Úterý 26. března 1991

Dalším návrhem pana poslance Čermáka bylo, aby byla podána zpráva o činnosti lustrační komise. Dávám hlasovat o zařazení tohoto bodu na program dnešní schůze. Kdo je pro? (III) Kdo je proti? (0) Kdo se zdržel hlasování? (40) Děkuji. Návrh pana poslance Čermáka o tom, aby dnes byla podána zpráva o činnosti lustrační komise, byl přijat.

Dalším bodem programu by měla být podle pana poslance Budinského zvláštní část týkající se onoho 1% tak, aby byla vyčleněna tato materie ze zprávy předsednictva a byl jí věnován samostatný bod. Kdo je pro návrh pana poslance Budinského? (25)

Kdo je proti? (67) Kdo se zdržel hlasování? (60) Děkuji. Návrh pana poslance Budinského nebyl přijat.

Dále se přihlásil s návrhem na zřízení vyšetřovací komise ČNR pan místopředseda Kasal. Vysvětlení podal pan místopředseda Kasal už při zdůvodnění. Dávám hlasovat o jeho návrhu. Kdo je pro zařazení do pořadu jednání bodu týkajícího se zřízení této komise? (100) Kdo je proti? (5) Kdo se zdržel hlasování? (47) Děkuji. Návrh pana místopředsedy Kasala na zařazení tohoto bodu do programu dnešní schůze byl přijat. Prosím faktickou připomínku.

Takže návrh na zařazení tohoto bodu do programu dnešní schůze byl tedy přijat. Teď faktická připomínka.

Poslanec Jiří Payne: Prosil bych o upřesnění, na které místo programu bude tento bod zařazen a o upřesnění, o jakou komisi se jedná, protože tady vznikají nejasnosti.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Začnu odzadu. Všechny body, o nichž jsme teď hlasovali, budou mít své místo, jak jim náleží. Pouze pokud jde o návrh, který přednesla paní poslankyně Röschová, vzhledem k její výslovné žádosti, aby byl její návrh projednán už na druhém místě, jsme se jako sněmovna usnesli, že bude skutečně projednán jako druhý bod dnešního programu. Ostatní už budou mít normální pořadí. Prosím pana Kasala ještě jednou. Ačkoliv my jsme to teď odhlasovali, tak snad jenom pro informaci sněmovny.

Poslanec Jan Kasal: Dámy a pánové, já nechci zdůvodňovat svůj návrh znovu, akorát chci podat návrh na to, aby bod, který jsem navrhl já, byl spojen s bodem, který navrhl pan poslanec Čermák, protože oba body spolu souvisí. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji. Dávám tedy hlasovat o tomto věcně odůvodněném návrhu. Kdo je tedy pro, aby se tyto dva body spojily v jeden? Hlasuje se. (112) Kdo je proti? (Nikdo) Zdržel se hlasování? (40) Děkuji. Návrh pana poslance Kasala na to, aby jím navrhovaný bod programu byl spojen s bodem programu navrženým panem poslancem Čermákem, byl přijat. Další návrh zazněl od pana poslance Krause, a to nerozšiřovat dnešní program schůze. Domnívám se ale, že už tím, že jsme začali projednávat jednotlivé návrhy, jsme už dali odpověď na tento návrh.

Čili o tom nedávám hlasovat. Pan poslanec Ježek navrhl, aby na pořad dnešní schůze byl zařazen jako zvláštní bod zákon o majetku obcí s tím, aby v případě nutnosti přerušení schůze s ohledem na to, že ve Federálním shromáždění se projednává zákon o půdě, byla schůze přerušena buď na konec týdne nebo na začátek příštího týdne. Dávám hlasovat o tomto návrhu pana poslance Ježka. Kdo je pro? (60) Kdo je proti? (46) Kdo se zdržel hlasování? (48) Děkuji. Návrh pana poslance Ježka nebyl přijat. Poté pan poslanec Výborný vysvětlil otázku, jakým způsobem se přijímá program členské schůze, čili to nebyl pozměňovací nebo doplňující návrh na program dnešní schůze. Pak pan poslanec Vondráček navrhl, aby byla na dnešní schůzi projednána bezpečnostní situace v České republice. Dávám tedy hlasovat o tomto návrhu pana poslance Vondráčka. Kdo je pro projednání tohoto bodu programu? (87) Kdo je proti? (9) Zdržel se hlasování? (50) Děkuji. Návrh pana poslance Vondráčka byl přijat. Teď dávám hlasovat o pořadu dnešní plenární schůze en bloc. Kdo je pro pořad tak, jak byl navržen jednak předsednictvem, jednak s doplňujícími návrhy, ať zvedne ruku. (127) Kdo je proti? (4) Kdo se zdržel? (27) Děkuji. Pořad dnešní schůze byl schválen. Ještě jsem vás chtěla informovat, že na předsednictvu jsme uvažovali o tom, aby zde s námi seděl pan kancléř ing. Kynštetr tak, jak je zvykem v ostatních parlamentech a prosím vás, abyste s tímto souhlasili. Je to pro nás jako pro užší vedení velice užitečné. Děkuji vám.

I.

Návrh předsednictva České národní rady na zkrácení zákonné

lhůty 60 dnů k projednání návrhů zákonů České národní rady

podle předložených sněmovních tisků

223, 224, 225, 230, 231 a 232

Navrhuji hlasovat o každém navrženém sněmovním tisku zvlášť. Jsou k tomu nějaké připomínky? Dávám tedy hlasovat napřed o pozměňovacím návrhu. Kdo je pro hlasování en bloc, ať zvedne ruku. (92) Kdo je proti? (34) Zdržel se hlasování? (25). Děkuji, pozměňovací návrh pana poslance Kalfuse byl přijat.

Budeme tedy hlasovat o zkrácení 60 denní lhůty k projednání všech předloh tak, jak je máte před sebou na lavici, en bloc. Kdo je tedy pro zkrácení zákonné 60 denní lhůty u všech sněmovních tisků 223, 224, 225, 230, 231 a 232, ať zvedne ruku. Hlasování (97) Kdo je proti? (36) Zdržel se hlasování?(18) Děkuji, projednali jsme první bod a schválili zkrácení 60 den ní zákonné lhůty u všech sněmovních tisků 223, 224, 225, 230, 231 a 232.

Dalším bodem programu je návrh paní poslankyně Röschové, která hodlá vznést některé otázky vládě ČR.

Poslankyně Anna Röschová: Paní předsedkyně, vážená vládo, vážení kolegové, klub poslanců Občanského fóra si uvědomuje velkou potřebu a naléhavost zákona o majetku obcí. Tudíž se snaží o urychlení projednání tohoto návrhu. Zároveň si ovšem poslanci uvědomují i všechna úskalí, která jsou s tímto návrhem zákona spojena. Víme, že projednávání návrhu je úzce spjato s návrhem zákona o půdě, který se právě projednává ve Federálním shromáždění. Víme, že v podstatě současně by měl s návrhem zákona o majetku obcí být projednáván návrh zákona o hospodaření obcí a návrh zákona o hospodaření s byty, což ovšem obojí spadá do federální působnosti.

Domníváme se, že v praxi přinese veliké problémy, když obce sice budou vědět, jaký je jejich majetek, ale nebudou dána pravidla, jak s tímto majetkem nakládat. Nebudu již zdržovat vymýšlením různých potíží, které by pravděpodobně nastaly. Proto dovolte, abych předkladateli položila dvě otázky, na které bych ráda já a samozřejmě celý Klub poslanců OF znal odpověď ještě na této schůzi. Proto jsem si dovolila s tím obtěžovat.

Za prvé, ptám se pana premiéra a pana ministra Šabaty, který má ve své kompetenci styk s federální vládou, jakým způsobem je na federální úrovni zajištěno projednávání bytové politiky a hospodaření obcí. To je, kdy federální vláda takové návrhy zákonů předloží a kdy se budou projednávat ve Federálním shromáždění. To je první otázka.

Druhá otázka - ptám se pana premiéra na představu české vlády, jakým způsobem a podle jaké právní normy s majetkem obcí budou obce nakládat v případě absence zákona o hospodaření obcí. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji paní poslankyni Röschové. Domnívám se, že vláda se nebude chtít vyjádřit teď hned.

Poslankyně Anna Röschová: Paní předsedkyně, měla jsem za to, že vláda by se měla vyjádřit v bodě interpelace a odpovědi na otázky, to je v bodu 6.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Ano, děkuji. Přistoupíme k dalšímu bodu a tím je

II.

Návrh skupiny poslanců České národní rady Josefa Bezděka, Františka Matějky, Vladimíra Řezáče

a Josefa Veselého na vydání zákona České národní rady, kterým se mění nebo doplňuji některá

ustanovení zákona č.23/1962 Sb. o myslivosti podle sněmovních tisků 203 a 227

Prosím, aby za skupinu navrhovatelů odůvodnil návrh pan poslanec Josef Bezděk.

Poslanec Josef Bezděk: Vážená paní předsedkyně, vážení přítomní, v posledním čísle časopisu Myslivost mě zaujal jeden z mnoha příspěvků. Dovoluji si citovat jeho část: "To, že někdo bude střílet bez toho, aniž by pečoval o zvěř, to už tady myslím bylo a já doufám, že se to neprosadí. Já sám pro naši myslivost odpracuji několik stovek hodin ročně. Vždycky jsem zastával názor, aby nikomu nebylo zbytečně ubližováno a takové ty ublížené znám. Svoje dluhy ať si vyřídí s těmi, kdo to zavinil. V našem sdružení jsme ve skutečnosti ani nevěděli, kdo je komunista, všechny nás sdružovala láska k přírodě a práce pro ni. Ale to je vesnice, takové vyřizování účtů vždycky probíhalo na úrovni měst." Podepsán L. N. Tísek.

Přiznám se, že ani nevím, kde se uvedené místo nachází v naší republice a mnoho kolegů kroutilo záporně hlavou při mém dotazu, zda někdo o takové obci ví. Tudíž nikdo by mě nemohl podezřívat ze spolčování a podobně, jak se to mnohdy v poslední době děje. To je otázka jiná. Proč jsem začal s uvedeným - dá se říci nevýznamným - citátem z časopisu. Jsou to prostě slova neznámého občana naší republiky - alespoň se domnívám, která z mnoha pohledů stojí za zamyšlení. Škoda, že tak prostě jednoduše, ale věcně se neuvažuje všude. Asi by to bylo příliš jednoduché.

Dnešnímu plenárnímu zasedání je skupinou poslanců ČNR předložen návrh na vydání zákona ČNR, kterým se mění, resp. doplňují některá ustanovení zákona 23/1962 Sb. o myslivosti. K celé záležitosti si dovoluji za předkladatele poznamenat následující.

V polovině ledna tohoto roku, v době mimo zasedání ČNR, jsme spolu s dalšími poslanci předložili návrh zákonného opatření ve výše uvedené záležitosti. Protože nebylo jisté, zda návrh opatření je legislativně správný, byl tento návrh přikázán ústavně právnímu výboru a současně v souladu s jednacím řádem byl též postoupen vládě ČR. Mezitím však bylo svoláno jarní zasedání ČNR, takže přijetí zákonného opatření se stalo bezpředmětným. Proto jsme nyní předložili uvedený návrh zákona, při jehož zpracování jsme využili stanovisek ústavně právního výboru a vlády ČR. Z dopisu, který byl v této souvislosti odeslán na předsednictvo ČNR, vyplývá, že hlavním důvodem je, aby nedošlo k vystřílení zvěře, aby nedošlo v této souvislosti k poškození genofondu, kmenových stavů, obdobně, jak tomu bylo např. v Itálii, Francii a v dalších zemích. Bylo odstoupeno od regulace odstřelu a lovu, doposud se z této situace nedostali a v současné době nemají sílu přírodu v tomto pohledu oživit.

Sám jsem měl možnost se s touto situací seznámit při mé návštěvě v Itálii. O to více je vážnější situace, která laikům nic neříká, jestliže na tyto chyby, kterých bychom se mohli dopustit, jsme upozorňováni mezinárodními a nadnárodními organizacemi.

Účel návrhu směřuje pouze k překlenutí přechodného období, než budou vyřešeny otázky myslivosti za kvalitně nových podmínek novou právní úpravou. V neposlední řadě je potřeba také zvážit i skutečnost, že co nevidět bude probíhat jarní sčítání zvěře, což má zase význam z hlediska chovu a šlechtění zvěře a vzhledem k tomu, že mnohé smlouvy, které existují v současné době, končí svojí platnost a je nutné tyto obnovit prodloužením jejich platnosti.

V případě obnovení těchto smluv by se jednalo o dobu desetiletou. Mezitím budou upraveny legislativní záležitosti týkající se majetku půdy, lesů, vodních ploch apod. a mohly by být způsobeny i další komplikace z legislativního hlediska v řešení těchto záležitostí v budoucnu. Způsob pronajímání byl řešen i v období I. světové války, 2. světové války, první republiky a po světové válce. V neposlední řadě se dá říci, že vzhledem k tomu, že se jedná o jednoduchou právní úpravu, která je však naléhavá, dovoluji si vás, vážené dámy a pánové, požádat, abyste se k předloženému návrhu zákona vyjádřili pozitivně a tím byli nápomocni uklidnit ty desetitisíce čekajících myslivců, brigádníků v našich vesnicích i ve městech, jak jsem uvedl v citaci ve svém úvodu. Nyní jste asi pochopili, proč jsem začal citací z uvedeného časopisu. Děkuji za pozornost a za trpělivost, že jste mě vyslechli.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji panu poslanci Bezděkovi a prosím společného zpravodaje výborů pana poslance Matějku, aby odůvodnil předloženou společnou zprávu výborů ČNR.

Poslanec František Matějka: Paní předsedkyně, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, v tomto případě jde o malou úpravu zákona č. 23/1962 Sb. o myslivosti, jejímž jediným smyslem je překlenout přechodné období do platného nastoupení ekonomické reformy a zejména do přijetí nové, kvalitativně odlišné právní úpravy myslivosti. Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se doplňuje zákon č. 23/1962 Sb. o myslivosti, tisk 203, projednaly ústavně právní výbor ČNR a národohospodářský výbor ČNR. Oba uvedené výbory doporučily, aby ČNR na návrh poslanců na vydání zákona tento schválila s touto připomínkou: k § 44 a/ toto doplnění: za odstavec 1 se vkládá odstavec 2, který zní: "Prodloužení platností se týká pouze smluv, u nichž by platnost skončila uplynutím doby."

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji panu zpravodaji. Prosím, do diskuse se přihlásila paní poslankyně Vorlová. Po ní pan poslanec Pavela. Další písemné přihlášky nemám.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážená vládo, vážení poslanci, omlouvám se, že předstupuji rovnou před plénum, ale neměla jsem možnost zkonzultovat svůj příspěvek s výborem, protože jsme měli tisk tak malou dobu u sebe, že konzultace, které jsem prováděla ve svém volebním obvodě, jsem ukončila teprve včera. Zároveň bych se chtěla omluvit i té skupině poslanců, která návrh předkládá, že se s ní dostávám do osobního střetu, utěšuje mě, že jsou to všichni poslanci z jiných krajů než z kraje Severomoravského, a tudíž moje zkušenost po konzultacích může být odrazem třeba krajové zvláštnosti.

Fakt je, že podle zkušeností, které jsem nabyla v Severomoravském kraji, podniky lesů už nechtějí lesy myslivcům pronajímat, protože zvěř nadělá obrovské škody a myslivci také. (Smích v sále.) Lidová myslivost, myslím, patřila k těm činnostem, které lid ponejvíce vykonával prostřednictvím svých zástupců. (Hluk a veselost v sále.) Zájemci o myslivost byli především z řad prominentů, kteří dělali svou rádoby šlechtickou zálibu a končili v pitkách na chatách. (Veselost v sále.) Ti samozřejmě u svých zájmů zůstávají a chtějí si je pojistit zákonem. Jejich hlavní obavou není, že by se zvěř vystřílela, ale že by mohli přijít o své hobby. (Hluk v sále.) Zkušenosti jsou právě opačné, než nám bylo před chvílí řečeno, zdůrazňuji opět, že někde je to tak, jinde jinak, nechci napadat myslivce obecně. Mluvím o našem Severomoravském kraji, kde se střílí dobré a zdravé kusy a zůstávají kusy nemocné a slabé a tím se právě mění celé složení zvěře. (Hluk a smích v sále.) Proč to pojišťovat zákonem? Vezměme to obráceně. Kde chtějí opravdu kromě lovů i dobře pracovat, mají s nimi dobré zkušenosti a smlouvy jistě rády obnoví. Navrhuji tedy nezaručovat toto prodloužení platnosti smluv zákonem. Dobrým myslivcům to neublíží a těm, kteří se starají více o výkazy odpracovaných hodin v lese než o práci samu, ti budou po právu z možnosti vykonávat myslivost vyloučeni. V neposlední řadě bychom neměli zapomenout na možné obtíže s prodlouženými smlouvami při předpokládaných změnách vlastnických práv pozemků. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji paní poslankyni Vorlové, prosím pana poslance Pavelu, připraví se pan poslanec Řezáč.

Poslanec Josef Pavela: Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, paní a pánové poslanci, řady členů mysliveckých společností právě s nadějí očekávaly konec tohoto roku jako termín ukončení platnosti těchto smluv o postoupení práva a výkonu myslivosti s tím, že dojde k smlouvám novým a k vytvoření mysliveckých jednot a sdružení opírajících se více o obce. V minulosti totiž řada obcí a podotýkám, že dostatečně velkých pro účely myslivosti, byla násilně rozdělena a vzniklou částí byly přičleněny k honitbám větším. Většinou tak byly tvořeny velké, velmi efektivní honitby, na jejichž vzniku měli zájem funkcionáři dřívějších okresních stranických i správních složek. Ti také byli členy takových společností. Zda také oni o zvěř skutečně v příslušných územích pečovali, ponechávám vaší úvaze. Jsem přesvědčen, že právě vytvořením mysliveckých sdružení na principu území obcí se přispěje k zajištění dokonalejší péče o zvěř. Na žádost řady členů mysliveckých společností takto postižených obcí proto s navrhovaným prodloužením platnosti smluv o postupu práva a myslivosti nemohu souhlasit, a navrhuji, aby nebylo schváleno. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP