Pátek 18. května 1990

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Palkoskovi. Dále mluví pan poslanec Pecina a připraví se pan poslanec Mečl s faktickou poznámkou.

Poslanec Martin Pecina: Pane předsedo, dámy a pánové, budu velice stručný. Navážu na předchozího řečníka. Domnívám se, že jeden režim a pod ním dvě služby, to bude ve velice brzké době realizováno. Zda za rok nebo za dva, to se ukáže. Ale pokud by měl být jeden režim pro dvě služby, musí vyhovovat oběma službám. Navíc se domnívám a chci navázat na několik předřečníků, kteří poukazovali na to, aby byl odvolán zákon o advokacii a aby byl vypracován nový zákon, pod kterým by se skloubily obě služby. Jsem všemi deseti pro. Ale to bude vyžadovat určitý čas, aby obě služby byly spokojeny. Proto se domnívám vzhledem k tomu, že jsme přijali několik zákonů, i když jsme věděli, že jsou rozpracovány zákony lepší, ale nutnost si to vyžádala, že je možno o tom hovořit i v tomto případě. Nutnost si vyžádala jak zákon o advokacii tak i zákon o komerčních právnících.

Proto dovolte, abych vám doporučil schválení předloženého zákona s tímto vědomím. (potlesk)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Já vám děkuji a slovo má pan poslanec Mečl.

Poslanec Josef Mečl: Já mám skutečně jen dvě faktické poznámky.

Za prvé se domnívám, že ČNR nemůže provést hlasování o pozastavení platnosti zákona o advokacii, protože je to zákon platný, a pokud bychom jej chtěli jakkoli měnit včetně odložení jeho platnosti, museli bychom přijmout nový zákon. Podle mého názoru není možné hlasovat prostým usnesením o pozastavení platnosti nebo účinnosti tohoto zákona. Navíc účinný ještě není.

Za druhé ze všech stran zazněla různá stanoviska na potřebnost samostatného zákona o advokacii nebo zákona o komerčních právnících. Podle mého názoru obě strany mají kus pravdy a ČNR by měla v současné době zaujmout takové stanovisko, že oběma velkým skupinám právníků dá šanci, po které volají, to znamená legislativní základ pro jejich činnost.

Proto doporučuji, aby tento zákon s připomínkami byl schválen. (potlesk)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Nikoli. Prosím poslance Křečka jako jednoho z navrhovatelů, aby se vyjádřil k rozpravě.

Poslanec Stanislav Křeček: Jsem skutečně na rozpacích, jak dalece mám reagovat na diskusi. Ve svém odůvodnění jsem se vyhnul poukazu na řevnivost dvou skupin právníků. Je mi to samotnému nepříjemné. Jsem svým zaměřením spíše justiční právník a pracoval jsem v justici do určité doby a určitých činů. Sám jsem byl jedním z předkladatelů zákona o advokacii.

Zákon o komerčních právnících byl předložen do ČNR 4. dubna. Zákon o advokacii jste schválili 25. dubna. Čili 20 dní tady ležel zákon o podnikových právnících. Také vláda, která reagovala na zákon o advokacii a odůvodňovala ho, také přitom reagovala na připravovaný zákon o podnikových právních. Rozhodně to není zákon ze včerejška a předložili jsme jej včas.

Pokud jde o monopol advokacie, samozřejmě to slyším velice nerad. Stanovisko vlády ČR k návrhu zákona o advokacii mám před sebou. Říká se v něm, že proti zvolené koncepci zákona o advokacii uplatnily připomínkové řízení některé ústřední orgány: Česká komise pro plánování a vědeckotechnický rozvoj, ministerstvo financí, cen a mezd, ministerstvo vnitra, Nejvyšší soud a další. Jsou to zásadní připomínky koncepčního charakteru. Zejména bylo konstatováno, že navrhovaný zákon vytváří nežádoucí monopol advokacie na poskytování právních služeb občany a organizacemi.

K dané problematice vláda konstatuje, že je nutno se ztotožnit s názory, podle nichž poskytování právní pomoci nemůže být výhradní doménou advokátů. Dnes slyšíme, že to má být výhradní doménou advokátů jenom s tím, že se ta advokacie rozšíří a že tam všichni budou moci vstoupit. Tak jak je to ? Může vedle advokacie poskytovat ještě někdo jiný právní pomoc, nebo je monopol, takže všichni musí do advokacie, byť za liberálních podmínek ? To si musíme ujasnit. Ale především si to musí ujasnit bohužel vláda, která tento zákon odmítla.

I já bych byl rád, kdyby byla velká advokacie. V některých zemích to tak je, v některých je to podle námi navržené úpravy. Hlavní překážkou je zkouška z trestního práva. Říkám to zcela otevřeně. Podnikoví právníci 20 - 30 let dělají podnikové právo. Přestože studovali právo komplexně,nemohou dělat zkoušku z trestního práva. Také lékaři oční dělají atestaci z očního lékařství a ne z interního, přestože je to jedno lékařství.

Pokud jde o odbornou úroveň, byla několikrát zpochybněna, byť diskrétně. Mám před sebou stanovisko k návrhu zákona ČNR o podnikových právnících, za jehož odbornou úroveň ručí prof. Stanislav Stuma, prof. Zdeněk Jičínský, DrSc., prof. Zdeněk Masopust, DrSc., doc. Václav Pavlíček, prof. Dr. Zdeněk Kučera, Csc. Originál s podpisy má předseda ústavně právního výboru.

Hovořilo se o dvou etikách. Není přece řečeno, že budou-li dvě etiky, bude jedna horší a jedna lepší.

Byla položena otázka, zda jsme viděli advokáta, který nezřízeně inzeruje apod. Ale viděli jsme advokáta, který nechodil k jednáním, nechodil k výslechu, který bral nepřiměřené zálohy ? Já to nechci rozebírat, zdá se mi to velice nedůstojné, stejně jako se mi zdá nedůstojné hovořit o lukrativnosti některých zaměstnání. To není pravda. Za první republiky zástupci ve věcech trestních se živili stejně dobře jako ti, kteří zastupovali akciové společnosti. Ale zejména bych nerad zapomněl a my všichni také, že právní povolání je především služba lidem. Budeme-li se dohadovat, kdo si více vydělá, nikam se nedostaneme, zejména ne tam, kam chceme.

Pokud jde o připomínky, já samozřejmě s nimi plně souhlasím, ale mám určité pochybnosti, zda povolení, které dávají národní výbory, můžeme zlikvidovat v tomto zákoně. Služby jimi poskytované se týkají třeba i rozvodů, rodinného práva. Ale bude-li to uznáno za možné, je to samozřejmě možné.

S úpravou § 2 samozřejmě souhlasím. Také s úpravou § 8, jak to navrhl poslanec Palkoska.

Pokud jde o mlčenlivost, zdá se mi nadřazenost justičního směru neúnosná. Přece je jasné, že komerční právník, který bude rozhodovat o hmotných poměrech podnikatelů, musí být chráněn stejnou mlčenlivostí jako advokát. Nikdo přece nepůjde k podnikovému právníkovi, když bude vědět, že ten nemá povinnost mlčenlivosti.

A pokud jde o trestní řízení, pak se domnívám, že mlčenlivost podle tohoto zákona končí a komerční právník je povinen mlčenlivost porušit. Podle mého názoru to plně stačí.

Stejně tak sankce za překročení zmocnění. Jde-li o trestný čin, pak snad není třeba to podle mého názoru vysloveně v navrhovaném znění zdůrazňovat.

Závěrem bych chtěl říci, že jsme očekávali složitou diskusi. Mohli jsme tu, samozřejmě projednávat původní tis. Mohli jsme paragraf od paragrafu říkat, co se ve společné zprávě mění. Všichni byste si to pak zapisovali. Možná jsme tuto věc udělali nešikovně … První připomínka, když jsme chodili do výborů, byla: Přizpůsobte to zákonu o advokacii. To jsme opravdu udělali a v tomto smyslu je ten zákon opravdu nový. A je rozhodně lepší než jak původně zněl. Navrhuji, aby tento zákon byl přijat. I s ohledem na stanovisko generálního prokurátora. /Potlesk./

Pan předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji dr. Křečkovi. Prosím společnou zpravodajku, paní poslankyni Janů. Přeje si vystoupit?

Poslankyně Ivana Janů: Vážení poslanci, můj úkol je obtížný. Zazněly tady názory z jedné i z druhé strany. První, aby návrh byl přijat, druhý, aby přijat nebyl. Chtěla bych zde oponovat tomu názoru, že advokátům, kteří zde vystoupili, šlo pouze o hájení dominantního postavení na trhu právních služeb. Musím říci, a to zcela objektivně, že dopracování návrhu, který jste dostali, tedy tisk č. 235, je právě především zásluha advokátů ústavně právního výboru.

Rovněž tak se domnívám, že advokáti mají značnou zásluhu na tom, že se v naší společnosti udržela právnická erudice, že nezanikly základy právního myšlení. V těchto věcech, myslím, zklamala i Právnická fakulta.

Ještě bych chtěla říci, že pokud zákon schválíte, bude mít komora komerčních právníků velký úkol - aby odborným výběrem svých členů a jejich vysokou profesionalitou se domohla stavovské cti, aspoň na takovou úroveň, jakou mají advokáti.

Jinak jsem vázána společnou zprávou a doporučuji tedy zákon, který vám byl předložen, schválit.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Paní zpravodajko, podstatné je, které návrhy poslanců byly zapracovány už do návrhu, abychom o nich nemuseli nechávat hlasovat zvlášť? To bych potřeboval vědět ještě před hlasováním.

Poslankyně Ivana Janů: Takže, doporučuji, aby zákon, tisk 235, byl přijat a aby ho ČNR schválila ve znění připomínek: par. 2, odst. 1 - za slova "v řízení před soudy" se vsouvá "pokud zvláštní předpis nestanoví jinak."; dále v par. 8, odst. 1, písm. e/ - bude znít "Kdo nesplní povinnost v par. 16 a par. 44, odst. 2"; dále par. 13, odst. 2 - za poslední slovo "činu" přijde čárka a text bude pokračovat "a dále jde-li o šetření, zda komerční právní nepřekročil oprávnění uvedené v paragrafu 2."

Pane předsedo, k tomuto je výhrada ze strany navrhovatele.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Je výhrada ze strany navrhovatele ? Dohodnete se nebo přerušíme jednání?

Poslankyně Ivana Janů: Doporučuji na chvíli přerušit jednání.

Hlas z pléna: Faktická připomínka: Předtím než přerušíte jednání bychom se mohli dovědět ještě o dalších změnách.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Správná připomínka. Děkuji.

Poslankyně Ivana Janů: Na stejné straně, par. 14, odst. 2 by se měnil a měl by následující znění "Výši odměny a způsob jejího určení stanoví prováděcí předpis."

Na str. 10, par. 22, odst. 1 se v poslední větě za slovo "uloží" vsouvá čárka za slovo "uloží " a pak jde text "nejde-li o trestný čin" a pak text pokračuje "některé z těchto disciplinárních opatření".

Str. 16, část pátá - v nadpisu "Společná, přechodná a závěrečná ustanovení" se za slovo "přechodná" vsouvá slovo "zmocňovací" a dále text pokračuje "a závěrečná ustanovení".

Na str. 17, v par. 44 odst. 2 se za odst. 2 dopracovává odst. 3, který zní: "Ministerstvo spravedlnosti České republiky vydá vyhlášku k provedení par. 14, odst. 2."

Hlas z pléna: Měl by tam být ještě jeden paragraf.

Poslankyně Ivana Janů: Takže tam bude par. 45, který bude znít: Ministerstvo spravedlnosti České republiky vydá vyhlášku k provedení par. 14, odst. 2." Dosavadní paragraf 45 se přečísluje na paragraf 46 a paragraf 46 na paragraf 47.

Pak zde byla ještě jedna připomínka poslance Mečla, týkající se povolení vydaného dle zákona č. 1/1988 Sb. K této připomínce měl výhradu …

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Akceptuje pan navrhovatel ? Je možné přijmout.

Poslankyně Ivana Janů: Takže mně zatím není jasné, kam by se to dopracovalo ? Před 47 ?

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Abychom to nekomplikovali. Jaký návrh doporučil pan poslanec Mečl ? Pane poslanče, mohl byste ještě jednou říci ten text vašeho návrhu ?

Poslanec Josef Mečl: Povolení udělená občanům k poskytování právní pomoci podle nařízení vlády ČR č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování jiných služeb občany, na základě povolení NV, pozbývají platnosti dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

Z věcného hlediska by se k tomu možná měl vyjádřit pan ministr vnitra a paní ministryně spravedlnosti. Svým způsobem bychom tu měli takový dvou a půltý právní režim pro poskytování právní pomoci.

Ten materiální legální základ je pryč, byl zrušen, to vládní nařízení neexistuje.

To samo o sobě by ale nebránilo tomu, aby právní pomoc nebyla poskytována. Mohli bychom to řešit tak, že se přiměřeně použijí ustanovení tohoto zákona, ale to, aby provizorní režim podle vládního nařízení existoval dál, asi není dobré.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Souhlasí navrhovatel? Dobře, souhlas. Zpravodajka ? Souhlas. Zůstává nám tedy ještě jeden protinávrh, vážené poslankyně a vážení poslanci, a to protinávrh poslance dr. Loma a tuším, ještě někoho … poslance Palkosky.

Poslanec Ivo Palkoska: Ten můj návrh je sporný.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Pak došlo ještě k jedné neshodě - mezi navrhovatelem a zpravodajkou v paragrafu, v jednom paragrafu. Máme kvůli opravě přerušit jednání nebo se dohodnete? Jedná se o paragraf 13.

Poslanec Stanislav Křeček: Týká se to jenom té mlčenlivosti. Já se domnívám, že mlčenlivost do spáchání trestného činu stačí. Pokud bude spáchán trestný čin nebo tu bude podezření z trestného činu, mlčenlivost neplatí. Nevidím důvod, proč by měla být nižší míra mlčenlivosti, která se netýká spáchání trestného činu. To praktické poskytování služeb by pak asi skutečně bylo narušeno.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Počkáme tedy chviličku.

Poslankyně Ivana Janů: Měl byste, pane předsedo, nechat hlasovat o tom, zda znění bude původní nebo zda tam bude doplnění.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano. Ještě se vrátím k tomu, co jsem říkal předtím. Byl zde protinávrh zákon neprojednávat. Vzhledem k tomu, že včera na plenární schůzi jsme schválili pořad jednání, ve kterém byl i tento zákon, měli bychom jej tedy projednávat. A já jsem řekl, že se jedná o nový zákon, podle tisku 235. Museli bychom nechat hlasovat o změně pořadu naší schůze. Dávám vám, pane poslanče, ale jiný návrh. Vlastně schválení či neschválení zákona vyjadřuje souhlas či nesouhlas s projednáváním zákona, a tak navrhuji, pane poslanče, že byste mohl vzít svůj návrh zpět.

Poslanec Petr Lom: Pane předsedo, je to jistě velice obratná formulace, že je to totéž. Ale já se nedomnívám, že je to totéž. A i když podle intenzity vašich reakcí mohu předvídat anebo mohu zcela jasně vědět, jak dopadne hlasování o mém návrhu tento zákon odložit, přesto mi velí moje mravní a právní vědomí a mysl pro spravedlnost neustupovat ze svého názoru a splnit povinnost poslance, jestliže jsem o něm přesvědčen a žádat, aby byl můj návrh vámi posouzen. A já se domnívám, že mohu připojit tu ještě další poznámku, tu, že jsme svědky toho, že zákon se tu vlastně tvoří nyní, při projednávání, na plenární schůzi. To není oprava dikce, to není vypuštění či změna paragrafu, to je tvoření zákona. A pokud to není v pravomoci předsedy ČNR takovéto tvoření zákona na plenárním zasedání pozastavit, prosím, aby byl můj návrh znovu uvážen.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, bohužel, není návrh skupiny poslanců, ale vládní návrh.

Ještě poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Ještě k poznámce pana Vlacha, že jsme nedodrželi tu třídenní lhůtu. Je to tak ? Může k tomu někdo něco říci ?

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, to je faktická poznámka, že vlastně projednávání … Pokud pojmeme tento zákon jako společnou zprávu výborů ve smyslu původního zákona, pak je všechno v pořádku.

Poslanec Křeček.

Poslanec Stanislav Křeček: Nerad bych vám vnucoval nějaký názor. Ale pokud byste srovnali oba texty, pak zjistíte, že v mnohém jsou totožné. První paragrafy jsou naprosto totožné, byla vypuštěna jedna pasáž.

Je tu otázka, přepracovává-li se zákon, od kdy je to změna zákona a od kdy je to nový návrh. O tom bychom zase složitě museli hlasovat. Za chvíli tu bude další návrh … Není to přece žádná výjimečná praxe, já tedy nevím, proč zrovna v této souvislosti o tom nejednat. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Budeme hlasovat o zákonu podle tisku 219 ve znění společné zpravodajské zprávy, tisk 235. Není tady ta 3denní lhůta tedy porušena.

Dovolte, vážené poslankyně a poslanci, abych nechal hlasovat o protinávrhu pana poslance Petra Loma.

Kdo je pro návrh pana poslance Loma, ať zvedne ruku. 14. Kdo se zdržel hlasování ? 17. Protinávrh pana poslance nebyl schválen.

Nyní budeme hlasovat o původním návrhu zákona.

V současné době je přítomno 182 poslanců. Budeme hlasovat, ale ještě předtím o § 13 odst. 2, tj. o protinávrhu, který doporučoval poslanec Palkoska : Vypustit tečku a doplnit text "a dále jde-li o šetření, zda komerční právník nepřekročil oprávnění uvedené v § 2."

Budeme hlasovat o tom, zda společnou zprávu doplníme o návrh poslance Palkosky. Kdo je pro, nechť zvedne ruku. (Hlasování.) Návrh pana poslance Palkosky neprošel schválením sněmovny.

Doporučuji hlasovat o celém předloženém návrhu najednou, to znamená o návrhu 219 ve znění společné zprávy výborů podle tisku 235, tak jak byla doplněna zpravodajem paní poslankyní Janů ve shodě s navrhovatelem. Jsou námitky proti tomuto způsobu? Nejsou. Budeme tedy hlasovat o celém návrhu najednou.

Kdo souhlasí s návrhem poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o komerčních právnících a právních službách jimi poskytovaných podle sněmovního tisku 219 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 235 doplněného po rozpravě společnou zpravodajkou poslankyní Janů, nechť zvedne ruku. (Hlasování.) Konstatuji, že ČNR přijala zákon ČNR o komerčních právnících a právních službách. (potlesk)

Vážené poslankyně a poslanci, přerušíme nyní naše jednání do 13 hod. Vzhledem k tomu, že s pravděpodobností hraničící s jistotou navštíví náš parlament ve 13.30 hod. prezident republiky pan Václav Havel, bych vás prosil, abychom od 13 hod. zahájili jednání, aby nás nenašel po chodbách.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážené poslankyně, vážení poslanci, pokračujeme v našem jednání. Prosím o klid.

Pokračujeme dalším bodem, kterým je

VIII

Návrh ústavně právního výboru České národní rady na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce podle sněmovního tisku 232

Z pověření ústavně právního výboru přednese tento návrh člen ústavně právního výboru poslanec Milan Čaja.

Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Milan Čaja: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení pánové poslanci, dovolte mi, abych z pověření ústavně právního výboru přednesl Návrh ústavně právního výboru na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce.

Podle par. 52 a 44 zákona č. 36 a 44 Sb., o organizaci soudů a o volbách soudců ve znění pozdějších předpisů přísluší České národní radě rozhodovat o žádostech soudců z povolání o zproštění soudců ze soudcovské funkce.

České národní radě došlo 21 žádostí soudců z povolání o zproštění ze soudcovské funkce. Současně došlo i zákonem požadované vyjádření ministryně spravedlnosti ČR k těmto žádostem.

14 z tohoto počtu je současně navrhováno k jiným soudům, 2 soudkyně odcházejí do domácnosti pečovat o dítě, 5 hodlá nastoupit do jiného zaměstnání.

Ústavně právní výbor na své schůzi 14. května posoudil uvedené žádosti a vyjádření ministryně spravedlnosti ČR a předkládá České národní radě podle par. 4, pís. o/ zákona ČNR č. 35/1989 ke schválení návrh na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce podle tisku 232, který máte před sebou na lavici.

To je všechno. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Čajovi a otevírám rozpravu k tomuto bodu pořadu. Hlásí se někdo do rozpravy? Proti odvolání soudců zřejmě nebude rozprava, nikdo se do rozpravy nehlásí. Tím pádem, samozřejmě, ani zpravodaj nemusí reagovat a můžeme přistoupit k hlasování.

Doporučuji hlasovat o celém návrhu ústavně právního výboru najednou. Jsou k tomu nějaké námitky ? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem, aby ČNR zprostila funkce soudců z povolání soudce uvedené v návrhu ústavně právního výboru ČNR podle sněmovního tisku 232, ať zvedne ruku. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu ? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? Rovněž nikdo. Návrh je schválen.

Dalším bodem pořadu je

IX

Návrh na volbu některých soudců z povolání k soudům České republiky

K tomuto bodu pořadu jste obdrželi dva sněmovní tisky, a to tisk 230 - návrh na volbu soudců a 231 - návrh na volbu místopředsedy Nejvyššího soudu České republiky.

Nejdříve projednáme návrhy dle sněmovního tisku 230 a přijmeme k němu usnesení a pak samostatně projednáme sněmovní tisk 231 a rovněž k němu přijmeme samostatné usnesení.

Společný návrh Sdružení společenských organizací České republiky a ministerstva spravedlnosti ČR obsažený ve sněmovním tisku 230 odůvodní poslankyně Hana Lagová. Prosím ji, aby se ujala slova.

Poslankyně Hana Lagová: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, podle příslušných ustanovení zákona o organizaci soudů a o volbách soudců se předkládají společně s ministerstvem spravedlnosti ČR návrhy na zvolení soudců z povolání. Byli jste informováni, že jsou obsaženy v tisku 230.

Dochází k několika změnám. Dovoluji si je teď předložit.

V uplynulých dnech písemným podáním ze dne 15. 5. t. r. oznámila dr. Zlata Řeháčková, že odvolává svůj souhlas s kandidaturou na funkci soudce z povolání na Okresním soudě v Kolíně. Současně žádá, aby její kandidatura nebyla v ČNR projednávána. Prosím tedy, abyste si její jméno vyškrtli na straně 44 ze sněmovního tisku 230.

Dále se doporučuje neprojednávat návrh na soudce z povolání na Okresním soudě v Olomouci dr. Jindřicha Žídka s odůvodněním, že České národní radě došly jednak dopisy se závažnými připomínkami od soudců okresních soudů a od advokátů a také od místních iniciativ. Prosím tedy, abyste si na straně 4 návrh na dr. Jindřich Žídka rovněž vyškrtli.

Z celého předloženého návrhu a úprav, které jsem předložila, na soudce z povolání ke krajským, městským, okresním a obvodním soudům vyplývá, že se tedy navrhuje 51 kandidátů, z toho je 27 mužů a 24 žen. Z nich 4 soudkyním uplyne 10tileté volební období a splňují předpoklady pro výkon funkce soudce z povolání i v dalším období. 14 soudců je navrhováno pro jiné soudy. U 18 kandidátů jde o bývalé soudce, kteří pro své politické postoje z let 1968 a 1969 byli nuceni z justice odejít a nyní se v rámci rehabilitace vracejí. 15 kandidátů je bývalých soudců, kteří odešli z justice z jiných důvodů nebo jsou z řad advokátů.

Vážení poslanci, všichni kandidáti byli vybráni po zhodnocení odborné připravenosti, zkušeností ze soudní praxe a na základě jejich morálních vlastností. Návrhy byly dohodnuty s rozhodujícími politickými silami na příslušných územích. Všichni kandidáti s kandidaturou souhlasí a splňují tedy předpoklady stanovené zákonem o organizaci soudů a o volbách soudců.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni Lagové a prosím zpravodaje ústavně právního výboru poslance Čaju, aby k předloženému návrhu přednesl zprávu tohoto výboru.

Poslanec Milan Čaja: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, poslanci, jak jste již slyšeli, Sdružení společenských organizací ČR a ministerstvo spravedlnosti ČR navrhují, aby ČNR podle par. 43, zák. 36/64 Sb., o organizaci soudů a o volbách soudců provedla volbu některých soudců z povolání k soudům ČR.

Tyto máte uvedené v tisku 230.

Kandidáti uvedení v tomto tisku byli vybráni po zhodnocení odborné připravenosti a pracovních zkušeností. Návrhy byly předloženy orgánům Sdružení společenských organizací a rozhodujícím politickým silám v příslušných místech působnosti těchto soudců k zaujetí stanoviska.

Kandidáti, kteří jsou navržení, splňují předpoklady uvedené v paragrafu 39, odst. 1 a 2 uvedeného zákona o organizaci soudů a o volbách soudců a s kandidaturou všichni souhlasí.

Ústavně právní výbor projednal 14. května uvedené žádosti za přítomnosti zástupců navrhovatelů, ministerstva spravedlnosti a Nejvyššího soudu a doporučuje ČNR, aby zvolila soudce z povolání k soudům ČR tak, jak jsou uvedení v tisku 230 s výjimkou těchto kandidátů:

V oddíle A jste slyšeli o dr. Jindřichu Žídkovi /u něho hlasovalo 12 proti a 1 se zdržel hlasování/. Důvody jste slyšeli. Výhrady jsou z místa působení, jednak z okresních soudů, jednak z advokacie. I poslanci tlumočili České národní radě, konkrétně ústavně právnímu výboru své výhrady.

V oddíle D - dr. Zlata Řeháčková svou kandidaturu stáhla dopisem ministryni spravedlnosti ze dne 16. 5.

To je všechno, pane předsedo.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Čajovi. Zahajuji rozpravu k tomuto programovému bodu. Kdo se hlásí do rozpravy? Poslankyně Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedo, vážení kolegové poslanci, ráda bych zde doplnila zprávu, sdělení společného zpravodaje ústavně právního výboru pana poslance Čaji v tom smyslu, že ústavně právní výbor diskutoval o soudcích, ale výhrady se objevily ještě proti dalším soudcům, a to proti dr. Brychovi a proti dr. Šlajsovi.

Domnívám se, že, protože jsme neměli dostatek informací a poslanci z jiných výborů nesdělili případné výhrady k dalším soudcům, přesto možná některé další výhrady k ostatním soudcům budou.

Proto chci navrhnout způsob hlasování o těchto soudcích, a to takový, aby o jednotlivých kandidátech na funkce soudců z povolání bylo hlasováno zvlášť. Domnívám se, že tento způsob hlasování je mnohem demokratičtější a že umožňuje volbu soudců z povolání provádět diferencovaně na základě zhodnocení dosavadní činnosti soudců a umožňuje případně některé soudce zvolit a jiné pro určité výhrady nezvolit.

To je, podle mého názoru, i smyslem zákonného ustanovení, podle něhož volby soudců z povolání provádí ČNR. Zdůrazňuji volbu, tzn. že v tomto případě rozhodujeme.

Je pravda, že způsob hlasování o volbě soudců není upraven konkrétně Jednacím řádem České národní rady, ač by, podle mého názoru, měl být tímto Jednacím řádem upraven, ale právě proto bychom sami měli vyplnit tuto mezeru v zákoně a měli bychom se rozhodnout pro postup při hlasování, který odpovídá smyslu voleb soudců Českou národní radou.

Jinak by totiž český parlament nemohl vykonávat účinnou oponenturu výkonným orgánům. Dospěli bychom asi k absurdním závěrům, že všichni společně navržení by byli rovněž buď bez výjimky přijati nebo bez výjimky odmítnuti. Jiný postup totiž volba soudců ae block, jak se to stalo na předchozích dvou schůzích České národní rady, neumožňuje. Také by potom bylo zbytečné, aby předsednictvo ČNR přikazovalo předložený návrh na volbu soudců z povolání ústavně právnímu výboru a také by bylo zbytečné projednávat kandidaturu jednotlivých soudců v tomto výboru, neboť závěry v tomto výboru by se nemohly projevit při hlasování v ČNR. A také by se mohlo stát, tak jako se to stalo na poslední schůzi ČNR, že poslanci v plénu zvolili soudkyni, kterou vlastně ústavně právní výbor nedoporučil, měl k tomu dostatek důvodů a dostatek informací; ale poslanci ČNR zvolili tuto soudkyni jen proto, že bylo hlasováno en block. Proto ještě jednou navrhuji, aby bylo hlasováno odděleně, aby bylo toto oddělené hlasování přijato jako demokratický princip rozhodování.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP