17. května 1990
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážená ČNR, milé poslankyně, milí poslanci, vážení členové české vlády, milí hosté, všechny vás srdečně vítám na 27. Schůzi ČNR, s největší pravděpodobností poslední plenární schůzi tohoto pátého volebního období.
Přivítal jsem už
členy vlády. Velice nerad se nemůže
zahájení dnešní naší schůze
zúčastnit předseda vlády pan Pithart.
Hovořili jsme spolu před chvilkou. Je v zastoupení
předsedy federální vlády přítomen
přijetí předsedy vlády ze zahraničí
a velice se omlouvá. Přijde na naše jednání
ve 13.30. Do té doby delegaci vlády vede její
první místopředseda pan Vlasák.
Návrh pořadu dnešní schůze vám byl zaslán spolu s pozvánkou 3. Května t.r. V pořadu dochází k některým změnám, a proto vás s jeho návrhem znovu seznámím.
Úkolem dnešní
naší 27. Schůze, která bude dvoudenní,
je projednání těchto bodů:
I. Zpráva o činnosti
vlády ČR za období od 18. Prosince 1989 do
15. Května 1990 s výhledem do svobodných
voleb.
II. Vládní návrh
zákona ČNR o přestupcích podle sněmovního
tisku 228 a společná zpráva výborů
podle sněmovního tisku 240 a dodatku 240a.
III. Vládní návrh
zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR číslo
146/1984 Sb., o notářských poplatcích
podle sněmovního tisku 222 a společná
zpráva výborů podle sněmovního
tisku 236.
IV. Vládní návrh
zákona ČNR o loteriích a jiných podobných
hrách podle sněmovního tisku 224 a společná
zpráva výborů podle sněmovního
tisku číslo 237.
V. Vládní návrh
zákona ČNR o změnách v organizaci
a působnosti ministerstev ČR podle sněmovního
tisku 227 a společná zpráva výborů
podle sněmovního tisku 239.
VI. Vládní návrh
zákona ČNR o změnách v působnosti
orgánů ČR v sociálním zabezpečení
a o změně zákona č. 20/1966 Sb., o
péči o zdraví lidu podle sněmovního
tisku 226 a společná zpráva výborů
podle sněmovního tisku 238.
VII. Návrh poslanců
ČNR na vydání zákona ČNR o
podnikových právnících a právních
službách jimi poskytovaných podle sněmovního
tisku 219 a společná zpráva výborů
podle sněmovního tisku 235.
Na poradě předsedů
jednotlivých výborů, která proběhla
před chvílí, jsme se dohodli, že tento
návrh bude na pořad jednání předložen
až zítra, protože společná zpráva
výborů podle tisku 235 natolik pozměňuje
nebo doplňuje původní návrh zákona,
že bude vhodné, aby poslanci měli čas
se na tento zákon podívat a projednat jej zítra
se znalostí věci.
VIII. Návrh ústavně
právního výboru ČNR na zproštění
některých soudců z povolání
soudcovské funkce podle sněmovního tisku
232.
IX. Návrh na volbu některých
soudců z povolání k soudům ČR
podle sněmovních tisků 230 a 231.
X. Odpovědi členů
vlády na interpelace, otázky a podněty poslanců
ČNR vznesené na předchozích schůzích,
eventuálně doplněné o dotazy z této
schůze.
XI. Zpráva o činnosti
předsednictva ČNR od 25. dubna do 17. května
1990 podle sněmovního tisku 229.
Před schůzí, vážené poslankyně a poslanci, vám byla rozdána poměrně obsáhlá zpráva o činnosti vlády. Zprávu uvede krátzkým výkladem předseda vlády, eventuálně místopředseda vlády pan Vlasák. S ohledem na skutečnost, o které jsem mluvil, navrhuji, abychom projednáním této zprávy začali naše dnešní odpolední jednání, tzn. ve 13.30 hod. po polední přestávce.
Ještě bych vám
chtěl sdělit, že v návrhu pořadu,
který jsem přednesl, chybí na rozdíl
od pozvánky vládní návrh zákona
ČNR o rozpočtovém určení výnosu
a správě daně z příjmů
obyvatelstva podle sněmovního tisku 223. Tento zákon
nebude projednáván, protože měl navazovat
na obdobný zákon, který dosud neprojednalo
Federální shromáždění.
Tolik návrh předsednictva
ČNR na pořad dnešní plenární
schůze. Máte k navrženému pořadu
nějaké připomínky nebo doplnění
? Hlásí se poslanec Lesák.
Poslanec Josef Lesák: Prosím o rozšíření programu
o jeden bod, a sice o iniciativní návrh skupiny
poslanců na ustanovení 6. července, dne upálení
Mistra Jana Husa, státním svátkem ČR.
Tento návrh zákona je připraven.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Hlásí
se poslanec Zdeněk Spousta.
Poslanec Zdeněk Spousta: Pane předsedo, dámy a pánové,
dovolte mi, abych jménem výboru pro průmysl
a stavebnictví podal návrh na rozšíření
pořadu 27. Schůze ČNR o bod podle tisku 241,
který byl rozdán všem poslancům.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Máme zde dva doplňky pořadu našeho dnešního jednání. Pokud se týká návrhu zákona skupiny poslanců ČNR na vydání zákona, prosím, aby pan předseda ústavně právního výboru zabezpečil v průběhu plenární schůze schůzi tohoto výboru, abyste tento zákon mohli projednat ve výboru ještě před předložením na plenární schůzi.
Vážené poslankyně a poslanci, má ještě někdo něco na doplnění pořadu schůze ? (Nikdo se nehlásí.)
Zjišťuji, že podle prezenční listiny je přítomno 167 poslanců. ČNR je tedy usnášeníschopná. Budeme hlasovat o celém programu najednou, jak jsem jej přednesl, doplněném o bod 12 (tím je iniciativní návrh zákona o prohlášení 6. července za státní svátek ČR) a doplněném o bod 13 poslance Zdeňka Spousty, tak jak jej přednesl zde. Je to návrh na doplnění horního zákona. Naše jednání by mělo mít celkem 13 bodů.
Kdo souhlasí s navrženým
pořadem 27. schůze České národní
rady, jak jsem ho přednesl, doplněným o dva
body dnešního jednání, nechť zvedne
ruku ! (Hlasuje se.) Děkuji. Je někdo proti ? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování ? (Jeden.) Tím
je pořad dnešní schůze schválen.
Než zahájíme dnešní jednání, dovolte jednu informaci.
Před schůzí vám byl rozdán vládní návrh zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran a politických hnutí. Jedná se o sněmovní tisk 472 Federálního shromáždění.
Jak známo, federální
vláda schválila tento návrh na své
úterní schůzi. My jsme dostali federální
sněmovní tisk dnes ráno s žádostí,
abychom stanovisko sdělili obratem do 12 hodin. Ve 12 hodin
projednávají tento návrh zákona ústavně
právní výbory obou sněmoven.
S ohledem na naprostý
nedostatek času k serióznímu projednání
tohoto návrhu jsem považoval za správné
federální sněmovní tisk nepřikazovat
žádnému výboru k projednání
a stanovisko ČNR Federálnímu shromáždění
nezasílat. V tomto smyslu jsem také odeslal dopis
předsedovi FS. Přesto sněmovní tisk
FS máte k dispozici. Pokud kterýkoli z poslanců
nebo poslankyň bude mít pozměňovací
návrh, proveďte to, prosím, písemnou
formou a do 12 hodin můžeme informovat Federální
shromáždění.
Zahájíme naše
jednání druhým bodem pořadu
Vládní návrh
zákona ČNR o přestupcích, podle sněmovních
tisků 228 a 240.
Odůvodněním
tohoto návrhu zákona vláda pověřila
prvního místopředsedu vlády a ministra
vnitra České republiky pana Antonína Hrazdíru.
Prosím ho, aby se ujal
slova.
Ministr vnitra Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci !
Předložený návrh právní úpravy přestupků byl v uplynulém roce projednáván v České národní radě dvakrát. V měsíci květnu a červnu byly projednány zásady zákona a původní vládní návrh paragrafovaného znění v říjnu a listopadu m. r.
Předsednictvo České
národní rady svým usnesením z 19.
Prosince doporučilo původní vládní
návrh paragrafovaného znění zákona
o přestupcích dopracovat a současně
zabezpečit jeho návaznost na připravovanou
novelizaci trestního zákona. Těmto doporučením
bylo vyhověno.
Ve vládním návrhu
zákona České národní rady,
který je dnes předmětem projednávání,
byla zohledněna řada připomínek ústředních
orgánů federace, ústředních
orgánů České republiky a národních
výborů, které byly uplatněny v posledním
připomínkovém řízení,
konaném v březnu t. r.
Zapracovány byly rovněž
připomínky vznesené k návrhu zákona
při jeho projednávání ve vládě
České republiky dne 24. dubna.
V průběhu přípravy návrhu zákona o přestupcích byla soustavně sledována úzká návaznost jeho textu na novelu trestního zákona, kterou 2. května letošního roku schválilo Federální shromáždění.
Konkrétně z trestního
zákona přecházejí do zákona
o přestupcích některé případy
nedovoleného požívání alkoholu
nebo užívání jiných návykových
látek postihovaných dosud jako trestný čin
opilství a dále i ublížení na
zdraví z nedbalosti, pokud takovým jednáním
nevyla porušena důležitá povinnost.
Ze zákona o přečinech,
který byl zrušen, se převádějí
mezi přestupky protiprávní jednání
zakládající dosud některé přečiny
proti zájmům hospodářství,
přečiny pytláctví, přečin
v oblasti styku s cizinou a přečin proti občanskému
soužití.
Pro všechna tato protiprávní
jednání, převedená ze soudní
sféry, byly ve zvláštní části
vládního návrhu zákona o přestupcích
vytvořeny samostatné skutkové podstaty přestupků.
Pokud jde o některá
jednání, která do prosince r. 1989 byla postihována
jako trestný čin opuštění republiky,
napříště budou postihována jako
přestupky nezákonného překročení
hranic ČSFR a setrvání v cizině bez
povolení. S tím, že tyto budou projednávat
federální orgány pasové služby
a cizinecké agendy. Jejich působnost v tomto směru
bude založena souběžně s připravovaným
zákonem FS, který bude zároveň tyto
přestupky definovat a stanoví za ně sankce.
Dopracování tohoto
přestupkového zákona v návaznosti
na schválenou novelu zákona trestního je
pouze jednou ze zásadních úprav, ke kterým
došlo v jeho textu oproti původnímu znění.
Z dalších závažnějších
změn mohu uvést úpravu některých
institutů, jako je vymezení pojmu přestupku,
zavinění, náhrada nákladů řízení,
obsah výroku rozhodnutí a přesné vymezení
důvodů zastavení řízení.
K upřesnění
návrhu zákona v tomto směru došlo na
základě výsledků připomínkového
řízení.
Dále bylo vyhověno
požadavkům na rozšíření
případů, ve kterých budou orgány
SNB objasňovat přestupky projednávané
jinými správními orgány a rovněž
i požadavkům, aby byla přesně zakotvena
oprávnění orgánů SNB při
objasňování.
Rozšířen byl
také okruh přestupků, jež se budou napříště
projednávat jen na návrh a o některé
další přestupky na úseku občanského
soužití.
Úprava byla provedena
v návaznosti na obdobný institut zakotvený
ve schválené novele trestního řádu.
V souladu s požadavky na
rozšíření záruk zákonnosti
v přestupkovém řízení se nově
navrhuje přezkoumávání správních
rozhodnutí přestupkovým soudem. Nebudou však
přezkoumávána všechna rozhodnutí,
ale jen ta z nich, která mají závažnější
ekonomický dopad na pachatele přestupku. Nezbytným
předpokladem však je, aby před podáním
odvolání přestupkové věci k
soudu bylo využito řádného opravného
prostředku podle správního řádu.
Závěrem bych chtěl zdůraznit skutečnost uvedenou v důvodové zprávě, že realizace zákona o přestupcích bude znamenat značné pracovní zatížení zejména pro dosavadní národní výbory.
Z toho vyplývá
potřeba zabezpečit podmínky u místních
orgánů státní správy, především
bude třeba zvýšit kvalifikovanost pracovníků
národních výborů. Náročné
práci musí odpovídat i zvýšení
platů těchto pracovníků. K tomu účelu
bylo nezbytné posílit mzdové fondy pro pracovníky
NV ročně o 5 724 000 Kč. Tato částka
je již na základě usnesení vlády
zahrnuta do rozpočtu ČR na letošní rok
a její proporcionální část
- podle počátku účinnosti zákona
o přestupcích - převedena do rozpočtů
NV.
Zvláštní pozornost
bude věnována na základě výnosu
o zvláštní odborné způsobilosti
pracovníků národních výborů
pro výkon některých činností,
ověření odborné způsobilosti
pracovníků, kteří budou na NV pověření
výkonem přestupkové agendy.
Vážené dámy
a pánové, vládní návrh zákona
o přestupcích byl projednán v uplynulých
dvou týdnech v jednotlivých výborech ČNR
a na základě tohoto projednání byla
k němu přijata společná zpráva
těchto výborů.
Připomínky v ní
obsažené, jakož i další doplnění
- podle mého názoru - jsou správné
a přispějí k upřesnění
vládního návrhu.
Doporučuji vám
proto vládní návrh zákona s těmito
připomínkami schválit. Děkuji vám.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji,
pane místopředsedo, za přednesení
vládního návrhu zákona a prosím
společného zpravodaje poslance Waltra Herrgesella,
aby odůvodnil společnou zprávu výborů
ČNR. Prosím, pane poslance.
Poslanec Walter Herrgesell: Vážený pane předsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
pánové poslanci, předložený vládní
návrh zákona o přestupcích projednaly
všechny výbory ČNR kromě mandátového
a imunitního a musím hned při této
příležitosti říci, že ne
jednou. Je to již rok, co ČNR ve všechz výborech
projednala zásady zákona o přestupcích.
V říjnu pak výbory projednaly návrh
paragrafovaného znění zákona, v němž
byla zohledněna převážná část
doporučení vznesených výbory k zásadám
zákona. Přesto ještě při projednávání
návrhu zákona jsme měli řadu připomínek
a návrhů, k nimž zpracovatel dále přihlédl
při koncipování konečného znění,
tak jak ho máme dnes předložen ke schválení.
Jedna ze základních připomínek výborů byl požadavek dořešit kádrové vybavení národních výborů odbornými pracovníky tak, aby mohly plně zabezpečit rozšíření přestupkové agendy, která se jim novým zákonem svěřuje. Oceňujeme proto, že vláda tuto závažnou okolnost dořešila a počítá s posílením mzdových fondů pro národní výbory v částce, kterou uedl pan ministr jako navrhovatel, ročně tak, aby národní výbory mohly zabezpečit potřebné kvalifikované síly pro rozhodování agendy o přestupcích.
Pan ministr vnitra a první
místopředseda vlády ČR tu přede
mnou hovořil podrobně o důvodech, které
vedly ke zpracování nového zákona
o přestupcích, o účelu a cílech
této právní úpravy. Nebudu se k nim
proto ve svém vystoupení vracet. Chtěl bych
vás jen upozornit na zásadnější
změny, které vyplynuly z jednání výborů
ČNR a které jsou uvedeny ve společné
zprávě (tisk 240) a v dodatku 240a.
K materiálu 240a mi dovolte
tuto poznámku. Na ranní poradě předsedů
výborů ČNR za řízení
pana předsedy Šafaříka a za účasti
místopředsedů ČNR jsme se dohodli,
abychom tisk 240a neprojednávali. V této dohodě
bylo dosaženo také další dohody, že
k této problematice vystoupí zástupce výboru
pro kultury a výchovu. Na tyto další možné
dotazy a připomínky bude odpovídat navrhovatel
(první místopředseda vlády) a podle
této situace dojde k úpravě společné
zprávy jednotlivých výborů.
Navrhované změny lze zařadit do několika skupin. První skupina změn se týká vypuštění některých skutkových podstat. Tato doporučení se týkají těch přestupků, kde jde o jednání natolik málo závažné, že postačí jejich postih jako obecného přestupku podle § 2 s pokutou do Kč 1000,-- podle § 13. Týká se to § 21, odst. 1, písm. a. A dále jsme měli původně ve své zprávě reagenci na tisk 240a, k němuž jsem už dal své odůvodnění.
Jednání uvedené
v § 42, odst. 1 písm. d se nepovažuje za natolik
závažné, aby bylo zapotřebí je
postihovat jako přestupek.
Do druhé skupiny je možno
zařadit návrh na zavedení nové skutkové
podstaty. V § 35 odst. 10 se doporučuje zařazení
nové skutkové podstaty na úseku životního
prostředí a doporučuje se tedy postihovat
znečistění půdy nevhodným skladováním
olejů, pohonných hmot, pesticidů, hnojiv,
popř. jiných škodlivých látek.
Do třetí skupiny
je možné zařadit změny týkající
se řízení o přestupku. Nejzásadnější
je navrhovaná změna v § 60, kde se doporučuje
doplnění o možnost osoby podezřelé
ze spáchání přestupku dát se
zastupovat advokátem nebo jiným zástupcem,
kterého si zvolí. Ten bude oprávněn
účastnit se úkonů při objasňování
přestupku. Doporučená právní
úprava znamená posílení práv
podezřelého a přispěje ke zkvalitnění
řízení o přestupcích. Úpravy
v §§ 82 a 87 pak prohlubují záruky nemožnosti
zhoršení postavení podezřelého
v případě, že podal odvolání.
Ostatní změny,
které jsou uvedeny v tisku 240 (společná
zpráva výborů) je možno označit
za změny formulační, které nemají
výraznější dopad a zpřesňují
předložený vládní návrh
zákona.
Vážené paní
poslankyně, vážení pánové
poslanci, jako společný zpravodaj výborů
ČNR doporučuji, abychom předložený
vládní návrh zákona o přestupcích
schválili ve znění změn a doplňků
uvedených ve společné zprávě
výborů (tisk 240) a po rozpravě poslanců.
Pane předsedo, děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
společnému zpravodaji a otevírám rozpravu.
Sděluji, že písemně se do rozpravy k
tomuto zákonu nepřihlásil nikdo. Hlásí
se poslanec Kovalčuk.
Poslanec Josef Kovalčuk: Vážený pane předsedo, vážená
ČNR, výbor pro kulturu a výchovu se podrobně
zabýval zněním § 32 přestupky
na úseku kultury a doporučil v tomto směru
určité změny, které se staly předmětem
již zmíněného dodatku 240a. Na poradě
předsedů výborů jsme došli k
lepšímu znění formulace, které
by odpovídalo požadavkům výboru pro
kulturu a výchovu a které by zároveň
odpovídaly požadavkům navrhovatele. Čili
navrhujeme, aby v § 32 odst. 1 zněl text následovně
: Neužilo se termínu neoprávněně
jakožto termínu nepříliš přesně
právnicky definovatelného a navíc zneužitelného
případně pro represívní zásahy
proti pořadatelům kulturních akcí.
Navrhujeme tedy toto znění : "Přestupku
se dopustí ten, kdo nedodrží podmínky
pro pořádání divadelních a
filmových představení, hudebních nebo
jiných veřejných produkcí, výstav,
přednášek nebo podniků lidové
zábavy." Čili přestupku se dopustí
ten, kdo nedodrží podmínky, nikoli neoprávněně
uspořádá.
Dále se výbor pro
kulturu a výchovu domnívá, že v §
32 odst. a v závěrečné větě,
kde se říká, že zákaz činnosti
do 1 roku se uloží za přestupek podle odst.
1 písm. b, že ten zákaz činnosti je
neadekvátní vzhledem k tomu, že jde o přestupek.
Doporučujeme tento zákaz činnosti vynechat.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Kovalčukovi. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy k tomuto zákonu ? Poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážená
ČNR, k § 12 ve znění společné
zprávy 240 : Já se domnívám, že
tak jak tam byla připsána věta, zda a jakým
způsobem byl postižen v kárném nebo
disciplinárním řízení, že
zde by mělo být uvedeno za tento přestupek
postižen. Takto by to mohlo naznačovat určitou
recidivu, která byla ze zákona vypuštěna.
Domnívám se, že to, co zde bylo dodáno,
je proto, aby ten, kdo už byl potrestán v práci,
nebyl trestán se stejnou kvalitou i na tom národním
výboru. Doporučuji tedy nahradit slovo "stejný"
slovem "tento" přestupek.
A pak obecně k tomuto
§ odst. 1, přihlédnutí k osobě
pachatele. Doporučuji to vypustit, protože se domnívám,
že před zákonem jsme si všichni rovni.
Pokud někdo je ve vesnici ctěn a vážen,
měl by být souzen stejným způsobem
jako ten, kdo není ctěn a vážen. Zákon
by měl být stejný pro všechny. To se
v minulosti zneužívalo.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Bendovi. Hlásí se poslanec Čestmír
Adam.
Poslanec Čestmír Adam: Pane předsedo, paní a pánové
poslanci, předložený návrh zákona
je zcela poplatný politickým rozhodnutím
režimu, který zde panoval do 17. listopadu. My nemůžeme
souhlasit s tím, aby tato politická koncepce, která
zde do toho byla zapsána, byla u nás takříkajíc
natrvalo platná, a domníváme se, že
celý tento trestně právní komplex
by měl být urychleně přepracován
na základě demokratické právní
filosofie a na základě nové, demokratické
koncepce uspořádání soudů.
Nepovažujeme tedy za dobré, aby národní
výbory, jejichž hlavní náplní
je řešení obecních, městských
nebo okresních záležitostí, měly
vykonávat činnost, která normálně
vždycky u nás patřila soudům. Já
tedy prohlašuji za Klub poslanců ČSS, že
budeme hlasovat pro tento návrh zákona s tím,
že očekáváme, že nás vláda
ujistí, že bude pracovat na tom, aby urychleně
byl vypracován také v rámci přípravy
nové ústavy nový systém uspořádání
soudnictví, protože se domníváme, že
národní výbory nejsou ani vybaveny ani bych
řekl očích veřejnosti patřičné
váženy jakožto soudní instance. Domníváme
se, že je třeba, abychom skutečně to
trestní právo, pro něž jsme měli
před rokem 1938 takové vynikající
osobnosti, jako byl prof. Kaláb, měli vypracováno
na moderním základě, aby vyjadřovalo
moderní, demokratickou právní filosofii.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Adamovi. Místopředseda Kaňa se hlásil
o slovo.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Pane předsedo, vážená
ČNR, já se omlouvám. Mám jen dotaz.
Možná jsem nedával pozor na zpravodaje výborů.
Jde o stanovisko 240a, zda se v § 32 odst. 1 písm.
d vypouští nebo ne. Doporučuji, aby se vypustilo,
aby písmeno d v odst. 1 v návrhu zákona zůstalo.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
místopředsedovi Kaňovi. Hlásí
se ještě někdo z poslanců do rozpravy?
Pan poslanec Povolný.
Poslanec Václav Povolný: Vážený pane předsedo,
vážení pánové a dámy,
doporučuji, aby v tisku 240 § 35 odst. 1 bylo doplněno
: "znečistí půdu či vodní
zdroje." Je možné, že i když neznečistí
půdu, je možné kanalizací znečisti
vodní zdroje. Požaduji tedy doplnit "znečistí
vodní zdroje."
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
posl. Povolnému. Kdo si přeje slovo ?
Posl. Rostislav Hakl: Pane předsedo, vážená Česká národní rado ! Dovolím si reagovat na vystoupení posl. Adama.
Nedomnívám se,
že všechny přestupky nebo lépe řečeno
všechna překročení závazných
předpisů, které se týkají státní
správy, by měly přejít do oboru soudnictví.
Dívám se na to z pohledu své profese - silničáře.
Nedovedu si představit, kdybychom na komunikaci zjistili,
že došlo k přetížení nápravového
tlaku, že bychom řidiče vozidla hned hnali
před soud, když můžeme tuto záležitost
vyřídit buď blokovou pokutou nebo zásahem
správního orgánu.
Myslím, že přece
jen by měla být orgánům státní
správy ponechána možnost k vyřešení
některých přestupků, a to v rámci
jejich činnosti.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
posl. Haklovi. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy ?
Posl. Jan Kalvoda:
Vážený pane předsedo, vážená
Česká národní rado ! Mám stručnou
poznámku k návrhu, který zde již v rámci
rozpravy odezněl, a to k návrhu, který je
obsažen v tisku 240, v § 12, odst. 1.
Pan posl. Benda poukázal,
podle mého názoru správně, na možnou
nejasnost při výkladu formulace, jakým způsobem
byl za stejný přestupek postižen v kárném
nebo v disciplinárním řízení.
V tom smyslu, že je možno evokovat možnou recidivu,
což není nepochybně smyslem tohoto ustanovení.
Protože přestupek
znamená již právní kvalifikaci nějakého
jednání, které se v jiných právních
souvislostech může objevit jako kárné
provinění nebo disciplinární provinění,
domnívám se, že není šťastné
tuto myšlenku vyjádřit pomoci takového
pojmu, ale navrhuji, aby místo slov "stejný
přestupek" bylo použito "za stejné
jednání". Lhostejno, zda je to později
kvalifikováno jako přestupek, kárné
provinění apod. Tím se podle mého
názoru vyjádří adekvátně
to, co je tímto ustanovením myšleno.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
posl. Kalvodovi. Přeje si ještě někdo
slovo ?
Posl. Marek Benda:
Vážený pane předsedo, vážená
Česká národní rado ! Doporučuji
"za toto jednání", ne "za stejné
jednání".
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: To je faktická
poznámka. Děkuji. Ještě se někdo
hlásí do rozpravy ?
Posl. Vítězslav Jurásek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové ! Podporuji návrh na doplnění v paragrafu 35 b) - znečistění půdy či vodních zdrojů a doporučuji rozšířit o slova "a ovzduší". Stávají se případy, kdy obaly nebo znehodnocené pohonné hmoty bývají spalovány. Nemusí tedy dojít k poškození půdy nebo vodních zdrojů, ale ovzduší.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji posl. Juráskovi.
Pokud se již nikdo nehlásí, končím rozpravu k návrhu tohoto zákona.
Prosím pana ministra vnitra
a prvního místopředsedu vlády, aby
reagoval na připomínky a podněty poslanců
a pozměňovací návrhy k tomuto zákonu.
Min. vnitra Antonín Hrazdíra: Pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové ! Pokud se týká jednotlivých připomínek, souhlasíme se změnou znění textu v § 32, písm. a) - tak jak bylo předloženo.
Pokud se týká odst.
2 - zákazu činnosti - vypustit, rovněž
souhlasíme.
Z hlediska návrhu poslance
Bendy k § 12 - souhlasíme s připomínkou
dr. Kalvody. Doporučuji, aby byla realizována připomínka,
která byla dána jako vysvětlení k
připomínce p. posl. Bendy.
K vystoupení pana posl.
Adama bych chtěl říci, že počítáme
s tím, že tento nový zákon má
přechodnou platnost a že bude muset reagovat na nové
okolnosti. Jsme si vědomi toho, že poslání
národních výborů by mělo být
jinde než v té represivní stránce vůči
občanům. Předpokládáme, že
v budoucnu bude speciální orgán, který
tyto přestupky bude řešit.
Pokud se týká připomínky
místopředsedy p. Kani, vypouští se odst.
d), tak jak je uvedeno v tisku 240 a.
U § 35, odst. 1 lze s navrhovanými
změnami souhlasit, tzn. doplnit vodní zdroje příp.
ovzduší.
Ze zákona se vypouští
odst. d) - pokud jde o porušování předpisů
ve věcech církví a náboženských
společností - nepřichází v
současné době v úvahu, protože
takový předpis zatím nebyl vydán.
Takže lze vypustit.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji pane místopředsedo.
Pane zpravodaji, jste schopen
dát změněnou společnou zprávu
výborů, která by reagovala na návrhy
jednotlivých poslanců, nebo se sejdou zpravodajové
výborů znovu a předloží nám
upravenou společnou zprávu.
Těch pozměňovacích
návrhů bylo hodně, asi šest, a museli
bychom nechat hlasovat o každé změně
zvlášť. Doporučuji tedy, abychom event.
Úpravu zpravodajské zprávy formulovali teď
nebo po poradě se zpravodaji jednotlivých výborů.
Společný zpravodaj Walter Herrgesell: Pane předsedo, navrhuji,
aby se předsedové výborů na krátkou
dobu sešli.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Doporučuji,
abychom o tomto zákonu nehlasovali nyní, ale pokračovali
bodem 3. V polední přestávce se sejdou zpravodajové
výborů a pak se vrátíme k projednání
bodu 2.