Zároveň bych chtěl upozornit na to, že jestliže obce dostanou pozemky, je nutno okamžitě novelizovat zákon o územním plánování. Je potřeba tuto oblast také inovovat, protože zákon o územním plánování a stavebním řádu odpovídá minulému období administrativně direktivního řízení. Další problém je vůbec celá problematika financí měst a obcí, která mi připomíná velice geniálně připravené spiknutí. Uvědomte si tuto situaci, kterou znám z mnoha rozhovorů se starosty obcí. V rámci restriktivní rozpočtové politiky mají obce velice nízké příjmy. Nikdo nepřipravil pravidla, jakým způsobem mají okresní úřady při rozdělování tohoto malého množství peněz postupovat. Leckde se stalo, že obec je informována jenom o tom, kolik peněz dostane ona sama.
Podle mého názoru mělo ministerstvo financí minimálně vypracovat pokyny, aby každá obec byla informována o rozpočtových prostředcích všech obcí na okrese. To se nestalo. K tomu bych chtěl připomenout, že vloni v rámci řídící komise pro přípravu reformy národních výborů jsem jednomu řediteli odboru ministerstva financí dal dokonce český překlad příslušného bavorského zákona o finančním vyrovnání mezi obcemi, svazky obcí, okresy a zemí. Ministerstvo financí si skutečně zřejmě neuvědomilo, že zde jde o velice zásadní změnu. To, co nám zde líčil pan ministr Špaček ukazuje, že považuje okresní úřad za samosprávnou instituci, ale okresní úřad je pouze státní úřad. Okres není žádná samosprávná koncepce obcí. Okresní úřad tedy nemůže rozhodovat o tom rozdělení finančních prostředků, jak se mu zachce. To okresní shromáždění to má pouze schválit.
Na setkání s těmi starosty se to snaží řešit tím, že nám vytýkají velice vehementně, že to okresní shromáždění musíme zrušit a místo toho se musíme vrátit ke koncepci sněmu starostů. Když jsem vydržel ten příval nadávek a řekl jsem, že pravděpodobně by bylo únosné jiné řešení, to znamená vymyslet ona přijatelná pravidla pro rozdělování onoho malého množství financí, tak mi přece jen trochu nadávat přestali. To budiž jako důkaz, že lze nalézt určité východisko.
Dále bych se pokusil navrhnout další východisko z dané situace. Domnívám se, že by ČNR měla zřídit výbor pro regionální rozvoj, územní plánování a případně také bytovou politiku. Nedá se nic dělat, ale domnívám se, že dnešní struktura výborů ponechává tuto oblast více méně nepokrytou. Chceme-li koncepčně, ale zároveň urychleně tuto věc řešit a být o tom dostatečně informováni, tak se domnívám, že nám nic jiného nezbývá.
A ještě jeden návrh bych tu měl. Jistě
potěší pana místopředsedu Lukeše.
Česká vláda schválila koordinační
komisi pro výstavbu územních orgánů
státní správy. Iniciativa vyšla ze strany
ministerstva vnitra. Domnívám se, že by bylo
škoda tuto komisi nerozšířit na celou
problematiku decentralizace, lokální demokracie
atd. Znamená to, že zde má vláda možnost
vytvořit si také určitý orgán,
který by mohl tyto složité pudy a vášně
a názory určitým způsobem koordinovat.
Ostatně leckteré země mají i ministerstvo
decentralizace, které považují za stejně
potřebné, jako my nyní ministerstvo privatizace.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Ježkovi. Dříve
než udělím slovo panu poslanci Líbalovi,
upozorňuji, že podle programu jsme měli končit
o půl sedmé, a to s ohledem na večeři.
A protože je zde ještě patnáct přihlášených,
a protože je před námi ještě zpráva
o činnosti předsednictva, zpráva o lustracích
atd., je absolutně vyloučeno, abychom dnes dokončili
zasedání. Proto ještě vystoupí
pan poslanec Líbal a pan poslanec Stibic a přerušíme
zasedání. Budeme pokračovat zítra
v 9.00 hodin. Prosím pana poslance Líbala.
Poslanec ČNR Vladimír Líbal: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte, abych ke zprávě předložené předsedou vlády ČR o plnění programového prohlášení, vyjádřil stanovisko skupiny poslanců Občanského fóra, konkrétně pana poslance Bárty, Chromého, Kolmistra, Líbala, Stiebera, Pospíšila, Rozlivky. Stanovisko, které vidí a akcentuje své politikum ve své zákonodárné a politické činnosti a podpoře politiky OF jako rozhodující politické síly, z níž vzešla i vláda ČR, v tomto duchu a vymezení přijímáme zprávu vlády ČR o její činnosti za posledních 7 měsíců ve svém celku. Vyzdvihujeme nový ideový prvek, s nímž vláda ČR chce přihlížet na složitý a rozporuplný vývoj vnitropolitické situace s prvkem občanského porozumění. Doporučujeme, aby dva návrhy ČR na nové posouzení krácených neinvestičních výdajů ve státní správě a odepření dotace SBS ČNR akceptovala.
Vyjadřujeme podporu vládě ČR v otázce státoprávního uspořádání ČR, kterou shodně chápeme jako součást ústavně právního uspořádání v návaznosti na přijatelné varianty spolkového uspořádání ČSFR nebo zemského uspořádání ČR v jeho samosprávném uspořádání ČR s vyloučením státoprávního dualismu ČR.
Konstatujeme, že se vládě ČR dosud nepodařilo nalézt ucelené pojetí koncepce české politiky, zejména v otázkách organizace a racionalizace státní správy a jejího fungování. Tato nekoncepčnost silně poznamenává předložené informace jednotlivých resortů. Projevuje se to v nekonkrétnosti, neadresnosti, v absenci základních čísel a v celkové mlhavosti. Nemá smysl je zde všechny vypočítávat a pojmenovávat. Zazněly tu již ve vystoupeních mnoha poslanců OF, a nejen jich.
Navrhujeme proto, aby tyto informace byly projednány v jednotlivých výborech ČNR s příslušnými ministry a dopracovány na základě vznesených připomínek.
Považujeme dále za nutné říci, že tuto absenci jasné koncepce postrádáme, a zejména vůli po ní, na úseku ministerstva státní kontroly a ministerstva zemědělství. V tomto směru vyslovujeme výhrady i vůči premiérovi české vlády, že ji dosud nedokázal více vnitřně stmelit a vtisknout soudržný charakter, tvar čitelně fungujícího, vrcholného orgánu výkonné moci.
Považujeme za nutné říci, aby ministerstvo
životního prostředí navázalo
na vysokou profesionalitu bývalého ministra. Ministerstvo
životního prostředí ze své podstaty,
která se bytostně dotýká všech
občanů, se nesmí stát místem
pro jakékoliv politické licitace. Konstatujeme,
že obrovská kumulace problémů, kterými
je vláda ČR v čase i v prostoru, musí
pochopitelně vyvolávat zpětnou kritickou
vazbu. Tato kritika nechť je však vedena uvážlivě,
bez zbytečných ambiciózních a partikulárních
podtónů v duchu dosavadního pozitivního
úsilí vlády ČR, které je nesporné.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Líbalovi. Jako poslední
dnes vystoupí poslanec Stibic.
Poslanec ČNR Jaromír Stibic: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, nemohu
se smířit s tím, abychom jednali o variantě
spolkového uspořádání, aniž
by bylo známo předběžné informativní,
ale nicméně reprezentativní stanovisko, zda
by tato varianta byla pro Slovensko přijatelná.
V tom se nelze omezit jen na jednání mezi vládami.
Předkládám proto návrh odeslat následující
dopis SNR: Vážené poslankyně, vážení
poslanci, mezi variantami státoprávního uspořádání
s ohledem na samosprávné zájmy Moravy a Slezska,
které byly zmíněny v projevu předsedy
vlády ČR dr. Pitharta dne 6.2. a předloženy
ČNR k úvaze, je i spolkové uspořádání
ČSFR. I když spadá tato varianta do působnosti
FS, nemůžeme se jí ve svých úvahách
vyhnout, ale přitom cítíme, že bychom
se jí neměli zabývat dříve
než se vyjasní, zda je v nejbližší
době přijatelná i pro Slovenskou republiku.
Pro naši činnost by proto bylo značným
přínosem, kdyby SNR mohla k této otázce
zaujmout informativní stanovisko a ČNR o tom informovat.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji poslanci Stibicovi. Děkuji vám všem za účast v dnešní rozpravě.
Děkuji našim pánům ministrům
a zítra v 9.00 hodin nashledanou.