Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
paní poslankyni Stiborové. Hovoří
poslanec Jurásek a připraví se poslankyně
Koudelová.
Poslanec Vítězslav Jurásek: Vážený pane předsedo, vážené paní a páni poslanci, v rozpravě k návrhu zákona o komerčních právnících bych se chtěl zamyslet nad mravními aspekty navrhované právní úpravy. Návrh zákona sleduje jistě i účel ekonomický a společenský. Snad na ně poukáže některý z dalších účastníků rozpravy. Já však vidím mravní smysl navrhovaného zákona v tom, že může odčinit jedno z neblahých dědictví doby minulé, totalitarismu.
Je známo, že v českých
zemích působila tradičně silná
a početná advokacie, patřilo k ní
mnoho statečných a vynikajících právníků.
Namátkou jmenuji alespoň našeho předního
předválečného sociologa, táborského
advokáta Emanuela Chalupného.
Advokacie nejednou hájila
principy demokracie a zajišťovala ochranu základních
občanských práv. Alespoň v osobách
těch svých představitelů, na něž
je právem hrdá. Tento fakt i skutečnost,
že advokáti vykonávali svou práci jako
svobodné povolání, byl odpůrcům
tzv. buržoazních pořádků trnem
v oku. Je známo, že advokacie byla na přelomu
40. a 50. let rozprášena a že z ní byly
zachovány jen ubohé zbytky. A to jen proto, aby
vyvolávaly zdání demokratičnosti režimu.
Vyhnáni z advokacie, ti šťastnější
advokáti přišli pracovat jako právníci
do podniků a družstev, ti méně šťastní
čekala manuální práce nebo dokonce
vězení.
V tomto procesu vznikli podnikoví
právníci jako společenská vrstva,
kterou poúnorový politický režim vytvořil,
ale o niž nejevil sebemenší zájem. Na
ostatní z právnických profesí pamatoval
alespoň zákonnou úpravou, i když to
byly zákony stalinského typu, jako např.
zákon o prokuratuře. Podnikoví právníci
měli jen to, co si každý sám v nelehkých
existenčních podmínkách vybojoval.
Dokonce i advokátský titul jim byl odepřen,
ačkoli nejsou ničím jiným než
obchodními advokáty.
Zcela uměle byl vytvořen
stav, kdy omezená sice, ale přece jen privilegia
získala menšina a většina byla trpěna,
i když pro řádný chod ekonomiky je nezbytná.
Jen jednou svitla emancipačním snahám podnikových
právníků naděje - v reformním
procesu kolem 60. Let. Ta zmizela v okamžiku, kdy do podnikové
sféry odešli právníci, kteří
nebyli pro normalizovanou justici, prokuraturu a advokacii snesitelní.
Dalších 20 let byla jakákoli snaha podnikových
právníků potlačována argumentem,
že je mezi nimi mnoho politicky nespolehlivých. To
se dokonce odrazilo v poslední úpravě mezd
známé jako ZEÚMS 2, kde příloha
k ministerskému výnosu význam práce
právníka srovnávala s prací sekretářky
a telefonistky.
Dnes jako nejvyšší
zákonodárný sbor ČR máme možnost
přispět k odčinění faktu, že
zde nebyli po 40 let proskribováni jednotlivci, ale celá
početná sociální skupina.
Již jsme slyšeli námitku,
že navrhovaný zákon, bude-li přijat,
bude také fixovat stav, který vytvořila totalita.
Já s tímto stanoviskem nesouhlasím, neboť
uvažováno z čistě mravních důvodů
si podnikoví právníci svůj zákon
plně zaslouží. Umožní jim získat
sebedůvěru a konstituovat se jako svobodné
povolání, jako komerční právníci,
po nichž se v současné době a v současné
atmosféře podnikavosti, podnikání
a soutěživosti stále více volá.
Jestliže se dostalo zvláštního zákona
700 advokátů, proč bychom měli mít
morální právo takovýto zákon
upírat 6000 podnikových právníků
? Myslím, že nejde o umělou fixaci rozdělení
advokátů na dvě sociální skupiny,
ale naopak o prostředek vedoucí v ne tak vzdálené
budoucnosti k jejich spojení v jeden celek. Z těchto
důvodů podporuji návrh zákona o komerčních
právnících, tak jak byl předložen
v tisku 235 a uplatním v jeho prospěch svůj
hlas.
Děkuji za pozornost. (Potlesk)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Juráskovi. Hovořit bude poslankyně
Koudelová a připraví se poslanec Mečl.
Poslankyně Mária Koudelová: Vážený předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, chtěla bych se v této rozpravě
vyjádřit k jevu, který pokládám
za velmi nezdravý. Jde o jev, kterého jsme si nemohli
nevšimnout již při projednávání
návrhu zákona poté, co jeho přijetí
odmítla vláda ČR.
Jde o trend směřující
ke konfrontaci mezi dvěma právnickými profesemi,
mezi podnikovými právníky a advokáty,
který probleskoval každým projednáváním
návrhu zákona o komerčních právnících
v poslaneckých výborech.
Návrh zákona vytváří
prostor pro pluralitu nabídky na trhu právních
služeb. Klient a zejména malý a střední
podnikatel si bude moci vybrat, na koho se se svou poptávkou
obrátí. Tady přece nejde o konfrontaci mezi
advokáty a komerčními právníky.
Tady jde o to, že bude na tyto právní služby
nabízet svou právní kapacitu legálně
více právníků než dnes a klient
si bude vybírat mezi těmi dobrými a špatnými.
Advokátů je dnes
v ČR 700. Kdo z nás si bude myslet, že jsou
v takovémto počtu schopni pokrýt současnou
poptávku ? Jak dlouho bude trvat, než se počet
advokátů zvýší tak, aby mohli
této poptávce vyhovět? Než bude např.
v Teplicích, jak tomu bylo před válkou, 99
advokátů ? Dva nebo tři roky ? Návrh
zákona o komerčních právnících
umožňuje okamžité řešení
současného stavu. A podle mého názoru
společenský zájem vyžaduje právě
okamžité řešení problému.
Další argument, uváděný
proti tomuto návrhu zákona, byl, že by se tímto
zákonem umožnilo poskytování právních
služeb v kterékoli právní oblasti neomezenému
počtu subjektů. To prý není správné.
Především návrh zákona neumožňuje
komerčním právníkům poskytovat
právní pomoc v kterékoli oblasti. Výlučně
advokacii je svěřena celá oblast trestního
práva. A pokud jde o ostatní právní
oblasti, považuji za správné, že se možnosti
advokátů a komerčních právníků
poskytovat právní služby budou překrývat.
Vždyť jen tak vznikne tolik potřebná konkurence.
Nemohu se ubránit dojmu,
že advokacie bojuje o dominantní postavení
na trhu právních služeb, o postavení,
jehož se jí dostalo před 17. listopadem z rukou
chlebodárce, ke kterému se dnes nechce znát,
ale totalitních privilegií se vzdát také
nechce.
Námitka směřuje
proti tomu, že prý se tímto zákonem
vytváří druhá advokacie. A to je údajně
protizákonné, v rozporu se zákonem o advokacii.
Jistě, vznikne zde profese komerčních právníků,
kterou bychom mohli nazvat obchodní advokacií. Nevím,
co je nesprávného na tom, že se lidé,
kteří umějí hospodářské
právo a léta v tomto a příbuzných
oborech pracují, chtějí živit tím,
co dobře umějí. Co je na tom nezákonného
? Může být zákon ČNR nezákonný
? Pochybuji o tom. Tím spíše, že jde o
zákon předvídaný v samotném
zákonu o advokacii v § 1 odst. 3.
Není prý správné,
že se právníkům kteří
složí komerční zkoušku, umožní
poskytovat právní pomoc. Nepůjde o kvalifikovanou
službu. O tom pochybuji. Bude-li komerční právník
pracovat nekvalifikovaně, nikdo o něj nebude stát.
Je sice pravda, že některé
právní úkony nelze činit mimo pracovní
dobu, jako např. účastnit se soudního
jednání. Je to ovšem za situace, kdy existuje
možnost pružné pracovní doby, ne právě
konkrétní námitka.
A konec konců proč
by komerční právník vedle svého
zaměstnání ve svém volném čase
nemohl psát smlouvy či jiná pojednání,
např. arbitrážní ? A to za legální
odměnu. Dosud to nejde a nesouhlasím se stanoviskem
vlády, že to umožňuje institut občanské
výpomoci, který směřuje k řešení
problematiky zcela jiné. Kromě toho např.
poskytování občanské výpomoci
podnikům je logický nonsens. A promiňte mi,
argument, že podnikový právník, který
bude vykonávat soukromou praxi komerčního
právníka, bude za tím účelem
krást podniku papír a sponky, to už je přece
jen silná káva. To bychom také mohli zakázat
soukromou praxi zubním lékařům s odůvodněním,
že by si z ÚNZ brali vrtačky.
Namítá se také,
že v SR podobný návrh zákona nebyl předložen.To
je pravda. Je také pravda, že organizace podnikových
právníků na Slovensku vznikla později
a ještě než stačila předložit
svůj návrh do SNR, bylo známo, že u
nás k němu vláda ČR zaujala negativní
postoj. Pak není divu, že podnikoví právníci
ve SR čekají, jak dopadne jednání
zde.
Především
je však pravda, že my jsme nejvyšším
zákonodárným sborem České republiky,
že je v naší pravomoci o této otázce
jednat a rozhodnout ji. Je zde možnost přijmout zákon,
kterým se rozbije monopol. Objevilo se již i stanovisko,
že o monopol nejde, že si advokáti budou konkurovat
mezi sebou.
Já si však myslím,
že jde o monopol. A přesvědčují
mě o tom především důrazné
snahy zachovat si jej. Je známo, že monopoly plodí
vysokou cenu a nízkou kvalitu. Proto myslím, že
je třeba zákon o komerčních právnících
přijmout.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
paní poslankyni Koudelové Hovořit bude poslanec
Mečl. Do rozpravy se dále přihlásili
pánové Palkoska a Lom.
Poslanec Josef Mečl: Vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte mi jen několik poznámek
k předloženému návrhu zákona.
Projednávání tohoto zákona v ČNR
provázela asi trochu vzrušená atmosféra,
ale myslím si, že ve výborech, tím,
jak se na návrhu zákona pracovalo, se tato atmosféra
uklidnila, a to tím, že se řešily věcné
otázky tohoto návrhu zákona. Myslím,
a bylo to řešeno už také v úvodních
projevech, že proti původnímu návrhu
doznal tento návrh, tak jak je nyní ve sněmovně
předkládán, podstatných změn,
i koncepčních změn. Myslím si, že
v současné době je to zákon, který
obstojí, což pokládám za velmi rozumné.
Má v zásadě stejnou koncepci a filozofii
jako zákon o advokacii a myslím si proto, že
může být, v souladu se společnou zprávou
a s některými dalšími doplňky,
schválen.
Myslím si, že si
také musíme zvyknout - nebo příští
parlament si musí zvyknout - na to, že není
nic neobvyklého na tom, že jiný názor
mají někteří poslanci parlamentu a
jiný názor mají ministři ve vládě.
Myslím si, že to není nic neobvyklého.
Proti minulosti to asi nezvyklé je, ale měla by
to být běžná praxe, protože pokud
se na základě střetů názorů
opravdu pracuje, pak výsledek této práce
věci nakonec vyřeší a vyrovná.
Já mám k návrhu
zákona několik dílčích připomínek.
Myslím si, že tyto připomínky souvisejí
s tím, že výbory České národní
rady nakonec v podstatě zákon z velké části
přepracovaly a že ne asi všechno se stačilo
stihnout. Nechť tedy poslanci a zpravodaj moje připomínky
zváží a zapracuje je případně
do zprávy tak, aby sněmovna mohla hlasovat o těchto
věcech společně. O to mi jde - jde totiž
skutečně o takové drobné odborné
právnické připomínky.
Pokud jde o paragraf 14, odst.
2 - doporučuji, abychom vypustili 2. Odstavec tohoto paragrafu
a nahradili jej textem : Výši odměny a způsob
jejího určení stanoví prováděcí
předpis.
Podobné zmocnění
obsahuje i zákon o advokacii. A myslím si, že
nám nezbývá nic jiného, než abychom
potom do paragrafu, pardon, před paragraf 45 zařadili
zmocnění pro ministerstvo spravedlnosti České
republiky, aby vydalo vyhlášku k provedení
paragrafu 14, odst. 2.
Text by měl přibližně
znít, že ministerstvo spravedlnosti ČR vydá
vyhlášku k provedení paragrafu 14, odst. 2.
Půjde v podstatě
o stejná ustanovení jak k zákonu o advokacii,
tak i k zákonu o komerčních právnících.
Myslím si, že jak výše odměn, tak
způsob jejího určení by měly
být pro advokacii i komerční právníky
stejné a toho lze například snad dosáhnout
tím, že příslušný prováděcí
předpis vydá ministerstvo spravedlnosti.
Vzhledem k tomu, že doplňujeme
do 5. části zmocnění, měl by
se doplnit název označení 5. části
Společná, přechodná a závěrečná
ustanovení tak, že tam za slovo přechodná
dáme slovo "zmocňovací". Název
tedy bude Společná, přechodná, zmocňovací
a závěrečná ustanovení.
Víme všichni, že
vláda ČR v roce 1988 vydala předpis na jehož
základě bylo možné poskytovat povolení
občanům k takové drobné činnosti,
ať už na úseku služeb či výroby.
Toto nařízení české vlády
č. 1/1988 bylo zrušeno zákonem České
národní rady v dubnu t. r. Byl to zákon ČNR
o některých opatřeních souvisejících
s vydáním zákona o soukromém podnikání
občanů. Z tohoto hlediska, a nedá se to myslím
jinak spravit, občané, kterým bylo uděleno
podle tohoto vládního nařízení
povolení k poskytování právní
pomoci, v podstatě ztratili zákonný podklad
pro tuto činnost.
Doporučuji proto, abychom
za zmocnění pro ministerstvo spravedlnosti, o kterém
jsem hovořil, zařadili další paragraf,
který by zněl asi tak, že povolení udělená
občanům k poskytování právní
pomoci podle nařízení vlády ČR
č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování
jiných služeb občany na základě
povolení národními výbory pozbývají
platnosti dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
tzn. 1. července t. r.
Nejde o zásadní
doplnění nebo zásadní změny
předloženého zákona, ale chtěl
bych vás poprosit, abyste je posoudili a schválili
a zařadili do společné zprávy.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci profesoru Mečlovi. Hovořit bude poslanec
Palkoska a připraví se poslanec Petr Lom.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, původně jsem své
vystoupení koncipoval jako návaznost na pana poslance
Mečla s jednotlivými legislativně technickými
úpravami. Dovolte mi však, abych celou záležitost
uvedl obšírněji, vzhledem k tomu, co tu bylo
předneseno přede mnou.
V prvním případě
oceňuji důkladnost zpravodajské zprávy
paní poslankyně Janů. Chtěl bych jenom
zdůraznit, že ústavně právní
výbor tento návrh skutečně projednal
a v 8 hodin večer, za přítomnosti zástupců
Unie a za přítomnosti pana docenta Stuny dospěl
ke kompromisu, ke kterému advokacie a Unie podnikových
právníků nedospěla za celou dobu jednání
o tom, jak se vyřeší otázka advokacie
a podnikových právníků.
Předesílám,
že mě mrzí, že přijímáme
tento zákon v tuto chvíli, protože kdyby tato
dohoda byla dříve … A teď to řeknu
jenom za sebe, protože jsem neměl čas svůj
názor zkonzultovat s kolegy-odborníky. Tak, kdyby
byla dříve, byli by podnikoví právníci
vzati pod křídla advokacie a za stejných
podmínek, které máme dnes v zákoně
by mohli vykonávat povolání advokáta,
který by se nazýval buď komerční
advokát, obchodní advokát atd., to je jedno
jak. Ale princip, to znamená zkoušku, kterou bychom
chránili občany a podnikatele, dnes dáváme
na základě vaší úvahy do zákona.
Uznali jste, že je to potřebné.
Hovory, které zde zazněly,
o konkurenci, o monopolu advokacie apod. - prosím vás,
to jsou věci pasé. Ty jsme tady vysvětlili
už posledně, vysvětlovali jsme je i ve výborech.
Šlo skutečně jen o spor, zda někdo bude
poskytovat právní pomoc relativně "na
divoko" nebo bude mít pravidla stejná jako
v advokacii. A pokud tato pravidla budou stejná, pak je
soutěž možná, advokacie se soutěže
nebojí, konkurence je možná, ale advokacie
se nerozpadne.
Pokud schválíme
tento zákon, advokacie není ohrožena tím,
že by advokáti odešli. Kdyby ale zůstával
původní text, pak tam platí bez dalšího
všechno to, co jsme říkali při schvalování
zákona o advokacii.
Rád bych vám řekl
ještě jednu věc. Je pravdou, co se řeklo,
že ústavně právní výbor
tento zákon, tuto zprávu nedoporučil. Nedoporučil
jej proto, že se nás sešlo 10, z toho 3 byli
proti a 7 pro. Ostatní výbory tento zákon,
podle mého názoru, také nedoporučily.
Oni totiž ve výborech ten text neznali a projednávali
jiný text, přijali několik kosmetických
úprav, což bylo dáno do usnesení a bylo
doporučeno, aby se připodobnil zákon. V podstatě
ústavně právní výbor vyhověl
těmto požadavkům a učinil to. Vy jste
se s tím zákonem setkali teprve teď. Neříkám
to proto, abychom o něm nehlasovali, ale chtěl bych,
abyste na rovinu věděli, že ta zpráva
tu byla jen proto, že se sešli předsedové
výborů.
K jednotlivým legislativně
technickým záležitostem. Připojuji se
k návrhu pana profesora Mečla. Mám ten samý
návrh a těch návrhů mám ale
více. Je to proto, že ústavně právní
výbor projednával tento návrh do 11 hodin
v noci a bylo jasné, že nám tam nějaké
věci jistě uniknou.
Zákon, tak, jak jej máte
před sebou, má svoji filozofii, svoji koncepci.
Pokud nedoplníme ustanovení, o kterých zde
budu hovořit, pak tato koncepce nebude úplná
a ani všechny záruky, které jsou v tomto zákoně
obsažené, nebudou použitelné.
Navrhuji, za prvé, v paragrafu
2, odstavec 1, strana 2 doplnit za slova "zastupuje v řízení
před soudy" - je to 4. Řádka odspoda
- slova "pokud zvláštní předpis
nestanoví jinak", čárka, a pokračuje
text. Znělo by to potom takto: Komerční právník
poskytuje právnickou pomoc fyzickým a právnickým
osobám ve věcech souvisejících s jejich
podnikatelskou činností jako nezávislé
povolání, a to tím, a mimo jiné, zastupuje
v řízení před soudy, pokud zvláštní
předpis nestanoví jinak. Je to z toho důvodu,
že zvláštním předpisem je trestní
řád, který vylučuje i tyto komerční
právníky, ale je třeba je v našem zákoně
vyjádřit. Jedná se o legislativní
záležitost, která nemění nic
na tom, co v zákoně je a nic na dohodách,
ze kterých vycházel tento zákon.
Za druhé, v paragrafu
8, odst. 1, písm. e/, str. 5, na konci vypustit čárku
a doplnit slovy "a paragrafu 44, odst. 2 a čárka.
Je to z toho důvodu, že … "ze seznamu vyškrtne
toho, kdo nesplní povinnost paragrafu 16." V tom paragrafu
16 je, prosím vás, pojištění.
Týká se tedy těch, co se nepojistí.
To ale není teď předmětem našeho
jednání. Ale ten paragraf 44, odstavec 2 - to je
přechodné ustanovení, kde komerční
právníci podle tohoto ustanovení do roku
od zápisu, nejpozději do konce roku 1991, se musí
podrobit zkoušce. Chybí tu, vypadla, sankce pro případ,
že by se zkoušce nepodrobili. Mělo by se tedy
doplnit, že v tom případě by byli automaticky
vyškrtnuti ze seznamu.
Třetí úprava
je v § 13, odst. 2 na str. 7. Jedná se o povinnost
mlčenlivosti. Samozřejmě všichni respektujeme,
že musí být povinnost mlčenlivosti.
Nemůže být ovšem tak silná jako
u advokacie, která vykonává i další
oprávnění v obhajobách. Tím,
že komerční právníci mají
užší pole, kde mohou vykonávat právní
činnost, musí být zabezpečena kontrola
nad tím, zda vykonávají činnost jen
v tomto rozsahu. Pokud by překročili rozsah, nebyla
by při mlčenlivosti možná kontrola.
Navrhuji, aby na konci druhého
odstavce § 13 se vypustila tečka a další
text zněl : "a dále jde-li o šetření,
zda komerční právník nepřekročil
oprávnění v § 2."
Další změna,
resp. Doplnění, by bylo v § 22. Jedná
se o disciplinární odpovědnost. Tím,
že právní pomoc nemohou vykonávat komerční
právníci v celé šíři,
mohu se dopustit při výkonu činnosti příslušející
advokátům ve velkém rozsahu až nedovoleného
podnikání. Na to tam není sankce. Je třeba
tam doplnit za slova "komerčnímu právníkovu
uloží "toto:", nejde-li o trestný
čin, některá z těchto disciplinárních
opatření."
Pak se připojuji zcela
k tomu, co říkal prof. Mečl ohledně
doplnění zmocnění ministerstva spravedlnosti
vydat vyhlášku k provedení § 14 odst.
2. Už zde tento návrh zazněl.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Palkoskovi. Hovořit bude pan poslanec Petr Lom.
Poslanec Petr Lom:
Pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, přihlásil jsem se do diskuse, protože
zde nezaznělo zaznamenání něčeho,
o čem jsem očekával, že zde určitě
zazní.
Paní poslankyně Stiborová hovořila velmi hezky o profesionální etice. Domnívám se, že bychom měli hovořit o profesionální etice nás poslanců. V předchozích vystoupeních jsme byli svědky určité odbornosti. Nám neprávníkům by se mohlo zdát, že se nás to netýká. Chci hovořit k tomuto tématu pouze z procedurální stránky věci.
Já sám jsem lékař,
v mé rodině není široko daleko žádný
právník, takže nemohu být podezříván
ze subjektivizace tématu. Ale nemohu souhlasit s tím,
že nám je předkládán zákon
24 hodin předtím, než ho máme schvalovat.
A jedná se o zcela jiný zákon, než jsme
předtím projednávali.
Pan předseda hovořil
o tom, že má podstatné změny. Já
jdu dále a hovořím o zcela jiném zákonu.
Já věřím, že to může
být zákon spravedlivý, zákon dobrý
nebo zákon oprávněný, ba přímo
nutný. Ale nesouhlasím s tím, že je
nám předkládán 24 hodin předtím,
než ho máme přijmout.
Viděli jsme v předchozím
vystoupení poslance Palkosky, že koncipoval změny
asi v 5 nebo 6 paragrafech. V právě uplývajícím
interregnu mezi totalitou a demokracií jsme byli někdy
nuceni bona fide schválit zákony, při kterých
jsme byli v časové tísni. Cítili jsme,
že jsou to zákony nutné, zákony potřebné
a přirozený právní smysl nám
velel tyto zákony zpracovat, baby bylo možno dále
pracovat. Nevím, zda to je tento případ naléhavé
časové tísně. Domnívám
se, že profesionální etika poslance vyžaduje
maximální odpovědnost. A když jsem byl
kooptován do tohoto výsostného zákonodárného
sboru, měl jsem za to, že je to poslání,
ke kterému je nutno přistupovat za všech okolností
maximálně zodpovědně. Proto si myslím,
že bychom měli tento zákon, jakkoli je oprávněný,
jakkoli je dobrý, odložit nejprve k projednání
výborům podle jednacího řádu
ČNR, aby prošel připomínkovým
řízením, abychom se všichni s ním
mohli dobře seznámit. Navrhuji jeho odložení.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci panu Petru Lomovi. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy ? Paní ministryně Burešová.
Připraví se poslanec pan Střítecký.
Ministryně spravedlnosti ČR Dagmar Burešová: Pane předsedo,
vážená ČNR, snad bych si ani netroufala
předstoupit před vás dnes se svým
návrhem, který - řeknu rovnou na počátku
- je v podstatě tentýž, jako návrh poslance
Loma, kdybych nepoznala za posledních několik měsíců,
že se skutečně práce ČNR podstatně
změnila, že poslanci ČNR přistupují
k plnění svých úkolů s tak
vysokou mírou osobní odpovědnosti, že
i dnes na plénu, kdy jsme v časové tísni,
ale kdy se jedná o zákon, který přece
jen do určité míry je důležitý,
se budou snažit pochopit podstatu věci, jaká
ve skutečnosti je.
Pan poslanec Lom tady informoval
o tom, že vlastně zákon, tak jak je dnes předkládán
ČNR, v této podobě prošel pouze ústavně
právním výborem. Ostatní výbory
se zabývali zákonem úplně jiným.
Právě tak zákonem úplně jiným
se zabývala česká vláda, a proto tento
zákon nepřijala. V té podobě, v jaké
je dnes zákon upraven, je zásadně svou podstatou
a koncepcí správný. Ale nabízí
se úvaha: Je tento zákon nutný ? Už
zpravodajka paní poslankyně Janů a posléze
i paní poslankyně Stiborová uváděly,
že bude patrně nutné se částečně
zabývat novým zákonem, který by upravil
jednotně poskytování právní
pomoci. A je otázka, zda je nutné, aby do té
doby se přijímal určitý mezitímní
zákon, který prakticky nemůže trvat
jednou pro vždy.
Chtěla bych vás
upozornit na to, že všichni řečníci,
jak zde přede mnou mluvili, ať už to byla paní
poslankyně Stiborová nebo pan poslanec Jurásek
nebo celá řada dalších předřečníků,
mluvili o jiné advokacii, než je advokacie dnešní.
Mluvili o advokacii, která byla uzavřená.
Ale dnes je advokacie otevřená. Dnes není
žádný důvod, aby jak komerční
právníci, tak i dosavadní advokáti
nemohli pracovat společně. Já myslím,
že více než dlouhá argumentace stačí
nahlédnout do zákona. Zákon o advokacii v
§ 3 říká: Komora zapíše
(tj. musí zapsat) každého, kdo má plnou
způsobilost k právním úkonům,
získal právnické vzdělání
na právnické fakultě, vykonal po dobu nejméně
5 let právnickou praxi, z toho nejméně 2
roky jako právní koncipient, a složil úspěšně
advokátskou zkoušku. Pokud jde o tuto zkoušku,
říká, že komora může uznat
justiční zkoušku, závěrečnou
zkoušku, arbitrážní zkoušku nebo
jinou obdobnou zkoušku za zkoušku advokátní.
Čili ani v této sféře nejsou komerční
právníci proti advokátům nějakým
způsobem znevýhodněni. Mezi soudy a advokacií,
mezi prokuraturou a advokacií a zase naopak soudy platí
dohoda, že všechny tyto zkoušky se pokládají
za rovno hodnotné.
Konečně §
44 zákona o advokacii uvádí, že uchazečům
o zápis do seznamu advokátů, jejichž
žádost dojde komoře do dvou let od nabytí
účinnosti tohoto zákona, komora započte
i jinou práci než praxi advokátního
koncipienta. I tu je možnost, resp. Povinnost uznat praxi
komerčního právníka, jako kdyby předtím
pracoval v advokacii. Čili vzniká otázka
: Má význam přijímat dnes zrcadlový
zákon, který v podstatě obsahuje táž
ustanovení jako zákon o advokacii s tím rozdílem,
že vzhledem k časové tísni se nemohl
tento zákon už zabývat tak důležitými
otázkami, jako je odpovědnost kárná,
jako je revizní komise, jako je celá řada
těch jednotlivých připomínek, o kterých
zde mluvili poslanec Palkoska a poslanec Mečl., protože
ten jediný večer, který se tomu věnoval,
už nebyl čas, aby ten zákon byl vybroušen
tak, aby upravil všechny instituty, které zákon
upravovat má.
Kromě toho ten zákon
nebyl např. projednán vůbec ministerstvem
spravedlnosti, ačkoli dnes se z tohoto zákona má
pro ministerstvo spravedlnosti podávat určitá
povinnost, totiž vypracovat tarif pro účely
odměňování.
Ale já myslím,
že bychom si měli všichni uvědomit, že
rozhodující tady není ani zájem advokátů,
ani zájem komerčních právníků.
Je tady zájem občanů, zájem, koneckonců,
fyzických a právnických osob, které
potřebují právní pomoc. A tato právní
pomoc by měla být maximálně kvalitní.
Advokacie má svou tradici. V této tradici se vypracoval
už určitý etický kodex.
Je pravda, že komerční
právníci neměli možnost tuto tradici
si vyvinout. Ale domnívám se, že by tomu mohla
přispět úzká spolupráce advokátů
a komerčních advokátů v jedné
organizaci, k jejímuž vzniku by mohlo dojít
už teď. Tam by samozřejmě komerční
právníci museli mít zastoupení přiměřené
jejich počtu. Dnes je jich v Unii komerčních
právníků soustředěno asi 3
tisíce, což je větší počet
než je počet zatím registrovaných advokátů.
Měli by mít samozřejmě možnost
prosazovat své nároky a svá stanoviska.
Samozřejmě, že
by bylo zapotřebí, aby i v rámci advokacie
se kladl větší důraz na hospodářské
právo, aby v tom směru byly připraveny a
upraveny školící plány, aby v tom směru
byly upraveny i zkoušky.
Ale mám za to, že
už je tolik právních odvětví,
kde jsme byli nuceni přijmout provizorní zákony,
které se budou muset časem měnit a že
tedy v této oblasti to snad skutečně zapotřebí
není. Je možné, aby komerční
právníci v již ustavené advokacii naši
své místo. Je nepochybné, že advokáti
je přivítají. Nepochybuji o tom, že
se v hospodářské podnikové sféře
v rámci hospodářského práva
komerční právníci osvědčí,
že prokáží větší znalosti
nežli advokáti a že si proto získají
oni tu klientelu, ke které mají blízko a
že tato konkurence v advokacii bude ve prospěch poskytované
právní pomoci.
Ale ten zájem občana
tu musí být. A ten zájem občana je
zajištěn pouze v zákonu o advokacii, kde je
stanovena odpovědnost, odpovědnost advokáta,
kde je stanoveno kárné řízení,
kde je stanoven kárný orgán, před
kterým se musí advokát zodpovídat.
Mám proto za to, že
by bylo rozumnější, aby to co dokázal
profesor Stuna během dvou hodin, ještě jednou
zkusili zástupci advokacie a komerčních právníků,
aby se dohodli a ustavili jednu společnou organizaci, která
by zaručovala obyvatelstvu skutečně kvalitní
právní služby.
Děkuji za pozornost. /Potlesk/
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
paní ministryni za její vystoupení. Nejdříve
se přihlásil do rozpravy, ale … pardon …
člen předsednictva má přednost - pan
poslanec Štěpánek. Podle jednacího řádu.
Promiň pane poslanče - také člen předsednictva.
Poslanec Vratislav Štěpánek: Vážený pane
předsedo, nemám žádný dlouhý
příspěvek. Hovořilo se o tom, že
všechny zákony musíme projednávat velmi
rychle. Chtěl bych se zeptat, jak jsme projednávali
zákon o advokacii … /potlesk/ Dostali jsme druhé
znění také stejně rychle jako první?
A pak se chci pana předsedy České národní
rady a pana poslance Křečka zeptat, kdy byl návrh
znění tohoto zákona předán
předsedovi ČNR k projednání.
Děkuji. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Bude hovořit poslanec Vondráček, člen
předsednictva.
Poslanec Josef Vondráček: Pane předsedo, paní poslankyně,
páni poslanci, mám několik faktických
poznámek.
Myslím si, že zdůvodnění,
které bylo podáno panem poslancem Křečkem
a paní zpravodajkou, říká, že
zákon byl projednán ve výborech a že
byl doplněn o připomínky, které k
němu byly. I když ty připomínky a doplnění
možná byly ve větším rozsahu.
Mám stejnou poznámku.
Proč se tolik pospíchalo s projednáním
zákona o advokacii, proč se nemohlo počkat
až se budou moci přijmout až oba zákony
najednou. Nebo - proč se nemohly sloučit a pak teprve
projednávat ? Nebylo to děláno proto, aby
se zkomplikovalo přijetí zákona o podnikových
právnících ? /Potlesk./
Já si myslím -
a proto se také k tomu vyjadřuji - že bychom
měli mít zájem na těch podnikových
právnících, na tom, aby právních
norem ve sféře podnikání nebylo moc,
ale aby ve sféře podnikání, právní
ochrany a pomoci, zejména teď, kdy existují
soukromí podnikatelé, skutečně ty
právní normy byly. Myslím, že by na
tom mělo mít ministerstvo spravedlnosti zájem.
Tato věc mě zatím trochu na paní ministryni
mrzí.
A ještě mám
jednu věc. Všude v ekonomice dáváme
prostor … demonopolizujeme, ale tady v této věci
trváme na tom, že má být jenom advokacie.
Proč ? Nechť tento zákon projde. A, vždyť
je možné, jak tu už pan poslanec říkal,
za rok nebo za delší dobu přijmout oba zákony,
sloučit je. Doporučuji, aby zákon byl projednán
a pokud s ním bude většina souhlasit, aby byl
přijat. /Potlesk./
Pan předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci Vondráčkovi. Dlouho už se hlásil
pan poslanec Střítecký.