylučujeme návrh poslance Bendy na vypuštění celého § 47. Je-li tomu tak, nesouhlasím s tím, protože si myslím, že o této věci je nutné hlasovat opačně. Smysluplné je hlasovat o tom, zda tam § 4 zůstane a jestli ano, tak teprve, bude-li takto pozměněn. Jinak to není rozumné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Jestli dovolíte, požádal bych pana společného zpravodaje, aby postupoval dále tak, že bude zvažovat jak návrhy změn v rámci společné zprávy, tak i návrhy změny vzešlé z dnešní rozpravy s tím, pokud jedna vylučuje druhou. V tomto případě bychom museli hlasovat o té změně, která vylučuje, tedy eliminuje § 4. Pokud by nebyla přijata, pak by patrně bylo na místě hlasovat o změně, která je obsažena ve společné zprávě, která byla právě přečtena. Faktickou poznámku má pan poslanec Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Chtěl jsem říci, že tento postup bychom měli volit od počátku, protože postupujeme tak, že tady vzešly určité návrhy od poslanců a my je vylučujeme tím, že vlastně projednáváme společnou zprávu. Domnívám se, že bychom měli jednat o návrzích tak, jak byly na plénu vzneseny. To znamená v pořadí, jak zazněly, a první byl návrh poslance Bendy.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Jestli dovolíte, je tu ten problém, nakolik společnou zprávu považovat za návrh změn nebo za součást předlohy, o které hlasujeme. Jsou-li to návrhy změn, pak to musí doznat jistého režimu podle jednacího řádu. Já se ptám pana zpravodaje, zda při onom přerušení zvažovat i tento aspekt věci: nakolik si konkurují návrhy změn ze společné zprávy i návrhy změn vzešlé z rozpravy na dnešním plénu.

Poslanec Jan Růžička: Ve výboru to nebylo předmětem projednávání, my jsme projednávali návrhy změn, které vzešly na této schůzi, a to jak ke znění společné zprávy, tak pokud se týkalo vládního návrhu zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dáme tedy zaznít faktickým poznámkám, pan poslanec Payne a pan poslanec Sedláček.

Poslanec Jiří Payne: Já bych s ohledem na to, že jednací řád nám umožňuje o procedurálních otázkách se usnést v konkrétní situaci, navrhoval, abychom přijali pravidlo, které v některých dávných jednacích řádech bývalo zvykem, a to, že napřed se hlasuje o návrzích zamítacích, potom o návrzích doplňovacích. V takovém případě jsou návrhy naprosto logicky uspořádány a hlasovaní je nejefektivnější, nejkratší. Pokud bychom se pro tento případ na tomto dohodli, mohli bychom si velmi zkrátit délku projednávání tohoto zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pan poslanec Sedláček.

Poslanec Michal Sedláček: Já to v podstatě jenom doplním, jedná se o klasický případ: jednom proto, že mnozí poslanci nesouhlasí s § 4, je nesmyslné, aby kvůli tomu nebyla neodhlasována změna. To znamená, že my bychom měli nejdříve hlasovat o meritu věci, tzn. jestli souhlasíme s § 4 a pak se rozhodnout, podle toho výsledku, zda souhlasíme s drobnou změnou, která tady je.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, tedy opačný návrh (hluk v jednací síni, výkřik: "Zamítací nejdřív!").

Poslanec Miroslav Šlouf: Pane předsedající, já si myslím, trošku jsme začali zmatečně po přestávce. Domnívám se, že měl dostat nejprve slovo zástupce vlády, pan ministr Špaček. Nevíme, jestli se vzdal slova, nebo jestli by měl hovořit nebo nesmí hovořit. A potom si myslím, že bychom měli podle jednotlivých návrhů nebo protinávrhů, tak jak byly vzneseny, hlasovat. Já jsem například předkládal takové návrhy, které se dotýkaly jak společné zprávy, tak původního návrhu a nebylo mi vyjasněno, proč by neměly být v pořadí po panu kolegovi Bendovi moje návrhy projednány. Domnívám se, že bychom měli začít ještě jednou, věci si ujasnit a jednat tak, jako obvykle.

Poslanec Ivo Svoboda: Je tady jeden problém, který plyne z toho, že řada pozměňovacích návrhů byla vznášena vůči znění společné zprávy. Nebyly všechny tak jednoduché, jako doplnění třeba § 9 o hospodaření. Některé na tu společnou zprávu váží dost těsně.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, jestli dovolíte, já bych s vámi sdílel jednu pochybnost. Už v minulosti jsme se rozhodovali o tom, jestli obsah společné zprávy je obsah toho návrhu zákona, o kterém hlasujeme, nebo jestli je to souhrn návrhů změn. My jsme dospěli k závěru, že se jedna o souhrn návrhů změn a jako s takovými jsme s nimi dnes večer nakládali. Je to nesporně logický problém, neboť jednací řád pamatuje i na situaci, kdy pozdější návrh změny je vyloučen již dříve přijatým, odhlasovaným návrhem změny. Jsem přesvědčen, že tento problém nebyl vyřešen během přestávky a schůzky zpravodaje a navrhovatele a že by přinesl nesporně mnoho problémů. Máme dvě možnosti. Buď hlasovat o návrzích kolegy Payna a Sedláčka, dospět k nějakému závěru a pokračovat dále anebo - a tento návrh jako poslanec činím jednání schůze dnes přerušit a pověřit výbor spolu se zpravodajem a navrhovatelem, aby i tento proces ještě zvážili. Jinými slovy - museli by zjistit, které návrhy změn vzešlé z rozpravy si konkurují s návrhy změn, které obsahuje společné zpráva a tímto způsobem předkládat sněmovně k hlasování.

Jestli dovolíte, navrhuji, aby se hlasovalo o tom, zda dnes schůzi přerušit a pověřit pana zpravodaje, navrhovatele a garanční výbor, aby pokračoval v jednání o proceduře.

Paní poslankyně Röschová má faktickou poznámku.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající, tady bylo na proceduru vzneseno více pozměňovacích návrhů, nejen váš. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji vám, ale přece jen bych si přál, aby vaše vystoupení bylo zakončeno návrhem, který jste si zřejmě přála učinit, máte nějaký další návrh, nebo jen upozorňujete. (Ne.) Děkuji. Prosím, pane kolego.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP