Pondělí 17. prosince 1990

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji. Vzhledem k tomu že nemáme další písemné přihlášky, předpokládám, že další interpelace již nejsou. Pan ministr Kubát, prosím.

Ministr zemědělství Bohumil Kubát: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nechci zdržovat průběh vašeho jednání, ale chtěl bych reagovat na podnět paní poslankyně Kolářové stran zákona na ochranu zvířat. Měl jsem to štěstí, že prakticky hned v prosinci loňského roku spolu s paní poslankyní Kantůrkovou a s paní spisovatelkou Štroblovou jsme vytvořili tým a požádali jsme tehdejšího federálního ministra zemědělství dr. Burského a později pana ministra Moldana, aby nám byli nápomocni při tvorbě zákona na ochranu zvířat. Pan ministr Burský v lednu loňského roku sestavil komisi, prakticky všichni jsme jejími členy; tato komise začala pracovat na přípravě tohoto zákona. V těchto dnech je tento zákon, dá se říci hotov, vytváří ho jednak legislativní odbor federální odnože ministerstva hospodářství, jednak legislativní odbor našeho ministerstva zemědělství. Dá se říci, že zákon obsahuje celkem asi šest částí, jednak obecná ustanovení, jednak kapitolu týkající se hospodářských zvířat, kapitolu laboratorních zvířat, ochranu zvěře a ryb, ochranu zvířat v tzv. zájmových chovech, což jsou především psi, kočky, rybičky a podobná zvířátka různě chovaná.

Další kapitolou jsou sankce. K tomuto problému bych chtěl říci tolik, že my jako tvůrci tohoto zákona trváme na tom, aby ta nejhorší zvěrstva, která se konají na zvířatech, byla hodnocena jako trestné činy, nikoli jako přestupky. Z toho důvodu jsem jednal i s panem prokurátorem Brunerem a v těchto dnech připravujeme jakousi novelu trestního zákoníku, aby se tam některé věci promítly. Pro vaši informaci - ve světě se zcela běžně pohybují nejvyšší tresty zhruba mezi 3 - 5 lety "natvrdo" neboli nepodmíněně. Při tvorbě tohoto zákona jsme vycházeli ze zákonů švýcarských, tehdy západoněmeckých a švédských, které se nám zdály nejlepší a měli jsme se tam možnost poučit. Celá filozofie vychází z Charty práv zvířete, která byla přijata v roce 1977 v Londýně. Dá se říci, že valná většina světových států se k ní přihlásila.

Bude-li zájem, mohu vám připravovanou verzi poskytnout, abyste se do ní mohli podívat a předběžně připomínkovat.

Domnívám se, že je nutné prosadit ochranu a obecná práva zvířat i do jiných zákonů, především do připravované ústavy. Měli bychom se zmínit, že volně žijící živočichové by měli být obecně chráněni a zvěř by měla být bohatstvím tohoto státu. To má návaznost i na zákon o myslivosti a na myslivecké hospodaření.

Celá řada připravovaných zákonů souvisí s touto problematikou. Vznikají na ministerstvu životního prostředí. Je to především zákon o ochraně přírody. Měl jsem možnost se podílet na tvorbě kapitoly, která se týká volně žijících živočichů.

Tuto problematiku bude řešit novela zákona o veterinární péči, o myslivosti apod.

V těchto měsících se náš stát konečně hlásí k různým světovým konvencím, např. k Washingtonské konvenci apod., které upravují některé další věci související s chovem zvířat, jako například obchodování se zvířaty, vývoz a průvoz naším územím. V našem státě tato věc nebyla právně řešena a byli jsme určitým rejdištěm různých zahraničních obchodníků. Snažíme se tuto věc dotáhnout. Zákon na ochranu zvířat bude zákon federální - zákon proti týrání - to znamená, že by měl být postoupen do Federálního shromáždění. V těchto dnech nám činí problém dostat jej do programu.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji panu ministrovi. Obdržel jsem ještě písemnou přihlášku pana poslance Moskala. Žádám ho, aby se ujal slova.

Poslanec Václav Moskal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych jménem skupiny poslanců - členů stálé zemědělsko-potravinářské a lesnické komise předsednictva ČNR přednesl a zdůvodnil návrh na zřízení výboru pro zemědělství, lesnictví a potravinářství ČNR. Předkládám tento návrh využívaje práva daného mi ustanovením § 4, písm. 1) jednacího řádu ČNR.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Pane poslanče, upozorňuji, že teď jsou interpelace, podněty poslanců na členy vlády. Bude časový prostor pro toto projednávání, ale možná by bylo vhodné předat váš podnět přímo předsednictvu, aby se jím zabývalo a my bychom mohli pokračovat v našem jednání dále. Váš příspěvek není interpelací, ani otázkou a podnětem pro vládu, nezapadá do tohoto programu k bodu jednání.

Pokud nejsou další dotazy, otázky, podněty a interpelace na vládu, dovolte mi, abych tento bod jednání ukončil.

Dalším bodem je

III.

Návrh ústavně právního výboru na zproštění soudců z povolání

soudcovské funkce

Vzhledem k tomu, že se jedná o bod, u kterého je nutné usnášení se a vzhledem k tomu, že nám k usnášení schopnosti chybí 10 - 15 poslanců, žádám kancelář ČNR, aby se pokusila sehnat potřebný počet poslanců, abychom mohli tento bod ještě dnes projednat.

Mohli bychom udělat tříminutovou přestávku.

III.

Návrh ústavně právního výboru na zproštění soudců z povolání

soudcovské funkce

K tomuto bodu pořadu jste obdrželi sněmovní tisk 106, který obsahuje návrh ústavně právního výboru České národní rady. Prosím zpravodajku tohoto výboru poslankyni Annu Röschovou, aby předložený návrh odůvodnila.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající, dámy a pánové, obdrželi jste usnesení č. 126 ústavně právního výboru k návrhu ministra spravedlnosti České republiky na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce. Nebudu mít příliš dlouhé úvodní slovo, doporučuji sněmovně, aby souhlasila a zprostila soudce z povolání v oddíle a), to je funkce soudců z povolání, kteří jsou současně navrhování k volbě k jiným soudům, to je písmeno a); písmeno b) - z funkce soudce z povolání, který pracuje v jiné funkci v resortu, nezanikl mu mandát a má být zvolen k jinému soudu. V tomto případě jde o pracovníka ministerstva spravedlnosti, který byl předtím soudcem, mandát ještě nezanikl a je předvolán k jinému soudu. Oddíl c) - to je odchod do důchodu, oddíl d) - funkce soudce z povolání, kteří žádají o zproštění v důsledku odchodu z justice, těch je 12. Doporučuji, aby bylo hlasováno o zproštění soudců z povolání en bloc. Děkuji.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji. Otevírám rozpravu. Táži se pana ministra spravedlnosti, zda chce doplnit úvodní slovo. (Ne.) Nechce. Přeje si někdo z poslanců vystoupit? (Nikdo se nehlásí.) Ne. Paní zpravodajka již také nechce vystoupit? (Ne.) Můžeme přistoupit k hlasování.

Podle počtu a nově příchozích poslanců odhaduji, že je zde kolem 110 poslanců, takže jsme schopni se usnášet. Doporučuji hlasovat o předloženém návrhu najednou, tak jak navrhla paní zpravodajka. Předpokládám, že nejsou námitky. (Všeobecný souhlas.)

Kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak je obsažen ve sněmovním tisku č. 106, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) 112. Kdo je proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) 4.

Návrh na usnesení byl přijat.

Podle pořadu schůze by dalším bodem programu měl být návrh na volbu soudců z povolání k soudům v České republice.

Protože bude 16 hodin a počet poslanců ve sněmovně není zrovna optimální a volba soudců z lidu potřebuje větší počet poslanců, navrhuji, abychom nyní pořad schůze přerušili a bodem č. 4 zahájili zítřejší jednání v 9 hodin. Jsou proti tomu námitky? Od 16 hodin jsou svolány výbory.

Kdo je pro, abychom nyní schůzi přerušili? (71.) Kdo je pro ti? (24.) Zdržel se hlasování? (19.)

Návrh byl přijat.

Svým posledním dnešním hlasováním jste rozhodli o tom, že schůze bude přerušena.

Od 16 hodin následuje schůze výborů, zítřejší schůze začíná v 9 hodin. Přeji všem dobrou noc a zítra na shledanou.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP