Přítomni:
Předsedkyně České národní
rady Dagmar Burešová, místopředsedové
Jan Kalvoda, Zdeněk Malík, Jan Kasal a Jiří
Vlach a 178 poslanců České národní
rady.
Členové vlády České republiky:
místopředsedové vlády Milan Lukeš
a František Vlasák, ministr životního
prostředí Ivan Dejmal, ministr vnitra Tomáš
Sokol, ministr práce a sociálních věcí
Milan Horálek, ministr kultury Milan Uhde, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy Petr Vopěnka,
ministr zdravotnictví Martin Bojar, ministr spravedlnosti
Leon Richter, ministryně obchodu a cestovního ruchu
Vlasta Štěpová, ministr vlády Jaroslav
Šabata.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, milí hosté, vážená vládo! Zahajuji 15. schůzi České národní rady a všechny vás srdečně vítám. Zejména vítám vládu České republiky vedenou mpř. Milanem Lukešem. Současně omlouvám pana premiéra, který se dostaví později.
Jak jistě víte, jmenovalo předsednictvo České národní rady ministrem životního prostředí pana Ivana Dejmala, kterého vám zároveň představuji. (Potlesk.) Jménem všech poslanců mu přeji hodně úspěchů v jeho zodpovědné funkci.
Ještě bych vás chtěla informovat, že předsednictvo ČNR se před dnešní schůzi sešlo a kromě jiných usnesení přijalo demisi ministra státní kontroly pana Bohumila Tichého a zároveň mu vyslovilo poděkování za jeho práci. (Potlesk.)
Nyní bychom přistoupili k projednání
návrhu pořadu dnešní schůze.
Návrh programu 15. schůze doznal proti pozvánce
určité změny, a proto vám byl upřesněný
návrh dnes rozdán na lavice. S tímto návrhem
mám povinnost vás seznámit.
I. bodem programu je slib poslance České národní
rady. K tomu však nedojde, protože pan poslanec Majer
je nemocen a omluvil se. Tento bod musíme stáhnout
z pořadu.
II. bodem je návrh na zařazení poslance do
výboru ČNR; tento bod automaticky také odpadá.
III. bodem je návrh předsednictva České
národní rady na zkrácení zákonné
lhůty 60 dnů k projednání návrhů
zákonů České národní
rady
IV. vládní návrh zákona ČNR
o neperiodických publikacích.
V. návrh poslanců ČNR vedených poslankyní
Moserovou na vydání zákona České
národní rady, kterým se zrušuje zákon
č. 131/1974 Sb., o Národní ceně České
socialistické republiky a zákon č. 132/1974
Sb., o Novinářské ceně Jana Švermy.
VI. návrh poslance ČNR Marka Bendy na vydání
zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 36/1973 Sb.,
o orgánech geodézie a kartografie. K tomuto bodu
vystoupí poslanec Benda. Pokud vím, hodlá
stáhnout tento bod z pořadu schůze.
VII. návrh poslance ČNR V. Moskala na vydání
zákona FS o vlastnických vztazích k půdě
a zemědělskému majetku. I tady patrně
dojde ke změně, tuto změnu si odůvodní
pan poslanec Moskal.
VIII. návrh poslance ČNR J. Kasala a dalších
na vydání zákona ČNR, kterým
se mění zákon ČNR č. 35/1989
Sb., o jednacím řádu ČNR ve znění
zákonného opatření předsednictva
ČNR č. 249/1990 Sb.
IX. návrh na zřízení výboru
České národní rady pro mezinárodní
vztahy.
X. návrh ústavně právního výboru
ČNR na zproštění některých
soudců z povolání soudcovské funkce.
XI. návrh na volbu soudců z povolání
k soudcům v České republice.
XII. vládní návrh zákona ČNR
o sídlech a obvodech okresních a krajských
soudů v České republice.
XIII. odpovědi členů vlády ČR
na interpelace, otázky a podněty poslanců
ČNR.
XIV. interpelace, otázky a podněty poslanců
ČNR na členy vlády ČR.
XV. zpráva o činnosti předsednictva ČNR
od 8. 2.-28. 2. 1991.
Má někdo nějaké připomínky
k návrhu pořadu?
Poslanec Marek Benda: Vážená paní
předsedkyně, vážená česká
vládo, vážené poslankyně, vážení
poslanci! Chtěl jsem požádat, abych směl
stáhnout bod č. 6, tj. návrh poslance ČNR
Marka Bendy na vydání zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 36/1973 Sb., o orgánech geodézie
a kartografie. Návrh jsem podával po konzultaci
s ředitelem geodézie a kartografie, abych jim pomohl
v jejich práci. Česká vláda se k tomuto
návrhu vyjádřila zamítavě.
Dva výbory ČNR, které ho projednaly, se vyjádřily
také zamítavě, a to v tom směru, že
neřeší problematiku dostatečně
do hloubky a předurčuje stav, o kterém není
zdaleka jisté, že k němu chceme dojít.
Z toho důvodu bych chtěl návrh stáhnout.
Zároveň bych požádal vládu, aby
se situací geodézie a kartografie zabývala.
Domnívám se, že v současné době,
zvláště v souvislosti s nově schváleným
zákonem o restitucích a s předpokládaným
zákonem o zemědělské půdě
je nutné, aby tyto orgány fungovaly bezchybně.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Bendovi. Hlásí se pan
poslanec Veselý.
Poslanec Josef Veselý: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dávám návrh na rozšíření
programu jednání o návrh zákona ČNR,
kterým se mění nebo doplňují
některá ustanovení zákona 23/1962
Sb., o myslivosti. Jedná se o úpravu zákona
o myslivosti, a to do vyhlášení nového
zákona. Původně tento zákon byl formulován
jako zákonné opatření, a to v době,
kdy ČNR nezasedala. Žádám o projednání
tohoto bodu a rozšíření návrhu
programu o tento bod.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Pan poslanec mne trochu předběhl, protože nejdřív jsme měli hlasovat o návrhu pana poslance Bendy, o kterém se hlasuje bez rozpravy. Vracím se tedy k tomuto úvodnímu bodu, a to vzetí zpět návrhu pana poslance Bendy. Hlasuje se o něm bez rozpravy. Měli bychom přijmout usnesení: Česká národní rada souhlasí podle § 22 odst. 6 zákona o jednacím řádu ČNR se vzetím zpět návrhu poslance M. Bendy na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 36/1973 Sb., o orgánech geodézie a kartografie.
Ve sněmovně je přítomno 146 poslanců. Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne ruku (Hlasuje se - 142) Je někdo proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (2)
Sněmovna souhlasí s tím, aby tento bod byl stažen z programu.
Dále byl vznesen návrh pana poslance Veselého, abychom zařadili na program dnešní schůze další bod, v němž by byl projednán návrh zákona o myslivosti. Řekla jsem to přesně? (Pan poslanec Veselý souhlasí.)
Dávám o tomto návrhu pana poslance Veselého hlasovat. Kdo je pro? (51) Kdo je proti? (31) Kdo se zdržel? (52)
Děkuji, návrh na doplnění programu vznesený panem poslancem Veselým nebyl přijat. Navrhuji panu poslanci Veselému, aby předložil návrh podle jednacího řádu tak, aby jej mohly řádně projednat výbory, abychom jej projednali normálním procedurálním postupem. Nehledě na to, že tento zákon tady dnes ani nemáme.
Hlásí se pan poslanec Moskal a pan poslanec Laštůvka.
Poslanec Václav Moskal: Vážená
paní předsedkyně, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
z pořadu 15. schůze ČNR stahuji sedmý
bod programu o vydání zákona Federálního
shromáždění. Místo tohoto bodu
přednesu stanovisko skupiny poslanců ČNR
Moskala, Stibice, Procházky, Cabala a Kelnara k projednávání
návrhu zákona o půdě a majetku. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Jen bych pana poslance poopravila, že to musí být návrh na stažení.
Dávám hlasovat o tomto návrhu na stažení bodu č. 7. Opět hlasujeme bez rozpravy. Kdo souhlasí se stažením tohoto návrhu? (138) Kdo je proti? (0) Kdo se zdržel hlasování? (2) Děkuji.
Sněmovna přijala usnesení, že Česká
národní rada souhlasí podle § 22, odst.
6 zákona o jednacím řádu ČNR
se zpětvzetím návrhu pana poslance Moskala
na vydání zákona Federálního
shromáždění o vlastnických vztazích
k půdě a zemědělskému majetku.
Další návrhy na doplnění programu?
Poslanec Vladimír Laštůvka: Paní
předsedkyně, dámy a pánové,
navrhuji, aby Česká národní rada na
15. zasedání projednala zásady nebo přímo
rozdělení účelové rezervy 736
miliónů, kterou jsme na návrh předsedy
vlády vytvořili při projednávání
rozpočtu krácením rozpočtů
okresních úřadů o 1 %.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o doplnění pořadu podle návrhu pana poslance Laštůvky. Kdo je pro, abychom tento bod zařadili do pořadu dnešní chůze? (69) Kdo je proti? (11) Kdo se zdržel hlasování? (59)
Návrh pana poslance Laštůvky nebyl přijat.
Další návrhy k doplnění pořadu?
Poslanec Miroslav Čapek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, kolegové a kolegyně, po zkušenostech
z předminulého jednání, kdy se projednávala
zpráva o činnosti vlády, současně
probíhala i rozprava, jak jsem již vystupoval, navrhuji
a dávám na zvážení, zda by nejdřív
neměly proběhnout interpelace, otázky a podněty
poslanců ČNR na členy vlády ČR.
Potom jako další bod samostatný by byly odpovědi
členů vlády České republiky
na interpelace, podněty a otázky poslanců.
Byly by to tedy 2 samostatné bloky, i když neberu
členům vlády právo na to, aby požádali
o přednostní slovo.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o přehození bodu 13 a 14, o kterém musí také sněmovna rozhodnout. Kdo je pro přehození bodu, jak navrhuje pan poslanec Čapek? (89) Kdo je proti? (17) Kdo se zdržel hlasování? (33) Děkuji.
Pozměňující návrh na přehození
bodu 13 a 14 pana poslance Čapka byl přijat. Další
připomínky k pořadu?
Poslanec Jan Květ: Ještě jsme
nehlasovali o doplnění programu podle návrhu
pana poslance Moskala. Stáhli jsme to z pořadu,
ale nehlasovali jsme o doplnění programu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Já jsem to pochopila tak, že se pan poslanec hodlá
přihlásit do rozpravy. Pokud to bylo míněno
jinak, samozřejmě o tom dám hlasovat. Prosím
tedy, aby pan poslanec Moskal upřesnil svůj návrh.
Poslanec Václav Moskal: Já předpokládám,
že namísto tohoto bodu se bude projednávat
stanovisko.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Tak, jak jsem s vámi před schůzí
mluvila, měla jsem za to, že hodláte vystoupit
v rozpravě a že potom hodláte učinit
návrh sněmovně.
Poslanec Václav Moskal: Je to k bodu sedm.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dobře. Nechám hlasovat o takto formulovaném návrhu pana poslance Moskala. Kdo je pro tento návrh? (112) Kdo je proti? (2) Kdo se zdržel hlasování? (24) Děkuji.
I tento návrh na doplnění pořadu tedy pod bodem sedm na změnu tohoto bodu byl přijat. Další připomínky na návrh pořadu? Nejsou, děkuji.
Podle prezenční listiny je přítomno 146 poslanců a Česká národní rada je schopna se usnášet, ještě bych v této souvislosti chtěla omluvit poslance zejména z výboru pro územní správu a národnosti, kteří teď dopracovávají harmonogram postupu k projednání státoprávního a územně správního uspořádání České republiky Českou národní radou. Protože máme o tomto bodu ještě dnes jednat.
Jinak prosím, aby se sněmovna vyjádřila
k tomu, zda souhlasí s návrhem pořadu 15.
schůze České národní rady.
Dávám teď hlasovat. Kdo je proti? (1) Kdo se
zdržel hlasování? (4) Návrh pořadu
dnešní schůze jsme tedy schválili a
můžeme přistoupit k projednání.
Bod číslo jedna: Slib poslanců nám
odpadl, právě tak bod číslo dva: Návrh
na zařazení poslance do výboru. Přikročíme
tedy přímo k projednání bodu tři.
Tím je:
O tomto návrhu hlasuje Česká národní rada bez rozpravy. Doporučuji hlasovat o každém návrhu odděleně. Předpokládám, že nejsou námitky proti tomuto mému návrhu. Vidím, že nejsou.
Dávám tedy hlasovat, kdo souhlasí s předloženým návrhem předsednictva České národní rady na zkrácení zákonné 60 denní lhůty uvedeném ve sněmovním tisku číslo 196, ať zvedne ruku.
Kdo je pro? (105) Kdo je proti? (17) Kdo se zdržel hlasování? (10)
Děkuji, usnesení bylo přijato.
Nyní k druhému návrhu, kdo souhlasí s předloženým návrhem předsednictva České národní rady na zkrácení 60 denní lhůty uvedeném ve sněmovním tisku 197, ať zvedne ruku.
Kdo je pro? (96) Kdo je proti? (16) Kdo se zdržel hlasováni? (24) Děkuji
I s tímto návrhem na zkrácení 60 denní lhůty, pokud jde o sněmovní tisk 197, sněmovna projevila souhlas.
Dalším bodem je
Vládní návrh jste dostali již v loňském
roce jako sněmovní tisk 52 a společnou zprávu
výboru ČNR dnes jako sněmovní tisk
103. Vládní návrh zákona ČNR
nám z pověření vlády České
republiky odůvodní ministr kultury České
republiky Milan Uhde, kterého prosím, aby se laskavě
ujal slova.
Ministr kultury ČR Milan Uhde: Vážená paní předsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, kolegové z vlády. Na základě pověření vlády České republiky předkládám ČNR návrh zákona o neperiodických publikacích. Důvody, které vedly ke zpracování nové právní úpravy, lze shrnout do těchto bodů:
1. Dosavadní právní úprava vychází ze zákona ze dne 24. března 1949 o vydávání a rozšiřování knih, hudebnin a jiných neperiodických publikacích. Jde o zákon č. 94 z roku 1949 Sb. Tento zákon podrobil vydavatelskou činnost a činnost spočívající v rozšiřování neperiodických publikací výrazným omezením, která zajišťovala oprávnění vydávat a šířit neperiodické publikace jen přísně vybraným institucím, které byly shledány ve zvláštním řízení způsobilými. Byl tedy zakotven princip udělování oprávnění, princip povolovací, který se dnes stal zbytečnou administrativní přítěží a reziduem minulosti.
2. Dosavadní právní úprava - jak je zřejmé ze zrušovacích ustanovení předkládané osnovy - je i jinak zastaralá. Předpisy, jimiž se vydavatelské právo řídí, jsou z větší části v originálním znění dnešním vydavatelům již nedostupné, neboť pocházejí z konce let čtyřicátých a z padesátých let, nejsou ucelené a nemohly pamatovat ani na vývoj nových technických prostředků.
3. Neméně závažným důvodem pro zpracování návrhu zákona byla i potřeba výrazně omezit počet předkládaných povinných výtisků. V uplynulých letech se vyhláška č. 140/1964 Sb. o povinných výtiscích, jejíž zrušení je rovněž navrhováno, proměnila v nástroj plýtvání, který umožňoval pohodlné budování funkcionářských knihoven na náklady vydavatelů. Odevzdává se dosud minimálně 60 povinných výtisků, v některých případech však i více než sedmdesát i osmdesát. Předkládaný návrh tento počet proto výrazně redukuje zhruba na třetinu tohoto počtu.
Navrhovaná úprava se snaží na nedostatky dnešního stavu odpovídajícím způsobem reagovat. Zakotvuje proto tyto principy:
a) odstraňuje dosavadní řízení o vydání vydavatelského oprávnění k rozšiřování neperiodických publikací a nahrazuje je prostou evidencí vydavatelské činnosti, z níž navíc vyjímá produkci některých rozmnoženin, jak o tom bude ještě dále řeč.
b) přihlíží v nezbytné míře k rozvoji techniky za uplynulých čtyřicet let a reguluje i některé nově vzniklé technické prostředky, kterými jsou některé druhy zvukových, obrazových a zvukově obrazových záznamů.
c) v neposlední řadě podstatně redukuje počty povinných výtisků, přičemž institut pracovních výtisků odstraňuje zcela.
Jsem si vědom toho, že některá ustanovení předložené osnovy si zasluhují podrobnější objasnění, a to zejména s ohledem na to, že je třeba i touto cestou předejít možné pochybnosti při aplikaci nového zákona.
Především je nutno zdůraznit, že předkládaný zákon nemůže vyřešit problémy právních vztahů, které mu nepřísluší upravovat, tedy zejména otázky podnikatelské činnosti. Jeho účelem je toliko vymezit pojem neperiodické publikace a pojem vydavatele pro potřebu zákona, stanovit, jaké povinnosti vydavatel při své činnosti plní, vyjmout z působnosti zákona vydavatele některých specifických neperiodických publikací, resp. jejich povinnosti omezit. Konečně bylo nutno stanovit sankce, jimiž bude postižen vydavatel, který svých povinností nedbá. Závěrečná ustanovení pak zrušují předpisy, jejichž účinnost po přijetí nového zákona zanikne.
Jedním z bodů, o nichž při debatě
ve výborech vznikly určité pochybnosti, byla
otázka, zda předkládaný zákon
se má dotknout - pokud jde o sféru kinematografie
- účinnosti dekretu prezidenta republiky č.
50/1945 Sb. o opatřeních v oblasti filmu. Domníváme
se, že to možné není. Otázka státního
monopolu filmové tvorby musí být řešena
jiným předpisem, a nikoli vydavatelským zákonem.