Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, pan ministr Sokol se přihlásil o
slovo.
Ministr Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, vážené dámy a vážení pánové, bylo by pochopitelně po této nahrávce pro mne velice příjemné, kdybych mohl říci, ano podívejte zákony nám chybí, my za nic nemůžeme. Nicméně já se domnívám, že v zákonech to principielně není. Zákony se určitě dají vylepšovat, ale na druhé straně, a to nezazlívám tomu okresnímu veliteli, ale vždycky každý policista se bude snažit si svoji situaci zjednodušit tím, že bude chtít zákony, které budou víc pro něho než pro ty druhé. To je ale přirozené a lidské. Takže zákony mají celou řadu nedostatků, měly by být přísnější, pokud jde o postih útoků na policisty, měly by být některé trestní činy skutečně přísněji trestány, měli by mít policisté v některém směru větší pravomoce, měly by mít delší lhůty pro možnost zadržení podezřelých, atd.
Ale to jsou všechno jen dílčí problémy.
Nedomnívám se, že v tom je skutečná
a vzájemná podstata věci. Ty zákony
se dají za současného stavu, jsou-li opravdu
důrazně prosazovány a je-li dost lidí
na to, aby je prosazovali a dost materiálních prostředků,
tak ty zákony by rozhodně, řekněme
z 80 %, mohly postačovat k tomu, k čemu jsou určeny.
Takže, jistě, že zlepšení zákonů
.... Já se domnívám, že ve zprávě,
kterou přednesu, upozorním na ty některé
nejkrajnější jevy. Ale musíme stát
pevně na nohou. Byla přijata Listina lidských
práv, která omezuje dobu zadržení na
24 hodin. To je pro policisty naprostá tragedie, která
se za současných podmínek prakticky nedá
zvládnout. Je to ale limit. S tím se nedá
nic dělat. Jak mě bylo řečeno, když
to funguje jinde, musí to fungovat i u vás. Takže
zase, já si myslím, že nelze vždy a za
všech okolností ty zákony přizpůsobovat
určitým potřebám policie, protože
jaksi jistá míra občanských svobod
by mohla být zachována i za situace, kdy se zločinem
bojujeme velice úporně. Ano, upozorníme na
ty nejkřiklavější věci, které
by se podle mého názoru měly řešit,
na druhé straně ale skutečně mám
pocit, že někdy se policisté na to vymlouvají.
Já se jdu třeba podívat na Hlavní
nádraží. Vidím, že tam někdo
policistovi sprostě odsekne a policista, místo,
aby s ním naložil, tak sklopí uši a odejde.
Takže tady ten zákon je, s použitím těchto
zákonů, které jsou, se to dá, říkám
minimálně, na 80 % zvládnout. A to je věc,
která by mohla být optimální. Takže
podstata, základní problém, není v
zákonech, je úplně někde jinde. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Sokolovi za doplňující
informaci. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy k tomuto bodu? Jestli tomu tak není, dovoluji
si rozpravu uzavřít. Nyní zde máme
návrh pana poslance Müllera, který ho formuloval
tuším tak, abychom přerušili projednávání
tohoto bodu s tím, že se příslušný
výbor bude problematikou zabývat a připraví
důkladné projednání tohoto bodu na
květnovém plénu. Já bych si dovolil
navrhnout panu poslanci, zda-li bychom .... Mě by se zdálo
logičtější uzavřít tento
bod na program květnové schůze s tím,
že výbor .... Ano? Děkuji. Pan poslanec Čech
s návrhem?
Poslanec Vladimír Čech: Mám dotaz,
zda by se termín nemohl posunout na dubnové plénum?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dubnové plénum už má na programu 10
zákonů, kromě jiného takové
věci, jako je usnesení k záležitosti
Moravy, majetek obcí atd., takže toho asi nebudeme
fyzicky schopni. Pan poslanec Müller.
Poslanec Jiří Müller: Nejde o to, zda
by to výbor stihl, ale o to, že ministerstvo vnitra
chce říci také jaké vynaložilo
náklady za 1. čtvrtletí.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Je zde tedy reformulovaný návrh pana poslance Müllera, který by bylo možno formulovat asi takto: Česká národní rada ukládá předsednictvu zařadit bod týkající se bezpečnostní situace v České republice na pořad jednání schůze v květnu 1991.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení České národní rady? (107) Kdo je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (1) Děkuji. Konstatuji, že tento návrh byl přijat a že se touto problematikou budeme zabývat na plénu v květnu 1991.
Nyní, vzhledem k tomu, že dohadovací skupina,
jak jsem informován, rámcově došla k
určitým závěrům, které
situaci s ustavením komise a s tím, aby vlastně
Česká národní rada jí uložila
přesné zadání, je poněkud komplikovanější
z právního hlediska. A vzhledem k tomu, že
se tím zabýval ústavně právní
výbor a jednání v tomto smyslu ještě
probíhají, dovolil bych si vyhlásit přestávku
ale prosím vás jen na 15 minut, protože je
pravděpodobné, že po krátkém
časovém úseku dostaneme stručnou informaci
a je možné, že v tom okamžiku schůze
skončí.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, zahájíme přerušené jednání. Žádám pracovníky Kanceláře, aby se pokusili přesvědčit poslance v předsálí, aby zaujali svá místa. Věřím vám sice, že témata, která projednáváte, jsou velice závažná, ale přesto bych vás požádal, abyste se posadili, abychom mohli zahájit přerušené jednání.
Před přestávkou jsme se zabývali přerušeným bodem, který se týkal informací k bezpečnostní situaci v ČR. Dohodli jsme se a přijali jsme usnesení, které nám určuje, že se tímto bodem budeme zabývat na plénu v květnu. Přesto se domnívám, že bychom měli učinit ještě jednu věc, a to přijmout usnesení, kterým by byl uzavřen tento bod jednání. Proto si dovolím navrhnout vám následující usnesení:
"Česká národní rada bere na vědomí informaci ministra vnitra ČR Tomáše Sokola o bezpečnostní situaci v ČR."
Tím abychom učinili projednávání tohoto bodu za dost. Já se tedy ptám, kdo je pro přijetí tohoto usnesení. (Hlasování - 95 pro, 5 proti, 31 se zdrželo.) Děkuji. Konstatuji, že toto usnesení ČNR bylo přijato. Tím je definitivně uzavřen bod jednání, který se týkal bezpečnostní situace.
Nyní se přihlásil s technickou poznámkou
pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Vážené kolegyně a kolegové, vážené kuřačky a kuřáci, obrátili se na mne během přestávky někteří poslanci a poslankyně s tím, že po zdravotní stránce špatně snášejí pobyt v zakouřeném prostředí. My jsme si kdysi vymezili místo pro kuřáky v obou dvou křídlech foyeru v prvním patře. Nyní tato dohoda není respektována a oni to pociťují na úkor svého zdraví.
Znovu vás ale vyzývám, abyste si přečetli
na nástěnce usnesení Celosvětového
kongresu proti kouření. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Lomovi. Nyní bychom se měli
zabývat bodem programu v souvislosti s návrhem na
zřízení vyšetřovací komise
ČNR pro otázky lustrací. Touto záležitostí
se zabýval ústavně právní výbor.
Já bych požádal některého z členů
ústavně právního výboru, aby
nám poskytl informací k tomuto bodu. Bude to pan
dr. Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové, ústavně právní výbor, jak jste si asi povšimli, během dnešního dopoledního jednání řadou svých členů nebyl přítomen v plénu, a to právě proto, že musel projednávat návrh, jakým způsobem dále pokračovat v lustracích.
Všichni víme, že byla ustanovena lustrační komise, že tato lustrační komise pracuje. Všichni také cítíme potřebu ustavit vyšetřovací komisi, která bude vzhledem k novele jednacího řádu, kterou jsme přijali, nadána většími možnostmi vzhledem k novele jednacího řádu, kterou jsme přijali, nadána většími možnostmi pro svou práci. A domnívám se, že všichni také cítíme, že práce této vyšetřovací komise a zejména pak zveřejnění výsledků, ke kterým dospěje, je záležitostí natolik závažnou, že zadání pro tuto práci musí být velmi precizní. Toto zadání není oprávněn určit nikdo z pléna, nikdo z ústavně právního výboru ani nikdo z předsednictva, není k tomu oprávněn ani celý ústavně právní výbor ani celé předsednictvo. My se domníváme, že toto zadání musí určit jednání sněmovny.
Aniž by ústavně právní výbor dospěl k nějakým závěrům, jsem oprávněn tlumočit náš názor na věc. Tato sněmovna musí svým usnesením, tedy usnesením pléna ČNR, určit vyšetřovací komisi a rozsah její práce (stručně řečeno, co má zjišťovat a u koho to zjišťovat).
Za druhé tato sněmovna musí rovněž určit, jakým způsobem s těmi zjištěními, která vyšetřovací komise učiní, bude naloženo.
Není možno pochybovat o tom, že přijetí takového zadání, přijetí takového usnesení, je záležitostí velmi citlivou a že opravdu toto usnesení musí být precizováno a musí být k němu vedena rozprava. Proto ústavně právní výbor navrhuje sněmovně tento postup:
Ačkoliv máme práce poměrně hodně (a já doufám, že to kolegové a kolegyně, chápete), připraví ústavně právní výbor ve spolupráci s lustrační komisí nejpozději během deseti dnů návrh usnesení ČNR, ve kterém právě toto zadání pro vyšetřovací komisi bude obsaženo. O tomto návrhu usnesení, který bude předložen všem členům českého parlamentu a ve kterém se tedy bude moci diskutovat i v klubech, se při příští schůzi uskuteční rozprava. O tomto návrhu se bude hlasovat a na základě usnesení, které pak bude přijato, bude vyšetřovací komise povinna postupovat. Tím, jak se domníváme, zabráníme určitým nepřesnostem ve výkladu zadání, nepřesnostem, které by pak mohly poškodit pověst celé ČNR.
Tolik tedy k návrhu dalšího postupu při
ustanovení vyšetřovací komise a při
zadání práci vyšetřovací
komisi, jak jsme k němu dospěli při našem
jednání, které skončilo asi před
10 minutami a které vám tímto tlumočím.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Výbornému a nyní bych si dovolil navrhnout sněmovně, aby přijala následující usnesení:
"Česká národní rada ukládá ústavně právnímu výboru, aby vypracoval návrh usnesení ČNR, kde bude precizováno zadání pro práci vyšetřovací komise a aby tak učinil do deseti dnů tak, aby bylo možno tento návrh projednat v politických klubech a aby vyšetřovací komise pak následně mohla být ustavena Českou národní radou na 18. schůzi v termínu od 23. dubna."
Pan Čech se mezitím hlásil.
Chtěl bych se zeptat pana poslance Výborného,
jestli jsem se nedopustil v té formulaci nějaké
podstatné chyby.
Poslanec Miloslav Výborný: Já se domnívám,
že formulace odpovídá tomu, co předkládá
ústavně právní výbor.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji. Pan poslanec Čech se hlásí.
Poslanec Vladimír Čech: Dámy a pánové,
domnívám se, že by nejprve, než přijmeme
jakékoliv usnesení k tomuto tématu, měla
být otevřena rozprava. Možná, že
by se měly ještě sejít kluby a přijmout
k tomu nějaké stanovisko. Nejsem si jist, jestli
nejdříve by se měly sejít kluby a
potom otevřena rozprava, nebo naopak. Ale rozhodně
bychom tyto dvě skutečnosti neměli pominout.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, tím je de facto rozprava otevřena. Slovo má
pan poslanec Štindl.
Poslanec Karel Štindl: Dámy a pánové,
v té formulaci, jak ji přednesl pan místopředseda
Vlach, chybí z přednesu poslance Výborného
spolupráce s lustrační komisí.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji za tuto připomínku. Kdo se dále
hlásí do rozpravy k tomuto bodu? Paní poslankyně
Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Chtěla
bych reagovat jenom na to, co tady přednesl poslanec Čech.
Domnívám se, že je naprosto zbytečné,
aby toto, co přednesl pan místopředseda Vlach,
bylo diskutováno v politických klubech, protože
je to vlastně zadání pro ústavně
právní výbor, aby přednesl návrh.
Ten návrh samozřejmě potom je nutno diskutovat,
ale teď se domnívám, že je to zbytečné
a že snad i rozprava tady na toto téma je skutečně
zbytečná. Tady jde jenom o to, zda sněmovna
souhlasí s návrhem ústavně právního
výboru, aby návrh precizování, zadání
vypracoval. O to jedině jde.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, ale to je malinko, jestli dovolíte, nedorozumění. To je dost dlouhý text, co jsem se pokusil formulovat, ale já jsem to tak říkal: Ukládá ústavně právnímu výboru, aby vypracoval - tam jsem tedy zapomněl "ve spoluprací s lustrační komisí" - návrh usnesení do deseti dnů tak, aby jej bylo možno projednat v politických klubech. Ten návrh. Ne teď, že by se měly k tomuto návrhu usnesení scházet politické kluby, to ne.
Do diskuse se dále hlásí pan poslanec Koháček.
Poslanec Petr Koháček: Dámy a pánové,
mám jenom malou poznámku, kterou bych chtěl
podpořit návrh, jak ho přednesl místopředseda
Vlach. Jde o to, že v ústavně právním
výboru jsou poměrně reprezentativními
zástupci zastoupeni zástupci všech klubů,
i nejmenšího klubu Liberálně demokratické
strany. A já se domnívám, že teď
těžko bychom diskutovali o něčem, že
bychom vycházeli z obecných tezí, ze zkušeností,
které máme z projednávání stejného
případu ve Federálním shromáždění
a že se nám daleko lépe bude pracovat s předloženým
písemným návrhem. Děkuji.
Místopředseda Jiří Vlach: Ano, děkuji. Ještě se někdo hlásí do rozpravy? Jestliže tomu tak není, domnívám se, že musím ale dát hlasovat, přesto, co tady zaznělo o návrhu pana poslance Čecha, abychom v tomto okamžiku přerušili a projednali v klubech tuto záležitost. Kdo je pro toto přerušení? (Hlasuje se.) 2 poslanci, děkuji. Kdo je proti? 99 poslanců, děkuji. Tento návrh nebyl přijat.
A nyní je zde návrh usnesení, tak jak jsem ho formuloval v podstatě ve smyslu toho, co přednesl pan poslanec Výborný. Tedy - Česká národní rada ukládá ústavně právnímu výboru .... atd. Já se ptám, kdo je pro přijetí tohoto usnesení. 129 poslanců, děkuji. Kdo je proti? 3 poslanci, děkuji. Konstatuji, že toto usnesení bylo Českou národní radou přijato.
Tím jsme projednali celý pořad 17. schůze. Děkuji vám všem za aktivní účast a loučím se s vámi.
Ještě několik organizačních informací. Předsednictvo ČNR se sejde ve 13.30, ve 14.00 h. začíná v místnosti státních aktů seminář - přednáška profesora Jaroslava Krejčího z univerzity v Luncasteru ze střediska Evropské studie na téma "Dvě zkušenosti z reformy územní správy z Československa v letech 1946 - 1948 a ze západní Evropy ze 70. až 80. let." To je tedy druhá organizační informace. A třetí - žádost paní poslankyně Kolářové o to, aby poslanci za Prahu zde zůstali nyní na pět minut po skončení schůze. Je třeba projednat některé organizační záležitosti v souvislosti se setkáním s pražskými starosty.
Děkuji vám.
(Ústavně právní výbor pokračuje
ve svém jednání tam, kde bylo přerušeno.)