Velmi závažné je to, co chci říci
ke str. 2 přílohy k usnesení ČNR.
Pokud bychom odstavce označené pomlčkou očíslovali,
tak odstavec 3, 4, 6 a 7 ukládají vládě
něco, co prostě sama nemůže realizovat.
To jsou všechno problémy, které je třeba
řešit v součinnosti s federální
vládou. Můžete uložit vládě
České republiky iniciativu v té věci,
můžete ji zavázat, aby postupovala určitým
směrem, ale nemůžete jí uložit,
aby toto dořešila nebo vyřešila. Už
sám kompetenční zákon - kdyby to bylo
tak, že si kompetenční zákon sestavíme
sami, měli bychom ty dva roky podstatně méně
práce a vyhnuli bychom se řadě konfliktů
- bude ten konfliktní.
Jinak chci říci, že si vašich připomínek
a kritiky velmi vážíme, protože nás
od první chvíle orientují v tom, jaké
priority bude Česká národní rada klást
na práci vlády a uvedla naši vládu do
stavu bdělosti již od první chvíle.
A to je velmi dobře.
Chtěl bych říci na závěr, že
nepřijímám slogan o tom, že toto je
vláda národní oběti. Zdá se
mi jednak nepřiměřeně patetický,
jednak alibistický. Tím jakoby ta vláda říkala
- my chudáci to máme tak těžké,
že ať uděláme co uděláme,
vždycky to bude špatně a nakonec nás smetou.
To znamená, že už předem omlouvá
své nezdary. Nemám pro tuto vládu charakteristiku
nebo titul. Bylo by dobře, kdyby si nějaký
slušný zasloužila, především
mezi vámi, kteří budete bezprostředními
svědky její práce, ale také před
veřejností. Bylo by předčasné
jí jakýkoli titul, jakoukoli charakteristiku udělovat
předem.
Chci říci nakonec, že jakkoli nám opravdu nebylo lehko, přesto výsledný dojem z této rozpravy je velmi dobrý a nám nesmírně pomohla, protože nás orientovala. Máme pocit, že vás známe, vy nás částečně také, alespoň z výborů, a to je víc, než se mohlo čekat, že za jednoho a půl dne stačíme. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Já bych se zeptal, jestli ještě nějaký
další člen vlády by chtěl teď
vystoupit? (Nikdo se nehlásí.) Pokud tomu tak není,
navrhuji, abychom přerušili jednání
a udělali přestávku do půl páté,
aby i kluby, pokud budou mít potřebu se ještě
krátce sejít, tak učinily a o půl
páté budeme pokračovat dále ve schůzi
projednáváním usnesení. Technickou
poznámku má pan Kolmistr.
Poslanec Vladimír Kolmistr: Doporučuji,
aby návrhová komise se ještě jednou
sešla a zapracovala připomínky, které
tu byly řečeny, zejména z vystoupení
pana předsedy vlády.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Ano. souhlasíme. Slyšeli jste návrh pana Kolmistra, aby se sešla ještě jednou návrhová komise a zapracovala připomínky, které zazněly v diskusi, opravila překlepy, které tady ještě jsou a zapracovala i stanovisko pana předsedy vlády.
(Všeobecný souhlas.)
/ Jednání přerušeno./
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, zahajuji přerušené jednání.
Prosím, aby pověřený člen návrhové
komise přednesl upravený návrh usnesení
ČNR k programovému prohlášení
vlády České republiky. Prosím.
Předseda návrhové komise poslanec Josef
Vondráček: Komise se sešla o přestávce.
Prosím, kdybyste si vzali usnesení k ruce. Na str.
1 - odstavec 4 - škrtá se písmeno d/. Na straně
2 v prvním bodu zpracovat k programovému prohlášení
časový postup - to slovo harmonogram připomíná
minulá období, ale prosím vás, ten
časový postup byl vyžádán od
většiny výborů proto, aby byla možnost
provádět kontrolu postupu české vlády,
proto tam toto zůstává.
U bodu tři - je to třetí odrážka
- urychleně dořešit vymezení působnosti
federace a republik přijetím kompetenčního
zákona. Hned další - urychleně dopracovat
daňový systém. A potom třetí
od konce - v oblasti vědy vyjasnit kompetenční
vztahy mezi Čs. akademií věd a vysokými
školami. A poslední - podniknout nezbytné kroky
k převodu zákonodárné kompetence z
oblasti základního, středního i vysokého
školství z federální úrovně
na republikovou - tam bude v součinnosti s federální
vládou. Protože vláda České republiky
nemůže toto sama podniknout, čili v součinnosti
s federální vládou urychleně dořešit
vymezení působnosti federace republik předložením
návrhu kompetenčního zákona, urychleně
dopracovat racionální daňový systém,
v oblasti vědy vyjasnit kompetenční vztahy
mezi Českou akademií věd a vysokými
školami a podniknout nezbytné kroky k převodu
zákonodárné kompetence v oblasti základního,
středního i vysokého školství
z federace na úroveň republik.
Potom čtvrtý odstavec - urychleně předložit
návrh zákona o správě obcí
- za to bychom doporučovali další odstavec
- je to na základě připomínek poslanců
Hnutí za samosprávnou demokracii - já bych
to nejdříve přečetl:
Respektovat při vypracování koncepce struktury územního uspořádání usnesení ČNR číslo 225 z 18. května 1990. Tam se už některé věci dávaly, kdybyste to usnesení chtěli znát, mám ho u sebe. Je to za to, jak je - urychleně předložit návrh zákona o správě měst a obcí - na straně 2 - za to by se dal další bod. Takže za bod
- urychleně předložit návrh zákona
o samosprávě měst a obcí, voleb do
jejich zastupitelských orgánů a soustavě
orgánů místní správy
dát další bod:
- respektovat při vypracování koncepce struktury
územního uspořádání
usnesení ČNR číslo 225 z 18. května
1990.
Na straně 3 - předposlední odstavec - jak
je dořešit - to - do - škrtnout - jen "řešit
v případě rehabilitací majetkové
újmy poškozených atd. To je asi vše.
Na straně 1 - bod c/ - nevím, jestli jsem to říkal,
tam je nesprávně... jeho reprivatizaci - čili
to re - škrtnout: čili: c/ předsednictvu ČNR
řešit formu kontroly nad činností nově
utvářeného ministerstva pro správu
státního majetku a jeho privatizaci.
Toť vše, to jsou prakticky připomínky,
které nám byly dány a jak jsme je zpracovali.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji, jsou nějaké připomínky?
Prosím, pan poslanec.
Poslanec Tomáš Fejfar: Pane předsedající,
paní předsedkyně, pane ministerský
předsedo, dámy a pánové, kolegové
poslanci, a poslankyně, chtěl bych se zmínit
o několika věcech. Jedna je to, co nám bylo
nyní předloženo, to jsou dva poslední
body, dořešit v případě rehabilitací
majetkové újmy poškozených a ten další
- pan předseda vlády nás prosil, abychom
k tomu přihlédli. Měl bych se zmínit
o tom, že při včerejším jednání
výboru pro obchod a turistický ruch jsme se o této
věci bavili s paní ministryní Štěpovou
a i tam jsme se dohodli na tom, že jakmile zavážeme
vládu, tak se v tom utopíme. Protože bylo hovořeno
i o případu Baťa, pokud bychom k těmto
rehabilitacím majetkovým přistupovali tak
komplexně, jak je to tady, tak bychom se museli obrátit
i k těmto věcem, protože i tam bylo jaksi uškozeno
i jiným firmám, a tam by mohly vzniknout nároky
takové, že by si to tato republika nemohla dovolit.
Proto navrhuji, abychom dva poslední body, to znamená
řešit v případě rehabilitací
majetkové újmy poškozených a řešit
problém reprivatizace a odškodnění poškozených
občanů - škrtli.
Dále bych se chtěl zmínit o otázce - když moravští poslanci z Hnutí za samosprávu a demokracii vyzývali ostatní poslance z Moravy, aby podpořili jejich návrh na ty dva body, které chtěli doplnit, že ne všichni poslanci z Moravy je v tomto podpoří a já určitě ne. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji panu poslanci, další prosím pan
poslanec Kalvoda.
Poslanec Jan Kalvoda: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
chci být věcný a navázat na to, co
právě odeznělo. Pokud jsem si správně
poznamenal návrh na další odstavec našeho
usnesení, má znít tak, že při
vypracování koncepce územního uspořádání
respektovat usnesení ČNR z 18. května t.r.
Já si vzpomínám, že když toto usnesení
bylo navrhováno a přijímáno, tak svým
navrhovatelem bylo odůvodněno tak, že se vlastně
neanticipuje příští ústava, že
je to takový politický dokument, kterým se
odsoudí zrušení zemského zřízení.
Myslím, že necituji přesně, ale parafrázuji
obsah zcela bezchybně. Nyní tedy vidím, že
se na toto usnesení, které mělo být
politické a mělo pomoci při otupení
národnostních vášní na Moravě,
že se na něj odkazuje jako na usnesení, které
má koncipovat právě to, co podle svých
tvůrců nemělo. Tedy ústavu České
republiky.
Za druhé navrhuji, aby ČNR zvážila uložit
vládě žádané konkretum, protože
se v rozporu s mnoha pány domnívám, že
to asi v případě tohoto prohlášení
není nutné, ale navrhuji, aby vláda byla
zavázána v otázkách tvorby nových
koncepcí např. koncepce bezpečnostního
aparátu, aby byla zavázána spolupracovat
s národní radou nebo adekvátními orgány,
výbory národní rady, již v okamžiku,
kdy tu koncepci tvoří tak, aby národní
rada nemusela zákon, který z této koncepce
vychází po složitých jednáních,
do nichž nemohla zasáhnout, aby teprve nyní
mohla uplatňovat své představy k danému
problému. To znamená, že považuji jednak
za účelné, jednak za správné,
aby v případě např. tvorby bezpečnostní
koncepce, což souvisí s otázkou ústavní,
s otázkou kompetencí republiky a federace, s mnoha
jinými otázkami, národní rada - její
výbory, např. ústavně právní,
bezpečnostní a některé další
dotčené, byly účastny již tvorby
této koncepce. Protože na základě nějaké
koncepce lze předložit rozumný návrh.
To je další návrh na doplnění
usnesení. Děkuji.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Pane poslanče, tento poslední návrh je třeba
konkrétně formulovat, zdali je to protinávrh
nebo doplnění usnesení.
Poslanec Jan Kalvoda: Je to návrh na doplnění,
jestli mi poskytnete pět minut času, postoupil bych
místo dalšímu ze zájemců a mezi
tím bych to zformuloval.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji. Pan poslanec Čech.
Poslanec Vladimír Čech: Při tom, co řekl předseda návrhové komise, mě zaujalo usnesení České národní rady číslo 225. Já ho neznám. Nevím, jestli ho ostatní poslanci znají, ale bylo by dobré, abychom s ním byli seznámeni, než se to tam začlení.
(Projevy souhlasu. Potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Pan poslanec Vondráček.
Předseda návrhové komise poslanec Josef
Vondráček: Je to usnesení 225
z 27. schůze ČNR z 18. května 1990. Je to
návrh skupiny poslanců ČNR o obnovení
moravsko-slezské samosprávy. Česká
národní rada se usnesla takto:
1. Považuje zrušení Země české
a Země moravsko-slezské k 1. lednu 1949 a vznik
nového územně správního uspořádání
za akt nespravedlivý a vzešlý z totalitní
byrokratickocentralistické praxe. Byl to krok rozporný
s principy demokracie a samosprávy, který podstatně
přispěl k zdeformovanému a nepřirozenému
vývoji československé společnosti.
2. Vyslovuje proto pevné přesvědčení,
že ústavní uspořádání
republiky, které vyplyne z jednání svobodně
zvolených zákonodárných sborů,
tuto nespravedlnost napraví.
3. Zároveň vyzývá vládu České republiky, aby podstatně urychlila vypracování koncepce struktury územního uspořádání a vypracování nové daňové soustavy zajišťující samostatný rozvoj obcí, měst a všech svébytných územně správních celků republiky.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Paní poslankyně Mazalová.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci! Poslanci Hnutí za samosprávnou demokracii trvají na svých požadavcích, které by měly být zakotveny v programovém prohlášení vlády. Jsme si vědomi toho, že téměř vše, co bylo uvedeno v programovém prohlášení, nemá ještě svůj zákonný podklad. Ten musíme vytvořit jako poslanci zákonodárných sborů my sami. Např. zákony o předávání majetku a zákony týkající se samosprávy měst, obcí, zemí apod. Nicméně se domnívám, že v programovém prohlášení vlády by naše požadavky měly být zakotveny právě tak, jako jsou zakotveny jiné záležitosti, které též čekají na naše uzákonění. V případě, že tomu tak nebude, nemůžeme - s tímto souhlasit - a musíme hlasovat proti tomuto programovému prohlášení vlády, i když s ním - mimo tyto připomínky - v podstatě souhlasíme. Děkuji vám.
(Potlesk v části sálu.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Další připomínky? Paní poslankyně
Ryšlinková.
Poslankyně Jana Ryšlinková: Paní
předsedkyně, pane předsedající,
pane předsedo vlády, mám jenom dvě
krátké připomínky. Jedna z nich je
naprosto technická - v našem usnesení se pořád
ještě vyskytuje Česká socialistická
republika, to je úplně zbytečné. Druhá
připomínka je podstatnější, týká
se posledních dvou bodů privátního
majetku. Chceme-li, aby v tomto státě byl osobní
majetek ctěn, pak se musíme rozhodnout tak, že
všem, kterým byl majetek vzat, musí být
navrácen jakožto morální hledisko. Ale
jakým způsobem se něco takového za
dané situace může provádět, to
je rozhodnutí, které musí udělat právě
Česká národní rada, nikoli vláda.
Jde o rozhodnutí vysoce politické, které
se bude týkat financí a dalších možností
tohoto státu. Proto se domnívám, že
to není možno ukládat vládě.
Navrhuji, aby tyto dva body byly z toho, co vládě
ukládáme, vyškrtnuty, ale ne proto, že
by to nebylo v pořádku slovy, ale proto, že
to nemůžeme vládě uložit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji. Další? Poslanec Bárta.
Poslanec Zdeněk Bárta: Dámy a pánové, dovolil bych si vás odkázat k úvodu celé příhody. Návrhová komise vám předkládá k odsouhlasení programové prohlášení. V preambuli přílohy se říká, že Česká národní rada pouze doporučuje respektovat následující připomínky. Jsou to připomínky, které vzešly z jednání jednotlivých výborů. Proto si naše komise dovolila je vzít v potaz a pouze d o p o r u č u j e m e vládě, aby je respektovala. Proto je zbytečné, abychom o tom hovořili tak, jako bychom to ukládali vládě nebo jakoby to bylo nějaké zákonné rozhodnutí. Dávám návrh, abychom hlasovali o tom, zda toto usnesení schválíme nebo ne.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji. Paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Mám
malý návrh na doplnění či poopravení
třetího bodu od konce na str. 3 - po rozhovoru s
předsedou vlády o přestávce jsem pochopila,
že není úplně jasné, o co v tomto
bodu jde. Návrhová komise nepřevzala znění
navržené ústavně právním
výborem tak, jak bylo, a myslím, že se smysl
vytrácí. Proto bych navrhovala toto znění,
které tento bod upřesňuje. Vzhledem k tomu,
že se hodnocení stavu soudnictví v programovém
prohlášení vlády jeví jako předčasné,
příliš zásadní a málo
průkazné, dokončit důslednou rekonstrukci
a očistu soudcovského sboru z hledisek odborných
i morálních. Samozřejmě v souladu
s platnými zákony o ustanovování soudců
volbou.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji. Je to návrh na přeformulování
třetí odrážky na str. 3. Pan poslanec
Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážení
kolegové, musím říci, že k této
otázce se vedla debata již na půdě ústavně
právního výboru. Já jsem jiného
mínění než poslankyně Marvanová.
Své mínění jsem vyjádřil
i na půdě onoho výboru tak, že se ztotožňuji
s tou částí programového prohlášení
a jsem rád - otevřeně řečeno
- za určitou politickou prozíravost, že byla
učiněna právě tento okamžik vzhledem
ke stavu, který je v soudnictví. Já tento
názor nesdílím. Chtěl bych upozornit
na to, že se soudnictví potýká s velice
závažnou hrozbou, která v naší
historii nemá obdoby - určité formy protestu
pracovníků justice, konkrétně soudců.
Myslím si, že formulace, která byla použita
v programovém prohlášení vlády,
je formulace vystihující podstatu věci, meritum
věci. Já se osobně za toto prohlášení
stavím a znovu říkám, že jsem
za něj sestavitelům vděčen
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji. Pánové a páni poslanci, domnívám
se, že naše diskuse se začíná točit
v kruhu a připomínky jsou stále méně
a méně konstruktivní. Dovoluji si navrhnout
tento postup. Pan poslanec Bárta navrhl, abychom dali hlasovat
o znění textu usnesení. Pochopitelně
nejdříve bychom museli dát hlasovat o protinávrzích
a teprve potom o textu usnesení. Hlásí se
pan předseda vlády Pithart. Prosím.
Předseda vlády České republiky
Petr Pithart: Vážená Česká
národní rado, chtěl bych jenom přesně
pojmenovat situaci, která zdá se nastává.
Obracím se k poslancům Hnutí za samosprávnou
demokracii. Paní poslankyně víceméně
oznámila, že nebudou-li splněny podmínky,
které formulovali, postaví se poslanci tohoto sdružení
proti prohlášení vlády. Jinými
slovy vysloví vládě nedůvěru.
Obávám se, že paní poslankyně
nepochopila, co jsme postupně pochopili všichni, že
přes sebe významnější výhrady
Česká národní rada nemůže
přeformulovávat prohlášení vlády.
Přesto paní poslankyně na tom trvá.
Chci ale říci něco důležitějšího.
Mně se zdá, že nepochybně bezděčně
paní poslankyně degraduje roli ČNR, protože
chce po vládě něco, co vláda udělat
nemůže a co naopak může udělat
jedině ČNR. Jako kdyby se tedy vzdávala práv,
které jí a vám všem z ústavy
České republiky vyplývají. Je to,
řekl bych, postoj útočný, ale ve skutečnosti
postoj defenzivní, protože se vzdáváte
pravomocí, které máte jen vy.