Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme pokračovat v jednání projednáváním
zprávy o činnosti vlády České
republiky. O slovo se přihlásil ministr kultury
pan profesor Lukeš.
Ministr kultury ČR Milan Lukeš: Pane místopředsedo, paní
poslankyně, páni poslanci, stanovisko, se kterým
bych vás nyní rád seznámil, má
poněkud zvláštní genezi. Vzpomínáte-li
si dobře, - jako že jistě si vzpomínáte,
- na minulé schůzi ČNR odeznělo několik
dotazů či podnětů týkajících
se resortu ministerstva kultury, mezi nimi dotaz předsedkyně
výboru paní poslankyně Pochové, na
který jsem hodlal odpovědět hned druhý
den, jak původně bylo uvažováno. V této
odpovědi jsem se dotýkal některých
obecných záležitostí a soudím,
že nyní, kdy projednáváme zprávu
o činnosti české vlády, se mi naskýtá
příležitost, s obecným stanoviskem,
které má také určitou návaznost
na politiku české vlády, vás seznámit.
Můj příspěvek
tedy míří či navazuje na otázky
vznesené paní poslankyní, nicméně
hodlá překročit jejich problémový
horizont či věcnou podstatu a poněkud paradoxně
se s větší zevrubností zabývat
nejkratší částí jejího
projevu, totiž jeho úvodem. V něm paní
poslankyně konstatovala :
"V poslední době
se setkávám s obavami umělců, pracovníků
kultury, památkové péče, zda poněkud
zjednodušený pohled na řízení
kultury nezpůsobí v této oblasti nenapravitelné
škody. Tyto obavy" - vysvětluje paní poslankyně
dále, - "pramení z reakcí, resp. Nereagování
ministerstva kultury na některé náměty
a iniciativy, které jsou mu předkládány."
Nemám po ruce jiné a tak pohotové vysvětlení, jímž bych mohl konkurovat. Nabízím pouze pracovní hypotézu, že vysvětlení zmíněných obav nemusí být právě takové, ani jediné, Spíš než umění a umělci - a v této zemi zvláště - byli vždy nadáni schopností reflektovat společenské klima. Bylo tomu tak zvláště nápadně nyní v tom období, které máme všichni v živé paměti, tj. v období těsně předcházejícím krachu totalitní moci, kdy společným máchnutím spolu s mládeží prorazili v jejím zvětralém zdivu průchod do otevřeného světa svobody. V něm, - přiznejme si to, - se pohybujeme nejistě a tápavě, jakoby zaskočeni tím, oč nejvíce jsme stáli. A přirozeně vlastně : neboť svoboda, svoboda rozhodování a jednání snižuje míru jistot danou dosavadní závislostí na berlích institucí, stereotypů a norem. Odtud pak nepřiznaná, ale zcela reálná potřeba nových opor a záchytných bodů, aby náš ekonomický, politický, kulturní život byl co nejdříve institucionalizován, stereotypizován a znormován, avšak demokraticky a svobodně - jaký protimluv! Těžko je člověku, který se takřka přes jednu dlouhou listopadovou noc proměnil z objektu v subjekt dějin.
Odtud zase to subjektivní
vystupňování objektivní potřeby
nových zákonných úprav. Vy nejvíce,paní
poslankyně a páni poslanci, jste jimi zahlceni,
a vy sami jistě jste pocítili nedostatek postupové
hierarchizace a zejména ten paradox, že v horečném
chvatu tvoří se základy dlouhodobé
platnosti. Tu zajisté dochází k chybám
z překotnosti a přehmatům z časové
tísně ; s následnou lítostí,
jak málo se takto mohlo dbát vzájemné
souvislosti. Specificky pak v oblasti kultury si poněkud
zaskočeni uvědomujeme, čím vším
může být - ke svému užitku i neprospěchu
- ovlivňována. A vynořují se otázky,
které mně aspoň nedávají spát:
Kde jsou hranice mezi privilegováním umělců
a zaručením specifiky umělecké tvorby
? Kde jsou tu hranice mezi zájmy partikulárními
a nadosobními ?
Zákony ovlivňující
perspektivu kultury a umění nevycházejí
ovšem z jejího resortu. Odvažuji se tvrdit, že
žádný zákon odtud a pro ni vzešlý
není ještě žádnou zárukou
jejího příznivého rozvoje ani garantem
rozumného nakládání s hodnotami jí
vytvořenými. Konkrétně : Všeobecně
známý rozpad našich kulturních památek
nebyl přece způsoben nedokonalým legislativním
zabezpečením. Zákony upravující
péči o památky např. ve Velké
Británii či v Rakousku jsou mnohem benevolentnější,
a přesto můžeme jen žasnout nad jejich
stavem. Ani výkonná moc v rukou centralizované
památkové péče se neosvědčila.
Státní památkový úřad
i Národní kulturní komise po roce 1945 a
zejména v letech 1948 - 1958 zcela servilně posloužila
k rozvratu mobiliárních fondů, k likvidaci
interiérů, jejich dražbám, vývozu
i k vyložené kriminální likvidaci. Péče
o památky je především věcí
společenské morálky, národního
a individuálního svědomí a ovšem
ekonomických možností.
Nemyslete si ovšem, paní
poslankyně a páni poslanci, že chci tak snadno
smést věc nezbytných zákonných
úprav v této oblasti ze stolu. Jsem sice, jak správně
tušíte, zastáncem decentralizace a příznivcem
rozhodující role svéprávných
obcí a měst i v kulturním rozvoji. Čím
více ekonomické i správní autonomie
jim popřejeme - jakože se o tom všichni svorně
ujišťujeme - k tím větší samostatné
kulturní aktivitě je musíme povzbuzovat.
Ano, povzbuzovat - v tom spatřuji úlohu ministerstva
kultury, které musí co nejméně institucí
řídit, aby mohlo co nejvíce uměleckých
činností podněcovat. Z toho ovšem vyplývá
, - abych trochu ještě rozvedl svou představu
a koncepci, - že tento "regionalismus" je obzvláště
na místě tam, kde jde o rozvoj takzvané živé
/duchovní i hmotné/ kultury ; ta nechť se rozvíjí
ve svém přirozeném prostředí,
ne v umělém roztoku dodaném z centra, které
ať mu uvážlivě, promyšleně
přidává potřebných živin,
je-li jich nedostatek ; k tomu ovšem musí mít
ruce nesvázané sítí zařízení
a institucí.
Ovšem tam, kde jde o uchování
již stabilizovaných kulturních hodnot, tam
je vskutku centrální správa, péče
a dohled na místě, aniž zase odpářeme
veškerou iniciativu a odpovědnost lokální.
Většina zákonů obecné povahy
a přece ovlivňujících, a mnohdy problematickým
způsobem, věc kultury, pochází nejenom
z jiných resortů, ale také z jiné
- rozuměj federální, vlády. To je,
odpusťte mi ten výraz, fatální. Komunikace
věru vázne a marné je volání.
V posledních týdnech jsem vyslechl radu, abychom
se třeba násilím vlámali do kuchyně,
kde se zákony pečou, a tahali je z trouby ještě
horké. To není po mém soudu ani docela v
pořádku, aniž to je zárukou, že
takové jednání povede ke kýženému
výsledku. Zakopaný pes je zřejmě v
odluce sféry zásadních ekonomických
a legislativních rozhodnutí na federální
úrovni od sféry jejich - v nejširším
slova smyslu- sociální aplikace i odpovědnosti,
to je národní úroveň. Měl jsem
příležitost formulovat tuto myšlenku v
prostředí české vlády a nalezl
jsem pro ni plné pochopení, přirozeně
ovšem, neboť je pouhou aplikací její principiální
strategie. Opakuji ji nyní, vážená Česká
národní rado, před vámi, přesvědčen
o vašem souhlasu, že překonat tento rozestup
je v bytostném zájmu české kultury.
Vážený pane místopředsedo, děkuji
vám za slovo. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji panu ministrovi
Lukešovi za jeho vystoupení. O slovo se přihlásil
pan ministr Adam.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy České republiky pan Adam: Vážený pane místopředsedo,
slovutná Česká národní rado,
paní a páni poslanci, v uplynulých týdnech
v podstatě nedávno byly přijaty dva zákony,
upravující naše školství, jednak
předloha vysokoškolského zákona a jednak
navržená novela zákona o základních
a středních školách, zákona číslo
29 z roku 1984. Bohužel, rozhodnutí předsednictva
Federálního shromáždění
- sdělili nám koncem února, že je nutno
všechny předlohy předložit do 15. Března,
mají-li být ještě projednány
současným Federálním shromážděním
- nás uvedlo do situace, kdy kolega slovenský se
rozhodl, že věc vysokoškolského zákona,
jehož on byl gestorem, bude řešit tím,
že jim podá jako iniciativní návrh poslanec
Federálního shromáždění,
poslanec Kusý, rektor Komenského univerzity. V podstatě
jsme se ocitli před rozhodnutím, jestli máme
postupovat jako české ministerstvo stejným
způsobem, s novelou zákona 29, jehož jsme byli
gestory, protože bylo velmi nutné provést změny
v uvedeném zákonu, tak abychom odstranili ty největší
deformace, aby už příští školní
rok mohl jít podle nových principů. Bylo
přikročeno k podobnému řešení,
to znamená že poslanci Federálního shromáždění
- skupina poslanců podala jako iniciativní návrh
novelu zmíněného zákona. Chtěl
bych říci, že tyto zákony odstraňují
ty nejhrubší nedostatky, které jsme zdědili
z minulé doby a umožňují nám
postavit naše školství za prvé na demokratičtější
principy, a zároveň provést řadu decentralizací.
Jsme si vědomi, že zvláště u novely
zákona 29 se jedná o řešení přechodné,
tak jak to bylo od začátku bráno a že
bude v příštím období potřeba
vypracovat zákon zásadně nový. Chtěl
bych říci, že onen zákon o vysokých
školách nám umožňuje intenzivnější
rozšiřování vysokoškolského
vzdělání našeho obyvatelstva.
Již jsem se tu zmínil,
že zatímco Československo má asi 15
% mládeže vysokoškolsky vzdělané,
tak v řadě států je to % podstatně
větší, i u takového státu, jako
je Finsko představuje toto % 32, nezmiňuji se o
Kanadě a Spojených státech, kde je to přes
50 %. Chtěl bych říci, že naše
aktivity jsou zaměřeny na zakládání
nových fakult a nový vysokoškolský zákon
to umožňuje, protože pravomoce od 1. července,
ode dne, kdy vstoupí vysokoškolský zákon
v platnost, jsou plně v rukou rektorů. Tím
odpovídám na podnět pana poslance Berenreitera
z 25. dubna, že v severních Čechách
se pracuje na založení severočeské univerzity,
ovšem v podstatě vzhledem k tomu, že je tam už
vysoká škola strojní a textilní v Liberci,
tak rektor této vysoké školy může
založit další fakulty, je to v jeho pravomoci.
Pokud vím, iniciátoři vysoké školy
v Ústí nad Labem již s vysokou školou
v Liberci spolupracují. Podobná situace je v západních
Čechách, kde dojde k rozšiřování
vysoké školy strojnické a elektrotechnické
a pravděpodobně spojení s pedagogickou fakultou
a vytvoření tak posléze západočeské
univerzity. Před námi nyní stojí otázka
nového uspořádání řízení
školství. Předpokládá se, že
KNV skončí svou činnost koncem tohoto roku.
My na ministerstvu, na českém ministerstvu školství,
mládeže a tělovýchovy se domníváme,
že by se nemělo vytvářet nějaké
přechodné řízení, protože
by to znamenalo rozkolísání celého
řízení, vneslo by to zmatek. Podobného
názoru jsou i pracovníci končících
krajů, ale také okresů, že by od 1.
Ledna mělo být zajištěno řízení
nové, nezávislé na ONV, kde by se předjala
významná úloha měst a obcí
a v tomto řízení by se jim daly podstatné
možnosti. Chtěl bych ještě zde upozornit
na nutnost zvýšení dotací českému
školství v rozpočtu připravovaném
na rok 1991.
Podíváme-li se
do tabulek a srovnáme-li, potom vidíme, že
na českého vysokoškoláka ve srovnání
se slovenským vysokoškolákem máme o
5 tisíc méně - 23 tisíc, zatímco
pro slovenského vysokoškoláka je 28 tisíc
neinvestičních prostředků. Je potřeba,
aby tedy i české školství bylo lépe
dotováno, protože to, co jsem řekl o vysokých
školách, platí i pro ostatní typy školství.
Chtěl bych ještě
říci něco o zákonu o mládeži,
protože jsem zodpovědný České
národní radě i za tento úsek práce.
Chtěl bych vás, vážení poslanci,
informovat, že probíhají práce na zformulování
cílů státní politiky k mladé
generaci a práce na zákonu o mládeži.
Předpokládá se, že by tyto práce
byly skončeny již na podzim a nově zvolený
sbor České národní rady by mohl o
těchto předlohách jednat.
Provedli jsme také velký
kus práce v oblasti rehabilitací, vždyť
po roku 1948 bylo postiženo asi 10 000 učitelů
a podobné množství po roce 1968. Po roce 1948
bylo vyloučením z vysokých škol postiženo
asi 10 000 studentů, po roce 1968 to byl jen jeden tisíc.
Nicméně - a tu odpovídám na interpelaci
pana poslance Lesáka - je potřeba se nad tím
zamyslet. My v našem ministerstvu uvažujeme, ne jak
formálně zrehabilitovat studenty, kteří
byli ze studií vyloučeni, - myslím studenty,
kteří byli vyloučení po roce 1948,
- ale jak jim v jejich starém věku dát rehabilitaci
faktickou. Precedens zde máme, jak bylo postupováno
v oblasti studentů, kteří byli postiženi
nacistickým zavřením vysokých škol,
v roce 1945. Jestli to bude panu poslanci Lesákovi stačit,
prosím, aby ještě vyčkal do vydání
zásadních pokynů pro postup rehabilitačních
komisí vysokých škol v tomto směru.
Chtěl bych ho ale ubezpečit, že zájmy
postižených vysokoškoláků nám
plně leží na srdci. Děkuji za pozornost.
(Potlesk)
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji ministru školství, mládeže
a tělovýchovy panu Milanu Adamovi za jeho vystoupení.
Chce ještě některý
z členů vlády vystoupit k projednávanému
bodu, ke Zprávě o činnosti vlády České
republiky ? Ne.
Z poslanců se do rozpravy
k tomuto bodu zatím písemně přihlásili
: poslankyně Marcela Černá, poslanec Milan
Duda, Alois Válek, Karel Holomek a Josef Pavela.
Od několika poslanců
jsem dostal písemnou připomínku či
žádost na členy vlády, respektive na
předsedu české vlády pana Pitharta,
dr. Hrazdíru a ing. Vlasáka, zda by poslanci nemohli
písemně obdržet vystoupení dr. Hrazdíry
a ing. Vlasáka k zítřejšímu pokračování
schůze. Žádám členy vlády,
aby to zvážili, já sám bych se za to
přimlouval.
Slovo má poslankyně
Marcela Černá, připraví se poslanec
Milan Duda.
Poslankyně Marcela Černá: Vážená Česká
národní rado, v části zprávy
vlády věnované životnímu prostředí
jsme nejenom jako poslanci ze Severočeského kraje,
ale věřím, že i poslanci ze Severomoravského
kraje s potěšením zjistili, že vláda
si je vědoma ekologické situace v těchto
krajích a že je považuje za jeden z prioritních
úkolů v oblasti ekologické politiky.
Stejně tak vidíme
jako poslanci výboru pro životní prostředí
potřebu, aby se vláda věnovala problematice
území opouštěných sovětskými
vojsky a jejich ekologické devastaci. Z pověření
výboru pro životní prostředí
bych přečetla ústní interpelaci na
předsedu vlády, která se týká
problému lokality Mimoňska a Milovic, kde je vyhlášena
chráněná oblast přirozené akumulace
vod "Severočeská křída",
kde podle zjištění Vojenského stavebního
úřadu federálního ministerstva národní
obrany bylo v loňském roce laboratořemi KHES
a laboratořemi koncernového podniku Uranové
doly Hamr zjištěno v rozsáhlé oblasti
překročení koncentrace tetrachloretylenu
ve vodě. Prostor, kde došlo k ekologické katastrofě
se nalézá 4 km od ochranného pásma
vodního zdroje pro Českou Lípu - Doksy, 11
km od vodního zdroje Klokočka pro Mladou Boleslav,
9 km od vodního zdroje Dolánky pro Liberec a 3 km
od vodního zdroje pro Mimoň. Koncentrace tetrachloretylenu
podle měření laboratoří KHES
a uranového dolu Hamr jsou překročeny více
než 3 tisíckrát. Protože tato měření
pocházejí z loňského roku a přes
rozhodnutí, které bylo uděláno Vojenským
stavebním úřadem, se do dnešního
dne podle prověrky, kterou prováděla komise
pro životní prostředí Severočeského
KNV vůbec nic neudělalo. Je velké nebezpečí,
že situace může být ještě
horší a že jsou velice závažným
způsobem ohroženy zdroje pitné vody pro více
než 250 000 obyvatel, tak jak dotčené zdroje
vody vypadají.
Prosila bych, aby se vláda tímto problémem zabývala, protože zatím nebylo umožněno, aby se tam dostali odborníci ; vrty byly prováděny v okraji místa, kde se předpokládá ekologická havárie a 29. Května se tam na naše vyžádání dostaví parlamentní skupina Federálního shromáždění, skupina poslanců České národní rady a budou přítomni i odborníci ze Severočeského kraje, kteří jsou zejména z vodohospodářské oblasti. Děkuji.
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslankyni Černé. Hovořit
bude poslanec Duda, připraví se poslanec Alois Válek.
Poslanec Milan Duda:
Vážený pane místopředsedo, vážené
paní poslankyně, páni poslanci, vážená
vládo, občané volebního obvodu 139
okresu Zlín mě požádali o závažnou
interpelaci na předsedu vlády ve prospěch
udržení úrovně péče o
havarijní situace OÚNZ v okrese Zlín a ve
prospěch diabetologického programu v České
republice.
OÚNZ Zlín má
3 nemocnice, 5 poliklinik. Pracuje v nich 3 300 zaměstnanců,
z toho 540 lékařů. Odpovídají
za zdraví čtvrt milionu občanů. Všechna
oddělení největší nemocnice ve
Zlíně jsou na celkem velmi dobré profesionální
úrovni a některá z nich známá
i za hranicemi okresu ; tak např. interní klinika
Institutu pro další vzdělávání
lékařů a farmaceutů se stala i centrem
Světové zdravotnické organizace pro studium
diabetů.
Nyní se však zlínské
zdravotnictví dostalo do kritické finanční
situace a není schopno provoz nemocnice udržet, protože
je tíží deficit cca 30 milionů a při
nejpřísnějších úsporných
opatřeních je to nejméně 22 milionů.
Tento deficit vznikl bez zavinění, prakticky v minulém
roce, převážně tím, že vedení
OÚNZ se nepodařilo, aby nově vystavené
objekty a zařízení uvedené do provozu
v druhé polovině minulého roku 1989 byly
začleněny do rozpočtu letošního
roku. Pozastavením různých stavebních
prací se nedostává dokonce ani na neodkladné
rozestavěné a schválené investiční
práce, např. opravu prádelny. Zdravotníci
nemají milion 250 tisíc na přidělenou
bilanci sanitky Renault.
Přitom tento vůz
stojí v Praze k odběru, mohl by sloužit a zachraňovat
životy. Protože ani ONV Zlín ani KNV Brno nezajistilo
alespoň nejnutnějších a nejpotřebnějších
22 milionů, zbývá jediné řešení
- v dohledných 14 dnech v měsíci zastavit
provoz jednoho velkého oddělení, a to chirurgie
nebo interny. Znamená to poprvé v historii nemocnice
okamžitý rozsáhlý pokles zdravotní
péče o čtvrt milionu občanů
s katastrofálními následky morálními
a zhoršením péče o zdraví lidu.
Druhý problém,
se kterým mám povinnost vás seznámit,
je tzv. diabetologický program, který vzešel
z iniciativy zdravotníků zlínské oblasti.
Byla vybrána jako modelová pro výzkum péče
o diabetiky a po mnoho let byl diabetologický program koordinován
interní klinikou ve Zlíně. Cílem programu
je všestranné zlepšení péče
o nemocné cukrovkou v České republice, kterých
je kolem půl milionu. Bylo třeba vytvořit
personální a materiálně-technické
podmínky pro to, aby každý diabetik byl co
možná nejlépe vykompenzován a hlavně
bylo třeba zabývat se otázkami preventivního
charakteru, možností oddálit a léčit
závažné komplikace diabetu a to nejen z pohledu
zdravotnického, ale i sociálně-ekonomického
a lidského. Vždyť u diabetiků se např.
25x častěji než u ostatní populace vyskytuje
slepota, máme asi 1000 slepých diabetiků
v České republice, nejzávažnější
onemocnění ledvin se vyskytují 17x častěji,
infarkt myokardu a cévní mozkové příhody
5x častěji. Tato čísla jsou smutná,
kolem 3500 diabetiků má amputovánu jednu
nebo obě dvě končetiny. Další
nemocní jsou stále ohroženi, pokud nebudou
léčeni moderně a na dobré úrovni.
Prosadit realizaci tak široce pojatého programu nebylo
možné bez centrálního koordinovaného
úsilí. Za příklad slouží
skutečnost, že i ty nejvyspělejší
státy včetně Spojených států
amerických přistupují k řešení
složité otázky diabetu prostřednictvím
celonárodního vládou sledovaného programu.
O obtížnosti prosazení diabetologického
programu u nás svědčí mimo jiné
i skutečnost, že dřívější
česká vláda program přijala jen platonicky
a to až v době, kdy její dny byly již
sečteny. Přes všechny potíže se
první dvě fáze českého programového
řešení diabetu završují a je třeba
zajistit jeho kontinuitu. Je k tomu potřebný pevný,
koordinovaný a státem garantovaný program.
Všichni nemocní postižení touto nejzávažnější
civilizační chorobou a jejich nejbližší
příbuzní, rodiče a přátelé,
by přijali s velkým zadostiučiněním
a já bych prosil, kdybyste se, vážený
předsedo vlády, výše uvedenými
problémy ve vládě zabývali znovu,
ztotožnili se s nimi a přispěli k jejich vyřešení.
Zdraví je nejvyšší lidskou hodnotou. 42
roky opomíjená oblast zdravotnictví, zařazená
mezi služby, se mzdami pokleslými pod průměr
okresů a krajů, s klesající prestiží
kdysi tak váženého povolání,
se dnes stává životně důležitým
problémem. Občané i zdravotníci okresu
Zlín nemají jinou možnost situaci zachránit,
než se obrátit na vás, vážený
pane předsedo vlády i na Českou národní
radu, aby jim vahou své autority pomohla. Za tuto pomoc
vám děkuji i já.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Dudovi,
hovořit bude poslanec Alois Válek, připraví
se poslanec Karel Holomek.
Poslanec Alois Válek: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dnes jsem obdržel dopis
ministra zdravotnictví České republiky na
svůj návrh na soustředění všech
údajů z doby černobylského výbuchu
a následujících let, za což panu ministru
za svou osobu děkuji a dám ho na vědomí
odborníkům - lékařům. Jelikož
však autoři podobnou reakci předpokládali,
mám prohlásit, že jejich závěr
soustředit dostupné údaje se setkal s velkým
pochopením lékařů z mnohých
oblastí České republiky i Slovenska. Spolupráci
nabídli také meteorologové. I když nebudou
mít impuls ministerstva zdravotnictví, budou ve
své snaze pokračovat, aniž by tím zanedbávali
své běžné povinnosti lékaře.
Ostatně na to mají dost času, protože
stroncium jako produkt jaderné reakce, má dobu rozpadu
sto let. Včera na novojičínském náměstí
zahájil hladovku 24letý muž na podporu obžaloby
tehdejšího vedení státu. I když
mám proti tomuto způsobu protestu jisté výhrady,
stále zůstává faktem, ať jsou
důsledky na zdraví obyvatel větší
či menší, že strana a další
orgány moci zanedbaly základní opatření,
aby k ohrožení nedošlo, např. už
tím pořádáním prvomájových
průvodů. Skutková podstata činu tedy
zůstává a naši lékaři
čekají na odpověď generálního
prokurátora České a Slovenské Federativní
Republiky, jemuž byla žaloba adresována. Děkuji
vám za slovo. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Válkovi,
hovořit bude poslanec Holomek, připraví se
poslanec Pavela.
Poslanec ČNR Karel Holomek: Pane předsedající, dámy
a pánové poslanci, vážená vládo,
od posledního našeho společného zasedání
12. 4. Byla celá naše společnost vzrušována
projevy násilností skinheadů proti Romům
a Vietnamcům s naprosto zřetelným rasovým
podtónem. Necítím se být více
kompetentní vyjadřovat se k těmto věcem,
než kdokoliv jiný, ale velmi mučivě
se zabývám otázkou, co je příčinou
těchto jevů, protože zabránit jim administrativně,
silou policie, příčinu jevu neodstraníme,
objeví se nám zase na jiném místě
a v jiné podobě. Dovolte, abych velmi stručně
zrekapituloval podobné projevy a pokusil se najít
jejich společného jmenovatele.
S naprosto nezakrytými
projevy nenávistného rasismu jsme se už někdy
v lednu setkali na východním Slovensku - v Medzevu.
Nenávist tamního obyvatelstva se obrátila
proti Romům v okamžiku, kdy několik z nich
mělo dostat byty v běžném panelovém
sídlišti a opustit tak své ubohé gheto
na pokraji města. Co bylo asi příčinou
hromadného výbuchu nenávisti jinak asi hodných
a spořádaných lidí, možná
že i křesťanů proti lidem, kteří
po desítky let žijí v naprosto nesnesitelných
podmínkách, jež musí nutně vzbuzovat
spíše lítost, než nenávist ? Jak
mohli ohrozit čtyři romské rodiny ostatní
obyvatele ? Navíc rodiny už adaptované, jejichž
otcové byli řádně a již delší
dobu zaměstnáni v blízké fabrice.
Přesto všechno se obyvatelé tohoto panelového
sídliště nepochybně cítili ohroženi
ve svých právech, v dosaženém stavu,
v zaběhaných životních kolejích.
Možná měli obavy o výchovu a nepříznivé
ovlivňování vlastních dětí
romskými dětmi. Podobně by se asi chovali
nebo chovají běloši v Jihoafrické unii,
kdyby se do jejich čtvrti nastěhovala černošská
rodina. Možná to byla obava z precedensu, který
by mohl vyvolat další a další pronikání
Romů do sféry až dosud jejich výsostného
působení. Možná, že to byla jen
obyčejná závist někoho, kdo kvůli
Romům nedostal byt. Ať tak či onak, byly to
obavy, které náhle zčista jasna dokázaly
vykutat ze záhybů mozku polozasuté představy
o vlastní nadřazenosti své rasy a probudit
je k nebývalé aktivitě. V každém
z nás je zřejmě zasunut někde v podvědomí
předsudek podobného druhu a může být
aktivován v hodině pravdy. Ne každý
se dokáže s tímto jevem vypořádat
na důstojné úrovni. Ostatně, i komplexy,
jimiž jsou mnozí Romové, do závorky
si dejte barevní, nadáni, jsou předsudky
obráceně pojaté a ony jsou mnohdy příčinou
přecitlivělého a neúměrně
dramatického hodnocení jevů.
Podívejme se nyní
na Skinheady. Polovojenská organizace, každý
její příslušník se výrazně
odlišuje svým zjevem od svého okolí,
mají svůj vlastní hudební projev.
Proč zaměřili svoji nenávist proti
Romům a Vietnamcům ? Ale mohou to stejně
tak dobře být i černí Kanaďané,
jak víte. V projevech Skinheadů je snaha po předvádění,
budit pozornost, odlišit se. Romové je v tomto směru
výrazně ohrožovali, nebyli už jediní.
Tady někde je počátek nenávisti. Připouštím,
že může být i obratně vyvolán,
podporován a vydatně živen a já nepochybuji
o tom, že se tak děje. Vietnamci jako gastarbeitři
tuto nenávist ještě vyhrocují. Byla
to tedy opět obava, pocit ohrožení, který
vyvolal výbuch rasové nenávisti.
Dovolím si uvést
ještě jeden případ. V Brně máme
teď novou aféru. Podle sdělení personálu
i ředitelů nejlepších brněnských
hotelů se teď u nich objevují čas od
času větší skupiny Romů, dokonce
i s ženami a dětmi a tam obtěžují
cizince, personál a ostatní hosty. V důsledku
toho je Romům zabráněno ve vstupu do těchto
zařízení a romská mládež
lačná po diskotékách se nedostane
na žádnou, leč by si ji sama zorganizovala
v pronajatém sále. Na dveřích cedule
s nápisem "Černým vstup zakázán"
sice nejsou, ale Romy nebo mladé dívky a hochy se
snědou tváří tam prostě nepustí.
Co je příčinou tohoto zcela zřetelného
projevu rasismu v našich restauracích ? Jistěže
obava ze ztráty hostů, obava z menších
výdělků při směně valut,
prostě obava ze ztráty kšeftu. Zcela prozaická
obchodnická obava tu opět vyvolává
zřetelnou rasovou nenávist.
Nedovedu odhadnout, co se stane
zítra nebo pozítří, ale zcela jistě
to bude něco takového, co vyvolá obavy a
strach z něčeho nebo někoho a probudí
to, co je v nás zasuto, co si běžně
nepřipouštíme, protože ono se to příliš
nehodí, ale když je zle, zábrany jdou stranou.
Takové jsou vždy projevy osvobození. Prosazuje
se v něm nejen to dobré, ale i to špatné.
Je to ovšem očistný proces, který si
vyžádá svůj čas a své
oběti.
Proč tohle vše nebylo
možné ještě před půl rokem,
je zřejmé. Není pochyb o tom, že tyto
předsudky zde byly. Jenže tehdy je bylo možno
trestat vším možným. Pokrytecká
společnost jim nedovolila vyplavat nahoru. Dnešní
rozvoj demokracie s sebou přináší i
tento neblahý jev, protože dnes si to může
dovolit každý. Hranici tvoří jen svědomí
a morálka každého z nás, společnost
a zákon zasahuje jen váhavě a pozdě,
jak vidno.
Odpověď na otázku,
jak zabránit projevům rasismu v našich podmínkách
je tedy prostá i složitá zároveň.
Odstraňme příčiny obav nejrůznějšího
druhu, hlavně však sociální a ekonomické
nerovnosti a zavládne i zde mír a pokoj. Ale to,
jak se zdá, není tak jednoduché a tak na
krátkou dobu.
Nedávno, 12. 5., přijal
pan prezident zástupce Romské občanské
iniciativy a vyjádřil jim svoji podporu. Vyjádřil
i vážné znepokojení nad projevy rasismu.
Je to jistě velmi povzbudivé. Současně
však položil i sugestivní otázku v souvislosti
s nevýraznými projevy naší policie při
zásazích proti skinheadům v tom smyslu, že
být poslancem ČNR, dávno by vyslovil nedůvěru
příslušnému ministrovi. Ve skutečnosti
tím byla vyslovena nedůvěra i České
národní radě. Nechci polemizovat s tím,
jak dalece je tato nedůvěra oprávněná
či nikoliv. Jistě s tím souvisí otázka
politické autority současné ČNR, rekonstruované
tak, jak to jen vůbec bylo možné. V každém
případě však ne příliš
demokraticky. Proto tuto výtku lze přijmout s výhradami,
uvážíme-li, za jakých podmínek
ČNR za poslední dobu pracovala a pracuje.
Přesto nebo právě
proto nezbývá než se vyjádřit
i k této hozené rukavici. Jako člen výboru
pro národní výbory jsem nucen se konkrétně
zajímat i o práci policie. Byla také položena
jiná, velmi jasná otázka : Jak je možné,
že ze dne na den se ze silného policejního
státu stane stát, kde je policie nedostatek ? Zní
to velmi absurdně. Vysvětlení je velmi prozaické.
Spousta příslušníků SNB začala
studovat vysokou školu SNB. Tím byla sice získána
spousta právníků, kteří tím
nebyli použitelní pro službu na ulici, ale také
ne pro právo, jak se ukázalo. Spousta příslušníků
přešla do jiných útvarů, např.
motorizovaných jednotek, k počítačům
aj. Zase úbytek z ulice, kde donedávna působili
jako nejsilnější složka předcházejí
zločinu, už pouhou přítomností.
Uvolněné místo zaujal zločin. To je
jedna stránka věci. Podívejme se, co se asi
děje v hlavě obyčejného policisty
po 17. listopadu. Je divné, že se nyní bojí
někde ostřeji vystoupit ? Chvíli potrvá,
než si dokáže vše v hlavě srovnat,
je to i holá existenční obava. Orientovat
se správně v nynější situaci,
kdo vlastně zákon přestupuje a kdo nikoliv,
není tak jednoduché.
Nechci nikoho omlouvat. Pokusil
jsem se jenom nastínit problematiku, jak se mi jeví
poměrně zblízka. Vše vypadá při
bližším ohledání poněkud
jinak, než se na první pohled zdá. Proto si
myslím, že zpochybňovat měsíc
před volbami práci ministra v resortu tak obtížném
je nerozumné. Spíše se zamysleme spolu s vládními
činiteli nad tím, - a už se tak zřejmě
stalo, - jaká konkrétní i časově
termínovaná opatření provést
a dbát o jejich důkladnou realizaci.
Dovolil bych si ještě
odbočit poněkud stranou, i když to s touto
otázkou vysloveně nesouvisí. Je to záležitost
nových cenzorů, jak jsme ji slyšeli nedávno
z úst známého pouličního bouřliváka
brněnského původu, který si odskočil
do Prahy a zde sklidil neméně bouřlivou odezvu.
Jde o to, že je opět zpochybněna role a činnost
České národní rady v případě
volby předsedů senátů. Domnívám
se, že k této záležitosti se ČNR
postavila zodpovědně a jen ministryně spravedlnosti
asi dobře dokázala vychutnat výsledky našeho
dvoukolového jednání. Spokojenost se zvolenými
soudci příliš veliká není. Byli-li
zvoleni, pak jen proto, že jiné možnosti nebylo,
jak nás dokázala výmluvně přesvědčit
paní ministryně. Za dané situace nechci ani
já argumenty paní ministryně zpochybňovat.
V opačném případě by si soudcovský
talár museli obléci oni pouliční bouřliváci.
Revoluční úroveň soudů by nepochybně
vzrostla. Jak by to bylo s právem, netroufám si
domyslet. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk/
Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji poslanci Holomkovi za jeho závažné
vystoupení k závažné problematice. Než
bude hovořit poslanec Pavela, s faktickou poznámkou
k tomuto vystoupení se přihlásil poslanec
Kalvoda. Dám mu slovo.
Poslanec J. Kalvoda: Pane předsedající, vážení
poslanci, kolegyně a kolegové. Měl bych k
tomu, co právě odeznělo mnoho co říci
a přihlásil jsem se k faktické poznámce
proto, protože se domnívám, že je vhodné,
aby tu právě nyní odezněla. Chci vás
stručně informovat, že předsednictvo
ČNR při svém posledním zasedání
zřídilo komisi pro bezpečnostní politiku
v České republice, že tato komise se sešla
po prvé v úterý tohoto týdne a od
té doby se schází denně a sejde se
i po skončení plenární schůze.
Předmětem jednání
této komise, která je komisí předsednictva,
jehož prostřednictvím může jakékoliv
své poznatky nebo stanoviska uplatnit, a proto je nepřednáším
dnes na tomto plénu, ale obsahem mého vystoupení
bude informace o tom, že se tak stalo, případně,
co se stalo.
Tedy předmětem
práce této komise je, jak vyplývá
z jejího názvu, bezpečnostní politika,
její aktuální otázky, které
tvoří těžiště přednesu
pana poslance Holomka. Všemi těmito otázkami
se komise vlastně 3 dny zabývá ; je to, jak
pochopíte, příliš krátká
doba na to, aby si její závěry činily
nárok na jakoukoliv hlubší analýzu současného
stavu. Ale pokusila se reflektovat alespoň to, co byla
schopna zjistit. Pro informaci : Komise požádala resort
ministra vnitra o poskytnutí zprávy, požádala
v zápětí o doplnění zprávy
o vývoji bezpečnostní situace v ČR
od ledna do května t.r. a konečně při
včerejším jednání této
komise byl přizván ministr vnitra dr. Hrazdíra,
který poskytl ještě ústní doplnění
podle požadavků a potřeb členů
komise.
Tato komise se rozhodla nečekat
na zaujetí alespoň dílčího
stanoviska, je připravena učinit ještě
dnes po skončení plenárního zasedání
- a je připravena toto své dílčí
stanovisko s výhradou krátké doby svého
fungování a výhradou toho, co byla vůbec
fyzicky schopna zjistit přednést vůči
předsednictvu České národní
rady. Já nejsem oprávněn vůbec se
vyjadřovat k těm závěrům, ale
chci jen říci, že komise na razila při
zkoumání celého problému na otázky
jak koncepční, otázky až ústavně-právně
kompetenční, narazila i na otázky praktické
a dílčí závěr komise bude krom
jiného obsahovat i zcela konkrétní doporučení,
které komise navrhuje, aby předsednictvo ČNR
adresovala vládě České republiky a
jeden zcela konkrétní podnět, adresovaný
orgánům činným v trestním řízení,
který souvisí s tím, co zde přednesl
pan poslanec Holomek, považoval jsem za nutné plénum
s touto situací seznámit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Kalvodovi,
myslím, že to byla nutná informace pro celou
ČNR, hovoří poslanec Pavela.
Poslanec ČNR Josef Pavela: Pane místopředsedo, vážená
česká vládo, paní a pánové
poslanci, podle platných zákonů vzhledem
k tomu, že u nás není provedena odluka církve
od státu, jsou duchovní všech církví
placeni ze státních prostředků. Jedním
z kladných výsledků listopadové revoluce
je i skutečnost, že kněží nejsou
zbavováni tzv. státního souhlasu nebo lépe
řečeno k výkonu kněžské
služby není státního souhlasu potřeba.
Ani není administrativními opatřeními
snižován počet uchazečů o kněžská
povolání. Tím nepochybně narostl počet
aktivních kněží, stejně jako
se letos zvýšil počet církevních
představených, jako biskupů apod. Obracím
se proto jménem poslanců lidové strany na
pana ministra kultury s dotazem, zda jsou zajištěny
finanční prostředky na úhradu mezd
tohoto zvýšeného počtu kněží,
když plán zřejmě s tímto stavem
nepočítal. Pokud tomu tak není, žádám,
aby byla provedena nezbytná opatření k zajištění
těchto prostředků z rezervy rozpočtu.
Kromě toho je nutné, aby byl přezkoumán
způsob a výše odměňování
duchovních, kdy podle současného stavu výše
jejich platů je více než ponižující.
Nejen že neodpovídá jejich vysokoškolskému
vzdělání, ale není ani na úrovni
nekvalifikovaných pracovníků. Vzhledem k
jejich vzdělání a velkému vlivu ve
výchově by jim určitě měl být
přiznán plat středoškolských
profesorů.
S druhou interpelací se
obracím na pana ministra školství. Z ústavy
byl vyškrtnut mj. článek o výchově
v duchu marxismu-leninismu. Také byla zrušena diskriminační
opatření při přihlašování
do výuky náboženství, které byly
zneužívány proti samotným dětem
i jejich rodičům. Až posud je všechno
v pořádku. Současný stav morálního
uvědomění a z toho vyplývající
části mládeže i dospělých
však nasvědčuje, že ve výchově
je jakési vakuum, které vzniklo odstraněním
povinné výuky náboženství ze
škol bývalým totalitním systémem.
Nahrazení této výuky výchovou marx-leninskou
tuto situaci jen zhoršilo. Jistě, že není
možné ani rozumné nadiktovat znovu povinnou
náboženskou výuku pro všechny. Žádám
však proto jménem poslanců Československé
strany lidové, a také jménem mnoha občanů
ze svého okolí, aby byl do výuky na základních
a středních školách všech stupňů
zařazen povinný předmět morální
výchovy nebo etiky nebo jak bude tento předmět
případně nazýván. V rámci
tohoto předmětu pak děti z křesťanských
rodin podle přání rodičů by
měly být vyučovány náboženství,
děti ostatních rodin by absolvovaly všeobecnou
morální výchovu. Jsem přesvědčen,
že zavedení takovéto povinné výchovy
přispěje nejen k omezení problémovosti
mládeže, ale také k morálnímu
povznesení všech občanů a ke zlepšení
vzájemných vztahů mezi lidmi i vztahů
k celé společnosti. Děkuji za pozornost.
/Potlesk./
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Pavelovi,
tím jsme vyčerpali přihlášené
v té úvodní fázi. Je přihlášeno
dalších asi osm poslanců, nebudu je číst
jmenovitě, ale dostanou postupně slovo tak, jak
se přihlásili. Nejdříve se přihlásil
poslanec Benda, připraví se poslanec Krystyník.