Pátek 30. března 1990

Patrně ti soudci, kteří soudili "vězně svědomí", o kterých dneska mluvíme, jsou ti zvlášť vybraní soudci, povětšině, ke kterým tehdejší totalitní vedení mělo důvěru. Většinou soudili tyto věci předsedové soudu a jejich náměstci. Víme, že někdy docházelo k přímým intervencím. Dnes vám to nikdo už neřekne, ale z toho spojení s dřívějšími strukturami lze odvodit, že si ty struktury byly jisté, že tito soudci budou soudit tak, jak se od nich očekává. Je ale zapotřebí každý ten spis řádně prohlédnout.

Byly tady námitky, které jsem slyšela v kuloárech, proti jednomu soudci, o kterém vím, že jednak řadu věcí zprošťoval, z takových událostí okolo Palachova týdne, anebo to postupoval přestupkům a prokurátoři podávali stížnost. Takového soudce budeme jistě posuzovat jinak, než soudce, který dával nepřiměřeně vysoké tresty.

Ujišťuji vás, že pokud zjistíme na ministerstvu - proto jsem už na začátku, když jsem tady po prvé dnes vystupovala, uváděla, že jsem žádala o pomoc jak VONS, tak Chartu, tak Občanská fóra, všechny struktury, které by mohly vnést nějaké světlo do hodnocení jednotlivých osob, na jedné straně je velice závažné a odpovědné rozhodnout o někom, že už nadále nemůže fungovat jako soudce. Na druhé straně ale zase je to nutné, protože soudce na rozdíl od jiného pracovníka rozhoduje o osudech ostatních lidí a tedy je třeba přistupovat k této otázce velice odpovědně a citlivě.

Proto znovu apeluji na vás, aby pokud máte zkušenosti, abyste mně je předali, ale aby šlo o konkréta, aby šlo o skutečně zdůvodněné argumenty, skutečně o sdělení, ze kterých je nutno vyvodit významné závěry. To si myslím všichni uvědomujeme, že na jedné straně rozhodujeme o osudech lidí, ale na druhé straně, že rozhodujeme o osudech těch lidí, kteří by rozhodovali o osudech ostatních lidí. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní ministryni. Faktickou poznámku má poslanec Hubálek, potom poslanec Anděl.

Poslanec Bohuslav Hubálek: Hubálek, Praha 9, volební obvod 19 - vážený pane předsedo, dámy a pánové, podporuji stanovisko dr. Burešové, co se týká vybraných soudců. Osobně znám dr. Rudolfa Janáka, odsoudil mně v roce 1956 za tak zvané pobuřování v souvislosti s povstáním v Maďarsku a s revolučním kvasem v Polsku. Po svém propuštěním jsem dr. Janáka vyhledal a osobně jsem mu poděkoval za jeho přístup, jako odborníka, který se snažil hájit a všechna moje tvrzení prozkoumával ve snaze zachovat normu zákona. Byl jsem si vědom tehdejší situace a, toho, co následovalo, když mně po roce a půl pustili, říkám, poděkoval jsem mu. Prosím vás, možná, že to někomu zní strašně divně, můžete myslet, že jsem přecitlivělý nebo něco takového, ale právě to, co jsem v životě prodělal mě naučilo čapkovsky chápat. Proto jsem rád, že se mluví k vládě národního porozumění, protože Čapek sám se snažil být tolerantní a hledat porozumění k lidem, ale kdo četl jeho Matku tak ví, že ta svému synovi Tonimu řekla "jdi" a dala mu pušku. My musíme tedy najít ty momenty, kdy máme zachovat ten čapkovský tolerantní nadhled i ten moment, kdy musíme říci vezmeme pušku a jdeme.

Proto jsem tehdy dr. Janákovi poděkoval a rád bych ho poznal v té funkci u krajského soudu. Když tam budou takoví lidé jako je on a ti ostatní, za které se zaručila dr. Burešová, k níž, ačkoliv ji osobně neznám, mám bezmeznou důvěru, vzhledem k tomu, co na poli spravedlnosti u nás vykonala, přikláním se k její žádosti nebo prosbě, když nevyhovíme jiným jejím návrhům, tak abychom v těchto 9 případech hlasovali pro čapkovskou toleranci, ale i pro blaho nás, protože justici a dobrou bezpečnost potřebujeme. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, poslanec Anděl.

Poslanec Václav Anděl: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, myslím si, že dnes jsme v nezáviděníhodné situaci, protože návrh soudců nebyl dobře připraven. Myslím si, že hlavní viník je ministerstvo spravedlnosti, ne ústavně právní výbor, ale co se dá dělat. Musíme se na něčem dohodnout a já tedy doporučuji to co můj předřečník, abychom skutečně rozhodovali jenom k těch soudcích, za které se naše paní ministryně spravedlnosti může zaručit a možná ještě k těch justičních čekatelích.

Jinak doporučuji, aby se zvolil postup u těch dalších takový, jaký navrhoval s nějakou modifikací pan poslanec Benda, protože si myslím, že byl účelný.

Jenom jedno slovo na závěr, mrzí mně, že paní ministryně spravedlnosti zde řekla, že nelze mít ty nejlepší soudce z nejlepších, protože mají malý plat. S tím já nesouhlasím, já myslím, že soudce musí vždycky pracovat dobře bez ohledu na to, jaký plat má. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, slovo má poslankyně Röschová. Potom uděláme přestávku.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, vážená Česká národní rado, ráda bych se vrátila k těm soudcům, navrhovaným v oddíle b), to je k soudcům, kteří se vracejí do justice rámci své rehabilitace. Prosím vás pěkně, uvědomme si jednu záležitost, že tito lidé v letech 1969/70 a i později museli odejít v plném rozkvětu své pracovní činnosti, to znamená, že těmto lidem bylo ublíženo.

Já pracuji v justici od roku 1978 jako státní notářka, samozřejmě tyto roky jsem nezažila, ale vím, co mně na příklad vyprávěly kolegyně notářky, protože, když nebyly politické spolehlivé, že soudy je přeřadily do tohoto ranku justice, kdy tito lidé třeba 3-4 roky čekali, jaký bude jejich osud, nechtěl je nikdo v žádném podniku, spíš je přendávali z jednoho oddělení soudu na druhé a my dneska bychom možná neuváženým činem udělali ok, že by těmto lidem, kromě těch, za které se zaručila paní ministryně Burešová, bylo ublíženo po druhé. Obávám se toho, že tito lidé samozřejmě čekají na vrácení zpět do justičního života a asi by toto nesli jako velké zklamání a mohli by to skutečně pociťovat jako ublížení.

Já například dva další takové lidi znám, za které bych se mohla zaručit, kteří jsou tady navrhovaní. Myslím, že bychom tyto navrhované soudce neměli odkládat, že bychom je měli zvolit do justičních orgánů. Zrovna tak bych se přimlouvala za justiční čekatele.

Přikláněla bych se tedy k návrhu kolegyně Marvanové, že by se tedy odložil oddíl a), b) a e). Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Prosil bych ústavně právní výbor, poprosil bych i paní ministryni Burešovou a pana dr. Mokrého, aby se v průběhu přestávky sešli a předložili České národní radě návrh, kterému budeme věřit a schválíme jej, je třeba dopracovat usnesení o odvolání atd. Jednání se účastní u poslankyně Lagová. Přestávka na 30 minut.

/Jednání přerušeno./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážená Česká národní rado, zahajuji přerušené jednání a musím poděkovat ústavně právnímu výboru za práci, kterou odvedl v průběhu přestávky, protože musím konstatovat. že tento materiál nebyl přikázán ústavně právnímu výboru, protože se jedná, jak už jsem říkal, o průběh ze starších struktur, že je to otázka mezi ministerstvem spravedlnosti a ústředním výborem Národní fronty, a nebyl přikázán ústavně právnímu výboru, i když samozřejmě není vyloučeno, že ho mohl projednat. A právě proto jim děkuji za to, že zasedli o přestávce, zatímco my jsme se mohli trochu odrekreovat, oni museli pracovat.

Ptám se zda jste se shodli na tom, kdo promluví za ústavně právní výbor. (Hlas: Paní poslankyně Lagová přednese návrh, pokud jde o volbu.)

Poslankyně Hana Lagová: Vážený pane předsedo, vážení poslanci, doporučuje se tedy, aby Česká národní rada zvolila podle článku 101 ústavního zákona č. 100/1960 Sb. ve znění ústavního zákona zákona č. 155/1966 Sb., kterým se mění a doplňuje hlava VIII. Ústavy a podle § 43 odst. 1 zákona č. 36/1964 Sb., o organizaci soudů a o volbách soudců, vyhlášeného v úplném zněn pod č. 19/1970 Sb. do funkce soudce z povolání k soudům v České republiky tyto kandidáty: K Nejvyššímu soudu České republiky dr. Milana Holuba, CSc., nar. 18. 9. 1934.

Doporučujeme. aby nebyli projednáváni kandidáti uvedení pod odstavcem a).

Dále aby nebyli projednáni kandidáti pod bodem b). Aby byli en bloc schváleni kandidáti z řad justičních čekatelů uvedených bod bodem c), aby Česká národní rada dále schválila en bloc kandidáty, kteří se vracejí do justice v rámci své rehabilitace, tak jak je máte uvedeny pod bodem d) s doplněním na straně 9, pokud jde o dr. Františka Hondla, narozeného 24. 10. 1942, že se současně zprošťuje předchozí funkce a z kandidátů z jiných justičních funkcí a mimo justici - to co je uvedeno pod bodem e), doporučuje se schválit jen ke Krajskému soudu v Brně dr. Jiřího Machourka, narozeného 10. 2. 1944. Tolik návrh.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Lagové za přednesení návrhu.

Domnívám se, vážená Česká národní rado, že bychom měli podpořit v tomto bodě ministerstvo spravedlnosti, jmenovité ministryni spravedlnosti, protože skutečnost je taková, že musíme zvolit soudce. aby měl kdo soudit, aby mohla pokračovat rekonstrukce soudů atd., jak to zdůvodnila ve svém slově paní ministryně.

Jsou ještě nějaké námitky, připomínky k návrhu, který byl přednesen?

Poslanec Karel Holomek: Pane předsedo, dámy a pánové, je mi líto. že znovu vystupuji, ale protože jsem zpochybnil kandidaturu dr. Holuba a na základě sdělení ministryně paní Burešové a pana předsedy Nejvyššího soudu, od kterých jsem dostal dobrozdání na dr. Holuba, odvolávám svou připomínku. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Holomkovi. Ještě někdo? (Ne.) Mohu tedy ukončit rozpravu k celému bodu? Budeme hlasovat o usnesení tak, jak bylo předneseno poslankyní Lagovou. Doporučuji, pokud nebude námitek proti tomuto způsobu hlasování, abychom hlasovali o celém usnesení najednou. Je proti tomuto způsobu hlasování nějakých námitek? (Hlasy z pléna.) Ano. poslankyně Marvanová navrhuje, aby se hlasovalo o soudcích jednotlivě. (Hluk v sále.)

Je zde protinávrh poslankyně Marvanové.

Poslanec František Vrbka: Nesouhlasím s tím, myslím, že by se mělo hlasovat vcelku.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano. Chtěl jsem dát hlasovat o protinávrhu paní poslankyně Marvanové. Je zde protinávrh, abychom hlasovali o každém soudci zvlášť. Kdo souhlasí s tímto návrhem paní dr. Marvanové? (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? (Hlasuje se.) Domnívám se, že není potřeba dávat sčítat, že většina byla viditelná a jednoznačná.

Budeme tedy hlasovat o celém návrhu usnesení v celku. Kdo tedy souhlasí s tím, aby Česká národní rada přijala k bodu 9 našeho jednání, to znamená k volbě soudců, návrh usnesení tak, jak byl přednesen poslankyní Lagovou, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti tomuto návrhu? (4 poslanci proti.)

Kdo se zdržel hlasování? (21 poslanců.) Děkuji.

Konstatuji, že jsme návrh většinou hlasů přijali.

Posledním bodem našeho jednání je

X

Vládní návrh zákona České národní rady o působnosti národních výborů oři provádění některých ustanovení zákona o práci v shromažďovacím a zákona civilní službě podle tisku 197

Uvedený návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 197.

Prosím prvního místopředsedu vlády, ministra vnitra pana Antonína Hrazdíru, který je pověřen vládou, aby zdůvodnil tento návrh, aby se ujal slova.

První místopředseda vlády ČR a ministr vnitra Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, v uplynulých dnech Federální shromáždění schválilo zákon o právu shromažďovacím, a to 27. března a zákon o civilní službě 14. března. V obou případech se jedná o hmotně právní předpisy, jejichž vydávání patří plné do kompetence federace.

Uvedené zákony Federálního shromáždění však zakládají v některých činnostech a v obecné rovině působnost národním výborům. Vzhledem k tomu, že ústava svěřuje úpravu stupňů a druhů národních výborů a jejich působnost zákonům národních rad, bylo nutno zpracovat zákon ČNR, který dnes předkládáme k projednání. Zdůrazňuji, že účelem tohoto zákona je pouze stanovit stupeň národního výboru, který bude vykonávat činnosti vymezené obecně národním výborům ve federálních zákonech.

Pokud jde o působnost ve věcech práva shromažďovacího, počítá předložený návrh zákona s tím, že ji bude vykonávat místní národní výbor, v jehož územním obvodu se bude shromáždění konat. Pro ONV se působnost zakládá pouze v případech, kdy místo konání má přesahovat území obce, ležící v jeho územním obvodu.

Pokud jde o úkoly národních výborů při zajišťování civilní služby, svěřuje se podle návrhu zákona tato působnost ONV, v jejichž územním obvodu má trvalý pobyt občan, o jehož právech a povinnostech ve věcech civilní služby se rozhoduje.

Vzhledem k tomu, že při schvalování vládního návrhu zákona o civilní službě došlo ve Federálním shromáždění k některým změnám, je nezbytné provést v návaznosti na to i související úpravy textu vládního návrhu zákona České národní radě.

Konkrétně se již nepočítá s tím, že by žádosti o povolení civilní služby projednávala komise pro civilní službu, ustanovená národním výborem. Navrhuji proto vypustit v projednávaném návrhu zákona § 3 včetně navazujících poznámek. Současně navrhuji upravit návazně na změny ve federálním zákoně další odkazující poznámky tak, jak jste s nimi byli seznámeni podrobně při jednání ve vašich výborech.

Navrhuji, aby předložený vládní návrh zákona Českou národní radou včetně uvedených změn byl schválen.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministru Hrazdírovi a prosím společného zpravodaje poslance Pešku, aby se ujal slova a přednesl společnou zprávu výborů české národní rady.

Zpravodaj poslanec Pavel Peška: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jako společný zpravodaj k vládnímu návrhu zákona ČNR o působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení zákona o právu shromažďovacím a zákona o civilní službě chtěl bych konstatovat, že tento návrh byl projednán ve všech výborech. Ústavně právní výbor navrhuje ovšem ještě jednu změnu, že v § 2 by se měla vložit slova, za slovo "působnost": "na úseku státní správy", aby bylo zcela jasné, že ONV nemůže vykonávat trestní pravomoc uvedenou v zákoně. Zdá se to být jako samozřejmé, ale už vzhledem k diskusím, které se vedly o tom, že by byla rozšířena pravomoc právě na tomto úseku, domníváme se, že by to bylo možno doplnit "na úseku státní správy".

O tom škrtnutí už pan místopředseda mluvil, v § 3.

Pokud jde o § 4, tam je třeba vyplnit prázdné místo slovy "... nabývá zákon účinnosti dnem vyhlášení."

Jinak poznámky pod čarou jsou upřesněny a odpovídají připomínkám. Myslím, že o tom není nutno mluvit vzhledem k tomu, že - aspoň podle mého soudu, někteří kolegové teoretikové s tím nesouhlasí - to není přímo součást zákona, o které bychom museli zvlášť rozhodovat a text poznámek schvalovat.

Navrhuji, aby byl tento zákon schválen s těmito připomínka: V § 2 doplnit ". . . na úseku státní správy", § 3 škrtnout a poslední paragraf by zněl: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.". Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Pavlu Peškovi za přednesení společné zpravodajské zprávy včetně doplnění a doporučení České národní radě ke změnám, které doporučil.

Přeje si někdo z poslanců vystoupit k tomuto návrhu zákona: (Nikdo.) Nikdo. Přeje si vystoupit pan ministr? (Ministr Hrazdíra: Souhlasím s návrhem.) Souhlas s návrhem, tak jak byl přednesen společným zpravodajem panem docentem Peškou.

Mohu tedy rozpravu ukončit a přistoupíme k hlasování. Doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou. Jsou proti tomuto způsobu hlasování námitky? (Ne.) Nejsou.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o působnosti národních výborů při provádění některých ustanovení zákona o právu shromažďovacím a zákona o civilní službě podle sněmovního tisku č. 197 ve znění přednesené společné zprávy výborů ČNR včetně doplnění, jak je přednesl poslanec Peška, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? Jeden.

Zdržel se hlasování? Jeden.

Jenom pro zápis a protokol opakuji, že u všech 3 bodů, které jsme dnes schvalovali, bylo přítomno podle prezenční listiny 179 poslanců.

O slovo se přihlásil poslanec Palkoska. Bude hovořit ještě k tomuto návrhu zákona.

Poslanec Ivo Palkoska: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mně po dohodě s dalšími členy ústavně právního výboru přednést faktickou poznámku, která formálně navazuje na právě schválený zákon. Ústavně právní výbor se seznámil s platným zněním zákona o civilní službě teprve včera, resp. předevčírem a zákon o právu shromažďovacím jsme posuzovali pouze dle vládního návrhu, tisk FS č. 279 a dle společné zprávy výborů Federálního shromáždění tisk č. 318 a dle záznamů tajemnice ústavně právního výboru z přímého přenosu jednání federálního shromáždění. Neměli jsme tedy ani k dispozic i oficiální platné znění.

Soudím, že poslanci České národní rady by napříště měli mít k dispozici platné znění všech zákonů Federálního shromáždění do 3 dnů od jejich vyhlášení. To prosím, aby bylo bráno jako můj osobní návrh na další činnost České národní rady.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP