Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci panu Petru Lomovi, předsednictvo
zasedá buď dnes nebo zítra, k jeho návrhu
se samozřejmě vrátí. Hovoří
poslankyně paní Pochová, připraví
se poslanec Rubín.
Poslankyně Karla Pochová:
Jsem Pochová a zastupuji volební
obvod číslo 93, který je v hloubi Severočeského
kraje.
Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, jako předsedkyně
výboru ČNR pro kulturu a výchovu se v poslední
době setkávám s obavami umělců,
pracovníků kultury i památkové péče,
zda poněkud zjednodušený pohled na řízení
kultury nezpůsobí v této oblasti nenapravitelné
škody. Tyto obavy pramení z reakcí, resp. nereagování
ministerstva kultury na
některé náměty a iniciativy, které
jsou jim předkládány. Výsledkem je,
že v posledních týdnech jsme byli svědky
nedůvěřivých až odmítavých
stanovisek vůči tomuto ministerstvu, ustavila se
dokonce strana na ochranu kultury. Zvláště
aktuální se v této
souvislosti jeví otázka dalšího fungování
státní památkové péče.
Tento obor stojí v současné době před
základním problémem, totiž před
otázkou své vlastní existence a potažmo
před likvidací památkového fondu,
a to zcela paradoxně v době budování
skutečné demokracie.
Bylo řečeno, že ministerstvo kultury nebude
kulturu řídit, ale pouze ochraňovat či
organizovat. Odborní pracovníci, restaurátoři
a památkáři se však domnívají,
že v péči o památky tato pasivní
poloha nestačí. Obor je třeba zaštítit
legislativními opatřeními
a podpořit konkrétními dostatečnými
a přesně stanovenými pravomocemi. Nyní
dospíváme do situace, kdy pravomoci, náležející
KNV by měly být nejpozději do konce roku
decentralizovány na stávající ONV.
Jsou oblasti, ve kterých se připouštějí
výjimky, ty nejsou
dosud specifikovány. Podle názoru odborníků
je právě památková péče
jedním z oborů, který by měl být
centrálně řízen, ať už to
příslušnému ministerstvu přináší
problémy či nikoliv.
Nevím, jak dalece si je
ministerstvo kultury vědomo, že na základě
usnesení vlády České republiky ze
dne 7. března už pracuje komise ministerstva vnitra,
která měla do 10. dubna projednat problematiku převodu
kompetencí a do 20. dubna schválit zásady,
podle nichž by byl upraven zákon o národních
výborech. Toto vše
probíhá. Postoje ministerstva jsou zatím
zcela nevyjasněné, stoupá nervozita odborných
pracovníků, kteří se obávají
o bytí svého oboru, který už zhruba
30 let nedisponuje žádnou rozhodovací pravomocí
a který nebyl minulým režimem nijak hýčkán.
Stav památek tomu
ostatně odpovídá. V protikladu k tomu si
památková péče dokázala vybudovat
určitou odbornou i teoretickou základnu, která
by se v současných podmínkách nejen
mohla, ale dokonce měla výrazněji uplatnit.
Podmínkou je však změna současného
stavu, kde je rozdělena
odborná a výkonná složka památkové
péče. V zásadě existují dva
způsoby, jak provést jejich nezbytné spojení.
Na první pohled jednodušší a vyhovující
současným tendencím, avšak nesmírně
nebezpečné a fakticky vedoucí k likvidaci
památkové péče
by bylo připojit k výkonné pravomoci ONV
odborné zázemí, což by v praxi znamenalo
roztříštění odborné kapacity
stávajících krajských středisek
státní památkové péče
a ochrany přírody. Navíc při střízlivém
pohledu nelze v nejbližších letech počítat
s tím, že by
každý okres dokázal tuto odbornou kapacitu
zajistit. Musel by disponovat s obdobnou profesní skladbou
pracovníků památkové péče
jak je zastoupena v krajských organizacích. Toto
je v nejbližších letech naprosto neuskutečnitelné,
neboť je naprosto zřejmé,
že by nebylo možno získat dostatečný
počet kvalifikovaných a zkušených odborníků,
obdobně jako nelze například rozpustit do
okresních měřítek krajskou nemocnici.
Zkušenost ukazuje, že přenesení výkonu státní památkové péče z dřívějšího památkového úřadu na KNV se neosvědčilo. Vyhovovalo to pouze režimu, za jehož vlády zmizela každá desátá nemovitá památka, což nemá obdoby v kterémkoliv mírovém či válečném období naší historie. Osobní odpovědnost byla zahalena do administrativní změti anonymního funkcionářského rozhodování. Tato koncepce byla od počátku chybná a nic na tom nemohou změnit ani nové společenské podmínky, neboť jak se každým dnem můžeme stále více přesvědčovat, tato koncepce směřovala k likvidaci památkového fondu a k potlačení historického vědomí.
Druhý způsob, který
doporučují odborníci je ten, aby výkon
státní správy na úseku památkové
péče byl naopak přenesen z národních
výborů na úřady památkové
péče, jejichž funkci budou plnit dosavadní
odborné organizace státní památkové
péče. Regionální úřady
prvního stupně by využily kapacity pražského
a ostatních ústavů a středisek. Památkový
úřad, který bude vykonávat funkci
orgánu státní správy druhého
stupně by využil kapacity nynějšího
státního ústavu památkové péče
a ochrany přírody
v Praze a státních restaurátorských
ateliérů.
Zřizovatelem úřadu
státní památkové péče
by mělo být v tomto případě
ministerstvo kultury, případně resort, který
si tuto zodpovědnost na sebe vezme. K tomu směřovala
od sklonku loňského roku řada iniciativ odborných
pracovníků, historiků, restaurátorů,
kteří nejdříve nezávisle na
sobě, posléze už koordinovaně, se dopracovali
ke shodným formulacím. Protože se obáváme,
aby v rámci proklamací o posílení
samosprávných orgánů nedošlo
k paradoxní situaci,
že se památková péče ocitne prakticky
před likvidací, což se nepodařilo zcela
ani bývalému totalitnímu režimu, táži
se vás, pane předsedo, za prvé - jakým
způsobem a v jakém smyslu jedná či
jednalo ministerstvo kultury s komisí ministerstva vnitra,
ustanovenou na základě
usnesení vlády České republiky z 7.
března a zda vzalo při tomto jednání
v potaz názory odborníků, vyjádřené
v různých iniciativách.
2. Zda vůbec, popřípadě
jaké zaujalo ministerstvo kultury stanovisko k návrhu
zákona číslo 102/87 Sb., o státní
památkové péči, předloženému
ministerstvu kultury koncem února, a v minimalizované
verzi koncem března.
3. Jak dlouho budeme liknavostí,
váhavostí a hrou na schovávanou hazardovat
s tím jediným, co lze v památkové
péči stoprocentně použít - totiž
s entuziasmem a dobrou vůlí odborníků,
kteří stále ještě chtějí
věřit, že památkové péče
bude skutečnou státní památkovou péčí,
tedy že jí stát bude věnovat patřičnou
pozornost.
Dovoluji si požádat,
abych na tyto tři otázky dostala písemnou
odpověď.
Závěrem mohu předložit,
pane předsedo, již několik týdnů
zpracovaný a ministerstvu kultury známý návrh
na změnu kompetence ve výkonu státní
památkové péče a žádám
o urychlené zkrácení a projednání
tak, aby mohl být uveden do praxe v polovině tohoto
roku. Abychom v rodící se demokratické společnosti
nepromeškali neopakovatelnost historické možnosti
napravit to, co v uplynulém, pro kulturní dědictví
nešťastném, období bylo tak těžce
zanedbáno.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslankyni Pochové. Hovořit bude poslanec Rubín,
připraví se poslanec Mikan Vladimír.
Poslanec Jiří Rubín: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, vážená
Česká národní rado, katolická
Charita se opět po 40 letech vrací ke svému
původnímu poslání. Vytkla si rozsáhlý
program se zaměřením na vybudování
široké sítě charitativních ústavů
a domovů, což předpokládá nejen
návrat řeholních sester do zdravotnictví,
sociální péče, ale i zlepšení
úrovně výchovy a vzdělání
středního zdravotnického personálu.
Tento program odpovídá
v oblasti zdravotní a sociální politiky,
ve zvyšování úrovně zdravotnictví
návrat řádových sester a výstavbu
charitativních domovů v souladu s objektivní
potřebou ošetřovatelského personálu
pro zdravotnická a sociální zařízení.
Charita se ujala úkolu
zabezpečit výchovu středního zdravotnického
personálu pro zdravotní i sociální
ústavy. Křesťanské zásady ukládají
každému člověku přiměřenou
péči nejen o své zdraví, ale o zdraví
svých bližních, včetně odpovědnosti
za zdraví duchovní, i fyzický rozvoj dětí
a mládeže. Práce v sociální oblasti
včetně konkrétní péče
o postižené, potřebné a staré
lidi, je naplnění služby bližnímu
v praxi.
K tomu potřebuje nezbytně
aspoň minimální materiální
zajištění. Charita nežádá
peníze a nežádá nic, co jí nepatří.
V roce 1949 měla Charita přes 460 ústavů,
v nichž pracoval kvalitní personál, včetně
řádových sester. Po čtyřicetileté
devastaci však zbylo jen torzo, a přesto rychlé
řešení existuje. Zestárlé
řádové sestry nabídly některé
své bývalé objekty, aby v nich Charita mohla
zřídit a spravovat ústavy až do doby,
než se jich budou schopny řádové sestry
ujmout samy.
Aby toho byly schopny,
musí si vychovat dorost. Aby tento dorost mohly vychovat,
musí ho získat. Proto je bezpodmínečně
nutné konečně vysvobodit řeholnice
z ghett v pohraničí, umožnit jim návrat
do svých původních mateřinců
a na svá původní pracoviště.
Jinak jim je málo platné, že se dožily
17. listopadu 1989. Stane se to, co bylo záměrem
tehdejších komunistických likvidátorů
- prostě vymřou. Řeholnice, podobně
jako řeholníci, mají sice ještě
jedno řešení, ale to by znamenalo obrovskou
a nenahraditelnou škodu pro celou naši společnost
- mohli by nám odejít ke svým řeholním
rodinám v zahraničí,
kde podmínky k řádovému životu
okamžitě mohou mít. A to nesmíme připustit.
Vím, že řešení
celého problému bude trvat delší dobu
a že je třeba vyčkat na přijetí
nových zákonů. Vzhledem k závažnosti
problému sestry požádaly o vrácení
pouze těch objektů, nebo jejich částí,
které potřebují pro sebe jako střechu
nad hlavou, a pro zřízení ústavů
ve spolupráci s Charitou. Nežádají nic
víc. Přesto jejich žádosti leží
kdesi na ministerstvech a nikdo nic neřeší.
Nebude-li jejich žádost
urychleně kladně vyřízena, musí
jak Charita, tak řeholnice, upustit od rozsáhlého
sociálního programu, kterým chtějí
našemu státu významně pomoci v nouzi.
Naléhavost a neodkladnost vzniklé situace ilustrují
dva následující příklady.
První - Představená
školských sester de Notre Dame nabídla uvést
do provozu jeden vzorový ústav pro mentálně
postižené se školícím centrem.
Zde chtějí sestry předat své celoživotní
praktické zkušenosti, zvláště studujícím
oboru speciální pedagogiky. Všichni víme,
že výsledky práce
těchto řádových sester jsou obdivuhodné.
K tomu, aby si své zkušenosti neodnesly do hrobu,
potřebují teď a hned vhodnou budovu.
Je bezpodmínečně
nutno respektovat jejich požadavek - vytvoření
skupiny mentálně postižených, jejichž
jádrem musí být několik, těmito
sestrami již vychovaných svěřenců.
Jejich role je totiž ve výchovném procesu nově
přijatých dětí nezastupitelná.
Druhý - Charita nabídla
panu ministru zdravotnictví a sociálních
věcí pomoc při zabezpečení
problému výchovy středně zdravotnického
personálu. Bez propagace se ihned přihlásilo
120 dívek, které mají zájem studovat
na střední zdravotnické škole s křesťanským
zaměřením, a po absolvování
této školy pracovat v pražských i mimopražských
lůžkových zařízeních.
Proto Charita požádala
pana ministra o zvláštní statut této
školy. Vhodnou budovu pro školu i internát nabídly
právě řádové sestry ve svých
pražských objektech, o jejichž návrat
z tohoto důvodu požádaly. Konkrétně
jde o navrácení objektů v Praze 1, Bartolomějská
308 a Konviktská
č. 293 - 295, které jsou obhospodařovány
ministerstvem vnitra České republiky.
V této souvislosti jsem
požádal pana ministra vnitra na našem posledním
plenárním zasedání a dnes jsem obdržel
od něho odpověď a dopis, že jsou budovy
ve správě Veřejné bezpečnosti
hlavního města Prahy a Středočeského
kraje a že se o tom jedná. Ale z dopisu nevyplývá,
že kdy a jak budou budovy uvolněny.
Proto interpeluji pana ministra
zdravotnictví a sociálních věcí
dr. Klenera o urychlené vydání zvláštního
statutu pro tuto školu a pana ministra vnitra ČR dr.
Hrazdíru o urychlené uvolnění požadovaných
budov, anebo alespoň jejich částí,
což je nezbytné pro zahájení výuky
k 1. září 1990.
Prosím, aby moje vystoupení
bylo přijato i jako stanovisko přítomných
poslanců - členů Československé
strany lidové.
Děkuji vám.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci panu Rubínovi. Hovořit bude poslanec pan
Mikan.
Poslanec Vladimír Mikan: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, jsem Vladimír Mikan
z Jičína v Českém ráji, ale
moje informace se netýká jen Českého
ráje, ale celého Československa, kde zemský
ráj napohled už pomalu zůstal už jen v
názvu naší oblasti. Obracím se s podnětem
na vládu a zejména ministerstvo životního
prostředí. Moje sdělení se bude zabývat
problematikou zpracování odpadů v souvislosti
se zahraničními podniky.
Před nedávnem jsme
si v Mladém světě mohli přečíst
článek o tom, jak se jistá americká
firma snažila zbavit olejů, obsahujících
polychlorované bifenyly, o kterých jsme již
dnes slyšeli mnoho špatného s tím, že
je nabídla do Československa jako druhotné
palivo. Jen díky jednomu pracovníkovi z Čechofrachtu
a ekologické vášni novinářů
Mladého světa se podařilo tomuto kontraktu
zabránit a zažehnat
další ekologickou katastrofu. Jiná akce podobného
charakteru byla snaha ukládat v Československu toxické
bahno, vytěžené při čištění
hamburského přístavu. Uvažovalo se o
severočeských dolech a za uložení bychom
lehce přicházeli k devizám. Zcela nedávno
jsem se dočetl, že nějaká nově
vzniklá soukromá firma jedná o tom, že
by - samozřejmě za úplatu - odebírala
z Rakouska popílek, který má značně
vysoký obsah těžkých kovů a z
něj u nás vyráběla stavební
materiál. A to ještě nevíme, zda popílek
není radioaktivní.
To jsou jen tři příklady, které by
bylo vhodné doložit konkrétněji, ale
bohužel se obvykle podobné věci dozvídáme
pozdě a šeptandou, nebo teprve tehdy, když následky
už nejdou ututlat. Budeme se otvírat světu,
vznikne řada nových firem, které budou
chtít vydělat za každou cenu. Stane se proto
Československo smetištěm Evropy ? Známe
přece ekologický kolonialismus ze států
třetího světa. Naše životní
prostředí je jedno z nejhorších v Evropě,
a proto bychom měli učinit kroky k jeho restauraci
a ne trpně přihlížet
k jeho dalšímu zhoršování. Tím,
že se dnes vydělá pár dolarů,
připravíme příštím generacím
neřešitelné problémy. Proto navrhuji,
aby byl přijat zákon či opatření
nebo úprava, která by zakázala dovoz toxických
odpadů do Československa jak za
účelem jejich skladování tak za účelem
jejich zpracování a dalšího využívání
v Československu. Všechny výrobky mají
omezenou životnost a tak výrobek z toxického
odpadu se za čas opět stane toxickým odpadem.
Vzhledem k očekávanému rozvoji podnikání
je třeba ještě
před vyjitím zákonné úpravy
zajistit účinný systém kontroly.
V některých státech
podobné úpravy existují a za dodržování
ekologických norem jsou spolu zodpovědné
policejní orgány. Novou zákonnou úpravu
je nutno zakotvit jak v oblasti občanského, resp.
hospodářského práva, tak i v oblasti
trestně právní. Právní norma
musí dovoz toxických odpadů striktně
zakázat a stanovit přísné sankce za
porušení, postihující nejen organizace
- ale - a to zejména fyzické osoby, jednající
proti tomuto zákazu. Pane
předsedo, děkuji za slovo. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Mikanovi. Vážená Česká
národní rado, chci vám sdělit, že
nás navštívil právě bývalý
poslanec České národní rady pan profesor
Eduard Goldstücker. /Potlesk./ Víte, že jsme
zde už měli setkání s poslanci, kteří
museli ukončit svou činnost pro své politické
názory v letech 1970-71 a v té době se pan
profesor nemohl dostavit, takže přijal naše pozvání
dnes. Přerušíme nyní naše jednání
na jednu hodinu na oběd,
prosil bych vás o dochvilnost, abychom se sešli ve
13.30 a abychom mohli zahájit jednání. Po
přestávce vystoupí poslanec Doubrava.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, zahajuji odpolední
část našeho jednání. Nyní
bude hovořit poslanec Doubrava, připraví
se poslanec Zicha.
Poslanec Vlastimil Doubrava: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, svým popudem bych se chtěl obrátit na bohužel zde nepřítomného pana ministra zdravotnictví Klenera, protože se tento příspěvek týká zcela jeho resortu. Když jsme projednávali státní rozpočet, jak naší federace, tak naší České republiky, už na semináři i na ústavně právním výboru jsem při diskusi s náměstkem ministra Kočárníkem upozornil na možnost, že restrikční státní rozpočet bude nutit ve všech sférách našeho národního hospodářství jak hospodářské subjekty, tj. podniky i jinde k omezování výzkumu.
Byl jsem ujištěn,
že z pohledu vlády se omezování výzkumu
bude týkat především neefektivního
neekonomického výzkumu a byl jsem uspokojen také
tím, jak jsme si přečetli v našich materiálech
k rozpočtu, že restrikce nákladů na
výzkum se nebude týkat zdravotnictví. Přesto
krátce po tom jsem v podniku, kde jsem dříve,
než jsem se takříkajíc dal na politickou
dráhu pracoval,
dostal materiál, který mě přesvědčil
o pravém opaku. Jedná se o státní
podnik Oční optika, kde v materiálech, které
mi byly předloženy, dochází ke stavu,
který je namířen k tomu, že by celý
podnikový výzkum státního podniku
Oční optika byl zrušen. Nejedná
se totiž jen o ekonomickou situaci, tento podnikový
výzkum - protože je zaměřen na pomoc
zrakově postiženým občanům -
má nejen ekonomický význam.
K tomuto tématu, abych
nezdržoval, předám nepřítomnému
panu ministrovi rozsáhlý dokumentační
materiál, ale vás bych chtěl seznámit
stručně s rozsahem toho, čím se podnikový
výzkum Oční optiky zabývá.
Jednak vyrábí pooperační Frenelovy
nalepovací fólie pro děti, kde při
operaci strabismu se v pooperačním stavu, než
se stav upraví, nalepují na brýle a ostatní
pomůcky. Dalším významným pro
těžce zrakově postižené občany
je program vývoje lití alilkarbonátových
čoček pro občany při šedém
zákalu, když je jim vyjmuta čočka a
potřebují brýle se silami nad 10 dioptrií,
řekněme asi takto stručně. Tam je
velice složitá
odborná problematika, protože matematická teorie
optického zobrazení nedovoluje, aby obyčejnou
plochou byly u takto silných čoček odstraněny
vady tzv. kulovou plochou a je potřeba použít
astérické plochy a vývojové středisko
právě tohoto - Oční optiky zde
v Praze - se zabývá vývojem generátoru
na výrobu stroje, který tyto plochy je schopen vyrábět.
Jen pro srovnání mohu říci, že odhadem, jak bylo na veletrhu v Brně zjišťováno, takovýto stroj má na světovém trhu cenu milión dolarů a je embargován, protože tyto plochy se používají ve vojenské technice na výrobu infrahledů a podobných zařízení. Co se týče samotného výrobku, tzn. perspektivy litých čoček pro těžce zdravotně postižené, je cena páru takovéto čočky tohoto typu ve Spolkové republice 380 marek. Pokud by výroba na základě výzkumu byla v dohledné době realizována, předpokládá se, že cena takovéto čočky by byla cca 500 korun a ze svých zkušeností mohu říci, že materiálový náklad na dovoz, protože původně VCHZ Semtín měl vyrábět surovinu, monomér a vyrábět ho v dohledné době nebude, materiálový náklad na čočku dovozní by byl cca 10 devizových korun maximálně.
Při kursu marky - nevíme
jak bude - ale i těch 20 korun. Čili to jsou fakta,
která bych co se týče tohoto problému,
vám chtěl sdělit. Jinak bych se na pana ministra
rád obrátil, protože je zřizovatelem
jak státního podniku Oční optika,
tak se domnívám, že dotaz ke zrušení
tohoto výzkumného střediska by dopadl především
na resort zdravotnictví, kde jak všichni víme,
devizová situace není dobrá, již
s ohledem na dovoz léků, o kterých jsme si
řekli, tak pokud by byl restringován dovoz, tak
by byli lidé, to znamená ti nejpotřebnější,
postiženi. K tomu bych chtěl jen dodat, že na
broušení obdobných čoček už
bylo výrobní středisko v Pardubicích
postaveno, ale v případě,
že nebude dotažena tato problematika až do stadia
lití polotovaru, který by se dobrušoval v tomto
středisku, zase by se tento polotovar musel dovážet,
jak se činí dosud. Já vám předám
potom materiál pro pana ministra, kde je podrobný
rozbor k celé problematice.
Ještě bych měl
další dotaz, který by se týkal pravděpodobně
pana ministra průmyslu, protože při minulém
jednání jsem předběžně
o tomto hovořil s panem ministrem životního
prostředí Moldanem, který mi sdělil,
že se to týká resortu ministerstva průmyslu.
Týká se to problematiky likvidace odpadu. Jako nyní
předseda ONV v Pardubicích bych mohl hovořit
o problematice Semtína a jeho odpadech, ale ta záležitost
je do té míry složitá a dost závažná,
že nemíním tuto situaci rozebírat
a zmínil bych se spíše
o modelové situaci daleko menšího podniku,
kde jsem se zúčastnil odborného jednání,
jako jeden ze zpracovatelů plastických hmot, to
znamená Oční optiky Praha a zároveň
jako přizvaný odborník Domem techniky v Pardubicích,
který celou záležitost
koordinoval. Jednalo se o setkání zpracovatelů
plastických hmot a to plastických hmot ne těch
nejhorších, kterých se nejvíce bojíme,
to znamená těch, co obsahují halogeny, ale
poměrně nerizikových plastických hmot,
to znamená plastických hmot fenol-formaldehydových
a fenol-melaminových.
Jednalo se tam o problematiku
likvidace odpadu z těchto plastických hmot, které
vznikají při výrobě v lisovnách,
event. zmetky apod., event. nezpracované suroviny. V tomto
závodě udělalo na mne dojem, že takto
malý závod, tzn. Izolit v Jablonném nad Orlicí
se postavil tímto způsobem k této problematice,
tak velkoryse a svolal jednání zpracovatelů
z celé republiky. Proč to učinil je jednoznačné,
protože dosud ne zcela ekologickým způsobem
likvidují tuto záležitost
tak, že to spalují ve vlastním kotli na uhlí,
tak jak jsme tu slyšeli o spalování, ale samozřejmě
spalování v tomto kotli dokonalé není,
a už byly připomínky tamějšího
hygienika k tomuto způsobu likvidace a do budoucna končí
i tato možnost, protože tento
kotel, kterým dodávají energii pro celý
závod, končí svou životnost a nevědí,
jak dál. Celá porada, kde jsem zaujal stanovisko,
kde se vyslovili všichni tito přítomní,
jsem vyslovil stanovisko, že likvidace všech těchto
hmot formou skládkování do budoucna
je neperspektivní, že v místech, kde se tak
dělo, jsou připomínky hygienika, protože
tyto skládky časem stejně uvolňují
formaldehyd, což je jeden z karcerogenů, který
zamořuje životní prostředí a
řekl jsem, že se domnívám, že nejvhodnějším
způsobem je skutečně
dokonalé spalování.
Z těchto důvodů
bych se chtěl zeptat nepřítomného
pana ministra, nebo event. pana ministra Moldána, jestli
existuje celková koncepce likvidace odpadu u nás,
centrálně, je-li nějaký časový
harmonogram pro zavedení této centrální
likvidace tohoto typu odpadu, to ztzn.děných nerizikových
odpadů tohoto typu, které je možno bez zvláštních
rizik spálit. A jestli tomu tak není, tak bych chtěl
upozornit na fakt, že zvlášť u těchto
malých podniků dojde ve velice krátké
době, pokud nebudou
samy schopny svými ekonomickými prostředky
tyto problémy řešit formou hygienických
a jiných zákazů, dojde k zastavení
provozů se všemi ekonomickými dopady na celou
naši společnost. Domnívám se, že
je to otázka velice závažná a týká
se nejen těchto malých
podniků, ale stejná problematika se týká
velkých podniků, to znamená třeba
právě v našem okrese sídlícího
VCHZ, kdy dopady z těchto ekologických následků
činnosti těchto podniků mohou mít
ve velice blízké době velmi závažné
účinky ekonomické na tyto
podniky a tím pádem na celou naši ekonomiku
vůbec. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Doubravovi. Věřím, že místopředsedové
vlády si zaznamenali dotazy, na ty pány ministry,
kteří zde ve chvíli jeho vystoupení
nebyli nebo nejsou. Hovořit bude poslanec Zicha, připraví
se poslanec Hakl.
Poslanec Antonín Zicha: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, v březnu t.r. informovaly
hromadné sdělovací prostředky o protestním
pochodu několika tisíc občanů města
Přerova k třem největším znečišťovatelům
životního prostředí, nazvaném
přerovský trojúhelník. Není
žádným tajemstvím, že zejména
zamoření ovzduší oxidem siřičitým
nebo oxidu dusíků snese srovnání se
situací na Ostravsku
a v období ve ztížených klimatických
podmínkách i se severními Čechami.
Protestní pochod byl svým
způsobem vyvrcholením projevu krajní nespokojenosti
obyvatel okresního města s velmi nepříznivým
stavem životního prostředí. V minulosti
se dařilo řešit pouze dílčí
problémy. Volání po zásadním
řešení nebylo nikdy vyslyšeno. Kvalitou
svého ovzduší se město řadí
do lokality s prostředím extrémně
narušeným, zejména obsahem poletavého
prachu, vysokými koncentracemi oxidu siřičitého,
oxidu dusíku, dále pak
přítomností škodlivin jako např.
fluor, kadmium, zinek, prach a zápachem merkaptanu z výroby
přerovských chemických závodů,
výroby tepla v centrálním tepelném
zdroji a taktéž nevyhovujícím řešením
dopravní sítě ve městě. V roce
1989 dosáhly koncentrace
oxidu siřičitého opět nejvyšších
hodnot ze všech jedenácti sledovaných lokalit
v Severomoravském kraji, s průměrným
obsahem aerosolu v ovzduší a oxidu dusíku se
Přerov řadí k nejvíce zasaženým
lokalitám kraje. Všechny naměřené
průměrné celoroční koncentrace
jsou o mnoho vyšší než v roce 1988. K problému
emisemi škodlivými vysoce zatíženého
ovzduší přistupuje problém neúnosné
zátěže obyvatel města a nejbližšího
okolí z provozu vojenského letiště.
Měření hlučnosti prováděná
hygienickou službou i teoretická studie,
zpracovaná Ústavem leteckého zdravotnictví
Praha, jednoznačně prokázaly překročení
nejvyšších přípustných maximálních
i ekvivalentních hladin hlučnosti, jak ve venkovním
prostoru, tak v obytných souborech.
V zasažené oblasti
musela být z důvodů nadměrné
hlučnosti omezena výstavba. Všechna dosud přijatá
a částečně realizovaná opatření
pro snížení negativního dopadu provozu
letiště na životní prostředí
nevedla ani k částečnému zlepšení
situace. Proto je nutné provést plošné
hlukové zaměření města
a okolních obcí za účelem vyhlášení
pásem hygienické ochrany z hlediska zatížení
obyvatelstva nadměrným hlukem. Kritická situace
je rovněž v čištění odpadních
vod. Řadu let se odsouvá výstavba nové
čističky odpadních vod, stávající
čistička odpadních vod je
již několik let kapacitně přetížena.
Nemalým problémem z hlediska ochrany vod a ovzduší
je provoz veterinárního a asanačního
ústavu v Trní, v lokalitě Věrovany,
okres Olomouc, který byl postaven protiprávně
v rozporu s platnými právními předpisy
a zásadami ochrany
životního prostředí. Tato stavba je
ve zkušebním provozu už od roku 1987 a svým
provozem a nehygienickým systémem svozu surovin
ohrožuje jakost a zdravotní nezávadnost podzemních
a povrchových vod, čistotu ovzduší v
okolních obcích a zdraví občanů,
žijících jak v okrese Přerov, tak v
okrese Olomouc. Vydatné zdroje podzemních vod, ležící
v kvarteru Moravy, ve kterém je kafilérie umístěna
jsou jedinečným a nenahraditelným přírodním
bohatstvím, které je nutno respektovat a důsledně
chránit. Proto všechno
už řadu let usiluje okresní a městský
národní výbor o zařazení města
Přerova do tzv. postižených sídel, zatím
bezvýsledně. V městě Hranice na Moravě
je kvalita pitné vody závislá na kvalitě
vody v Bečvě, ve které je opakovaně
zjišťováno překračování
stopových prvků - vanadu, stříbra,
kyanidu, ropy či fenolu. Stav životního prostředí
se spolu se současnou úrovní zdravotnictví
negativně projevuje i ve zdravotním stavu obyvatelstva.
Srovnávací studie a statistické šetření
jednoznačně prokazují v přerovské
oblasti zvýšený výskyt zhoubných
národů, ischemické choroby srdeční,
onemocnění dýchacích cest, komplikace
v těhotenství a porody nezralých novorozeňat.
Z výše uvedených
důvodů požadujeme neodkladné řešení
následujících zásadních problémů
a opatření: zařazení města
Přerova do tzv. postižených sídel 5.
třídy, návrh byl předložen vládě
České republiky. Zařazení města
Přerova do monitorovací sítě automatického
emisního monitoringu. Vytvoření podmínek
pro plošnou plynofikaci města Přerova, plynofikaci
centrálního zdroje
tepla. Zařazení výstavby čističky
odpadních vod v Přerově se zahájením
v roce 1993. Zásadní omezení provozu vojenského
letiště v Přerově, zásadní
řešení výrobního programu přerovských
chemických závodů, zásadní
řešení dopravního řešení
ve městě
Přerově, vč. obchvatu, zásadní
řešení provozu kafilérie v Trní,
Věrovanech až po jejich vymístění.
Děkuji. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Zichovi, hovořit bude poslanec Hakl, připraví
se poslanec Holomek.
Poslanec Rostislav Hakl: Pane předsedo,
dámy a pánové, poslanci, ve svém vystoupení
bych chtěl předložit vládě České
republiky podnět pro práci ministerstva vnitra,
na novém uspořádání národních
výborů a orgánů státní
správy v rámci České republiky, vycházející
ze společného zasedání rad KNV Severomoravského
a Jihomoravského kraje 23. dubna. 23. 4. rady severomoravského
a jihomoravského KNV na společném jednání
v Ostravě posoudily postup v prosazování
záměrů radikálního posílení
samostatné působnosti
obcí a měst s právem na samosprávu
a vlastní hospodářské podnikání.
Naplnění jejich samostatnosti a samosprávného
výkonu funkcí však musí umocňovat
efektivní státoprávní uspořádání,
umožňující rozhodování
obcí v otázkách, týkajících
se potřeb a zájmů
obyvatel vyjma vybraných otázek, vyhrazených
zákonem profesionálnímu státoprávnímu
aparátu. Přivítaly konstruktivní charakter
schůzky ČNR a vlády České republiky
s představiteli obou KNV a ONV Opava a občanských
iniciativ ze dne 13. 4.. t.r., která
potvrdila zásadní shodu s připravenými
návrhy obou krajů na vytvoření efektivní
soustavy zemského zřízení ČSFR,
která bude ctít historické hranice Moravy
a Slezska a současně respektovat požadavky
moderní samosprávy a fungování orgánů
právního státu. Hlásí
se k myšlence samosprávy Moravy a Slezska, jako integrujícímu
prvku čs. federace. Rady KNV budou z tohoto jednání
iniciativně vycházet v práci společné
komise, kterou zřídily. Současně žádají
vládu České republiky, aby pro zabezpečení
legislativních a organizačních
podmínek postupného přechodu na zemské
zřízení ustavila komisi vlády České
republiky, která by samostatně tyto otázky
připravila k projednání v příslušných
orgánech. Zvláště naléhavé
je urychlené řešení těch problémů
ekonomického zabezpečení samosprávy
obcí a měst, které jsou v kompetenci federální
vlády, a to alespoň v základních směrech
do konce roku 1990. Tyto a další problémy ekonomické
samostatnosti nelze řešit, jak předpokládá
vláda České republiky ve svém usnesení
71 ze dne 7. 3. 90 až v
roce 1993. Je nezbytné je projednat v rámci přípravy
koncepčního a systémově pojatého
zemského územně správního uspořádání
a jeho ekonomické základny. Proto také požadují
přehodnotit zmíněné vládní
usnesení včetně rozhodnutí o ukončení
činnosti KNV k 31. 12.
1990. Obě rady zastávají stanovisko, že
nám známý stav prací na reformě
národních výborů neodpovídá
zamýšlenému termínu komunálních
voleb v listopadu a doporučují odvodit jeho stanovení
od schválení ústavy České republiky,
která bude rozhodujícím krokem
k demokracii, samosprávě obcí i novému
územně správnímu uspořádání
České republiky. Vítají záměr
na přemístění některých
centrálních orgánů a institucí
do významných měst, zejména aglomeračních
center Moravy a Slezska a podporují zřízení
nových vysokých škol,
vědeckých ústavů i znovuobnovení
nakladatelství. Rady severomoravského a jihomoravského
KNV se dohodly, aby se v měsíci květnu uskutečnilo
další společné jednání.
Na tomto jednání posoudí stav prací
na reformě národních výborů,
státoprávního uspořádání
a výsledky práce společné komise.
Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci, já se jen zeptám pro jistotu, tento
dotaz dávají rady, já jsem nepochopil, jestli
je to dotaz poslance nebo rad KNV.
Poslanec Rostislav Hakl: Dávám
to jako můj podnět, to znamená jako podnět
poslance, s tím, že to bylo projednáno v radách.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji,
slovo má poslanec Karel Holomek, připraví
se poslanec Berenreiter.
Poslanec Karel Holomek: Pane
předsedo, dámy a pánové poslanci,
vážená vládo, dovolte, abych vyslovil
jisté zamyšlení nad naší činností,
které vyústí v interpelaci, směřující
na ministra stavebnictví a podnět na ministra kultury.
Cítím potřebu vyslovit velmi vážná
varování ve věci, která mě
velmi tíží a domnívám se, že
i mnohé z vás. V souvislosti s horečnatou
legislativní činností a tlakem, který
je na nás poslance vyvíjen ze všech stran,
nejsme už mnohdy schopni uvažovat nad možnými
důsledky, které tato
činnost přináší a možná
nejsme ani ochotni zamýšlet se kriticky nad příštím
vývojem. Vždyť kdo by si dovolil zpochybňovat
jednoznačnost našeho revolučního vývoje.
Každá revoluce si vyžaduje svou daň, jde
o to, aby krutost nebo tíha této daně nepřekročila
nezbytnou míru a nepřevážila nad pozitivy.
Co mám konkrétně na mysli? Privatizace ve
všech formách hospodářství přináší
sebou i mnoho nepříznivého. Mimo jakoukoliv
pochybnost je naprosto nezbytná, ale vyhovuje především
lidem tvrdým, agresivním, nevybíravým
v metodách a stylu práce. Lidé slušní,
neprůbojní, kterými obvykle bývají
lidé ducha, na tom mohou být špatně.
Vznikne a už vznikla sociální nejistota. Ti,
kteří nesou největší odpovědnost
za tento stav a ještě včera se na všeobecné
devastaci podíleli,
teď volají - podívejte se, tohle jste chtěli?
Za nás to nebylo. Jak obratně to dovede být
zdůrazněno např. mezi řádky
v Rudém právu, a to říkám s
jistým řekl bych nadhledem, se přesvědčí
ten, kdo tento deník čte. Každopádně
redaktoři Rudého práva jsou profesionálové
a mnozí jiní by se od nich mohli lecčemu
přiučit, stejně jako od některých
známých bývalých funkcionářů
stranického života, např. pana Adamce, který
je v tomto směru mistr. Ale k věci, extrémy
nejsou v žádném případě
dobré, doplatí na ně vždy obyčejní
prostí lidé. Včera jsme byli na jedné
straně, dnes se snažíme dostat na stranu úplně
druhou. Snad si mohu dovolit říci tolik - naši
otcové i mnozí z nás před lety uvěřili
ideálům socialismu, který po válce
vytvářel nové naděje. Socialismus
za tu dobu zcela ztratil
svoji tvář, nebo ji má tak zdeformovanou,
že nikdo není schopen tento společenský
fenomén minulosti definovat. Přece však jen
vracet se úplně do období, kde jsme byli
před padesáti lety je přinejmenším
nerozumné, ne vše se má odhazovat, jako
nepotřebná veteš. Život sám ukáže,
zda extrémní privatizace, demonopolizace podporovaná
současně přijímanými zákony
se ujme života i ve výrobní sféře,
v průmyslu i zemědělství. Na praktickou
realizaci to v některých oblastech zatím
nevypadá. Ale tlak, vyplývající
ze zákonů, tu je. Je také nanejvýš
zřejmé, že federální vláda
k tomu dala jasný pokyn, který ministerstva, ať
už federální či národní
realizují různým způsobem, jak dalece
šťastným či nešťastným
ukáže čas, jediné kritérium pravdy.
Myslím, že při
posuzování každého zákona i při
všech našich konkrétních činech
by měly být zvažovány i společenské
dopady těchto změny. V tom spatřuji pravou
úlohu poslance, úlohu nesmírně odpovědnou.
A nejsem si jist, že právě nyní ji se
ctí plníme. K tomu několik příkladů
z různých oblastí, z nichž současně
vyplývají i příslušné
interpelace a podněty, jak jsem hovořil. První
je interpelace k ministru stavebnictví, která se
týká velmi závažné záležitosti
- úpravny rud v Krivém Rogu, ale i jiných
staveb v Sovětském svazu,
kde přímým dodavatelem úpravny rud
je jeden z našich závodů Průmyslových
staveb Brno, bývalých, které se nyní
ruší, nebo se rozpadají na samostatné
podniky. Tento závod se zahraniční účast
se dnem 1. 6. 90 stává samostatným podnikem.
Díky zločinné činnosti
a neváhám tohoto výrazu použít,
bývalého ředitele podniku, ještě
včerejšího náměstka ministra
stavebnictví, a díky stejně obdobná
činnosti bývalého ředitele závodu
Záruby, naprostého diletanta pod stranickou ochranou,
došlo ke stavu, že dnes je na kontě tohoto závodu
70 miliónů ztrát, vzniklých přefakturací,
neoprávněnými fakturami apod. Konstatuji,
že tento závod během své krátké
samostatné existence zkrachuje. V tomto ohledu může
být vše v pořádku, protože nerentabilní
podniky musí zmizet. Situace je ovšem
zhoršena tím, že v důsledku devalvace
rublu je vše dražší, např. strava,
kterou budou zaměstnanci dostávat od rovněž
nově vzniklého stravovacího závodu,
bude třikrát dražší. Diety se tím
zcvrknou na nelákavé minimum a zaměstnanci,
co si budeme líčit,
z nichž jsou převážné míře
zlatokopové, opouštějí nyní vyčerpanou
a nelákavou stavbu. Od 1. 1. 91 dokonce nebudou ruble ani
směnovány za tuzexové koruny. Otázka
zní - kdo splní naše smluvní závazky
po úpadku tohoto závodu ? Podpora ministerstva stavebnictví,
která byla v tomto okamžiku podepřena na základě
jednání ministra Šnejdara u našeho podniku,
by mohla zcela výjimečně v takových
případech ušetřit větší
ztráty, které jistě nastanou a nastaly by
aktivizací nového dodavatele. Tím jsem velmi
zkráceně a schematicky
vyjádřil dění, které bylo i
předmětem návštěvy ministra stavebnictví
ing. Motyčky na stavbách v Sovětském
svazu, Karačaganak, Uralský plynárenský
komplex, Berinská úpravna rud - diskusí a
jistých příslibů, odpovědí
ministra Klause k dietám, odpovědi
velice povrchní a nedostačující, protože
odmítal brát v úvahu reálnou situaci,
stanoviskem ministerstva stavebnictví, které rovněž
nic neřeší a stanoviskem odborového
svazu pracovníků ve stavebnictví.
K tomu jen několik slov.
Ministerstvo stavebnictví, jako řešení
předkládá, že strava by neměla
být povinná, doporučuje diferenciaci diet
po devalvaci, pro informaci na 12,2 u dělníků,
14,3 u techniků a na 15 rublů u vedoucích
pracovníků. Návrh na převod části
diet na konvertibilní měnu - což je naprosto
nereálná představa a zvýšenou
úhradu mezd už teď ve výši 5700 až
7000 korun, na které v nejbližší době
tento samostatný závod vůbec nebude mít,
natož aby měl na jejich zvýšení.
Ministr financí Klaus k dietám sdělil, že
diety slouží pouze k úhradě vyšších
nákladů spojených s pobytem těchto
zaměstnanců v cizině, což je samozřejmě
pravda, všichni to dobře víme, nicméně
výše diet byla podstatnou podmínkou sjednávání
smluv s jednotlivými zaměstnanci v době,
kdy se ještě nepřešlo na samofinancování.
Nyní by bylo nutno
zpracovat smlouvy nové, ale jaké? Z uvedeného
rozboru pro který chci vyvolat interpelaci na ministra
stavebnictví, zahrnující stabilizaci dodavatelů
ve dvou směrech, za prvé případné
finanční podpory a na druhé v personálních
otázkách v souvislosti
s únosnými podmínkami pro zaměstnance
na jedné straně a neúnosný pro tento
stát na straně druhé.
Další můj
podnět směřoval do oblasti národních
výborů a týkal se ministra vnitra, od tohoto
podnětu ustupuji, budu ho prosazovat přes výbor
pro národní výbory a event. přímým
jednáním s panem ministrem, abych svůj příspěvek
zestručnil. Od čeho však nehodlám ustoupit,
je podnět, směřující k ministru
kultury. Já bych se rád v tomto podnětu postavil
na stranu poslankyně Pochové, s níž
sdílím její obavu o
soud kultury a rád bych se v této souvislosti zmínil
nejprve o jedné takové otázce, a to o náčrtu
koncepce ekonomického legislativního a institucionálního
zabezpečení činnosti sbírko tvorných
galérií v České republice. Nově
vzniklá rada státních galérií,
která nebyla zatím ministerstvem kultury zaznamenána
jako legální orgán, zaujímá
toto stanovisko ze svého zasedání 18. 4.
90, a to umělecké sbírky galérií
jsou součástí kulturního bohatství
národa a musí být postaveno na působení
tržních vztahů a z toho vyplývajících
rizik.
Nemusím říkat
podrobnosti, jaká tato rizika by mohla být. Nelze
souhlasit s tím, aby disponování s tímto
národním bohatstvím bylo ponecháno
na libovůli decentralizovaných regionů, po
zrušení KNV, které budou zřizovatelem
jednotlivých galérií. V předložené
koncepci ministerstva kultury České republiky, jakožto
vrcholného orgánu státní správy
na tomto úseku lze usoudit, že jde o přímé
ohrožení nedělitelného fondu hmotné
kultury.
Galerie mají být financovány takto:
- odvody z tržeb
- příjmy z výstav a kulturních pořadů
- nadačními prostředky
- subvencemi sponzora
- účelově vázanými prostředky ze státního rozpočtu, což znamená na konkrétní akce, jako je bienále apod.
- prostředky na stavební a rekonstrukční činnost galerií.
To vše nezabezpečí
ani 25 % činnosti galerie a těžko bude asi
možno očekávat od ONV či MěNV
za dané situace podporu.
To se týká zejména
Městské galerie v Brně, druhé nejvýznamnější
a sbírkově nejbohatší galerie v ČSFR,
galerie ve Slovenské republice jsou podstatně menší.
Tím se tato brněnská galerie dostává
na úroveň galerie regionální. Proto
je nezbytné, aby zřizovatelem této galerie
bylo přímo ministerstvo kultury ČR.
Mimochodem Rada státních galerií České republiky nebyla, jak jsem v úvodu řekl, ministerstvem kultury ČR přijata, zatím co slovenský obdobný orgán, který jde mnohem dále, co se týče samostatnosti vůči ministerstvu kultury Slovenské republiky, přijat byl.
Žádám také,
aby ministerstvo kultury České republiky znovu zvážilo
stanovy této nové, reprezentativní organizace
galerií a její postavení vůči
tomuto ministerstvu. Děkuji Vám. /Potlesk./