Poslanec Jiří Payne: Sleduji, že nikdo
z poslanců neodchází, ale přesto při
každém hlasování se liší
součet poslanců až o 10 hlasů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Ale přichází.
(poslanec Payne: nepřichází.)
Prosím tedy, aby skrutátoři, provedli ještě jednou sčítání poslanců přítomných v síni. (Děje se.)
Páni poslanci, podle jednacího řádu je právem poslanců hlasovat. Domnívám se ovšem, že by poslanec měl dát najevo svůj názor, tedy buď hlasovat pro, nebo proti, anebo když nemá vyhraněný názor, třeba toho soudce nezná, nebo ho nepřesvědčily argumenty pana ministra, případně společné zpravodajky, nebo názory z diskuse, pak aspoň dát najevo, že se zdržuje hlasování. Tolik ukázněnosti bychom měli projevit, protože skrutátoři mně říkali, že na poznámce pana poslance Paynea je něco pravdy, že to sami zjistili, že nikdo nepřichází ani neodchází, a že se přesto počet hlasů liší. Tak prosím, aby v případě, že nechcete zaujmout stanovisko ani pro, ani proti, abyste dali najevo svůj názor, tím, že se zdržíte hlasování. Přesto dosažené výsledky jsou platné a budeme pokračovat. Ještě bych chtěla říci, že to není chyba skrutátorů, je to chyba poslanců, pokud nevyužijí svého práva hlasovat.
Jsme tedy u bodu 7), u tisku 107, oddíl E, to jsou bývalí soudci, kteří se vracejí do justice, prokurátoři a podnikoví právníci, kromě Dr. Václava Mokrého, kde pan ministr stáhl kandidaturu tohoto soudce.
Kdo je pro, ať zvedne ruku (Hlasuje se - 130.) Kdo je proti? (Nikdo.) Zdržel se hlasování? (16.)
Děkuji, i tito soudci byli tedy zvoleni.
Nyní přistoupíme k hlasování, pokud jde o jednotlivé soudce. První případ je dr. Khomová.
Kdo souhlasí s jejím zvolením, ať zvedne ruku; po vysvětlení, které jsme slyšeli od paní dr. Röschová a od pana ministra Richtra.
Kdo je pro zvolení této soudkyně, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 89.) Kdo je proti? (5.) Zdržel se hlasování? (48.)
Dr. Khomová byla tedy zvolena 89 hlasy, proti 53; 5 bylo proti, 48 se zdrželo hlasování.
Přistupujeme k volbě dr. Stankuše.
Kdo je pro zvolení dr. Stankuše, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 124.) Kdo je proti zvolení dr. Stankuše. (3.) Zdržel se hlasování. (20.)
Dr. Stankuš byl zvolen 124 hlasy, 3 byli proti, 20 se zdrželo hlasování.
Přistupujeme k volbě soudce dr. Kozáka.
Kdo je pro zvolení tohoto soudce, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 92.) Kdo je proti volbě tohoto soudce? (3.) Zdržel se hlasování? (51.)
I dr. Kozák byl zvolen většinou hlasů - 92, 3 byli proti, 51 se zdrželo.
Poslední je volba dr. Geislera.
Kdo je pro zvolení tohoto soudce - technická poznámka,
pan poslanec Přikryl.
Poslanec Ivo Přikryl: Paní předsedkyně,
tento soudce už byl zvolen v bodě 4.
Poslankyně Anna Röschová: Je sice pravda,
že v oddíle b) je jeden soudce, ale na začátku
jsme odhlasovali, že o těchto čtyřech
soudcích budeme hlasovat o každém zvlášť.
Domnívám se, že poslanci, když hlasovali
o tomto oddíle, samozřejmě nevěděli,
že jde o tohoto soudce. Paní předsedkyně,
navrhovala bych, abychom o tomto soudci hlasovali znovu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Domnívám se, že by se nám, to nemělo stávat. Samozřejmě, že bychom si to měli předem připravit tak, abychom se vyvarovali podobných případů. Ale pokud hlasujete en bloc, velká většina poslanců přesně neví o jednotlivých soudcích, zatímco pokud se volí soudci jednotlivě, už se tomu věnuje, samozřejmě, daleko větší pozornost. Domnívám se tedy, že tím, že jsme zvolili pana dr. Kozáka soudcem podruhé, jsme nic vlastně nezkazili (nesouhlasný šum v sále - jedná se o dr. Geislera.)
My jsme ho zvolili sub b), domnívám se, že
bychom měli přikročit k jeho volbě
zvlášť, protože určitým způsobem
byla volba zpochybněna už tím, že jsme
ho vyňali z toho bloku a měli bychom přikročit...
Prosím paní poslankyni Röschovou, aby nás
informovala o tom, jak vypadalo jednání v ústavně
právním výboru, případně
imunitním a mandátovém výboru, pokud
jde o tohoto soudce a vysvětlila ještě jednou,
z jakého důvodu je kandidován takto zvlášť.
Poslankyně Anna Röschová: Vážení kolegové, v petičním výboru pan poslanec Stibic přišel do našeho výboru s tím, že dr. Geisler v roce 1969 byl přeložen do Prahy, aby zde dělal přestupky, které byly podle zákonného opatření na podzim 1969 - takové protidemonstrační přestupky. Byl odložen již z minulého návrhu na volbu, právě z těchto důvodů. Zjišťovali to pan poslanec Stibic a pan poslanec Sedláček a zjistilo se, že tento soudce jako mladý, začínající byl přeložen od soudu do Prahy na tři měsíce, podle zákoníku práce, a posléze, když jeho setrvání v Praze vyžadovalo jeho souhlas, odmítl tento souhlas dát a vrátil se zpátky.
Dostala jsem ještě dálnopis od předsedy
krajského soudu dr. Miroslava Nippla, který nám
toto sděluje a naprosto jednoznačně se staví
za volbu dr. Geislera. Dr. Nippel jako předseda krajského
soudu byl jmenován na jaře tohoto roku a pan ministr
Richter ho velmi dobře zná a říká,
že je to jeden z nejlepších předsedů
krajských soudů. Pan poslanec Stibic to sám
probíral s předsedou krajského soudu a přistoupil
na kandidaturu pana dr. Geislera, a proto ústavně
právní výbor odsouhlasil tuto kandidaturu.
Dostal se tento soudce na volbu, ale při vypracování
společné zprávy jsme se s ostatními
výbory dohodli na tom, že přece jenom, když
tady byly určité věci a výhrady měly
dva výbory, že by se o tomto soudci mělo hlasovat
zvlášť a ne en block. Jinak dr. Geisler nesoudil
politické věci po celou dobu 21 let.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Röschové. Pan
poslanec Pospíšil.
Poslanec Petr Pospíšil: Vážení
přátelé, mluvil jsem teď s několika
kolegy o tom, že nám připadá poněkud
směšné takto zeširoka hovořit o
soudci, který tři měsíce soudil podle
některého zákonného opatření,
a nehovořit například o člověku,
který toto zákonné opatření
podepisoval. Zdá se mi, že jsme trochu mimo mísu..
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Pospíšilovi. Protože zjišťuji, že právě je to soudce Geisler, který, podle společné zprávy pod bodem 4, byl zvolen jako jediný, mám za to, že volba je platná, že se tomu věnoval dostatek pozornosti, a že došlo pouze k nesprávné formulaci ve společné zprávě. Mám zato, že dr. Geisler byl tedy platně zvolen.
Má někdo proti tomuto závěru námitky?
Poslanec Martin Bursík: Vážená
paní předsedkyně. Pouze bych rád podpořil
vašimi ústy formulovaný požadavek o dostatek
pozornosti. Před zvolením soudce pod oddílem
b) jsme hlasovali o tom, budeme-li hlasovat o oddílu b),
kde byl soudce pouze jediný. Hlasovali jsme o tom, zda
budeme hlasovat en bloc, či nikoliv.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Myslím, že způsob hlasování jsme
si předtím odhlasovali, hlasovali jsme po jednotlivých
oddílech a skutečně jsme také dr.
Geislera soudcem volili. Máme tedy zvoleny všechny
soudce podle návrhu ve znění společné
zprávy.
Poslanec Vojtěch Dohnal: Paní předsedkyně,
nemohu s vámi souhlasit, protože jste vy před
hlasováním řekla, že o těch čtyřech
soudcích budeme hlasovat jmenovitě a jmenovitě
jsme nehlasovali, i když on v tom jednom oddíle byl
sám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Já chápu, že zde došlo k určité chybě, a to dost nepříjemné. Uznávám námitky, které zde nyní odezněly. Nicméně bychom museli revokovat usnesení, které jsme na začátku schůze přijali, pokud jde o ten bod 4, tisk 107b, odst. b). Tam jsme už pana dr. Geislera zvolili.
Slovo má pan poslanec Přikryl.
Poslanec Ivo Přikryl: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, domnívám se, že nedošlo
k žádné chybě. My jsme se neusnesli,
že budeme hlasovat jmenovitě, ale že budeme hlasovat
jednotlivě. A to bylo splněno. V bodě 4 jsme
hlasovali jednotlivě. Volba by měla být platná.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Jednotlivě jsme tedy o tomto soudci již hlasovali
a splnili jsme to, co jsme si na začátku odhlasovali.
Mám zato, že všichni soudci byli zvoleni podle
pravidel, která jsme si na začátku schůze
řekli. Tímto ten bod pokládám za uzavřený.
(Potlesk.)
Přistoupíme k dalšímu bodu.
Vládní návrh zákona jste obdrželi
jako sněmovní tisk 139 a společnou zprávu
výborů ČNR jako sněmovní tisk
144. Odůvodněním předloženého
návrhu pověřila vláda České
republiky ministra financí ČR Karla Špačka,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaný návrh zákona o působnosti orgánů ČR v oblasti cen nahrazuje dosud platný zákon ČNR č. 134/1973 Sb., který upravoval působnost orgánů ČR v podmínkách centrálně direktivního řízení cen. Předkládaný návrh specifikuje práva a povinnosti ministerstva financí ČR, finančních ředitelství, okresních úřadů a obcí při uplatňování, regulaci a kontrole cen v ČR v podmínkách tržní ekonomiky.
Návrh zákona ČNR vychází ze změn ústavního zákona č. 143, o československé federaci a ze zákona o cenách přijatého FS dne 27. listopadu 1990. Tvoří, spolu s těmito zákony, nedílnou součást legislativního uspořádání kompetencí v oblasti cen.
V návaznosti na zákon o cenách předkládaný návrh zákona ČNR konkretizuje, které orgány ČR jsou pověřeny regulací a kontrolou cen. Jsou to ministerstvo financí ČR, finanční ředitelství, okresní úřady a obce.
Působnost ministerstva financí se bude vztahovat na činnosti související s přípravou a rozpracováním koncepce cenové politiky, uplatňováním regulace cen, vydáváním obecně závazných právních předpisů k oceňování nemovitostí a výkonem cenové kontroly.
Finanční ředitelství jsou zákonem oprávněna k provádění cenové kontroly právnických i fyzických osob. V rozsahu pověření ministerstvem financí budou provádět cenovou regulaci a cenovou kontrolu i okresní úřady a obce. Rozsah tohoto pověření bude určen seznamem zboží s regulovanými cenami, který bude vydán společným rozhodnutím federálního ministerstva financí a ministerstev financí republik.
V návaznosti na zákon o cenách určuje předložený návrh zákona, do kterého rozpočtu budou odváděny pokuty za neoprávněný majetkový prospěch v důsledku porušení cenových předpisů. Tyto finanční sankce budou příjmem rozpočtu obce v případě porušení cenové regulace stanovené obcí. V ostatních případech budou příjmem rozpočtu republiky.
V současné době federální ministerstvo financí, ve spolupráci s ministerstvy republik, připravilo společně vyhlášku, kterou se provádí zákon o cenách. Tato vyhláška obsahuje ustanovení, potřebná k podrobnějším rozvedením některých paragrafů zákona o cenách.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, předložený návrh
zákona byl projednán ve výborech ČNR
a ve společné zprávě výborů
byla navržena některá upřesnění.
S navrženými změnami souhlasím. Doporučuji
jménem vlády ČR, aby návrh zákona
o působnosti orgánů ČR byl ČNR
schválen. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Špačkovi a prosím
poslance Františka Homolu, jako společného
zpravodaje výborů ČNR aby odůvodnil
společnou zprávu.
Poslanec František Homola: Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, vážený český a moravskoslezský sněme, dnes projednáváme další ekonomický zákon, formou velmi útlý, leč obsahem velmi důležitý. Dáte mi za pravdu, že transformaci naší ekonomiky nelze uskutečnit bez důsledné liberalizace cen. Stávající cenový systém je výrazně reformován. Administrativně stanovené ceny nemají vypovídající schopnost o stavu nabídky a poptávky na trhu zboží a služeb. Nyní stojíme na samém prahu procesu liberalizace. Chceme jeho prostřednictvím odstranit překážky, které brání tvorbě cen, na základě pohybu a efektivního vztahu mezi nabídkou a poptávkou.
Zákon o cenách je tou bází, ze které vyrůstá předkládaný vládní návrh zákona o působnosti orgánů ČR. Je zde definováno úsilí o konstrukci prostředků proti nekontrolovanému a živelnému pohybu cenové hladiny.
Ministerstvu financí ČR v tomto zákoně svěřujeme do působnosti použití důrazných nástrojů. V kompetenci jsou to především oprávnění stanovit a měnit stanovené ceny a rozhodovat o zařazení zboží do seznamu zboží s regulovanými cenami. Dále jsou to prostředky pro stanovení podmínek věcného a časového usměrňování zboží v seznamu. Ministerstvu se svěřují oprávnění k provádění cenových kontrol a možnost pověřovat územní orgány v cenových otázkách.
Základní filozofickou otázkou, s níž je spojen přístup k realizaci souboru těchto cenových opatření, je hledání a nalézání optimální hladiny cenové regulace. Na jedné straně jde o optimální úroveň z hlediska inflačního tlaku, na druhé straně vytváření dostatečného volného přístupu pro vytváření a upevňování vznikajících tržních vztahů. Důležitá je také možnost a nutnost kontrolovat velikost sociálního dopadu i funkce brzdy nekontrolovaného inflačního vývoje.
Předkládaný návrh zákona o působnosti orgánů ČR v oblasti cen byl projednán ve všech výborech. Velmi malý počet připomínek a doporučení svědčí o jeho vysoké kvalitě.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, doporučuji tento návrh zákona obsažený v tisku 139 včetně společné zprávy výborů pod č. 144 projednat a schválit.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan předseda vlády projevil přání
říci nám pár slov právě
k tomuto návrhu zákona, týkajícího
se oblasti cen.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Vážená
ČNR, to, co dělám, je nebývalé
a doufám výjimečné. Vláda ČR
vám dává v úvahu po rozhovorech, které
jsme měli s panem ministrem Klausem, tento návrh:
Kdybyste byli tak laskavi a nadále tento návrh neprojednávali.
Jsou problémy, které vytanuly v poslední
chvíli. Můžete samozřejmě pokračovat
v jednání, ale možná, že bychom
se dostali do komplikované situace. Teď jsem měl
telefonát s panem ministrem Klausem a po krátké
poradě jsme si dovolili vám vznést tento
návrh.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan předseda vlády chce stáhnout tento návrh
z dnešního pořadu.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Jen
z dnešního pořadu.
Z pléna: Proč?
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Já si myslím, že by bylo rozumné, udělat kratičkou přestávku, aby nám vláda trochu blíže zdůvodnila, z jakého důvodu chce stáhnout z pořadu projednání zákona o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen.
Uděláme desetiminutovou přestávku.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Paní poslankyně a páni poslanci, budeme pokračovat
v jednání. Poprosím pana předsedu
vlády, aby zdůvodnil návrh vlády.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, páni poslanci, omlouvám se za to přerušení, nerad bych vyvolal dojem nějaké dramatické situace. O co jde? Vláda nestahuje zákon, který projednáváte, trvá i na zdůvodnění toho návrhu, navrhujeme pouze přerušit jednání, a to tak, že byste podle vaší úvahy třeba zítra nebo pozítří, nebo popozítří mohli v jednání pokračovat.
Z čeho máme obavy? Ústavní zákon o kompetencích si kladl za cíl několik věcí. Často bylo zdůrazňováno, že jde o to, nadále spory o kompetencích, aby byly vyloučeny všechny společné dělené kompetence. Někteří poslanci ve FS konstatovali, že se tak to tímto zákonem stalo. Není to zcela pravda. Zejména právě v této oblasti, v oblasti cen, bohužel, jisté společné kompetence zůstávají a jde o jejich maximálně přesné vymezení tak, abychom buď vyloučili nebo minimalizovali kompetenční spory tentokrát mezi ČR a Federací. My se pokusíme u několika formulací samozřejmě spolu s vašimi výbory, u několika formulací, které jsou opravdu neurčité, ale které jsme převzali z ústavního zákona, tj. třeba slovo "zásadní regulace", tj. pojem, který umožňuje různočtení, a my bychom měli udělat z naší strany, když už to není v ústavním zákoně, maximum proto, aby nedocházelo ke sporům o to, co to je "zásadní" a co to není "zásadní".
Čili jde o několik formulací, kterými bychom se snažili během dneška návrh zpřesnit tak, abychom vyloučili možné kompetenční spory mezi ČR a Federací. Prostě, dostali jsme signály, že je možné různočtení našeho návrhu a už teď se vlastně zakládá na možné spory. A je naší povinností jako navrhovatele, a i vy byste měli tento zájem sdílet, aby formulace byly maximálně jednoznačné, je-li to vůbec, vzhledem ke schválenému ústavnímu zákonu, možné. Ale udělat proto musíme všechno.
Čili opakuji: nestahujeme tento návrh, my můžeme
navrhnout změnu pořadí projednávání,
domnívám se, že zítra bychom v tom mohli
pokračovat a s vámi se pokusíme o minimalizování
konfliktních a sporných adjektiv a sporných
pojmů v tomto zákoně. Čili o nic víc
nejde, než jenom o toto. Děkuji vám za pochopení.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu předsedovi vlády. O návrhu projednávání rozhoduje Česká národní rada bez rozpravy. Mám za to, že by se touto materií měl zabývat také náš národohospodářský výbor a ústavně-právní výbor a, pokud možno, při příštím jednání bychom mohli už tento zákon skutečně přijmout.
Čili podle § 22 odst. 3 o návrhu na přerušení hlasuje ČNR bez rozpravy. Kdo je pro to, abychom přerušili jednání s tím, že bude přikázána předloha zákona těmto dvěma výborům, ať zvedne ruku (hlasuje se - 111). Kdo je proti tomu? (1.) Kdo se zdržel hlasování? (20.)
Děkuji, návrh na přerušení projednávání byl tedy přijat. Prosím, aby oba výbory zaujaly stanovisko dnes v odpoledních hodinách; dnes budeme jednat pouze do 17,00 hod., jak jsme si včera řekli. Pokud tedy vláda bude moci, bylo by dobré, kdyby nám poslala někoho, aby nám stanovisko v obou výborech zdůvodnil.