Čtvrtek 29. března 1990

Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf: Děkuji poslankyni Šenkové. Prosím pana Rotu. Připraví se poslanec Přibyl.

Poslanec Josef Rota: Vážené paní poslankyně a páni poslanci, po projednání rozpočtového provizoria, které bylo schváleno Českou národní radou v prvním čtvrtletí tohoto roku, projednává dnes plénum České národní rady skutečný rozpočet. Rozpočet protiinflační.

Zpráva o rozpočtu kapitoly školství, tj. otázka přímo řízeného školství, tedy vysokých škol a s tím souvisejících podniků, se jeví zpravodajské skupině výboru pro školství a vědu na první pohled jako optimistická. Jak je uvedeno, celkové výdaje resortu, ve kterých rozhodující objem prostředků realizují vysoké školy, vykazují v roce 1990 meziroční nárůst přibližně 230 mil. Kčs, tj. 6,4 % proti roku 1989.

Zpravodajská skupina se však v průběhu projednávání této kapitoly snažila zprůhlednit stav, který je ve zprávě uveden. Již každoročně byl rozpočet kapitoly školství výborem pro školství a vědu rozporován a byly hledány cesty, jak umožnit školství, aby bylo finančně zabezpečeno. To bylo v roce 1989 zabezpečeno především uvolněním rezerv státního rozpočtu. Víme tedy, že celkové výdaje resortu školství byly vyšší než schválený rozpočet. Také pouze s tímto navýšením rozpočtu v průběhu předešlého roku souhlasil výbor pro školství a vědu a příslušný rozpočet schválil.

Jaká je ale situace v letošním roce? Ve zprávě je sice uvedeno, že v rezervách státního rozpočtu jsou zabezpečeny i pro rok 1990 přísně účelové příspěvky, především k naplnění programu elektronizace, rekonstrukci a modernizaci vysokoškolských objektů, které budou uvolněny - jak jsme dnes slyšeli ve výkladu ministra financí. Poslanci by však měli znát skutečný stav jak v přímém rozpočtu, tak i v těchto rezervách, aby mohli kvalifikovaně posoudit, jak to je s resortem školství zvláště nyní, když se úkoly tohoto resortu výrazně zvyšují. Tato skutečnost byla poslancům v rozpravě na výboru školství a vědy osvětlena a vysvětlena. Tolik k rozpočtu resortem přímo řízeného školství.

Jiná otázka je návrh rozpočtu školství v působnosti národních výborů. Poslanci dostali ve zprávě pouze informaci o celkovém rozpočtu a indexovým ukazatelem naznačený nárůst. Skutečný stav však pro poslance zpřehledněn není vůbec. Je jasné, že toto není chyba resortu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, ale je třeba, aby - jak prosadil i výbor pro školství a vědu České národní rady v loňském roce, že poslanci dostávali i skutečný rozpočet v tomto druhu školství, aby dostávali tento rozpočet i nadále.

Závěrem zpravodajské zprávy je třeba uvést, že i přes zdánlivě zvýšené prostředky, které resort ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky může čerpat v roce 1990. je evidentní, že zcela jistě nepokryje některé úkoly resortu, zvláště pak ty, které vycházejí ze změněných a tedy i nových úkolů, například modernizace budov a zařízení, zřizování nových vysokých škol, rekvalifikace a rehabilitace pracovníků školství, prodloužení délky školní výchovy, rozšíření výuky světových jazyků apod.

Je tedy otázkou, jestli resort nemusí přistoupit k programu útlumu realizace věcných úkolů. A to my jistě, nikdo z nás, ani z našich voličů nechceme. Nikdo z nás nechce, aby došlo i k tomu, že na nevzdělanost národa, která by z toho pramenila, bychom v budoucnu dopláceli daleko více než je současný výdej finančních prostředků.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, výbor pro školství a vědu České národní rady s předloženým rozpočtem kapitoly 333 ministerstva školství souhlasí a je si vědom, že v současné době ministerstvo financí, cen a mezd České republiky po dohodě s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky zohlednilo maximum možných finačních požadavků ministerstva školství. V případě, že se ekonomická situace České republiky zlepší, bude výbor pro školství a vědu České národní rady konzultovat možnosti přesunutí dalších finančních prostředků do resortu ministerstva školství s účelovou vazbou. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf: Děkuji panu poslanci Rotovi, prosil bych poslance Přibyla.

Ještě než se ujme slova, chtěl bych vás informovat, že se kromě dvaceti původně přihlášených do diskuse přihlásili ještě další čtyři, a to poslankyně Helena Němcová, poslanec Dohnal, poslanec Benda a poslanec Křeček.

Prosím nyní pana poslance Přibyla, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Spousta.

Poslanec František Přibyl: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, vážení hosté, obsah mého vystoupení se sice bezprostředně netýká dnešního projednávání rozpočtu republiky, ale jsem toho názoru, že již nyní bychom se měli zamýšlet nad finančním hospodařením, respektive nad zdroji, které budou zabezpečovat finanční rozpočet v blízké budoucnosti. Mám na mysli především příjmovou část, která bude závislá na organizacích i podnikatelích různého charakteru a všech forem vlastnictví, jejichž výsledky hospodaření se promítnou do společných potřeb i do rozpočtu příjmů příslušných území, a tím i do rozpočtu státního.

Nastoupili jsme v naší zemi cestu rozvoje tržní ekonomiky a musíme vytvořit i základní předpoklady pro její fungování. Projednali jsme zatím několik úprav zákonných opatření, avšak hodně práce nás ještě čeká, a to nejen v oblasti legislativy, ale zejména při prosazování nové podoby podnikatelských struktur, rozvíjení soukromého sektoru, tvorbě rovnováhy jednotlivých trhů včetně podmínek jejich konjunktury.

Do nového postavení zejména z hlediska zdrojů urychlení ekonomického rozvoje se dostává malé a střední podnikání. Zakládání těchto podnikatelských aktivit se bude opírat o nové právní úpravy - například zákon o individuálním podnikání fyzických osob, zákon o státním podniku, o akciových společnostech, zákon o družstevnictví a další.

Individuální podnikatelé, živnosti, malé a střední podniky, družstva zasahují do všech odvětví. Nemohou proto mít klasické odvětvové ministerstvo. Přitom je zcela nezbytné zajistit institucionální zastřešení malého a středního podnikání. Tato nutnost vyplývá i z rozhodnutí o perspektivním směřování naší ekonomiky do Evropského hospodářského společenství. Ve většině zemí s tržní ekonomikou fungují v tomto pojetí hospodářské komory. Jejich funkcí je zastupovat především a přednostně zájmy malého a středního podnikání, zastupovat a kompenzovat zájmy mezi obory a činnostmi uvnitř komory, mezi podnikateli a zaměstnanci apod.

Komory se podílejí také na tvorbě předpisů a norem, na posuzování zákonů. Vysílají své zástupce do státních a polostátních orgánů, komisí a výborů. Dávají stanoviska vládě, ministerstvům, parlamentu v hospodářských záležitostech. To umožňuje vládě a státním úřadům získat odborný, relativně blízký názor při řešení problémů národního hospodářství. Zároveň některé otázky komory s vládou řeší a kompenzují zájmy různých hospodářských odvětví. Komory plní přirozeně i řadu funkcí vůči svým členům, například v oblasti odborného a právního poradenství, v oblasti informovanosti o tržní situaci, nových technologiích, v oblasti výuky včetně spoluúčasti na výchově učňů, rekvalifikacích, organizují zahraničně obchodní činnost a vztahy se zahraničními podnikateli.

V našich podmínkách by mohla být v bezprostředně následujícím období působnost komor spojena i s organizováním procesu privatizace malých a středních podniků a s urychlením přechodu k plnému fungování tržního mechanismu. To jsou důležité úkoly, které zdůrazňují potřebu vytvořit hospodářskou komoru urychleně.

Dosud jsou činnosti, které by komora zabezpečovala, zajišťovány zčásti ministerstvy - zejména ministerstvo vnitra, ministerstvo obchodu a cestovního ruchu, dále různými zájmovými sdruženími, gescemi, aktivitami vědeckotechnické společnosti apod. Jde však o činnost roztříštěnou, nekomplexní a svým rozsahem nedostatečnou. Na rozdíl od dobrovolných zájmových organizací je nutno založení, činnost a členství v komoře vázat samostatným zákonem tak, jak to bylo u nás v minulosti a jak je to běžné například v Rakousku, v NSR, kde členství v komoře je povinné a plnoprávné.

S komorami není možno zaměňovat konstituování živnostenských úřadů, což jsou orgány státní správy s legislativní, registrační a kontrolní funkcí. Nemohou však jako komory uplatňovat zájmy členů. Komory by bez ohledu na organizačně právní formu zastřešovaly nejen individuální podnikatele, živnostníky, ale všechny malé a střední podniky. Komory je však žádoucí budovat v návaznosti na systém živnostenských úřadů, formovat jejich spolupráci a dělbu práce.

Jsem toho názoru, že není možné vytvoření hospodářské komory odkládat a i tuto otázku je nutno legislativně řešit. Nový zákon by měl upravit členství v komoře jako povinné. Měl by stanovit volební řád, způsob financování, systém spolupráce se státními orgány a další vnitřní a vnější vztahy.

Podle kompetenčního zákona přísluší největší rozsah činností prováděných v rámci individuálního podnikání fyzických osob stávajícímu ministerstvu vnitra České republiky - Správě pro místní hospodářství. Doporučuji proto jménem výboru pro obchod, služby a dopravu, aby se této zákonodárné iniciativy k přípravě návrhu zákona o zřízení hospodářské komory ujalo ministerstvo vnitra České republiky ve spolupráci s ministerstvem obchodu a cestovního ruchu, případně dalšími ústředními organy. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf: Děkuji panu poslanci Přibylovi. Prosím nyní ing. Spoustu, aby se ujal slova, a připraví se paní poslankyně Němcová.

Poslanec Zdeněk Spousta: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové poslanci, ve svém příspěvku ke státnímu rozpočtu České republiky na rok 1990 se budu věnovat kapitole Českého báňského úřadu, jehož hlavním úkolem je zajištění státního dozoru při výkonu báňské činnosti na území České republiky.

Celkové výdaje této rozpočtové organizace ve výši 17 039 tis. Kčs tvoří jednu setinu procenta z celkových výdajů České republiky a jsou nejnižší ze všech 27 kapitol státního rozpočtu. Z tohoto pohledu a z hlediska vlády České republiky se tedy jedná o položku nepodstatnou. Podstatně výrazněji však činnost Českého báňského úřadu může ovlivnit - a také ovlivňuje rozpočet, respektive výdaje federace. A to v podobě nákladů, které důlní podniky musí vynaložit na splnění opatření stanovených báňskou správou, zejména pak plnění požadavků bezpečnostních předpisů. Především se toto týká uhelných podniků, tedy resortu federálního ministerstva paliv a energetiky, ale i organizací ostatních resortů, ve kterých k činnosti prováděné hornickým způsobem dochází.

I když se zatím jedná o problematiku, která by měla spíše zajímat federální vládu, je zde zřejmá provázanost, a proto se domnívám, že je na místě upozornit na ni českou vládu i Českou národní radu.

Vycházím z rozhodnutí vlády České republiky o nezbytnosti uplatnění svrchovanosti České republiky nad zdroji, které se vytvářejí na jejím území, a v rozhodování o jejich využití. Toto však také znamená, že vláda České republiky by se logicky měla rovněž zajímat o výdaje, které na jejím území vznikají, tím spíše, když je ovlivňuje organizace, která je v kompetenci vlády České republiky.

Proto se obracím na místopředsedu vlády pana Baudyše s těmito připomínkami a podněty:

V roce 1989 s platností od 1. 7. vydal Český báňský úřad nové bezpečnostní předpisy, které nahradily dosud unifikovaný výnos ČBÚ čj. 1/71, platný pro celé hornictví. Do tvorby a koncepce těchto bezpečnostních předpisů však zasáhly centrální legislativní orgány, jejichž direktivní požadavky negativně ovlivnily zejména účelnost členění bezpečnostních předpisů. Jedná se o typický centralistický přístup k řešení problematiky, kde by naopak byl velice účelný diferencovaný přístup, vycházející ze znalosti specifických podmínek.

Novelizované bezpečnostní předpisy, zejména vyhláška ČBÚ č. 22/89 nezohledňují specifické podmínky hlubinných dolů jednotlivých uhelných revírů. Obecné pojetí vychází z nejnáročnějších podmínek, převážně z Ostravsko-karvinského revíru. V důsledku toho je nutné realizovat např. v dolech státního podniku Kamenouhelné doly Kladno opatření, která nejsou vzhledem k místním podmínkám přiměřená pro zajištění bezpečné práce.

Důlními podniky jsou zejména kritizovány požadavky nových bezpečnostních předpisů, které jsou stanoveny nad rámec dříve platných bezpečnostních předpisů. Tyto požadavky jsou často neúměrně náročné na organizaci práce, některé jsou zcela nereálné, neproveditelné pro nedostatek dostupného technického zařízení zejména z dovozu. Současně sebou přináší neúměrně vysoké finanční náklady, které významně ovlivňují ekonomické výsledky v hornických organizacích a jejich efektivní a účelné využití lze zpochybňovat, protože nepřináší v podstatě žádné zvýšení bezpečnosti práce.

Většina těchto nových požadavků se u mnoha důlních podniků týká těch oblastí hornické činnosti, které v jejich podmínkách nejsou podstatnými zdroji úrazů nebo ohrožení zdraví pracujících ani nebezpečných událostí v dolech.

Z projednávání kapitoly Českého báňského úřadu ve výboru pro průmysl a stavebnictví s představiteli Českého báňského úřadu vyplynulo, že pracovníci ČBÚ si nedostatky nových bezpečnostních předpisů uvědomují a některé kritické připomínky důlních podniků pokládají za oprávněné. Příslibem je skutečnost, že Český báňský úřad již zahájil práci na vypracování novelizovaných bezpečnostních předpisů při využití připravovaných nových legislativních pravidel. To umožní takovou koncepci bezpečnostního předpisu, která by navázala na dříve platné jednodušší právní úpravy. Tento záměr by měl mít plnou podporu ze strany České národní rady i vlády České republiky. Problémem však zůstává, že tato náročná činnost si vyžádá poměrně dlouhý čas, ve kterém nadále při platnosti stávajících předpisů budou vynakládány značné prostředky na dodržení jejich požadavků. A to vše v době, kdy protiinflační strategie státního rozpočtu, o jejíž správnosti nepochybuji, založená na restrikčních opatřeních, umocňuje obtíže některých uhelných podniků, jejichž situace byla svízelná již v předcházejícím období.

Omezování dotací je pro některé uhelné podniky existenční záležitostí. Přitom příčiny dotací uhelných podniků jsou v zásadě dvě. Jedna, za kterou podniky nemohou, je deformovaná cenová politika, resp. nízké ceny uhlí. Druhou příčinou je neefektivnost těchto podniků. Žádný centrální orgán nedokáže přesně stanovit, jaký je vzájemný poměr těchto dvou příčin. Faktem však je, že náklady na zajištění bezpečnostních předpisů zvyšují podíl neefektivnosti podniků, protože jsou skryty v materiálových a mzdových nákladech a zatím nikoho, ani federální ministerstvo paliv a energetiky, nezajímá a ani nechce znát, jak vysoké tyto náklady jsou.

Že se nejedná o malé částky, uvedu na několika příkladech ze státního podniku Kamenouhelné doly Kladno. Vybavení proti vzduchovými uzávěrami podle požadavku nového bezpečnostního předpisu si jen v roce 1989 vyžádalo náklady 3250 tis. Kčs. dovybavení v plném rozsahu představují další jednorázovou částku 2,5 mil. korun. A další udržování přes milión korun ročně. Rozšířené požadavky na vybavení nehořlavou výztuží představují zvýšené náklady zhruba o 20 mil. korun. Požadavky na indikaci nitrózních plynů představují podle různé ceny detekčních trubiček od zahraničních dodavatelů 2-6 mil. korun ročně. Požadované vybavení pracovníků izolačními sebezáchrannými přístroji z dovozu představuje 4,6 mil. Kčs. Další opatření v podobě střežení pásových dopravníků, kontinuální měření metanu, požadavky na strojní a elektrické vybavení apod. představují další desítky miliónů korun. Vesměs se jedná o náklady, kdy o účelnosti těchto nákladů na zajištění požadavků bezpečnostních předpisů nejsou hospodářští pracovníci přesvědčeni vzhledem k důlním podmínkám těchto dolů.

Jen na jednom koncernovém podniku, Důl Kladno, dříve Důl Klement Gottwald, kde pracuji. jsou tyto náklady pro rok 1990 propočteny ve výši 11 až 14 mil. Kčs, při celkových plánovaných mzdových a materiálových nákladech ve výši 220 mil. Kčs, to znamená, že se jedná o 5 - 6,4 % těchto nákladů. Uvědomíme-li si, že zmíněné bezpečnostní předpisy a další související vyhlášky a výnosy s obdobnou koncepcí a centralistickým pojetím se týkají veškeré činnosti prováděné hornickým způsobem, to je nejen hlubinného dobývání uhlí, ale i hlubinného dobývání rudných a nerudných surovin, povrchového dobývání uhlí, štěrku, písku, těžby nafty, zemního plynu apod., jedná se pak již o stamilióny a problematika nabývá závažnosti.

Výše uvedená argumentace a spojování ekonomiky podniků s požadavky na zajištění bezpečnosti práce je velice nepopulární a vede některé pracovníky Českého báňského úřadu, ale i obvodních báňských úřadů k názoru, že některé hornické podniky vidí ve snížení požadavků na bezpečnost práce a provozu cestu ke zlepšení ekonomických výsledků. Většina báňských techniků však ví, že bezpečnostní předpisy jsou vlastně kronikou lidských tragédií a zmařených hodnot. Téměř každý paragraf předpisů vznikl na základě událostí, které znamenaly velké hospodářské škody nebo poškození zdraví či dokonce ztrátu života. Na prostředcích zabraňujícím těmto událostem nikdo nechce ani nemůže šetřit. Stávající bezpečnostní předpisy však obsahují některé požadavky, jejichž plnění v podmínkách některých dolů a organizací je neúčelné a neefektivní, prostě proto, že předpokládané nebezpečí v těchto podnicích neexistuje nebo stejnou míru bezpečnosti lidí i provozu lze zajistit jinými, méně náročnými způsoby.

Na závěr předkládám následující podněty ke zvážení:

1. Pro přechodné období do vydání nových bezpečnostních předpisů urychleně zajistit diferenciovanou aplikaci stávajících bezpečnostních předpisů v jednotlivých uhelných revírech a delimitaci pravomoci k povolování odchylek z bezpečnostních předpisů na obvodní báňské úřady, tuto pravomoc má dosud pouze Český báňský úřad.

2. Nezávislým orgánem, např. Výzkumným ústavem palivo-energetického komplexu nebo skupinou odborníků z federálního ministerstva paliv a energetiky, federálního ministerstva financí, případně expertů z příslušných resortů vlády České republiky provést analýzu efektivnosti vynaložených prostředků na zajištění požadavků bezpečnostních předpisů. Výsledků využít při tvorbě novelizovaných předpisů.

3. Zajistit, aby připomínkového řízení k návrhu nových bezpečnostních předpisů se zúčastnily jednotlivé výrobní organizační jednotky. K návrhu stávajících předpisů se jednotlivé podniky vyjádřit nemohly.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP