Úterý 3. července 1990

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti?

Kdo se zdržel hlasování? Sedm hlasů. Děkuji.

Takže i tento bod byl schválen.

Za 4./ Česká národní rada schvaluje zákonné opatření předsednictva ČNR ze dne 18. června 1990, kterým se mění zákon 36/1960 Sb. o územním členění státu podle sněmovního tisku 16.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji, to je většina.

Kdo je proti?

Kdo se zdržel hlasování? Dva.

Sněmovní tisk číslo 18 - Česká národní rada schvaluje:

a) opatření předsednictva České národní rady ze dne 18. června 1990, kterým v rámci zákonodárné iniciativy České národní rady předložilo Federálnímu shromáždění návrh na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon číslo 100/1960 Sb. Ústava Československé socialistické republiky, a ústavní zákon č. 143/ 1968 Sb., o československé federaci a kterým se zkracuje volební období národních výborů podle tisku 18,

b) návrh na zaslání žádosti Federálnímu shromáždění o upuštění od předložení zásad k tomuto návrhu zákona. Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Kdo je proti?

Z pléna: Pane předsedající, pan kancléř nesprávně vysvětlil, porovnejte předcházející tisk a tisky následující s podpisem předsedy sněmovny, ve stejné datum - na jednom a tomtéž datumu je podepsán bývalý předseda a na novém, s datumem, kdy ještě ve funkci nebyla, je podepsána paní předsedkyně. Je to zmateční. Hlasujeme o nesprávném tisku.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pane kancléři mohl byste to vysvětlit?

Vedoucí Kanceláře ČNR Petr Kynštetr: Vážené poslankyně, vážení poslanci, já jen znovu říkám, že zákonná opatření byla připravována v různé době. To znamená kdy byl předsedou pan Šafařík - tam je podepsán pan Šafařík. V opačném případě je tam podepsána paní Burešová.

Z pléna: 6. června je stejný den jako předcházející tisk, paní Burešová ještě nebyla zvolena do ČNR.

Vedoucí Kanceláře ČNR Petr Kynštetr: Tam nejde o to, jestli byla nebyla zvolena, tam jde o to, kdy se to připravovalo a samozřejmě datum musí být z doby, kdy to bylo usneseno předsednictvem. To je zákonné opatření, teprve nyní k tomu přijímáme usnesení. To je to, co vysvětloval pan poslanec Lom. Teď nabývá svou autoritu to zákonné opatření. Já to možná neumím jasně vymezit, ale přesně to citoval pan Lom.

Z pléna: Předcházející také nabývají platnost - jsou usnesením předsednictva a nabývají platnost až schválením dnešní schůzí, čili stejný případ jako následující tisk.

Vedoucí Kanceláře ČNR Petr Kynštetr: Jestli by byl souhlas s tím, že bychom na příští schůzi ČNR k tomu dali své vysvětlení. Pokud jsme se někde spletli, přiznáme chybu, pokud ne, přesně to vysvětlíme. Jestli je s tímto pane předsedající souhlas a přijme to plénum České národní rady, uděláme tak.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Já bych navrhoval panu poslanci Kolmistrovi - problém je v tom, že musíme přijmout a schválit usnesení na dnešní schůzi, jinak pozbydou platnost. Čili jestli můžeme doporučit - přijmeme je nyní a otázku podpisu vysvětlí, problematiku podpisu připraví kancléř pro následující schůzi ČNR. Nesouhlasíte? Technická poznámka pan Šlouf.

Poslanec Miroslav Šlouf: Dámy a pánové, tady dochází ke dvěma postupům, nebo dvěma věcem. Usnesení 18. června bylo předsednictvem ČNR přijato, to je pravda. Čili na tom usnesení by zřejmě měl být podepsán pan Šafařík, ale návrh zákona se zpracovával už za předsedování paní Burešové, takže došlo ke spojení těchto dvou věcí. Já si myslím, že je to problém skutečně technický, který lze v tomto směru přehlédnout a opravit, protože pokud bychom vyslovili pochybnosti o tomto usnesení a předloze ústavního zákona, tak bychom velmi zkomplikovali další vývoj směrem ke komunálním volbám. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Šloufovi. Pan poslanec Přikryl.

Poslanec Ivo Přikryl: /z pléna/ Já se velmi omlouvám, ale v článku 4 se mluví o ustanovení, která nabývají účinnosti dnem voleb. Nemělo by být doplněno jestli posledním dnem nebo prvním dnem, v případě, že budou volby trvat dva dny?

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pan poslanec Ježek vysvětlí.

Poslanec Josef Ježek: Dámy a pánové, k tomu, co tady teď vyvstalo za problém bych chtěl poznamenat, že v zákonu o volbách do obecních zastupitelstev, který jste teď dostali, jehož odrazem je i tento návrh, tak se předpokládá, že by místní volby byly pouze v jednom dni, ale já bych chtěl upozornit na důležitější věc. V článku III., odstavec 2, na straně 3 je napsáno, že volební období orgánu obce zvolených ve volbách v roce 1990, bude trvat 24 měsíců. Já se osobně domnívám, že to není tak jednoznačné, že by bylo nutně zapotřebí, aby volební období místních orgánů trvalo jen dva roky. Domnívám se, že to lze s definitivní platností rozřešit teprve v celém komplexu těch tří zákonů, resp. čtyř, které jsme dneska dostali a zda by nebylo rozumné tento odstavec 2 prozatím z tohoto návrhu vyškrtnout a nepředurčovat už dnes volební období obecních zastupitelstev na 24 měsíců.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Ježkovi, pan poslanec Palkoska.

Poslanec Ivo Palkoska: Pokud nemám pravdu, tak mě opravte, pan poslanec hovoří teď o zákonném opatření tisk 13, ano? /Z pléna - ne 18/ Tak se omlouvám.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Mám jen dvě připomínky. K té první otázce těch podpisů. Já si myslím skutečně, že to nemá takovou právní důležitost, jakou tomu přikládáme, protože v případě podpisu bývalého předsedy Šafaříka je věc jasná. Je tady v diskrepanci jen podpis současné předsedkyně dr. Burešové, ale to je v pořádku, ona může svou autoritou jako předsedkyně ČNR potvrdit nebo svým podpisem ověřit předložení tohoto zákonného opatření předsednictva kdykoliv, po dni svého zvolení. A jelikož ho předkládá skutečně v době, kdy je právoplatně zvolena předsedkyní, domnívám se, že tam může být podepsána.

K druhé otázce vyjmutí jednoho paragrafu ze zákonného opatření a jeho schválení se domnívám, že to není možné, protože my máme bud možnost zákonné opatření schválit nebo máme možnost ho neschválit. Nemáme bohužel možnost ho žádným způsobem modifikovat. Čili kdybychom ho neschválili, tak tím zrušíme jeho platnost a musíme podat návrh na nový zákon. Tolik prosím moje osobní vysvětlení.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji, pan poslanec Litomiský.

Poslanec Jan Litomiský: /z pléna/ Já bych měl jen dotaz k tomu, co řekl pan poslanec Lom. Z toho tisku mám dojem, že se nejedná o zákonné opatření, ale o návrh na změnu ústavy federace. Čili můžeme měnit paragrafy, jak chceme. Chtěl bych připomenout, že to nebylo příliš odpovědné že nám předsednictvo předložilo tento tisk těsně před hlasováním, protože jsme neměli možnost si ho prostudovat.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Litomiskému, musíme se poradit. Pan poslanec Jirásek.

Poslanec Jiří Jirásek: Dámy a pánové, nechci zdržovat projednávání, vláda požádala o spolupráci předsednictvo ČNR, předsednictvo ČNR vyhovělo vládě České republiky a schválilo zákonodárnou iniciativu. My neschvalujeme, pouze teď souhlasíme s tím, co provedlo předsednictvo v období mezi zasedáními národní rady, postoupilo zákonodárnou iniciativu Federálnímu shromáždění a konečné slovo bude mít samozřejmě až Federální shromáždění. Abychom předešli dlouhým diskusím kolem, já bych doporučoval, a přimlouvám se velmi za to, abychom souhlasili s tímto opatřením předsednictva národní rady a vyslovili souhlas se zákonodárnou iniciativou, tak jak byla předložena ve zmíněném sněmovním tisku.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Dáme hlasovat o návrhu - ano, pan Petr Pithart.

Předseda vlády České republiky Petr Pithart: Dámy a pánové, já bych vám chtěl vysvětlit, jak se vůbec stalo, že jsme se ocitli v této časové tísni. Možná, že jste to někteří zaregistrovali, já jsem se netajil s konfliktem, v němž se ocitla česká vláda ve vládě federální. My jsme předložili návrh na změnu ústavního zákona jako česká a slovenská vláda spolu do federální vlády. Ve federální vládě po velmi krátké a velmi povrchní diskusi a také poté, co pan premiér Číč v poslední chvíli z nepochopitelných důvodů hlasoval proti stanovisku své vlastní vlády, federální vláda to dala se stolu pryč, ačkoliv jsme upozorňovali, že je ohrožen termín voleb. V té chvíli jsme se jako k nouzovému řešení obrátili k předsednictvu ČNR, které pochopilo vážnost situace a vzalo zákonodárnou iniciativu na sebe. V důsledku toho jsme se ocitli v této tísni, tedy zprvu v důsledku nepochopení významu komunálních voleb federální vládou, čili není to vina předsednictva České národní rady. Naopak. Ono doslova zachránilo situaci, protože kdyby v té chvíli to na sebe nevzalo, tak bychom tu neměli o čem hlasovat a bylo by jasné, že volby v listopadu nebudou. Tolik na vysvětlenou. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Pithartovi. Stačí to jako vysvětlení? Paní poslankyně Němcová.

Poslankyně Helena Němcová: Nezlobte se, že zdržuji, ale asi tomu nerozumím. Na str. 2 se říká, že orgán obce se volí na dobu čtyř let. Na str. 3 čtu: volební období orgánů obce zvolených ve volbách v roce 1990 bude trvat 24 měsíce. Jde o nějaký jiný orgán nebo je to překlep?

Místopředseda ČNR Václav Žák: To je návrh výjimky k těmto volbám. Zkrácení funkčního období. Tak jako u nás, my jsme zvoleni na dva roky, ačkoli normální funkční období je čtyři roky, tentýž postup se doporučuje u těchto prvních komunálních voleb. Stačí to jako vysvětlení? /Souhlas./

Dáme hlasovat o tomto opatření. Mohu po těchto vysvětleních přejít k hlasování? /Souhlas./ Ten odstavec jsem už jednou četl.

Kdo je pro přijetí opatření předsednictva ČNR, týkajícího jeho zákonodárné iniciativy, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti?

Kdo se zdržel hlasování? Dvacet dva hlasů.

Opatření je přijato. Děkuji. Hlásí se pan poslanec Čech.

Poslanec Vladimír Čech: Nejsem právník, přesto bych prosil o vysvětlení tisku č. 19. Píše se tam, že předsednictvo ČNR souhlasí podle čl. 121 se zkrácením zákonné lhůty 60 dnů. Týká se to jenom jednoho určitého zákona nebo všech dalších? Potom bych chtěl vysvětlení, proč k tomu dochází. A pak si myslím, jestliže se zkracuje zákonná lhůta 60 dnů, mělo by jít o výjimečnou záležitost a zároveň bychom měli stanovit nějakou minimální dobu, pod kterou odmítneme jít. Navrhuji, aby tato doba byla opravdu ve výjimečných případech sedm dní. Pod sedm dní bychom neměli jít, neboť za chvíli dojde k tomu, že nám dají něco na stůl a budeme o tom hned jednat a schvalovat to. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Čechovi. To už se stává přímo monotematickou záležitostí - otázka času. Toto se týká pouze otázek pracovních úřadů, zaměstnanosti. Je třeba to urychlit proto, aby mohla fungovat naše sociální služba. Mělo by to být od 1.9., jak mi napovídá pan místopředseda Kraus. Zákonnou lhůtu 60 dnů v tomto případě nelze dodržet. Jinak řeknu svou soukromou poznámku - obávám se, že časová tíseň (ne že si na ni budeme muset zvyknout) je přímo nevyhnutelná. To však neznamená, že bychom museli jednat pod tlakem, ale musíme najít technologii a mechanismy, jak ji účinně zvládat, bez toho, že bychom docházeli k ukvapeným závěrům. Řešením není vytvořit si prostor, který nemáme, řešením je přijímat i v časovém tlaku kvalitní zákony. To musíme zařídit my, o tom se budeme radit.

Budeme pokračovat dál. Přečetl bych ten bod:

Česká národní rada schvaluje opatření předsednictva ČNR ze dne 6.6.1990, kterým se zkracuje zákonná lhůta 60 dnů na přípravu k projednání návrhu zákona ČNR o působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti. Hlásí se paní Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Abychom mohli posoudit, zda lze upustit od zásad zákona, tak bychom ten došlý návrh zákona měli mít možnost vidět.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Je třeba dát paní poslankyni Marvanové za pravdu, tuto záležitost budeme řešit v globálu. To se netýká jen tohoto jednoho konkrétního případu, ale všech případů. Musíme to řešit jako obecný problém. Přistupuji k hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí - nechávám hlasovat o zkrácení lhůty k projednání zaměstnanosti. Hlásí se pan poslanec Kužílek s připomínkou.

Poslanec Oldřich Kužílek: Mám dotaz poslankyně Marvanová podala protinávrh?

Místopředseda ČNR Václav Žák: Já jsem tomu rozuměl jako připomínce. Pan poslanec Čech.

Poslanec Vladimír Čech: Já jsem dal protinávrh, resp. návrh na doplnění. Aby tam bylo těch sedm dní jako minimální lhůta. Nevím, proč se od toho ustupuje.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Pan poslanec Benda má technickou připomínku.

Poslanec Marek Benda: Technická poznámka k těm sedmi dnům. Je úplně jedno, jakou nejkratší lhůtu určíme. Pokud se rozhodneme, že jsme ochotni to projednat a odhlasovat, tak to odhlasujeme. V minulém parlamentu se určila nejkratší lhůta tři dny. Přesto na poslední schůzi nebyla dodržena, přes všechny protesty, které jsme proti tomu měli, zvedla se skupina lidí, kteří řekli, že se to musí schválit za tři čtvrtě hodiny. Nezáleží na tom, jaký si určíme jednací řád, když jsme schopni si ho okamžitě změnit.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Dostáváme se do situace, jestli máme chápat poznámku Marka Bendy jako protinávrh - a váš návrh, máme o tom dávat hlasovat? Trváte na tom? Doporučuji vám, jestli byste svůj návrh nevzal zpět, protože bych to chtěl řešit jako obecný problém, jinak nám hrozí nebezpečí, že to nepřijmeme. Pan poslanec Čech.

Poslanec Vladimír Čech: Jsem ochoten to vzít zpátky v tomto případě.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Čechovi. Pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Navrhuji, abychom ten obecný případ vyřešili ještě při tomto zasedání na závěr. Abychom odložili hlasování o tomto, vyřešili ten obecný případ a teprve po vyřešení obecného případu hlasovali o tomto konkrétním.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Mám vaši poznámku chápat jako návrh a dát o ní hlasovat? /Souhlas./ Slyšeli jste návrh pana poslance Payne, kdyby byl tak laskav a přednesl nám ho od mikrofonu, protože ho jistě nebylo všude slyšet.

Poslanec Jiří Payne: Vážení kolegové, bylo tady řečeno, že tento případ má jakýsi obecnější význam. Že tento případ tisku 19 je jenom jedním z konkrétních případů ze všech situací, kdy dochází ke zkracování zákonné lhůty. A že tento obecný případ budeme muset prodiskutovat a řešit. Domnívám se, že bychom neměli stále věci odkládat na příště, že někdy projednáme příslušný obecný případ a prozatím musíme teď okamžitě schválit nějaké usnesení. Proto se domnívám, že bychom měli konečně začít pracovat systematicky, obecný případ, který se nám tady v této souvislosti vyskytl, bychom měli prodiskutovat, stanovit si, jak budeme v takových případech postupovat, a teprve až si vyjasníme tu obecnou problematiku, přistoupit ke schválení tisku 19.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Prosil bych pana poslance Krause.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Dámy a pánové myslím si, že tu směšujeme dvě věci najednou. Teď máme hlasovat o usnesení podle tisku 19. V tom je navrženo, že v tomto jednom konkrétním případě, který se týká došlého návrhu na úseku zaměstnanosti, jednáme o zkrácení zákonné lhůty. Navrhoval bych, abychom nejprve hlasovali o usnesení podle tisku 19 a potom se můžeme v různém eventuálně bavit o návrhu pana poslance Payne. Dovoluji si upozornit, že jednací řád říká, že platí určitá lhůta, 60 dnů, ve výjimečných případech lze od ní upustit. Myslím si, že při každém předloženém návrhu, bude-li vláda nebo kterýkoli předkladatel požadovat zkrácení lhůty, stejně jako zákonodárný sbor o tom budeme muset hlasovat. Můžeme si dát teď nějakou spodní hranici, ovšem ta není dána jednacím řádem ani ničím. Lhůta je dána 60 dny s tím, že výjimečně ji lze zkrátit. Znovu opakuji, že při každém zákonu, který si to bude vyžadovat, zcela správně to tu řekl Marek Benda, že praxe našeho zákonodárného sboru si to nepochybně vyžádá, o tom budeme muset hlasovat. Ale teď hlasujme o tisku 19, to znamená o zkrácení lhůty v tomto jednom konkrétním případě, abychom se dobrali dál.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP