Poslanec Josef Rota:
Navrhuji, aby se zpravodajové výborů sešli
hned a problém se vyřešil, aby pak nedošlo
ke zmatečnímu jednání.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Doporučuji
tedy, abychom přerušili jednání na 1/4
hodiny. Prosím předsedy výborů, společné
zpravodaje a dále posl. Bendu, Kaňu, Povolného,
Hakla a Kalvodu, aby se sešli v místnosti Státních
aktů.
Posl. Jan Kalvoda:
K odstranění možných rozporů,
abychom to urychlili, nesdílím obavu pana posl.
Bendy, ale pro stručnost a operativnost jednání
souhlasím s tím, aby můj návrh zněl
nikoli "za stejné jednání" ale
"za toto jednání".
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Prosím
vás, pane poslanče, abyste se jednání
také zúčastnil.
Přerušuji jednání
na 20 minut.
(Následovala krátká
přestávka.)
Vážení poslanci,
zahajuji přerušené jednání. Pokračujeme
v projednávání bodu 2 našeho dnešního
pořadu a tím je zákon ČNR o přestupcích.
Prosím společného zpravodaje, aby nás
seznámil se závěry jednání
předsedů výborů a zpravodajů,
případně poslanců, kteří
měli pozměňující návrhy.
Poslanec Walter Herrgesell: Vážený pane předsedo,
vážené dámy a pánové,
požádal bych vás, abyste si vzali tisk č.
228, § 32 na str. 21. Na společném jednání
předsedů výborů, zpravodajů
a poslanců, kteří vystoupili v rozpravě,
jsme došli k těmto závěrům :
Doporučujeme, aby textace
byla následující : "1. Přestupku
se dopustí ten, kdo nedodrží podmínky
stanovené pro pořádání divadelního
nebo filmového představení, hudební
nebo jiné veřejné produkce, výstavy,
přednášky nebo podniku lidové zábavy."
Závěrečnou část tedy uplatňujeme
v úvodní části a zkracujeme ji. Domníváme
se, že tím se upravuje otázka. Tím vyhovíme
i kultuře, aby se aktivně v našem demokratickém
vývoji zapojovala.
Ve stejném § 32 jsme
narazili na článek 1 d : "poruší
obecně závazný předpis ve věci
církví a náboženských společností."
Mezi zpravodajskou zprávou a výkladem pana ministra
byl malý nesoulad. Došli jsme k závěru,
aby článek pod písmenem d zůstal.
Tím tady vytváříme takový vstup
do budoucna, kdy chceme jít ve prospěch církví
a církevního života.
Pokud jde o článek
2, kde se hovoří : "za přestupek podle
odst. 1, písm. a - d lze uložit pokutu do 3000 Kč",
doporučujeme tento článek uzavřít
a škrtnout další text "zákaz činnosti
do 1 roku lze uložit za přestupek podle odst. písm.
d." Končili bychom pokutou 300 Kč.
Tolik závěry z
jednání a návrh pro vás k § 32.
V § 35 bych vás prosil
o společnou zprávu výborů ČNR,
tedy tisk 240, protože jde o vztah k té nové
citaci, která byla v té společné zprávě
zapsána. Je to tedy na straně 3. Máme tam
text k § 35 odst. 1. Za dosavadní písmeno a
doporučujeme vložit nové písmeno b tohoto
znění : "Znečistí půdu
nevhodným skladováním olejů, pohonných
hmot, pesticidů, hnojiv, popř. jiných škodlivých
látek." Doporučujeme, aby tento návrh
po rozšíření a doplnění
zůstal v této textaci a odůvodňujeme
to tím, že ta otázka znečištění
vodního zdroje je vlastně postižena v §
34 písm. 1 a a ovzduší v § 45. Tedy podporujeme
společnou zprávu za jednotlivé výbory
ČNR.
Nyní mi dovolte, abych
vás požádal o návrat k vládnímu
návrhu zákona, tedy tisku 228, a sice k § 64
na str. 39. Hovoří se zde : "Ppři objasňování
přestupku orgán SNB a) vyžaduje vysvětlení
od státních orgánů a od organizací,
v závažných případech též
zprávu o pověsti a výpis z rejstříku
trestů. Navrhujeme, abychom tento text upravili, aby zněl
takto : "Při objasňování přestupku
orgán SNB a) vyžaduje vysvětlení od
státních orgánů a organizací."
Navrhujeme vypustit další část. Šlo
nám hlavně o zprávu o pověsti, která
může být silně zneužita.
To byly 3 náměty,
o kterých jsme jednali. Dále mi dovolte, abych se
vrátil. Chtěli jsme postupovat podle závažnosti.
Proto přeskakuji ze společné zprávy
k návrhu zákona a zpět. Vrátil bych
se k tisku 240, kde pan poslanec Benda vystoupil k § 12 odst.
1, kde ve společné zprávě navrhujeme
na konci odst. nahradit tečku čárkou a připojit
slova "zda a jakým způsobem byl za stejný
přestupek postižen v kárném nebo disciplinárním
řízení." Výraz stejný
přestupek doporučujeme nahradit výrazem tentýž
skutek.
Dále jsme v přípravě
na hlasování samozřejmě hovořili
o vystoupení pana místopředsedy Kani, ale
tu věc jsme si celou vysvětlili. Ta církevní
otázka tam zůstává zachována.
Hovořili jsme k vystoupení
pana poslance Adama a znovu bych chtěl jeho i celou ČSS
ubezpečit, že v souladu s vysvětlením
a stanoviskem pana ministra vnitra bude se samozřejmě
v dalším vývoji na jeho připomínky
reagovat a pamatovat.
A dostávám se k
závěrečnému návrhu, který
se týká § 12 ve vládním návrhu
zákona, tj. str. 7. V § 12 odst. 1 máme text
: "Při určení druhu sankce a její
výměry se přihlédne k závažnosti
přestupku, zejména ke způsobu jeho spáchání
a jeho následkům, k okolnostem, za nichž byl
spáchán, k míře zavinění,
k pohnutkám a k osobě pachatele." Formulace
"k osobě pachatele" byla předmětem
posledního jednání o přestávce
a nedošli jsme k jednotnému názoru.
Proto bych, vážený
pane předsedo, navrhoval, abychom zvlášť
hlasovali o prvním odstavci § 12, zdali tam ponechat
původní text "k pohnutkám a k osobě
pachatele", anebo změnit a vypustit tu část
"k osobě pachatele".
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji zpravodaji posl. Herrgesellovi.
Hlásí se ještě
někdo ?
Poslanec Jiří Rubín: Vážená Česká
národní rado, mám malou připomínku
k § 32, kde se hovoří o církvích
a náboženských společnostech.
My jsme se tím jako kulturní
výbor (protože nám to přísluší
resortně) podrobně zabývali a usnesli jsme
se na vložení slova "ochrany" před
slova "církví a náboženských
společností". Dosavadní předpisy
o církvi znamenaly, že církevní tajemník
nebo kterýkoli orgán ONV povoloval každou akci.
Když nebyla povolena nebo oznámena byla dokonce trestným
činem, nikoli jen přestupkem.
Proto jsme se dohodli a bylo
to přijato jednomyslně (a vzato do našich připomínek),
aby tam bylo vloženo slovo "ochrany". Tedy - ve
věcech ochrany církví a náboženských
společností.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Prosím společného zpravodaje.
Poslanec Walter Herrgesell: Ano, pane předsedo, je naprostý
souhlas, aby článek d) zněl :
"Poruší obecně
závazný právní předpis ve věcech
ochrany církví a náboženských
společností".
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Má ještě někdo nějakou připomínku
? (Nikdo.)
Budeme tedy hlasovat o společné
zprávě tak, jak ji přednesl v tuto chvíli
společný zpravodaj pan posl. Herrgesell a která
je výsledkem jednání předsedů
výborů, zpravodajů i poslanců, kteří
měli námitky.
Pouze nedošlo ke shodě
v § 12, odst. 1 - s přihlédnutím k osobě
pachatele. Zda tuto část vypustit anebo ponechat.
Protože se jedná
o pozměňovací návrh, dávám
hlasovat o tom, zda z § 12, odst. 1 má být
vypuštěna část věty "s
přihlédnutím k osobě pachatele".
Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem, nechť zvedne ruku ! (Hlasuje se.) - 73.
Kdo je proti ? (66). Kdo se zdržel
hlasování ? (18).
Protože v této chvíli
je přítomno v jednací síni 182 a pozměňovací
návrh musí být přijat většinou
hlasů, tj. 92, pozměňovací návrh
přijat nebyl.
Přistoupíme k hlasování
o celém návrhu zákona, doplněném
zpravodajskou zprávou, kterou přednesl posl. Herrgesell.
Doporučuji, abychom o
celém návrhu hlasovali najednou. Jsou námitky
? (Nebyly.)
Kdo souhlasí s vládním
návrhem zákona ČNR o přestupcích
(podle sněmovního tisku 228, ve znění
společné zprávy výborů ČNR
podle sněmovního tisku 240 a těsnopisného
záznamu poslední verze zpravodajské zprávy
posl. Herrgsella), nechť zvedne ruku ! (Hlasuje se.) Je někdo
proti ? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování ?
(8) Konstatuji, že vládní návrh zákona
byl přijat.
Dalším bodem pořadu
je bod
Vládní návrh
zákona České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 146/1984
Sb., o notářských poplatcích - podle
sněmovních tisků 222 a 236
Vláda České
republiky pověřila odůvodněním
návrhu zákona ministra financí, cen a mezd
pana Jiřího Nikodýma, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Ministr Jiří Nikodým: Vážený pane předsedo,
vážená Česká národní
rado, vážení hosté !
Vláda České
republiky na své schůzi dne 24. Dubna projednala
a schválila návrh dílčí novely
zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR 146/84 Sb. O notářských
poplatcích.
Vládní návrh
tohoto zákona byl projednán v jednotlivých
výborech ČNR a nyní se předkládá
plénu ke schválení.
Uvedený vládní
návrh zákona byl zpracován tak, aby v souvislosti
s potřebou zrovnoprávnění všech
druhů vlastnictví byly zajištěny i stejné
podmínky při zpoplatňování
převodu majetku bez ohledu na charakter vlastnických
vztahů.
Podle současné
právní úpravy zákona 146/84 Sb. o
notářských poplatcích činí
notářské poplatky z převodu nemovitostí,
z dědictví a z darování v návaznosti
na příbuzenský vztah nebo jiný osobní
poměr mezi převodcem, tzn. zůstavitelem a
nabyvatelem, dědicem, jedno procento, pět procent
nebo dvacet procent základu majetku.
Tyto sazby se týkají
převodu majetku v osobním vlastnictví.
Za převod věcí
ze soukromého nebo do soukromého vlastnictví
jsou sazby dvojnásobné v porovnání
s převody majetku v osobním vlastnictví.
Pro všechny druhy notářských
poplatků platí doposud zásada, že se
nevybírají z majetku nabývaného ze
socialistického nebo do socialistického vlastnictví.
K tomu, aby byly tyto rozdíly
ve zpoplatňování odstraněny, byl vám
předložen ke schválení návrh
dílčí novely zákona 146 o notářských
poplatcích a na vědomí návrh novely
vyhlášky MF ČSR, kterou se provádí
zákon ČNR o notářských poplatcích
(vyhláška č. 150/84 Sb.).
V návrhu dílčí
novely zákona a prováděcí vyhlášky
se ruší a mění ta ustanovení,
která poplatkově znevýhodňují
nabývání soukromého vlastnictví
(§ 23, odst. 5) nebo poplatkově zvýhodňují
převod majetku do socialistického a ze socialistického
vlastnictví (§ 24).
V předloženém
návrhu dílčí novely zákona
o notářských poplatcích se přiznává
poplatkové osvobození pouze těm převodům
majetku a úkonům, kde poplatníky jsou československý
stát, rozpočtové a příspěvkové
organizace a státní fondy, dále převodům
nebo přechodům nemovitostí na tyto subjekty.
Současně je navrženo zrušit osvobození
notářských úkonů týkajících
se převodu majetku na socialistické organizace,
tj. za sepsání smluv, ověřování
apod.
V návaznosti na tyto změny
se dále navrhuje upřesnit ustanovení týkající
se rozdělení osob do skupin pro poplatkové
účely v tom smyslu, že za ostatní osoby
uvedené v § 22 písm. c zákona budou
považovány jak osoby fyzické tak osoby právnické.
Znamená to tedy obecně, že pokud půjde
o úplatný převod nemovitosti z majetku právnické
osoby na osobu fyzickou nebo naopak, kdy poplatníkem je
převodce, bude činit poplatek z převodu nemovitosti
5 %. Půjde-li o převod mezi dvěma právnickými
osobami, nadále se bude poskytovat na podkladě hospodářské
smlouvy a příslušných ustanovení
hospodářského zákoníku.
Z titulu navrhované úpravy
je možné očekávat, že může
dojít k mírnému nárůstu příjmů
, cca 25 mil. Kčs za rok.
Uvedená dílčí
novelizace bude platit pouze pro přechodné období
nejbližších dvou let, než dojde k vytvoření
nové koncepce daně z dědictví, darování
a převodu nemovitostí s přihlédnutím
k předpokládaným změnám hospodářského
zákoníku do r. 1992.
Zároveň s nabytím
účinnosti dílčí novely zákona
o notářských poplatcích je třeba
uskutečnit i dílčí novelizaci prováděcího
předpisu, tj. vzpomínané vyhlášky
našeho ministerstva 150/84, a to v tom smyslu, že budou
zrušena a vypuštěna stávající
ustanovení § 14 a 15 uvedené vyhlášky,
které se rovněž dotýkají institutu
soukromého vlastnictví.
Ve smyslu doporučení
z jednání vlády bylo nově zařazeno
do § 14 prováděcí vyhlášky
osvobození darů charitativní povahy a darů
na veřejně prospěšnou činnost
od poplatků z darování a za úkony
určených zejména na rozvoj kultury, umění,
církví, náboženských společností,
školství, vědy, zdravotnictví, ekologie
a sportu. Návrh uvedeného prováděcího
předpisu byl připojen do závěrečného
předloženého materiálu.
Vážený pane
předsedo, vážená ČNR, dovoluji
si vás požádat, abyste předložený
vládní návrh dílčí novely
zákona o notářských poplatcích
na dnešním jednání schválili.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu ministrovi. Prosím nyní společného
zpravodaje poslance pana Františka Antonyho, aby přednesl
společnou zprávu výborů ČNR.
Prosím.
Poslanec František Antony: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, předložená novela zákona ČNR
č. 146/84 o notářských poplatcích
reaguje na vývoj v naší společnosti
úpravou zpoplatňování převodu
majetku notářskými poplatky. Odstraňuje
se diskriminace soukromovlastnických vztahů a vytvářejí
se zde stejné podmínky bez ohledu na charakter vlastnických
vztahů. Protože jde o jednoduchou a plně opodstatněnou
novelu, projednaly ji všechny výbory ČNR, kterým
byla přikázána, bez věcných
připomínek a vyslovily s ní souhlas.
Z usnesení výborů
vyplynulo pouze doporučení na stanovení účinnosti
zákona dnem vyhlášení. To je také
obsahem společné zprávy výborů,
kterou máte všichni k dispozici.
Doporučuji proto jako
společný zpravodaj, aby ČNR schválila
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
140/84 o notářských poplatcích, obsažený
v tisku 222 ve znění společné zprávy
výborů podle tisku 236.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji,
pane poslanče. Do rozpravy o tomto návrhu zákona
se písemně nepřihlásil nikdo. Z pléna
se hlásí poslankyně Anna Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, dámy a pánové,
já bych měla jen drobný dotaz na navrhovatele.
V tom ustanovení o osvobození od poplatků
se hovoří o státu, rozpočtových
a příspěvkových organizacích
a státních fondech. Já bych měla dotaz,
co je myšleno pod pojmem československý stát.
Z praxe vím, že třeba na listech vlastnických
k převodu nemovitostí je napsáno "československý
stát - Státní statek Přeštice",
"československý stát - Bytový
podnik města Plzně" atd. Asi bych navrhovala,
aby to bylo upřesněno a bylo uvedeno třeba
finanční odbory nebo národní výbory,
které zastupují československý stát.
Byla bych ráda, kdyby mi to pan navrhovatel mohl vysvětlit
a říci, jestli by byl akceptovatelný tento
můj návrh.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
paní poslankyni. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy ? Ne. Pane ministře, mohl byste
odpovědět na tento dotaz ?
Ministr financí, cen a mezd ČR Jiří Nikodým:
Je to přesně tak, jak paní poslankyně
hovořila. Já bych se ještě potřeboval
malinko poradit s paní ministryní Burešovou.
Samozřejmě nebyly myšleny normální
organizace. Pokud je to třeba legislativně zpřesnit
a upravit, tak to upravíme, aby to bylo naprosto jasné.
My jsme se s tou připomínkou nesetkali. Mysleli
jsme tou formulací národní výbory.
(Ministryně Burešová souhlasí.) Pane
předsedo, myslím, že můžeme takto
návrh ponechat.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Čili návrh
nechat a doplnit do závorky národní výbory
? (Porada v předsednictvu. Předseda se pak obrací
ke generálnímu prokurátorovi.) Pane doktore,
nemáte k tomu co říci ? Generální
prokurátor ČR se přihlásil o slovo.
Generální prokurátor ČR Pavel Rychetský: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, domnívám
se, že připomínka paní poslankyně
Röschové je interpretační. Tento zákon
o notářských poplatcích nemůže
definovat pojem československého státu. Žádný
zákon nemůže definovat pojem československého
státu. To je věcí ústavy. V daném
případě bude tedy věcí interpretace
každého státního notáře,
aby věděl, že Státní statek Přeštice
není československý stát, zatímco
státní orgán, který jedná jménem
československého státu, je československý
stát.
Bude samozřejmě
věcí i ministerstva spravedlnosti a ostatních
orgánů, aby interpretovaly ten pojem ve své
výkonné praxi, ale nebude možné v zákoně
o notářských poplatcích definovat
náš stát. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu generálnímu prokurátorovi. Můžeme
tedy uzavřít tento dotaz ?
Posl. Anna Röschová: Já s tím, co říkal
pan prokurátor, samozřejmě souhlasím.
Přesto se domnívám, že alespoň
v té vyhlášce by se to mohlo uvést.
Bude to určitě v praxi činit problémy
v té přechodné době, než se vyjasní,
kdo ten československý stát skutečně
zastupuje.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Paní poslankyně,
nepožadujete změnu zákona nebo jeho doplnění
?
Posl. Anna Röschová: Ne.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Má ještě někdo nějaký dotaz nebo podnět či připomínku ? Mohu uzavřít rozpravu k tomuto bodu jednání ? Přeje si slovo společný zpravodaj ?
Společný zpravodaj František Antony: V závěru diskuse
bych chtěl znovu doporučit společnou zprávu
tak, jak byla navržena.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji p. Antonymu, společnému zpravodaji.
Přistoupíme k hlasování.
Opět doporučuji, abychom o celém návrhu
zákona hlasovali najednou. Jsou nějaké námitky
? (Nebyly.)
Kdo souhlasí s vládním
návrhem zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 146/84 Sb.
o notářských poplatcích, a to podle
sněmovního tisku 222, ve znění společné
zprávy výborů ČNR, podle sněmovního
tisku 236, ať zvedne ruku ! (Hlasuje se.) Děkuji vám.
Je někdo proti ? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování
? (Jedna.) Zákon byl přijat.
Vážené poslankyně
a poslanci, je 12 hodin. Pravděpodobně tedy přerušíme
naše jednání na oběd, abychom mohli
zahájit jednání ve 13.30 hodin.
Chtěl bych vás
ještě seznámit s tím, že představitelé
hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost
pro Moravu a Slezsko, zaslali České národní
radě návrh na vydání usnesení
České národní rady. Samozřejmě,
návrh na usnesení České národní
rady může předložit pouze skupina poslanců,
iniciovaná různými iniciativami v této
republice. Ale musejí to být vždy poslanci,
kteří předkládají návrh
usnesení.
Podobné usnesení,
jaké požaduje toto hnutí, přijalo FS
9. května a není důvodu, proč bychom
se jako Česká národní rada neměli
tímto návrhem zabývat a doporučit
svým budoucím kolegům (po volbách),
aby věcně řešili problémy nebo
starosti celé naší České republiky.
Skupina poslanců, která
pracuje na Ústavě ČSR se touto otázkou
zabývá a bude zakotveno určitě takové
uspořádání naší České
republiky, které vyhoví všem jejím obyvatelům.
Doporučuji, abychom tuto
iniciativu nechali projednat ve výboru pro národní
výbory a národnosti, příp. ústavně
právnímu výboru, které by mohly společně
navrhnout formulaci usnesení s doporučením
plenární schůzi ČNR.
Je to v podstatě doplnění
našeho jednání, budu muset dát hlasovat
o doplnění programu naší schůze.
Toto je můj návrh.
Uvedené dva výbory se mohou v polední přestávce
sejít, zvolit redakční radu a předložit
ČNR návrh na usnesení.
Nyní dávám
hlasovat o tom, zda rozšíříme pořad
naš plenární schůze o bod 15, a sice
Návrh na usnesení
ČNR o obnovení moravskoslezské samosprávy
nebo na řešení moravskoslezského problému.
Je to třeba naformulovat přesněji.
Souhlasíte s tím,
abychom rozšířili pořad naší
schůze o tento bod ? (Hlasuje se.) Kdo je proti ? (5).
Návrh na rozšíření pořadu byl přijat. Prosím, aby oba výbory, které jsem jmenoval, návrh na usnesení projednaly.
Předseda bezpečnostní
komise prosí, aby se tato komise v průběhu
přestávky sešla u vchodu do sněmovní
místnosti.
Dále je zde žádost
poslanců z Moravy, že se chtějí během
přestávky sejít na 10 - 15 minut v místnosti
Státních aktů.
Odpolední jednání
začne ve 13.30 hodin. Prosím Vás o dochvilnost,
protože máme před sebou bohatý program.
(Následovala polední
přestávka.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Milé poslankyně,
vážení poslanci, zahajuji přerušenou
plenární schůzi ČNR. Protože
zřejmě pan předseda vlády se ještě
několik minut zdržel, budeme pokračovat v projednávání
zákona a po jeho příchodu se vrátíme
k bodu 1, tj. ke zprávě vlády.