Středa 25. dubna 1990

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Holomkovi, hovoří posl. Berenreiter, připraví se posl. Dondová.

Poslanec Václav Berenreiter: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, obracím se na ministra vnitra České republiky pana Hrazdíru na základě podnětu, vzniklého ze setkání s náčelníkem okresní správy Sboru požární ochrany v Teplicích.

Podnět se týká návrhu zákona o Sboru požární ochrany, který by měl s konečnou platností zrušit organizační začlenění do organizačních struktur KNV a ONV. Toto zcela nevyhovující začlenění vyplynulo z direktivního uplatňování politických rozhodnutí při právních úpravách v předcházejícím období.

Dvojí podřízenost - krajským a okresním národním výborům a naproti tomu správám Sboru požární ochrany vyššího stupně, nejednotnost řízení, rozdrobení ekonomického zabezpečení a odměňování příslušníků Sboru požární ochrany vedly k tomu, že příslušníci Sboru jsou odměňování podle čtyř různých platových předpisů, jsou zaměstnanci 94 organizací.

Zřízením Sboru požární ochrany jako výkonného orgánu státní správy s pevným a jednotným dvoustupňovým vertikálním řízením, s přímou podřízeností ministru vnitra, zrušením mnoha nevyhovujících předpisů by se logicky vytvořil pružný a fungující systém.

Domnívám se, že součástí změn by mělo být i řešení situace při provádění zásahů v prostředí nebezpečných látek při haváriích dopravních prostředků a v průmyslových závodech. Okresem Teplice vede silnice s mezinárodní přepravou E-55, po které jsou přepravovány ve velkém množství právě tyto látky.

Nikdo v okrese a blízkém okolí, tedy ani profesionální požárníci, nemá žádné technické prostředky, o ochranných prostředcích pro zasahující příslušníky ani nemluvě.

Za předpokladu kvalitního vybavení jednotek a proškolení příslušníků by prvořadé záchranné a operační práce mohl Sbor požární ochrany zabezpečovat. K tomu je však nutné stanovit jednotnou státní koncepci, odpovědnost a působnost jednotlivých orgánů a organizací, včetně vybavení odborných služeb. Nevyhovující stav požárních stanic útvarů Sboru požární ochrany však ne vždy umožňuje plné rozvinutí akceschopnosti této složky.

Vzhledem ke společenskému postavení profesionální požární ochrany v okolních státech je třeba uvažovat o zavedení generálské hodnosti, jako hodnosti výběrové. A v neposlední řadě by bylo nutné s konečnou platností vymezit v požární ochraně práva a povinnosti Sboru požární ochrany jako výkonného orgánu státní správy a Svazu požární ochrany ČSFR, jako dobrovolné společenské organizace.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dále mně dovolte říci několik slov na pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy, pana ministra Adama, ve věci podpory a podnětu projektu Univerzity J. E. Purkyně v našem krajském městě v Ústí nad Labem. S tímto projektem se seznámil pan ministr školství a též i já jsem měl možnost se s tímto projektem seznámit, a proto věřím, že v případě souhlasu by byl tento projekt k prospěchu a užitku celého severočeského regionu a jeho obyvatel.

Poslední dotaz mám na předsedu ČNR, proč nedostáváme těsnopisné zprávy z plenárních zasedání ČNR. Děkuji. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Berenreiterovi. Hovořit bude posl. Dondová.

Poslankyně Alena Dondová: Vážený pane předsedo, paní a páni poslanci, vážení hosté, Občanské fórum a občané Žatecka mně pověřili interpelací ve věci rehabilitace města Žatce.

Řada historických, politických, geografických, hospodářských a mezinárodních kriterií jednoznačně hovoří pro tuto rehabilitaci.

S ohledem na časovou tíseň o těchto kriteriích nebudu podrobně hovořit, ale přikládám je rozpracovaná k této interpelaci.

Součástí morálně - politické rehabilitace města by mělo být zjištění, za jakých okolností byly provedeny územní změny v roce 1960, kdy zcela nelogicky, bez jakéhokoliv ekonomického zhodnocení došlo ke sloučení bývalých územních 3 okresů - Louny, Žatec, Podbořany a k vytvoření sídla okresu v excentricky umístěném místě Louny. Podle názorů občanů Žatecka se jednalo o zcela direktivní rozhodnutí, které postrádalo objektivní přístup a bylo umožněno pouze direktivním způsobem řízení, za jediného monopolu politické i ekonomické moci.

Zde jde o to, aby se tato skutečnost veřejně přiznala, neboť pro toto město a život jeho obyvatel to znamenalo v následném třicetiletém období podstatnou újmu ve všech jeho objektivních potřebách. Dnes, kdy se všichni ohlížíme do minulosti a snažíme se objektivně tuto minulost zhodnotit a potvrdit evidentní chyby v tomto direktivním modelu vývoje, je pochopitelné, že toto veřejné přiznání ze strany oficiálních orgánů by velmi příznivě ovlivnilo veřejné mínění občanů města a pomohlo k obnovení důvěry i celému procesu demokratizace naší společnosti. Jde především o to, aby se přijala zásadní opatření. Děkuji za slovo. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Do rozpravy byla dále přihlášena poslankyně Stiborová, která je řádně z naléhavých úředních důvodů omluvena, její interpelace se týká řešení likvidace a zpracování tuhých komunálních odpadů a bude předána písemně.

Hovoří poslankyně Hanzlová, připraví se poslanec Kovalčuk.

Poslankyně Alena Hanzlová: Vážený pane předsedo, v příloze Vám předávám jako iniciativní návrh skupiny poslanců ČSS návrh zákona ČNR o Sboru požární ochrany. Návrh obsahuje všechny zákonné předepsané náležitosti.

Vzhledem k tomu, že stávající zákonná úprava nejen že nevyhovuje, ale je v přímém rozporu se současným stavem věci, je nanejvýš naléhavé přikročit k projednání a přijetí tohoto zákona co nejdříve. Za co nejrychlejší přijetí tohoto zákona se ve svém vystoupení přimlouval pan poslanec Berenreiter.

Účast předních odborníků na jeho tvorbě a čas, který byl jeho přípravě věnován, je zárukou kvality návrhu.

Doporučujeme tedy, aby předsednictvo ČNR navrhlo ČNR, aby zákon projednala před uplynutím zákonné 60 denní lhůty a to na příštím plenárním zasedání.

Ještě předkládám jeden podnět pro vládu České republiky. Jako členka zdravotního a sociálního výboru ČNR chci požádat pana předsedu vlády České republiky, aby při zřizování české televize bylo také pamatováno na zdraví našich občanů, aby v nově zřízené české televizi nebyla převzata praxe Československé televize, která pořad s výchovně zdravotnickým zaměřením vysílá za úplatu, jako např. reklamu. Jistě se mnou souhlasíte, že zdravotní výchova našich občanů je nutná pro prevenci. Za tuto dosud skromnou výchovu šířenou prostřednictvím televize platí naše zdravotnictví 1,5 až dva milióny korun ročně. V zájmu zlepšení zdravotní výchovy a prevence v naší republice pokládáme zřízení redakce zdravotního vysílání v české televizi za nutnost. Děkuji. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Aleně Hanzlové, hovořit bude poslanec Kovalčuk, připraví se poslankyně Anna Kocurová.

Poslanec Josef Kovalčuk: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo. Obracím se s podnětem na ministra kultury. Je třeba ocenit rozhodnutí vlády České republiky, jímž umožnila, že se pro letošní rok nezkrátily výše dotace na kulturu, avšak signály z míst ukazují, že národní výbory mají tendenci tyto prostředky rozdělovat v jiné struktuře, většinou na úkor oblasti kultury. Např. v Praze se nyní hledá, kam se ztratilo 18 miliónů z fondu kultury. Byť ministerstvo kultury vydalo několik výzev, prohlášení a otevřených dopisů, aby se nerušila kulturní zařízení a zájmové kulturní aktivity byly nadále podporovány, rozkladný proces nadále pokračuje. Nejde jen o rušení některých kulturních středisek, zařízení, mohl bych tu konkrétně jmenovat, to se týká Prachatic, Mělníka, Rychnova nad Kněžnou, atd., ruku v ruce s tím jdou snahy o komercionalizaci kulturních zařízení, např. Pardubice, v Havlíčkově Brodě atd., kde se z kulturních zařízení vytvářejí herny a podobné komerční záležitosti. Podobně tímto způsobem řeší nedostatek finančních prostředků bývalá odborová zařízení. Tak např. odborové zařízení ve Vítkovicích prodalo loutkové divadlo, v němž působil loutkářský soubor, jugoslávské firmě na porno kino. Je prokazatelné, že nestačí vydat obecnou výzvu, ale že je třeba /ruch v sále - předseda: Prosím o klid/ na úrovni vlády řešit koncepci ekonomického zabezpečení kultury v místech, a to jak na přechodnou dobu, to znamená do konce letošního roku, tak především v perspektivě.

Zde bych si dovolil přinést určité podněty. Je skutečností, že kulturní a umělečtí pracovníci jsou v současné době znepokojeni, bojí se o osud kultury, kulturních a uměleckých zařízení a institucí, bojí se natolik, že považovali za svou povinnost dokonce vytvořit stranu na ochranu kultury. V této souvislosti se obracím na ministra kultury se žádostí, aby byl vypracován program demonopolizace kultury tak, aby pluralitě zájmů v oblasti kultury odpovídala také pluralita zdrojů. Jsem přesvědčen, že není možno nechat vše na místní úrovni, tak např. oblastní divadla budou ohrožena v budoucnosti činností oblastních divadel, a to tím způsobem, že tato divadla budou financována pouze z místních zdrojů, a to znamená, že bude na jednotlivých místních nebo městských národních výborech to, zda dá přednost výstavbě toho či onoho zařízení nebo zde bude ochoten financovat divadlo. Jsem přesvědčen, že není možné nechat to tak, tímto způsobem kultury demonopolizovat nebudeme, že je potřeba na jedné straně, aby místní kultury, místní národní výbory projevovaly zájem o určitá divadla ve svých místech, ale na druhé straně divadla musí mít záruku, že rozhodování místních orgánů nebude tím jediným garantem existence divadla. Víme z nedávné minulosti, že na místní úrovni byla řada nekompetentních rozhodnutí, která podporují jen určité typy umění nebo není ochotno kulturu podporovat vůbec. Z tohoto hlediska je zapotřebí, aby rovněž ministerstvo kultury vytvářelo fondy, kterými by mělo možnost ovlivňovat činnost místní kultury. Jsem přesvědčen, a obracím se v tomto směru na ministra kultury, že ministerstvo kultury nemůže se zříci odpovědnosti za osud těchto divadel a domnívám se, a mělo by to být součástí jednání s ministrem financí a s ministrem vnitra, aby částky dosud disponované a převáděné na místní kulturu prostřednictvím ministerstva vnitra a národních výborů - je nutné tyto částky přerozdělit a zhruba 50 % z nich disponovat kulturním a uměleckým institucím prostřednictvím ministerstva kultury a pokud to nebude možné, tak prostřednictvím vládní nadace na podporu jednotlivých druhů umění. Dále se obracím s podnětem, aby ministerstvo kultury vzhledem k nebezpečí, která v budoucnosti budou kulturu ohrožovat, zpracovalo nebo začalo připravovat zákon o nadacích a zákon o neziskových organizacích, protože jejich prostřednictvím bude v budoucnu vlastně možnost zajišťovat to, že kultura nebude hynout na úbytě a že budeme nadále kulturní život moci provozovat, že ne vše pohltí komercionalizace. To je vše. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Kovalčukovi, hovořit bude poslankyně Kocurová, připraví se poslanec Hrabaň.

Poslankyně Anna Kocurová: Vážené poslankyně, vážení poslanci, obracím se na ministra lesního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu České republiky, aby s okamžitou platností byl proveden rozpis těžby dřevní hmoty v množství i v sortimentu pro Severomoravské státní lesy Krnov, v souladu s lesními hospodářskými plány. Důvodem je přetrvávající přetěžba lesních porostů na území, která jsou vládou vyhlášena územím přirozené akumulace vod a lesy jsou významným prvkem této akumulace, protože geologické podloží této oblasti schopnost akumulace nemá. V situaci, kdy značná část Severomoravského kraje trpí nedostatkem vodních zdrojů, je další přetěžba vážným narušením ekologických systémů. Tento podnět vznikl na základě jednání výboru pro životní prostředí o ekologii Severomoravského kraje. Děkuji. /Potlesk./


Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Kocurové, slovo má poslanec Hrabaň.

Poslanec Josef Hrabaň: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, chtěl bych především stručně připomenout požadavky, které jsme zakotvili ve svém usnesení ke státnímu rozpočtu na rok 1990. Doporučili jsme vládě, aby připravila a předložila zprávu o kvantifikaci vnějších ekonomických vztahů a dále pak představu o věcném a časovém postupu základních kroků ekonomické reformy. Jsem rád, že pan předseda Pithart ve svém vystoupení o problematice dalšího postupu v ekonomické oblasti zde dnes poslance informoval.

Domnívám se, že všichni bychom měli podpořit úsilí české vlády, vedoucí k posílení samostatných ekonomik republik, tak jak o tom zde pan předseda mluvil. Je to takto v souladu s požadavkem ČNR, aby základem federace byly ekonomicky samostatné republiky.

Předpokládám, že až budou zmíněná opatření dopracována, bude nás o nich vláda včas informovat, aby před jejich zavedením mohla vzít v úvahu i eventuální připomínky poslanců k nim.

Dále musím připomenout ještě otázku neuzavřeného státního závěrečného účtu za rok 1989. Tady musím položit otázku vládě, kdy předloží státní závěrečný účet České republiky za loňský rok ČNR. Měli bychom totiž společně posoudit, zda je správné, abychom odsouvali uzavření tohoto problému na období o volbách a podřídili se tak více méně postupu ve federální sféře, anebo zda by nebylo správnější, abychom v republice státní závěrečný účet, bez ohledu na postup federace, uzavřeli. Je třeba vzít v úvahu i časové hledisko, protože by v úvahu přicházelo projednání rozpočtových kapitol ve výborech zhruba v první dekádě května a v polovině května uzavření státního závěrečného účtu na schůzi ČNR. Domnívám se, že by to bylo správné, neboť chceme mít, jak se říká, čistý stůl a závazky, které vyplynuly z minulých dohod, je třeba vypořádat, ať se to komu líbí nebo ne.

Situace totiž stojí dnes tak, že stále čekáme, co udělá federál. Platí samozřejmě zákon o rozpočtových pravidlech federace a republik, kde se ke státnímu závěrečnému účtu hovoří, že státní závěrečný účet republiky je možno uzavřít až po uzavření státního závěrečného účtu federace - to jsou tedy rozpočtová pravidla federace. Věcně však, protože rozpočty republik jsou dotovány z federace, mají s neuzavřením problémy rozpočty republik a ne rozpočet federace. Proto si myslím, že není možné také takovýto minimálně nekolegiální přístup přijmout, je tedy nutné i za cenu případného porušení federálního zákona uzavřít hospodaření minulého roku v republice, bez ohledu na to, zda to provede federace.

Prosil bych, aby k tomu vláda zaujala stanovisko ještě na dnešní schůzi vzhledem k tomu, že následná schůze Předsednictva ČNR by k této otázce měla říci s konečnou platností, zda budeme nebo nebudeme uzavírat státní závěrečný účet do konce tohoto volebního období.

Předchozí mnou zmíněné záležitosti souvisí s celkovou kontrolou plnění programového prohlášení vlády, které by mělo být dle programu ČNR rovněž provedeno na její květnové schůzi.

Můj poslední dotaz je tedy obdobný, jako v případě státního závěrečného účtu, tedy zda máme v programu ČNR s kontrolou programového prohlášení vlády počítat. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji předsedovi výboru pro plán a rozpočet poslanci Hrabaňovi. Hovořit bude místopředseda ČNR Michal Kraus, připraví se poslanec Karel Kříž.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vážení hosté, chci využít včerejšího usnesení vlády České republiky, ve kterém vyslovila nesouhlas se zřízením Výboru pro mládež a tělovýchovu na úrovni federace s tím, že tato problematika je ve výhradní ústavní pravomoci republik, které pro ni mají zřízeny orgány státní správy.

Dovolte mi proto, abych se obrátil na vládu jako celek, ale i na některé jednotlivé ministry se svými dotazy a podněty.

V uplynulých dnech a týdnech jsme se výborech i zde v plénu projednávali řadu významných zákonů, další máme na programu dnes, a některé nás čekají ještě při příští schůzi, poslední v tomto volebním období. Jistě se mnou budete souhlasit, že tempo, v kterém se tak děje, je velice náročné na to, abychom předkládané návrhy mohli objektivně a odpovědně posoudit.

Právě proto chci v této souvislosti položit vládě otázku, zda při projednávání zákonů a dalších opatření věnuje dostatečnou pozornost zájmům a potřebám těch, kteří ji nejvíce potřebují - našim dětem a mladé generaci vůbec.

Klasickým příkladem může být zákon ČNR o působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení federálního zákona o hospodaření s nebytovými prostory. Přestože mnozí poslanci FS byli doslova bombardováni žádostmi a interpelacemi zástupců dětských a mládežnických organizací, jejich kulatých stolů, od Junáka po Pionýra, od Svazu mladých až po Národně socialistickou mládež a mnoho dalších, Federální shromáždění neupravilo předkládaný návrh zákona tak, aby nevyřazoval předem ze hry děti a mládež. Chápu, že nebytových prostor není nadbytek a že zejména ze strany podnikatelů po nich bude velká sháňka.

Myslím si však, že je v zájmu celé naší nové demokratické společnosti, aby umožnila naplnění volného času dětí a mládeže, které mají zájem se sdružovat a své volno trávit organizovaně. Bylo by nošením dříví do lesa zdůrazňovat, že pokud mládež nebude mít kde účelně trávit svůj volný čas, může se to velice nepříznivě odrazit v nárůstu negativních společenských jevů. Tato skutečnost je už notoricky známa, a sám jsem o ní zde, na této půdě, v uplynulých letech nejednou hovořil.

Poslední měsíce a týdny přinesly obrovský nárůst mládežnických organizací a hnutí, které se na základě specifických zájmů svých členů budou chtít určitě realizovat. A prostory, které jsou prozatím k disposici pod hlavičkou Svazu mladých všem zcela určitě stačit nebudou. Nehledě na to, že jde vesměs o stávající zařízení větší kapacity, zatímco většina mladých lidí se chce scházet v užším kruhu těch, kteří mají nejbližší společné zájmy a cíle.

Většina z nás v různých časových údobích hltala dobrodružství Rychlých šípů, která prožívali ve své klubovně. Nevím, co by ti báječní hoši řekli tomu, kdyby za její užívání museli platit 20, 30 i 50 tisíc ročně, a pokud možno alespoň polovinu v dolarech. A přesně v této situaci se nyní nacházejí jejich následovníci, naše děti. A to ještě v tom lepším případě. V tom horším nemají ani tu klubovnu, či z ní byly jejím majitelem vypoklonkováni, aby tam mohl být zřízen výdělečný podnik.

Nám, jako ČNR při schvalování našeho zákona o působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení zákona FS o nebytových prostorách příliš prostoru nezbývá a máme prakticky jedinou možnost - ve smyslu § 4 federálního zákona podmínit hospodaření s nebytovými prostory pro potřeby dětí a mládeže schválením NV.

Chci se proto dotázat pana ministra vnitra, zda bude možné provést širší interpretaci slova "služeb" v § 1 našeho zákona tak, aby v sobě zahrnovala i služby v oblasti sociální péče, respektive péče o děti a mládež. Pokud ne, zda přijme ministerstvo vnitra ČR taková opatření při realizaci tohoto zákona ČNR, aby zájmy dětí a mládeže při využívání volného času nebyly ohroženy.

Stovky a tisíce dobrovolných trenérů, cvičitelů, oddílových vedoucích Pionýra, Junáka, České tábornické unie a mnoho a mnoho dalších, kteří věnovali a věnují bezplatně většinu svého volného času dětem místo toho, aby budovali svoje vily, chaty a vydělávali na drahá zahraniční auta, čekají s velkým napětím na naše rozhodnutí.

Podívejte, tam na galerii sedí jejich zástupci a sledují naše rokování. Získáme-li si jejich důvěru, získáme si i důvěru našich dětí.

Pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy bych se rád zeptal i na několik dalších problémů, s nimiž se na mně mladí lidé obracejí.

Před 17. listopadem loňského roku byly zahájeny práce, v některých případech i veřejné diskuse, nad tak významnými dokumenty, jakým byl například návrh zákona o státní péči o děti a mládež, a to jak na federální, tak na republikové úrovni a Komplexní program o děti a mládež, který české vládě uložila zpracovat ČNR.

Zajímalo by mne, zda se na zmíněných dokumentech nadále pracuje, anebo zda se připravují nové návrhy takovýchto zákonů a opatření.

Domnívám se totiž, že koncepce politiky státní péče o děti a mládež je velice aktuální, zejména v souvislosti s nástupem ekonomických reforem, s přechodem na tržní hospodářství. Koresponduje to i s Konvencí dětských práv OSN, ke které se náš stát, alespoň pokud je mi známo, dosud nepřihlásil.

Jsem rovněž názoru, že už v tuto chvíli by mělo být jasné, jak to ku příkladu bude se státními a republikovými dotacemi nejen do oblasti školství a všech zařízení, které se tohoto resortu dotýkají, ale také s dotacemi těm zařízením, o kterých víme, že by jich měli právě mladí lidé v maximální míře využívat.

Tedy nejrůznější kluby, klubovny, herny, nenáročné sportoviště. Je také značným přepychem ponechávat využití volných školních prostor mimo vyučování, včetně prázdnin na benevolenci, velikosti kapsy a nebo skříne na tekuté úplatky školníka či ředitele školy. Ani návrh novely školského zákona neukládá, alespoň zatím, povinnost, ale jen možnost, tyto prostory v mimoškolní době využívat. Problémů, které souvisí více či méně s využíváním volného času, je pochopitelně mnohem a mnohem více, včetně těch, týkajících se ekonomického zabezpečení výchovy naší mládeže.

Práci s dětmi ale nikdy nebude možné posuzovat jen z ekonomického hlediska, protože práce s dětmi nemůže přinášet hmatatelný ekonomický zisk. Žádná společnost se však bez ní nemůže obejít a jen velmi málo států na světě nemá zpracovanou státní koncepci péče o děti a mládež, jejíž součástí je i státní podpora dětských a mládežnických organizací. Stále více se ukazuje nutnost ustavení vládního průřezového orgánu pro mládež, ovšem s nadresortní působností. Za zvážení by jistě stálo zřízení obdobného výboru či stálé pracovní komise na úrovni České národní rady.

Žádám vás, pane předsedo vlády, páni ministři, jménem našich dětí, jménem té obrovské doslova armády spásy dobrovolných pracovníků s dětmi přestaňme se k nim už chovat macešsky. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Krausovi, sděluji, že poslankyně Marvanová se vzdává slova, vzhledem k tomu, že o této záležitosti hovořil už poslanec Dobal. Poslední přihlášený do rozpravy je poslanec Karel Kříž, prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Karel Kříž: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vážená vládo, dovolte dva stručné podněty. Otevíráme se světu, ale jak to děláme, jste mohli všichni vidět v televizi, když byly snímky, jak probíhaly velikonoce. Mám pocit, že to stále ještě děláme hluboce reálně socialisticky. Dovolte, abych tu ocitoval dopis, který jsem včera četl v Lidových novinách. Píše ho Jan Klozar, Praha:

Návštěvník, který přijel v minulých dnech do Československa, se na hranicích nedozvěděl nic o tom, že nebude moci kupovat benzín za koruny, nikdo mu neporadil, kde obstarat poukázky, nikdo neinformoval o nových celních omezeních. Vyvolalo to úžas, vztek, znechucení a určitě ne příznivý obrázek o Československu. Nestálo nikomu za úvahu nechat vytisknout leták, v němž by se cizinec dozvěděl základní informace o celních předpisech, o nutnosti obstarat si kupóny na nákup benzínu, o otevíracích hodinách bank, o tom, že může na ulici získat nepatrně lepší kurs než v bance, ale že se tím dopouští trestného činu, za který mu hrozí taková a taková pokuta, navíc, že může být okraden. Domnívám se, že podobný, v přátelském a otevřeném duchu napsaný leták by předešel mnoha nedorozuměním a upozornil i méně pozorného návštěvníka hned na hranicích na probíhající změny. Tolik Jan Klozar, Praha. Nevím, na jaké ministerstvo míří, asi by to chtělo na federál, ale federál je přece jen takové abstraktum, protože návštěvník přijíždí na území České republiky, případně Slovenské republiky. V každém případě ministr - asi zřejmě ministerstvo toto zařizovalo, které o talonech rozhodovalo, tak pokud neměl dostatečně schopné podřízené, tak měl celou věc jaksi domyslet, toto je naprosto nekompetentní práce odvedená. Dopoledne jsme tu slyšeli o tom, že bychom potřebovali spalovnu za 120 miliónů marek, že by dokonale spalovalo PCB. Mám takový pocit, že nám v minulých týdnech asi pár miliónů marek uniklo.

Je to velká škoda. Další podnět - rád bych pozvedl váš zrak ke hvězdám.

Na československém území je poměrně rozsáhlá síť hvězdáren, které jak jsem se dozvěděl, nejsou dostatečně využívány. Mám takový dojem, že astronomie není patřičně vyučována na školách, jak na základních, tak na středních. Myslím, že i tady v tomto případě kulháme za světem. Proto bych doporučoval, aby do osnov bylo zakomponováno i toto vyučování tomuto předmětu. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Křízovi, který byl posledním z přihlášených k bodu dva - otázky a podněty poslanců na členy vlády. Kdo se ještě hlásí do rozpravy? Pan poslanec Sapák a pan poslanec Pecina Martin. Poslanec Pecina prosím.

Poslanec Martin Pecina: Pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte, abych velice stručně podpořil poslance Kříže s jeho velmi závažným podnětem. V době, kdy se skutečně otevíráme světu, jsme si podobný přehmat neměli dovolit a měli jsme se ho vyvarovat. Bohužel jsem ve čtvrtek před velikonocemi jel jen na otočku do Bavorska, vracel jsem se zpátky, v 8 hodin a jedna minuta jsem zastavil ve frontě 4 km od Folmavy. Tyto čtyři kilometry a potom následně asi 200 metrů na naší celnici mi trvalo 7,5 hodiny. Sedm a půl hodiny popojíždění po deseti metrech. Nechtějte slyšet rozhovory, které jsem vyslechl, které jsem musel absolvovat během toho sedmi a půlhodinového maratónu. My jsme věděli dopředu, že na velikonoce dojde k velké invazi západní Evropy na naše území. To, jakým způsobem jsme se na tuto invazi připravili, je přímo ostudné. Nebudu se zmiňovat, bylo to už řečeno, o půl páté v Plzni, jaká byla kalamita u benzinové pumpy. Skutečně nikdo ze zahraničních návštěvníků nevěděl ani nemohl vědět, co ho na našem území bude čekat. Polovička západoněmeckých návštěvníků za ten krátký okamžik, než jsem se dostal k pumpě se vrátila na Plzeň a zpátky na Německo, ta druhá odvážnější, zkusila jet do Prahy. Domnívám se proto, že je na místě, i když vím, že to patří do federální příslušnosti, aby sdělovací prostředky zveřejnily - ne přímo omluvu, ale přece jen si myslím, že v současnosti je to slušnost, abychom světu alespoň nějakým způsobem sdělili, proč k tomu došlo. Proč jsme na to nebyli připraveni a proč došlo k tak velké ostudě. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Pecinovi, hovoří poslanec Sapák.

Poslanec Jan Sapák: Pane předsedo, dámy a pánové, já chci podpořit podnět paní poslankyně Pochové, který směřoval k panu ministru kultury, ve věci organizace památkové péče. Vskutku tento obor je jedním z mála, který nebude vyžadovat decentralizaci, resp. výkon ústředního státního zájmu v této oblasti. Způsob, jak byla organizována památková péče v posledních 40 letech se takřka v plném rozsahu neosvědčil. Chci však tento podnět doplnit v jednom bodě, a to že nebude mechanicky možné převést dnešní krajská střediska památkové péče na úřady státní správy, neboť jejich personální obsazení je poněkud jiné, rozsáhlejší než bude tento úřad vyžadovat a patrně také, jak vyplývá z věci samé, bude potřebné zřídit samostatné ředitelství památkové péče pro Čechy a samostatné pro Moravu, obě patrně podřízené ústřední státní správě.

Druhý podnět směřuje k předsednictvu ČNR, nebo radě jako takové, a týká se návštěvy veřejnosti na našich zasedáních. Když jsem tuto věc zkoumal zjistil jsem že je to pro veřejnost poněkud komplikované, že prakticky přístup je přes kancelář, to se týká organizací a pokud jde o jednotlivé občany, zpravidla znají-li osobně nějakého poslance, tak požádají o vstup.

Dovolil bych si navrhnout, protože často vidím, že galerie není zcela zaplněna, aby byl vytvořen nějaký nový režim toho přístupu, na příklad, aby jedna polovina byla přístupna skrze kancelář, tak jak to bylo doposud, nebo skrze poslance z obvodů a druhá aby byla upravena pro přístup občanů, tak říkajíc "z ulice", samozřejmě s nějakým způsobem registrace. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji za podnět poslanci Sapákovi. Hlásí se ještě někdo z poslanců do rozpravy? Poslanec Chudoba.

Poslanec Pavel Chudoba: Dovolte, abych reagoval na diskusní příspěvek pana Loma, více méně jsem ho srdečně podpořil v tom, když navrhoval, aby byl vytvořen Výbor na obranu demokracie. Jsem členem KSČ a sám si také přeji, aby moje strana byla oproštěna od zkompromitovaných lidí, aby bylo skoncováno s totalitními manýry, které vládly. Nejsem dlouholetým členem KSČ, asi pět let, ale jsem toho názoru, že tyto manýry totalitního režimu přechází i do jiných politických iniciativ a stran a proto bych požádal předsednictvo, pokud bude projednávat tento návrh na zřízení Výboru na obranu demokracie, aby byl ustanoven, ale dohlížel nejenom na KSČ, ale i na ostatní politické strany včetně Občanského fóra. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Chudobovi. Mohu tedy uzavřít rozpravu k bodu II - Otázky a podněty poslanců na členy vlády České republiky? Není více dotazů? Uzavíráme tedy bod II, pokud by chtěli členové vlády na vznesené otázky a podněty odpovědět ještě dnes, bude možno potom v závěru našeho jednání eventuelně zítra, abyste se stačili na odpovědi připravit.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, přistoupíme k dalšímu bodu pořadu, kterým je


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP