Pátek 18. května 1990

Poslanec Rudolf Střítecký: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já jsem touto diskusí také trochu zaražen a rozčarován. Jaké důvody mě k tomu vedou ? Vede mě k tomu to, že v podstatě, jak už tu bylo řečeno, zákon o advokacii byl přijat ve velkém chvatu. Zákon mohl být udělán tak, že by byl společný a mohl vyhovovat jak komerčním právníkům, tak advokacii. Já nevím, proč už se to neudělalo. To je jedna věc.

Za druhé, zákon o podnikových právnících byl podán, jestli se nemýlím, 4. dubna. A vznikla určitá dohoda mezi Unií podnikových právníků a advokáty, že se spolu budou účastnit na tvorbě zákona. Pokud vím, tak se tak nestalo. Chtěl bych se zeptat proč.

Dále jsem chtěl říci, že se domnívám stejně jako dr. Lom, že nás překvapuje, že jsme nový zákon dostali, byl nám předložen, na poslední chvíli. A zaráží mě také, že v podstatě to, co bylo řečeno dr. Palkoskou a profesorem Mečlem, zase zásadně mění zákon, který máme v ruce teprve 24 hodin. Já, jelikož jsem také lékař, nepovažuji tento postup za zodpovědný. A dovoluji si ještě přečíst to, co jsem dostal od svých voličů, podnikových právníků, protože se domnívám, že také oni mají svoji pravdu.

Píší : Dosavadní struktura našeho právního systému se radikálním způsobem mění. Vzrůstá proto i naléhavá potřeba kvalifikované právní pomoci pro všechny oblasti naší hospodářské sféry. To si nepochybně vyžádá potřebu nových forem poskytování právní pomoci. Pokud by nebyl návrh zákona přijat, znamenalo by to mimo jiné i to, že poskytování právní pomoci by zajišťovalo asi 700 advokátů, z nichž jen nepatrná část má zkušenosti s hospodářsko právní oblastí. Dlouholeté praktické zkušenosti z této oblasti u asi osmi tisíc podnikových právníků by zůstaly prakticky nevyužity mimo rámec pracovních vztahů. Nová situace v hospodářské oblasti si ve velice krátké době vyžádá širokou škálu nových forem poskytování právní pomoci, např. nezávislé poradenství, specializované poradenství, kanceláře specializovaného poradenství apod. Dalším důsledkem nepřijetí tohoto zákona v současné složité situaci změn právních předpisů by mohly být mnohé chyby a omyly, které by měly vážný dopad na majetkové poměry hospodářských subjektů.

Já bych tímto poděkoval za pozornost a víc bych se k tomu už nezmiňoval.

Pan předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Stříteckému. S faktickou poznámkou vystoupí ing. Hrabaň. Pak poslanec Hubálek a dále pan poslanec Hrubý.

Poslanec Josef Hrabaň: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dověděli jsme se, že námitky a protichůdná stanoviska advokátů a podnikových právníků už v podstatě pominuly a že byla dosažena jakási dohoda.

Myslím si, že bychom měli pozastavit platnost zákona o advokacii /potlesk/ do té doby, než se vytvoří zákon společný, aby těch právních norem bylo skutečně co nejméně.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Teď vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Hubálek. A, protože už jsme překročili pravidelný čas na přestávky, doporučuji, abychom udělali potom přestávku.

Poslanec Bohuslav Hubálek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, nemínil jsem vystupovat, protože vím, že čas je život a já jím nechci plýtvat.

Chci jen říci, když jsem přijímal nominaci do České národní rady, chtěl jsem stavět to, co celý život - morálku a zodpovědnost.

Na mě velice nepříznivě působil chvat a preciznost. Uvědomme si, že jeden den jsme dostali návrh o advokacii, pak přišel návrh další. Zase byl tak podrobně zpracován. Říkal jsem si, že kdybychom takto zpracovávali všechny další zákony a kdyby vždy ti právníci měli takovou iniciativu, bylo by asi méně děr v těch zákonech, které máme.

Dnes podobným způsobem přichází zákon o podnikových právnících. Já jsem, po pravdě řečeno, z něho dost moudrý nebyl. Jsem pro pluralitu, pro konkurenci, ale když jsem slyšel důvody paní ministryně Burešové a když si uvědomím technickou praxi /odebírám také z profesních důvodů Sbírky zákonů, jsem technik, vím, jak v dnešní době dlouho trvá, třeba i dva měsíce, vytištění, než se věc dostane k široké veřejnosti/ a to, že nestačí jen dostat do rukou vytištěný zákon, ale že je potřeba si jej také prostudovat, aby se mohl správným způsobem aplikovat v praxi, pak si myslím, že je třeba uvážit to, zda návrh má být přechodným ustanovením. Vždyť na druhé straně stojí rozumný požadavek paní ministryně, aby se ty dva svazy mezi sebou dohodly a vystupovaly zatím na základě zákona o advokacii a předložily pak budoucímu sněmu, budoucí národní radě věc už precizně propracovanou. Také když přihlédneme k oprávněnému názoru pana dr. Loma a dr. Stříteckého, pak ve sporu těch dvou složek je třeba vidět zanedbávání hledisek a zájmů celospolečenských.

Tak to na mě působí. Proto já osobně budu hlasovat proti zákonu o komerčních právnících, protože jak způsob jeho přípravy, tak i jeho následky, i když, říkám, jsem pro konkurenci, se mi zdají nedůstojné naší morálky.

Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Hubálkovi. Vyhlašuji krátkou přestávku.

Milé poslankyně, milí poslanci, pokračujeme v přerušeném jednání naší plenární schůze. Posledním řečníkem k projednávanému zákonu byl pan poslanec Hubálek. Hovořit bude nyní poslanec Rubín, dále poslanec Rázl, poslanec Rota a poslanec Lesák. Prosím, pane poslanče.

Poslanec Jiří Rubín: Vážený pane předsedo, vážená ČNR, já mám jen poznámku k celé té diskusi, která tady byla přede mnou.

Za prvé bych chtěl říci, že zákon, který nám byl původně předložen, byl skutečně ve výborech projednán, a to jistě s velkou pozorností. Zabývali jsme se každým článkem. Odmítl bych tedy názor, že jsme se tím nezabývali. Že z toho vyšel zákon zcela nový, to je otázka prakticky jiná.

A vracím se k zákonu o advokacii. Nemohu si pomoci, ten jsme přijímali s takovým kalupem, že jsme žádný výbor nezasedali samostatně. Když jsme dávali poznámky ohledně podnikových právníků a žádali jsme aspoň některé dodatky, byly odmítnuty i zde na plénu.

Rovněž se mne dotkla poznámka paní ministryně, že si dovolujeme jako orgán státní moci ČR bez ministerstva jemu ukládat, že má stanovit vyhlášku k některému paragrafu. Tak to na mně vyznělo. Nemohl jsem si pomoci, abych na tuto poznámku nereagoval.

Kdybychom neměli dojít k přijetí tohoto zákona, potom vyslovuji názor, že by se měla zastavit platnost zákona o advokacii. Musel by se udělat jeden zákon, který by upravil jak postavení a komory advokátů tak i komerčních právníků v 1 celku. To by bylo asi spravedlivé.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Rubínovi. Dále vystoupí poslanec Rázl.

Poslanec Stanislav Rázl: Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, již několikrát a dnes zvlášť jsme se ujistili o vzájemné úctě. Já bych k tomu chtěl dodat, že nejde jenom o úctu mezi poslanci ČNR a vládou, ale že jde také o udržení vážnosti ČNR při přijímání zákonů.

Po přijetí zákona o advokacii jsem jako poslanec (a řekl jsem to i ve výboru) byl kritizován za to, že jsme přijali jako ČNR jako první profesionální (nebo chcete-li stavovský) zákon právě zákon o advokacii. A bylo mi např. vytýkáno, jak to, že ČNR nepoložila důraz na daleko důležitější profesní zákon, např. zákon, který by vytvářel podmínky pro práci lékařů a nazýval by se lékařská komora nebo něco podobného. Také jsem to ve výboru řekl. Ale již se stalo. Paní ministryně mi to tenkrát zdůvodňovala: Jde o problém rehabilitace. Dnes máme před sebou další zákon z jiné oblasti. Z oblasti, kde jde o rozvoj podnikání soukromého. A další a další věci, které na to navazují, s celým ekonomickým systémem.

Je tady vznesen argument, že vlastně došlo ke špatnému výkladu zákona o advokacii. Já se tady ptám, ač nejsem právník: Jak to, že při předkládání zákona o advokacii, když se už vědělo o určitých výhradách jiných právníků, jiných právních služeb, nebyl dán výklad a zakotven do paragrafu, který by vytvořil právnické služby pro všechny kvalifikované právníky? To se nestalo a přijali jsme tedy zákon o advokacii.

Podle mého názoru, jestliže bychom měli přijmout to, co zde navrhl předseda výboru pro plán a rozpočet pan Hrabaň nebo další můj předřečník, domnívám se, že by to podtrhlo vážnost ČNR, poněvadž přijmout zákon a za 14 dní pozastavit jeho platnost, tak si veřejnost musí položit otázku: Jak je to s jinými zákony? My přece nepřijímáme zákon s tím, že ho za 14 dní pozastavíme.

Doporučuji tedy, protože věřím ústavně právnímu výboru, neboť připravoval velké úpravy i jiných zákonů a ČNR je rovněž přijala, abychom i po těch doplňcích zákon, který zde byl předložen a o němž diskutujeme, také přijali. Argument, který přednesla paní ministryně, že by se musel měnit, neobstojí. Víme, že se bude měnit zákon o advokacii. Zda budeme měnit jeden nebo dva zákony, to už je jedno.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vystoupí poslanec Rota, pak poslanec Lesák a po něm poslankyně Janů. Čili - to je diskusní příspěvek? Poslanec Lesák má faktickou poznámku? Prosím, tedy, o vystoupení, pane poslanče.

Poslanec Josef Lesák: Pane předsedo, dámy a pánové, budu velmi stručný. Když jsme připravovali tento zákon, jednali jsme jak s advokáty, tak s podnikovými advokáty. Tehdy vztahy nebyly mezi nimi dobré. Nevím, jak je tomu dnes.

Byly tu nějaké námitky, také tu zazněly námitky pana poslance Loma o tom, že zákon šijeme na poslední chvíli - a těch si nesmírně vážím.

Znám v Evropě jedno zákonodárné shromáždění, které, já to trochu přeženu, během půl dne změnilo třikrát název republiky a nestydělo se za to. /Potlesk./

Naše vláda, při vší úctě k jejímu premiérovi a ke všem jejím členům, si bude muset zvyknout, ať se jí to líbí či nelíbí, na to, že tento zákonodárný sbor tu není od toho, aby schvaloval vládní předlohy. My máme prostě právo předkládat iniciativní návrhy. A jestliže tento iniciativní návrh, který předkládáme s kolegou Křečkem, nesplní žádný jiný úkol, než že donutí k tomu, aby byla zpracována nová osnova, která v plném rozsahu zajistí právní služby obyvatelstvu, pak, podle mého názoru, splní úkol. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Faktická poznámka ? S faktickou poznámkou vystoupí zpravodajka poslankyně Janů.

Poslankyně Ivana Janů: Je mi líto, že z mé zprávy dost jasně nevyplynulo, že se jedná o zákon nový. Zákon, který jste dostali, je nový věcně, filozoficky i má novou problematiku.

Prosím vás, to, že jste k původně předloženému návrhu dali připomínky, je jedna věc, ale druhá věc je ta, že tento zákon nový, pokud se o něm má diskutovat, jste si měli prostudovat. Toto musí být jasné.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: K tomu mám také jednu faktickou poznámku. Já jsem včera upozorňoval poslance na to, že jde o nový zákon a že jeho projednávání odkládáme na druhý den jednání, aby měli alespoň 24 hodin na jeho prostudování než se bude projednávat.

Hovořit bude poslanec Rota.

Poslanec Josef Rota: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych se do dnešní diskuse zapojil podporou návrhu zákona č. 235 ČNR o komerčních právnících tak, jak byl poslancům předložen. K hlubšímu objasnění problematiky komerčních právníků jsem si vyžádal odborné a nestranné posouzení, jelikož já sám nejsem právník, ale tato problematika ve vztahu k advokacii mě zajímala.

Rád bych tedy předložil stanovisko, o které jsem odborníky požádal. Bylo zasláno i do rukou pana dr. Pešky, předsedy ústavně právního výboru. Zní: Přechodem k tržní ekonomice se podstatně zvýší potřeba kvalitní poradenské činnosti v komerční sféře. Nepochybně si vyžádá i jiné organizační formy, které budou přizpůsobeny podmínkám podnikatelské činnosti za plurality tržních subsystémů, vlastníků obchodního jmění a výhradních nositelů podnikatelského rizika. Dosud totiž v naší ekonomice převažovaly velké podniky a u nich bylo možno organizovat právní službu prostřednictvím podnikových právníků v pracovním poměru pouze k podniku. Právní služby pro menší podniky nebo družstva byly obvykle zajišťovány formou vedlejších pracovních poměrů nebo dohod o práci konané mimo pracovní poměr. Již na základě nedávno přijatých zákonů hospodářských prudce stoupla poptávka po právní poradenské činnosti v komerční oblasti, a to zejména ze strany jednotlivých podnikatelů a zájemců o společná drobná podnikání v různých formách, obchodního společenství a družstev. Kromě akciové společnosti, kterou připouští zvláštní zákon a upravuje ji, připouští novela hospodářského zákoníku vznik veřejné společnosti komanditní a na akcie s ručením omezeným atd. K tomuto přistupuje značné uvolnění v základní a vnitřní organizaci v zemědělských i ostatních družstvech. Žádný z těchto podnikatelů se nemůže obejít bez právních poradenských služeb, počínaje problematikou vzniku podnikatelského subjektu, kde kvalitní právní služba může předejít citelným majetkovým ztrátám jak podnikatelů samých, tak i veřejnosti. Bude se jednat zhruba o desetitisíce podnikatelů, kteří jsou většinou zcela bezradní, mají-li řešit podnikání spojené s právní problematiko. Není snad třeba blíže vysvětlovat, že pro tyto drobné a střední podnikatele není vhodné zajišťovat si právníka, právní službu, zaměstnáním u vlastního sdružení. Právní poradenská činnost v komerční sféře vyžaduje zvláštní odbornou specializaci jak na rozsáhlou oblast hospodářské právní problematiky, tak i na praktické zkušenosti v hospodářství, spojenými se základními znalostmi ekonomické problematiky. Takto specializovaných právníků máme kritický nedostatek, což vyplývá i z toho, že výuka právnických fakult byla zaměřena především justičním směrem.

Navrhovaný zákon o podnikových právnících (lépe by snad bylo ho nazvat zákonem o poskytování právních služeb komerční povahy) dává možnost pružného organizování právního poradenství pro podnikatele a zároveň zajišťuje i dobrou profesionální úroveň právníků, kteří tuto poradenskou službu provádějí. Nikterak nebrání, aby tyto služby poskytovali i advokáti. Avšak představa, která vychází z toho, že by tyto služby měli zajišťovat pouze advokáti, vznikla zřejmě z nedostatečné informovanosti o celé šíři této problematiky. Především se jedná o odbornou materii, se kterou přišly advokátní poradny do styku jen zcela ojediněle a nejsou zde tudíž dostatečné personální předpoklady pro její zvládnutí v celé šíři. Kromě toho většina této agendy je mimosoudní povahy, záleží v přípravě specifických právních dokumentů a v zastupování ve řízení před zvláštními státními orgány, berními, živnostenskými úřady, řízení o vynálezech a ostatních průmyslových právech atd., o podnikových koncepcích, povolovacím řízení u státní banky atd. V ohromném množství komerčních právních předpisů a případů je zastupování u soudů celkem výjimečné a bude prakticky omezeno na obchodní soudy.

Vybudování profesionální komerční právní služby umožní i potřebnou specializaci v této právní profesi. Je to opravdu široká odborná odpovědnost, což si zřejmě neuvědomí ani právníci působící dosud převážně v justiční oblasti. Jen příkladem můžeme uvést specializaci daňových poradců, účetních revizorů, likvidátorů, znalců společenského práva,průmyslového práva a firemního práva, specifikovaných odborných kontraktů zahraničních obchodních vztahů, soutěžního a kartelového práva, burzovního práva a oblasti cenných papírů.

Těžiště právní poradenské činnosti v komerční oblasti je ve znalosti konkrétní ekonomické problematiky jednotlivých podnikatelů, kteří jsou se svými poradci v operativním styku a konzultují s nimi běžné právní aspekty svých podnikatelských záměrů. Je iluzorní si představit, že tato moderní pojetí komerčních právních služeb by mohla zajišťovat monopolně advokacie zhruba se 700 členy, jak bylo řečeno, zatímco podnikových právníků je pět a půl tisíce až šest tisíc.

Domníváme se, že proto negativní stanovisko české vlády k předloženému návrhu zákona vyplynulo z její jednostranné informovanosti, takže k rozhodnutí došlo pod časovou tísní bez hlubšího rozboru skutečného stavu a okolností celé problematiky.

Pokud by návrh zákona nebyl přijat, život by si stejně vynutil poskytování právních služeb právníky mimo advokacii a nadto se otevře příležitost pro různé poradce nebo tzv. poradce bez právního vzdělání a s nedostatečnými znalostmi. De facto tak dojde k podpoře pokoutnictví i k daňovým únikům. Kromě toho takové neorganizované poskytování právních služeb nechrání podnikatele před eventuálními škodami. Takový právník není povinen se pojistit pro případ odpovědnosti za škodu jím způsobenou ani nikomu neodpovídá za dodržování právní etiky.

Konstituování stavu komerčních právníků a jejich samosprávných orgánů naopak vede k pocitu stavovské cti a zajišťování vysoké odborné kvality právní poradenské služby v této oblasti. Koresponduje to i se současným stavem, kdy špičkoví odborníci v této problematice jsou mimo advokacii, avšak mají úzké vazby k ekonomickým institucím a profesním ekonomům, u nichž mají už svůj respekt.

Návrh zákona si neklade za úkol monopolizovat právní služby komerční povahy, připouští jejich poskytnutí i pro advokáty.

Já bych vám poděkoval za pozornost, a jak už jsem řekl v úvodu, připojuji se k doporučení tohoto návrhu zákona.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Rotovi. Hlásí se poslanec Anděl s faktickou poznámkou. Ještě před ním vystoupí místopředsedkyně Moserová.

Místopředsedkyně ČNR Jaroslava Moserová: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, nejsem v pozici objektivního činitele, protože jsem jedním z předkladatelů zákona o advokacii, ale snažím se o objektivní stanovisko, což bychom měli my všichni.

Je pravda, že se oba zákony přijímaly a přijímají ve velkém chvatu. Vzniklo to z objektivní nutnosti. Zákon o advokacii proto, že advokacie v minulosti nikoli vlastní vinou, vinou advokátů, ale vinou státního zřízení měla omezené počty a nesměla přijímat více členů.

Proto vznikl zákon o advokacii. Tím se advokacie otevřela a doufala, že se její řady podstatně rozšíří a bude advokátů více než ty stále citované počty. Stejně tak je objektivní potřeba právníků, kteří by byli kvalifikovanými odborníky pro právo hospodářské, které se bude jistě vyhraňovat a jehož problematika bude diferencovat s tím, jak bude vznikat soukromé podnikání.

Proto je jistě oprávněné, aby se tento zákon v pozměněné podobě zvažoval. Jediné, co mi dělá starosti je, že u zákona o advokacii se počítalo s tím, že přibude mnoho lidí do řad advokacie. Ale při současné stoupající kriminalitě přibudou i lidé, kteří budou zastupovat i něco jiného.

Proto si myslím, bojím se, aby do té podnikové sféry, která bude nepochybně lukrativnější než ta advokacie, nenastával odliv právníků, kterým se takto advokacie otevřela.

Byla bych ráda, kdyby bylo umožněno promluvit úplně nezaujatým osobám zastupujícím prokuraturu.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní místopředsedkyni. Bude hovořit poslanec Anděl. Potom poslanec Vlach.

Poslanec Václav Anděl: Vážené poslankyně, vážení poslanci, myslím, že hlavním problémem, o kterém zde nyní diskutujeme, je ten, zda schválit návrh zákona o komerčních právnících podle společné zprávy číslo 235.

Podle mého názoru je snad nesporné to, že - ať je to jakkoli vysvětlováno - na výborech jsme projednávali zákon v podstatě jiný a že s tímto novým tiskem jsme se mohli seznámit pouze ze včerejška na dnešek.

Když jsme probírali ve výboru zákon o advokacii, tak jsme se ptali na to, proč se neprojednává současně zákon o podnikových právnících. Bylo nám řečeno, že ještě není dokonale připraven a že jsou i další důvody.

Zákon o advokacii jsme přijali 25. dubna a jeho účinnost byla stanovena na 1. července t.r. Zákon o komerčních právnících, který zde projednáváme, má rovněž v účinnost vstoupit 1. července tohoto roku.

Když jsme probírali zákon o podnikových právnících na výboru, schválili jsme usnesení, kde jsme doporučili v bodě c/ schválit zvláštní usnesení, které by vládě České republiky ukládalo pracovat na bodu sjednocení zákonů o advokacii a právních službách komerčních právníků.

Avšak myslím, že toto není nutné, protože poslanec Hrabaň a poslanec Hrubý zde navrhli pozastavit účinnost zákona o advokacii. Tento zákon ještě neplatí. Já si pamatuji, jak právníci a advokáti pilně pracovali na jeho stylizaci.

Myslím, že nic nebrání tomu, abychom tu dnes nechali hlasovat o návrhu poslance Hrabaně a tomu, aby se zákon o advokacii doplnil tak, aby ten plně zahrnul i tu otázku podnikových nebo komerčních právníků.

Já v podstatě myslím, že to doporučuje i paní ministryně spravedlnosti, která říká, že zákon by měl být jeden.

Čili, na závěr znovu chci říci doporučení, aby o návrhu pana poslance Hrabaně se nechalo hlasovat, abychom pozastavili účinnost zákona o advokacii.

Nesouhlasím s názorem, že to sníží vážnost ČNR. Vždyť, když už dnes, kdy schvalujeme zákon, o něm máme pochybnosti, tušíme, že bychom jej neměli schvalovat, pak jej, podle mého názoru, neschvalujme. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Pan poslanec Vlach se hlásil s faktickou poznámkou.

Poslanec Jiří Vlach: Vážená Česká národní rado, mám opravdu jen faktickou poznámku, respektive dotaz. Opakovaně tu zaznělo, že tisk 235 je tisk s novou filozofií. Máme tisk 199, což jsou usnesení z minulé schůze. V něm je návrh - ten tisk 219 - je tady samozřejmě vyjmut z té zákonné lhůty 60 dnů.

Já si ale vzpomínám, že když jsme ale přijímali toto usnesení, tak jsme přijali doplňující usnesení o třech dnech, tedy o tom, že nám návrhy zákonů budou předloženy nejméně tři dny před projednáním.

Já se ptám, jestli tato dvě usnesení nejsou v rozporu a jestli celá tato debata není zbytečná. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, odpovíme. Jenom k faktické poznámce a dotazu pana předsedy mandátového výboru poslance Štěpánka - zákon, který projednáváme, byl přikázán 19. 4. t. r. To byla odpověď na dotaz.

O slovo požádal generální prokurátor ČR pan dr. Rychetský. Vlastně byl o slovo požádán místopředsedkyní České národní rady. A bude tak laskav a požadavku vyhoví. Prosím, pane doktore.

Generální prokurátor ČR Rychetský: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové poslanci, opravdu jsem o slovo nepožádal a přijímám jej velmi nerad, protože jsem současně už 2 měsíce nově zvoleným předsedou Jednoty českých právníků a z titulu této funkce bych se měl snažit trochu sjednotit zájmy celého našeho stavu, který, jak jste toho byli svědky, se rozdělil na 2 tábory.

Domnívám se, že jednou z příčin toho, že diskuse je natolik emocionální, že se používají argumenty, podle mého soudu nepodstatné /třeba zda ten či onen zákon je přijímán rychle či nikoliv/, je skutečnost, že předložená osnova postrádá dost podstatnou náležitost, a to důvodovou zprávu. Z důvodové zprávy bychom měli pochopit právě tu filozofii zákona, záměr nového zákona. Jsme tudíž odkázáni na vystoupení zpravodaje a na vystoupení poslanců.

Dovolte mi, abych se o takovou důvodovou zprávu pokusil. Já sám jsem 20 let pracoval, byť ne zcela dobrovolně, jako podnikový právník. A mohu vás ubezpečit o tom, že dnešní stav je výsledkem velice nepříjemné skutečnosti, která existovala přinejmenším posledních 5 let, pokud ne po celou dobu totality. Jde o skutečnost, že advokacie i justice jako taková skutečně perzekvovala podnikové právníky.

V této místnosti dnes vystoupili 2 lékaři. Když je lékař požádán svým příbuzným, známým nebo kolegou o to, aby mu poskytl pomoc, považuje za svou samozřejmou povinnost, že mu pomoc poskytne. Když však právník, který nebyl advokátem nebo nebyl v té vybrané skupině právníků, ale poskytoval právní pomoc v podobě soudního zastoupení svým známým, příbuzným nebo kolegům z pracoviště, byl perzekvován. Bylo po něm vyžadováno různé povolené, dokonce v Rudém právu se psalo o tom, že je to trestná činnost, když za tuto právní pomoc přijme úplatu.

Tento stav byl naprosto nežádoucí a zdá se, že předložená osnova je reakcí na tento nežádoucí stav. Musím však přiznat, že se mi předložená osnova jeví dosti bizarní, a to co do názvu, tak i co do obsahu.

Zavádíme nový název komerční právník. Nevím, je-li nutné z tohoto důvodu přijímat zákon. I obsah tohoto zákona, tedy jakási nová filozofie zákona, by zasloužily především takovou pozornost a diskusi, která by po odborné stránce celou tuto záležitost vyjasnila.

Když se podíváme na par. 2 předložené osnovy, zjistíme, co to je nebo co to má být podnikový právník. Má to být právník, který bude zastupovat soukromé podnikatele. Mohlo by se tedy stát, že by pak byl předložen návrh zákona o lékařích a pak o zubních lékařích a pak ještě třeba o zubních lékařích, kteří budou chrup ošetřovat třeba jen švadlenkám.

Pravda je, že je asi nutné - a je to tak i ve většině států světa - považovat právní služby, poskytování právních služeb občanům, za právní princip ústavy. Proto je v každé zemi světa poskytování právních služeb upraveno zákonem, zatímco není třeba upravovat jiné lidské činnosti, a už vůbec ne zvlášť - stačí jeden zákon o podnikání. V logice věci by bylo, aby právní služby byly upraveny jedním zákonem. Jak k tomu jednomu zákonu dojdete, to bude opravdu vaše rozhodnutí. Bude to vaše svobodné rozhodnutí a máte právo jej přijmout jakoukoli cestou. Předložená osnova není v rozporu s ústavou a ani není v rozporu se zákony. Z formálního hlediska je tedy možné ji přijmout. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji generálnímu prokurátorovi dr. Rychetskému za jeho vystoupení, které bylo skutečně kvalifikované.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Poslanec Palkoska.

Poslanec Ivo Palkoska: Dámy a pánové, prosím o trošku trpělivosti. Vystoupím za advokáty. Bude to z toho důvodu, že jsme jako advokáti před vás vystoupili, chodili jsme do výborů a domnívám se, že jsme s vámi hráli rovnou hru. Nemám vám za zlé, že po odborné stránce se v této problematice nevyznáte a že když jste slyšeli druhou stranu, která je početnější, byli jste trochu zmatení. Jenom pro vyjasnění situace se vrátím k našemu zákonu o advokacii. Ten zákon byl schválen od předložení poslancům do dne schválení v rozmezí 55 dnů. Povinnost je 60 dnů, měli jsme zkrácenou lhůtu 55 dnů. Přiznávám, že v tomto zákoně byla řada změn, které jste dostali legislativně i technicky. Pak jste dostali opravené úplné znění. A tyto změny jste obdrželi, jestli se nemýlím, týden, možná 6 až 8 dnů před schůzí, kde se konalo schvalování. Úmyslně jste je dostali ve středu nebo ve čtvrtek. Některé výbory se sešly většinou v pátek nebo pondělí, abyste měli alespoň ten víkend a ještě 2 dny než bude zasedat ústavně právní výbor k tomu, abyste ten zákon prozkoumali. Říkám znovu - nebyla to náhoda, ale úmysl. Mohli jsme ten zákon dát do lavic také těsně před projednávám. Chtěli jsme ale, abyste se lépe orientovali.

Pak s tím novým textem jsme šli do všech výborů a od nich jsme přijali některé výhrady, které jsme pak zapracovali.

Důvodem, proč byl na zákon o advokacii takový spěch bylo, a já jsem to říkal už minule, za prvé, že advokacie měla určitou organizaci a má a už počátkem roku byl řečen datum 1. červenec jako den, kdy už budou advokáti soukromí, kdy budou dělat mzdy, účetnictví a všechno další jako podnikatelé sami. Naše organizační struktura, tzn. ta krajská sdružení, která mají účtárnu na mzdy i na poskytnutou právní pomoc, se nám rozpadla. Do 1. 7. budou jen dobíhat.

To byl první důvod. Druhý důvod, na který se zde zcela zapomíná byl, aby se advokacie otevřela, aby se vytvořilo konkurenční prostředí. Nový zákon o advokacii není žádným monopolem. Může tam jít každý, kdo splní podmínky. Spor o podnikové právníky byl o podmínky vstupu. Oni říkali, že nechtějí žádnou zkoušku. My jsme se stále snažili dokazovat, že ochrana obyvatel, podnikatelů a podniků musí být, že tam nemůže jít každý. Hovořila o tom paní ministryně a hovořili o tom i další poslanci. Jednou z hlavních připomínek bylo, že tam musí být profesní zkouška.

Jedině advokáti jsou z trestního řádu povinni poskytovat obhajobu. A jsou znevýhodněni. Proto je jasné, že musí být zákon o právních službách užší. Tomu jsme vyhověli a je to zde akceptováno také. A nyní je problém, že pro advokacii tento zákon není překážkou, advokacie s ním v podstatě souhlasí. Jediné výhrady jsou k tomu, že vznikne dvojí morálka.

Advokát i komerční právník budou vázáni mlčenlivostí v určitém rozmezí, jak jsem zde naznačil už předtím. A tato vázanost je i ohledně toho, jak se chovají vůči subjektu. Jejich kontrola není možná zvenčí. Etická kontrola, ne trestně právní. A tato kontrola musí být prováděna vlastními orgány. Pokud budeme mít dva zákony, budeme mít dvě etiky.

Vzpomeňte si, jak se chovají právníci, kteří poskytují právní služby na základě povolení národního výboru. Tito právníci inzerují v novinách, lepí si plakáty po nárožích, agitují tímto způsobem. Vzpomeňte si, zda jste viděli advokáta, který by měl takovýto inzerát, takovouto propagaci. To už ze samé podstaty … (Smích z pléna naznačuje, že je znám takový případ.) Pokud jste takový případ viděli, tak je to na kárné řízení v advokacii. Ze samé podstaty advokacie, jak se vytvořila na konci minulého století, plynul zákaz akvizice takovéhoto druhu. Potom by totiž nerozhodovala kvalita advokáta, ale šikovnost reklamy.

To je jen ukázka, co všechno se může stát. Jedno jednání může být u advokáta komorou považováno za kárné, u podnikového právníka nikoli. To je důvod, proč by se advokacie klonila spíše k tomu, že vezme pod svá křídla podnikové právníky. (Smích z pléna.) V celém rozsahu tohoto zákona. Mohou vstoupit do advokacie, když vy k tomu dáte noty. A nyní je na vás, abyste se rozhodli, zda budou tyto právní služby pod dvěma režimy nebo pod jedním režimem.

Problém je ještě v jedné věci. Když si vezmete, jaké orgány budou působit pro komerční právníky do konce tohoto roku, tak to je Ústřední unie podnikových právníků. Má vykonávat funkci představenstva a disciplinární komise. Není zde vůbec revizní komise. Půl roku budou tito právníci bez revizní komise a nikdo jim nebude kontrolovat, zda účtují správně a podobné věci, které dělá revizní komise. Advokáti mají své orgány, které toto vykonávají.

Když se přijal zákon o advokacii, je tam přechodné ustanovení, že orgány Ústředí české advokacie vykonávají do doby, než budou vytvořeny nové orgány, tyto funkce. Funkce, které jsou zaběhnuté a běží. Tady dáváme společenské organizaci oprávnění výkonu samosprávy stavovské organizace. Ústředí je podřízeno společenské organizaci, nikoli komerčním právníkům. Půl roku bude 3 nebo 6 tisíc členů rozhodovat o tom, jak jejich představenstvo bude jednat vůči komerčním právníkům, kterých může být třeba jen 1000.

To je všechno na vysvětlení toho, co se zde říkalo.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP