Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování? Sedm hlasů.
Děkuji.
Takže i tento bod byl schválen.
Za 4./ Česká národní rada schvaluje
zákonné opatření předsednictva
ČNR ze dne 18. června 1990, kterým se mění
zákon 36/1960 Sb. o územním členění
státu podle sněmovního tisku 16.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. (Hlasuje se.) Děkuji, to je většina.
Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování? Dva.
Sněmovní tisk číslo 18 - Česká
národní rada schvaluje:
a) opatření předsednictva České národní rady ze dne 18. června 1990, kterým v rámci zákonodárné iniciativy České národní rady předložilo Federálnímu shromáždění návrh na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon číslo 100/1960 Sb. Ústava Československé socialistické republiky, a ústavní zákon č. 143/ 1968 Sb., o československé federaci a kterým se zkracuje volební období národních výborů podle tisku 18,
b) návrh na zaslání žádosti Federálnímu
shromáždění o upuštění
od předložení zásad k tomuto návrhu
zákona. Kdo s tímto návrhem souhlasí,
nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Kdo je proti?
Z pléna: Pane předsedající,
pan kancléř nesprávně vysvětlil,
porovnejte předcházející tisk a tisky
následující s podpisem předsedy sněmovny,
ve stejné datum - na jednom a tomtéž datumu
je podepsán bývalý předseda a na novém,
s datumem, kdy ještě ve funkci nebyla, je podepsána
paní předsedkyně. Je to zmateční.
Hlasujeme o nesprávném tisku.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Pane kancléři mohl byste to vysvětlit?
Vedoucí Kanceláře ČNR Petr Kynštetr:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, já jen znovu říkám, že
zákonná opatření byla připravována
v různé době. To znamená kdy byl předsedou
pan Šafařík - tam je podepsán pan Šafařík.
V opačném případě je tam podepsána
paní Burešová.
Z pléna: 6. června je stejný
den jako předcházející tisk, paní
Burešová ještě nebyla zvolena do ČNR.
Vedoucí Kanceláře ČNR Petr Kynštetr:
Tam nejde o to, jestli byla nebyla zvolena, tam jde o to, kdy
se to připravovalo a samozřejmě datum musí
být z doby, kdy to bylo usneseno předsednictvem.
To je zákonné opatření, teprve nyní
k tomu přijímáme usnesení. To je to,
co vysvětloval pan poslanec Lom. Teď nabývá
svou autoritu to zákonné opatření.
Já to možná neumím jasně vymezit,
ale přesně to citoval pan Lom.
Z pléna: Předcházející
také nabývají platnost - jsou usnesením
předsednictva a nabývají platnost až
schválením dnešní schůzí,
čili stejný případ jako následující
tisk.
Vedoucí Kanceláře ČNR Petr Kynštetr:
Jestli by byl souhlas s tím, že bychom na příští
schůzi ČNR k tomu dali své vysvětlení.
Pokud jsme se někde spletli, přiznáme chybu,
pokud ne, přesně to vysvětlíme. Jestli
je s tímto pane předsedající souhlas
a přijme to plénum České národní
rady, uděláme tak.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Já bych navrhoval panu poslanci Kolmistrovi - problém
je v tom, že musíme přijmout a schválit
usnesení na dnešní schůzi, jinak pozbydou
platnost. Čili jestli můžeme doporučit
- přijmeme je nyní a otázku podpisu vysvětlí,
problematiku podpisu připraví kancléř
pro následující schůzi ČNR.
Nesouhlasíte? Technická poznámka pan Šlouf.
Poslanec Miroslav Šlouf: Dámy a pánové,
tady dochází ke dvěma postupům, nebo
dvěma věcem. Usnesení 18. června bylo
předsednictvem ČNR přijato, to je pravda.
Čili na tom usnesení by zřejmě měl
být podepsán pan Šafařík, ale
návrh zákona se zpracovával už za předsedování
paní Burešové, takže došlo ke spojení
těchto dvou věcí. Já si myslím,
že je to problém skutečně technický,
který lze v tomto směru přehlédnout
a opravit, protože pokud bychom vyslovili pochybnosti o tomto
usnesení a předloze ústavního zákona,
tak bychom velmi zkomplikovali další vývoj
směrem ke komunálním volbám. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Šloufovi. Pan poslanec Přikryl.
Poslanec Ivo Přikryl: /z pléna/ Já
se velmi omlouvám, ale v článku 4 se mluví
o ustanovení, která nabývají účinnosti
dnem voleb. Nemělo by být doplněno jestli
posledním dnem nebo prvním dnem, v případě,
že budou volby trvat dva dny?
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Pan poslanec Ježek vysvětlí.
Poslanec Josef Ježek: Dámy a pánové,
k tomu, co tady teď vyvstalo za problém bych chtěl
poznamenat, že v zákonu o volbách do obecních
zastupitelstev, který jste teď dostali, jehož
odrazem je i tento návrh, tak se předpokládá,
že by místní volby byly pouze v jednom dni,
ale já bych chtěl upozornit na důležitější
věc. V článku III., odstavec 2, na straně
3 je napsáno, že volební období orgánu
obce zvolených ve volbách v roce 1990, bude trvat
24 měsíců. Já se osobně domnívám,
že to není tak jednoznačné, že
by bylo nutně zapotřebí, aby volební
období místních orgánů trvalo
jen dva roky. Domnívám se, že to lze s definitivní
platností rozřešit teprve v celém komplexu
těch tří zákonů, resp. čtyř,
které jsme dneska dostali a zda by nebylo rozumné
tento odstavec 2 prozatím z tohoto návrhu vyškrtnout
a nepředurčovat už dnes volební období
obecních zastupitelstev na 24 měsíců.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Ježkovi, pan poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Pokud nemám pravdu,
tak mě opravte, pan poslanec hovoří teď
o zákonném opatření tisk 13, ano?
/Z pléna - ne 18/ Tak se omlouvám.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Mám jen dvě připomínky.
K té první otázce těch podpisů.
Já si myslím skutečně, že to
nemá takovou právní důležitost,
jakou tomu přikládáme, protože v případě
podpisu bývalého předsedy Šafaříka
je věc jasná. Je tady v diskrepanci jen podpis současné
předsedkyně dr. Burešové, ale to je
v pořádku, ona může svou autoritou jako
předsedkyně ČNR potvrdit nebo svým
podpisem ověřit předložení tohoto
zákonného opatření předsednictva
kdykoliv, po dni svého zvolení. A jelikož ho
předkládá skutečně v době,
kdy je právoplatně zvolena předsedkyní,
domnívám se, že tam může být
podepsána.
K druhé otázce vyjmutí jednoho paragrafu
ze zákonného opatření a jeho schválení
se domnívám, že to není možné,
protože my máme bud možnost zákonné
opatření schválit nebo máme možnost
ho neschválit. Nemáme bohužel možnost
ho žádným způsobem modifikovat. Čili
kdybychom ho neschválili, tak tím zrušíme
jeho platnost a musíme podat návrh na nový
zákon. Tolik prosím moje osobní vysvětlení.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji, pan poslanec Litomiský.
Poslanec Jan Litomiský: /z pléna/
Já bych měl jen dotaz k tomu, co řekl pan
poslanec Lom. Z toho tisku mám dojem, že se nejedná
o zákonné opatření, ale o návrh
na změnu ústavy federace. Čili můžeme
měnit paragrafy, jak chceme. Chtěl bych připomenout,
že to nebylo příliš odpovědné
že nám předsednictvo předložilo
tento tisk těsně před hlasováním,
protože jsme neměli možnost si ho prostudovat.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Litomiskému, musíme
se poradit. Pan poslanec Jirásek.
Poslanec Jiří Jirásek: Dámy
a pánové, nechci zdržovat projednávání,
vláda požádala o spolupráci předsednictvo
ČNR, předsednictvo ČNR vyhovělo vládě
České republiky a schválilo zákonodárnou
iniciativu. My neschvalujeme, pouze teď souhlasíme
s tím, co provedlo předsednictvo v období
mezi zasedáními národní rady, postoupilo
zákonodárnou iniciativu Federálnímu
shromáždění a konečné
slovo bude mít samozřejmě až Federální
shromáždění. Abychom předešli
dlouhým diskusím kolem, já bych doporučoval,
a přimlouvám se velmi za to, abychom souhlasili
s tímto opatřením předsednictva národní
rady a vyslovili souhlas se zákonodárnou iniciativou,
tak jak byla předložena ve zmíněném
sněmovním tisku.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Dáme hlasovat o návrhu - ano, pan Petr Pithart.
Předseda vlády České republiky
Petr Pithart: Dámy a pánové, já
bych vám chtěl vysvětlit, jak se vůbec
stalo, že jsme se ocitli v této časové
tísni. Možná, že jste to někteří
zaregistrovali, já jsem se netajil s konfliktem, v němž
se ocitla česká vláda ve vládě
federální. My jsme předložili návrh
na změnu ústavního zákona jako česká
a slovenská vláda spolu do federální
vlády. Ve federální vládě po
velmi krátké a velmi povrchní diskusi a také
poté, co pan premiér Číč v
poslední chvíli z nepochopitelných důvodů
hlasoval proti stanovisku své vlastní vlády,
federální vláda to dala se stolu pryč,
ačkoliv jsme upozorňovali, že je ohrožen
termín voleb. V té chvíli jsme se jako k
nouzovému řešení obrátili k předsednictvu
ČNR, které pochopilo vážnost situace
a vzalo zákonodárnou iniciativu na sebe. V důsledku
toho jsme se ocitli v této tísni, tedy zprvu v důsledku
nepochopení významu komunálních voleb
federální vládou, čili není
to vina předsednictva České národní
rady. Naopak. Ono doslova zachránilo situaci, protože
kdyby v té chvíli to na sebe nevzalo, tak bychom
tu neměli o čem hlasovat a bylo by jasné,
že volby v listopadu nebudou. Tolik na vysvětlenou.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Pithartovi. Stačí to
jako vysvětlení? Paní poslankyně Němcová.
Poslankyně Helena Němcová:
Nezlobte se, že zdržuji, ale asi tomu nerozumím.
Na str. 2 se říká, že orgán obce
se volí na dobu čtyř let. Na str. 3 čtu:
volební období orgánů obce zvolených
ve volbách v roce 1990 bude trvat 24 měsíce.
Jde o nějaký jiný orgán nebo je to
překlep?
Místopředseda ČNR Václav Žák:
To je návrh výjimky k těmto volbám.
Zkrácení funkčního období.
Tak jako u nás, my jsme zvoleni na dva roky, ačkoli
normální funkční období je
čtyři roky, tentýž postup se doporučuje
u těchto prvních komunálních voleb.
Stačí to jako vysvětlení? /Souhlas./
Dáme hlasovat o tomto opatření. Mohu po těchto
vysvětleních přejít k hlasování?
/Souhlas./ Ten odstavec jsem už jednou četl.
Kdo je pro přijetí opatření předsednictva
ČNR, týkajícího jeho zákonodárné
iniciativy, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování? Dvacet dva hlasů.
Opatření je přijato. Děkuji. Hlásí
se pan poslanec Čech.
Poslanec Vladimír Čech: Nejsem právník,
přesto bych prosil o vysvětlení tisku č.
19. Píše se tam, že předsednictvo ČNR
souhlasí podle čl. 121 se zkrácením
zákonné lhůty 60 dnů. Týká
se to jenom jednoho určitého zákona nebo
všech dalších? Potom bych chtěl vysvětlení,
proč k tomu dochází. A pak si myslím,
jestliže se zkracuje zákonná lhůta 60
dnů, mělo by jít o výjimečnou
záležitost a zároveň bychom měli
stanovit nějakou minimální dobu, pod kterou
odmítneme jít. Navrhuji, aby tato doba byla opravdu
ve výjimečných případech sedm
dní. Pod sedm dní bychom neměli jít,
neboť za chvíli dojde k tomu, že nám dají
něco na stůl a budeme o tom hned jednat a schvalovat
to. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Čechovi. To už se stává
přímo monotematickou záležitostí
- otázka času. Toto se týká pouze
otázek pracovních úřadů, zaměstnanosti.
Je třeba to urychlit proto, aby mohla fungovat naše
sociální služba. Mělo by to být
od 1.9., jak mi napovídá pan místopředseda
Kraus. Zákonnou lhůtu 60 dnů v tomto případě
nelze dodržet. Jinak řeknu svou soukromou poznámku
- obávám se, že časová tíseň
(ne že si na ni budeme muset zvyknout) je přímo
nevyhnutelná. To však neznamená, že bychom
museli jednat pod tlakem, ale musíme najít technologii
a mechanismy, jak ji účinně zvládat,
bez toho, že bychom docházeli k ukvapeným závěrům.
Řešením není vytvořit si prostor,
který nemáme, řešením je přijímat
i v časovém tlaku kvalitní zákony.
To musíme zařídit my, o tom se budeme radit.
Budeme pokračovat dál. Přečetl bych ten bod:
Česká národní rada schvaluje opatření
předsednictva ČNR ze dne 6.6.1990, kterým
se zkracuje zákonná lhůta 60 dnů na
přípravu k projednání návrhu
zákona ČNR o působnosti orgánů
České republiky na úseku zaměstnanosti.
Hlásí se paní Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Abychom
mohli posoudit, zda lze upustit od zásad zákona,
tak bychom ten došlý návrh zákona měli
mít možnost vidět.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Je třeba dát paní poslankyni Marvanové
za pravdu, tuto záležitost budeme řešit
v globálu. To se netýká jen tohoto jednoho
konkrétního případu, ale všech
případů. Musíme to řešit
jako obecný problém. Přistupuji k hlasování.
Kdo s tímto návrhem souhlasí - nechávám
hlasovat o zkrácení lhůty k projednání
zaměstnanosti. Hlásí se pan poslanec Kužílek
s připomínkou.
Poslanec Oldřich Kužílek: Mám
dotaz poslankyně Marvanová podala protinávrh?
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Já jsem tomu rozuměl jako připomínce.
Pan poslanec Čech.
Poslanec Vladimír Čech: Já
jsem dal protinávrh, resp. návrh na doplnění.
Aby tam bylo těch sedm dní jako minimální
lhůta. Nevím, proč se od toho ustupuje.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Pan poslanec Benda má technickou připomínku.
Poslanec Marek Benda: Technická poznámka
k těm sedmi dnům. Je úplně jedno,
jakou nejkratší lhůtu určíme.
Pokud se rozhodneme, že jsme ochotni to projednat a odhlasovat,
tak to odhlasujeme. V minulém parlamentu se určila
nejkratší lhůta tři dny. Přesto
na poslední schůzi nebyla dodržena, přes
všechny protesty, které jsme proti tomu měli,
zvedla se skupina lidí, kteří řekli,
že se to musí schválit za tři čtvrtě
hodiny. Nezáleží na tom, jaký si určíme
jednací řád, když jsme schopni si ho
okamžitě změnit.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Dostáváme se do situace, jestli máme chápat
poznámku Marka Bendy jako protinávrh - a váš
návrh, máme o tom dávat hlasovat? Trváte
na tom? Doporučuji vám, jestli byste svůj
návrh nevzal zpět, protože bych to chtěl
řešit jako obecný problém, jinak nám
hrozí nebezpečí, že to nepřijmeme.
Pan poslanec Čech.
Poslanec Vladimír Čech: Jsem ochoten
to vzít zpátky v tomto případě.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Čechovi. Pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Navrhuji, abychom
ten obecný případ vyřešili ještě
při tomto zasedání na závěr.
Abychom odložili hlasování o tomto, vyřešili
ten obecný případ a teprve po vyřešení
obecného případu hlasovali o tomto konkrétním.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Mám vaši poznámku chápat jako návrh
a dát o ní hlasovat? /Souhlas./ Slyšeli jste
návrh pana poslance Payne, kdyby byl tak laskav a přednesl
nám ho od mikrofonu, protože ho jistě nebylo
všude slyšet.
Poslanec Jiří Payne: Vážení
kolegové, bylo tady řečeno, že tento
případ má jakýsi obecnější
význam. Že tento případ tisku 19 je
jenom jedním z konkrétních případů
ze všech situací, kdy dochází ke zkracování
zákonné lhůty. A že tento obecný
případ budeme muset prodiskutovat a řešit.
Domnívám se, že bychom neměli stále
věci odkládat na příště,
že někdy projednáme příslušný
obecný případ a prozatím musíme
teď okamžitě schválit nějaké
usnesení. Proto se domnívám, že bychom
měli konečně začít pracovat
systematicky, obecný případ, který
se nám tady v této souvislosti vyskytl, bychom měli
prodiskutovat, stanovit si, jak budeme v takových případech
postupovat, a teprve až si vyjasníme tu obecnou problematiku,
přistoupit ke schválení tisku 19.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Prosil bych pana poslance Krause.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Dámy a pánové myslím si, že tu
směšujeme dvě věci najednou. Teď
máme hlasovat o usnesení podle tisku 19. V tom je
navrženo, že v tomto jednom konkrétním
případě, který se týká
došlého návrhu na úseku zaměstnanosti,
jednáme o zkrácení zákonné
lhůty. Navrhoval bych, abychom nejprve hlasovali o usnesení
podle tisku 19 a potom se můžeme v různém
eventuálně bavit o návrhu pana poslance Payne.
Dovoluji si upozornit, že jednací řád
říká, že platí určitá
lhůta, 60 dnů, ve výjimečných
případech lze od ní upustit. Myslím
si, že při každém předloženém
návrhu, bude-li vláda nebo kterýkoli předkladatel
požadovat zkrácení lhůty, stejně
jako zákonodárný sbor o tom budeme muset
hlasovat. Můžeme si dát teď nějakou
spodní hranici, ovšem ta není dána jednacím
řádem ani ničím. Lhůta je dána
60 dny s tím, že výjimečně ji
lze zkrátit. Znovu opakuji, že při každém
zákonu, který si to bude vyžadovat, zcela správně
to tu řekl Marek Benda, že praxe našeho zákonodárného
sboru si to nepochybně vyžádá, o tom
budeme muset hlasovat. Ale teď hlasujme o tisku 19, to znamená
o zkrácení lhůty v tomto jednom konkrétním
případě, abychom se dobrali dál.