Čtvrtek 29. března 1990

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, pane poslanče. S ohledem na to. že toto memorandum zpracovávali zástupci všech politických klubů i bezpartijních, doporučuji, abychom nechali hlasovat bez rozpravy. Je proti tomu nějaká námitka? Poslanec Rázl.

Poslanec Stanislav Rázl: Skupina, která byla určena, navrhla text. který tady byl přečten, většinou. Já jsem souhlasil s celým návrhem, včetně "nepoužívejte při konfliktu násilí ani hrozby násilí, ale využijte legislativních prostředků". Dále "vyhněte se jakémukoli ozbrojenému střetnutí v Litvě". Další větu - to znamená výzva jenom na sovětské představitele - jsem do tohoto textu nedoporučoval. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Dobře, pane poslanče, dáváte to jako svůj protinávrh nebo to jenom konstatujete?

Poslanec Stanislav Rázl: Jako protinávrh.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Doporučil jsem, abychom hlasovali o návrhu bez rozpravy. Je zde protinávrh pana poslance Rázla. Nechám hlasovat, kdo je pro přijetí memoranda v pozměněném textu, jak jej přednesl v protinávrhu poslanec Rázl, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. Budeme sčítat hlasy a proto znovu opakuji - kdo je pro text, jak jej navrhl poslanec Rázl? (Hlasuje se.) Sedmdesát čtyři - to není většina, nemusíme hlasovat dále. (Ohlas v sále.)

Kdo se zdržel hlasování?

Kdo je proti? Jeden se zdržel hlasování, zbytek proti. Děkuji.

Takže budeme hlasovat o původním návrhu většiny skupiny, která ho zpracovávala. Kdo je pro text, tak jak jej přečetl poslanec Lom, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Nechám sčítat hlasy proti a kdo se zdržel. Děkuji.

Kdo je proti? (Hlasuje se.) Čtyřicet tři.

Zdržel se hlasování? (Hlasuje se.) Třicet čtyři. Děkuji.

Konstatuji, že návrh byl přijat počtem hlasů 118. Děkuji vám. Prosím Kancelář, aby zajistila doručení do Kanceláře Federálního shromáždění. Přerušíme nyní jednání do 14.30 hodin. Přeji vám všem dobrou chuť.

/Ve 14.35 zahájeno přerušené jednání./

Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf: Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v odpoledním jednání. Slovo má poslanec Anděl a připraví se poslankyně Dondová.

Poslanec Václav Anděl: Vážený pane předsedo České národní rady, vážené poslankyně a poslanci ČNR, vážená vládo ČR, chci plně podpořit společného zpravodaje poslance Hrabaně i některé další poslance, kteří zde již hovořili, například v tom, že s návrhem státního rozpočtu naší České republiky tak, jak byl i tentokrát zpracován, nemůžeme být zcela spokojeni, například proto, že značné prostředky vyprodukované v České republice mají být opět odčerpány. Podle propočtu federálního ministerstva financí má dojít k přesunu asi 10 mld Kčs z těchto prostředků i letos do rozpočtu Slovenské republiky.

To způsobilo mimo jiné, že budou dále zastarávat výrobní fondy, bytový fond a další nevýrobní fondy v naší republice. Naše vláda bude tak muset řešit více problémů než by jinak musela.

Státní rozpočet na rok 1990, zvláště celkový objem jeho příjmů a výdajů, již zřejmě nelze podstatněji změnit. Je však třeba, aby pokračovaly práce na nových rozpočtových pravidlech a tato pravidla byla České národní radě co nejdříve předložena k projednání. To nám dnes pan ministr Nikodým přislíbil.

Musíme trvat na našem požadavku, aby rozpočet na rok 1991 byl již tvořen zcela jinak. Finanční zdroje by měly být použity tam, kde vznikají. Z prostředků naší republiky bychom měli přispívat pouze na chod federace, a to jenom v rozsahu nezbytně nutném. K úspoře určité časti prostředků by mělo dojít zrušením některých federálních ministerstev, jejichž existence se jeví z pohledu ekonomické samostatnosti obou národních republik jako neopodstatněná.

S rozpočtem České republiky na rok 1990 nám asi tedy nezbývá než v zásadě souhlasit. Je dobré, že má protiinflační charakter. Na naší vládě, ale i na nás všech nyní je, abychom plánované příjmy rozpočtu naplnili a omezené prostředky co nejúčelněji a nejefektivněji využili. Přitom naplnění plánovaných příjmů státního rozpočtu republiky například v případě ministerstva průmyslu ČR vůbec jednoduché nebude.

V televizi a v rozhlase slýchávám dost často vyjádření některých představitelů, především členů naší federální vlády, že nikdo - žádný podnik - nemůže počítat ani s jednou korunou ze státního rozpočtu navíc. Tento názor se zdá na první pohled zcela správný, ale já myslím, že by to tak bylo pro vládu příliš jednoduché a v některých konkrétních případech i nezodpovědné. Některé podniky v působnosti federální i české vlády se ne vlastní vinou, ale vinou dřívějšího direktivního plánování a dalších objektivních příčin dostaly do situace, kterou nemohou nyní za nynějších nových podmínek svými silami a finančními prostředky samy vyřešit. Jejich další existence je však v celospolečenském zájmu a dotýká se značného počtu našich spoluobčanů. Proto by i centrum mělo usilovně hledat cesty, jak jim v tomto přechodném období pomoci překonat jejich těžké dědictví z roku 1989 i z let předchozích.

Mám na mysli v případě České republiky konkrétně například dokončení obnovy přípravy směsí v závodě MITAS Praha a zajištění financování dnes mimořádně potřebné modernizace polygrafického průmyslu.

Velice vážná je také situace jedenácti významných státních podniků ministerstva výstavby a stavebnictví České republiky. Tyto stavební podniky vykázaly k 31. prosinci 1989 překročení použití hospodářského výsledku téměř za 1 mld Kčs. V nových podmínkách nejsou naprosto schopny vlastními opatřeními tento dluh vyrovnat.

Bez finanční pomoci z úrovně centra těmto stavebním podnikům by došlo v letošním roce k jejich finanční destabilizaci. Bylo by proto nutné asi uvažovat o jejich likvidaci, aby se zabránilo dalšímu narůstání ztrát. To však nepovažuji za možné, protože tyto státní podniky představují celých 20 % hodnoty základní stavební výroby resortu a v současné době mají rozestavěno 450 staveb, na kterých je třeba dokončit stavební práce a dodávky za 14,5 mld Kčs.

Po projednání výše citovaných problémů v našem výboru České národní rady pro průmysl a stavebnictví však chci věřit, že společným úsilím ministra průmyslu České republiky, ministra výstavby a stavebnictví České republiky, ministra financí, cen a mezd České republiky a dalších zainteresovaných orgánů vlády České republiky se při zřejmě diferencovaném přístupu k jednotlivým podnikům najdou účinné způsoby, jak tyto velmi vážné problémy uspokojivě vyřešit.

Na závěr chci učinit ještě dvě drobné poznámky a položit jednu otázku ministru financí.

K vystoupení pana poslance Kříže. Plně podporuji jeho názor, že meliorace znamenaly - a chci potvrdit, že stále ještě často znamenají - devastaci přírody, a chtěl bych požádat ministra zemědělství a výživy, aby tomu do budoucna zamezil.

K vystoupení pana místopředsedy vlády Vlasáka. Do budoucna budeme jistě potřebovat silnou vládu České republiky, ale navíc budeme potřebovat tak, jak o tom mluvil poslanec Adam, i velmi silný, odborně fundovaný zastupitelský sbor - českou národní radu, tvořenou profesionálními poslanci.

Úplně na závěr chci položit panu ministrovi financí, cen a mezd České republiky otázku. Chci se zeptat, jaký podíl připadá na účelovou dotaci pro národní výbor hlavního města Prahy, činící přes 7 mld Kčs z federálního rozpočtu ČSR. Myslím, že tento podíl je nulový a jsem přesvědčen, že v případě hlavního města federace by tomu tak být nemělo. Pak by asi Praha neměla tolik problémů, včetně problémů ve financování výstavby metra. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf: Děkuji panu poslanci Andělovi. Prosím poslankyni Alenu Dondovou. Připraví se poslankyně Šenkova.

Poslankyně Alena Dondová: Pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, dnes po čtvrtletním provizoriu projednáváme rozpočet na letošní rok. Na nové přístupy k rozpočtu byly tedy dány tři měsíce. Je proto pochopitelné, že spolu s návazností na dosavadní stav a vývoj je tento návrh poznamenán i nedostatkem času na jeho přípravu.

Ve výboru pro zemědělství a výživu jsme především hovořili o potřebě zpracovat nový rozpočtový projekt. Ten, podle kterého se dnes sestavuje rozpočet federace i republik, jsme již při jeho loňském projednávání kritizovali a žádali změny. Ani tenkrát ovšem naše názory nebyly vzaty v úvahu. Šlo nám tehdy o posílení finanční samostatnosti republik i národních výborů.

Podle dosavadního projektu hlavní příjmy jdou do rozpočtu federace a pak jsou přidělovány do rozpočtů republik.

V úterý byl schválen rozpočet federace a naší republice bylo přiřčeno z tohoto rozpočtu 34 mld Kčs. Z toho 1 mld není účelově vázána či určena. Již to je první záležitost hodná pozornosti. Dřív totiž byly účelově vázány dvě třetiny a třetina neúčelových finančních prostředků. Myslím, že tyto věci bude nutné při přípravě na další rok lépe promyslet.

Další věc se týká národních výborů. Zde místo dotace ze státního rozpočtu dostávají národní výbory daň ze mzdy. Ale kdo je dostává? Krajské národní výbory, které je opět přidělují nižším stupňům národních výborů. Změnil se tedy o jeden stupeň rozdělovací mechanismus.

Proto i zde bude nutné pro nastolení samofinancování věci promyslet úplně nově. Navíc i proto, že se předpokládá zrušení krajských národních výborů.

Daňové otázky občany velmi zajímají, vždyť na tom závisí možnosti rozvoje vesnic, měst i okresů. Snad by bylo účelné se k tomu vyjádřit. Jen nevím, koho o to požádat, zda ministra financí či předsedu České plánovací komise.

Další problém, o kterém chci hovořit, je zemědělství a potravinářský průmysl. Zde již také Federální shromáždění rozhodlo o zásadách a částkách. Mám na mysli snižování dotací s cílem zpevnit a zvýšit náročnost na snížení nákladů výroby. Tak, jak jsme o tom opět hovořili v zemědělském výboru, je zde asi určité nepochopení věci.

Podle zásady, že se snižují dotace. se krátí všechny částky, které se takto nazývají. Vyvstává otázka jejich obsahu. Chci hovořit jen o zemědělství a potravinářském průmyslu. Mnohé se o tom již hovořilo na jednání Federálního shromáždění. Nechci proto opakovat, co říkali poslanci a ministři a také dnes společný zpravodaj poslanec Hrabaň.

Domnívám se však, že jedna věc tam nezazněla, a proto bych ji chtěla připomenout.

Podle poznatků členů výboru se celá suma dotací skládá z části, která měla za cíl udržet deformované ceny potravin a z toho některé na nepřiměřeně nízké úrovni. To je známé, a proto si myslím. že to není nutné rozebírat. Byla to záporná daň do potravinářského průmyslu a některé dotace do zemědělství. Tyto prostředky bylo nutné získat ze zvětšujícího se rozpětí mezi výrobní cenou a maloobchodní cenou a v některých případech i velkoobchodní cenou některých průmyslových výrobků, ale i tabáku, lihovin atd. Vyvstává proto otázka, když se snižují dotace, proč se nesnižuje i rozpětí. Vždyť i to má vliv na náklady. Ale vezměme pro letošní rok rozpočet jako fakt, že dotace se nesnížily tak, aby bylo možné snižovat uvedená rozpětí. Do budoucna by se to ovšem mělo vzít v úvahu.

Další část "dotací" však patří vlastně do cen a nebyla zde zapracována proto, aby nebyl vyvoláván tlak na zvýšení cen surovin pro potravinářský průmysl a na velkoobchodní ceny pro obchod a tím také na maloobchodní ceny potravin. A tak zde postupem času vznikl nepřehledný pohyb financí. Není proto jasné, jak se reaguje na náklady v zemědělství, potravinářském průmyslu i obchodě a samozřejmě také jaké mají tyto jednotlivé články "potravinářského řetězce" - jak se tomu říkalo - finanční podíl.

Stejné složitosti vznikaly s dodavateli. Dnes například Benzina, Agrozet, Zemědělské strojírenství a další organizace nepotvrzují objednávky a podle daných předpisů si mohou účtovat pohotovostní přirážku za rychlou dodávku. U náhradních dílů to příkladně činí až 17 % k jejich ceně. Neměl by se tento předpis zrušit?

Je-li základním mottem současně projednávaného rozpočtu snižování nákladů, jak vykonávat tlak na tyto věci tam, kde nejsou dotace či subvence?

Federální shromáždění rozpočet federace schválilo. Proto my již asi mnoho nezměníme. Ale myslím, že by se to mělo vzít v úvahu pro příští rok, případně využít rezerv rozpočtu, budou-li.

Ještě jeden příklad pro určité osvětlení. Pokud se podíváte do družstev, která dostávají dotace, tak jak jsme to probírali v zemědělském výboru, na daních odvádějí dvakrát tolik, mimo příspěvek na sociálním zabezpečení.

Poslední věc, ke které bych se chtěla vyjádřit, je prostor pro možnost zvyšování výnosů zemědělských plodin. Chtěla bych připomenout jen jednu z těchto věcí. Dost se argumentuje s tím, že v důsledku přihnojování dusíkem jsou dusičnany ve vodách i zemědělských produktech. Bylo spočítáno, že dusík v hnojivech, kdyby celé jeho množství zůstalo ve vodě, která v deštích spadne na naše území, činilo by to maximálně 8-10 mg na 1 litr. Ale tento dusík se spotřebovává z 90 %. To znamená, že ho může zůstat na 1 litr snad do 1 mg. V ovzduší však máme dvakrát tolik oxidů dusíku, jejichž chemismus z větší části nedovoluje, aby byl přijímán rostlinami. A právě tento dusík z ovzduší je ten, který je ve vodě, který dýcháme a který padá na vrub zemědělských závodů.

Jsou zde i další vazby, ale nechci prodlužovat diskusi. měla jsem v úmyslu upozornit, aby se nad tím někdo zamyslel.

Snad tolik, kolegyně a kolegové poslanci, k předloženému rozpočtu. Na závěr jej doporučuji schválit s tím, co jsem uvedla. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf: Děkuji paní poslankyni. Hovoří Jaroslava Šenková, připraví se poslanec Rota.

Poslankyně Jaroslava Šenková: Vážený pane předsedo, paní a páni poslanci. současnou etapu bych charakterizovala jako přehodnocování dosavadních hodnot a přístupů.

Za tři měsíce od rozpočtového provizoria schváleného v prosinci minulého roku však neuplynulo tolik času, abychom mohli úplně nově přistoupit k projednání a schvalování rozpočtu na letošní rok. Chtěla jsem si srovnat posun za toto období, ale je to v podstatě málo srovnatelné. Navíc i proto, že se oddělilo vodní hospodářství od resortu a že padlo v kalamitě tolik dřeva, že to dělá asi dvě třetiny roční těžby. To znamená, že ke zplodinám z ovzduší dopadajícím na lesní porosty bude třeba co nejdřív zlikvidovat i kalamitu.

Všechny tyto věci mají samozřejmě vliv i na přirůstky dřevní hmoty a na pěstební činnost. Značně zesílí názory na snižování těžby dřeva. Na Federálním shromáždění jeden z poslanců řekl, že nejlepší ozdravení lesů se má dělat sekerou. Myslím, že i tento názor by se měl vzít v úvahu. ale samozřejmě podle místních podmínek.

Uvedené problémy i požadavky na dřevní hmotu, kde vlastně přetrvává bilanční přidělování, signalizují, že asi něco není v pořádku. Zdá se totiž, že dřevo je velmi vhodné pro různé spotřebitele v tuzemsku i pro vývoz. Přitom se stále různí názory, v jaké formě je výhodné je vyvážet. Zda jako kulatinu či řezivo nebo jako jednoduché či složitější výrobky, ev. chemicky zpracované ve formě buničiny. Možná, že tyto záležitosti by bylo vhodné řešit jeho cenou, ale ne tak, aby to vyvolalo inflační tlaky, ale aby to bylo dostatečným impulsem pro hospodárnější využívání dřevní hmoty.

Chtěla bych v souvislosti s lesním hospodářstvím doporučit vládě, aby pozitivně posoudila návrhy ministra na řešení dopadů kalamity. Dnes totiž jsou lesní podniky samostatné. Kalamita mezi nimi není rovnoměrně rozdělena. Proto tedy bude nutno řešit i vztahy mezi jednotlivými podniky. Navíc jsou zde i tendence zajet si vydělat do sousedních zemí. U to je třeba vzít v úvahu.

Při projednávání ve výboru jsme narazili na problém investic v dřevařském i potravinářském průmyslu. Řada závodů zde vyžaduje modernizaci ev. novou výstavbu. Nechci to vypočítávat, ale jedním ze známých problémů je Štětí, zařízení na výrobu novinového papíru. V potravinářském průmyslu je také celá řada rozestavěných staveb. Nemyslím, že by bylo třeba požadovat a vyvíjet tlak na státní rozpočet. Ani by to z hlediska záměru postupně přecházet na tržní hospodářství a samostatnost podniků nebylo správné. Znamenalo by to vracet se zpět a udržovat nezdravé vazby mezi podnikem a rozpočtem. Domnívám se však, že by bylo třeba najít cesty k financování těchto investic. Vím, že některé možnosti jsou dány novými nebo připravovanými zákony. Měly by se však co nejdříve projednat a schválit.

Mám za to, že mimo hospodárnost by měl rozpočet napomoci i vytvářet podmínky pro modernizaci našeho průmyslu. Dnes totiž ještě podniky nemají potřebné fondy a finanční prostředky. Ty se budou postupně teprve tvořit. Podle dosud platného rozpočtového projektu bych doporučovala zvážit podle možností podporu úvěrové politice zmíněným směrem. Nemám přitom na mysli nenávratně půjčky. To si myslím, že v tomto zákoně není příliš šťastné řešení. Dala bych proto ke zvážení využít vyčleněné finanční prostředky pro podporu návratných úvěrů pro uvedené investiční činnosti.

Na závěr bych se chtěla ještě zmínit o jednom problému. V ovzduší je mnoho různých látek. Polétavé prachové částice, oxidy síry, dusíky, ale i dalších prvků, složitější organické sloučeniny, ale i těžké kovy, včetně olova, kadmia atd. Všichni víme, jak to škodlivě působí na lesy, zemědělskou půdu a na vodu, že se to dostává i do potravin a že tyto věci vdechujeme. Dřív se říkalo, že na odsiřování atd. není dost prostředků a obdobně na řešení dalších problémů. Hovoří se tedy jen o penězích. Málo se však bere v úvahu, že nejsou výrobní kapacity na výrobu zařízení pro čištění kouřových plynů i z menších zdrojů. Tato zařízení dělalo Milevsko a Královopolské strojírny. Domnívám se, že státní rozpočet by měl pamatovat na podporu rozvoje výroby těchto zařízení. Vždyť se to týká každého z nás, zejména v České republice. Myslím, že by neměl být problém v tom, že jde o podniky - jak se říká - řízené federálně. Snad, kolegyně a kolegové poslanci, tolik k návrhu rozpočtu naší republiky, i když jsem se dotkla jen některých výrobních záležitostí.

Na závěr doporučuji schválit navržený státní rozpočet s tím, aby případné dané i získané možnosti byly využity v uvedených směrech. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP