Poslanec Marek Benda:
Vážený pane předsedající,
vážená Česká národní
rado, vážená česká vládo,
obracím se s podnětem na pana předsedu vlády.
Vracím se k problému, který zde byl už
v březnu nadnesen paní poslankyní Němcovou
a který nebyl do dneška vyřešen. Jedná
se o problém Národního technického
muzea. Včera jsem byl na jednání v národním
technickém muzeu. Pokusím se stručně
shrnout o co tam šlo. V prostorách technického
muzea na Letné sídlí ještě Kartografický
a geodetický ústav, kteréžto instituce
zabírají asi polovinu užitné plochy
Národního technického muzea. Tuto polovinu
budovy zabíralo ministerstvo vnitra, které ji sice
vyklidilo, ale předalo ji těmto státním
ústavům.
Národní technické
muzeum je v naprosto zoufalém stavu. Jeho sbírky
jsou uskladněny v různých zcela nevyhovujících
budovách v okolí Prahy, kde jsou téměř
nepřístupné a navíc - stručně
řečeno - hnijí. Ústavy geodezie a
kartografie žádaly o budovu obvodního výboru
komunistické strany v Praze 7, která byla zřejmě
po značně pochybném a zmanipulovaném
jednání národního výboru Prahy
7 přidělena státnímu podniku Pragokonzul.
Ze včerejšího jednání vyplynulo,
že po řešení této situace, které
bude pravděpodobně vyplývat z rozhodnutí
federální vlády o majetku komunistické
strany a dalších organizací, by přidělení
budovy obvodního výboru strany v Praze 7 nebylo
pro tyto instituce řešením. Tato budova je
příliš malá. Proto žádaly
místopředsedu federální vlády
pana Hromádku, který byl na jednání
přítomen, aby se pokusil vyjednat s federálním
ministrem vnitra panem Sachrem poskytnutí domu v Hybernské
2, kde ústavy do poloviny minulého roku sídlily.
Žádám vás tedy, pane předsedo
vlády, abyste se jako člen federální
vlády zasadil o vyřešení této
otázky s panem ministrem Sachrem. Pokud toto řešení
nebude možné, prosím vás, jestli byste
se mohl problémem technického muzea dále
zabývat.
Jedná se o mnohamiliardové
hodnoty, na jejichž obnovu nabízejí různé
americké nadace a firmy značné finanční
prostředky. Zatím zřejmě nezávazně.
Navíc jsou to důležité kulturní
hodnoty, o které bychom neměli přijít.
Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Bendovi,
hovořit bude poslanec Pavel Krystyník, připraví
se poslanec Pecina.
Poslanec Pavel Krystyník: Vážený pane místopředsedo,
vážený pane předsedo české
vlády, vážená Česká národní
rado, prožili jsme v České národní
radě opravdu překotné období. Bylo
charakterizováno velkou uspěchaností, danou
ponejvíce snahou přispět k rychlému
uskutečňování žádoucích
změn v naší společnosti, a také
očekáváním, co další období
přinese, zda jsme ve všem zaujímali správná
stanoviska, zda jsme na něco podstatného nezapomněli
apod. Nyní se veškerý zájem zákonitě
soustřeďuje k volbám a tak uspěchaně
končí činnost i České národní
rady. Domnívám se, že je škoda, že
nebyla možnost ve výborech projednat ucelenou zprávu
o činnosti vlády České republiky za
uplynulé období tak, jak jsme ji dnes obdrželi.
Považuji to za nedostatek v naší práci,
protože závažnost současného období
si zasluhovala udělat řádný odpočet.
Chtěl bych proto v návaznosti na zprávu vlády
říci několik sebekritických a kritických
poznámek k činnosti České národní
rady za uplynulé období.
Domnívám se, že
jsme zcela podcenili, nechci říci přímo
zanedbali přípravu koncepce ústavy České
republiky. I když jsem členem předsednictva
ČNR, neznám výsledky práce komise,
která byla k tomuto účelu ustavena. Považuji
to za nedostatek ze dvou důvodů. Za prvé
se domnívám, že česká reprezentace
a Česká národní rada by měla
stát v čele této reprezentace a musí
vytvářet své vlastní představy
o koncepci budoucího fungování republiky
v rámci federace. Chtěl bych v tomto směru
plně podpořit dosavadní kroky české
vlády. Je to velice citlivá otázka a je podle
mého názoru nesmírně důležité
při hledání řešení vycházet
ze znalosti názorů co nejširší
veřejnosti a ze snahy tyto názory také odpovídajícím
způsobem respektovat. Do tohoto procesu se zatím
Česká národní rada podle mého
názoru zapojila zcela nedostatečně.
Uspět v řešení
těchto problémů znamená v prvé
řadě získat pro zvolené řešení
většinu národa. To se nedá docílit
odsouváním problémů a otázek
s tím spojených, ani jejich projednáváním
pouze na jednání úzké skupiny odborníků.
Aktuálnost potřeby
diskutovat a sjednocovat názory na řešení
základních otázek vztahu republiky a federace
se projevuje různou intenzitou neustále. Příkladem
může být řada norem ústavních
zákonů i zákonů republikových.
Posledním příkladem je návrh zásad
rozpočtových pravidel republiky. A tady je druhý
důvod, který mě vede k vyslovení těchto
názorů.
Příští
týden budeme ve všech výborech posuzovat vládní
návrh zásad rozpočtových pravidel
a přitom by bylo nanejvýš potřebné,
abychom se mohli opřít ve všech výborech
alespoň o nástin koncepce vztahů republiky
k federaci tak, jak ji předpokládá anebo
bude zahrnovat budoucí Ústava České
republiky. I když tuto koncepci nemáme, máme
morální povinnost vycházet při tomto
posuzování ze závěrů jednání
předsednictva ČNR i schůzí ČNR,
na kterých se jednalo především o otázkách
rozpočtu republiky. Vyhlásili jsme princip uplatnění
prvotní a svrchované pravomoci republiky v rozhodování
o všech zdrojích vytvářených
na jejím území, ale prakticky dosud při
prosazování tohoto principu postupujeme velice laxně
a dalo by se říci alibisticky.
Mám tady především
na mysli nás, poslance ČNR, orgány ČNR
i celou Českou národní radu. Situace, kdy
v zásadních otázkách života České
republiky musíme čekat na to, jaké rozhodnutí
vydá federální vláda nebo příslušný
federální ministr, kdy jsme v posuzování
zásadních otázek hospodářské
reformy - jak se říká - až na druhé
nebo spíše třetí koleji, kdy se marně
dožadujeme některých informací a nejsme
schopni voličům podávat uspokojující
vysvětlení, protože je sami nemáme,
tato situace neustále existuje.
Domnívám se proto,
že na řešení zásadních otázek
souvisejících s ovlivňováním
každodenního života a formováním
svéprávného postavení České
republiky, by se měla v příštím
období soustředit trvalá pozornost poslanců,
orgánů a celé České národní
rady. Bez toho nemůže česká reprezentace
vystupovat jako akceschopný partner vůči
slovenské reprezentaci a už vůbec není
schopna prosazovat oprávněné názory
a potřeby v rámci federace vůči stávajícím
strukturám federace. A neoddávejme se iluzím.
Pokud nebudeme mít vlastní jasnou koncepci, kterou
česká reprezentace bude schopna obhajovat, skončíme
nakonec vždy v roli hodného staršího bratra,
který rozpočet společné domácnosti
bude nadále dorovnávat.
Pasivita republikových
orgánů se projevila v poslední době
i v oblasti zajišťování zákonnosti,
vnitřní bezpečnosti a pokojného života
občanů naší republiky. Nevím,
co brání tomu, abychom si udělali v republice
pořádek a přitom nedávali prostor
projevům nežádoucího rasismu, stejně
jako enormně rostoucí kriminality některých
skupin občanů zejména v Praze, severních
Čechách, ale i v dalších místech.
Naším cílem přece musí být,
aby slušný člověk se cítil bezpečný,
ať je v jakémkoliv místě nebo městě
naší republiky. Musím po pravdě říci,
že tento pocit dnes všude nemůže mít.
Je i naší chybou jako poslanců, že jsme
dopustili, aby tento problém vybujel až do současné
podoby.
Hovořil jsem o uspěchanosti
a snaze vyřešit co nejrychleji a co nejvíce
současných problémů tak, aby se náš
přerod společnosti stal zcela nezvratný a
definitivní. Přitom ovšem právě
pod tlakem časového faktoru mnohdy ustupujeme ve
věcech, kde bychom měli zaujímat nekompromisní
stanovisko. V této souvislosti bych se chtěl dotázat,
jak se hodlá naložit s návrhem zákona
o zřízení Ústřední správy
pohraničních oblastí, který jsme dnes
obdrželi v tisku 234.
S ohledem na problém,
který se tím má řešit, bych považoval
za seriózní, aby tento návrh zákona
již posuzoval nový poslanecký sbor po volbách.
Návrh ostatně není ani potřebným
způsobem zdůvodněn. Dokonce i působnost
je specifikována tak, že - cituji: " … bude
blíže vymezena samostatným zákonem v
druhé polovině roku 1990". Nevím tedy,
co má takto uspěchaně předložený
a zcela bezobsažný návrh vyřešit.
A myslím si, že by podobné návrhy neměly
být vůbec předkládány, pokud
nejsou řádně ekonomicky zdůvodněny.
V tomto případě jde např. o kvantifikaci
dopadů na státní rozpočet. Jde přitom
o zřízení čistě administrativního
orgánu. My proti administrativě bojujeme, ale nakonec
bychom takovýmto podobným tlakům podlehli
a zákonem otevřeli cestu jejímu škodlivému
bujení.
Chtěl bych se zeptat,
zda budeme mít případným zřízením
navrhovaného nového ústředního
orgánu více prostředků na řešení
problému pohraničí ? Mohu si hned odpovědět,
že ne, že naopak státní rozpočet
by musel vynaložit více prostředků na
úkor jiných potřeb jen na existenci takového
orgánu.
Upozorňuji na to proto,
že jsem poslancem ve výboru pro plán a rozpočet
a na posledním jednání našeho výboru
jsme tuto otázku velice vážně v souvislosti
se zřizováním dalších ministerstev
rozebírali. Doporučení, abychom již
takový zákon ani zákonné opatření
předsednictva v tomto směru do voleb nepřijímali,
podporuje celý výbor.
Chtěl bych uzavřít
své vystoupení přáním, aby
budoucí Česká národní rada,
která vzejde ze svobodných voleb, úspěšně
dořešila všechny základní problémy,
které jsme začali řešit již v tomto
krátkém období. Děkuji za pozornost.
/Potlesk/
Předsedající místopředseda Josef Kaňa: Děkuji
poslanci Pavlu Krystyníkovi za jeho závažné
kritické vystoupení k práci České
národní rady.
Prosím poslance Pecinu,
aby se ještě posadil. Přihlásil se se
svým vystoupením k práci komise předsednictva
pro Ústavu České republiky předseda
ústavně-právního výboru pan
profesor Peška. Dám mu slovo nyní, ať
to má souvislost.
Poslanec ČNR Pavel Peška: Vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, já bych chtěl
reagovat na to, co zde bylo řečeno v předchozím
vystoupení pana poslance. Chtěl bych informovat
plénum, že usnesením předsednictva ČNR
byla vytvořena komise předsednictva, za předsednictví
pana předsedy Šafaříka a já jsem
byl pověřen funkcí místopředsedy.
Členy jsou vždy za hlavní politické
síly dva poslanci a řada expertů z oblasti
právní, ekonomické, prognostické a
historické. Úkolem této komise je připravit
první verzi, a to pracovní verzi ústavy České
republiky a s tím, že teprve nový parlament
a má na to dobu dvouletou připraví návrh
konečný. My jsme měli několik schůzí,
dokonce jsme měli společnou schůzi delegací
se slovenskými reprezentanty. Sami jsme projednali několik
kapitol a příští týden budeme
probírat zbývající kapitoly. Mohu
ujistit, že tento návrh bude nezávislý,
že bude vycházet z českých potřeb,
ze to nebude ustupování za tu mez, kde už ustoupit
není kam, aby federace byla federací a nebyla konfederací,
nebo dokonce volnějším svazkem. Já bych
tu řekl dvě meritorní poznámky. Při
jednání se slovenskou komisí, obdobnou komisí
Slovenské národní rady jsme se dohodli, že
skutečně ústava česká a slovenská
bude primární a že federální
ústava bude odvozena. A skutečně hlavní
otázkou celé ústavy, to znamená třeba
občanská práva, zde budeme plně respektovat
vztahy vyplývající z mezinárodních
paktů. A tady je celá řada už předchozích
- je zde i návrh Občanského fóra,
ale otázka co přenést kompetence republiky
do kompetence federace, to je skutečně stěžejní
otázka celé ústavy. Myslím, že
pokud jde o legislativu, tam je shoda se slovenskými reprezentanty,
že ta má být - ta federální -
poměrně široká. Že má zahrnovat
oblast justiční, že má zahrnovat hlavní
politické zákony, zákony hospodářské
a finanční, ale i zákony v oblasti sociálního
zabezpečení.
V exekutivě už by
to bylo užší. Jen pro představu - to jsou
prosím všechno prozatímní úvahy
- já bych měl velkou prosbu, abychom si všichni
uvědomili, že dělat ústavu není
lehké a že to vyžaduje celé týdny
a měsíce usilovné práce, kdy třeba
o jednom článku se musí diskutovat třeba
půl dne. To je specifikum, protože ústavu nechceme
přijímat na krátkou dobu, musíme také
respektovat situaci, kterou lze očekávat po dvou
letech, kdy ústava bude přijímána.
V exekutivě počítáme zatím
s tím, že tam by ta exekutiva byla užší.
Pro názornost - jistě se počítá
na obou stranách - to jsme zjistili u Slováků,
samozřejmě národní obrana, zahraničí,
finance, doprava, spoje, ale počítá se s
dalšími ministerstvy, dokonce práce a sociálních
věcí, počítá se dále
s dalšími úřady a institucemi, jako
je úřad pro ochranu ústavy, nejvyšší
soud, ústavní soud, ale také speciální
úřady, třeba pro věci hygieny a epidemiologii
atd. V tom je myslím už dosti shoda a znovu zdůrazňuji,
budeme vytvářet vlastní funkce, čili
nezávisle na event. Slovenských týmech.
Druhá otázka je
a podle mého názoru ještě závažnější
je otázka potomní ingerence republik, na federace,
na Federální shromáždění,
federální vládu. Po mém názoru
a zde spíš ještě budu muset kombinovat
vlastní názory s tím, co bylo projednáno
v komisi - federace musí být svébytným
organismem, ne aby byla deno enně vázána
na členské státy. Myslím, že
by nebylo asi dobré, kdyby druhá komora federace
byla třeba tvořena z národních rad,
které by jeden den jednaly jako český orgán,
druhý den jako federální orgán, kdy
federální vláda by byla odpovědna
vlastně České národní radě
apod. Také zde byla varianta, že by předsednictvo
národních rad tvořila tu druhou komoru. Já
myslím, že je třeba, aby federace byla svébytným
orgánem, který je schopen v rámci federace
otázky řešit třeba proti představám,
které jsme dosud měli, ta působnost federální
bude užší. Důležité je ovšem,
aby na obou stranách - na české i slovenské
straně - byl, abych tak řekl duch československý,
duch federace. Jestliže tento duch nebude, tak se můžeme
potom rozlučovat i s tímto už ustupujícím
pojetím federace. Zatím jsme neprojednávali
otázky Moravy a Slezska, je nesporné, že v
určité míře je třeba honorovat
regionální samosprávu. Znovu bych chtěl
zdůraznit, že vzejde z té činnosti první
verze, pracovní verze, a proto jsme jinak zatím
neinformovali, protože nemá smysl předkládat
váženému sboru nehotový produkt. Promiňte,
jestli jsem nemluvil dostatečně souvisle, ale chtěl
jsem vás informovat, že něco se k tomu, co
bylo řečeno ve slovech mého předřečníka,
pana poslance, který přede mnou mluvil, tak jsem
považoval za nutné - protože něco se přece
jen děje - a že můžeme příštímu
parlamentu tu první pracovní verzi odevzdat, byť
to neposoudí už plénum. Děkuji za pozornost.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci panu
profesoru Peškovi, já jsem udělal takový
precedens, že jsem nechal faktickou poznámku, přihlásili
se s faktickou poznámkou k této problematice poslanci
Anděl a Němčík, já bych je
žádal, abych je mohl zařadit normálně
do rozpravy. Poslanec Anděl nesouhlasí, poslanec
Němčík - souhlasíte s normální
rozpravou ? Musím tedy poslance Anděla - velmi stručně,
aby to byla faktická poznámka.
Poslanec ČNR Václav Anděl: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, mám tuto faktickou
poznámku. Plně podporuji, to co zde řekl
poslanec Krystyník. Vidím, že skutečně
těžko můžeme projednávat zásady
rozpočtových pravidel, když nevíme,
vůbec, jakým směrem se ubírá
příprava nové ústavy naší
České republiky. Pan poslanec Peška nám
zde řekl, že máme komisi, že ta komise
něco dělá a vlastně nám nic
neřekl. Já bych žádal, aby nás
konkrétněji buď zítra jako plénum,
nebo není-li to možné, jako předsednictvo
informoval o tom, jaký je současný stav přípravy
nové ústavy, abychom mohli skutečně
jako poslanecký sbor fundovaně rozhodovat, děkuji.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Andělovi.
Tato problematika je skutečně závažná,
já sám si myslím, že před projednáváním
zásad rozpočtových pravidel, což je
příští týden členové
předsednictva, případně předsedové
výborů a ti jsou všichni členy předsednictva,
by měli skutečně být informováni.
Slovo má poslanec Martin Pecina, připraví
se poslanec Fleyberk.
Poslanec Martin Pecina: Pane místopředsedo, vážená
vládo, dámy a pánové, dovolte mi mou
pozdní a tak trochu netradiční interpelaci
na vládu a prosbu na ty z vás, kteří
i po volbách zasednou v těchto památných
lavicích. Chápu, že onen parlamentní
"kvapík", který jsme právě
absolvovali, byl pro právě se znovu rodící
demokratický stát přes značnou horečnatost
stejně příliš pomalý. Že
je také nezbytně nutné přijmout ještě
mnohé další zákony. Ale přesto
vás, paní a páni poslanci, prosím,
abyste ve svém dalším volebním období,
- a váženou vládu již nyní, - věnovali
v prvé řadě značnou pozornost novému
zákonu o národních výborech. Stále
ještě nikdo nedal odpověď na mnohokrát
vyřčenou otázku o přenosech pravomocí.
V současné době značné nejistoty
jejich konkrétního budoucího poslání
a v případě okresních národních
výborů jejich přímé hmotné
existence je téměř nemožné provést
tolik potřebnou zásadní rekonstrukci těchto
v mnoha případech značně zkostnatělých
orgánů, a to samozřejmě nejen pouhou
výměnou některých funkcionářů
a vedoucích pracovníků, ale komplexní
vnitřní přestavbou vedoucí v budoucnu
k jejich nové správní funkci.
Poslední měsíce,
i když nevím, jestli je to z tohoto místa vhodné
říci, byly pro mě velkou školou života,
ale i pracovním setkáním s mnoha vynikajícími
lidmi. Z úst pana dr. Pitharta, předsedy vlády
České republiky a člověka, kterého
si osobně velice vážím, jsem několikrát
slyšel o tolik potřebném a nutném pozvednutí
státnosti. Nezapomínejme však na ty nejnižší
státní orgány, na národní výbory
a - slušně řečeno - na jejich značně
pošramocenou pověst. Pomozte, prosím, pozvednout
i je a pomůžete tak nepřímo pozvednout
i naši státnost. Pomozte, prosím, tím,
že brzy přijmete potřebné zákony
vztahující se k jejich práci ! Vraťte
je tam, kam v demokratickém, znovu vznikajícím
státě patří !
Naši pracující,
dělníci, stejně jako vědci, studenti,
stejně jako důchodci se s naší vládou
nesetkávají na půdě tohoto parlamentu,
stejně jako my, poslanci, ale setkávají se
s ní prostřednictvím právě
národních výborů. A kde jinde než
tam by měli pocítit první změny způsobené
novými zákony, které jsme zde přijímali.
Pomožte, prosím,
moderně uvažujícím, podnikavým
a poctivým lidem, kteří v mnoha případech
po značném přemlouvání a zdráhání
se přijali po listopadových událostech místa
uvolněných funkcionářů na národních
výborech a kteří netrpělivě
čekají na nové zákony, aby mohli provést
radikální řez. Pomůžete tak především
národu. A vzhledem k mentalitě našeho národa
je právě nejvyšší čas. /Potlesk/
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji poslanci Pecinovi. Hovoří poslanec
Jiří Flayberk, připraví se poslanec
Vladimír Mikan.
Poslanec Jiří Flayberk: Paní a pánové, stává
se národním zvykem hovořit o dědictví
minulosti. Pravdou je, že v našem případě
se jedná opravdu o dědictví tristní,
s jehož prodlužeností se budeme asi hodně
dlouho potýkat. Chci se zaměřit pouze na
jeden ze širokého spektra problémů,
na problém, který má však širší
souvislosti. Jde o pohraniční území
České republiky; hovořil o něm zčásti
pan poslanec Krystyník.
Disponujeme velkou plochou pohraničních
oblastí. Tyto oblasti - i přes dříve
přijatá opatření republikové
i federální vlády - jsou i dnes v neutěšeném
stavu. Tento stav se dá označit bez uzardění
jako vážné sociální a ekonomické
zaostávání. Problémy jsou v oblasti
ekologie, pracovních příležitostí,
bytové politiky, infrastruktury a služeb. Tento fakt
zaostávání je ještě umocněn
otevíráním se světu, které
se mimo jiné projevuje také rušením
pohraničních pásem; mám na mysli Z-pásmo
a A-pásmo. V těchto pásmech se uvolňuje
značné množství lesního a půdního
fondu, který přímo volá po obhospodařování.
V té souvislosti si musíme dát velký
pozor, aby se této příležitosti nechopil
někdo jiný, dravější a podnikavější.
Tento problém vyvstává ještě
větší měrou v souvislosti s tolik proklamovaným
návratem do Evropy.
Pohraničí vždycky
bylo nejcitlivějším místem našeho
státu. Již v dávné historii jsou patrné
velmi konkrétní snahy o osídlení pohraničí
co nejkvalitnější populací. Nemá
smysl to tady historicky rozvádět. Srovnejme si
situaci při našich západních hranicích
se situací na druhé straně těchto
hranic ! Rozdíl je více než propastný.
Nechci uvádět žádné cifry, ale
oproti krajině kvetoucí vzhledově i ekonomicky
nás čeká u nás krajina sice krásná,
ale nebezpečně se podobající zanedbané
pustině. Nebezpečí využívání
ze zahraničí je nanejvýš intenzivní
a rozhodně je nelze podceňovat. Je vůbec
možné připustit v dnešních podmínkách
politického vývoje přetrvávání
podobného stavu ?
A položme si otázku,
co jsme zatím v této oblasti pro toto období
učinili. 15. 4. Zahájila činnost Správa
pro rozvoj pohraničních oblastí při
Úřadu vlády České republiky.
Tento orgán má ovšem pouze dočasný
charakter a pokud je mi známo, nedisponuje potřebnými
pravomocemi.
Bylo by správné
prosadit návrh zákona, kterým by byla zřízena
Ústřední správa pro rozvoj pohraničních
oblastí. Náplň činnosti této
správy by měla být zhruba tato :
- iniciovat míru a rozsah
daňových a jiných úlev a motivací
pro rozvoj podnikatelské činnosti;
- koordinovat rozvoj pohraničních
oblastí v návaznosti na rozvoj ostatních
oblastí České republiky;
- organizovat kontrolu dosud přijatých
usnesení a vypracovat koncepci dalšího rozvoje
jednotlivých pohraničních oblastí;
- spravovat a odpovídat
za využití fondu rozvoje pohraničí;
- vyhlašovat konkursy pro
klíčové rozvojové záměry
pro domácí i zahraniční podnikatele;
zajišťovat informační servis pro tyto
subjekty;
- zabezpečovat spolupráci
s přilehlými oblastmi v sousedních zemích.
Tolik k základní
náplni, kterou by měla mít tato správa.
Zároveň by měla
tato správa zabezpečit v rámci řídící
a kontrolní činnosti vlády ve věcech
rozvoje pohraničí zejména koordinaci postupu
všech ministerstev a ostatních ústředních
orgánů státní správy. Při
této činnosti by bylo samozřejmě nutné
respektovat principy samosprávné funkce měst
a obcí, které se připravují. Výhodou
je, že nároky na potřebné technické
zázemí jsou již částečně
kryty současnou existencí správy Úřadu
vlády.
Uvědomuji si, že
tento zákonný krok nelze učinit již
na půdě této rady. Přesto však
apeluji na všechny poslance: Jestliže někdo z
vás podporuje tuto myšlenku a má k ní
co říci, připojte se k této iniciativě
a přineste své připomínky. Naším
cílem by mělo být, aby tato myšlenky
byla zrealizována co možná nejdříve.
Děkuji za pozornost. /Potlesk/
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji panu poslanci Flayberkovi. Hovořit bude poslanec
Vladimír Mikan, připraví se poslanec Jaroslav
Kraus.
Poslanec Vladimír Mikan: Pane místopředsedo, vážené
dámy a pánové, obracím se s podnětem
na ministerstvo lesního a vodního hospodářství
a ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
s tím, aby v připravovaných zákonech
o lesích bylo zachováno právo volného
vstupu do lesa pro všechny občany a organizace. Žádám
k tomuto problému o písemnou odpověď.
Jednou z nejdůležitějších
funkcí lesa je to, aby byl zdrojem osvěžení
a zdraví. Prvotní pro nás musí být
základní ekologické zájmy člověka
potom teprve průmysl, zemědělství,
ale i třeba pěstování zvěře
a těžba dříví.
Pane místopředsedo,
vážené dámy a pánové,
obracím se s podnětem na ministerstvo lesního
a vodního hospodářství a na ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
s tím, aby v připravovaných zákonech
o lesích bylo zachováno právo volného
vstupu do lesů pro občany i organizace. Žádám
k tomuto problému písemnou odpověď.
Jednou z nejdůležitějších funkcí
lesa je to, že je zdrojem zdraví a osvěžení.
Prvotní u nás musí být základní
ekologické zájmy člověka, poté
teprve průmysl, zemědělství, ale i
třeba pěstování zvěře
a těžba dřeva. Aby lesy plnily svoji rekreační
funkci, musí být možnost přístupů
do lesa zachována jak pro organizace, zejména tělovýchovné,
sportovní, turistické, skautské, ale i pro
jednotlivce a rodiny. V minulém období začalo
docházet často k omezování vstupu
do lesa, v pozadí byly zájmy skupin či jednotlivců.
Ať již to byla armáda, bezpečnost, myslivci
nebo chataři. Lokální zájmy se často
falešně prezentovaly jako neúměrné
přetěžování určité
oblasti. Ale je přece přirozené, že
obyvatelé Mostecka hledají zotavení v Českém
ráji. Nižšími úpravami i ze strany
národních výborů se omezovaly zejména
rekreační a sportovní možnosti, protože
to zdánlivě nic nestálo. Bylo to zcela v
duchu policejního státu minulého období,
kdy občan byl považován za nesvéprávného
a každý důvod pro jeho omezování
byl dobrý. Sportovní a rekreační aktivity
prokazatelně zlepšují zdravotní stav
obyvatel, je to žádoucí životní
styl, který má zpětný pozitivní
dopad i v ekonomice. Návštěva lesa patří
k základním svobodám i potřebám
člověka. Z průzkumu, který dělali
v Dánsku např. vyplynulo, že plných
91% populace během roku navštívilo les, 36%
knihovnu, 28% sportoviště, 24% výstavu, 17%
divadlo, 8% koncert atd. V některých evropských
zemích je volný vstup do lesa dán zákone,
např. v Norsku. Ve Švédsku je i možnost
přenocování v přírodě
i v soukromém lese, pokud místo zůstane v
původní stavu. Ale takový přístup
by u nás vyžadoval ještě delší
výchovu. Vlastník lesa, u nás především
stát, musí se svými zájmy sladit i
zájmy všech ostatních skupin občanů.
Do lesa se zkrátka musíme vejít všichni.
Zákon by to měl umožňovat, nikoliv zakazovat.
Musíme podporovat taková legislativní opatření,
která vytvoří harmonii mezi ekologickým
působením lesa a jeho dalšími vlastnostmi.
Pro občana našeho státu je les především
místem rekreace a odpočinku, teprve na další
místo řadí jeho ostatní funkce.
V druhé části
příspěvku se na vás obracím
s podnětem, který se týká ministerstva
zdravotnictví. Direktivně administrativní
řízení přivedlo naše zdravotnictví
do krize. Ta je spojována především
se zaostáváním materiálně-technické
základny, nedostatečným vybavením,
nedostatkem léků, přetížeností
lékařů a sester. Takzvané laboratorní
pracoviště patří mezi ty části
medicíny, které nejsou většině
pacientů příliš známy. Význam
pracovišť tzv. komplementu je přitom v moderní
medicíně obrovský a stále stoupá.
Moderní medicína vyžaduje stále větší
zapojení přístrojové techniky a spolupráci
pracovníků mnoha oborů k tomu, aby skutečně
týmovou spoluprací mohla stanovit diagnózu
nemocného, a to co nejdříve a co nejspolehlivěji.
Ukazuje se, že tyto tzv. pomocné vyšetřovací
metody dnes přinášejí 80-90% informací
o pacientovi. Jedná se o rentgenová vyšetření,
vyšetření ultrazvukem, vyšetření
krve či moči a další postupy. Klinická
biochemie se na souboru informací, které jsou takto
o pacientovi získány, podílí nejméně
dvěma třetinami. Především vyšetření
krve umožňuje diagnózu, sledování
léčby a prognózu pacientova stavu. Má
část analytickou, která by měla být
zajišťována kvalitní přístrojovou
technikou. Je doménou chemiků, analytiků,
inženýrů a přírodovědců,
farmaceutů a zdravotních laborantek.
Klinická část,
indikace a interpretace výsledků je zajišťována
lékaři. Je však nutno konstatovat, že
ani jedna z uvedených částí nefunguje
správně. Důvody tohoto stavu se hromadily
dlouhá léta. Technická stránka oboru
je dnes v katastrofálním stavu. Většina
používaných přístrojů
je zastaralá morálně i fyzicky, jsou opotřebované,
často produkují nekvalitní výsledky
a jsme odkázáni na provádění
zastaralých postupů a metodik. Na pracovištích
v mnoha nemocnicích chybí i základní
přístrojové vybavení. Přitom
rozhodující většinu přístrojů
je dnes nutno dovážet ze západních zemí,
protože je nevyrábíme a v uplynulém
období se podařilo zlikvidovat i výrobu těch,
kde jsme byli na světové úrovni, např.
mikroskopy Meopta.
Špatný technický
stav a vybavení biochemických laboratoří
vede v některých případech až
k neodpovídající kvalitě výsledků,
které musí být často opakovány
a kontrolovány. To vede nejen ke zbytečným
nákladům, ale především ke zbytečnému
zatěžování pacientů. Podceněn
je i klinický úsek oboru. Na rozdíl od většiny
vyspělých zemí se klinická biochemie
systematicky nevyučuje ani na technikách ani na
lékařských fakultách. Musíme
si přitom uvědomit, že v Československu
se neprovádí biochemických vyšetření
málo, dokonce více než ve většině
kapitalistických zemí. V České republice
to bylo více než 12 na každého obyvatele
za rok 1988. Každá zdravotní laborantka udělala
v průměru 46 451 vyšetření, pro
srovnání na Slovensku to bylo 33 734 vyšetření.
Náklady na tato vyšetření jsou nemalé.
Přitom se vyšetřeními plýtvá,
mnohdy jsou ordinována jen z alibismu a slouží
tak nejvýš jako ozdoba chorobopisu. Situace je hrozivá.
Pracoviště oboru jsou přetížena,
nedostatečně vybavena přístrojově,
většinou i prostorově a personálně.
Jde přitom o infekční provozy, kde je vysoká
rizikovost práce, která stoupá se šířením
nových infekcí včetně AIDS. Péče
o pracovníky těchto provozů je často
nedostatečná, nejsou vytvořeny dostatečné
hygienické podmínky a počet chorob z povolání
je vysoký. Přitom tato pracoviště dosud
ministerstvo zdravotnictví nezařadilo ani mezi pracoviště
s nárokem na druhu důchodovou kategorii. Ani nová
platová úprava, která přichází
tento měsíc, neřeší diskriminaci
technických profesí ve zdravotnictví a nerespektuje
týmový charakter práce a kvalitativní
změny, které proběhly v řadě
oborů. Klinická biochemie se přitom může
rozhodujícím způsobem podílet na včasné
a spolehlivé diagnóze, sledování průběhu
a prognózy nemocí. Má tím mimo svůj
nepopiratelný medicínský a humánní
přínos i značný přínos
ekonomický. Řešení nahromaděných
chyb a nedostatků je nezbytné. Mělo by zajistit
pracovníkům oboru odpovídající
pracovní podmínky včetně ochrany jejich
zdraví, patřičné zařazení
v rámci infekčních příplatků
a druhé důchodové kategorie. Specifikace
přístrojového vybavení byly zpracovány
kolegiem hlavního odborníka a předloženy
ministerstvu zdravotnictví. Je to záležitost
velmi nákladná, ale klinická biochemie a
další vyšetřovací složky patří
k naprosto nezbytným základům v péči
o pacienta a každý rozumný hospodář
buduje svůj dům od pevných základů.
Stavění, byť atraktivních staveb na
pískových základech, se nikdy nevyplácí.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Mikanovi,
slovo má pan poslanec Jaroslav Kraus, než bude hovořit,
dovolte mi jednu poznámku. Chtěl bych vás
požádat o trpělivost, myslel jsem si, že
uděláme přestávku, podle časového
průběhu by měla být, ale vydržte,
neodcházejte, protože viděli jste, že
mi pan předseda vlády dal nějaký lístek,
musí odejít, po poslanci Krausovi dáme slovo
předsedovi vlády, myslím, že by nebylo
dobré dělat přestávku, protože
bychom se těžko scházeli a pan předseda
bude muset odejít.
Poslanec ČNR Jaroslav Kraus: Pane místopředsedo, dámy
a pánové poslanci, vážená česká
vládo, v televizní ztvárněné
povídce od Čapka Čintamani a ptáci
česká ten zloděj, co se tam chce vloupat
do toho vetešnictví, až přejde pochůzkář
a vidí, že má asi půldruhé hodiny
času než ten chlupatej zase půjde zpátky.
Moje maminka mi vyprávěla, že kdysi na samotu
ve tři čtvrtě na jedenáct v noci přišli
četníci a panímáma, tedy moje babička,
jim dala kafe a buchty, oni si odložili opasky a pušky.
Co čert nechtěl, rozletěly se dveře
a stál v nich strážmistr, který nějakým
způsobem docílil, že neštěkal ani
pes a prý - měl jsi vidět ten tanec, říkala
mi moje maminka. A já to teď konfrontuji se svoji
zkušeností, že se mi za posledních pět
neděl nepodařilo potkat příslušníka
ať už v noci nebo ve dne. A já si říkám
ať mi někdo vykládá, že jsme policejní
stát. První republika, to byl policejní stát.
A ještě jednu poznámku:
Jestli se příslušník bojí, že
udělá "holé lebce" bouli a že
bude za to popotahován, tak ať se podívá
na nějakou detektivku, třeba na "Profesionály".
V každé druhé je nějak zobrazeno, jak
ten policajt je v nebezpečí, že bude popotahován
za nepřiměřené použití
násilí. Jo, holt - riziko povolání
! Děkuji. /Potlesk/
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji poslanci Krausovi za jeho vystoupení.
Slovo má předseda
vlády České republiky pan dr. Pithart.
Předseda vlády České republiky Petr Pithart: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, vážená Česká národní rado, také já jako mnozí z vás budu kandidovat ve volbách do České národní rady a vlastně před chvílí jsem se dozvěděl, že již dávno, dávno tomu byla naplánována moje cesta na jižní Moravu zítra. Zítra mě tu bude zastupovat pan místopředseda vlády Mišoň. Vzal jsem si slovo proto, že bych se chtěl s vámi rozloučit a při té příležitosti říci několik slov.
Asi jsme všichni chtěli
udělat víc práce, než jsme udělali.
Buďme však střízliví a realističtí
! Myslím si, že se nemusíme za svou práci
stydět, ani vláda, ani Česká národní
rada. Myslím, že Česká národní
rada velmi dobře obstojí před Federálním
shromážděním.
Snad nejdůležitější
bylo, že jsme začali prosazovat českou státnost
a dobré je, že jsme to nedělali nejvíc
tehdy, když jsme o ní mluvili, ale tehdy, když
jsme se o ni přeli a když jsme se ji pokoušeli
začínat - opakuji: začínat - prakticky
prosazovat. To všechno by se nám, - teď mluvím
za vládu, - asi nedařilo, kdybychom neměli
oporu ve vás, v České národní
radě.
Chci vám poděkovat
za převažující věcnost vašeho
jednání, za kritičnost, kterou jste projevovali
vůči vládě i jednotlivým ministrům.
Bez této kritické loyality bychom stěží
mohli dobře pracovat. S mnohými z vás jsem
se i osobně seznámil a cítím se tím
být osobně obohacen. Děkuji vám. /Potlesk/
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji předsedovi české vlády
panu dr. Pithartovi za jeho - jak jsme slyšeli - zřejmě
poslední slova v této České národní
radě, ale věřím, že zcela jistě
ne poslední v nové České národní
radě.
Vážení páni
poslanci, paní poslankyně, dovolte mi, abych Petru
Pithartovi, předsedovi české vlády
i já poděkoval jménem celé České
národní rady za jeho práci, za jeho úsilí,
které se neslo na úplně nové vlně,
nové vlně nejenom činů, ale nové
vlně i myšlení. Myslím, že ta vlna
byla naladěna na stejnou frekvenci, na jakou se naladila
celá Česká národní rada. Byl
bych rád já osobně, kdyby tomu bylo i v budoucnu.
Přeji mu osobně ještě jednou hodně
úspěchů. /Potlesk/
V této chvíli přerušíme
jednání na 15 minut, protože do rozpravy je
přihlášeno ještě cca 6 poslanců.
Věřím, že nevyužijete této
přestávky k opuštění jednání,
ale k občerstvení, že tedy zdárně
skončíme rozpravu ke zprávě vlády
a přijmeme náležité usnesení.
Přerušuji jednání
na 15 minut.