Středa 25. dubna 1990

VI.

Vládní návrh zákona České národní rady o některých opatřeních týkajících se působnosti ministerstev České republiky podle tisku 199 a 218

Odůvodněním návrhu zákona pověřila vláda České republiky 1. místopředsedu vlády pana Antonína Hrazdíru. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, ve výborech České národní rady byl projednán vládní návrh zákona ČNR o některých opatřeních, týkajících se působnosti ministerstev České republiky, který doplňoval jednak působnost ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí České republiky na úseku civilní služby, jednak působnost ministerstva vnitra České republiky na úseku individuálního podnikání fyzických osob.

Vzhledem k tomu, že zákon o civilní službě byl schválen Federálním shromážděním již dne 14. března tohoto roku, byla působnost na úseku civilní služby ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí projednána a schválena plénem ČNR již dne 29. března tohoto roku.

Předmětem dnešního projednání je tedy pouze doplnění působnosti ministerstva vnitra na úseku individuálního podnikání fyzických osob.

Potřeba doplnění působnosti příslušného ústředního orgánu státní správy na úseku individuálního podnikání fyzických osob vznikla v souvislosti s předložením vládního návrhu tohoto zákona Federálnímu shromáždění, které schválilo předložený vládní návrh zákona na svém zasedání dne 19. 4. t. r. a změnilo jeho název na zákon o soukromém podnikání občanů.

Ministerstvo vnitra by tedy podle projednávaného vládního návrhu zákona České národní rady mělo být ústředním orgánem státní správy na úseku soukromého podnikání občanů. Věcné důvody, které svědčí pro to, aby tímto orgánem bylo právě ministerstvo vnitra jsou následující:

1/ Podle zákona o soukromém podnikání občanů se budou nejčastěji poskytovat služby v oborech, které jsou zahrnovány do místního hospodářství, jehož správa je v působnosti ministerstva vnitra.

2/ Ministerstvo vnitra se podnikáním občanů zabývalo již v minulých letech, zejména pak, když občané podnikali na základě nařízení vlády ČSR č. 154/1982 Sb., o poskytování služeb na základě povolení národního výboru, a později na základě nařízení vlády ČSR č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování jiných služeb občany na základě povolení národního výboru. Ministerstvo vnitra má tudíž s uvedenou problematikou odpovídající zkušenosti.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, doporučuji, aby vládní návrh zákona České národní rady byl schválen s tím, že ministerstvo vnitra České republiky bude vykonávat státní správu na úseku soukromého podnikání občanů, jak to odpovídá názvu zákona schváleného Federálním shromážděním.

Je nezbytné, aby projednávaný zákon ČNR nabyl účinnosti k témuž dni, jako zákon o soukromém podnikání občanů, to je 1. května 1990.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu místopředsedovi vlády za zdůvodnění vládního návrhu zákona.

Prosím nyní společného zpravodaje, předsedu výboru pro národní výbory a národnosti pana poslance Hergesella, aby odůvodnil předloženou společnou zprávu výborů.

Společný zpravodaj poslanec Walter Hergesell: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, v průběhu března a dubna projednaly všechny výbory ČNR vládní návrh zákona ČNR o některých opatřeních, týkajících se působnosti ministerstev České republiky - tisk 199.

V poslední schůzi pléna ČNR jsme již tento vládní návrh zákona projednávali, avšak nemohli jsme jej projednat celý, neboť pod bodem dvě jsme nemohli svěřit ministerstvu vnitra funkci ústředního orgánu státní správy pro individuální podnikání, neboť nebyl dosud schválen příslušný zákon Federálním shromážděním.

S ohledem na skutečnost, že Federální shromáždění již tento zákon schválilo se změnou názvu individuální podnikání fyzických osob na soukromé podnikání občanů, doporučuji Vám, abychom v tomto smyslu dnes schválili působnost ministerstva vnitra ČR na úseku soukromého podnikání občanů, jak je uvedeno ve společné zprávě výborů ČNR tisk 218.

Současně s ohledem na dnešní datum projednávání zákona a na účinnost zákona o soukromém podnikání občanů doporučuji, aby tento zákon nabyl účinnosti dnem 1. května 1990.

Pane předsedo, děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci zpravodaji Hergesellovi za přednesení společné zprávy výborů. Ani k tomuto zákonu jsem neobdržel písemné přihlášky do rozpravy. Přeje si někdo z poslanců vystoupit k tomuto zákonu? Pan poslanec Valtr.

Poslanec Vratislav Valtr: Pane předsedo, dámy a pánové, výbor pro průmysl a stavebnictví v § 1 odstavec jedna navrhoval doplnit jen jedno slůvko a to ve větě " … orgánem příslušným k registraci podle zákona o individuálním podnikání fyzických osob je obvykle ONV … " Vedle nás k tomu ta skutečnost, že jednak je existence ONV do budoucna diskutabilní a zákon bude třeba měnit, jednak jsou spádová místa už dnes, např. sto tisícový Havířov, odkud tedy všichni budou muset jezdit do okresního města, aby si registrovali živnostenskou činnost, stejně tak je padesátitisícový Třinec, který se značnými dopravními obtížemi bude muset jezdit do Frýdku - Místku atd. Mám za to, že by to slovo umožňovalo ve vybraných místech a v souladu s uplatňováním autonomie větších měst a obcí, aby ta registrace byla možná i jinde než pouze u stávajících ONV. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Valtrovi. Přeje si někdo z poslanců vystoupit? Ne. Pane místopředsedo vlády, budete reagovat na poznámku pana poslance Valtra? /Vzdává se/ Slovo má společný zpravodaj poslanec Herrgesell.

Poslanec Walter Herrgesell: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, s ohledem na to, že se vlastně velmi usilovně pracuje na novém zákonu o národních výborech, který bude nutno projednat a schválit už na podzim letošního roku, jsme toho názoru, i ve výboru pro národní výbory a národnosti, že v souvislosti s tímto novým zákonem, kde se bude řešit otázka postavení národních výborů apod., bude vyřešena i tato otázka, tedy přímo zákonným opatřením.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Čili není potřeba ho doplňovat.

Poslanec Walter Herrgesell: Domnívám se, že není potřeba ho doplňovat.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji pane poslanče, pan poslanec Valtr - stačí toto odůvodnění, které přednesl společný zpravodaj pan poslanec Herrgesell ?

Poslanec Vlastislav Valtr /z pléna/: Domnívám se, že není tak jisté, zda připravovaný zákon bude dostatečný …

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, byl zde návrh na doplnění zákona od zpravodaje výboru pro průmysl a stavebnictví poslance Valtra. Vzhledem k tomu, že poslanec Valtr trvá na své připomínce, prosím, aby od řečniště přesně formuloval přesnou formulaci celého návrhu a nechám o něm hlasovat jako o doplnění.

Poslanec Vlastislav Valtr: Navrhuji text § 1 - odst. 1 - aby .. podle zákona o podnikání individuálních fyzických osob byl - a teď je doplněno: "obvykle okresní národní výbor." Tedy doplnit pouze to slovo obvykle ONV.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, slyšeli jsme návrh poslance Valtra, se zdůvodněním, které přednesl. Poslanec Valtr na svém návrhu trvá. Čili nechám o něm hlasovat jako o protinávrhu. Prosím.

Poslanec Bohumil Ladislav: Pane předsedo, vážená Česká národní rado, já se domnívám, že mnoho z nás právníky není, navrhoval bych přerušit zasedání, ať se sejde ústavně právní výbor a dá nám k tomu vysvětlení, protože tato připomínka se mi zdá z mého hlediska naprosto zbytečná, protože to je organizační věc národního výboru, aby si zařídil pobočku.

Předseda České národní rady Jaroslav Šafařík: Je zde protinávrh poslance, každý k němu zaujme stanovisko svobodně, při hlasování.

Poslanec Stanislav Rázl /z pléna/: Projednává se tisk 198, kde je § 1, odst. 1 - a je tu tisk 199 - čili teď se mluví ke kterému tisku ?

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: 199

Poslanec Stanislav Rázl /z pléna/: Pak tady toto není k dispozici. V tisku 198 § 1 - tam je: orgán příslušný k registraci - to je to, co navrhoval pan poslanec, to je tisk 198. Je tedy potřeba říci, který tisk se schvaluje.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Prosil bych předsedu pro národní výbory a národnosti a společného zpravodaje aby věc objasnil.

Poslanec Walter Herrgesell: Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, projednáváme tisk 218, kde k tomu článku 1 je po projednání ve výborech návrh, že bod 1/ se vypouští, jsou tam jen změny - veřejně prospěšné služby, kde se vkládají slova - soukromého podnikání - jde pouze o určení ministerstva, termín 1. května 90. /Hluk v sále/

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Pane místopředsedo vlády, tisk 198 neprojednáváme. /Hluk v sále/ Poslankyně Röschová se hlásí.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, dámy a pánové, já bych chtěla doplnit poslance Rázla. My teď projednáváme tisk 199 ve společné zprávě 218. Poznámka pana poslance Valtra se týká tisku 198, v návrhu programu, který jsme odsouhlasili, to máme jako bod následující. Takže tato poznámka se vztahuje k tomu, co budeme teprve projednávat.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni, o slovo se hlásí poslanec Mírný.

Poslanec Miroslav Mírný: Pane předsedo, dámy a pánové, já bych pouze vysvětlil, že jsme dostali dvojí pořad dnešní schůze, ten, který jsme obdrželi na lavice před dnešním jednáním, má pod bodem 6 tisk 199 a 218. Pořad schůze, který jsme obdrželi předem má pod bodem 6 tisk 198 a 209., tímto způsobem došlo k nedorozumění při projednávání těchto tisků.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Takže, pane poslanče, postačí toto vysvětlení?

Poslanec Vlastislav Valtr /z místa/: Já jsem reagoval proto, že ministr, místopředseda vlády hovořil o zákonu 198, o individuálním podnikání.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Myslím, že je to v pořádku. Přeje si ještě někdo z poslanců vystoupit? Společný zpravodaj? Ne. Můžeme, vážené poslankyně a vážení poslanci, hlasovat.

Připomínám, že hlasujeme o vládním návrhu zákona ČNR o některých opatřeních, týkajících se působnosti ministerstev České republiky podle tisku 199 a 218.

Právě přehozením těch dvou bodů, že jsme dali advokacii dříve, tak tam asi došlo u pana poslance Valtra k nedorozumění.

Doporučuji hlasovat o celém předloženém návrhu najednou. Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? Nejsou. Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona ČNR o některých opatřeních, týkajících se působnosti ministerstev České republiky podle tisků 199 a 218, ať zvedne ruku ! /Hlasuje se./ Děkuji. Je někdo proti tomuto návrhu ? /Nikdo./ Zdržel se hlasování ? /2 poslanci./ Děkuji.

Doporučuji udělat půl hodinovou přestávku.

/Jednání přerušeno./


Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Milé poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v naší plenární schůzi České národní rady. Dalším zákonem, který budeme projednávat je

VII.

Vládní návrh zákona České národní rady o některých opatřeních, souvisejících s individuálním podnikáním fyzických osob.

Pro jistotu uvádím, že se jedná o tisk 198. Odůvodněními tohoto vládního návrhu zákona České národní rady pověřila vláda České republiky prvního místopředsedu Antonína Hrazdíru, prosím, aby se ujal slova.

První místopředseda vlády České republiky pan Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vláda České republiky schválila dne 7. 3. Letošního roku návrh zákona o některých opatřeních, souvisejících s vydáním zákona o individuálním podnikání fyzických osob. V zájmu odstranění skutečných administrativních zábran postačí napříště k získání oprávnění podnikatelské činnosti registrací u příslušného státního orgánu. Bylo rozhodnuto, že nebudou zřizovány zvláštní územní správní orgány pro provádění registrace a pro další správní činnost s tím související, ale že bude využito současné organizační struktury orgánů státní správy v místech, a to národních výborů. To si vyžádá mnohem nižší náklady. Navrhuje se, aby i správní činnost, týkající se soukromého podnikání občanů byla svěřena do působnosti ONV. Toto opatření je odůvodněno nezbytným požadavkem zajistit žádoucí odbornost a jednotu v rozhodování, zejména na počátku uvádění zákona o soukromém podnikání občanů v život, kdy se nárazově počítá s velkým počtem žádostí o registraci podnikatelské činnosti. ONV mají také potřebné zkušenosti z výkonu státní správy ve všech správních odvětvích, v nichž bude možno podnikat. To ovšem nevylučuje, aby v budoucnu bylo postupně přistoupeno k přenášení působnosti i na ty národní výbory základního stupně, kde pro výkon této agendy budou vytvořeny podmínky na základě zmocnění okresním národním výborem.

Vážené dámy a pánové, dovoluji si upozornit na to, že je nezbytné, aby projednávaný vládní návrh zákona ČNR nabyl účinnosti k témuž dni jako přijatý federální zákon o soukromém podnikání občanů a další související předpisy. V návaznosti na skutečnost, že při projednávání ve Federálním shromáždění došlo ke změně názvu zákona a Federální shromáždění schválilo zákon o soukromém podnikání občanů, doporučuji změnit název předloženého vládního návrhu zákona na zákon ČNR o některých opatřeních, souvisejících s vydáním zákona o soukromém podnikání občanů.

V zákonu o soukromém podnikání občanů došlo k některým úpravám, které mají vliv i na znění projednávaného vládního návrhu zákona ČNR. Konkrétně jde o to, že došlo k přečíslování některých paragrafů v důsledku vsunutí ustanovení o právech a povinnostech odborových orgánů. Proto je třeba upravit znění ustanovení § 2, odstavce 1 následovně - cituji: Národní výbor může uložit podnikateli, který poruší povinnosti ustanovení § 10, odstavec 1, § 13, odstavce 1, § 19, 20, 23, 24, 25 a 27 zákona pokutu až do výše 10 000 korun. Do uvedeného znění je zařazeno též porušení povinností, vyplývajících z nového znění § 13, odstavec 1 federálního zákona o soukromém podnikání osob. Podnikateli, u něhož základ daně z podnikatelské činnosti přesáhne 540 000 korun, a současně zaměstnává v pracovním poměru více než 25 pracovníků, se ukládá povinnost podat návrh na zápis do podnikového rejstříku do 15. února následujícího roku a současně o tom vyrozumět orgán, u něhož je registrován. Je na místě pamatovat na možnost uložení sankce i za nesplnění této povinnosti.

Vážené dámy a pánové, doporučuji, abyste vládní návrh zákona ČNR o některých opatřeních souvisejících s vydáním zákona o soukromém podnikání občanů schválili se změnami, které jsem naznačil. Děkuji vám.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji místopředsedovi vlády a prosím nyní společného zpravodaje, poslance Vladimíra Strusku, aby odůvodnil společnou zprávu výboru, kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 209.

Poslanec Vladimír Struska: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, páni poslanci, vážená vládo, vážení hosté, tento podklad pro zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona ČNR o některých opatřeních, souvisejících s vydáním zákona o individuálním podnikání fyzických osob, tisk 198 - předkládaný vládní návrh navazuje na přijatý zákon o individuálním podnikání fyzických osob. Vláda národního porozumění přijala ve svém programovém prohlášení jako dlouhodobý ekonomický cíl přechod na tržní ekonomiku, jako jedinou racionální cestu dynamizace hospodářského rozvoje a účelného využívání přírodních zdrojů.

Tento přechod vyžaduje umožnit rozvoj soukromého podnikání jako rovnoprávnou formu k podnikání státu a k podnikání družstevnímu a jinému skupinovému podnikání.

Lze předpokládat, že soukromé podnikání bude mít v budoucnosti rozhodující význam při odstraňování monopolu a formování soutěživosti v rámci národního hospodářství. Očekává se, že jeho rozšířením vznikne konkurence zejména při poskytování služeb a při výrobě řady druhů spotřebního zboží.

Předkládaný návrh zákona upravuje působnost těch orgánů, které mají podle zákona o podnikání fyzických osob rozhodovat zejména o registraci soukromých podnikatelů a činit některá další opatření.

Je třeba plně podpořit myšlenku, že orgánem příslušným k rozhodování je ONV příslušný podle místa podnikatele. Stupeň národního výboru odpovídá tomu, aby bylo možno kvalifikovaně o registraci rozhodnout, neboť základní stupeň národního výboru, zejména z hlediska odbornosti, takovou záruku neskýtá.

Rovněž tak je možno souhlasit s tím, že ústředním orgánem na úseku individuálního podnikání je ministerstvo vnitra republiky, které bude řešit otázky, týkající se i jiných odvětví státní správy. Proto se správně v § 3 ukládá tomuto ministerstvu povinnost spolupracovat s ostatními ústředními orgány.

Návrh zákona projednaly všechny výbory a výsledky jejich práce jsou ve společné zprávě v tisku 209.

Návrh na vložení nového § 2 vyplynul ze změn, které byly provedeny Federálním shromážděním ve federálním zákoně o individuálním podnikání. Touto změnou bylo uloženo žadatelům, kteří nemají trvalé bydliště na území ČSFR povinnost k registraci předložit povolení příslušného orgánu republiky. Proto bylo třeba nově do zákona ČNR vsunout ustanovení, které stanoví, který orgán republiky je příslušný takové povolení vydávat. V dohodě s ministerstvem vnitra bylo toto ministerstvo určeno jako orgán, který takové povolení bude vydávat.

Na doporučení ústavně právního výboru byl pak do § 3 vložen nový odstavec, který upravuje případy, kdy přichází v úvahu uložení vyšší pokuty než 10 tisíc Kčs a povinnost národního výboru takové řízení u příslušného orgánu vyvolat. Uvedené doplnění přispěje k jasnosti a srozumitelnosti předpisu.

Závěrem mi dovolte, vážené poslankyně a vážení poslanci, abych vyslovil přesvědčení, že nová právní úprava individuálního podnikání fyzických osob, jak vyplývá z federálního zákona i z našeho českého zákona, přispěje k dosažení cílů, které jsme si při obnově národního hospodářství vytýčili.

Doporučuji jménem všech výborů ČNR, který předložený návrh projednaly, aby ČNR vládní návrh schválila ve znění tisku 198 a ve znění společné zprávy tisk č. 209. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji společnému zpravodaji posl. Struskovi. Pane poslanče, jenom aby bylo jasno, tisk 209 zahrnuje všechny změny, o kterých zde hovořil první místopředseda? /Posl. Struska: Ano./

Vážené poslankyně a poslanci, do rozpravy k tomuto zákonu se písemně nepřihlásil nikdo. Přeje si někdo k němu vystoupit? Ne. Nikdo se nehlásí. Přeje si vystoupit první místopředseda pan Hrazdíra? Ne. Společný zpravodaj posl. Struska? Také ne. Rozpravu tedy můžeme ukončit.

Budeme tedy hlasovat o tomto zákoně. Doporučuji, abychom hlasovali o celém zákoně najednou. Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? Nejsou. Ve schůzi podle presenční listiny je přítomno 185 poslanců, takže ČNR je schopna se usnášet.

Kdo souhlasí s návrhem zákona ČNR o některých opatřeních, souvisejících s vydáním zákona o individuálním podnikání fyzických osob podle sněmovního tisku 198, ve znění společné zprávy výborů podle sněmovního tisku 209, ať zvedne ruku ! /Hlasuje se./ Děkuji. Je někdo proti tomuto zákonu? /Není./ Zdržel se hlasování? /Jeden hlas./ Konstatuji, že jsme projednali a přijali tento zákon.

Dalším bodem našeho pořadu je

VIII.

Vládní návrh zákona ČNR o působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení zákona o hospodaření s nebytovými prostory podle tisku ČNR 195 a 206

Odůvodněním i tohoto zákona byl pověřen 1. Místopředseda vlády pan Hrazdíra, prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČR a ministr vnitra Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, potřeba vypracovat předložený návrh zákona České národní rady vyplynula z návrhu zákona Federálního shromáždění, který nově řeší problematiku užívání nebytových prostor.

V tomto zákoně, který vychází ze zásady, že s nebytovými prostory jsou oprávněni nakládat výlučně jen jejich vlastníci, nebo ti, kteří vykonávají právo hospodaření, jsou zakotveny některé výjimky, spočívající v intervenci národních výborů při usměrňování hospodaření s nebytovými prostory.

Výjimky zabezpečují respektování obecných, či celospolečenských zájmů při sjednávání nebo vypovídání nájemních smluv se strany jejich vlastníků. Jsou zakotveny ve třech ustanoveních, zákona Federálního shromáždění, a to v § 3 odstavec 2/, v § 4 a v § 15 odstavec 2.

V kompetenci ČNR je stanovit, které stupně národních výborů jsou oprávněny dát souhlas k uzavření smlouvy, respektive k vypovězení smlouvy, případně rozhodnout o tom, který národní výbor a ve kterých případech je oprávněn přikázat nájemce do nájmu.

Tyto skutečnosti jsou obsahem předloženého zákona ČNR. Při projednávání návrhu zákona Federálního shromáždění o nájmu a podnájmu nebytových prostor a při jednání jednotlivých výborů tohoto shromáždění došlo k některým změnám, které musí najít svůj odraz i v návrhu zákona, který je Vám na dnešním jednání předkládán.

Chtěl bych Vás požádat, abyste tyto změny, které jsou obsahem zprávy ústavně právního výboru, akceptovali a předložený vládní návrh zákona odsouhlasili v souladu s těmito změnami.

Zvláště bych chtěl upozornit na skutečnost, která byla předmětem intervencí některých zájmových skupin a které bylo nutno v návrhu zákona Federálního shromáždění odpovídajícím způsobem zohlednit. Jedná se o oprávněné obavy některých politických stran a ze strany umělců, že v případě přijetí předloženého návrhu zákona Federálním shromážděním může dojít ke skutečnosti, že ze zištných důvodů, ale v některých případech i z politických spekulací by mohlo dojít k ohrožení činnosti politických stran anebo i tvůrčích umělců. Z tohoto důvodu byl precizován právě § 15 odstavec 2/ zákona Federálního shromáždění, který možnost výpovědi v těchto případech podmiňuje předcházejícím souhlasem národního výboru, který podle našeho názoru je jediným objektivním orgánem, který může potřeby politických stran či umělců nestranně posoudit.

Další skupina obav, která byla vyjádřena v průběhu projednávání federálního zákona, se týká pronikání zahraničního kapitálu na československý trh a obav z toho, že zahraničním zájemcům budou při vidině snadného vysokého zisku pronajímány nebytové prostory na velice dlouhou dobu a tak se znemožní rovná soutěž našich podnikatelů, organizací a soukromých osob proti zahraničnímu kapitálu. Tyto případy jsou řešeny ve schváleném zákonu Federálního shromáždění úpravou § 3 odstavce 3 v tom smyslu, že je zde doplněna věta - cituji " …. U nebytových prostor v objektech, se kterými hospodaří bytová organizace, založená národním výborem, je možné smlouvu na dobu určitou uzavřít nejdéle na dva roky." Konec citátu.

Tímto ustanovením je zajištěno, že nebytové prostory mohou být i zahraničním uchazečům v souladu se zájmy o vstup zahraničního kapitálu na náš trh pronajmuty, avšak není možné uzavřít takovou nájemní smlouvu, která by dlouhodobě fixovala práva těchto zahraničních objektů, zejména pak aspoň do té doby, dokud nebudou odpovídajícím způsobem našim zákonodárstvím dořešeny všechny problémy, které vznikly dlouhodobým přehlížením vlastních vztahů, vlastnických vztahů a které budeme v rámci hospodářské reformy postupně řešit.

Vážené dámy, vážení pánové, doporučuji vám, abyste předložený návrh zákona spolu se změnami, vyplývajícími ze zprávy ústavně právního výboru, tak jak bude uvedeno dále, přijali a tak umožnili odpovídající fungování zákona Federálního shromáždění o nájmu a pronájmu nebytových prostor. Děkuji vám.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji prvnímu místopředsedovi vlády panu Hrazdírovi za odůvodnění návrhu a prosím společného zpravodaje výboru ČNR poslance Viktora Dobala, aby odůvodnil společnou zprávu výboru ČNR.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, předložený návrh zákona projednaly všechny výbory ČNR kromě imunitního a mandátového v průběhu měsíce března a dubna t.r. S jeho definitivním zněním však bylo nutné vyčkat až do chvíle, kdy Federální shromáždění schválí zákon o nájmu a pronájmu nebytových prostor. To se stalo v pondělí 23. dubna, přičemž proti původní předloze doznal návrh zákona Federálního shromáždění některé změny, o kterých zde mluvil první místopředseda vlády dr. Hrazdíra. Z konečného znění vyplývá, že v působnosti ČNR je stanovit příslušný stupeň národního výboru, který je kompetentní dát předchozí souhlas k uzavření smlouvy o nájmu místností, určených k provozování obchodu a služeb a souhlas s výpovědí smlouvy zařízení, která slouží obecnému nebo celospolečenskému zájmu. Dále je třeba stanovit okruh národních výborů a případů, ve kterých je možné přikázat nájemce do nájmu. Z výsledků jednání všech výborů ČNR vyplývá návrh změn původní předlohy, tisk 195 tak, jak jej máte dnes uveden ve společné zprávě výboru, tisk 206. Z této společné zprávy bych vás chtěl upozornit především na změnu původního názvu, která byla - hospodaření s nebytovými prostory - se mění na nájmu a podnájmu nebytových prostor, tak na změny v § číslo 1, kde v odstavci b/ národní výbory mají možnost přidělovat souhlas k výpovědi nájmu pouze když vzniklo právo užívání nebytových prostor před účinností zákona o nájmu a podnájmu.

A jsou tam vyjmenované služby, pro které může tyto nebytové prostory pronajímat, kde jsou zohledněné jednak politické strany, umělecká a tvůrčí činnost.

Dále bych chtěl upozornit na znění § číslo 2, kde se právo přikázat nájemce do nájmu rozšiřuje kromě NVP, jak bylo v původním návrhu, na všechny ONV a národní výbory statutárních měst, případně přikázání nájemce, který má být státní orgán. Vzhledem k tomu, že se jedná o podstatný zásah do vlastnických práv, je z tohoto zásahu vyloučen veškerý soukromý majetek a možnost přikázání se vztahuje pouze na ty subjekty, které mají právo hospodaření s národním majetkem. Domnívám se, že se jedná o přijatelný kompromis řešení obecných či společenských zájmů a zabezpečení nutných práv a postavení vlastníků nebytových prostor. Děkuji za pozornost.


Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Dobalovi za přednesení společné zprávy výborů ČNR k tomuto zákonu. Zahajuji rozpravu k tomuto zákonu. Hlásí se někdo do rozpravy? Ano, prosím, poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Pane předsedo, dámy a pánové, nikdy bych nevěřil, že projednávání zákona tak stručného, věcného a materiálního mě může přivést k prověrce mého smyslu pro demokracii a pro zachování svobod a výsad. Jedná se o velmi vážný zásah do demokratických práv. Tento zákon asi nejvíc ze všech zákonů, které jsme dneska projednávali omezuje demokratická práva člověka, osoby i organizací. Jedná se o chráněný a přikázaný nájem. V odstavci b/ § 1 je to hned na stránce dvě se domnívám, že výsada chráněného nájmu je uvedena příliš široce. Je tu napsáno poskytování služeb zdravotnických, sociálních, pracovišť základního výzkumu. Pracovišť základního výzkumu není v Československé republice mnoho. Většinou se jedná o pracoviště ČSAV. Byl bych nerad, aby do této skupiny byl později zahrnut i aplikovaný výzkum, to znamená všechny výzkumné ústavy. Snad by bylo dobré precizovat, že se jedná o pracoviště akademie nebo vědecké výzkumné pracoviště, nebo fakultní výzkumné pracoviště, aby z toho byly vyloučeny ty stovky, možná tisíce výzkumných ústavů. Dále ve mně vzbuzuje určitou jistotu příliš široce koncipovaná slovo "osvětová činnost." Pod osvětovou činnost lze zahrnout mnoho.

Poslední připomínku mám, že si nejsem zcela jist při veškeré úctě a respektu k logice prvního místopředsedy vlády pana Hrazdíry - k zabezpečení činnosti politických stran - jestli je nutné chránit nájem u politických stran. Je to vedeno jistě určitou zásadou respektování tržního mechanismu, kdy pomocí regulativu výše nájmu lze udržet ten nájem té či které politické strany. Nejsem si jist, že bychom v zákoně měli zakotvovat tyto výsady. Čili navrhuji, aby v bodě b/ byla změněna dikce pracoviště základního výzkumu - aby bylo vypuštěno a nahrazeno akademická pracoviště a vědecko výzkumné a fakultní pracoviště a osvětová činnost, pokud by tam měla být ponechána bych prosil, aby ji navrhovatel precizoval, co se rozumí osvětovou činností. Co všechno je zahrnuto pod osvětovou činnost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Lomovi, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Ne. Prosím pana místopředsedu vlády Hrazdíru, aby zodpověděl dotaz nebo připomínky poslance Loma.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP