Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Budinskému, prosím pana poslance
Litomiského a připraví se pan poslanec Stieber.
Poslanec Jan Litomiský: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážená sněmovno, podávám tento pozměňovací návrh:
V tabulce č. 15 na straně 1 Návrh na dotace
ze státního rozpočtu občanským
sdružením v působnosti ministerstva financí
navrhuji snížit dotace Svazu bojovníků
za svobodu z částky 9 mil. Kčs na nulu. Odůvodnění:
Svaz bojovníků za svobodu, dříve Svaz
protifašistických bojovníků, se za komunistického
režimu nikdy nezastal pronásledovaných a vězněných
příslušníků protifašistického
odboje. Většina z nich není jeho členy.
Jediným smyslem této organizace bylo šíření
revanšistických nálad vůči německému
národu. Nevidím žádný důvod,
proč by měl být úřednický
aparát této organizace vydržován z prostředků
vlády ČR. Na případnou námitku,
kterou jsem už slyšel v této budově, že
by bylo nutno nejdříve rozhodnout o rozpuštění
této organizace, odpovídám: Stávající
právní řád neumožňuje
vládě ani ČNR rozpustit Svaz bojovníků
za svobodu. Neznám však také žádný
právní předpis, který by předem
zavazoval ČR poskytovat dotace jakémukoli dobrovolnému
sdružení občanů nebo přenášel
pracovně právní závazky takového
sdružení na český stát. Proto
podávám návrh, jak jsem jej přečetl.
(Potlesk).
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Litomiskému, prosím pana
poslance Stiebera, připraví se pan poslanec Homola.
Poslanec Václav Stieber: Pane předsedající, dámy a pánové, mám pozměňovací návrh, kterým by měla být využita rezerva vlády ČR vytvořená úpravami tabulky 15 na straně 1 podle společné zpravodajské zprávy. Tento pozměňovací návrh tkví v tom, že navrhuji vyčlenit částku 5 mil. Kčs pro Českou katolickou charitu k částečnému krytí nákladů terénní pečovatelské služby.
Podstata terénní pečovatelské služby
spočívá v tom, že charita zahájila
jako svoji zvláštní zdravotně sociální
službu péči o osoby zpravidla trvale upoutané
na lůžko, osoby, které jsou téměř
bezmocné, osoby inkontinentní (lidé, kteří
neovládají své základní vyměšovací
funkce), prostě, o všechny tyto případy,
které normálně za běžné
situace by zaujímaly trvale lůžko v ústavech,
které jsou k tomu určeny. Tím, že tito
pacienti jsou ošetřováni ve svých domácích
podmínkách personálem, který je k
tomu odborně vzdělán a má k tomu i
příslušné nadšení a elán,
šetří se lůžka ve zdravotnických
zařízeních, personál těchto
zařízení, a pokud nebylo možno tyto
osoby v takových zařízeních umístit,
šetří se náklady, které jsou
jinak nutné na ošetřování člena
rodiny podle příslušných ustanovení
Zákoníku práce. O šetření
psychiky nemocných, kteří přece jen
doma ve svém prostředí svůj stav prožívají
lépe, není třeba hovořit. Proto vás
prosím, abyste tento můj pozměňovací
návrh přijali kladně. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Stieberovi, prosím pana poslance
Homolu a připraví se pan poslanec Smělík.
Poslanec František Homola: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený český a moravskoslezský sněme, dovolte mi několik otázek k rozpočtování okresních úřadů a obcí.
Sestavení jejich rozpočtů bylo provázeno organizačními změnami, které vyplynuly z uplatnění nových zákonů o obecním zřízení. Navrhuje se dotovat rozpočty obcí a okresních úřadů částkou 17 miliard Kčs při úrovni vlastních příjmů 56 miliard Kčs.
Za vážný nedostatek v rozdělování výdajů na okresy a obce považuji skutečnost, že tento návrh v sobě konzervuje totalitní způsob rozdělování. Je to rozdělování vůči některým regionům průkazně nespravedlivé. Konstatuji, že v rámci federace na úrovni federálního rozpočtu byl proces zásluhovosti, tedy zvyšování výdajů v závislosti na tvorbě zdrojů mírně posílen, což je patrno z růstu fiskálních výdajů v ČR o 7 miliard Kčs navíc.
Vážení páni poslanci, vážené poslankyně, vyjděme ze základních údajů předloženého návrhu státního rozpočtu:
Za prvé - Výdaje státního rozpočtu celkem, dle předloženého dokumentu, činí v ČR 6 532 Kčs na obyvatele. Pro územní region Moravy a Slezska se navrhuje částka 5 902 Kčs, což je na jednoho obyvatele méně o 630 Kčs. Za celý region to u okresních úřadů a obcí činí 2 520 mil. Kčs. Jenom zběžný rozbor výdajů celkem na úrovni okresů ukáže, že největší rozdíly ve financování jsou v těchto okresech: Brno - venkov mínus 352 mil. Kčs, Frýdek - Místek mínus 384 mil Kčs, Karviná mínus 279 mil Kčs, Opava mínus 240 mil. Kčs, Olomouc mínus 204 mil. Kčs, Přerov a Vsetín po 110 mil. Kčs. Velmi rozhodně jsou kráceny taky okresy Hodonín o 282 mil., Břeclav o 117 mil., Uherské Hradiště163 mil., Třebíč 105 mil., Blansko 107 mil., Prostějov, Vyškov, Žďár n. Sáz. a Zlín v celkové výši 363 mil. korun. Musím konstatovat, že toto krácení, které je v tomto rozpočtu opět zakotveno, není z roku na rok, ale je výsledkem dlouholeté existence normalizačního režimu. Jako poznámku uvádím, že město jako Brno a Ostrava nelze posuzovat měřítky běžného okresu. Zasluhovaly by si rozhodně samostatný příspěvek.
Za druhé - neinvestiční výdaje státního rozpočtu podle navrhovaného tisku jsou republikového průměru 5 343 korun na hlavu. Jsou to finanční prostředky pro školství, zdravotnictví, kulturu a infrastrukturu obyvatelstva. Zjištění, že všechny okresy, kromě Jihlavy, jsou pod úrovní České republiky, je více než smutné. Celková ztráta jižní Moravy pro příští rok je navrhována ve výši 1 mld. 46 mil. korun, na severní Moravě je to 1 mld. korun.
Za třetí - investiční výdaje okresů poskytují obdobný pohled jako bod 1 a 2.
Jsme si vědomi některých nepřesností v interpretaci použitých průměrných hodnot. Tyto podprůměrné hodnoty však nejsou výsledkem jednoho roku, ale jsou dlouholeté a tedy zásadní.
Vážená česká vládo, vážený český sněme, jsme přesvědčeni o možnosti přeskupení prostředků pro okresní úřady a obce. Navrhujeme, aby byla zvýšena rezerva pro obce ve výši 250 mil. korun:
1) snížit rozpočty okresních úřadů v České republice o 1%, v Praze o 3% a o tuto částku zvýšit rezervu u okresních úřadů a obcí, jak je uvedeno v tabulce,
2) snížit rozpočtový schodek republiky
o 300 mil. korun a zařadit to do rezervy okr. úřadů
a obcí. Takto získané prostředky využít
pro financování obcí a na základě
věcné analýzy, kdy bude možné
vyjádřit lepší regionální
politiku.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Homolovi. Technická poznámka.
Hlas z pléna: Ve stenogramu bude řečeno
"snížit schodek a tím získat peníze";
snižováním schodku se peníze získat
nedají. Prosím opravit formulaci, než to bude
náš výbor projednávat.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Prosím poslance Smělíka, aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Smělík: Vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Nedávným schválením kompetenčních zákonů mezi federací a Českou a Slovenskou republikou se zvýraznila úloha republikových orgánů při tvorbě a realizaci finanční politiky. Schvalováním návrhů zákona o rozpočtu České republiky na rok 1991 současně schvalujeme hlavní cíle finanční politiky zaváděné reformy. Vytvořený prostor pro lepší a jasnější rozpočtovou politiku České republiky a státních fondů musí vytvořit v rámci přijaté rozpočtové strategie i potřebný prostor pro rozpočtovou politiku samosprávných orgánů.
Úprava rozpočtových vztahů posílila svébytnost, samostatnost a odpovědnost České a Slovenské republiky v řízení ekonomických procesů na jimi spravovaném území. O uplatnění obdobného principu je třeba usilovat i u menších ekonomicky uzavřených celků, aby nevznikly neodůvodněné rozdíly v úrovni společenské infrastruktury.
Z tohoto pohledu významnou položku v předloženém návrhu státního rozpočtu na r. 1991 představuje dotace do rozpočtů okresních úřadů a obcí v celkové výši 17 mld. 755,7 mil. korun. Nehodlám polemizovat o výši této částky vzhledem k tomu, že více než 60% rozpočtových výdajů ve státním rozpočtu je určeno na společenské služby a na činnosti pro obyvatelstvo. Chci se dotknout rozdělení této položky z pohledu tolik potřebné spravedlnosti pro všechny a na všech úrovních.
Podle zprávy předkladatele zákona o státním rozpočtu na rok 1991 se při určování dotací pro jednotlivé okresní úřady vycházelo z historické kontinuity, o níž nikdo nedokáže říci, proč byla právě taková. Jak bylo řečeno zpravodajem, rozdíly se lišily mezi 25 až 80% ve vlastních příjmech. Nedostatek času při přípravě rozpočtu neumožňoval provedení potřebných analýz, i když některé pokusy, např. vztažnost dotace na obyvatele podle vyjádření zpracovatele předmětné položky, vnesly do problematiky dosti pochybností a nevysvětlitelných otázek.
Domnívám se, že vzhledem k uplatňovaným praktikám minulého režimu v jiných oblastech by bylo přijetí předpokladu, že navazujeme na oddůvodněný a spravedlivý princip více než naivní, ale na druhé straně, pro nedostatek času, nemohu schválit nespravedlnost, o níž většina nepochybuje, např. krácení dotace i relativně velkých referenčních území jako např. bývalé KNV ve východních Čechách, resp. u obou moravských krajů.
Z tohoto důvodu navrhuji, aby v položce dotací byly všechny částky dotací na okresní úřady kráceny o 4%. Tímto krácením se vytvoří částka ve výši 701,82 mil. korun, která spolu s již plánovanou rezervou ve výši 205 mil. korun vytvoří rezervu v částce 906,8 mil. korun. Tuto částku navrhuji použít na řešení dlouhodobých následků zanedbávání technické vybavenosti a výrazného narušení životně důležitých funkcí v takto nejvíce ohrožených městech. Ve zdůvodnění svého návrhu uvádím, že největší disproporce v úrovni infrastruktury jsou zřejmě především v zanedbanosti životně důležitých oblastí, především ve větších městech, která pro region plní důležité funkce a mají nepochybně i větší nároky na údržbu a obnovu takových technických zařízení a institucí, pokud nebyly nově zřizovány v posledních letech. Minulý režim adekvátně tyto instituce nerozvíjel a převážně nechával viditelně chátrat.
Dále navrhuji uvést do doporučení z dnešního usnesení ČNR k vládnímu návrhu státního rozpočtu na r. 1991 následující znění:
Rezerva v oddílu dotací okresních úřadů bude použita k odstranění dlouhodobě neřešené zanedbanosti rozvoje technické a sociální infrastruktury měst. O rozdělení rezervy rozhodne Česká vláda na návrh ministerstva financí.
Další můj návrh se týká kapitoly 335 - zdravotnictví. Navrhuji v individuálních dotacích na investiční akce v r. 1991 částku - fakultní nemocnice Praha 5 - Motol snížit z 900 mil na 800 mil. a tento rozdíl převést na položku fakultní nemocnice Brno - Bohunice, třetí stavba, čímž by zde byla částka 150 mil. korun.
Můj návrh vychází z toho, že v této kapitole představují individuální dotace státního rozpočtu 1 680 mld. korun. V této částce jsou obě nemocnice svým charakterem stejného významu - fakultní, obě jsou rozestavěné a pro obě města v největší míře potřebné. Avšak rozdíl je v tom, že pro Prahu je částka 18 x větší, než pro Brno.
Tímto opatřením nemusí vzniknout omezení výstavby. Uvádím, že narozdíl od Brna, kde tato částka z dotace představuje jen 3%, podíl Prahy na investicích pro zdravotnictví představuje 70%. Podíl akcí, uvažovaných pro Moravu ve zdravotnictví, představuje 13%.
Dovolte mi další doplňující informaci o brněnském zdravotnictví. Čtvrtina těchto zařízení byla postavena před rokem 1920 díky Rakousku-Uhersku. Tyto objekty potřebují rekonstrukci havarijního stavu budov, fasád, topení, elektřiny, kanalizace apod. Stávající fakultní nemocnice Na Pekařské byla Marií Terezií stavěna jako kasárna. Dodnes je zážitkem jít tam na návštěvu, kde leží po operacích na pokojích po dvaceti lidech. Výstavba fakultní nemocnice v Bohunicích trvá 25 let. Na dostavbu této nemocnice s poliklinikou je potřeba ještě 1,2 mld. korun. Kdybychom zachovali tento trend dotace, potřebovali bychom dalších 25 let. Pro dostavbu je potřeba především investic na technické vybavení. Stávající obytné soubory nemají dostatečnou diagnostiku a proto i ty akce, které byly postaveny, neslouží svému účelu.
Doufám, že z mého vystoupení pochopíte
důvody návrhu. Spoléhám na vaši
podporu.
Poslanec František Homola: Vážení
páni poslanci, vážené paní poslankyně,
opravím jen jeden důležitý výraz
ve svém příspěvku - snížit
rozpočtový přebytek republiky. Děkuji.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosil bych všechny poslance, kteří vznesli pozměňovací návrh, aby jej dali v písemné podobě společnému zpravodaji.
Nyní bych navrhl 15 minut přestávku.
Přerušená schůze opět zahájena
v 11,25 hodin.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Budeme pokračovat v rozpravě. Prosím, aby
se slova ujal pan poslanec Procházka, připraví
se pan poslanec Honajzer.
Poslanec Kamil Procházka: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci! Nebudu tentokrát ani vzpomínat Shakespeara, ani se zabývat státoprávními úvahami. Obracím svou i vaši pozornost na záležitost zcela prozaickou, s věcnou střízlivostí, jaká přináleží inženýrské profesi. Jde o rozpis dotací na účelové stavby a KBV, uvedené v tabulce 3 A prvního dílu vládního návrhu rozpočtu. Jsou tam uvedena pod sebou dvě největší města republiky; město Brno, jako druhé největší město prožívá právě vodovodní krizi a nikdo z nás, Brňanů, neví kdy a s jakými následky se z ní dostane.
Brnu hrozí dopravní kolaps na ose Žerotínovo náměstí - náměstí Svobody - vlakové nádraží - autobusové nádraží. Město není schopno zabezpečit základní zdravotní funkce své i bývalého kraje, protože sice má šanci opustit středověké nemocnice tím, že postavilo novou v Bohunicích, ale nemá prostředky na její technické a technologické dovybavení.
Město nutně potřebuje dobudovat onkologické centrum, aby mohlo alespoň částečně čelit děsivému nástupu maligních onemocnění.
Město nezabezpečuje základní sociální funkce, protože mu chybí kapacita domů důchodců.
Mohl bych tak pokračovat dál, řadou nejméně dvaceti takovýchto závažných bodů. Podívejme se, jak kritéria, která jsem právě uvedl, jsou vzata v úvahu v tabulce 3 A v účelových dotacích.
Město Brno - 513 milionů korun, Praha - 4,619 mld. korun. Budeme-li považovat dotace obou měst, to je 5,132 mld. korun za 100%, pak Brnu je přesně přiděleno 10%, Praze 90%. Tato disproporce je očividná i laikům. Podávám tedy tento pozměňovací návrh.
Přesun Kčs 619 mld. korun z položky "magistrát hl. města Prahy" do položky "Brno město". Rozložení financí by pak vypadalo takto: Brno 1,132 mld. korun, Praha 4 mld. korun, to znamená Brno 22%, Praha 78%.
Rozhodnutí o tom, z jakých akcí je možno tento přesun provést, ponechávám pražským odborníkům.
Domnívám se, že tento pozměňovací návrh lépe vystihuje objektivní skutečnost, než vládní návrh rozpočtu této částky. Organismus města a státu je v mnohém podobný organismu lidskému. Jestliže došlo k tepennému krvácení, musím ho ihned zastavit na místě vzniku. Jinak bude velmi rychle postižena napřed hlava a hned na to celý organismus.
Prosím vás, paní a páni poslanci,
myslete na to, až budete hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Procházkovi. Prosím,
aby se slova ujal poslanec Honajzer, připraví se
paní poslankyně Mašatová.
Poslanec Jiří Honajzer: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, dovoluji si vznést drobný, upřesňující, pozměňovací návrh, který se týká první stránky společné zprávy v předposledním odstavci tabulky 15.
Doporučuji nahradit slova "Polský svaz kulturně
osvětový" slovy "Rada Poláků
v Československu". Tento návrh zdůvodňuji
takto: Sdružení občanů polské
národnosti mají jeden legitimní zastřešující
společný orgán, kterým je právě
mnou navrhovaná Rada Poláků. Myslím,
že v takovémto případě bude tato
formulace přesnější. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Honajzerovi. Prosím dále, aby se slova ujala paní poslankyně Mašatová. (Nepřítomna.)
Prosím proto pana poslance Stibice, aby se ujal slova.
Dále se připraví paní poslankyně
Lagová.
Poslanec Jaromír Stibic: Vážené předsednictvo, vážené shromáždění. Domnívám se, že filozofie restriktivních opatření musí být jednotná, důsledná a musí mít za následek jakousi obecně uznatelnou spravedlnost. V tom smyslu se chci vyjádřit ke zprávě, která nás poněkud vzrušila, že v rámci mzdových rezerv přišla na pořad otázka rozdělení odměn pro funkcionáře vlády, zastupitelských sborů, apod.
Domnívám se, že v rámci této restriktivní filozofie mělo být v příslušných kruzích projednáno omezení těchto odměn s tím, že část těchto odměn bude ponechána v rezervě státního rozpočtu.
V rámci této jednoduché filosofie a spravedlnosti rozpočtu se připojuji k názoru, že rozdělení dotací na hl. město Prahu a Brno neodpovídá těmto zásadám a navrhuji snížit dotaci pro magistrát hl. m. Prahy o 300 milionů korun a o tuto část zvýšit dotaci pro Brno město.
Dále bych se chtěl stručně vyjádřit k jednomu bodu, který se týká rozpočtu kapitoly ministerstva zemědělství.
Zemědělství je považováno za hýčkané ekonomické odvětví, které by mělo být donuceno sáhnout obzvláště hluboko do svých rezerv. Nechci tady rozvádět mohutné snížení dotací, a to i těch, které byly uvedeny v oficiálním materiálu o radikální reformě zemědělství.
Zemědělství se ocitne pod vlivem šoku. Léčba šokem je někdy velice úspěšná. Je ale potřeba zvážit míru šoku a následky, které může způsobit na trhu potravin.
Je samozřejmé, že se nepřimlouvám za dodatečné zvýšení prostředků pro resort zemědělství, protože tyto prostředky prostě nejsou, ačkoliv jsme svědky toho, že na Slovensku jsou. Míra dotací na Slovensku je oproti našim poměrům netušená. Prosím, musíme to snést se sevřenými zuby. Pouze poukazuji na určitou imobilnost prostředků rozpočtu kapitoly ministerstva zemědělství vzhledem k tomu, že dojde ke značné sezónní nerovnoměrnosti.
V důsledku toho nepovažuji za správné,
aby celý fond tržní regulace, jak nazýváme
fond tržních garancí, byl zamontován
v rozpočtové rezervě. Proto navrhuji převést
polovinu této částky na polovinu tržní
regulace zemědělství ve výši
3 mld. Kčs z hlavních rezerv státního
rozpočtu ČR do rozpočtové kapitoly
ministerstva zemědělství do položky
13. (Potlesk).
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Stibicovi. Prosím paní poslankyni
Lagovou, připraví se poslanec Biňovec.