Čtvrtek 17. května 1990

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Adamovi, paní poslankyně, s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Hájek.

Poslanec Marcel Hájek: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážená Česká národní rado, já bych chtěl oponovat panu poslanci Adamovi, v tom, co říkal jako jeho připomínka první, a to je srovnání s těmito třemi zeměmi, které tu jmenoval, já doporučuji poslancům, aby takto nezjednodušovali tu věc. To se nedá s těmito zeměmi srovnávat, protože jejich problémy v oblasti zdravotní i v oblasti sociální nejsou takové, jako u nás. Tam to může patrně zvládnout jedna osoba nebo vláda může být v tak malém rozsahu, ale u nás tomu tak být nemůže, u nás ty problémy jsou tak obšírné, já nevím, co na tom pan poslanec Adam nechápe. Já bych to chápal, proč to tam funguje a tady ne. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Hájkovi, paní poslankyně Černá.

Poslankyně Marcela Černá: Já bych jen chtěla vznést dotaz na pana ministra, když hovořil o ústavech sociální péče, tak se prakticky nezmínil o tom, že ústavy sociální péče byly v tom stávajícím systému řízeny okresními ústavy sociálních služeb a tyto měly dost často převážně administrativní charakter. Zda se v souvislosti s novou strukturou uvažuje i o tom, že okresní ústavy sociálních služeb dostanou zcela jinou náplň a že se také dojde k integrujícímu spojení ambulantní a lůžkové péče v sociální službě.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni Černé, hlásí se ještě někdo do rozpravy ? Nikdo. Uzavírám rozpravu k tomuto vládnímu návrhu zákona o změně působnosti resortu české vlády a prosím pana ministra Klenera, aby zodpověděl připomínky poslanců k navrhovanému zákonu.

Ministr zdravotnictví a sociálních věcí České republiky pan Pavel Klener: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, doplňky, přednesené panem poslancem Domasem je možné v plném rozsahu akceptovat. Já se domnívám, že důvod pro rozdělení obou ministerstev je zcela evidentní v souvislosti s mnoha citovanými agendami a že vlastně to nové ministerstvo by se mělo možná spíš jmenovat ministerstvo práce a sociálních věcí, protože sociální péče má mnohem blíž ke zdravotnictví, zdravotnictví se také sociální péče vzdávat nechce. Proto jsem ve svém vystoupení řekl, že bude třeba náplň dořešit s novelizací modelu zdravotnictví a sociální péče. Tím odpovídám paní poslankyni Černé, rozhodně se počítá podobně jako ve zdravotnictví s větší autonomií a odloučením od řízení národními výbory a počítá se s tím i v sociální péči. Dále si myslím, že v resortu zdravotnictví by měla zůstat sociální diagnostika, protože ta je u nás velice zanedbaná, mám na mysli funkční diagnostiku, zhodnocení - to nemůže dělat sociální pracovník - způsobilosti, možnosti návrhu rehabilitace pro postižené pracovníky. Vidíte, že je tu skutečně sporné, co by mělo při zdravotnictví zůstat. Určitá část sociální péče by asi v resortu zdravotnictví zůstat měla a jinak ovšem ty ostatní činnosti, sociální věci, práce, mzdy, rekvalifikace a spousta dalších činností i jak tu zmiňoval pan poslanec Domas, zařízení sociální péče nemají vlastně se zdravotnictvím toho mnoho společného. Proto je bude třeba potom konkrétní náplň obou resortů ještě dopracovat. Jistě že pan poslanec Adam má pravdu, že v řadě zemí jsou tyto resorty spojené, ale v řadě jiných zemí, jako je třeba Rakousko, Belgie, jsou tyto resorty zase rozdělené, čili záleží skutečně na místních podmínkách a co resort sociálních věcí potom všechno zahrnuje. U nás myslím toho bude zahrnovat velmi mnoho. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji pane ministře, přeje si slovo společný zpravodaj, poslanec Domas ?

Poslanec Josef Domas: Myslím si, že v diskusi zaznělo několik námětů, které však jdou obsahově nad rámec zákona. Doporučuji vedení resortu zdravotnictví a sociálních věcí, aby se ve své činnosti řídící těmito náměty zabývali. Nemám pocit, že bychom museli doplňovat společnou zprávou o změnu některých citací. Doporučuji, aby Česká národní rada hlasovala o předloženém návrhu podle tisku 227 a společné zprávy podle tisku 239. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Domasovi. Protože nebyly pozměňovací návrhy, budeme hlasovat o návrhu tak, jak byl předložen vládou České republiky a doplněn společnou zpravodajskou zprávou podle sněmovního tisku 239. Navrhuji, abychom hlasovali o celém zákonu najednou. Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování ? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o změnách v organizaci a působnosti ministerstev České republiky podle sněmovního tisku 227, ve znění společné zprávy výborů ČNR tisk 239, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se). Děkuji vám. Kdo je proti tomuto návrhu zákona ? (3) Tři poslanci jsou proti. Kdo se zdržel hlasování ? (8). Osm poslanců se zdrželo hlasování.

Konstatuji, že jsme přijali vládní návrh zákona o změnách v organizaci a působnosti ministerstev české vlády.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, teď již oficiálně mezi námi vítám předsedu české vlády pana dr. Pitharta, který sice už mezi námi jednou byl, ale zase musel odejít a vrátíme se tedy podle dohody, kterou jsme učinili na začátku, k bodu 1 programu našeho dnešního jednání 27. schůze ČNR a tím je "Zpráva o činnosti vlády ČR za období od 18. prosince 1989 do 15. května 1990." Tato zpráva byla všem poslancům rozdána písemnou formou a obsahuje prakticky všechny důležité kroky a rozhodnutí, případně řešení problémů, se kterými se tato vláda národního porozumění setkala. S ohledem na tuto skutečnost vláda nepovažuje za nutné mít nějaké zvlášť dlouhé úvodní slovo k této zprávě, protože sama o sobě je velice důkladně zpracována. Pouze předseda vlády požádal o faktickou poznámku k této zprávě.

Prosím, aby se ujal slova.

I.

Zpráva o činnosti vlády České republiky od 18. 12. 1989 do 15. 5. 1990

Předseda vlády České republiky Petr Pithart: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, přihlásil jsem se o faktickou poznámku. Tedy mé slovo nejen nebude zvlášť dlouhé, ale bude zvláště krátké.

Prosím o jednu opravu, za kterou se velmi omlouvám ; je to jistá setrvačnost, se kterou pracují naše aparáty, ale i my jsme v zajetí této setrvačnosti. Já to však pokládám za natolik závažné, že bych prosil, abyste si na straně 9, pátý řádek odspodu doplnili : "Zásadní náprava podmínek v Severočeském a v Severomoravském kraji". Poslancům zvoleným v Severomoravském kraji se omlouvám ; jde skutečně o technickou chybu. My právě souvislost starosti o oba tyto regióny, o obě tyto pánevní oblasti pokládáme za prioritní. Omlouvám se poslancům ze Slezska. Děkuji. (Potlesk)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministerskému předsedovi dr. Pithartovi. Samozřejmě, největší potlesk má zpráva, ze severní Moravy, a je to v pořádku, protože obě tyto oblasti jsou skutečně bědné v naší České republice.

Přeje si ještě někdo z členů vlády doplnit zprávu ? Prosím, místopředseda vlády a ministr vnitra České republiky pan dr. Hrazdíra.

Místopředseda vlády a ministr vnitra České republiky Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych zprávu doplnil o stručnou informaci z oblasti bezpečnosti v České republice.

Od 1. ledna do 1. května r.r. bylo na území České republiky evidováno celkem 80 307 trestných činů a přečinů, což je o 25 % více, než za stejné období loňského roku. Nositelem dynamiky trestné činnosti je obecná kriminalita, která v tomto období vzrostla téměř o 50 %. K největšímu nárůstu došlo u trestných činů majetkového charakteru, zejména krádeží vloupáním do objektů, a to o více než 180 %. Celkově mírnější je zvýšení počtu násilných trestných činů, ale loupeže se zvýšily téměř o 200 % za současného zvýšení intenzity násilného jednání pachatelů. Jen na dokreslení : Současný počet loupeží již dosáhl množství, které bylo za celý rok 1989.

Oproti loňskému roku sice poklesla celková objasněnost v procentech, ale podařilo se v absolutních počtech objasnit více závažných trestných činů, např. o 1 611 krádeží vloupáním, o 179 loupeží a 3 vraždy.

Celková bezpečnostní situace byla od začátku měsíce dubna navíc komplikována incidenty mezi občany romského původu, vietnamské národnosti a přívrženci hnutí PUNK a SKINHEAD, zejména v Severočeském a Západočeském kraji a v hlavním městě Praze. K prvnímu drobnému konfliktu došlo 31. března t.r. v Děčíně, kde před Hlavním nádražím byl napaden občan romské národnosti přívrženci hnutí PUNK a SKINHEADS a několikrát udeřen do obličeje. Tato událost vyvolala u občanů romské národnosti vlnu emocí a dne 2. dubna jich asi 250 napadlo v Děčíně 20 přívrženců hnutí PUNK a SKINHEADS. Při této potyčce bylo použito holí, obušků z elektrických kabelů a jiných úročných předmětů. Došlo ke zranění 5 osob, přívrženců PUNK a SKINHEADS, z toho 3 osoby byly s lehčím zraněním pouze ošetřeny a 2 hospitalizovány v Děčíně.

V obou případech bylo zahájeno trestní stíhání ve věci pro trestný čin výtržnictví. Vyšetřování dále pokračuje vzhledem k tomu, že pachatelé nejsou známi.

21. dubna v Klubu mladých v Novém Boru došlo ke střetnutí mezi mladými občany romské národnosti a přívrženci hnutí SKINHEADS. Postupně se tato šarvátka rozrostla na střetnutí zhruba 30 osob za použití řetězů, tyčí, hadic a dalších předmětů. Celkem 12 osob romské národnosti vyhledalo lékařské ošetření, z toho ve 3 případech byla nutná hospitalizace. Lehce zraněno bylo i několik přívrženců hnutí SKINHEADS. Ještě téhož dne bylo zahájeno trestní stihání pro trestný čin výtržnictví a ve dnech 23. a 24. dubna pak bylo postupně vzneseno obvinění z tohoto trestného činu proti 8 osobám, ve všech případech přívrženců hnutí PUNK a SKINHEADS. Obvinění byli zadrženi a na 4 z nich byla prokurátorem v České Lípě uvalena vazba.

Tato střetnutí vyvolala na různých místech Severočeského kraje - Děčín, Ústí nad Labem, Chomutov, Most apod. shromáždění občanů romské národnosti, kteří se připravovali na střetnutí s přívrženci hnutí Punk a Skinheads a žádali od orgánů Veřejné bezpečnosti a národních výborů ochranu. Uvážlivým přístupem národních výborů, představitelů Občanských fór a Veřejné bezpečnosti se podařilo situaci zklidnit. Ve většině případů se ukázalo, že šlo o zprávy a signály bez reálného podkladu, počet konfliktů a napadení byl ze strany občanů romské národnosti zveličován a reakce byly často nepřiměřené - odmítání nastoupit do zaměstnání, posílat děti do škol apod. Od 21. dubna ke střetům a vážným kolizním situacím v Severočeském kraji nedošlo.

Podobné nepokoje se rozšířily i mimo Severočeský kraj, zejména na území hl. m. Prahy. 11. dubna ve večerních hodinách došlo v Praze 7 ke vzájemnému napadení asi 70 osob, přívrženců hnutí Punk a občanů Vietnamské socialistické republiky. Obdobná šarvátka pokračovala následující den po rockovém koncertu v kulturním domě GONG v Praze 9, jehož účastníci se přesunuli na Prahu 5 a ve stanici metra Moskevská ztropili výtržnost. 14. dubna v podvečerních hodinách u stanice metra Fučíkova se aktivizovala skupina asi 40 občanů Vietnamské republiky, vyzbrojená mačetami, železnými tyčemi a dalšími podomácku zhotovenými zbraněmi. Rychlým a rozhodným zákrokem přivolaných hlídek Veřejné bezpečnosti bylo zabráněno další výtržnosti. Dne 1. května se skupina 100 až 150 osob, přívrženců hnutí PUNK a SKINHEADS soustředila po 22 hodině v horní části Václavského náměstí, odkud podnikla trestnou výpravu na občany romské národnosti. Přitom došlo k napadení dvou kanadských státních příslušníků, kteří byli zraněni a musela jim být poskytnuta zdravotnická pomoc Dne 3. května skupina přívrženců PUNK a SKINHEADS způsobila pod vlivem alkoholu výtržnost před sochou sv. Václava a v podchodu metra. Na podstavci sochy sv. Václava byly nastříkány barvou hákové kříže. Po provedeném zákroku příslušníky VB bylo 15 nejagresivnějších osob předvedeno na místní oddělení Veřejné bezpečnosti, z tohoto počtu je jedna osoba stíhána pro trestný čin výtržnictví a 14 osob oznámeno ONV Praha 1 pro přestupek proti veřejnému pořádku.

Tyto incidenty byly bezpečnostními orgány hodnoceny tak, že je není možno podcenit a především s ohledem na jejich nebezpečný rasový aspekt byla průběžně přijímána opatření jak v rámci samotných krajů, tak i za součinnosti ministerstva vnitra České republiky i federálního ministerstva vnitra. 29. března jsem požádal ministra vnitra ČSFR o posílení pořádkové služby 700 vojáky ministerstva vnitra. K zabezpečení klidu a veřejného pořádku v Severočeském kraji vyhlásil 23. 4. ministr vnitra ČSFR po dohodě se mnou mimořádnou bezpečností akci a vyčlenil 150 vojáků základní služby z útvarů Správy vojsk ministerstva vnitra k posílení výkonu pořádkové služby a 150 příslušníků Pohraniční stráže do zálohy ředitele KS SNB. Dalšími 85 vojáky základní služby byla posílena noční hlídková služba na území hl. m. Prahy. Dne 11. května byly tyto posily staženy s tím, že federální ministerstvo vnitra bylo upozorněno federální generální prokuraturou na některé právní nejasnosti při aplikaci branného zákona na tuto činnost. Přitom je nutno podotknout, že takovýto způsob posilování je pouze jednorázový, ale celkové problémy pořádkové služby neřeší. Se souhlasem předsedy vlády České republiky bylo dále rozhodnuto posílit městskou správu VB Praha o 100 příslušníků odborné nástupní školy a vytvořit zálohu dalších 200 těchto příslušníků. Pro rázná a rychlá opatření proti těm, kdo narušují klid a pořádek v hl. m. Praze byl vytvořen základ speciální jednotky v počtu 30 příslušníků VB z vlastního stavu městské správy Praha. Je navrhováno rozšířit tuto jednotku na počet sto příslušníků. Posílení tabulkových míst k řešení této jednotky jsem včera projednal osobně s ministrem vnitra panem Sachrem, který její opodstatněnost uznal. Vedení ministerstva vnitra České republiky jednalo o problematice romského obyvatelstva s představiteli romské iniciativy několikrát, konkrétně s dr. Samkovou, panem Ščukou, dr. Tatárem i s koordinačním centrem Občanského fóra. Byly dohodnuty zásady vzájemné spolupráce a informovanosti nejen na centrálním stupni, ale i na stupni kraj a okres. Lze konstatovat, že i v Praze v posledních 14 dnech se celková situace zklidnila. Současně s těmito opatřeními bylo jak na úrovni republikového ministerstva, tak krajských a okresních správ SNB průběžně reagováno na nepříznivý vývoj kriminality. Ve dnech 27. března - 13. dubna 1990 byla na území České republiky vyhlášena bezpečnostní akce Razie. Její výsledky se pozitivně projevily ve zvýšené objasněnosti trestné činnosti, protože bylo odhaleno téměř 3500 trestných činů a přečinů a zadrženo 441 hledaných osob. Na základě vyhodnocení této akce bylo uloženo náčelníkům správ VB České republiky a městské správy Praha operativní vyhlašování bezpečnostních akcí jak charakteru Razie, tak i s dalšími specifickými zaměřeními. V centru hl. m. Prahy jsou připraveny bezpečností akce ve stanovených dnech měsíce května v době od 22 do 5 hodiny ranní v prostoru ulic ve středu Prahy. V oblasti výkonu kriminální služby byla přijata opatření ke včasnému zjišťování a vyhodnocování závažné a organizované trestné činnosti. Tato opatření jsou koordinována hlavní správou Veřejné bezpečnosti ministerstva vnitra a její specialisté jsou přímo zařazováni do pracovních týmů u zvlášť závažných případů na jednotlivých správách VB v České republiky, takže tím pracují přímo v terénu u základních útvarů.

Na základě rozhodnutí prvního náměstka ministra vnitra České republiky byly zřízeny na všech správách VB stálé operativní štáby k bezprostřednímu řešení situace v místech. Byla stanovena služební dosažitelnost funkcionářů správ VB a okresních správ SNB a přijata opatření k posílení výkonu hlídkové a obchůzkové služby z vlastního stavu nad zákonnou pracovní dobu a k vysílání operativních hlídek kriminální služby. U dopravní služby mimo jejich základní povinnosti bylo zdůrazněno zaměření a vydán pokyn k intenzivnímu pátrání po odcizených věcech, vozidlech a po pachatelích trestné činnosti. V rámci postupného odbourávání nepříslušných činností, které byly různým způsobem v uplynulých letech přejímány, jsou přezkoumávány uzavřené dohody mezi ministerstvem vnitra, státními orgány a společenskými organizacemi. Pro neúčelnost nebo malou účinnost bylo již devět dohod zrušeno a dalších pět se s partnery posuzuje. Postupné odbourávání nadbytečných administrativních činností musí být také jednou z cest, jak uvolnit příslušníkům ruce a dostat je na ulici mezi lidi.

Ke zvýšení preventivní činnosti Veřejné bezpečnosti a ovlivňování právního vědomí občanů musíme zlepšit spolupráci se všemi hromadnými sdělovacími prostředky. Tato spolupráce byla snížena po 17. listopadu, a proto se postupně a dá se říci že ne všude bezbolestně, obnovuje na nových základech otevřenosti a naprosté důvěry. Plně si uvědomujeme sílu slova ve sdělovacích prostředcích a možnosti formování veřejného mínění, a proto se musíme maximálně snažit na všech úrovních zvýšit zájem veřejnosti a zainteresovat ji v boji proti kriminalitě a podpoře poctivé práce příslušníků Veřejné bezpečnosti. Přijímaná opatření zásadního charakteru jsou na základě mého rozkazu projednávána v iniciativním poradním sboru, který jsem zřídil jako svůj širší poradní orgán. Je složen z řadových příslušníků Veřejné bezpečnosti ze všech okresních správ v České republice. Tím do těchto opatření dostáváme kolektivní rozum a konkrétní náhled těch pracovníků, kteří tato rozhodnutí následně pak realizují.

O otevřenosti a kritičnosti jednání tohoto orgánu se přesvědčil v úterý i předseda české vlády Petr Pithart.

Dalšími formami kolektivního posuzování a řešení otázek policie je spolupráce s koordinačním výborem bývalých příslušníků Veřejné bezpečnosti a s občanskými komisemi na úrovni centrály, krajů a okresů.

Tato průběžná opatření v ovlivňování výkonu služby samozřejmě nepovažujeme za konečná, spíše za běžnou povinnost resortu, kterému je boj s kriminalitou a zajišťování klidu a veřejného pořádku svěřen.

Plně si také uvědomujeme, že prosazování jakýchkoliv sebelepších opatření je plně odvislé od profesionální, ale i morální vyspělosti řídícího aparátu. Proto již v průběhu měsíce prosince a ledna jsme projednali s občanskými iniciativami a zákonodárnými sbory provedení pohovorů s vybraným okruhem funkcionářů v působnosti ministerstva vnitra České republiky. Již před vlastním zahájením prověrek i v jejich průběhu až do současné doby došlo ke změně ve funkci prvního náměstka a 10 náčelníků, včetně 4 jejich zástupců, útvarů centrály z celkového počtu 13 útvarů. Na všech krajích kromě Jihočeského byli vyměněni náčelníci správ Veřejné bezpečnosti a na okresním stupni bylo do současné doby obměněno 60 náčelníků z 85. S dalšími změnami se ještě počítá, včetně změn na ministerstvu vnitra.

Na včerejším zasedání komise předsednictva ČNR pro bezpečnostní politiku jsem předložil návrh na přijetí dalších opatření ke zvýšení akceschopnosti a ofenzivnosti práce celého policejního aparátu v České republice. Pro vaši informaci - jde především o tato opatření :

- Po projednání ve vládě České republiky ustavit výbor pro zajištění bezpečnosti občanů v období přípravy a průběhu voleb;

- do konce května tohoto roku provést rekonstrukci bezpečnostního úseku, při které bude odděleno řízení vyšetřovacích součástí od další činnosti Veřejné bezpečnosti; současně s tím budou provedeny další personální změny na funkcích náčelníků útvarů ministerstva;

- do konce měsíce června předložit vládě České republiky návrh na novou strukturu policejního aparátu, včetně návrhu na zvýšení početních stavů a zlepšení technické vybavenosti;

- zvýšit denní kontrolní činnosti výkonu služby pracovníky ministerstva vnitra České republiky a specializovaných namátkových kontrol inspekcí ministerstva vnitra;

- prosadit nejpozději k 1. lednu 1991 zrušení okresních a krajských správ SNB a zřízení nových policejních útvarů;

- připravit v součinnosti s ministerstvem vnitra Slovenské republiky k projednání návrh zákona o policejním sboru a zákona o služebním poměru; termín : do září 1990;

- v průběhu měsíce května a června provést v mezinárodních rychlících bezpečnostní akce se zaměřením na ochranu cestujících a pátrání po hledaných osobách;

- pokračovat v bezpečnostních akcích RAZIE na úrovni krajů a okresů k pozitivnímu ovlivnění stavu a vývoje kriminality;

- od 1. června t.r. zavést pro příslušníky pořádkové a dopravní služby identifikační čísla s cílem prohloubení veřejné kontroly nad jejich činností.

Těmito opatřeními sledujeme postupnou, ale cílevědomou cestu ke zvládnutí a potlačení nápadu kriminality a některých nových negativních jevů ve veřejném pořádku.

Rychlejší postup při řešení zejména organizačních otázek komplikují však dosud nevyjasněné kompetenční snahy mezi republikou a federací ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, pravené zákonem č. 128/1970 Sb. Dlouhodobá zkušenost s aplikací tohoto zákona ukazuje, že se v praxi neosvědčil. Umožňuje totiž účelovou interpretaci, na jejímž podkladě je možno zasahovat i do výlučné působnosti republik při řízení útvarů Veřejné bezpečnosti. Postupně se tak vyvinul nežádoucí stav, kdy Veřejná bezpečnost je řízena ze dvou center, a to jak z federálního ministerstva vnitra, tak z ministerstva vnitra republiky. Ještě v současné době je totiž ministerstvo vnitra České republiky vázáno a závislé na federálním ministerstvu vnitra jak v otázkách společného týlového zabezpečení, tak zejména v určování a směrování tzv. jednotného výkonu služby. Závažná je také otázka pracovních sil - příslušníků SNB, o kterých do současné doby může rozhodovat pouze federální vláda na návrh federálního ministerstva vnitra.

Proto bych vás chtěl v závěru svého vystoupení požádat o podporu v otázkách působnosti, kompetence a dělby pravomocí tak, aby republikové ministerstvo bylo plně akceschopné a mohlo tak všestranně a zejména rychle a operativně reagovat na všechny mnohočetné problémy, které současná veřejnobezpečnostní praxe přináší. Děkuji vám.(Potlesk).

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu místopředsedovi Hrazdírovi. Hlásí se první místopředseda vlády pan Vlasák.

První místopředseda vlády ČR František Vlasák: Pane předsedo, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že před několika dny federální vláda schválila velmi důležitý a významný dokument - strategii ekonomické reformy, pokládám za nutné doplnit naši zprávu o výsledky tohoto složitého jednání, na kterém česká vláda měla významnou účast.

Jak je všeobecně známo, základem ekonomické reformy je přechod k plné tržní ekonomice ve všech jejich oblastech. Podle schváleného návrhu federální vlády se má tento přechod uskutečnit poměrně ve velmi krátkém čase tak, aby tržní mechanismy začaly ovlivňovat způsob chování všech podniků a vůbec všech subjektů v ekonomice už v příštím roce. Cílem přechodu k tržní ekonomice je zvýšení prosperity naší ekonomiky a jedině tím vytvoření také předpokladů pro zvýšení životní úrovně.

V rámci schváleného návrhu ekonomické reformy bylo vymezeno nejen tempo a posloupnost změn, ale i tzv. minimum reformních kroků, které je nezbytné realizovat v jediném uceleném balíku těchto rozhodujících změn. Jedná se především o tyto základní kroky.

Za prvé je to zajištění neinflačního prostředí restriktivní měnovou a finanční politikou, která bude po celé přechodné období preferovat docilování ekonomické rovnováhy při současném posilování nabídkové strany cestou rozvoje všestranné podnikové iniciativy a zvyšování konkurenceschopnosti.

Za druhé je to nové vymezení vlastnických vztahů v naší ekonomice a tím i nové konstituování ekonomických subjektů, které umožní vznik nových soukromých podniků, ale současně zabezpečí transformaci existujících státních podniků především na akciové společnosti.

Tento proces bude zahájen rozsáhlým odstátněním ještě v letošním roce a na něj navazující postupnou privatizací národního jmění za účasti především domácího kapitálu, z části později zahraničního kapitálu. Tento proces bude řízen orgánem podřízeným vládám a bude se plně odpovídat za svoji činnost zastupitelským sborům.

Za třetí je to radikální řešení cenového problému, které odstraní současnou deformovanou cenovou strukturu, zabezpečí propojenost všech cenových okruhů a uvede do souladu všechny cenové veličiny.

Vychází se přitom z přesvědčení, že odstranění všech deformací cenových je možné jedině v podmínkách plné cenové liberalizace. A že přechod k této liberalizaci musíme urychlit zejména provedením centrální cenové nápravy, kterou musíme provést ještě v druhé polovině letošního roku. Centrální cenová náprava bude zahrnovat především změnu cen všech hlavních surovinových a palivo energetických zdrojů na úrovni světových cen a současně odstranění dotací k maloobchodním cenám zboží a služeb.

Za čtvrté je to urychlené zavedení vnitřní směnitelnosti naší měny při použití některých tržních forem regulace devizového trhu, zejména v prvním období. Jde o vytvoření úplného tržního prostředí, které umožní plný a rovný přístup všech ekonomických subjektů k devizám, umožní liberalizovat dovozy a dosáhnout tak racionální alokace devizových prostředků. Za páté jde o novou koncepci zaměstnanosti a sociální politiky, jejíž nedílnou součástí bude přijatelným způsobem řešit všechny průvodní jevy ekonomické reformy, zejména vývoj mezd, všech sociálních dávek, provádět účelnou rekvalifikaci pracovníků a vypracovat návrh celkové koncepce zaměstnanosti. Za šesté to bude formulování státní strukturální průmyslové, zemědělské, energetické a ekologické politiky. Tato politika bude tržně orientovaným subjektům pomáhat předvídat budoucí technicko-ekonomické procesy, bude zabezpečovat adaptaci našich podniků na nové ekonomické podmínky a bude formulovat a prosazovat některé základní státní priority. Za sedmé využití zahraničně-ekonomických vztahů k urychlenému otevření ekonomicky a jejímu rychlému vstupu do ekonomiky světové, a to zejména využitím co nejefektivnějšího přínosu zahraničního kapitálu pro urychlení reformního procesu a adaptace našich podniků na tvrdé podmínky světového trhu.

Nepůjde tedy v žádném případě o rozprodej státního majetku, nýbrž o přísun dalšího nového kapitálu k tomuto majetku. Klíčovým termínem z hlediska přípravy by se měl stát 1. leden 1991. K tomuto datu je nejen nutné připravit řadu koncepčních materiálů a postupů, ale také je z velké části už realizovat.

Přechod k tržní ekonomice bude vyžadovat, aby ještě v letošním roce byly ustaveny a začaly fungovat úplně nové instituce, jako např. živnostenské úřady, úřady práce, berní úřady, finanční burza, obchodní soudy, orgány pro řízení procesu odstátnění a privatizaci atd. Zajištění realizace ekonomické reformy si dále vyžádá urychlené zpracování a projednání několika desítek koncepčních materiálů. Za nejdůležitější mohu označit koncepci účasti zahraničních investorů na rozvoji naší ekonomiky, koncepci strukturálních změn, stabilizační programy na rok 1990-92, koncepci odstátnění a postupné privatizace podniků, koncepci nové struktury státní správy a jejích orgánů, včetně řešení vztahů mezi federací a republikami a vztahů mezi republikami a místními samosprávami obcí apod. Dále musíme zpracovat v nejkratší době novou koncepci daňové reformy. Zajištění bankovní a finanční infrastruktury, protimonopolní politiky a základy spolupráce odborů, vlády i koncipování a provádění reformy.

Legislativní část tohoto rozsáhlého programu, která se bude významnou částí týkat i činnosti České národní rady, bude obsahovat přípravu a schválení řady nových legislativních norem.

Bude se jednat o obchodní zákon, zákon o podmínkách změny vlastnických forem při privatizaci, změnu ústavního zákona o čs. Federaci, nový zákon o obci a místní samosprávě obcí, ústavní zákon o změně soustavy ústředních orgánů, zákon o bankách, o spořitelnách, zákon o zaměstnanosti, zákon o stávce, o ochraně zemědělského půdního fondu, o hospodářské soutěži a zákon o cenovém dohledu. To všechno musíme vykonat prakticky do konce letošního roku. Realizace reformy si rovněž vyžádá volbu promyšleného postupu v rozhodujících oblastech, mezi které především patř celá oblast cen, dále oblast práce a mezd a sociálního zabezpečení, oblast úrokových sazeb a oblast vnějších ekonomických vztahů. Navržený postup v oblasti cen vychází t toho, že k 1. 1. 1991 budou připraveny všestranné podmínky pro vyhlášení plné liberalizace cen. Z toho vyplývá, že v průběhu roku 1990 bude nutné zpracovat a realizovat centrální nápravu velkoobchodních cen, zejména surovinových a energetických vstupů. Obdobně bude nezbytné realizovat rozhodnutí o změnách nákupních cen a provést centrální nápravu v oblasti maloobchodních cen. Cenová reforma si pochopitelně vyžádá stanovení ceny půdy, což bude složitý problém, resp. Ceny jejího užívání. Ve vazbě na centrální nápravu maloobchodních cen potravin bude nutné provést kompenzační opatření pro obyvatelstvo. V případě potravin, zdůrazňuji, se předpokládá plná kompenzace zvýšení cen všem našim občanům. Státní rozpočet z této operace nebude mít žádný profit. Postup v oblasti práce, mezd a sociálního zabezpečení vychází z nezbytnosti zavedení nového systému rekvalifikace pracujících, vytváření společensky užitečných nových pracovních míst. Tato opatření nám musí pomoci při řešení problému nezaměstnanosti, protože při realizaci reformy bezesporu dojde k určité ztrátě pracovních míst.

Dále budou zpracovány nové zásady mzdového systému, ekonomické regulace mezd. Počítá se s předložením zákona o mateřském příspěvku, s přijetím zásad valorizace všech důchodů a s úpravou obecného prodloužení dovolené na zotavenou o jeden týden, pravděpodobně už v příštím roce. Základní koncepce celého reformního postupu vychází z toho, že k 1. 1. 1991 by souběžně s liberalizací cen mělo dojít k dosažení vnitřní směnitelnosti naší koruny při minimalizaci nezbytné výše její devalvace.

Zavedení vnější směnitelnosti koruny a liberalizace dovozu si vyžádá připravit také nový systém nástrojů regulace vývoje obchodní a platební bilance. Výnosy celní politiky budou současně sloužit jako zdroj dotací pro nezbytnou adaptaci některých podniků na nové podmínky.

To jsou, vážení přátelé, ve stručnosti základní směry přijatého postupu při realizaci ekonomické reformy. Pracovníci české vlády aktivně přispěli na formulování této koncepce, která bude vyžadovat nezměrné úsilí nás všech k její realizaci. Doufám, že za vaší aktivní pomoci, za pomoci České národní rady tento nebývalý úkol, který řešíme po prvé v naší historii, splníme tak, abychom se vrátili mezi hospodářsky vyspělé státy Evropy, kam podle mého názoru beze sporu patříme. Děkuji vám. (Potlesk)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu místopředsedovi vlády panu Vlasákovi a vyhlašuji přestávku.

Ústavně právní výbor prosím, aby se sešel v místnosti č. 56.

(Přestávka)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP