Středa 25. dubna 1990

Místopředseda vlády České republiky pan Antonín Hrazdíra: Vážené dámy a pánové, já jsem ve svém úvodním slově uvedl, že právě tyto věci na které upozorňoval pan poslanec Lom, přebíráme po schválení a precizování po projednání ve Federálním shromáždění, to znamená že v tomto případě nemohu zabezpečit jejich změnu.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Čili jinými slovy nemůžeme mít jiný zákon my než má Federální shromáždění.

Poslanec Petr Lom /z místa/: V podobných případech navrhuji, abychom neotevírali debatu.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, návrh zde je, pan společný zpravodaj poslanec Dobal k tomu ?

Poslanec Viktor Dobal: Nechci k tomu nic dalšího.

Poslanec Petr Lom: Pane předsedo, ve skutečnosti, kterou nám oznámil pan místopředseda vlády, že nelze diskutovat, tak pokud je tomu tak, samozřejmě všechno padá, ale zamysleme se pro příště nad úlohou, kterou zde hrajeme.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Je potřeba v kompetencích národních rad a Federálního shromáždění mnohé změnit a zlepšit, jistě, s tím jako národní rada souhlasíme.

Čili mohu uzavřít rozpravu? Podle presenční listiny je přítomno 185 poslanců, dva se omluvili, tedy 183 poslanců, je přítomno ve sněmovně, jsme tedy usnášení schopní. Doporučuji, abychom hlasovali o celém návrhu najednou. Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? Nejsou. Kdo souhlasí s vládním návrhem České národní rady o působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení zákona o hospodaření s nebytovými prostory podle sněmovního tisku 195, ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 206, ať zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu ? /4 hlasy/ Zdržel se hlasování? /42 poslanců./ Konstatuji, že návrh zákona byl většinou hlasů schválen.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych se ještě vrátil několika slovy a se žádostí o Vás souhlas k zákonu o advokacii.

V současné době existují některé platné zákony, které se advokacie více či méně dotýkají, zejména pokud se jedná o trestní řád, občanský soudní řád, správní řád a občanský zákoník.

Doporučuji proto, abych byl pověřen sdělit předsedovi Federálního shromáždění, že při novelizaci těchto zákonů by Federální shromáždění mělo vzít v úvahu také znění před chvílí schváleného zákona o advokacii. Totéž samozřejmě provede Slovenská národní rada.

Máte k tomuto mému návrhu nějaké připomínky? Nejsou. Kdo tedy souhlasí, abych byl pověřen sdělit předsedovi Federálního shromáždění, že při novelizaci zákonů, které se nějakým způsobem dotýkají advokacie, zejména trestního řádu, občanského soudního řádu, správního řádu a občanského zákoníku, by Federální shromáždění mělo vzít v úvahu znění zákona o advokacii, schváleného v dnešní schůzi České národní rady, ať zvedne ruku! /Hlasuje se./ Je někdo proti? /Nikdo./ Zdržel se hlasování ? /3 poslanci./ Děkuji Vám. V tomto smyslu, který jsem přednesl, bude dopis odeslán.

Dalším bodem pořadu je

IX.

Návrh ústavně právního výboru České národní rady na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce podle sněmovního tisku 212

Prosím zpravodajku ústavně právního výboru poslankyni Annu Röschovou, aby návrh odůvodnila

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, dámy a pánové, vrátila bych se k poslední plenární schůzi ČNR, na které jsme se dohodli, že bude odloženo zproštění soudců z povolání a to z těch důvodů, že charakteristiky byly povrchní a nedostatečné. Ústavně právnímu výboru bylo uloženo, aby se tomuto věnoval, vyžádal si nové charakteristiky a probral jednotlivé soudce jmenovitě.

Ústavně právní výbor se touto problematikou velice podrobně zabýval, dokonce opakovaně a společně s ministryní spravedlnosti s paní dr. Burešovou a společně s předsedou Nejvyššího soudu panem dr. Mokrým a přijal usnesení, ve kterém doporučuje ke schválení návrh na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce, podle tisku 212 v plném znění. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni, hlásí se někdo z poslanců a poslankyň do rozpravy k tomuto bodu, našeho jednání, ke zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce ? Čili důvěřujeme ústavně právnímu výboru. Mohu rozpravu ukončit ? Paní zpravodajka nechce slovo ? Ne. Budeme tedy hlasovat. Doporučuji, abychom o celém tisku 212 hlasovali společně. Je proti tomuto návrhu nějaká připomínka ? Není.

Kdo tedy souhlasí s návrhem, aby ČNR zprostila funkce soudců z povolání soudce uvedené v návrhu ústavně právního výboru ČNR podle sněmovního tisku 212 a odůvodněné poslankyní Annou Röschovou, ať zvedne ruku ! /Hlasuje se./ Děkuji. Je někdo proti ? /Nikdo./ Zdržel se hlasování ? /Nikdo./ Tím jsme schválili návrh ústavně právního výboru podle tisku 212.

Dalším bodem našeho pořadu je


X.

Návrh Sdružení společenských organizací České republiky na volbu některých soudců z povolání k soudům České republiky

Návrh, který Vám byl předložen jako sněmovní tisk 213 odůvodní poslankyně Hana Lagová, kterou prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně Hana Lagová: Vážený pane předsedo, vážení poslanci a poslankyně, na minulém plenárním zasedání ČNR bylo předloženo k volbě soudců z povolání 116 kandidátů. Po diskusi poslanců bylo z celého návrhu zvoleno pouze 40 soudců z povolání. Výhrady byly vysloveny k charakteristikám a jak si jistě pamatujete, bylo požadováno jejich doplnění dalšími údaji, zejména k dřívější politické příslušnosti kandidátů, dále, zda v předchozí rozhodovací činnosti respektovali zásadu nezávislosti soudů a jaké jsou jejich odborné amorální předpoklady pro výkon soudcovské funkce.

Ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti České republiky a s Nejvyšším soudem České republiky se předkládají ČNR návrhy na zvolení soudců z povolání, které jsou obsaženy v tisku č. 213.

Tisk jednak obsahuje tři návrhy na soudce z povolání k Nejvyššímu soudu České republiky, a to návrhu na dr. Petra Hrachovce, dr. Jindřicha Jabornického a dr. Vladislava Šímu. V úvodu dnešní schůze ČNR jsem uvedla, že dr. Jindřich Jabornický odvolal předchozí souhlas s kandidaturou jak na funkci soudce Nejvyššího soudu České republiky, tak na funkci místopředsedy Nejvyššího soudu České republiky. Prosím, abyste si v tisku na straně 113 na straně 2 - návrh na Jindřicha Jabornického upravili - vyškrtli.

Po dalším posouzení a doplnění požadovaných údajů je ze 76 nezvolených kandidátů na minulé schůzi ČNR předloženo dnes 69 kandidátů. V minulých dnech vzal zpět svou kandidaturu dále dr. Leoš Luňák, který měl být volen k Městskému soudu v Praze. Prosím, abyste si upravili v tisku 113 na straně 6 uvedený návrh. Pro úplnou informaci poslanců ještě uvádím, že z původního návrhu se dnes nezařazuje 7 kandidátů, z nichž dva se rozhodli pro odchod z justice a u zbývajících pěti nebylo dodnes dokončeno prověřování požadovaných údajů.

Souhrnně tedy uvádím, že v celém upraveném návrhu se předkládá k volbě 70 kandidátů na soudce z povolání, k Nejvyššímu soudu České republiky, krajským, městským, okresním a obvodním soudům v České republice. 37 soudcům uplynulo desetileté volební období, 25 soudců je navrhováno pro jiné soudy a osm kandidátů je z jiných justičních funkcí nebo pracují mimo resort justice. Z uvedeného počtu kandidátů je 33 mužů, 37 žen. Všichni předložení kandidáti byli vybíráni po zhodnocení odborné připravenosti, zkušeností ze soudní praxe i osobních a morálních vlastností. Návrhy byly dohodnuty s rozhodujícími politickými silami na příslušných úrovních. Všichni kandidáti se svoji kandidaturou souhlasí a splňují předpoklady, stanovené zákonem o organizaci soudů a o volbách soudců z povolání.

Dovolte mi ještě závěrem učinit takovou poznámku, paní poslankyně Röschová uvedla, že o předložených návrzích dvakrát jednal ústavně právní výbor. Dovoluji si proto pane předsedo, navrhnout doporučení, aby o předložených kandidátech bylo hlasováno najednou, pouze v případě event. dalších připomínek k jednotlivým kandidátům bylo o těchto pak hlasováno zvlášť. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, děkuji, děkuji poslankyni Lagové, prosím zpravodajku ústavně právního výboru poslankyni Annu Röschovou, aby k návrhu přednesla zprávu tohoto výboru.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, dámy a pánové, tak jako o předchozím tisku o zproštění některých soudců z povolání ústavně právní výbor jednal opakovaně i o volbách některých soudců z povolání k soudům České republiky. Jednal i s Chartou 77 a opětovně jednal ve spolupráci s ministryní spravedlnosti a s předsedou Nejvyššího soudu České republiky. Na závěr jednání ústavně právní přijal usnesení, ve kterém doporučuje ČNR, aby zvolila některé soudce z povolání k soudům České republiky, uvedené v tisku 213, upraveném tak jak řekla paní navrhovatelka s výjimkou dr. Aleny Polednové, neboť zde ústavně právní výbor nemohl přijmout usnesení protože při hlasování o kandidatuře dr. Aleny Polednové bylo sedm poslanců ústavně právního výboru pro, dva proti a tři se zdrželi hlasování, takže se nesplnil požadovaný počet deseti hlasů. Jinak ústavně právní výbor usnesení doporučuje.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Paní poslankyně, ještě jednou prosím opakovat jméno.

Poslankyně Anna Röschová: Do usnesení se dostala pouze dr. Polednová, protože při hlasování neobdržela potřebný počet hlasů. Hlasování bylo sedm pro, dva proti a tři se zdrželi hlasování, ostatní soudci byli doporučeni v usnesení.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, vážené poslankyně a poslanci, slyšeli jste doporučení jednak za navrhovatele paní poslankyni Lagovou i doporučení zpravodajky poslankyně Anny Röschové, abychom projednali předložený návrh na volbu některých soudců z povolání k soudcům České republiky podle tisku 213 po úpravách, jak uvedla poslankyně Lagová a poslankyně Röschová.

Zahajuji rozpravu k tomuto návrhu. Hlásí se poslankyně Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážení poslanci, nechci se zde konkrétně vyjadřovat k jednotlivým soudcům, které máme volit. Podrobně jsme se tímto problémem zabývali v ústavně právním výboru a usnesení tohoto výboru přednesla poslankyně Röschová. V obecné rovině zde chci vyjádřit pouze svůj obecný názor.

Na základě kritiky na minulé schůzi ČNR byly charakteristiky navrhovaných soudců dopracovány a upřesněny. Ani nyní nejsou tyto charakteristiky o moc lepší a každopádně neposkytují objektivní pohled na jednotlivé soudce. Aby bylo však možno opravdu odpovědně posoudit návrh, musela by ČNR mít k dispozici mnohem více informací a také času. V ústavně právním výboru jsme se kromě jiného zabývali zejména jedním důležitým kritériem při posuzování soudců, a to tím, zda v jejich dosavadní činnosti bylo dodržováno zákonné ustanovení o nezávislosti soudců. Tato otázka se dostává zákonitě do popředí zvláště u soudců, kteří se podíleli na politických procesech či vůbec na soudním řízení s politickým podtextem, v nichž bylo porušování principu soudcovské nezávislosti pravidlem a docházelo k ovlivňování průběhu a výsledku soudního řízení ze strany politických činitelů, stranických orgánů či orgánů STB. Mechanismus tohoto ovlivňování není doposud dostatečně odhalen a v každém jednotlivém případu se jen velmi těžce prokazuje, protože toto nemá samozřejmě oporu ani ve spisech, ani v zákoně. Je jasné, že za situace, kdy je nedostatek soudců a kdy se ještě zvyšují národky na soudcovský sbor v souvislosti s přijetím zákona o soudních rehabilitacích, musí být kritéria na jednotlivé soudce nižší, než by třeba bylo žádoucí. Přesto je třeba, aby ti soudci, o kterých je zřejmé, že se závažným způsobem provinili proti své soudcovské nezávislosti ze soudnictví odešli. To se týká zvlášť naléhavě některých soudců, kteří soudili politické procesy. Záměrně říkám některých, protože nechci tyto soudce samozřejmě hodnotit šmahem. I mezi nimi byly rozdíly, byli tací, kteří vyvíjeli vlastní iniciativu a na politických procesech se podíleli více než aktivně, byli však, zejména v posledním roce i tací, kteří v rámci svých možností hledali schůdný kompromis. Chápu je, i oni byli občany tohoto státu a jako většina občanů se po svém přizpůsobovali totalitnímu režimu. Nechci je tedy odsuzovat, ale nemohu vykládat, označovat takové jednání jako normální, či dokonce chvályhodné. Musela bych totiž popřít základní morální principy a odpovědnost každého z nás za své jednání. Pokud tedy někteří z těchto soudců v soudnictví zůstanou, mělo by být samozřejmostí, která plyne z uplatňování zásady spravedlnosti, že nebudou - tedy alespoň ne nyní - jmenováni za dobré pracovní výsledky do vyšších soudcovských funkcí. Tato moje poznámka je adresována ministerstvu spravedlnosti, které o ustanovení předsedů a náměstků krajských a okresních soudů rozhoduje. K samotné volbě soudců Českou národní radou. Navrhuji, abychom hlasovali o soudcích jednotlivě a v případě, že se rozhodneme hlasovat o všech najednou, en bloc, navrhuji jednotlivě hlasovat o těch kandidátech, u nichž se při projednávání v ústavně právním výboru objevily výhrady, což se vztahuje na tyto navržené kandidáty. JUDr. Vladislava Šímu, JUDr. Alenu Polednovou, JUDr. Jana Bělohradského, JUDr. Jana Vyklického, JUDr. Radka Cibulu.

Myslím, že takový způsob hlasování je mnohem demokratičtější, a umožňuje poslancům vyjádřit se k jednotlivým navrženým kandidátům zvlášť.

A na závěr bych chtěla vyjádřit ještě jeden názor. Volba soudců Českou národní radou za této situace se děje formálním způsobem , nemůžeme fakticky za naše rozhodnutí pro nedostatek informací nést plnou zodpovědnost. Podle mého názoru je takový postup nežádoucí a do budoucna bychom měli rozhodovat jen tehdy, máme-li dostatek informací k objektivnímu posouzení a jsme-li tedy schopni za naše rozhodnutí nést plnou odpovědnost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni Marvanové, pan poslanec Dohnal. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Ano, děkuji.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedo, vážení poslanci a poslankyně, má před řečnice mezi kandidáty na soudce z povolání neuvedla pana doktora Antonína Tripese, jehož charakteristika je uvedena na straně 17. Tento člověk, jak vyplývá z materiálu, se o politické události a dění v uplynulých 20 letech více méně nezajímal. Avšak, jak je dále uvedeno, v roce 1979 vstoupil do KSČ, aby mohl setrvat ve funkci předsedy senátu. A v letošním lednu, jak opět vyplývá z materiálu, z KSČ vystoupil a mohu se tedy domnívat, že to udělal opět proto, aby v té funkci předsedy senátu mohl zůstat.

Já toho člověka neznám, ale dovoluji si vyslovit pochybnosti o jeho páteři. A jelikož od roku 1960 do dnešního dne, což je prakticky 30 let, pracuje v Českých Budějovicích, tak bych prosil, jestli tu je někdo přítomný, kdo ho osobně zná a může se k jeho osobě vyjádřit, aby tak učinil. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Slovo má poslanec Sapák.

Poslanec Jan Sapák: Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, na minulém plenárním zasedání nám byl předložen tisk 187 s charakteristikami soudců, z nichž jsme přijali jenom některé části. Ne nadarmo jsme se domnívali, že tento tisk byl připraven při nejmenším nedůkladně. V novém tisku 213 už je soudců o něco méně. Podle toho, jak jsme si ověřovali ve svých obvodech, vyplynulo, že byly opravdu v původním tisku uvedeni někteří soudci, o kterých lze při nejmenším tvrdit, že velmi ochotně vyhověli přání totalitního režimu, respektive různých okresních institucí mimo justici.

Celkem ostýchavě se při předchozích referátech přešlo, proč byli jednotliví soudci vyloučeni. Nemyslím si, že by bylo účelné je jmenovat, ale mohlo být alespoň naznačeno, že šlo o případy, kdy neměli být soudci k volbě předloženi. Z tohoto důvodu, aby se volba soudců nestala opravdu formální věcí, připojuji se k návrhu paní poslankyně Marvanové a prosím, byť nás to časově zdrží, aby bylo o soudcích hlasováno jednotlivě. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Sapákovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Přeje si vystoupit paní ministryně Burešová ? /Dr. Burešová: Ano, ale musím si připravit charakteristiky./ Ano, já se zatím zeptám poslanců, jakým způsobem chtějí hlasovat, když tak bychom si připravili charakteristiky u těch soudců, kteří zde již byli jmenováni.

Pan poslanec Kříž.

Poslanec Karel Kříž: Kolegyně doktorka Marvanová jmenovala na prvém místě dr. Šímu jako pochybného kandidáta, já jsem si nalistoval jeho charakteristiku a tady čtu: "V kritických situacích při stíhání nekonformních projevů občanstva v letech 1988/89 ve všech projednávaných případech hledal i za ztížených podmínek pro nezávislé rozhodování, jaké tehdy u pražských soudů byly, cesty k zproštění nebo k co nejmírnějšímu postihu stíhaných osob, pro což měl i nejrůznější potíže a výtky ze strany politických orgánů a nadřízených míst. V trestní věci proti demonstrantům na Václavském náměstí provedl u Inspekce ministerstva vnitra České republiky signalizaci nepřiměřenosti brutálních zákroků, což byl postup v justiční praxi v té době zcela neobvyklý a ojedinělý." Čili toto jsou činy, které by se daly kladně hodnotit. Já osobně bych je kladně hodnotil.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, budeme o těch soudcích hlasovat. Zeptal bych se poslanců z Jižních Čech nebo z Budějovic, byl zde dotaz pana poslance Dohnala, zda někdo zná dr. Kripese. Prosím, pan poslanec Vlach, předseda Jihočeského KNV.

Poslanec Jiří Vlach: Tak jak jsme o to v podstatě byli požádáni, tak jsem se snažil získat maximum informací o těch soudcích, jejichž charakteristiky nám byly nejprve předloženy a potom jsme dostali ty doplňující. Snažil jsem se kontaktovat oficiální místa, občanské iniciativy, neoficiální struktury z let minulých o panu dr. Tripesovi, kterého osobně neznám, ale nedostalo se mi žádné negativní informace, a z odborných kruhů byl hodnocen odborně jednoznačně kladně. To je všechno, co je mi o této osobě známo. Děkuji.


Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Vlachovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Ano, pan poslanec Biňovec, prosím.

Poslanec Karel Biňovec: Mně zarazila jedna věc, tady se znovu vracím k posudku na dr. Šímu, a vychází mně z toho toto: buďto je pravdivý ten posudek, a pak by mně skutečně zajímalo, proč paní kolegyně Marvanová jej uváděla mezi těmi pochybnými soudci, anebo tam mají nějaké námitky a ten posudek není pravdivý, a pak se tedy musíme zeptat, co ty ostatní posudky? Čili já bych prosil paní poslankyni Marvanovou, aby nám vyložila, co projednávali ohledně JUDr. Šímy ve výboru.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Biňovcovi. Přeje si slovo paní poslankyně Marvanová?

Poslankyně Hana Marvanová: Já jsem skutečně nechtěla zavést rozpravu k jednotlivým soudcům, proto jsem předeslala na začátku, že se nebudu k jednotlivým soudcům vyjadřovat. Měli jsme o tom mnohahodinové diskuse na ústavně právním výboru a nyní toto plénum už těžko probere jednotlivá jména a bude zkoumat, zda to je nebo není pravda. Ale když tu padla otázka ohledně dr. Šímy, v tom, co jsem přednesla, jsem se snažila vyjádřit zásadu, která si myslím, že je správná. Mělo by se zjišťovat, jak soudili v jednotlivých případech soudci, kterým byly přiděleny politické procesy a u těchto soudců by se mělo diferencovat ti, kteří vyvíjeli vlastní iniciativu a kteří vystupovali nadmíru aktivně, tak by měli z justice odejít, jak jsem to řekla a ti, kteří se chovali v rámci možností slušně, tak ti by měli zůstat, protože je málo soudců a samozřejmě jejich díl odpovědnosti není tak velký, ale podle mého názoru by neměli postupovat na vyšší funkce, což je právě případ dr. Šímy, který má být zvolen do funkce Nejvyššího soudu republiky.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: O slovo se hlásí předseda Nejvyššího soudu pan dr. Mokrý, prosím.

Předseda Nejvyššího soudu České republiky dr. Mokrý: Pane předsedo, dámy a pánové, situace se vyvinula tak, že je mojí povinností podat vysvětlující informaci. Já jsem rád, že paní poslankyně Marvanová ve svém úvodním slově řekla, že bychom se při hodnocení soudců měli zaměřit především na to, jak soudci ve své činnosti zachovávali princip nezávislosti soudců. Já si myslím, že právě z tohoto hlediska u kandidáta dr. Šímy musíme konstatovat, že dr. Šíma v tomto ohledu si počínal tak, že toto kritérium splnil. Jestliže totiž ve věcech, které mu byly přiděleny v době, kterou tu nebudu rozvádět a o které všichni víme, jaká byla, rozhodoval tak, že hledal co nejvíce možností pro to, aby - jak je v tom posudku řečeno - obviněné zprošťoval, po případě hledal způsob, jak odůvodnit co nejmírnější postižení, vzhledem k tomu, že skutková podstata trestného činu nebo přečinu který byl stíhán byla taková, jaká byla, tak si myslím, že nelze u něho mít za to, že by v této situaci podléhal nějakému ovlivňování, protože všichni víme, že tehdejší jeho nadřízení a tehdejší síly politické usilovali o to, aby tito lidé byli odsouzeni co nejpřísněji a co nejtvrději. Jestliže tady došlo k takovémuto výsledku, tak asi dr. Šíma nějakému ovlivnění nepodlehl. Ovšem tady je skutečnost, že paní dr. Marvanová zastává - abych vysvětlil to naše odlišné hodnocení - zásadně principiální přístup, který tady vysvětlila, který je jejím právem. Já mohu jen zaujmout stanovisko z jiného pohledu, tedy z pohledu jak ho vidím a vycházím přitom z další základní premisy, kterou ona říkala, totiž z toho, že kladla důraz na soudcovskou nezávislost. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji předsedovi Nejvyššího soudu, o slovo se hlásí ministryně spravedlnosti dr. Burešová. Poslankyně Röschová má faktickou poznámku.

Poslankyně Anna Röschová: Já bych chtěla jen drobnost k dr. Šímovi. Myslím, že dr. Marvanová to v podstatě dvakrát řekla. Ohledně dr. Šímy tady byl vlastně pouze problém, že je převolován do vyšší funkce, takže ona vyjmenovala některé soudce, o kterých se zvlášť pečlivě v ústavně právním výboru jednalo. Nakonec po diskusích s panem předsedou Nejvyššího soudu a s paní ministryní se dr. Šíma dostal do usnesení na doporučení na schválení. Takže ona to tu vysvětlovala v podstatě dvakrát. My jsme nenalezli pochybení v charakteristice, která byla předložena, tady byla určitá odlišná kritéria v té obecné poloze.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, navrhuji, abychom rozhodli jako sněmovna, paní ministryně má slovo.

Ministryně spravedlnosti České republiky dr. D. Burešová: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, my jsme skutečně v ústavně právním výboru velice podrobně a důkladně několik hodin probírali jednotlivé kandidáty. Patrně i dnes vám musím objasnit podstatu našeho ne úplně stejného názoru, našeho odlišného hodnocení mezi dr. Marvanovou a paní poslankyní Röschovou.

Všichni zde jmenovaní soudci, tedy všichni ne - dr. Bělohradský, dr. Viklický, dr. Tripes jsou tři mimořádně zdatní a vynikající soudci. S dr. Bělohradským počítáme - a proto vůbec toto jméno tady padlo - počítáme s ním do správní funkce, jako s předsedou obvodního soudu pro Prahu 4. To byl právě zdroj dezinformace, že dnes tu nejde o otázky ustavení soudců do správních funkcí, dnes jde o otázku, zda ten soudce má být vůbec volen, dr. Bělohradský je převolován ze soudu pro Prahu 1 k soudu pro Prahu 4. Dr. Bělohradský soudil ty nejkritičtější politické procesy. Měl jich celkem 110, z toho 70 postoupil jako přestupky národnímu výboru. Řadu těch věcí zprostil. Řadu věcí, pokud je odsoudil, tak neuložil trest. Pokud vůbec něco odsoudil, a to byly dva nebo tři případy, které skutečně podle tehdy platných zákonů - a soudce se musel řídit platnými zákony, tak tam dal podmíněný trest. Byl to mimořádně statečný soudce. Já jsem v tu dobu pracovala jako advokátka a mohu vám říci, že jsem zdálky sledovala, kdy tohoto soudce odvolají nebo kdy ho kárně postihnou. Počínal si mimořádně statečně, a proto jsme jako ministerstvo spravedlnosti s předsedou pražského městského soudu se rozhodli, že bychom jej rádi pověřili správní funkcí u soudu, který je mimořádně zanedbaný, špatně funguje a je tam potřeba udělat radikální opatření. Že je toto pro nás úkol číslo jedna, o tom nemusím mluvit. Víte všichni, že nás čekají rehabilitace, víte, kolik práce stojí před soudy. Víte také, jaké nedůvěře se dnešní justice těší u populace a víte jistě také, že je třeba rekonstrukci soudců urychleně dokončit.

Já bych na tomto místě ještě ráda řekla, že ministerstvo spravedlnosti nepřistupuje k věci lehkomyslně, že jsme se nespolehli na to, že některým soudcům končí volební období, ale že rekonstrukci soudů provádíme skutečně zásadně, tedy i pokud jde o soudce, kterým nekončí volební období. Takto už např. z Prahy odešlo pět soudců, kteří se skutečně zpronevěřili soudcovské nezávislosti. A byl by nesmysl, abychom o další existenci nebo neexistenci někoho v soudcovské funkci rozhodovali výlučně z toho pohledu, zda mu kočí nebo nekončí volební období. Čili tuto otázku řešíme komplexně. Celá řada soudců byla ze správních funkcí odvolána, jsou to desítky, do stoky. S celou řadou z nich je jednáno na základě dosavadní právní úpravy, aby skončili sami svoji soudcovskou funkci.

Není to tak jednoduché a upřímně řečeno, v situaci, v jaké dnes soudy jsou, se bojím dát předložit zákon o skončení volebního období soudců, protože mám obavu, že ti slušní soudci - a těch je celá řada, vždyť já jsem pracovala 30 let jako advokátka, se budou bát kandidovat, protože i námitky zcela neodůvodněné, třeba i námitky účastníka, kterému nepovolil ten soudce rozvod, mohou sehrát roli.

Nemůžeme Vám vydat kompletní, zcela vyčerpávající charakteristiky. Domnívám se, že jsme tentokrát tím, že jsme tuto věc projednávali opravdu důkladně s ústavně právním výborem a že ústavně právní výbor rozhodl, že doporučuje tyto soudce, ke kterým paní doktorka Marvanová vznáší námitky, měla jsem za to, že tím, že ústavně právní výbor projevil tuto důvěru po dlouho trvajícím jednání, že budeme moci dnes přistoupit k hlasování bez obtíží.

JUDr. Vyklický je podobná záležitost. Proti dr. Vyklickému byla vznesena námitka, že soudil věc dr. Sachra, nynějšího ministra vnitra. Dala jsem si předložit spisy, a mluvila jsem s dr. Vyklickým osobně. Postupoval tak, že zřejmě velice nezávisle vedl to jednání, protože během tohoto jednání Československá strana lidová, která zrušila pracovní poměr s panem dr. Sachrem okamžitým zrušením podle § 53, vzala toto okamžité zrušení během sporu zpět. Jako advokátka Vás ujišťuji, že k tomu sel ten předseda vytvořit prostředí, že musel dát zřetelně najevo, že nejde o okamžité zrušení, které by bylo po právu. Tedy ČSL vzala to zrušení zpět, dr. Sachr ale, který byl zastoupen zmocněncem trval na projednání věci, ale nebylo o čem jednat, tak že soud musel tu žalobu zamítnout. To je z procesního hlediska naprosto jasné, protože předmět sporu odpadl, neboť ČSL vzala to okamžité zrušení zpět. Potom ještě jednou dr. Sachrovi dali výpověď a to z důvodů, že se dopustil porušení pracovní kázně. Opět ČSL vzala zpět tuto výpověď. Po třetí, kdy už ČSL si nevěděla rady, takže dala dr. Sachrovi výpověď pro reorganizaci, tak žalobě vyhověl. Ale ujišťuji Vás, že jsem se pracovními věcmi zabývala, že kteréhokoliv pracovníka, kdyby měl mozek Einsteina, pečlivost mravence a byl naprosto dokonalý, lze z organizace na důvod reorganizace dostat. Každý soudný člověk, který se někdy dostal do styku se soudem ví, že toto je jeden ze způsobů, kterým lze každého pracovníka z podniku dostat.

Tento dr. Vyklický soudil dále také věc dr. Šiklové proti Rudému právu a Petra Uhla proti Rudému právu, ve které se domáhali tiskové opravy. K tomu chci podotknout, že tyto věci byly stranickými orgány posuzovány zvlášť přísně, protože pokud se někdo domáhal na příklad zrušení platnosti výpovědi, tak se na to dívaly ty okresní sekretariáty tak, že brání svou existenci. Pokud ale žaloval tiskovou žalobou nebo pokud žaloval na ochranu osobnosti, tak měly za to, že to je člověk, který příliš vystrkuje hlavu, který si troufá, který je nebezpečný, a tady v těchto věcech se prováděly mimořádné intervence. Mohu Vás ujistit z vlastní zkušenosti, já jsem zastupovala v roce 1970 paní Palachovou proti tehdejšímu poslanci Vilému Novému. Nenašel se v Praze 7 soudce, tedy civilní soudce, který byl ochoten tu věc soudit, soudila to nakonec předsedkyně senátu, která do té doby soudila jenom trestní věci. Byla z toho řada nepříjemností, já sama jsem z toho měla skoro celostránkový článek v Rudém právu, a signalizaci ze strany soudu. Tak se postupovalo proti všem, kteří se takové ochrany u soudu domáhali.

Čili to nebylo skutečně jednoduché a jestliže v takové věci dr. Vyklický projevil tolik statečnosti, že Rudé právo zavázal, aby skutečně uveřejnilo ty tiskové opravy vůči Jiřině Šiklové, která byla vězněm svědomí, vůči Petru Uhlovi, který si odseděl dohromady 9 let, tak podle mého názoru osvědčil zcela mimořádnou občanskou statečnost.

Pokud jde o dr. Kripese, osobně ho znám, je to jeden z nejlepších soudců v Českých Budějovicích a byla by to věčná škoda, kdyby takového soudce měla justice ztratit. Je to jeden ze soudců, který pomáhá ochotně mladým, kteří se k němu chodí radit, je to jeden z mála lidí, který - víte, že jsme bohužel skutečně velice mnoho dlužni tradicím dřívější justice, která po právu měla dobré jméno - je to jeden z mála soudců, kteří to dobré jméno té justici dosud pomáhají držet.

Pokud jde o pana Cibulu, je to dnes samostatný odborný referent okresního soudu v Kolíně a snad podezření vůči němu vzbudila skutečnost, že pracoval jako úředník na ministerstvu vnitra. Úředník v legislativním útvaru, ne žádný vysoký funkcionář, zabýval se vnitřní legislativou, zabýval se i tak zvanou cizí legislativou, to znamená, že zpracovával zákony, že je odstavcoval, že jednal na meziresortních poradách. Není to ale pracovník ministerstva vnitra v tom smyslu, v jakém si obvykle občanstvo představuje, co to tedy znamená. To absolutně ne. Je to normální úředník v legislativě.

Pokud jde o dr. Polednovou, neznám ji. Byla jsem v Plzni, mluvila jsem mnohokrát na toto téma s plzeňskými kolegy, s předsedou plzeňského soudu, s Občanským fórem, které nakonec prohlásilo, že proti doktorce Polednové nemá námitky. Netroufám si se za ni postavit tak, jako jsem se postavila za ty předchozí soudce, protože jak říkám, jsem odkázána jenom na písemné materiály a jenom relata refero.

Ponechávám tedy Vaší úvaze, jak hodláte postupovat, ale pokud k tomu mohu něco říci - nejsem poslanec - domnívám se, že by nebylo rozumné hlasovat o každém soudci zvlášť, i když mně nepřísluší se k tomu vyjadřovat, ale chci Vás poprosit, abyste ústavně právnímu výboru a mně projevili tolik důvěry, abyste se spolehli na naši společnou dohodu, kterou jsme po několika hodinových jednáních nakonec učinili. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní ministryni Burešové. Vážené poslankyně a poslanci, je zde návrh jak poslankyně Marvanové, tak poslankyně Röschové, ale i ještě několika poslanců, abychom hlasovali zvlášť o dr. Kripesovi, dr. Šímovi, dr. Polednové, dr. Bělohradském, dr. Vyklickém a dr. Cibulovi a doporučuji, abychom o tom zbytku soudců tak, jak jsou uvedeni v tisku 213, hlasovali najednou.

Jsou proti tomuto způsobu hlasování ještě nějaké námitky? Poslanec Sapák.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP