Poslankyně Milada Mašatová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, dovolte, abych přednesla stručný
pozměňovací návrh. Týká
se tabulky 15, str. 1 v rozpočtu na občanská
sdružení pod hlavičkou ministerstva zdravotnictví.
Doporučuji změnit název Československý
červený kříž na znění
Československý červený kříž
a jiné organizace, poskytující přímou
humanitární pomoc. Důvod bych nechtěla
rozvádět. Domnívám se, že odstranění
monopolu je zákonné i v této oblasti, zvláště
když musíme očekávat zatěžkávací
zkoušku migrace z východu v nastávajícím
roce.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji paní poslankyni Mašatové. Diskutovat
bude poslanec Květ.
Poslanec Jan Květ: Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dámy a pánové, můžeme zůstat
u téže tabulky, jak na ni upozorňovala poslankyně
Mašatová, tabulka 15 prvního dílu. Mám
poznámku stejného typu. U ministerstva životního
prostředí, dotace ze státního rozpočtu,
je napsáno "Svaz ochránců přírody".
Navrhuji změnit na "organizace, zabývající
se ochranou přírody". Důvod není
ten, že by Český svaz ochránců
přírody byl diskreditován, ale organizací
je více. Současně doporučuji zavázat
ministerstvo životního prostředí, aby
zajistilo, aby uvedenou dotaci dostávaly pouze takové
organizace, které nemají charakter politické
strany nebo hnutí.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Květovi. Prosím pana
poslance Dohnala.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, abych
rozpočtu rozuměl, snažil jsem se jednotlivé
položky zkontrolovat a proto vás prosím, abyste
si našli tabulku číslo 16 v první části,
kde pod položkou Kancelář ČNR - 137
pracovníků celkem vychází nesmyslně
velké mzdy včetně nesmyslně vysokých
osobních výdajů. Přemýšlel
jsem o tom, a zjistil jsem, že předkladatel - česká
vláda se dopustila chyby, když do odměn a osobních
výdajů pracovníků aparátu započítala
také platy a osobní výdaje nás dvouset
poslanců. Proto prosím, aby dříve,
než nám česká vláda předloží
ke konečnému schválení rozpočet
se všemi doplňky, tuto položku Kancelář
ČNR rozdělila na náklady spojené s
aparátem a na náklady spojené s námi
poslanci.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Dohnalovi. Hovoří poslanec
Holomek.
Poslanec Karel Holomek: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové poslanci, můj příspěvek se týká rovněž tabulky 15 na straně 1, a to i v pozměňovacím příspěvku. Nejdříve bych se zmínil obecně o rómských sdruženích, která jsou prezentována pod ministerstvem financí položkou 14 mil. 390 tisíc Kčs. Mohly by vzniknout pochybnosti, a také již vznikly, o tom, jak s těmito penězi bude naloženo a pochybnosti o tom, zda rómská sdružení jsou nějakým způsobem zastřešována. Mám informace, že mnohé z aktivit usilují o určité finanční prostředky a při tom se i určitým způsobem ztotožňují v těchto požadavcích. Rád bych rozptýlil vaše obavy, což, doufám, přispěje k tomu, abyste tuto částku nějakým způsobem nezpochybňovali.
Tuto dotaci chápeme jako jakousi dohodu a zkoušku pro obě strany. Ze strany české vlády, i z vaší strany to pokládám za záležitost velice rozumnou a uvážlivou. Chci vás informovat, že ani jedna ze sněmoven, to znamená ani Federální shromáždění, ani SNR Rómům žádné prostředky nepřidělila. Je to jistě otázka diskutabilní.
Je jasné, že všechny tyto vlády a parlamenty tuto otázku sledují jako celospolečensky nesmírně důležitou a ve svých záměrech počítají i s Rómy. Dopouští se naše vláda jakési nemístné velkomyslnosti či je to skutečně v záměrech a intencích tohoto parlamentu? Domnívám se, že je to naprosto správné a uvážlivé. Zátěž, se kterou Rómové do této společnosti vstupují, je tak obrovská, že vyžaduje i zvláštních prostředků. Samozřejmě, že částka 14 milionů není nijak zvláštní, ale je to něco, s čím lze začít, s čím lze ukázat cestu, naše dobré úmysly a snad i schopnosti.
Je to jakási dohoda. My bychom na závěr příštího roku měli hodnotit, zda Rómové dokázali těchto šancí, které od vás dostáváme, využít vhodným způsobem. Z tohoto důvodu vám naznačím, jak tuto částku hodláme využít. Je to samozřejmě v souvislosti s koncepcí Rómů, která je již na světě, a kterou se snad tento parlament ve výborech, v předsednictvu a možná i v plénu bude zabývat začátkem příštího roku.
Vynakládání těchto prostředků je v souladu s programem a doplňuje i snahu státních orgánů, ale podle zcela zvláštních našich úmyslů a zájmů.
Co se týče sociální oblasti, rámcově chci naznačit, že hodláme těchto peněz použít například pro zřízení útulku pro bezdomovce. Není pochyb o tom, že tento problém tady je. Migrace ze Slovenska. Není pochyb, že se bude v příštím roce ještě zvětšovat. Tyto útulky bychom hodlali pojímat nikoliv po stránce prostého ubytování, ale i spojit je s možností stravování, s možností pracovního uplatnění v oblastech, které se naskytnou, například při čistotě a údržbě měst apod.
Jinou takovou záležitostí je, například, rekonstrukce bytového fondu, který je mezi Rómy katastrofální. Ale nemuselo by se to týkat jenom rekonstrukce bytového fondu, ale i výstavby typických rómských obydlí prostřednictvím bytových družstev, kterým bychom poskytli finance a na základě toho bychom dokázali postavit typická rómská obydlí, o jejichž rázu je již dnes jasno.
Vybudovali bychom je s účastí Rómů samotných, kteří by se na tom podíleli, což má zvláštní podtón, protože by jim to dávalo zcela jiný přístup k tomuto majetku. Samozřejmě s účastí rómských podniků, které by se realizace takové výstavby ujaly. Jinou možností těchto dotací by bylo, například, podpořit rozvoj již dvou existujících podniků, například dotacemi v oblasti strojních investic.
Pokud se týká školských a kulturních záležitostí, rád bych tady uvedl, například, otázku vybudování střediska praktického výcviku typických rómských řemesel, jimiž jsou kovářství, cínařství, košíkářství, korytářství a pod. To jsou řemesla, která by mohla být jako učňovské obory velmi lákavá a mohla by přispět k většímu zájmu ze strany populace Rómů. Nebo je to například otázka rómského muzea, rómského divadla, otázka vydání slabikáře a slovníku v rómštině.
Jestliže sledujete to, co jsem nyní vyjmenoval, je zřejmé, že finance, které jsou nám poskytovány, na to samozřejmě nemohou stačit. Proto můj pozměňovací návrh směřuje k tomu, aby právě na této tabulce 15 na straně 1 v souvislosti s přesunem rezerv - pokud se vytvoří redukcí například v oblasti Svazu bojovníků za svobodu nebo Svazu měst a obcí, jak zde bylo řečeno - aby byly vyčleněny určité prostředky do oblasti ministerstva kultury s tímto zněním a samozřejmě o to významnějším obsahem. Mohlo by to znít: Rómové - divadlo, muzeum, Festival rómské písně a tance, putovní výstava rómské kultury. Navrhuji, aby částka se pohybovala kolem 1 miliónu Kčs. Je to skutečně zanedbatelná částka, tomuto státu neuškodí, ale nám Rómům nesmírně prospěje.
A ještě jeden malý návrh, dámy
a pánové, který doufám, přijmete
s porozuměním v této, jak doufám,
situaci smířlivé, která teď nastala
nebo v nejbližších okamžicích nastane.
Doufám, že to nebudete pokládat za korupční
manévr z mé strany. Slibuji vám, že
v případě, jestliže podpoříte
tento můj spravedlivý požadavek, na nejbližším
zasedání České národní
rady v příštím roce tu bude hrát
o přestávkách nejlepší rómská
kapela.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Holomkovi a prosím, aby předložil
svůj pozměňovací návrh panu
zpravodaji. Prosím pana poslance Sapáka, který
se přihlásil s pozměňovacím
návrhem.
Poslanec Jan Sapák: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nakonec i já se namočím do té nemilé věci a promluvím o územním rozložení rozpočtu. Vím, jak je to věc svízelná a nesnadná, zejména v podmínkách, pokud stále ještě držíme dědictví nepřirozených hospodářských vztahů a kdy jsme přinuceni reprodukovat neblahý stav z minulosti. Souhlasím s ministrem Ježkem, jestliže se vyjádřil v tom smyslu, že není rigidně a beze zbytku možno spotřebovávat vyrobené, tedy získané hodnoty jen na území, kde byly vyrobeny. To by se potom stát skládal jen z mozaiky malých oblastí. Leč územní rozložení rozpočtu není bez možnosti zhodnocení a některé skutečnosti mě nutí k tomu, abych se k nim vyjádřil a také, abych podal, doufám, že přijatelný pozměňovací návrh.
Jde přirozeně o stav velkého města, ve kterém bydlím, je to město Brno. A jak jinak, budu to porovnávat s Prahou, neboť nezbývá, než tato dvě velká města srovnávat. Omezím se jen na kapitolu individuálních dotací ze státního rozpočtu na investiční akce. Je to kapitola ministerstva zdravotnictví. Disproporce je strmá, že není možno se jí vyhnout. Je to poměr takřka 1: 24. Když jsme o tom jednali na ministerstvu financí, ve výborech nebo jinde, bylo někdy vzpomínáno, že také zdravotní stavby, respektive nemocnice patří k těm druhů břemen, které nese sídelní město, jako úkoly, které slouží celé republice. Ve skutečnosti tomu tak není.
Nemocnice jsou rozděleny do nějaké soustavy, které mají spádové oblasti a myslím, že neexistuje žádná nemocnice - snad jen s výjimkou ÚVN, která by měla jako územní nemocnice celostátní působnost.
Na fakultní nemocnici v Brně Bohunicích je vyčleněna částka 50 mil. Kčs. Všechny stavby, které jsou uvedeny v pražské části tabulky, jsou nemocnice obdobného typu. Úhrnem to činí 1 200 mil. Kčs. Fakultní nemocnice s poliklinikou v Brně - Bohunicích se staví 20 let. Je to spádová nemocnice asi pro 2 300 000 obyvatel a je to nemocnice nejvyššího typu, jaké v Československu máme, podobně jako fakultní nemocnice v Motole. Čili "trojková" nemocnice s fakultními klinikami navíc. V této nemocnici doposud stojí lůžkový trakt s asi tisíci lůžky, další lůžka jsou v přilehlých objektech. Celkově má tato nemocnice 1 200 lůžek, které slouží - tento trakt je v provozu. Dále je v provozu gynekologická klinika, před dokončením je tzv. SVLS východ - sdružené vyšetřovací a lékařské složky, objekt, ve kterém jsou sdruženy především operační sály, ARO a koronární jednotka.
Dále chybí postavit obdobný komplet SVLS západ, ve kterém by byly všechny diagnostické složky, to znamená především radiodiagnostická klinika, laboratoř biochemická, velká lékárna, výpočetní středisko atd., atd. Tento projekt je vyhotoven ve stavu "prováděcího projektu", veškerá projektová příprava je ukončena, a to včetně projednání. Je možno začít stavět. Pacienti už skutečně v lůžkovém objektu jsou.
Nemusím zdůrazňovat a nepatřím k těm lidem, kteří si myslí, že nedostatek lůžek je způsoben absolutním počtem. Víme, že je to organizací práce ve zdravotnictví, diagnostickými metodami, které jsou nám k dispozici atd., atd.
Pacienti, kteří leží na lůžkovém oddělení, jsou diagnostikováni na odlehlých pracovištích, čímž se, jak je obvyklé doposud, jejich pobyt prodlužuje a tím také prodražuje.
Na druhé straně fakultní nemocnice Motol má uvedenou částku 900 mil. korun, což je částka nesmírná a skoro si jako projektant, který nějaký čas na velkých nemocnicích pracoval, nedovedu představit, jak může být během roku proinvestována, ledaže bude angažována drahá zahraniční firma.
Nemíním tento problém dále rozvádět, chci jen naznačit, že není jenom mýtem, není jenom subjektivním lokálním pocitem, a proto předkládám takový pozměňovací návrh: aby uvedená tabulka nebyla považována za rigidní, aby byla ministerstvu zdravotnictví dána možnost vyčlenit z ní podle dalšího dodatečného uvážení částku 330 miliónů korun a užít ji způsobem, který je naléhavě potřebný.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Sapákovi. S pozměňovacím návrhem se přihlásil pan poslanec Klimeš, připraví se poslanec Jančáry. (O slovo se hlásí předseda vlády doktor Pithart.)
O slovo se hlásí pan premiér, který
má přednost, takže se omlouvám za uvedení
dalších řečníků.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci! Slyším vaše stesky, zejména teď mám na mysli ty, kteří mluví o jednotlivých okresech a městech. Nepochybuji, že většina z vás má pravdu, ale představuji si, že jsem na vašem místě a hledám nějaký optimální způsob, jak pomoci svému městu, svému okresu.
Domnívám se, že tato cesta, kterou mnozí nastoupili a mnozí se možná ještě chystají nastoupit, a která může způsobit, že tu budeme sedět mnoho hodin, i když o to nejde, nikam nevede. Jak už to tady řekl pan zpravodaj, pravidla jsou špatná a my jsme je nestačili změnit.
Nezapomeňte, kdy přestala působit KNV, kdy ministerstvo pana ministra Špačka tuto agendu i s čísly, loňskými, předloňskými, přejalo. On sám se přiznal, že v podstatě pracovali metodou extrapolace. Toto pravidlo je, prostě, špatné.
Jiná pravidla bez lokalizovaných daní atd., jak už o tom byla řeč, nevymyslíme. Navrhoval bych řešení, které by alespoň nejbolavější případy dokázalo vyřešit. Možná, že by bylo možné, dávám to v úvahu, z celkových výdajů okresních úřadů vzít jedno procento, všechny je o toto procento snížit, což činí nezanedbatelnou položku 738 milónů korun.
Z toho ovšem vznikají dvě možnosti: buď se sejde 74 přednostů okresních úřadů a začnou se o tyto milióny dělit, což by byl stav, který by jenom reprodukoval tuto situaci. Pokládám ji za naprosto neplodnou, i když někteří poslanci ji navrhovali.
Pan ministr Špaček ale nabízí, že by přece jenom jakási objektivnější pravidla, kritéria, která by nebyla jenom extrapolací minulosti, ale ať by byla jakákoliv, byla by lepší než tato, by do 15. ledna dokázali sestavit. Potom byste zvolili nějakou užší skupinu poslanců, ve které byste si ty nejpalčivější případy z těch 738 miliónů korun vyřešili.
Domnívám se, že jenom změna pravidel,
byť jen pravidel, která nejsou definitivní,
je lepší, než když tady budeme každý
bojovat za své město a za svůj okres. Dávám
vám to v úvahu. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák: Omlouvám se poslanci Čechovi, kterého jsem zařadil do jiné skupiny. Prosím ho proto, aby se nyní ujal slova.
(Poslanec Čech: vystoupil bych až po ohlášeném řečníkovi.)
Prosím proto pana poslance Klimeše, aby se ujal slova.
Připraví se poslanec Čech.
Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, mám doplňující návrh k návrhu usnesení České národní rady k vládnímu návrhu státního rozpočtu na rok 1991 tisk 152.
V tomto návrhu usnesení doporučuje Česká národní rada vládě, aby... navrhuji doplnění šestého odstavce, v němž by Česká národní rada doporučila vládě, aby výrazně snížila nároky na státní rozpočet. Tím mám na mysli rozdíl mezi příjmy a výdaji u rozpočtových a příspěvkových organizací v oblasti vědy a výzkumu a vědecko-technických informací, jejichž zřizovatelem jsou ústřední orgány státní správy.
Smyslem tohoto návrhu není likvidace těchto
institucí a ústavů, ale naopak vytvoření
nezbytného tlaku, aby tyto ústavy prokázaly
svou opodstatněnost a efektivnost. Řadu těchto
ústavů lze totiž převést na komerční
zásady. Mohou to být nikoliv rozpočtové,
ale hospodářské organizace, a bylo by žádoucí,
aby tady byl ze strany vlády na řadu těchto
ústavů a institucí vyvíjen patřičný
tlak. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Klimešovi. Prosím pana poslance
Čecha, připraví se poslanec Jančáry.
Poslanec Vladimír Čech: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, můj příspěvek bude opravdu mluvit o tom, o čem mluvil před chvílí pan premiér. Přesto mi dovolte tento příspěvek přednést. V podstatě mě k tomuto příspěvku dovedl průběh tohoto jednání, resp. příspěvek poslance Litomiského. Byla zde řeč o ekologické situaci a v příspěvcích o severních Čechách a na severní Moravě. To je situace, proti které nemůže nikdo nic říci. Jsou to naprosto devastované oblasti, a to v obrovském rozsahu a způsobem, který je tragický. Přesto bych chtěl vaši pozornost obrátit směrem, kterým ještě obrácena nebyla.
Zastupuji zde Východočeský kraj a myslím, že, přinejmenším v budoucnu, bychom měli začít mluvit o ekologické situaci tohoto regionu. Já zde zastupuji Pardubice a shodou okolností právě Pardubice a celá tato aglomerace kolem Pardubic je natolik znečištěna a stojí tam tolik průmyslových komplexů (Východočeské chemické závody Semtín, Tepelné elektrárny Opatovice), že to vytváří atmosféru, která se v mnohém podobá atmosféře v některých městech Severočeského kraje. V Pardubicích, třeba i v nejparnějším létě, je třeba riziko spát při otevřeném okně, protože se člověk může probudit přiotrávený. Semtín je ohromná chemická továrna, ve světě populární některou svou výrobou, ale je to neuvěřitelně zastaralý komplex, kde lidé pracují doslova ve středověkých podmínkách. V rámci tohoto komplexu stojí obvykle části města, v nichž žijí lidé, jsou tam jesle, školky. Je to naprosto neudržitelná katastrofální situace.
Proč o tom mluvím? Z toho vyplyne můj pozměňovací návrh. Pardubická aglomerace je jedním z největších problémů Východočeského kraje. Má to dopad na Orlické hory a při určitém směru větru i na Krkonoše apod.
Předtím poslanec Litomiský navrhl v tabulce 15 na str. 1 veškeré dotace Svazu bojovníků za svobodu snížit na nulu; já se za jeho návrh stavím.
Nyní se omlouvám poslanci Holomkovi, protože jsem chtěl vystoupit dříve než on. Není to však zaměřeno proti Rómům. Ale navrhoval bych, aby částka 9 mil., která je pro řešení ekologické situace v Pardubicích zanedbatelná, byla přesunuta právě na řešení ekologické situace pardubické oblasti.
Vyjádřili bychom tím, spíše než možnost vyřešení, svou dobrou vůli a pozornost ČNR k situaci v tomto regionu, vůli tuto situaci alespoň částečně vyřešit. Věřte, jestliže to uděláme, vyvolá to velice příznivou reakci obyvatelstva v Pardubicích a v celém okolí.
Chtěl bych se při této příležitosti zmínit o tom, že až budeme přijímat rozpočet za rok, bude velice vhodné se začít zajímat o ekologickou situaci ve Východočeském kraji, i když je až na dalším místě po severních Čechách a severní Moravě.
To byl můj pozměňovací návrh. Nyní bych se zde chtěl zmínit ještě o jedné věci. Trochu mě zarazil příspěvek poslance za HSD, jehož jméno si nepamatuji. Ve svém pozměňovacím návrhu žádá mj. snížení příspěvků na výstavbu pražského metra. Já si myslím, že bychom v tomto neměli být tak úzkoprsí a měli bychom si uvědomit, co tato výstavba metra v Praze znamená. Uvedu jen jeden případ: naši poslanci, ubytovaní na Košíku, by bez pražského metra museli začít cestovat v 7 hod. ráno, aby se sem dostali před 9. hodinou. Kromě toho jsou v Praze oblasti, jako Bohnice nebo Prosek, kde pro lidi je obrovský problém se dostat do středu města. Je to s přestupováním na několik autobusů. Proto si myslím, že výstavba pražského metra by měla pokračovat.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Čechovi, prosím pana poslance
Jančáryho, připraví se poslanec Wantula.
Poslanec Julius Jančáry: Pane předsedající, dámy a pánové, i ve stabilizovaných demokratických státních útvarech projednávání rozpočtu může být potencionálním důvodem k personálnímu přeobsazení ve vládě. Přesto se domnívám, že k téže situaci zde nedojde, neboť obdivuhodným způsobem pan premiér české vlády upevnil její pozici při možná náhodném vzplanutí národní semknutosti, které se zde projevilo před projednáváním kompetenčního zákona ve FS. Díky tomu dnes přistupujeme k projednávání rozpočtu ČR podstatně vybouřenější; klidněji a na rozdělení či, lépe řečeno, přerozdělení prostředků v rámci federace nahlížíme poněkud odlišně v dnešní době, než by tomu bylo před třemi nedělemi.
Případnému útoku veřejnosti,
vzhledem k tomu, že posledním rokem, kdy se zdroje
přesouvají, měl být rok 1990, jak
plyne z vystoupení pana premiéra v televizi zhruba
před rokem, bude moci čelit tím, že
svobodně zvolení poslanci v parlamentech rozpočty
schválili.