Vládní návrh
zákona ČNR o loteriích a jiných podobných
hrách podle sněmovního tisku 224 a 237
Odůvodněním
tohoto zákona pověřila vláda ČR
ministra financí, cen a mezd pana Jiřího
Nikodýma. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí, cen a mezd ČR Jiří Nikodým:
Vážený pane předsedo, vážená
ČNR, vážení hosté, vláda
ČR na své schůzi 24. dubna t. r. projednala
a schválila návrh zákona o loteriích
a jiných podobných hrách. Poté v návaznosti
byl vládní návrh zákona projednán
v jednotlivých výborech ČNR a nyní
se předkládá plénu ČNR ke schválení.
Dosavadní zákon
č. 37/73 Sb., kterým je upraveno provozování
loterií a jiných podobných her, již
nevyhovuje současným podmínkám a zájmu
o rozšíření různých druhů
a forem sázkových her. V zájmu podpory právní
jistoty v této oblasti se přikročilo k vypracování
návrhu nového zákona o loteriích a
jiných podobných hrách. Ten si klade za cíl
především upravení nových forem
provozování her, např. kasin, kursových
sázek v sázkových kancelářích
a jejich komerční využití, posílení
pravomocí národních výborů
při povolování loterií a hracích
přístrojů, zpřesnění
a zpřísnění postihu za provozování
loterií a jiných podobných her v rozporu
s tímto zákonem, vyloučení fyzické
a zahraniční právnické osoby jako
provozovatele. Je třeba zdůraznit, že se nejedná
o běžné hospodářské podnikání,
ale o speciální druh činnosti, sloužící
jak k zábavě občanů, tak i k získání
prostředků na veřejně prospěšné
účely.
Loterie a jiné podobné
hry lze z pohledu nově navrhované právní
úpravy rozdělit na tři oblasti. Jednak se
jedná o loterie a tomboly, které se provozují
zejména za účelem získání
prostředků na veřejně prospěšné
účely, na něž musí být
odevzdáno nejméně 90 % výtěžku
a pořadateli může zůstat k vlastnímu
použití maximálně 10 % tohoto výtěžku.
Další oblastí
jsou sázkové hry, jako je např. Sazka, Sportka,
Mates, dostihové sázky, kde výše výhry
je závislá na počtu výherců
a celkové výši vsazených částek.
V těchto případech se navrhuje, aby tyto
hry, při kterých je největší
nebezpečí jejich případného
zneužití, provozovaly jen organizace zvláště
k tomu účelu zřízené, pokud
není provozovatelem přímo stát nebo
jím pověřená organizace. Vytvářejí
se tak současně i podmínky pro odborné
a profesionální provozování těchto
her a pro řádný výkon státního
dozoru.
Ve třetí oblasti
jsou sázkové hry, které jsou v určité
míře uvolněny do komerčního
využívání. Jde např. o kasina,
sázkové kanceláře a provozování
hracích přístrojů. Provozovatel i
v těchto případech je povinen odvést
určitou částku na veřejně prospěšné
účely, a to nejméně 10 % výtěžku,
s výjimkou hracích přístrojů,
kde je tento podíl už zahrnut v konkrétně
stanoveném správním poplatku, který
bude příjmem obcí a měst. Předpokládáme,
že rozšíření tohoto druhu činnosti
bude vyžadovat nároky na státní dozor,
zejména v hernách a sázkových kancelářích.
Z těchto důvodů bylo do návrhu zákona
zapracováno, že tito provozovatelé hradí
na výkon státního dozoru určitou částku,
maximálně 1 % z příjmu ze sázkových
her sníženého o výhry.
Pokud jde o hrací přístroje,
doporučuji připustit jejich provozování
i těmi československými právnickými
osobami, které hrací přístroje získají
formou pronájmu. Přijetím by byla řešena
současná situace v oblasti hracích přístrojů,
kdy bylo dovezeno cca 5000 kusů. Dosud všechny nejsou
uvedeny do provozu.
Při tomto posuzování
je třeba vzít v úvahu, že zákon
stanoví současně podmínky provozování
hracích přístrojů, které jednak
omezují výši výplat do zahraničí
a dále stanoví technické požadavky na
tyto přístroje. Např. nesmí být
starší 5 let od výroby, musí mít
osvědčení státní zkušebny,
že je provozuschopný. Současně návrh
zákona počítá s tím, aby v
co možná největší míře
omezil případné negativní sociální
důsledky provozování těchto přístrojů.
Je stanoveno, že nejvyšší sázka na
1 hru je 2 koruny. Nejvyšší výhra z jedné
hry může být nejvýše 300 Kč.
Tím se omezuje možnost rizik vysokých proher
a enormní zájem s ohledem na výši výher.
Současně se připravuje novelizace sazebníku
správních poplatků, kde bude správní
poplatek za povolování hracích přístrojů
podstatně zvýšen z dnešních 2000
Kč nejméně na 10násobek za každý
rok provozování hracího přístroje.
Vážení poslanci,
vážené poslankyně, souhlasím
se všemi úpravami, které jsou uvedeny ve vaší
společné zprávě výborů
ČNR (tisk 237). Dovoluji si vás jménem vlády
požádat, abyste předložený návrh
zákona o loteriích a jiných podobných
hrách na dnešním jednání schválili.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
ministru Nikodýmovi a prosím společného
zpravodaje poslance Jiřího Němce, aby přednesl
zpravodajskou zprávu.
Poslanec Jiří Němec: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté, předložený
vládní návrh zákona o loteriiích
a jiných podobných hrách jistě nepatří
mezi ty zákony, na kterých budeme stavět
koncepci dalšího řízení ekonomiky.
Domnívám se však, že současný
systém řízení společnosti vyžaduje
přijímat a provádět postupně
legislativní úpravy všech oblastí našeho
života, tedy i takových, které se zdají
být málo důležité nebo okrajové.
Právě pro oblast, kterou upravuje předložený
vládní návrh podle tisku 224 a které
je středem intenzívního zájmu určitých
kruhů, je velice potřebné mít odpovídající
právní úpravu, např. proto, aby byly
hájeny zájmy společnosti. K tomu ovšem
nestačí pouhé přijetí zákona.
Je třeba zajistit jeho uplatňování
a profesionální kontrolu přijatých
pravidel. Zatím příslušné orgány
maj velice málo zkušeností, a proto také
v několika výborech tento požadavek odezněl.
Předložený
vládní návrh zákona podle tisku 224
projednaly všechny výbory s výjimkou mandátového
a imunitního a všechny jej také doporučily
ke schválení. Připomínky, které
výbory přednesly a které byly zakotveny do
usnesení výborů, jsou obsahem společné
zprávy výborů podle tisku 237, který
máte k dispozici. Proto o nich nebudu dále hovořit.
Chtěl bych upozornit jen
na ty připomínky, které se ve společné
zprávě neobjevují. Nebyla akceptována
dvě doporučení obsažená v usnesení
zdravotního a sociálního výboru. Tento
výbor doporučil v § 17 odst. 2 snížit
hranici podílu zahraničního subjektu na příjmech
z navržených 50 na 30 %. Doporučuje se stanovit
podíl na 48 %, jak to zakotvil ve svém usnesení
ústavně právní výbor a jak
je to také uvedeno ve společné zprávě.
Stanovení nižší hranice by s ohledem na
pořizovací náklady nenarušovalo, pokud
bychom nepředpokládali enormní příjem,
ani úhradu ročních odpisů, které
potřebuje zahraniční investor.
Zdravotní a sociální
výbor rovněž doporučil v § 4 odst.
4 a v § 28 odst. 2 vždy za slovo sociální
doplnit slovo zdravotní. Toto doplnění nedoporučil
ústavně právní výbor akceptovat
se zdůvodněním, že ve vládním
návrhu obsažená dikce "jinak veřejně
prospěšný" pokrývá připomínku
vznesenou poslanci zdravotního a sociálního
výboru.
Jako společný zpravodaj
se domnívám, že bylo vyhověno všem
opodstatněným doporučením výborů
a akceptovány připomínky, že byly dostatečně
vysvětleny, resp. Jejich odmítnutí zdůvodněno.
Doporučuji proto, aby ČNR schválila vládní
návrh zákona o loteriích a jiných
podobných hrách podle tisku 224 ve znění
společné zprávy výborů podle
tisku 237.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Němcovi, společnému zpravodaji,
a zahajuji rozpravu k tomuto vládnímu návrhu
zákona. Do rozpravy se přihlásil poslanec
pan Petr Lom. Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Petr Lom:
Pane předsedo, dámy a pánové, chci
se vyslovit k návrhu zákona o hazardních
hrách, který je z nepochopitelných důvodů,
snad cudnosti, nazván "o loteriích a jiných
podobných hrách". Nedomnívám
se, že by to byl prioritní zákon, který
bychom v podmínkách naší rodící
se demokracie měli schvalovat a přidělit
mu prioritu před jinými, potřebnějšími
zákony, např. zdravotnickými, které
musí čekat. Ale bylo nám to přikázáno
k projednání, a proto jsme to v našem sociálním
a zdravotním výboru projednali.
Omezím se na konkrétní
připomínky, jak zazněly v předchozí
zprávě, k § 17 odst. 2. Jedná se o odvod
z čistého zisku, tedy z příjmu zmenšeného
o vyplacené sázky, který má plynout
zahraničními pronajímateli po dobu 5 let,
co tento přístroj může být v
provozu, ve výši 50 %. Navrhovali jsme snížení
této částky na 30 %.
Přítomný
zástupce navrhovatele nám odůvodnil, že
je to zisk příliš malý a že riskujeme,
že by nám snad mohl pronajímatel odmítnout
pronájem přístrojů za takto nízký
zisk. Domnívám se, že Československo,
které je panenským trhem pro tento druh přístrojů,
kterým se přezdívá jednorucí
banditi, je tak lákavé, že každý
pronajímatel se jistě rád spokojí
se zdánlivě nízkým ziskem 30 %. Navíc
tato námitka neobstojí, protože jsme nedostali
přesnou kalkulaci o tom, jaké jsou odpisy a jaká
je cena těchto přístrojů. Víme,
že cena těchto přístrojů může
dosáhnout 10 - 12 tis. Marek. To je vše, A tento přístroj
5 let získává statisícové příjmy.
Čili je to příliš vysoký odvod
50 % zahraničnímu pronajímateli. Pokud nám
to nebude chtít pronajmout, nic nám nebrání
v tom, abychom tyto přístroje postupně zakupovali.
Ale nesouhlasíme a v našem
zdravotním a sociálním výboru jsme
navrhli výši odvodu čistého zisku pronajímateli
30 % a trváme na ní. Pane předsedo, žádám
vás, abyste dal hlasovat o pozměňovacím
návrhu zákona na 30 %.
Další námitka,
kterou vznášíme, je k § 4 odst. 4 a k
§ 28 odst. 2. To je již zmíněný
účel provozování her nebo část
výtěžku, že je určena na sociální,
osvětový nebo jinak veřejně prospěšný
účel. Navrhovali jsme zařadit slovo zdravotní,
aby byl odůvodněn tento odvod ze zákona.
Dověděli jsme se, že slovo zdravotní
je dostatečně charakterizováno výrazem
"jinak veřejně prospěšný".
Ptám se, proč je tam zařazeno slovo "osvětový"
nebo "sociální" ? To je také veřejně
prospěšný účel. Pane předsedo,
žádám vás, abyste dal hlasovat o pozměňovacím
návrhu, že v účelu § 4 odst. 4
a § 28 odst. 2) má být zařazeno "na
sociální, zdravotní, osvětový
ebo jinak veřejně prospěšný účel".
Děkuji vám.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci Lomovi. Hlásí se poslanec Pavel Krubl.
Poslanec Pavel Krubl: Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, v souvislosti s projednáváním
návrhu zákona ČNR o loteriích a jiných
podobných hrách byl vznesen ve výboru pro
životní prostředí návrh o prověření
možnosti založení a provozování
ekologické loterie, jejíž výtěžek
by byl účelově směřován
na ekologický fond a z něho pak hrazeny akce zlepšující
životní prostředí. Jednalo by se ovšem
o doplňkový zdroj pro ekologii vedle hlavního
zdroje, který zatím tvoří dotace státního
rozpočtu a podnikové zdroje.
Provozovatelem této loterie
by mohlo být ministerstvo životního prostředí
nebo jím pověřená organizace či
hnutí. Využívání tohoto fondu
by bylo pod kontrolou celé veřejnosti, výsledky
čerpání by byly uveřejňovány
ve sdělovacích prostředcích. Tím
by podle názoru výboru byly jednak uspokojeny potřeby
části občanů hrát a těšit
se na výhru a při rozsáhlé propagaci
by každý svým dílem, tak jak mnoho občanů
slibuje, dobrovolně přispěl k řešení
vážných ekologických problémů
některých částí ČR.
Proto jsem byl pověřen
výborem pro životní prostředí,
abych tento podnět přednesl na ministra životního
prostředí při dnešním jednání
pléna.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Krublovi. Hlásí se poslanec Benda. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Marek Benda:
Vážený pane předsedo, vážená
ČNR, v § 41 (my už jsme o tom ve výboru
mluvili, ale neprošlo to) je řečeno: "V
den tahu státní loterie nemůže být
uskutečněn tah jiné loterie ani nemohou být
prodávány losy jiných loterií".
Já myslím, že je to naprosto zbytečné
zvýhodňování státní
loterie. Stejně výtěžky z loterie jdou
na veřejně prospěšnou činnost.
Tímto se předurčuje, že veřejně
prospěšná činnost státu je lepší
než veřejně prospěšná činnost
jiných právnických osob. Domnívám
se, že by to mělo být vyškrtnuto, protože
veřejně prospěšná činnost
právnických osob jako takových, které
to dají na konkrétní účel,
je podle méo názoru důležitější,
než veřejně prospěšná činnost
státu, kde to přejde do státního rozpočtu
a je otázka, jakým způsobem, se to využívá.
Doporučuji, aby se to zrušilo a aby všechny loterie
byly na stejné úrovni a státní loterie
nebyla zvýhodňována.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ještě
okamžik , pane poslanče. Doporučujete vyškrtnout
celý odstavec 1 ? (poslanec souhlasí) Děkuji.
Ještě někdo se hlásí do rozpravy
? Nikdo. Uzavírám rozpravu a prosím ministra
Nikodýma, aby se pokusil odpovědět na připomínky
poslanců, pokud jde o §§ 4, 17 a 45.
Ministr financí, cen a mezd ČR Jiří Nikodým:
Pane předsedo, ČNR, pokud se týká
§§ 4 a 17, už společný zpravodaj
zde hovořil o tom, k čemu došlo při
konečném jednání ve výboru
pro plán a rozpočet a v legislativním výboru.
My jsme dodatečně, tak jak to navrhl zdravotní
výbor, udělali propočet podrobný pro
to pondělní jednání, kde se jednání
završovalo a řešilo, proč jsme navrhovali
ponechání 50 % zahraničnímu pronajímateli.
Potvrdilo se, že podle našeho hodnocení v Rakousku
a ve SRN nejnižší částka těchto
automatů se pohybuje kolem 5000 marek a jde až do
30 000 marek. Jestliže pronajímateli by zůstala
tato částka, nehradilo by to odpisy, které
musí proběhnout v průběhu 5 let, tak
jak jsem tady uvedl. Přitom ještě dále
zahraniční pronajímatel má ve smlouvě
stanoveno, že veškeré náhradní
díly, veškeré součástky dodává
v průběhu těchto pěti let zdarma k
tomu našemu provozování. Proto jsem při
propočtu dospěl k názoru, že je to únosné
pro toho provozovatele dostat se na těch 48 %. Proto já
prosím, pane předsedo, po tomto podrobném
propočtu a zdůvodnění jednotlivých
výší automatů (jiná výše
příjmů je v Praze a jiná v Karlových
Varech, ale to se musí zprůměrovat), aby
ČNR souhlasila se 48 %.
A nyní k § 4 odst.
4 : jako ne právník přesně odpovím.
Bylo řečeno, že veřejně prospěšný
účel je i tento. Mohli bychom tam dávat nejen
zdravotnictví, ale i školství a všechny
ostatní účely. Proto nebyl přijat
návrh, aby tam zvlášť bylo uvedeno zdravotnictví.
Pan poslanec Krubl, ekologická
loterie : Ano, je to naprosto možné podle původního
zákona i podle nynějšího. Jestliže
se toho ujme ministerstvo životního prostředí,
velice rádi k tomu dáme souhlas. A nejen souhlas.
My pomůžeme i v tom, že určité
zkušenosti máme se státní loterií,
jak by to mělo vypadat.
Pan poslanec Benda k § 41
: Skutečně jsme mysleli, že dáme přednost
státní loterii. Ale myslím si, že skutečně
není důvod a je možné i tuto část
vyškrtnout a nechat všechny loterie na stejné
úrovni.
Takové je, pane předsedo,
mé vysvětlení.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji,
pane ministře. Já se jen zeptám pana poslance
Loma, zda trvá na změně § 17. (ano)
Prosím společného
zpravodaje poslance Němce, zda má doplněnou
zpravodajskou zprávu ve smyslu vyjádření
pana ministra a ve smyslu požadavků jednotlivých
poslanců.
Poslanec Jiří Němec: Vzhledem k tomu, že jsou k tomuto
zákonu připomínky a hlavně připomínky
k § 17 odst. 2, která byla projednána ústavně
právním výborem, doporučuji, aby se
sešli předsedové výborů a tuto
připomínku posoudili.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Já
se domnívám, že necháme hlasovat o protinávrhu
ve sněmovně. Jedná se o změnu 1 paragrafu.
Ostatní zakomponujeme do společné zprávy.
Opakuji : Navrhujete do § 4 doplnit slovo zdravotní
a § 41 zrušit. Takto bude rozšířena
a upravena zpravodajská zpráva. (zpravodaj souhlasí).
Děkuji.
Nechám tedy hlasovat o
protinávrhu poslance Loma, který vlastně
hovořil za zdravotní a sociální výbor.
Jedná se o § 17 odst. 2, kde tento výbor navrhuje
snížení zisku na 30 % jako protinávrh
proti vládnímu návrhu zákona. Kdo
souhlasí s protinávrhem poslance Loma, nechť
zvedne ruku. (Hlasování.)
Proti 72 poslanců. Kdo
se zdržel hlasování ? Třicet. Konstatují,
že protinávrh pana poslance Loma, a tím vlastně
zdravotního a sociálního výboru, byl
zamítnut. Děkuji panu ministrovi i společnému
zpravodaji. Dávám návrh, abychom hlasovali
o celém návrhu najednou. Jsou připomínky
? Nejsou. Nechám hlasovat o celém návrhu
najednou. Kdo souhlasí s vládním návrhem
zákona České národní rady o
loteriích a jiných podobných hrách
podle sněmovního tisku 224 ve znění
společné zprávy výboru ČNR
podle sněmovního tisku 237, doplněným
ve společné zpravodajské zprávě
poslancem Němcem. Jedná se o § 4 a vypuštění
§ 41, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti tomuto návrhu ? Devět. Zdržel
se hlasování ? Čtrnáct. Konstatuji,
že vládní návrh zákona o loteriích
a jiných podobných hrách byl přijat.
Nespokojenost v řadách Severočechů.
Paní poslankyně vy jste měla …
Poslankyně ČNR Marcela Černá: Tam byly dány dva
protinávrhy, nechalo se hlasovat jako kdyby to byl jeden
protinávrh, ale pan poslanec Lom dal návrh na doplnění
ještě dalšího paragrafu.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: To je ve znění
společné zprávy, to potvrdil poslanec Němec,
doplní se slovo "zdravotní" do toho odstavce.
Ten byl schválen.
Budeme pokračovat v jednání
projednáním bodu
Vládní návrh zákona ČNR o změnách v organizaci a působnosti ministerstev České republiky podle sněmovního tisku 227 a 239.
Odůvodněním
tohoto návrhu pověřila vláda České
republiky ministra zdravotnictví a sociálních
věcí pana Pavla Klenera, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví České republiky pan Pavel Klener: Pane
předsedo, paní a pánové poslanci,
v dubnu 1988 bylo vytvořeno ministerstvo zdravotnictví
a sociálních věcí České
republiky. Toto ministerstvo vzniklo sloučením bývalého
ministerstva zdravotnictví ČSR a bývalého
ministerstva práce a sociálních věcí
ČSR a byla začleněna do jiných resortů.
Mzdy byly začleněny do tehdy vzniklého ministerstva
financí, cen a mezd ČSR a část agendy
pracovních sil do nově vzniklé české
komise pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj. Uvedenou organizační změnou se předpokládalo,
že se vytvoří ústřední
orgán státní správy, který
komplexně a účinně zabezpečí
řízení celé oblasti zdravotnictví
a sociální oblasti v širším slova
smyslu. Vývoj však ukázal, že se tento
předpoklad nenaplnil. Vznikl resort s mimořádně
rozsáhlou působností, v němž
se celá oblast zdravotnictví neúměrně
zatížila dalšími agendami, což znemožňuje
plně a aktivně se věnovat řešení
složitých problémů samotného
zdravotnictví. Z hlediska státoprávního
pak bylo vytvořeno ministerstvo, které má
asymetrické postavení, a to proto, že za prvé
řízení oblasti zdravotnictví má
ryze republikový charakter, řízení
v oblasti práce a sociálních věcí
má vedle republikového charakteru i federální
završení, protože tato oblast spadá do
společné působnosti republiky a federace.
A konečně za třetí došlo ke značnému
prolínání průřezové
a odvětvové působnosti.
Uváděné
skutečnosti značně komplikují práci
dosavadního ministerstva a oslabují jeho postavení
jako ústředního orgánu státní
správy. V souvislosti s přechodem národního
hospodářství na tržní model ekonomiky
značně vzroste význam sociální
politiky a politiky zaměstnanosti, a tím se výrazně
rozšíří i působnost nově
zřizovaného ministerstva práce a sociálních
věcí. Půjde zejména o řízení
celého trhu práce, tj. rozmisťování
pracovníků, jejich rekvalifikace, včetně
řízení územních orgánů
práce a civilní služby. K rozšíření
působnosti dojde i v oblasti nemocenského pojištění
, ve které řízení přejde v
plném rozsahu z odborových orgánů
na státní orgány. Vedle toho bude muset ministerstvo
řešit v pracovně právních vztazích
i v sociálním zabezpečení řadu
nových úkolů, které vyplynou z postupné
privatizace hospodářské sféry. To
vše si vyžádá i nové formy řízení,
které nebudou totožné s formami řízení
ve zdravotnictví a tím se ještě více
zvýrazní nesourodost agend stávajícího
ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí.
Všechny uvedené důvody svědčí
pro oddělení zdravotnictví od oblasti práce
a sociálních věcí a pro vytvoření
samostatného ministerstva práce a sociálních
věcí České republiky. Na nově
vytvořené ministerstvo by z dosavadního ministerstva
financí, cen a mezd přešla působnost
v oblasti mezd a odměn za práci a z České
komise pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj část agendy, týkající
se pracovních sil. Nové ministerstvo práce
a sociálních věcí České
republiky bude vytvořeno jednak z pracovníků
delimitovaných z příslušných
útvarů stávajícího ministerstva
financí, cen a mezd i České komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj a z pracovníků
delimitovaných z příslušných
útvarů stávajícího ministerstva
zdravotnictví a sociálních věcí
a jednak z nově přijatých pracovníků,
kteří budou zabezpečovat úkoly plynou
z rozšířené působnosti nového
ministerstva.
Vláda uložila předložit do 31. 5. 1990 návrh na stanovení počtu pracovníků, objemu mzdových prostředků a způsob finančního zabezpečení jak ministerstva zdravotnictví, tak i ministerstva práce a sociálních věcí. Proto v těchto dnech předkládám vládě České republiky ve spolupráci s prvním místopředsedou vlády České republiky a předsedou České komise pro plánování a vědeckotechnický rozvoj a ministrem financí, cen a mezd návrh organizační struktury nového ministerstva.
Závěrem považuji
za nutné upozornit ještě na jednu otázku,
a to na otázku řízení ústavů
sociální péče. Předložený
návrh zákona o změnách v organizací
a působnosti ministerstev České republiky
vychází z toho, že ústavy sociální
péče budou začleněny do resortu práce
a sociálních věcí. V zájmu
objektivity je třeba konstatovat, že po zpracování
návrhu předloženého zákona a
po jeho projednání ve vládě České
republiky se vyskytly názory, aby ústavy sociální
péče byly začleněny do resortu zdravotnictví,
ale též i názory, které podporují
začlenění těchto ústavů
do resortu práce a sociálních věcí.
Je pravdou, že v domovech důchodců je v současné
době umístěno 89 % osob, které potřebují
lékařskou pomoc. Domovy důchodců jsou
však jenom jedním z typů ústavů
sociální péče. Kromě nich totiž
existuje celá řada dalších specializovaných
ústavů sociální péče,
celkem je sedm typů ústavů sociální
péče, např. ústavy pro smyslově
postižené, mentálně postižené,
penziony pro důchodce a podobně. V těchto
ústavech není zdravotní péče
hlavní součástí komplexní péče
o obyvatele, ale převažuje péče sociální,
výchova, vzdělávání, příprava
na život a povolání, pracovní výchova,
kulturní a sportovní činnost. Jev se proto
účelné zatím začlenit ústavy
sociální péče do resortu práce
a sociálních věcí a k této
problematice se vrátit v souvislosti s novou koncepcí
léčebně-preventivní péče.
Přitom bude zapotřebí
zvážit, zda by neměl být vytvořen
nový typ zařízení pro staré
občany, kteří vyžadují trvale
ošetřovatelskou zdravotnickou péči.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu ministrovi za uvedení vládního návrhu
zákona a prosím společného zpravodaje
poslance Domase, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Domas:
Pane předsedo, vážená Česká
národní rado, dovolte, abych podal zprávu
o projednávání vládního návrhu
zákona ČNR o změnách v organizaci
a působnosti ministerstev podle tisku 227.
Všechny výbory ČNR
tento návrh projednaly a doporučily České
národní radě, aby jej schválila. Zákonem
se výbory zabývaly ve dnech 3. - 11. 5. 1990. Jako
společný zpravodaj výborů konstatuji,
že byly akceptovány všechny připomínky
z jednání výborů a jsou uvedeny ve
společné zprávě výborů
ČNR podle tisku 239, která vám byla předem
předložena a všechny se objevily i v usnesení
ústavně právního výboru. Jde
hlavně o připomínky k § 9 a § 10.
Svým charakterem jsou to připomínky zpřesňující
a doplňující text.
Je třeba si uvědomit,
že přechodem na tržní ekonomiku značně
vzroste význam aktivní sociální politiky
a politiky zaměstnanosti, což si vyžádá
i nové formy řídící práce
v této oblasti. Na ministerstvu zdravotnictví a
sociálních věcí České
republiky přejde řídící práce
v celé oblasti nemocenského pojištění.
To znamená, že se rozsah pravomocí ministerstva
rozšíří na všechny nemocensky pojištěné
občany, to je téměř na 6 miliónů
osob.
Ve zdravotním a sociálním
výboru jsme zodpovědně posoudili tyto nové
skutečnosti a podpořili jsme návrh na oddělení
oblasti zdravotnictví od oblasti práce a sociálních
věcí a vytvoření na úrovni
republiky samostatného ministerstva práce a sociálních
věcí, jehož působnost je vymezena předloženým
návrhem zákona ČNR.
Při této příležitosti
vyslovuji požadavek, se kterým se na zdravotní
a sociální výbor obrátilo Sdružení
pro pomoc mentálně postiženým, a to
aby ústavy sociální péče, zvláště
pro mentálně postižené, byly ponechány
v řízení ministerstva práce a sociálních
věcí České republiky.
Podle názoru pracovníků
ústavů sociální péče
pro mentálně postižené děti i
podle názoru poslanců - členů zdravotního
a sociálního výboru ČNR je nejdůležitější
a stěžejní náplní práce
těchto ústavů výchovná práce,
nikoliv zdravotní péče. Postižení
je součástí osobnosti jedince, nikoliv nemocí,
kterou je možno medikamentózně nebo jinak léčit.
Ústavy sociální péče musí
ýt sice náhradními, nicméně
hodnotný i domovy pro postižené, nikoliv zdravotnickými
zařízeními. Odborníci, rodiče
a všichni zainteresovaní si od nové doby slibují
spíše zlepšení péče, především
v dosud značně opomíjeném aspektu
socializace a integrace všech postižených do
společnosti v duchu progresivních myšlenek
OSN a Charty pro mentálně postižené
i Charty na 80. léta.
Na závěr doporučuji
jako společný zpravodaj, aby Česká
národní rada zákon ČNR schválila
s úpravami uvedenými ve společné zprávě
výborů ČNR.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci Domasovi a otevírám rozpravu, do které
se zatím přihlásil pan poslanec Martin Bursík,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Martin Bursík: Pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, pan ministr se zde před
několika minutami zmínil o tom, jak se uvažovalo
o ústavech sociální péče a
do kterých resortů mají být zařazeny
a v těchto úvahách se postupně objevila
3 ministerstva. Zmínil bych se rád v souvislosti
s reorganizací ministerstva zdravotnictví a sociálních
věcí právě o vztahu kompetence ministerstev
k ústavům a zařízením, které
zabezpečují pomoc postiženým lidem.
Ochranu zdravotně handicapovaných
a pomoc jim mají ve svém programu komunisté
i republikáni. Sociální jistoty i těch
nejslabších jsou dnes politikum. Osudy a problémy
tělesně postižených dětí
onkologicky nemocných, obecně lidí nemocných,
se staly prostředkem politického boje, snahy vejít
nějak v povědomí ostatních, ukázat
se v lepším světle. Indikátorem těchto
snah jsou např. dílčí finanční
požadavky, nároky na budovy, nároky na zřizování
institucí, resp. Jejich uchování při
současné absenci sociálního a vůbec
věcného programu konkrétních návrhů
řešení.
Zdravotně postižení,
- ale lze tuto kategorii rozšířit o dlouhodobě
nemocné, - jsou v těchto úvahách stále
jen předmětem či objektem péče,
nikoliv jejím subjektem. Záležitosti zdravotně
handicapovaných dosud spadající pod jednotlivé
resorty trpěly právě resortností,
nekoordinovaností. Je to průřezová
záležitost, nikoliv odvětvová. Proto
je nutno pečlivě uvážit, kdo bude reprezentantem
zájmu postižených lidí a kdo je nejvíce
kompetentní. Dosud byl pro tuto roli určen Svaz
invalidů jako organizace dřívější
Národní fronty. Přes ni stát suploval
své funkce. Stát v této roli nikdy nelze
zcela vyloučit a nahradit. Navrhuji proto konstituovat
orgán, např. vládní výbor,
vybavený pravomocemi a vůči odvětvovým
ministerstvům.
Rozbitím dřívější
organizační struktury v roce 1948 byl celý
systém léčebně-výchovně-sociální
roztříštěn do resortů. Proto
při dělení kompetencí ministerstev
a jejich vládních orgánů je nutno
myslet na obnovu funkcí např. ústavů
a zařízení, které pomoc postiženým
lidem zabezpečují.
Správu ústavů
pro tělesně postižené děti, kterých
se to nejvíce týká, může vykonávat
např. územní a správní orgán
a metodický dohled např. ve školství
samozřejmě může být resortní
záležitostí. Otázkou tedy není,
do kterého resortu např. ústav pro postižené
děti připadne, minulé zkušenosti jsou
totiž takové, že vždy resort spravující
preferuje jednostranně svou resortní stránku
péče, - ale jak tuto resortnost překonat,
aby ústav dostál svému účelu
ve sféře léčebné, vzdělávací
a sociální.
Na závěr mně
dovolte, abych se ještě zmínil o problematice
zaměstnávání handicapovaných
osob a dal ministerstvu práce a sociálních
věcí k úvaze potřebu vypracování
zákona, který by pracovní rehabilitaci a
zaměstnávání zdravotně postižených
řešil komplexně. (Potlesk).
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Bursíkovi. Diskutovat bude poslanec pan Adam,
připraví se poslankyně Černá.
Poslanec Čestmír Adam: Pane předsedo, paní a páni
poslanci, já samozřejmě souhlasím
se společnou zprávou a předpokládám,
že Česká národní rada tento návrh
zákona schválí. Ale chtěl bych říci,
že před dvěma lety Česká národní
rada s velkým uspokojením schvalovala sloučení
těchto dvou ministerstev jako velkou výhru, jako
důkaz toho, že se přikračuje k racionalizaci
ústředně řízené státní
správy.
Vzal jsem si podklady z různých
zemí, které uvedu, a to ze dvou zemí, které
jsou přibližně stejně veliké
jako Česká republika a to je Svobodného státu
Bavorsko a ze spolkové země Baden-Würtenberg,
které mají zhruba kolem 10 milionů obyvatel
a pak jsem si vzal Severní Porýní-Westfálsko,
s kterým Česká národní rada
po léta udržuje styky.
V Bavorsku i v Baden-Würtenbersku
je celkový počet resortů vlády 8 a
v Severním Porýní-Westfálsku, které
má 17 milionů obyvatel, to znamená více,
než celá naše československá federace,
je těchto resortů 9.
Ve všech třech těchto
případech je agenda zdravotní a sociální
péče vždycky v jednom resortu. Já nepochybuji
o pravdivosti toho, co tady uvedl pan ministr zdravotnictví,
profesor dr. Klener, ale přece jen bych chtěl říci,
že se domnívám, že to, že to nebylo
zvládnuto je výsledkem toho, že za jeho předchůdce
nebyla provedena náležitá řídící
systémová opatření, protože když
v tolika zemích se osvědčuje sloučení
těchto agend, tak mi nejsou jasné důvody,
proč u nás se to nedaří, nejsou-li
ty důvody skutečně ve špatném
řídícím a systémovém
přístupu. Konstatuji, že oproti zvyklostem
a předpisům tento návrh nemá žádnou
úvahu o nárocích na výdaje ze státního
rozpočtu, čili doporučuji, abychom tento
návrh zákona schválili s tím, že
jeho schválením nevzniknou žádné
nároky nad námi schválený státní
rozpočet. Chtěl bych ale říci jednu
věc. Ta naše společnost klade na sociální
péči stále větší nároky.
Není to laciná záležitost, měla
by se v tom projevovat vysoká úroveň naší
humánnosti, ale neměli bychom dopouštět
to, aby tato potřeba neodůvodněně
rostla. Pokud jde o těšlesně, smyslově
a zdravotně a mentálně postižené,
tam se domnívám, že je potřeba, aby
ministerstvo zdravotnictví skutečně vypracovalo
soustavu opatření na prevenci. Koneckonců
se ví, proč tato poškození vznikají
a já jsem velice často navrhoval, aby to ustanovení
zákona o rodině, kde je povinností snoubenců
před oddávajícím prohlásit,
že jim je znám zdravotní stav druhého
partnera a které se stává společensky
trpěnou lží, protože on neznají
ani zdravotní stav svůj, aby to bylo kompenzováno
tím, že snoubenci před tím, než
jim bude dán termín na oddavky, projdou komplexní
lékařskou prohlídkou, která by byla
i určitým základem pro soustavnou dispenzarizaci
obyvatelstva, kde by se měla provést genetická
anamnéza, aby se zjistilo, zda tam nejsou nebezpečí,
že tito dva snoubenci mohou mít nezdravé děti,
což je potom strašná metla pro celou rodinu.
Lékaři mě přesvědčují
o tom, že z této genetické anamnézy
a prohlídky lze mnoho zjistit tak, aby se mohly vytipovat
případy, kdy je potřeba ten pár odeslat
na genetickou poradnu. Já nejsem odborník, ponechávám
to odborníkům ze zdravotnictví a v každém
případě se domnívám, že
je potřeba hledat cestu k tomu, abychom těmto poškozením
velice radikálně předcházeli. Pokud
jde o důchodce, tam je potřeba si uvědomit,
že my jsme nevytvořili podmínky pro to, aby
mohla vzniknout ta několika generační rodina,
protože v podstatě za tu dobu, co se u nás
stavěly byty, se stavěly byty tak malé, že
tří generační rodina je tam těžko
směstitelná. Já jsem přesvědčen,
že až začneme počítat s tužkou
v ruce a budeme před voliče muset předstupovat
s výkazem toho, kolik jim vytahujeme peněz daněmi
z kapsy, že se znovu uváží, zda toto rozdělení
bylo moudré a účelné a že možná
není daleká doba, kdy ČNR bude projednávat
sloučení zdravotní a sociální
péče a bude poslouchat zcela jiné argumenty
o tom, jak je to výhodné. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk).