Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Paní a pánové, budeme pokračovat v
jednání rozpravou. Nejdříve vystoupí
poslanec Rubín.
Než bude hovořit,
chtěl bych vám dát návrh, abychom
ukončením rozpravy a - doufám - přijetím
usnesení ke zprávě naše dnešní
jednání ukončili s tím, že zítra
bude jednání 27. schůze ČNR pokračovat
v 8,30 hodin. Je s tím souhlas ? /Souhlas/
Hovoří poslanec
Rubín.
Poslanec Jiří Rubín: Vážená vládo,
vážená Česká národní
rado, jsme na konci období, prakticky na našem posledním
zasedání a já bych rád ještě
zaměřil pozornost na Požární
ochranu.
Do dnešního dne jsme
nedostali k projednávání připravovaný
zákon o Požární ochraně, jako
by to byla věc podružná. A mě k tomu
nutí velmi vážné důvody, protože
se zřejmě nemohou kompetentní místa
dohodnout, ať už federální nebo česká,
o vzájemné kompetenci a řízení
tohoto odvětví nebo lépe řečeno
těchto útvarů Požární
ochrany, a k jaké to vede škodě ! Chtěl
bych to tady demonstrovat na praktickém příkladu
z mého volebního obvodu, ač jsem nikdy volební
obvod nepoužíval jako příklad.
Jedná se o Říčany,
útvar Požární ochrany v Říčanech
u Prahy, veřejný útvar, který je ubytován
v nouzové stavbě; přitom vedle této
nouzové stavby stojí za několik milionů
za několik let postavená stavba, perfektně
vybavená, pouze bez vnitřního zařízení,
garáže, všechno připraveno, a nikdo se
po několik let vůbec nezajímá, aby
se tato mnohamilionová stavba dokončila. Požární
technika, která má také několikamilionovou
hodnotu, stojí prakticky na dvoře a nadto na dvoře
velikého skladu léčiv, který skladuje
léčiva pro Středočeský kraj
i pro Prahu, o jejichž milionových hodnotách
tady jistě nikdo nepochybuje.
Pozvali mě tam tito požárníci
v souvislosti s tím, že není projednán
zákon o Požární ochraně, poněvadž
se neví, kdo je bude řídit, kdo se o ně
bude starat a výsledek toho je, že je stav, na který
upozorňuji. Je mně líto, že jsme nedostali
k projednávání tento návrh; já
už jsem měl v ruce druhou verzi návrhu zákona
o Požární ochraně a je mně líto,
že to nepřišlo na pořad jednání
ani výborů ani našeho pléna.
Chtěl bych interpelovat
pana ministra vnitra, proč k tomu nedošlo a demonstroval
jsem na praktickém příkladu, jaké
to má nakonec důsledky.
V závěru bych chtěl
říci druhou poznámku, která se týká
mojí poslední interpelace, kterou jsem tady měl
ohledně řeholních škol a vůbec
navrácení majetku řeholním sestrám,
aby mohly pokračovat ve své činnosti. Pan
ministr vnitra mně odevzdal po dohodě se mnou písemnou
odpověď, ale já s tou odpovědí
spokojen nejsem. Za prvé, že se tyto objekty mají
uvolnit až koncem příštího roku,
v druhém pololetí příštího
roku. Mluvil jsem tady o počtu uchazeček, které
čekají na otevření a toto prakticky
znemožňuje celou tuto činnost.
Potom mám výhradu
k zápisu mého diskusního příspěvku;
nikoliv k zápisu, ale k interpelaci, která byla
provedena ve zprávě, kterou jste všichni dostali
a já to nepokládám za formalitu.
Tam je uvedeno, že uvedený
majetek patřil Katolické charitě, v Konvitské
ulici a v Bartolomějské ulici, což já
jsem tu neřekl. Já jsem řekl, že je
to řádový majetek řádně
zaknihován sester tedy třetího řádu,
šedých sester sv. Františka a ony to pouze chtějí
dát k dispozici Charitě, aby mohla obnovit školskou
činnost, aby ji mohla provozovat. Takže kdyby došlo
potom k nějakému právnímu jednání,
tak řeknou co Charita, vždyť ta Charita nikdy
tyto budovy nevlastnila v té Bartolomějské
ulici. Tak bych prosil, aby to bylo dáno na pravou míru.
A prosil bych tedy pana ministra vnitra, aby znovu přezkoušel
časovost, uvolnění aspoň části
nebo té jedné budovy, aby se celá tato velmi
závažná záležitost urychlila. Děkuji
vám.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Jiřímu
Rubínovi, hovořit bude poslanec Čestmír
Adam, připraví se poslanec Vladimír Škoda.
Poslanec ČNR Čestmír Adam: Pane předsedající, paní a pánové, my se tady scházíme naposledy a já se dostávám vlastně naposledy ve svém životě před toto řečniště, když jsem začal poslancovat před 45 lety v Národním shromáždění. Dovolte, abych tady řekl několik takových životních zkušeností a postřehů. Jestliže posuzujeme nyní činnost naší nynější české vlády, musíme říci že ona se poctivě snažila klást první základy k obnově české státnosti, k obnově státnosti českého státu po 370 letech. Dnes tu vidíme českou vlajku a jedna česká vlajka dokonce vlaje na budově. Já jsem předtím nikdy nikde českou vlajku neviděl a na rozdíl od Slovenska, kde ji vidím v každém televizním záběru, kde je vidět slovenský znak a slovenskou vlajku, tak Čechům zřejmě ta česká vlajka a český znak k srdci nepřirostl, a to je důkazem toho, v jakém stavu je vědomí našeho národa, pocit české státnosti. Myslím si, že jestliže chceme dělat silnou československou federaci, chceme-li být úspěšní také v Evropě, takže to je podmíněno tím, že budeme mít silný český stát. Bohužel, je nutno říci, že Česká republika až dosud nemá jasné pojetí české státnosti. A je mi velice líto, že tady musím říci, že všechny postoje české státnosti jsou vlastně jenom odrazem a následováním cílevědomých stanovisek státnosti slovenské. My jsme se vůbec nepokusili říci, jak chceme, aby ten český stát vypadal. Spíš se hašteříme o nepodstatných věcech, ale to podstatné zůstalo mimo. Jestliže tady byla vznesena otázka, jak projednávat návrh rozpočtových pravidel, když nevíme, jak to bude, tak dovolte abych řekl svůj názor - bude to tak, jak my budeme chtít. /Potlesk./ My se musíme jednou už zbavit toho, že budeme čekat na vrchnost, až nám pokyne, jak to bylo za těch 42 let, jak nám pokyne, jak to máme udělat.
My jsme představiteli
českého národa my tedy také jemu zodpovídáme
a my jsme povinni tu koncepci české státnosti
vytvořit. A měli bychom vytvořit podmínky
pro to, aby ústavní komise předsednictva
ČNR tuto představu třeba ve variantách
skutečně vypracovala a předložila a
je mi velice líto, že zatímco Slovenská
národní rada, loučíc se s tímto
volebním obdobím, má v rukou úplný
návrh slovenské ústavy, tato Česká
národní rada ho nedostane, protože my nemáme
ještě znění ani jedné kapitoly,
jedné hlavy, Ale chtěl bych říci,
že nicméně při tomto kritickém
a zejména sebekritickém pohledu bych chtěl
ujasnit, že přece jenom tady předsednictvo
České národní a to je jeho zásluha,
udělalo veliký krok, když přijalo na
konci ledna ono dneska bych řekl památné
a dějinné usnesení o tom, že zavazuje
českou vládu k uplatňování
svrchovanosti nad zdroji, vytvářenými na
území českého státu. A já
bych velice prosil, aby předsednictvo ČNR, když
to neudělá dnes svým usnesením toto
plénum České národní rady,
uplatnilo svrchovanost českého státu také
nad veřejným majetkem na území českého
státu. Já se domnívám, že nikdo
když Slováci prohlašují, že všechno
co je na Slovensku, bude slovenské, a oni si budou rozhodovat
o tom, co se s tím veřejným majetkem stane,
tak nevidím důvodu, proč by federální
ministerstvo financí mělo rozhodovat zase v tom,
řekl bych asymetrickém modelu, o českém
majetku. A jestliže Česká národní
rada neprojeví dost rozhodnosti a statečnosti, tak
se bude divit, protože Slovensko si samozřejmě
uplatní svou svrchovanost nad majetkem na slovenském
území a Češi budou zase jen plakat v
koutku, že my do toho nemůžeme zasahovat, protože
oni si to vzali federální. Já se domnívám,
že je potřeba si uvědomit, že to Československo
je skutečně svérázný velice
zajímavý geopolitický útvar ve střední
Evropě a že obě strany, Češi a
Slováci by si měli být vědomi, že
opustíš-li mne, zahyneš.
Říkali to velcí
politici, držte pohromadě, protože jinak vás
sežerou ti a vás sežerou ti, a kdybyste měli
mít i velice volné spojení, udržujte
to Československo, protože je to ve vašem bytostném
zájmu. A já se domnívám, že je
potřeba říci, že k manželství
je potřeba rovnocenného souhlasu obou. My nemůžeme
Slovákům klást nějaké ultimativní
požadavky, my je můžeme přesvědčovat,
ale my se musíme s nimi dohodnout. A protože jsem
na tom jednání, o němž tu hovořil
profesor Peška, v Bratislavě byl, tak jsem přesvědčen,
že při rozumných stanoviscích se se
Slováky dobře dohodneme, ale musíme k tomu
přistupovat s porozuměním pro jejich stanoviska
a s argumentací a ne s podupáváním
patou. Já se domnívám, že je potřeba,
aby česká vláda urychleně zřídila
českou správu veřejného majetku a
aby český předseda vlády vyřídil
ve federální vládě, že pokud
si federální vláda něco zřídila
a má federální území, tak ať
si to spravuje, ale pokud to nemá pokud ten majetek, který
chce spravovat je na českém nebo na slovenském
území, tak že z její strany jde o veliký
omyl. Já bych chtěl říci ještě
k tomu, že je potřeba si uvědomit, že
jestliže se dneska zpracovala ekonomická reforma takže
ta ekonomická reforma nemůže nastartovat, nebude-li
když už ne v tomto volebním období, tak
okamžitě po volbách okamžitě předložena
České a Slovenské národní radě
a podle jejich stanovisek také potom Federálnímu
shromáždění, protože by nebylo
nic horšího než jít do ekonomické
reformy, kterou zvolení zástupci lidu nepřijali
za svou. Mohlo by to skončit vážnými
rozbroji a to v situaci, ve které Československo
je, je věc nejméně žádoucí.
Já bych chtěl říci, že když
je někdo z nás nemocný a přijde k
lékaři, tak lékař neřekne prosím
vás, já vás nebudu léčit, já
bych vám mohl ublížit. Každý lékař
pacienta vyšetří, zjistí co mu je a
potom se snaží léčit.
Já jsem překvapeně
poslouchal v televizi, když tam tvůrci hospodářské
reformy vykládali, že neučinili žádná
opatření pro povzbuzení národního
hospodářství a jeho růstu, protože
by tím Československu strašně ublížili.
Domnívám se, že jestliže máme právo
něco vytknout těm, kdo vládnou, tak jen to,
že se nepokusili od 17. listopadu oživit národní
hospodářství a léčit jeho neduhy,
ty neduhy, kterou jsou známé a které jsou
v naší moci. Prosím vás, copak je na
to třeba nějaká hospodářská
reforma, abychom řekli lidem: "Vážení,
chcete-li blahobyt, chcete-li zachovat životní úroveň,
musíte pracovat a musíte pracovat 8 hodin!"
A ne aby se všichni ti, kteří za řízení
tohoto hospodářství odpovídají,
nečinně dívali na to, že dříve
se pracovalo 7 hodin, dneska už se bude pracovat pomalu jenom
6 hodin a kdyby to šlo takhle dál, tak se bude pracovat
5 hodin; kam bychom se to dostali ?
Domnívám se, že
je také potřeba na pracovištích rychle
skončit s rozbroji, se zbytečnými hádkami,
kdy obvykle lidé, kterým se nechce dělat,
vymýšlejí různé triky na to,
jak v podniku kalit vodu. Domnívám se, že jakmile
vzejdou zastupitelské sbory, ČNR, SNR a FS, tak
veškeré řešení bude patřit
jenom normálně demokraticky zvoleným orgánům
a že všichni ostatní nemají v závodech
a podnicích co dělat.
Co nás pálí
? Produktivita práce. Tam se nedá nic dělat
? Copak nevíme, že existují metody MTM, které
naše ženy ve spotřebním průmyslu
používají více než 20 let, dokonce
někde 24 let, že pracují na světové
špičce výkonnosti ? A proč tyto metody
nerozšířit také na pány pracovníky,
kteří pracují na poloviční
výkonnost, než jejich manželky ? Na to přece
není potřeba žádná ekonomická
reforma ! Jestliže víme, že máme strašné
režie, copak je potřeba nějaká zvláštní
ekonomická reforma, aby vládnoucí činitelé
řekli: "Tak vážení, tyto režie
musí jít dolů !" A jestliže dneska
máme nedostatek pracovníků, tak právě
režijní práce jsou tím zdrojem pracovních
sil pro to, abychom ten nedostatek pracovníků pro
terciální sféru mohli uspokojit. Jestliže
jsme byli ještě na začátku 50. Let na
prvním stupni žebříčku jakosti,
co nám brání tomu, abychom začali
uplatňovat dodržování jakostních
norem, které u nás platí ? Co nám
také brání v tom, abychom začali také
řešit otázku uplatňování
moderních konstrukcí a moderních technologií
tím, že povzbudíme konstruktéry a technology
v práci ? Přece se nebudeme dívat na to,
jak hospodářství jde dolů a dolů,
aby nám někdo potom řekl, že 17. listopadem
jsme založili další pokles národního
hospodářství.
Minulý týden na
ČNR byl představitel Nejvyššího
účetního dvora Francouzské republiky,
který jezdí jako poradce po bývalých
členských zemích RVHP a posuzuje, co dělat.
A musím říci, že jsem velice ocenil
jeho upřímnost a snahu nám pomoci. Vypravoval,
jak si Bulhaři pozvali velikého, bohatého
amerického hoteliéra a nabídli mu hotely
na Černomořském pobřeží.
A on řekl: "Tady jste měli stálé
zákazníky ze čtyř pětin z NDR
a ti už sem jezdit nebudou, ti budou jezdit teď do Itálie,
Španělska a do Francie. Měli jste tady z jedné
pětiny Čechy a Poláky a ti teď budou
také jezdit jinam. Když chcete, abych to koupil, tak
vám mohu říci, že to mohu koupit za
cenu cihel. Větší cenu to nemá. Ale
jsem ochoten se s vámi dohodnout, že vezmu jednu oblast
a udělám tam s vámi akciovou společnost
na provozování, která si ty hotely najme
za nějakou rozumnou cenu, přinesu do toho normální
podnikatelskou strategii, naučím vás, jak
se takové hotelnictví ve světě dělá
a přivedu vám zákazníky a po třech
letech z toho budou pořádné hotely a budou
mít cenu a pak jsem ochoten se s vámi dohodnout,
že založíme majetkovou, nikoliv provozovací
akciovou společnost a koupím třeba padesáti
procentní podíl na bulharských hotelích".
A já si myslím,
že tohle to platí také pro nás. Vždyť
my přece potřebujeme získat přístup
na světové trhy, tu technickou vědomost,
potřebujeme se podívat, jak se to podniká
jinde. Navazujme tedy tyto provozovatelské styky, dělejme
tyto provozovatelské akciové společnosti,
abychom to, co tady máme, zhodnotili a ne abychom to prodávali
jako zbankrotovaný majetek.
Samozřejmě si nepředstavuji,
že by česká vláda měla říkat
každému podniku, co a jak má dělat,
ale tak jak to tady říkal pan ministr kultury: "ani
ne tak řídit, jako nabuzovat", tak si myslím,
že je potřeba "nabuzovat". To, co dělají
i vlády v západních zemích; ony se
snaží povzbudit podnikání, dávají
mu různé náměty, hledají různé
způsoby, jak navodit situaci, aby se ta neb ona věc
řešila. A to si myslím, že je a zůstane
i nadále velikým posláním české
vlády.
Myslím, že je potřeba
říci, že v tomto volebním období
Česká národní rada prošla velice
bouřlivým obdobím; nechtěl bych to
posuzovat, oni to posoudí za nás ti, co přijdou.
My bychom měli jenom velice skromně říci,
že rozhodně jsme žádný prvotřídní
parlamentarismus ani nyní v posledních měsících
nepředvedli. Obávám se, že nám
dokonce může být vytknut parlamentní
diletantismus. Ale na tom nezáleží, dělali
jsme to s dobrou vůlí, ale my bychom teď měli
vytvořit podmínky pro to, aby ti, kteří
tady usednou v těchto poslaneckých lavicích
na konci června tohoto roku, mohli svou funkci poslanců
vykonávat zodpovědně, aby ji mohli dělat
opravdu na úrovni parlamentních profesionálů.
Zatím žádné ustanovení o tom,
jestli poslanci budou uvolněni pro výkon poslanecké
činnosti ze svých pracovišť, není.
Ti, kdo se dali zapsat na kandidátky, šli do toho
v dobré víře, že jestliže poslanecký
úřad dostanou ve volbách, že na tom
nebudou hůře se svým pracovním zařazením
a ze svými příjmy. To se nakonec ukáže,
to zatím nikdo nerozhodl, to se neví. Ale my bychom
si měli uvědomit, že jestliže sem přijdou
poslanci - profesionálové, budou se muset skutečně
opřít o to, co jim Česká národní
rada připravila, aby mohli funkci vykonávat pořádně.
Daleko lépe, než my; aby se opírali o důkladné
podklady, o analytické materiály, o skutečně
rozborové podklady, o okamžitý přísun
zdrojů informací. My jsme tady o tom už hovořili,
Česká národní rada je v této
věci úplně "nahá".
Já jsem s dalšími
poslanci předložil návrh na zřízení
Českého sněmovního ústavu.
Má to být nevelké
pracoviště, které by poslancům, co přijdou
po nás, mělo práci urychlit. Mělo
by využívat moderní metody vědeckotechnických,
ekonomických, politických a právních
informací, mělo by pro poslance zpracovávat
informační přehledy tak, aby nemusel poslanec
přečíst každý týden nevím
- deset kilo různého materiálu, aby se skutečně
v těch věcech orientoval a aby se mu jak pro jednání
ve výboru, tak pro jednání v plénu
dostalo náležité odborné pomoci. Pokud
jsem informován, byl tento návrh přikázán
výborům k projednání ještě
před ukončením tohoto volebního období
a já vás chci vyzvat, abychom projevili všichni
dost odpovědnosti vůči těm, kdo přijdou
po nás, abychom tento návrh kriticky posoudili a
shledáme-li za účelné, aby byl přijat,
abychom to podpořili, protože přes ulici odtud
se bude nyní jednat o využití Valdštejnského
paláce, kde sídlily aparáty Národní
fronty a Česká národní rada má
možnost tam pro účely svého aparátu
prostory získat. Bude-li pro to právní důvod,
např. v tom zákonu o zřízení
českého sněmovního ústavu,
bude to snazší. Proto vás chci poprosit, abyste
této věci věnovali ve výboru pozornost
a shledáte-li to za účelné, abyste
to podpořili. Chtěl bych říci, že
nám k tomu parlamentarismu chybí spousta věcí.
Chybí nám také nejvyšší
český účetní úřad.
Po roce 1968, tedy dva roky, fungoval a pak Drahomír Kolder
vytvořil soustavu výboru lidové kontroly
a on zašel. Parlament je nepředstavitelný bez
toho, že by měl svou nezávislou instituci,
která mu bude předkládat sama závěrečný
účet a která mu bude průběžně
dávat zprávy, jak se dodržuje zákon
o státní rozpočtu.
Domnívám se, že
i toto je náš odkaz našim následovníkům
a že bychom všichni měli držet palec tomu,
aby příští Česká národní
rada se se ctí zhostila vypracování ústavy,
aby si uvědomila, že se se Slovenskou republikou musíme
dohodnout, že Federální shromáždění
nemůže vrchnostensky řešit otázky
ústavních zásad federace a jestli si bude
Slovenská republika přát, aby se otázky
federace, jak nám to profesor Plank, jako předseda
ústavní komise Slovenské národní
rady v Bratislavě naznačil, aby se tyto otázky
řešily smlouvou mezi Českou a Slovensku republikou,
tak to přijměme. Posílí to československé
soustátí a nakonec to posílí náš
český stát. Děkuji vám za pozornost.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Čestmíru
Adamovi za jeho vystoupení. Hovořit bude poslanec
Vladimír Škoda, připraví se poslanec
Jindřich Němčík.
Poslanec ČNR Vladimír Škoda: Vážený pane místopředsedo,
vážená vládo, dámy a pánové,
ve druhé polovině února bylo představitelům
federálních a českých orgánů
postoupeno memorandum poslanců jihomoravského KNV,
které navrhovalo konkrétní postupy k řešení
státoprávního postavení Moravy a Slezska
tak, aby byl odstraněn dosavadní neúnosný
stav, který v mnoha směrech ekonomicky i politicky
území země Moravskoslezské diskriminuje.
Uvádění konkrétních příkladů
zde nepovažuji za nutné, neboť jde o věci
zmiňované velmi často a obecně známé.
Skutečností je, že je vhodné zaujmout
ke společnému návrhu obou moravských
KNV oficiální stanovisko. Vládě České
republiky bylo společné stanovisko obou moravských
KNV předáno 26. dubna. Navíc uvažované
zrušení KNV k 31. 12. t.r. a současný
návrh řešit ekonomickou samosprávu obcí
až k 1. 1. 93, když se přitom uvažuje přenášet
funkci KNV jednak na okresy, ale jednak i na centrum, vytváří
obavu z dvouletého provizoria, kdy se má vlastně
přechodně posílit centralismus, alespoň
v těch oblastech, které budou z KNV předány
do centra. Všichni víme, jak tuhý život
všeobecně v naší zemi provizoria mívají
a proto se netřeba divit, že na Moravě vznikají
obavy, že toto přechodné období dále
posílí pražský centralismus.
Za možné řešení
se nabízí prodloužit činnost dosavadních
KNV až do přijetí nové ústavy
a v jejím rámci konstituovat zemské zřízení,
přičemž současně musí
dojít k posílení postavení obcí
a dořešení ekonomických otázek
jejich fungování. Jiným řešením
by mohlo být zřídit komisi vlády k
přípravě zemského zřízení
ještě před přijetím nové
ústavy, v této souvislosti novelou zákona
o národních výborech stanovit vytvoření
zemských národních výborů,
případně s vysunutými pracovišti
v dosavadních sídlech KNV.
Ať už by se zvolila
kterákoliv z těchto variant, je nutno mít
na zřeteli i nutnost dát do souladu správní
hranice s historickými hranicemi mezi Čechami a
Moravou. Takto vzniklé zemské národní
výbory by pak zajišťovaly přechodné
období organizačně a ekonomicky, plnily by
funkci odvolacích orgánů dle platných
zákonů a vytvářely podmínky
k posílení funkce obcí, čímž
by se odstranilo nebezpečí neúměrného
centralismu, přenesení části pravomocí
KNV do centra.
Federální shromáždění
ČSFR přijalo dne 9. května usnesení
o obnovení moravsko-slezské samosprávy, požaduje
v něm, aby vláda ČSFR urychlila legislativní
předpoklady pro samosprávný rozvoj územních
celků federace, prohlašuje se v tom usnesení
zrušení země moravsko-slezské k 1. lednu
1949 za nespravedlivý akt totalitního režimu
a vyslovuje přesvědčení, že nová
ústava republiky tuto nespravedlnost napraví.
V této souvislosti se
obracím na vládu České republiky s
dotazem - nepovažuje vláda za vhodné přehodnotit
usnesení o zrušení KNV tak, aby jejich funkce
byla zachována až do přijetí nové
ústavy a není-li to možné, je vláda
schopna připravit zemské zřízení
před přijetím nové ústavy tak,
jak jsem o tom hovořil. Obě varianty by totiž
zabránily posílení, byť dočasnému,
centralismu. Na vás, kolegyně a kolegové
poslanci, se pak obracím s návrhem, přijmout
usnesení k problematice moravskoslezské samosprávy
ve smyslu analogického usnesení Federálního
shromáždění, abychom tak našim
nástupcům sdělili naše stanovisko k
otázce moravskoslezské samosprávy. Děkuji
vám za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Vladimíru
Škodovi, chtěl bych říci, že jsme
v úvodu 27. schůze schválili, že tento
bod bude samostatně zařazen na program, budeme se
tím zabývat zítra. Hovořit bude poslanec
- prosím poslanec Valtr.
Poslanec ČNR Vlastislav Valtr: /z pléna/: Mám faktickou poznámku
- obavy, které vyjadřuje pan poslanec Škoda,
nejsou všeobecně na Moravě sdílené.
KNV byly výrazem právě mocenské struktury
a centralistického působení a nyní
kdy mají být zrušeny, strašně bojují
za to, aby nevznikal nějaký jiný centralismus.
To jsou názory úzké skupiny Moravy, ne tak
široké a domnívám se, že rozhodnutí
vlády je naprosto správné o zrušení
KNV. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Valtrovi
za tuto poznámku. Opakuji, že tuto problematiku, která
zde byla nastolena, budeme projednávat jako samostatný
bod v zítřejším pokračování
schůze. Hovořit bude teď poslanec Jindřich
Němčík, připraví se poslanec
Hájek.
Poslanec ČNR Jindřich Němčík: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, nepatřím k lidem,
kteří jsou zvyklí slavit své narozeniny
a svátky, ani jiná významná výročí,
přesto se mi zachtělo dnes si připravit příspěvek,
který by trochu oslavil dnešní den a zítřejší
den, tedy den konce činnosti České národní
rady, faktické činnosti, případně
den, kdy vzpomínáme půl roku od změn,
které do naší společnosti přinesly
svěží vítr.
Diskuse, tak jak byla vedena
po oznámení zprávy o činnosti vlády
České republiky, mi koncepci mého příspěvku
zásadně narušila a poslední "podtržení
nohou" udělal pan poslanec Adam, který vlastně
řekl všechno to, co jsem měl v úmyslu
říci i já. Proto se asi po 4 změnách
svého příspěvku omezím pouze
na jednu faktickou poznámku, kterou mě pověřil
výbor pro životní prostředí,
který jako jediný projednával zásady
rozpočtu České republiky na svém včerejším
zasedání.
My jsme zásady tohoto
rozpočtu projednali, věnovali jsme se jim velice
obšírně a důkladně a doporučujeme
všem ostatním výborům, aby to udělaly
stejně důkladně a stejně rozvážně
a aby zásady vlády České republiky
o rozpočtu republiky podpořily ve smyslu toho, co
tady bylo řečeno o významu české
státnosti.
Nesouhlasím v této
souvislosti s připomínkou pana poslance Anděla,
který říká, že jednání
o zásadách rozpočtu v této fázi,
kdy nemáme jasno o federaci a o vztahu federace a republik,
je nemožné; naopak, myslím si, že jednání
o zásadách rozpočtu může být
jedním z kamenů, na kterém zásady
Ústavy České republiky mohou být postaveny.
/Potlesk/
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji poslanci Němčíkovi. Hovoří
poslanec Hájek.
Poslanec Marcel Hájek: Měl jsem připomínku k panu ministrovi
školství; vzhledem k tomu, že nevydržel
délku příspěvků, vzdávám
se slova.
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Slovo má poslankyně Ivana Janů.
Poslankyně Ivana Janů: Pane místopředsedo, vážená
vládo, paní a páni poslanci, v Motole se
staví největší nemocnice v Československu;
je to stavba pražského generelu, řízená
a sledovaná vládou. Pro provoz bude zapotřebí
7 tisíc zaměstnanců, z toho 1 200 sester.
V dětské části nemocnice je léčeno
již nyní 60 procent dětí z celé
republiky. Pro potřeby této nemocnice měla
být postavena i zdravotnická škola na pozemku
mezi nemocnicí a novou budovou SANOPSU. Na výstavbu
však nebyly finanční prostředky. Přitom
je jasné, že množství sester pro potřeby
Motola není možno získat jen z absolventek
dosud existujících zdravotnických škol
v Praze.
Z těchto důvodů
pověřil ředitel Fakultní nemocnice
dr. Šeda náborem a přípravou pracovníků
dr. Elišku Hrenáčovou. Už v roce 1988
se mělo začít s výchovou v nově
otevřeném učilišti a zdravotnické
škole; již v roce 1988 ! Nebyla však budova a tak
děvčata, která se měla stát
zdravotnicemi, šla do učebních oborů
na soustružnice a lakýrnice.
Pod tíží situace
v Nemocnici Motol rozhodl ředitel dr. Šeda zřídit
školu, jejíž žákyně by pocházely
z křesťanských rodin, pro které práce
pro bližního a služba nejsou pouze prázdnou
frází, a hlavně, které by se po absolvování
zdravotnické školy skutečně této
práci věnovaly. Zatím řada absolventek
odchází pracovat mimo zdravotnictví a v poslední
době i do zahraničí, zejména do Rakouska.
Po jednání s představenou
řádu Františkánek souhlasily řádové
sestry s poskytnutím budov, které jim patří,
pro školní výuku zdravotnické školy.
Tyto však jsou obsazeny ministerstvem vnitra. Z interpelace
ministra Rubína jste byli seznámeni s tím,
že ministr vnitra sdělil, že tyto budovy budou
uvolněny až v polovině roku 1991. Je však
nezbytné, aby výuka zdravotních sester začala
probíhat už od září tohoto roku.
Dr. Hranáčová shromáždila přihlášky
120 uchazeček denního studia a přes 100 uchazeček
večerního studia; dalších 218 zájemců
bylo zatím odmítnuto z obavy nedostatku kapacity
školy.
Rovněž tak je připraven
třicetičlenný pedagogický sbor, který
by na škole vyučoval. Zařízení
pro celou školu včetně pomůcek se dostane
zdarma ze zahraničí; i toto je obstaráno.
Jelikož však budovy
řádových sester v Konviktské a Bartolomějské
ulici nebudou uvolněny a žádaná další
budova přes obrovské úsilí není
ani na přechodnou dobu zajištěna, pohrozil
již koncem dubna inspektor NVP pan Petrásek možností
trestního stíhání podvodu dr. Hranáčové
za naplnění skutkové podstaty trestného
činu za shromáždění přihlášek
žákyň na neexistující školu.
Ve věci na různých
úrovních intervenovali různí lidé
včetně ministra zdravotnictví dr. Klenera,
který považuje otevření školy v
září tohoto roku za nezbytnost, ministra
školství dr. Adama, dr. Bojara a dalších.
Avšak marně. Zdá se, že získat
budovu i na přechodnou dobu je věc nemožná.
I pro ministra, i když se mu to zdá jako nezbytnost.
Zatím se v Motole zavírá jedno oddělení
za druhým.
Proto z tohoto místa interpeluji
českou vládu a žádám Českou
národní radu, aby i ona vládu svým
usnesením zavázala k přidělení
náhradní budovy na dobu nejvýše jednoho
roku pro zdravotnickou školu Motol, než se uvolní
budovy v Bartolomějské ulici. Různé
budovy po Praze jsou, místopředsedkyně ČNR
paní dr. Moserová má podrobnou písemnou
zprávu o této situaci.
Prosila bych pana místopředsedu,
abyste nechal o tomto usnesení hlasovat. /Potlesk/
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji poslankyni paní Janů za její
vystoupení s podnětnou interpelací. Domnívám
se, že interpelace na českou vládu by měla
postupovat podle jednacího řádu a že
usnesení České národní rady
v tomto smyslu by bylo neúčinné, protože
nemáme pravomoc vyčlenit budovu, ale česká
vláda by na základě této interpelace
měla jako celek o této problematice jednat, protože
to bylo vzneseno jako interpelace na vládu.
Tím jsme, vážené
dámy a pánové, vyčerpali všechny
písemné přihlášky do rozpravy.
Ke zprávě o činnosti vlády vystoupilo
celkem 19 poslanců a poslankyň.
Chce ještě někdo
vystoupit ?
Poslanec Josef Jedlička: Vážená vládo, vážená
Česká národní rado, chvilka zaváhání
způsobila, že jsem nestihl uplatnit faktickou poznámku
k vystoupení pana poslance Fleyberka. Proto tak činím
nyní na závěr dnešní diskuse.
Pokud jde o rozvoj pohraničních oblastí, chci naléhavě požádat o to, abychom do problematiky rozvoje pohraničních oblastí nezahrnovali pouze rozvoj západního a jižního pohraničí, kde - myslím si - bude v současné době zájem podnikat, ale i rozvoj severovýchodního pohraničí. Jde většinou o horské oblasti, často také velice zanedbané. Vzhledem k poměrně značné zdevastovanosti krajiny zde budeme muset, např. pokud jde o zemědělství, hospodařit v zájmu ochrany přírody extenzivně. Znamená to ve většině případů potřebu menšího počtu pracovníků a tedy nebezpečí dalšího vylidňování těchto oblastí. Bude proto nutno vytvářet další pracovní příležitosti v ekologicky čistých provozech, v rozumné míře podporovat nebo v rozumné intenzitě podporovat zemědělské hospodaření, chránit zdravé lesní porosty a zdroje pitné vody.
Vzhledem k těmto okolnostem
jsem toho názoru, že je nutné, aby se na této
problematice podílel i stát. Děkuji. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Jedličkovi
za tuto připomínku. Chce ještě někdo
z poslanců vystoupit ?
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, bylo v rozpravě řečeno
hodně podnětů, návrhů, byla
vznesena celá řada interpelací na členy
vlády. Myslím, že nebyl však vznesen žádný
zásadní nesouhlas s předloženou zprávou
o činnosti vlády České republiky za
období od 18. prosince do 15. května, jak je to
formulováno s výhledem do svobodných voleb.
Zítra je podle programu zařazen bod číslo
10 - odpovědi členů vlády na interpelace
poslanců, podněty poslanců, otázky
poslanců České národní rady,
vznesených na minulých schůzích České
národní rady, event. této dnešní.
Doporučuji, aby členové vlády postupovali
podle obvyklých pravidel a pokud jsou schopni odpovědět,
aby zítra v bodě 10 odpověděli na
vznesené podněty, dotazy, případně
interpelace, v opačném případě
aby vyjádřili svá stanoviska písemně.
Je souhlas s tímto postupem ? Je. Doporučuji České
národní radě, aby ke zprávě
o činnosti vlády České republiky za
citované období přijala toto usnesení
:
Česká národní rada
1/ bere na vědomí zprávu o činnosti vlády České republiky za období od 18. prosince 1989
do 15. května 1990 s výhledem
do svobodných voleb.
2/ vyslovuje vládě
České republiky uznání za její
dosavadní práci.
Jsou nějaké připomínky
k tomuto návrhu usnesení ? Nejsou. Můžeme
o tomto návrhu usnesení tedy hlasovat. Kdo je pro
přijetí tohoto návrhu usnesení, nechť
zvedne ruku. /Hlasuje se./ Zdá se mi, že je to většina,
budeme počítat hlasy proti a event. co se zdrželi.
Kdo je proti tomuto návrhu usnesení ? Nikdo. Zdržel
se někdo hlasování ? Jeden. Prosil bych ještě
pro protokol účast.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, tím jsme zhruba o 15 minut dříve, než jsme plánovali to znamená v 19 hodin ukončili dnešní jednání 27. Schůze České národní rady. Chtěl bych vás všechny ještě jednou upozornit, že zítřejší jednání bude pokračovat v 8.30 hod. Končíme dnešní jednání o tomto čase, i když to už nebývá zvykem, abychom tak brzy končili také proto, že dneska je skutečně významný den, a sice půl roku od naší sametové revoluce, která byla všeobecně přijata a dneska ten večer v Praze jistě bude svým způsobem zvláštní a mimořádný. Přeji vám, abyste ho dobře prožili a na zítřejší jednání se připravili. Nashledanou, dobrou noc.