Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci Adamovi, paní poslankyně, s faktickou
poznámkou se hlásí pan poslanec Hájek.
Poslanec Marcel Hájek: Vážený pane předsedo, vážená
vládo, vážená Česká národní
rado, já bych chtěl oponovat panu poslanci Adamovi,
v tom, co říkal jako jeho připomínka
první, a to je srovnání s těmito třemi
zeměmi, které tu jmenoval, já doporučuji
poslancům, aby takto nezjednodušovali tu věc.
To se nedá s těmito zeměmi srovnávat,
protože jejich problémy v oblasti zdravotní
i v oblasti sociální nejsou takové, jako
u nás. Tam to může patrně zvládnout
jedna osoba nebo vláda může být v tak
malém rozsahu, ale u nás tomu tak být nemůže,
u nás ty problémy jsou tak obšírné,
já nevím, co na tom pan poslanec Adam nechápe.
Já bych to chápal, proč to tam funguje a
tady ne. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci Hájkovi, paní poslankyně Černá.
Poslankyně Marcela Černá: Já bych jen chtěla
vznést dotaz na pana ministra, když hovořil
o ústavech sociální péče, tak
se prakticky nezmínil o tom, že ústavy sociální
péče byly v tom stávajícím
systému řízeny okresními ústavy
sociálních služeb a tyto měly dost často
převážně administrativní charakter.
Zda se v souvislosti s novou strukturou uvažuje i o tom,
že okresní ústavy sociálních
služeb dostanou zcela jinou náplň a že
se také dojde k integrujícímu spojení
ambulantní a lůžkové péče
v sociální službě.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
paní poslankyni Černé, hlásí
se ještě někdo do rozpravy ? Nikdo. Uzavírám
rozpravu k tomuto vládnímu návrhu zákona
o změně působnosti resortu české
vlády a prosím pana ministra Klenera, aby zodpověděl
připomínky poslanců k navrhovanému
zákonu.
Ministr zdravotnictví a sociálních věcí České republiky pan Pavel Klener: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
páni poslanci, doplňky, přednesené
panem poslancem Domasem je možné v plném rozsahu
akceptovat. Já se domnívám, že důvod
pro rozdělení obou ministerstev je zcela evidentní
v souvislosti s mnoha citovanými agendami a že vlastně
to nové ministerstvo by se mělo možná
spíš jmenovat ministerstvo práce a sociálních
věcí, protože sociální péče
má mnohem blíž ke zdravotnictví, zdravotnictví
se také sociální péče vzdávat
nechce. Proto jsem ve svém vystoupení řekl,
že bude třeba náplň dořešit
s novelizací modelu zdravotnictví a sociální
péče. Tím odpovídám paní
poslankyni Černé, rozhodně se počítá
podobně jako ve zdravotnictví s větší
autonomií a odloučením od řízení
národními výbory a počítá
se s tím i v sociální péči.
Dále si myslím, že v resortu zdravotnictví
by měla zůstat sociální diagnostika,
protože ta je u nás velice zanedbaná, mám
na mysli funkční diagnostiku, zhodnocení
- to nemůže dělat sociální pracovník
- způsobilosti, možnosti návrhu rehabilitace
pro postižené pracovníky. Vidíte, že
je tu skutečně sporné, co by mělo
při zdravotnictví zůstat. Určitá
část sociální péče by
asi v resortu zdravotnictví zůstat měla a
jinak ovšem ty ostatní činnosti, sociální
věci, práce, mzdy, rekvalifikace a spousta dalších
činností i jak tu zmiňoval pan poslanec Domas,
zařízení sociální péče
nemají vlastně se zdravotnictvím toho mnoho
společného. Proto je bude třeba potom konkrétní
náplň obou resortů ještě dopracovat.
Jistě že pan poslanec Adam má pravdu, že
v řadě zemí jsou tyto resorty spojené,
ale v řadě jiných zemí, jako je třeba
Rakousko, Belgie, jsou tyto resorty zase rozdělené,
čili záleží skutečně na
místních podmínkách a co resort sociálních
věcí potom všechno zahrnuje. U nás myslím
toho bude zahrnovat velmi mnoho. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
pane ministře, přeje si slovo společný
zpravodaj, poslanec Domas ?
Poslanec Josef Domas: Myslím si, že v diskusi zaznělo několik
námětů, které však jdou obsahově
nad rámec zákona. Doporučuji vedení
resortu zdravotnictví a sociálních věcí,
aby se ve své činnosti řídící
těmito náměty zabývali. Nemám
pocit, že bychom museli doplňovat společnou
zprávou o změnu některých citací.
Doporučuji, aby Česká národní
rada hlasovala o předloženém návrhu
podle tisku 227 a společné zprávy podle tisku
239. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci Domasovi. Protože nebyly pozměňovací
návrhy, budeme hlasovat o návrhu tak, jak byl předložen
vládou České republiky a doplněn společnou
zpravodajskou zprávou podle sněmovního tisku
239. Navrhuji, abychom hlasovali o celém zákonu
najednou. Jsou nějaké námitky proti tomuto
způsobu hlasování ? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním
návrhem zákona ČNR o změnách
v organizaci a působnosti ministerstev České
republiky podle sněmovního tisku 227, ve znění
společné zprávy výborů ČNR
tisk 239, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se). Děkuji
vám. Kdo je proti tomuto návrhu zákona ?
(3) Tři poslanci jsou proti. Kdo se zdržel hlasování
? (8). Osm poslanců se zdrželo hlasování.
Konstatuji, že jsme přijali
vládní návrh zákona o změnách
v organizaci a působnosti ministerstev české
vlády.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, teď již oficiálně
mezi námi vítám předsedu české
vlády pana dr. Pitharta, který sice už mezi
námi jednou byl, ale zase musel odejít a vrátíme
se tedy podle dohody, kterou jsme učinili na začátku,
k bodu 1 programu našeho dnešního jednání
27. schůze ČNR a tím je "Zpráva
o činnosti vlády ČR za období od 18.
prosince 1989 do 15. května 1990." Tato zpráva
byla všem poslancům rozdána písemnou
formou a obsahuje prakticky všechny důležité
kroky a rozhodnutí, případně řešení
problémů, se kterými se tato vláda
národního porozumění setkala. S ohledem
na tuto skutečnost vláda nepovažuje za nutné
mít nějaké zvlášť dlouhé
úvodní slovo k této zprávě,
protože sama o sobě je velice důkladně
zpracována. Pouze předseda vlády požádal
o faktickou poznámku k této zprávě.
Prosím, aby se ujal slova.
Zpráva o činnosti
vlády České republiky od 18. 12. 1989 do
15. 5. 1990
Předseda vlády České republiky Petr Pithart: Vážený
pane předsedo, vážená Česká
národní rado, přihlásil jsem se o
faktickou poznámku. Tedy mé slovo nejen nebude zvlášť
dlouhé, ale bude zvláště krátké.
Prosím o jednu opravu,
za kterou se velmi omlouvám ; je to jistá setrvačnost,
se kterou pracují naše aparáty, ale i my jsme
v zajetí této setrvačnosti. Já to
však pokládám za natolik závažné,
že bych prosil, abyste si na straně 9, pátý
řádek odspodu doplnili : "Zásadní
náprava podmínek v Severočeském a
v Severomoravském kraji". Poslancům
zvoleným v Severomoravském kraji se omlouvám
; jde skutečně o technickou chybu. My právě
souvislost starosti o oba tyto regióny, o obě tyto
pánevní oblasti pokládáme za prioritní.
Omlouvám se poslancům ze Slezska. Děkuji.
(Potlesk)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu ministerskému předsedovi dr. Pithartovi. Samozřejmě,
největší potlesk má zpráva, ze
severní Moravy, a je to v pořádku, protože
obě tyto oblasti jsou skutečně bědné
v naší České republice.
Přeje si ještě
někdo z členů vlády doplnit zprávu
? Prosím, místopředseda vlády a ministr
vnitra České republiky pan dr. Hrazdíra.
Místopředseda vlády a ministr vnitra České republiky Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo,
paní poslankyně, páni poslanci, dovolte,
abych zprávu doplnil o stručnou informaci z oblasti
bezpečnosti v České republice.
Od 1. ledna do 1. května
r.r. bylo na území České republiky
evidováno celkem 80 307 trestných činů
a přečinů, což je o 25 % více,
než za stejné období loňského
roku. Nositelem dynamiky trestné činnosti je obecná
kriminalita, která v tomto období vzrostla téměř
o 50 %. K největšímu nárůstu
došlo u trestných činů majetkového
charakteru, zejména krádeží vloupáním
do objektů, a to o více než 180 %. Celkově
mírnější je zvýšení
počtu násilných trestných činů,
ale loupeže se zvýšily téměř
o 200 % za současného zvýšení
intenzity násilného jednání pachatelů.
Jen na dokreslení : Současný počet
loupeží již dosáhl množství,
které bylo za celý rok 1989.
Oproti loňskému
roku sice poklesla celková objasněnost v procentech,
ale podařilo se v absolutních počtech objasnit
více závažných trestných činů,
např. o 1 611 krádeží vloupáním,
o 179 loupeží a 3 vraždy.
Celková bezpečnostní
situace byla od začátku měsíce dubna
navíc komplikována incidenty mezi občany
romského původu, vietnamské národnosti
a přívrženci hnutí PUNK a SKINHEAD,
zejména v Severočeském a Západočeském
kraji a v hlavním městě Praze. K prvnímu
drobnému konfliktu došlo 31. března t.r. v
Děčíně, kde před Hlavním
nádražím byl napaden občan romské
národnosti přívrženci hnutí PUNK
a SKINHEADS a několikrát udeřen do obličeje.
Tato událost vyvolala u občanů romské
národnosti vlnu emocí a dne 2. dubna jich asi 250
napadlo v Děčíně 20 přívrženců
hnutí PUNK a SKINHEADS. Při této potyčce
bylo použito holí, obušků z elektrických
kabelů a jiných úročných předmětů.
Došlo ke zranění 5 osob, přívrženců
PUNK a SKINHEADS, z toho 3 osoby byly s lehčím zraněním
pouze ošetřeny a 2 hospitalizovány v Děčíně.
V obou případech
bylo zahájeno trestní stíhání
ve věci pro trestný čin výtržnictví.
Vyšetřování dále pokračuje
vzhledem k tomu, že pachatelé nejsou známi.
21. dubna v Klubu mladých
v Novém Boru došlo ke střetnutí mezi
mladými občany romské národnosti a
přívrženci hnutí SKINHEADS. Postupně
se tato šarvátka rozrostla na střetnutí
zhruba 30 osob za použití řetězů,
tyčí, hadic a dalších předmětů.
Celkem 12 osob romské národnosti vyhledalo lékařské
ošetření, z toho ve 3 případech
byla nutná hospitalizace. Lehce zraněno bylo i několik
přívrženců hnutí SKINHEADS. Ještě
téhož dne bylo zahájeno trestní stihání
pro trestný čin výtržnictví a
ve dnech 23. a 24. dubna pak bylo postupně vzneseno obvinění
z tohoto trestného činu proti 8 osobám, ve
všech případech přívrženců
hnutí PUNK a SKINHEADS. Obvinění byli zadrženi
a na 4 z nich byla prokurátorem v České Lípě
uvalena vazba.
Tato střetnutí
vyvolala na různých místech Severočeského
kraje - Děčín, Ústí nad Labem,
Chomutov, Most apod. shromáždění občanů
romské národnosti, kteří se připravovali
na střetnutí s přívrženci hnutí
Punk a Skinheads a žádali od orgánů
Veřejné bezpečnosti a národních
výborů ochranu. Uvážlivým přístupem
národních výborů, představitelů
Občanských fór a Veřejné bezpečnosti
se podařilo situaci zklidnit. Ve většině
případů se ukázalo, že šlo
o zprávy a signály bez reálného podkladu,
počet konfliktů a napadení byl ze strany
občanů romské národnosti zveličován
a reakce byly často nepřiměřené
- odmítání nastoupit do zaměstnání,
posílat děti do škol apod. Od 21. dubna ke
střetům a vážným kolizním
situacím v Severočeském kraji nedošlo.
Podobné nepokoje se rozšířily
i mimo Severočeský kraj, zejména na území
hl. m. Prahy. 11. dubna ve večerních hodinách
došlo v Praze 7 ke vzájemnému napadení
asi 70 osob, přívrženců hnutí
Punk a občanů Vietnamské socialistické
republiky. Obdobná šarvátka pokračovala
následující den po rockovém koncertu
v kulturním domě GONG v Praze 9, jehož účastníci
se přesunuli na Prahu 5 a ve stanici metra Moskevská
ztropili výtržnost. 14. dubna v podvečerních
hodinách u stanice metra Fučíkova se aktivizovala
skupina asi 40 občanů Vietnamské republiky,
vyzbrojená mačetami, železnými tyčemi
a dalšími podomácku zhotovenými zbraněmi.
Rychlým a rozhodným zákrokem přivolaných
hlídek Veřejné bezpečnosti bylo zabráněno
další výtržnosti. Dne 1. května
se skupina 100 až 150 osob, přívrženců
hnutí PUNK a SKINHEADS soustředila po 22 hodině
v horní části Václavského náměstí,
odkud podnikla trestnou výpravu na občany romské
národnosti. Přitom došlo k napadení
dvou kanadských státních příslušníků,
kteří byli zraněni a musela jim být
poskytnuta zdravotnická pomoc Dne 3. května skupina
přívrženců PUNK a SKINHEADS způsobila
pod vlivem alkoholu výtržnost před sochou sv.
Václava a v podchodu metra. Na podstavci sochy sv. Václava
byly nastříkány barvou hákové
kříže. Po provedeném zákroku
příslušníky VB bylo 15 nejagresivnějších
osob předvedeno na místní oddělení
Veřejné bezpečnosti, z tohoto počtu
je jedna osoba stíhána pro trestný čin
výtržnictví a 14 osob oznámeno ONV Praha
1 pro přestupek proti veřejnému pořádku.
Tyto incidenty byly bezpečnostními
orgány hodnoceny tak, že je není možno
podcenit a především s ohledem na jejich nebezpečný
rasový aspekt byla průběžně přijímána
opatření jak v rámci samotných krajů,
tak i za součinnosti ministerstva vnitra České
republiky i federálního ministerstva vnitra. 29.
března jsem požádal ministra vnitra ČSFR
o posílení pořádkové služby
700 vojáky ministerstva vnitra. K zabezpečení
klidu a veřejného pořádku v Severočeském
kraji vyhlásil 23. 4. ministr vnitra ČSFR po dohodě
se mnou mimořádnou bezpečností akci
a vyčlenil 150 vojáků základní
služby z útvarů Správy vojsk ministerstva
vnitra k posílení výkonu pořádkové
služby a 150 příslušníků
Pohraniční stráže do zálohy ředitele
KS SNB. Dalšími 85 vojáky základní
služby byla posílena noční hlídková
služba na území hl. m. Prahy. Dne 11. května
byly tyto posily staženy s tím, že federální
ministerstvo vnitra bylo upozorněno federální
generální prokuraturou na některé
právní nejasnosti při aplikaci branného
zákona na tuto činnost. Přitom je nutno podotknout,
že takovýto způsob posilování
je pouze jednorázový, ale celkové problémy
pořádkové služby neřeší.
Se souhlasem předsedy vlády České
republiky bylo dále rozhodnuto posílit městskou
správu VB Praha o 100 příslušníků
odborné nástupní školy a vytvořit
zálohu dalších 200 těchto příslušníků.
Pro rázná a rychlá opatření
proti těm, kdo narušují klid a pořádek
v hl. m. Praze byl vytvořen základ speciální
jednotky v počtu 30 příslušníků
VB z vlastního stavu městské správy
Praha. Je navrhováno rozšířit tuto jednotku
na počet sto příslušníků.
Posílení tabulkových míst k řešení
této jednotky jsem včera projednal osobně
s ministrem vnitra panem Sachrem, který její opodstatněnost
uznal. Vedení ministerstva vnitra České republiky
jednalo o problematice romského obyvatelstva s představiteli
romské iniciativy několikrát, konkrétně
s dr. Samkovou, panem Ščukou, dr. Tatárem i
s koordinačním centrem Občanského
fóra. Byly dohodnuty zásady vzájemné
spolupráce a informovanosti nejen na centrálním
stupni, ale i na stupni kraj a okres. Lze konstatovat, že
i v Praze v posledních 14 dnech se celková situace
zklidnila. Současně s těmito opatřeními
bylo jak na úrovni republikového ministerstva, tak
krajských a okresních správ SNB průběžně
reagováno na nepříznivý vývoj
kriminality. Ve dnech 27. března - 13. dubna 1990 byla
na území České republiky vyhlášena
bezpečnostní akce Razie. Její výsledky
se pozitivně projevily ve zvýšené objasněnosti
trestné činnosti, protože bylo odhaleno téměř
3500 trestných činů a přečinů
a zadrženo 441 hledaných osob. Na základě
vyhodnocení této akce bylo uloženo náčelníkům
správ VB České republiky a městské
správy Praha operativní vyhlašování
bezpečnostních akcí jak charakteru Razie,
tak i s dalšími specifickými zaměřeními.
V centru hl. m. Prahy jsou připraveny bezpečností
akce ve stanovených dnech měsíce května
v době od 22 do 5 hodiny ranní v prostoru ulic ve
středu Prahy. V oblasti výkonu kriminální
služby byla přijata opatření ke včasnému
zjišťování a vyhodnocování
závažné a organizované trestné
činnosti. Tato opatření jsou koordinována
hlavní správou Veřejné bezpečnosti
ministerstva vnitra a její specialisté jsou přímo
zařazováni do pracovních týmů
u zvlášť závažných případů
na jednotlivých správách VB v České
republiky, takže tím pracují přímo
v terénu u základních útvarů.
Na základě rozhodnutí
prvního náměstka ministra vnitra České
republiky byly zřízeny na všech správách
VB stálé operativní štáby k bezprostřednímu
řešení situace v místech. Byla stanovena
služební dosažitelnost funkcionářů
správ VB a okresních správ SNB a přijata
opatření k posílení výkonu
hlídkové a obchůzkové služby
z vlastního stavu nad zákonnou pracovní dobu
a k vysílání operativních hlídek
kriminální služby. U dopravní služby
mimo jejich základní povinnosti bylo zdůrazněno
zaměření a vydán pokyn k intenzivnímu
pátrání po odcizených věcech,
vozidlech a po pachatelích trestné činnosti.
V rámci postupného odbourávání
nepříslušných činností,
které byly různým způsobem v uplynulých
letech přejímány, jsou přezkoumávány
uzavřené dohody mezi ministerstvem vnitra, státními
orgány a společenskými organizacemi. Pro
neúčelnost nebo malou účinnost bylo
již devět dohod zrušeno a dalších
pět se s partnery posuzuje. Postupné odbourávání
nadbytečných administrativních činností
musí být také jednou z cest, jak uvolnit
příslušníkům ruce a dostat je
na ulici mezi lidi.
Ke zvýšení
preventivní činnosti Veřejné bezpečnosti
a ovlivňování právního vědomí
občanů musíme zlepšit spolupráci
se všemi hromadnými sdělovacími prostředky.
Tato spolupráce byla snížena po 17. listopadu,
a proto se postupně a dá se říci že
ne všude bezbolestně, obnovuje na nových základech
otevřenosti a naprosté důvěry. Plně
si uvědomujeme sílu slova ve sdělovacích
prostředcích a možnosti formování
veřejného mínění, a proto se
musíme maximálně snažit na všech
úrovních zvýšit zájem veřejnosti
a zainteresovat ji v boji proti kriminalitě a podpoře
poctivé práce příslušníků
Veřejné bezpečnosti. Přijímaná
opatření zásadního charakteru jsou
na základě mého rozkazu projednávána
v iniciativním poradním sboru, který jsem
zřídil jako svůj širší poradní
orgán. Je složen z řadových příslušníků
Veřejné bezpečnosti ze všech okresních
správ v České republice. Tím do těchto
opatření dostáváme kolektivní
rozum a konkrétní náhled těch pracovníků,
kteří tato rozhodnutí následně
pak realizují.
O otevřenosti a kritičnosti
jednání tohoto orgánu se přesvědčil
v úterý i předseda české vlády
Petr Pithart.
Dalšími formami kolektivního
posuzování a řešení otázek
policie je spolupráce s koordinačním výborem
bývalých příslušníků
Veřejné bezpečnosti a s občanskými
komisemi na úrovni centrály, krajů a okresů.
Tato průběžná
opatření v ovlivňování výkonu
služby samozřejmě nepovažujeme za konečná,
spíše za běžnou povinnost resortu, kterému
je boj s kriminalitou a zajišťování klidu
a veřejného pořádku svěřen.
Plně si také uvědomujeme,
že prosazování jakýchkoliv sebelepších
opatření je plně odvislé od profesionální,
ale i morální vyspělosti řídícího
aparátu. Proto již v průběhu měsíce
prosince a ledna jsme projednali s občanskými iniciativami
a zákonodárnými sbory provedení pohovorů
s vybraným okruhem funkcionářů v působnosti
ministerstva vnitra České republiky. Již před
vlastním zahájením prověrek i v jejich
průběhu až do současné doby došlo
ke změně ve funkci prvního náměstka
a 10 náčelníků, včetně
4 jejich zástupců, útvarů centrály
z celkového počtu 13 útvarů. Na všech
krajích kromě Jihočeského byli vyměněni
náčelníci správ Veřejné
bezpečnosti a na okresním stupni bylo do současné
doby obměněno 60 náčelníků
z 85. S dalšími změnami se ještě
počítá, včetně změn
na ministerstvu vnitra.
Na včerejším
zasedání komise předsednictva ČNR
pro bezpečnostní politiku jsem předložil
návrh na přijetí dalších opatření
ke zvýšení akceschopnosti a ofenzivnosti práce
celého policejního aparátu v České
republice. Pro vaši informaci - jde především
o tato opatření :
- Po projednání
ve vládě České republiky ustavit výbor
pro zajištění bezpečnosti občanů
v období přípravy a průběhu
voleb;
- do konce května tohoto
roku provést rekonstrukci bezpečnostního
úseku, při které bude odděleno řízení
vyšetřovacích součástí
od další činnosti Veřejné bezpečnosti;
současně s tím budou provedeny další
personální změny na funkcích náčelníků
útvarů ministerstva;
- do konce měsíce
června předložit vládě České
republiky návrh na novou strukturu policejního aparátu,
včetně návrhu na zvýšení
početních stavů a zlepšení technické
vybavenosti;
- zvýšit denní
kontrolní činnosti výkonu služby pracovníky
ministerstva vnitra České republiky a specializovaných
namátkových kontrol inspekcí ministerstva
vnitra;
- prosadit nejpozději k
1. lednu 1991 zrušení okresních a krajských
správ SNB a zřízení nových
policejních útvarů;
- připravit v součinnosti
s ministerstvem vnitra Slovenské republiky k projednání
návrh zákona o policejním sboru a zákona
o služebním poměru; termín : do září
1990;
- v průběhu měsíce
května a června provést v mezinárodních
rychlících bezpečnostní akce se zaměřením
na ochranu cestujících a pátrání
po hledaných osobách;
- pokračovat v bezpečnostních
akcích RAZIE na úrovni krajů a okresů
k pozitivnímu ovlivnění stavu a vývoje
kriminality;
- od 1. června t.r. zavést
pro příslušníky pořádkové
a dopravní služby identifikační čísla
s cílem prohloubení veřejné kontroly
nad jejich činností.
Těmito opatřeními
sledujeme postupnou, ale cílevědomou cestu ke zvládnutí
a potlačení nápadu kriminality a některých
nových negativních jevů ve veřejném
pořádku.
Rychlejší postup při řešení zejména organizačních otázek komplikují však dosud nevyjasněné kompetenční snahy mezi republikou a federací ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, pravené zákonem č. 128/1970 Sb. Dlouhodobá zkušenost s aplikací tohoto zákona ukazuje, že se v praxi neosvědčil. Umožňuje totiž účelovou interpretaci, na jejímž podkladě je možno zasahovat i do výlučné působnosti republik při řízení útvarů Veřejné bezpečnosti. Postupně se tak vyvinul nežádoucí stav, kdy Veřejná bezpečnost je řízena ze dvou center, a to jak z federálního ministerstva vnitra, tak z ministerstva vnitra republiky. Ještě v současné době je totiž ministerstvo vnitra České republiky vázáno a závislé na federálním ministerstvu vnitra jak v otázkách společného týlového zabezpečení, tak zejména v určování a směrování tzv. jednotného výkonu služby. Závažná je také otázka pracovních sil - příslušníků SNB, o kterých do současné doby může rozhodovat pouze federální vláda na návrh federálního ministerstva vnitra.
Proto bych vás chtěl
v závěru svého vystoupení požádat
o podporu v otázkách působnosti, kompetence
a dělby pravomocí tak, aby republikové ministerstvo
bylo plně akceschopné a mohlo tak všestranně
a zejména rychle a operativně reagovat na všechny
mnohočetné problémy, které současná
veřejnobezpečnostní praxe přináší.
Děkuji vám.(Potlesk).
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu místopředsedovi Hrazdírovi. Hlásí
se první místopředseda vlády pan Vlasák.
První místopředseda vlády ČR František Vlasák:
Pane předsedo, dámy a pánové, vzhledem
k tomu, že před několika dny federální
vláda schválila velmi důležitý
a významný dokument - strategii ekonomické
reformy, pokládám za nutné doplnit naši
zprávu o výsledky tohoto složitého jednání,
na kterém česká vláda měla
významnou účast.
Jak je všeobecně
známo, základem ekonomické reformy je přechod
k plné tržní ekonomice ve všech jejich
oblastech. Podle schváleného návrhu federální
vlády se má tento přechod uskutečnit
poměrně ve velmi krátkém čase
tak, aby tržní mechanismy začaly ovlivňovat
způsob chování všech podniků
a vůbec všech subjektů v ekonomice už
v příštím roce. Cílem přechodu
k tržní ekonomice je zvýšení prosperity
naší ekonomiky a jedině tím vytvoření
také předpokladů pro zvýšení
životní úrovně.
V rámci schváleného
návrhu ekonomické reformy bylo vymezeno nejen tempo
a posloupnost změn, ale i tzv. minimum reformních
kroků, které je nezbytné realizovat v jediném
uceleném balíku těchto rozhodujících
změn. Jedná se především o tyto
základní kroky.
Za prvé je to zajištění
neinflačního prostředí restriktivní
měnovou a finanční politikou, která
bude po celé přechodné období preferovat
docilování ekonomické rovnováhy při
současném posilování nabídkové
strany cestou rozvoje všestranné podnikové
iniciativy a zvyšování konkurenceschopnosti.
Za druhé je to nové
vymezení vlastnických vztahů v naší
ekonomice a tím i nové konstituování
ekonomických subjektů, které umožní
vznik nových soukromých podniků, ale současně
zabezpečí transformaci existujících
státních podniků především
na akciové společnosti.
Tento proces bude zahájen
rozsáhlým odstátněním ještě
v letošním roce a na něj navazující
postupnou privatizací národního jmění
za účasti především domácího
kapitálu, z části později zahraničního
kapitálu. Tento proces bude řízen orgánem
podřízeným vládám a bude se
plně odpovídat za svoji činnost zastupitelským
sborům.
Za třetí je to
radikální řešení cenového
problému, které odstraní současnou
deformovanou cenovou strukturu, zabezpečí propojenost
všech cenových okruhů a uvede do souladu všechny
cenové veličiny.
Vychází se přitom
z přesvědčení, že odstranění
všech deformací cenových je možné
jedině v podmínkách plné cenové
liberalizace. A že přechod k této liberalizaci
musíme urychlit zejména provedením centrální
cenové nápravy, kterou musíme provést
ještě v druhé polovině letošního
roku. Centrální cenová náprava bude
zahrnovat především změnu cen všech
hlavních surovinových a palivo energetických
zdrojů na úrovni světových cen a současně
odstranění dotací k maloobchodním
cenám zboží a služeb.
Za čtvrté je to
urychlené zavedení vnitřní směnitelnosti
naší měny při použití některých
tržních forem regulace devizového trhu, zejména
v prvním období. Jde o vytvoření úplného
tržního prostředí, které umožní
plný a rovný přístup všech ekonomických
subjektů k devizám, umožní liberalizovat
dovozy a dosáhnout tak racionální alokace
devizových prostředků. Za páté
jde o novou koncepci zaměstnanosti a sociální
politiky, jejíž nedílnou součástí
bude přijatelným způsobem řešit
všechny průvodní jevy ekonomické reformy,
zejména vývoj mezd, všech sociálních
dávek, provádět účelnou rekvalifikaci
pracovníků a vypracovat návrh celkové
koncepce zaměstnanosti. Za šesté to bude formulování
státní strukturální průmyslové,
zemědělské, energetické a ekologické
politiky. Tato politika bude tržně orientovaným
subjektům pomáhat předvídat budoucí
technicko-ekonomické procesy, bude zabezpečovat
adaptaci našich podniků na nové ekonomické
podmínky a bude formulovat a prosazovat některé
základní státní priority. Za sedmé
využití zahraničně-ekonomických
vztahů k urychlenému otevření ekonomicky
a jejímu rychlému vstupu do ekonomiky světové,
a to zejména využitím co nejefektivnějšího
přínosu zahraničního kapitálu
pro urychlení reformního procesu a adaptace našich
podniků na tvrdé podmínky světového
trhu.
Nepůjde tedy v žádném
případě o rozprodej státního
majetku, nýbrž o přísun dalšího
nového kapitálu k tomuto majetku. Klíčovým
termínem z hlediska přípravy by se měl
stát 1. leden 1991. K tomuto datu je nejen nutné
připravit řadu koncepčních materiálů
a postupů, ale také je z velké části
už realizovat.
Přechod k tržní
ekonomice bude vyžadovat, aby ještě v letošním
roce byly ustaveny a začaly fungovat úplně
nové instituce, jako např. živnostenské
úřady, úřady práce, berní
úřady, finanční burza, obchodní
soudy, orgány pro řízení procesu odstátnění
a privatizaci atd. Zajištění realizace ekonomické
reformy si dále vyžádá urychlené
zpracování a projednání několika
desítek koncepčních materiálů.
Za nejdůležitější mohu označit
koncepci účasti zahraničních investorů
na rozvoji naší ekonomiky, koncepci strukturálních
změn, stabilizační programy na rok 1990-92,
koncepci odstátnění a postupné privatizace
podniků, koncepci nové struktury státní
správy a jejích orgánů, včetně
řešení vztahů mezi federací a
republikami a vztahů mezi republikami a místními
samosprávami obcí apod. Dále musíme
zpracovat v nejkratší době novou koncepci daňové
reformy. Zajištění bankovní a finanční
infrastruktury, protimonopolní politiky a základy
spolupráce odborů, vlády i koncipování
a provádění reformy.
Legislativní část
tohoto rozsáhlého programu, která se bude
významnou částí týkat i činnosti
České národní rady, bude obsahovat
přípravu a schválení řady nových
legislativních norem.
Bude se jednat o obchodní zákon, zákon o podmínkách změny vlastnických forem při privatizaci, změnu ústavního zákona o čs. Federaci, nový zákon o obci a místní samosprávě obcí, ústavní zákon o změně soustavy ústředních orgánů, zákon o bankách, o spořitelnách, zákon o zaměstnanosti, zákon o stávce, o ochraně zemědělského půdního fondu, o hospodářské soutěži a zákon o cenovém dohledu. To všechno musíme vykonat prakticky do konce letošního roku. Realizace reformy si rovněž vyžádá volbu promyšleného postupu v rozhodujících oblastech, mezi které především patř celá oblast cen, dále oblast práce a mezd a sociálního zabezpečení, oblast úrokových sazeb a oblast vnějších ekonomických vztahů. Navržený postup v oblasti cen vychází t toho, že k 1. 1. 1991 budou připraveny všestranné podmínky pro vyhlášení plné liberalizace cen. Z toho vyplývá, že v průběhu roku 1990 bude nutné zpracovat a realizovat centrální nápravu velkoobchodních cen, zejména surovinových a energetických vstupů. Obdobně bude nezbytné realizovat rozhodnutí o změnách nákupních cen a provést centrální nápravu v oblasti maloobchodních cen. Cenová reforma si pochopitelně vyžádá stanovení ceny půdy, což bude složitý problém, resp. Ceny jejího užívání. Ve vazbě na centrální nápravu maloobchodních cen potravin bude nutné provést kompenzační opatření pro obyvatelstvo. V případě potravin, zdůrazňuji, se předpokládá plná kompenzace zvýšení cen všem našim občanům. Státní rozpočet z této operace nebude mít žádný profit. Postup v oblasti práce, mezd a sociálního zabezpečení vychází z nezbytnosti zavedení nového systému rekvalifikace pracujících, vytváření společensky užitečných nových pracovních míst. Tato opatření nám musí pomoci při řešení problému nezaměstnanosti, protože při realizaci reformy bezesporu dojde k určité ztrátě pracovních míst.
Dále budou zpracovány
nové zásady mzdového systému, ekonomické
regulace mezd. Počítá se s předložením
zákona o mateřském příspěvku,
s přijetím zásad valorizace všech důchodů
a s úpravou obecného prodloužení dovolené
na zotavenou o jeden týden, pravděpodobně
už v příštím roce. Základní
koncepce celého reformního postupu vychází
z toho, že k 1. 1. 1991 by souběžně s
liberalizací cen mělo dojít k dosažení
vnitřní směnitelnosti naší koruny
při minimalizaci nezbytné výše její
devalvace.
Zavedení vnější
směnitelnosti koruny a liberalizace dovozu si vyžádá
připravit také nový systém nástrojů
regulace vývoje obchodní a platební bilance.
Výnosy celní politiky budou současně
sloužit jako zdroj dotací pro nezbytnou adaptaci některých
podniků na nové podmínky.
To jsou, vážení
přátelé, ve stručnosti základní
směry přijatého postupu při realizaci
ekonomické reformy. Pracovníci české
vlády aktivně přispěli na formulování
této koncepce, která bude vyžadovat nezměrné
úsilí nás všech k její realizaci.
Doufám, že za vaší aktivní pomoci,
za pomoci České národní rady tento
nebývalý úkol, který řešíme
po prvé v naší historii, splníme tak,
abychom se vrátili mezi hospodářsky vyspělé
státy Evropy, kam podle mého názoru beze
sporu patříme. Děkuji vám. (Potlesk)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu místopředsedovi vlády panu Vlasákovi
a vyhlašuji přestávku.
Ústavně právní
výbor prosím, aby se sešel v místnosti
č. 56.