Kapitola o zemědělství je v programovém
prohlášení slohově velmi precizně
zpracována, ale nevměstnala se do ní ani
zmínka o soukromém hospodaření a jeho
zrovnoprávnění s družstevním
zemědělstvím. Jako bychom zapomněli,
že už před několika lety naše statistiky
zdůrazňovaly hlavní podíl našich
drobných pěstitelů na zásobování
ovocem a zeleninou. Proto naše vláda by měla
usilovat aspoň o vytvoření podmínek
pro soukromé podnikání v zemědělství.
V ekologické oblasti se uvádí, že máme
progresivní ekologické zákony a nařízení,
ale také - cituji - nehorázný počet
výjimek.
Jistě je nelze administrativně zrušit, ale
je nutné prověřit jejich oprávnění,
přehodnotit je a v případě potřeby
je zrušit.
Převážná většina z nás
pamatuje, že církve a náboženská
společenství byla v minulém období
vystavena mimořádnému pronásledování.
Současně požadujeme, aby církve přispěly
k mravní obrodě našeho národa a ke zvýšení
vzdělanosti naší mládeže. Je politováníhodné,
že stále nedokážeme vytvořit podmínky
pro jejich veřejně prospěšnou činnost,
kde základní podmínkou je navrácení
jejich budov, aby tyto komunity mohly vůbec existovat.
Přitom se většinou jedná o budovy značně
zanedbané a vyžadující opravy.
Apeluji na vládu, aby v tomto směru zahájila
příslušné kroky.
Ve zdravotnictví chce vláda věnovat pozornost
kritické situaci zásobování léky.
Nechci si hrát se slovíčky, zda vláda
chce, jak uvádí, ale domnívám se,
že vláda musí řešit katastrofální
situaci v zásobování léky a zdravotnickým
materiálem. Velmi těžko se v lékárnách
vysvětluje pacientům, proč nejsou nejzákladnější
léky, proč lékárna nedostane např.
dva roky obyčejnou vatu.
Závěrem bych chtěl uvést, aby členové
vlády zvážili, zda je fakticky, prakticky i
pracovně slučitelné být současně
členem zákonodárného orgánu
i nejvyššího výkonného orgánu,
a podle toho se rozhodli.
Přestože programové prohlášení
vlády je dosti rozsáhlé, ale v mnohých
oblastech málo konkrétní, nepřehledné
a udává jen základní směry
rozvoje naší společnosti, klub poslanců
Křesťanské a demokratické unie doporučuje
vyslovit vládě České republiky důvěru.
Současně požaduje jeho dopracování
v příslušných vládních
dokumentech, s kterými by měli být poslanci
seznámeni.
Přeji vládě České republiky
mnoho síly a odvahy v její velmi obtížné
práci. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím pana poslance Řezáče. Připraví
se pan poslanec Lom.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážená paní předsedkyně,
vážené kolegyně a kolegové poslanci,
na mimořádné konferenci Jednoty českých
právníků před třemi měsíci
řekl předseda České advokátní
komory dr. Karel Čermák, že to, co dnes potřebujeme,
je především nová právní
filozofie. Programové prohlášení vlády
České republiky je podle mého názoru
dobrá filozofie, a to nejméně z 90 %. Je
to filozofie právního a demokratického státu.
Je to skutečně to nejlepší, co bylo
vytvořeno v Evropě nebo můžeme usilovat
o ještě lepší filozofii?
Na katedře teorie státu a práva, na které
učil jako odborný asistent předseda naší
české vlády dr. Petr Pithart, byla vytvořena
profesorem Boguzsakem a profesorem Jičínským
teorie sociálně právního státu
s poukazem na Švédsko, na Spolkovou republiku Německa.
Vytvoření této koncepce sociálně
právního státu a její uznání
ve vyspělých zemích západní
Evropy bylo jedním z důvodů, pro které
prof. Boguzsak i prof. Jičínský nemohli dále
učit na právnické fakultě Univerzity
Karlovy v Praze a pro které byli diskriminováni
(kromě dalších důvodů).
Co je sociálně právní stát?
Je to právní stát se silnou sociální
politikou. Chci zdůraznit, že mám důvěru
k osobě předsedy vlády a k většině
členů vlády, ale domnívám se,
že dr. Petr Pithart je nejenom významným historikem,
jak zde uvedl pan poslanec Biňovec, ale i významným
odborníkem v oboru teorie státu a práva,
tedy politologem a když jsem si přečetl jeho
práci Osmašedesátý, tak i důstojným
pokračovatelem české politiky, tak jak ji
formuloval Palacký, Havlíček a prof. Masaryk.
Mám za to, že bychom měli usilovat o to, aby
česká politika byla co nejmodernější
z hlediska našeho návratu do Evropy, a aby tedy programové
prohlášení odpovídalo koncepci sociálně
právního státu se silnou sociální
politikou. Jako advokát a právník nemůžu
mít vůbec žádné výhrady
ke všem návrhům uvedeným v programovém
prohlášení pokud jde o koncepci právního
a demokratického státu i k navrženým
státoprávním uspořádáním,
zejména k zemskému zřízení
a samosprávě a mohu je pouze vřele podporovat.
To, co vyvolává moje pochybnosti, se týká
zejména oblasti sociálně ekonomické
problematiky, zejména ekonomické reformy. Jsme svědky
velkých teoretických sporů o to, zda to má
být reforma radikální nebo gradualistická,
jak o tom včera psal v Lidových novinách
ing. Miloš Zeman, a jaké to přináší
výhody nebo rizika. Není to tak dlouho, co jsem
četl o tom, že se připravuje specifická
česká reforma, do určité míry
nezávislá na federální. Nevím,
proč se od těchto prací ustoupilo nebo do
jaké míry bude česká reforma specifická.
Základní problém programového prohlášení
je v tom, že je nedostatečně konkrétní,
což podle mě znemožňuje racionální
kontrolu činnosti vlády. Na str. 24 je uvedeno,
že jsou dvě podmínky pro dosažení
úspěchu. Zaprvé, že celá společnost
musí vědět, co nás čeká,
jaké budou jednotlivé kroky reformy, jak na sebe
budou navazovat, co nám přinesou dobrého
a jaké obtíže z nich vyplynou. Já jsem
se však z programového prohlášení
nedočetl, jaký bude časový postup
ekonomické reformy a jeho harmonogram. Jsou celkem dobře
stanoveny věcné okruhy problémů, ale
nevím přesně, kdy a s čím vláda
chce přijít během našeho volebního
období, kromě několika výjimek.
Na str. 25 je uvedeno, že vláda si je vědoma
obtížnosti a rizik radikálně ekonomické
reformy a její jednotlivé kroky, její pořadí
a logickou provázanost bude důkladně zvažovat,
pečlivě připravovat, avšak nebude váhat
s jejich prosazováním. Bude to do jisté míry
metoda experimentu s opravováním případných
neúspěšných výsledků nebo
řešení.
Jestliže se však mám zodpovědně
vyjádřit z hlediska mé odpovědnosti
vůči voličům, pak se domnívám,
že by mělo být jednoznačně řečeno,
že vláda považuje tři sociální
skupiny, které jsou nepatrně zmíněny,
které chce v této reformě chránit,
za výslovně sociálně privilegované,
a to naše děti a mládež, mladé
rodiny s dětmi a zejména sociální
skupinu důchodců. Vždyť to jsou lidé,
kteří fakticky prožili válku nebo dokonce
dvě války, prožili další velice
těžké období a jestliže nebudou
mít určité sociální jistoty
aspoň v současné době, těžko
se něčeho lepšího mohou dožít.
Chtěl bych hlavně vědět, aby mi členové
vlády odpověděli na to, jaké jsou
její předpoklady pokud jde o maximální
míru inflace a míru nezaměstnanosti. Je jasné,
že je to rovnice o mnoha neznámých a že
vláda není vševědoucí, jak sama
v programovém prohlášení uvedla. Jestliže
mám jednat zodpovědně vůči
svým voličům a mám se vyjádřit
k programovému prohlášení vlády,
tak potřebuji alespoň tyto zásadní,
rámcové názory vlády vědět.
Domnívám se, že žádný zodpovědný
poslanec v tomto období nebude hlasovat proti programovému
prohlášení a pro vyslovení nedůvěry
vládě. Byl bych rád, aby mi členové
vlády zodpověděli mé otázky
takovým uspokojivým způsobem, abych mohl
hlasovat pro vyslovení důvěry vládě
a abych se nemusel zdržet hlasování, což
bych dělal velmi nerad.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím pana poslance Loma. Připraví se pan
místopředseda Kraus.
Poslanec Petr Lom: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
paní poslankyně, páni poslanci, vážení
hosté, v našich vystoupeních se máme
omezit na diskusi o programovém prohlášení.
Vyplývají z ní dva meritorní rysy
nebo faktory. První je fakt, že programové
prohlášení vytyčuje naši cestu
do budoucnosti a stanovuje rozsah společenské aktivity
v rámcových liniích, které koncepčně
někdy sahají až za horizont dvouletého
mandátového období.
V tak formulovaném programovém prohlášení,
které jsme slyšeli, není ani jedna věta,
ani jedna pasáž, kterou já osobně bych
nemohl podepsat, se kterou bych nemohl souhlasit. S potěšením
jsem zaznamenal činnost vyšších kvalit
spočívající v neobvyklém zpracování
programového prohlášení, které
možná některé z nás zarazilo
svojí nezvyklostí, a přínos filozofie,
filozofického poslání, které v tomto
programovém prohlášení je.
Domnívám se tedy, že programové prohlášení,
ve kterém jsou zahrnuty všechny aktivity společenského
života, ve kterém je i koncepce i priority, mohu s
určitou hrdostí schválit a podpořit,
protože je to program vlády, kterou jsme si v listopadovém
marastu tak toužebně přáli.
Druhým rysem naší diskuse je fakt, že
bychom si přáli v programovém prohlášení
leccos jinak formulovat. Např. zdůraznění
zákonodárné role České národní
rady. Leccos bychom chtěli doplnit, zkonkretizovat i uvést
pregnantněji. Není to možné. Jak řekla
paní předsedkyně, je to program vlády,
nikoli program náš. Ale bezesporu, tyto připomínky,
které odezněly včera ve výborech,
v poslaneckých klubech, naleznou uplatnění
v našich pozdějších zákonodárných,
interpelačních a podnětných snahách
a budou předmětem jednání ve výborech.
Vítám v úřadě naši novou
první svobodnou a demokratickou vládu a vyjadřuji
jí svoji důvěru. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan poslanec Kraus, připraví se pan poslanec Kotrlý.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Vážená paní předsedkyně,
pane předsedo vlády, vážená Česká
národní rado. 25. dubna letošního roku
jsem v této síni na zasedání České
národní rady vznesl řadu dotazů a
podnětů na tehdejšího ministra školství,
mládeže a tělovýchovy, ale i na vládu
jako celek, které se dotýkaly převážně
koncepce státní péče o děti
a mládež v souvislosti s nástupem ekonomických
reforem a přechodem na tržní hospodářství.
Upozorňoval jsem mj. konvenci dětských práv
OSN, ke které se náš stát ještě
nepřihlásil. Upozorňoval jsem na problematiku
nezbytnosti všestranného rozvoje osobnosti v době,
kdy mladý člověk nestuduje či nepracuje.
Do dnešního dne jsem v rozporu s § 91 jednacího
řádu ČNR nedostal odpověď.
Stenografické záznamy jsou mi svědkem, že
s obdobným apelem jsem se na půdě České
národní rady nejednou obracel i na vládu
předlistopadovou. Bohužel s naprosto stejným
efektem. Proto jsem s napětím čekal, jak
se s touto problematikou ve svém programovém prohlášení
vyrovná vlastně již třetí vláda,
kterou jako poslanec České národní
rady oslovuji.
Chci podotknout, že si nesmírně vážím
obrovského kusu práce, který nově
jmenovaná vláda na návrhu programového
prohlášení vykonala. A jsem si plně
vědom, že v něm zákonitě nemůže
být všechno. Ostatně v úvodu prohlášení
jsme byli upozorněni na fakt, že některé
otázky budou předmětem dalších
rozpracování a směrnic. Přesto však
programové prohlášení vcelku podrobně
a věcně zaujímá stanovisko k téměř
všem rozhodujícím oblastem sociální
politiky - školství, kultuře, vědě,
zdravotnictví apod. Ani zmínka v něm však
není o tělesné výchově a sportu.
Přitom ať se zabýváme celkovou vzdělaností,
kulturností života, životní úrovní,
zdravím a také ekologií i lidskými
právy, nelze odhlédnout, že do všech těchto
oblastí se promítá i tělesná
kultura.
Fyzický potenciál a zdatnost ovlivňují
pracovní výkonnost, celkovou kvalitu života.
Plní funkci zdravotní prevence a rehabilitace. Tělovýchovný
urbanismus má zřetelné ekologické
aspekty. Sport má formativní vliv také na
účastníky v oblastech výchovy a morálky.
Sport má v podmínkách otevírání
se naší republiky světu nezastupitelné
mezinárodní funkce v propagaci naší
země, ve vytváření mostů porozumění
mezi lidmi a národy. Stačí se jen ohlédnout
na současné mistrovství světa v kopané
a na naše úspěšné účinkování
na něm. Co to dělá s lidmi u nás doma
a jak to působí na náš obraz v zahraničí.
Svou současnou postavou připomínám
spíše sportovce teoretika, ale ještě před
šesti lety jsem získal titul mistra republiky a jsem
nositelem titulu Mistra sportu. Myslím si proto, že
mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že by bylo
velice nemoudré veliký vliv tělesné
kultury na náš život jakkoliv podceňovat.
A doporučuji, aby vláda své programové
prohlášení doplnila o to, jak chce rozvoji
tělesné kultury napomáhat. O úrovni
a vyspělosti této společnosti svědčí
i to, jak dokáže zabezpečit výchovu
mladé generace. Předložené programové
prohlášení však problematiku výchovy
mládeže přesouvá pouze na bedra rodiny
a školy. Zcela se zapomíná právě
na odpovědnost společnosti tak, jako se zapomínalo
i v letech minulých. Jen velmi málo vyspělých
států na světě nemá zpracovanou
státní koncepci péče o děti
a mládež, i když takováto koncepce přenáší
hmatatelný ekonomický zisk. Domnívám
se proto, že i tato problematika, resp. její řešení
by měla v programovém prohlášení
vlády mnohem důrazněji zaznít.
Vážené poslankyně a poslanci, všichni,
jak tu sedíme, jsme byli zvoleni po dlouhých letech
v prvních svobodných volbách. Domnívám
se proto, že základním předpokladem
naší úspěšné práce
v tomto krátkém volebním období bude
přísnost, kritičnost, a odpovědnost
vůči naší vládě, vládě,
kterou jmenovalo naše předsednictvo ČNR. V
předvolební kampani jsem svým voličům
na základě jejich požadavku přislíbil,
že budu prosazovat jejich zájmy v šesti základních
oblastech. Řešení čtyřech z nich
je v programovém prohlášení více
či méně naznačeno. Dvě oblasti
- podmínky pro seberealizaci mladých, rozvoj tělovýchovy,
sportu a turistiky však prohlášení zcela
opomíjí. Žádám vás proto,
pane předsedo vlády, aby bylo programové
prohlášení, třeba i dodatečně
v těchto dvou oblastech dopracováno. V případě,
že nebudu mít jistotu, že se tak stane, nemohu
se přes veškerou vážnost a úctu,
kterou k vám cítím, zpronevěřit
svým předvolebním slibům a v případě,
že při rozhodování o schválení
prohlášení - programového prohlášení
vlády vyslovím svůj souhlas, budu při
každé příležitosti požadovat
informace zda a jak vláda s mými dnešními
připomínkami naložila. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)