Naposled se ptám, z čeho se zaplatí částka
ve výši 1 mld 519 mil., jestli by to nešlo nějakým
jiným způsobem než dotací, obligacemi
atd., to nevím a z čeho se zaplatí částka
za minimální škody ve výši 100
mil. Kčs. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Struskovi za přednesený diskusní
příspěvek. Podněty si vláda
jistě zaznamenala. Nyní vyhlásíme
20minutovou přestávku. Po ní vystoupí
poslanec Šlouf. Ústavně právní
výbor se sejde během přestávky v místnosti
č. 56.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Ústavně právní
výbor ještě jedná, ale my budeme pokračovat
v rozpravě i bez poslanců, členů ústavně
právního výboru, kteří se dostaví
během chvilky.
Napravím teď to, co jsem měl udělat
na začátku rozpravy a sdělím i jména
přihlášených poslanců do diskuse
- jak víte, sdělil jsem pouze, kolik je přihlášených.
Nyní tedy uvedu jména i pořadí diskutujících.
Jako první teď po přestávce vystoupí
místopředseda Šlouf, připraví
se posl. Adam, dále je přihlášen posl.
Ladislav, posl. Kasal, posl. Krubl, posl. Chrobák, posl.
Krejčíř, posl. Sobotová, posl. Spousta,
posl. Anděl, posl. Kordiak, posl. Dondová, posl.
Šenková, posl. Rota a posl. Přibyl. - To jsou
všechny poslankyně a poslanci dosud přihlášení
do rozpravy, vystupovat budou v pořadí, které
jsem četl.
Slovo má tedy místopředseda České
národní rady Šlouf a připraví
se poslanec Adam.
I. místopředseda ČNR Miroslav Šlouf:
Vážený pane předsedo, vážené
dámy, vážení pánové, dovolte
mi několik poznámek, na kterých jsme se sjednotili
v našem poslaneckém klubu.
Své vystoupení k návrhu státního
rozpočtu začínám vyslovením
souhlasu, koneckonců prošel všemi výbory.
I když by samozřejmě mohla být k některým
otázkám diskuse nebo by mohly být vysloveny
další požadavky na zdroje.
Jsem ale přesvědčen, že nikdo - tedy
ani náš klub poslanců - nemůže
na vládě chtít, aby udělala více,
než je z časových a dalších limitujících
možností schopna vyřešit.
Můj souhlas se opírá především
o splnění - resp. evidentní snahu o splnění
- hlavního kritéria, jak tady dnes již několikrát
zaznělo, a tím je protiinflační charakter
navrhovaného rozpočtu, jehož těžiště
je v oblasti snížení dotací z rozpočtu
jednotlivým hospodářským organizacím,
dále v úsporné úvěrové
politice banky, omezení investic atd.
Na druhé straně přebytkový rozpočet
umožnily úspory zřejmě zvláště
v oblasti federálního rozpočtu - a conto
armáda. To zajišťuje růst prostředků
pro zdravotnictví a školství, což považuji
za velmi pozitivní.
To, že vláda České republiky nevidí
protiinflační opatření převážně
jen v restrikci mezd, je nutno vyzdvihnout, i když dodržení
regulace mezd podle pravidel považuji za podmínku
k udržení dnešní rovnováhy na vnitřním
trhu.
Nicméně vedle těchto silných stránek
jsou i slabší místa, či - chcete-li
určitá riziková místa. Mám
za to, že jim v budoucnosti musí být věnována
pozornost.
Tedy zaprvé - nebude možné, abychom při
uvolnění bezvízového styku, jak se
to stalo např. s Rakouskem, a současné devalvaci
koruny registrovali ztráty bez ráznějších
opatření. Řada našich občanů,
našich voličů, si myslí "to má
být náš dar za vstup do Evropy"? - Takové
další kroky si - podle mého názoru -
dovolit nemůžeme. Pro další období
bude jistě třeba více rozvahy při
takovýchto zásadních krocích. Nehledě.
na to, že se stejně tyto akce promítnou jako
jeden z aspektů růstu cen, třeba to bude
až za nějaký čas.
Za druhé - znepokojuje mě, že vývoj
v tvorbě zdrojů státního rozpočtu,
který by se měl projevit v příjmech,
není v měsících lednu a únoru
plněn podle předpokladů. Míru neplnění
jsme ale dodnes přesně neznali, až dnes pan
Vlasák uvedl některá čísla.
Zde vidím největší nebezpečí
pro dosažení cílů, které si hospodářská
politika vlády na letošní rok vytyčila.
Z tohoto hlediska vítáme dohodu, jak zde byla prezentována,
mezi ministerstvem financí a výborem pro plán
a rozpočet, podle níž v květnu bude
ministerstvem financí předložena komplexní
finančně-ekonomická rozvaha o tvorbě
zdrojů, jejich užití, včetně
návrhů, jak dále pokračovat.
Také bych si v tomto místě dovolil obrátit
se na vládu České republiky s následující
věcí.
Do její kompetence jako republikové vlády
patří průmysl, zemědělství
a další aktivity. Ale tady půjde - a možná
zejména - i o federální sféru vlivu.
Jistě, že bude docházet k určitým
přerozdělením, ale dnes zatím jde
o federální sféru vlivu. A tu jde o to, aby
resorty, zakladatelé státních podniků
a proto jsem hovořil o té federální
sféře - se nezříkali odpovědnosti
za fungování ekonomiky a nesváděli
nedostatečnou svědomitost o tvorbu zdrojů
jen na nové ekonomické podmínky, nové
vztahy mezi podniky a centrem, na vrub prováděných
reforem.
Resorty, tedy i federální, se musí starat,
a to velmi intenzívně a zejména v tomto přechodném
období, i o tyto věci. A vláda samozřejmě
potom nese odpovědnost za to, jak národní
hospodářství funguje.
Ekonomika - a tedy i řízení hospodářských
procesů - je ve společné kompetenci národních
republik a federace. Je tedy nutná podstatně větší
součinnost na každé úrovni, a samozřejmě
i odpovědnost. A proto víme, že to vláda
nemá jednoduché, staré už neplatí
a nové ještě není uvedeno do života.
Také samozřejmě víme, že k tomu
ke všemu ještě přistupují komplikace
v oblasti mezinárodní směny, s Polskem, Sovětským
svazem, Maďarskem, NDR a dalšími.
Je samozřejmé, že postup při řešení
problémů naší ekonomiky povede k řadě
konfliktů - s tím se počítalo a počítá.
Jistě, že nejde o samotné konflikty - konflikty
přece nemohou být programem. Jde o to, abychom věděli
a znali, jakými cestami řídit přechod
z direktivně administrativního systému do
tržní ekonomiky. Jde o to, aby se celé spektrum
konfliktů zjednodušeně nepřesunulo a
nezúžilo na konflikt mezi vlastníky továrny,
resp. správci, a dělníky nebo zaměstnanci
apod. To přece není a ani nemůže být
to nejlepší řešení.
Měl by být vypracován konsens i na tyto vztahy.
Mělo by být hledáno a nacházeno východisko
vzájemně přijatelné.
Bylo by dobré - a doporučuji -, aby koncem dubna
vláda České republiky seznámila Českou
národní radu s dalším postupem tak,
jak o tom konec konců hovořil i první místopředseda
vlády. Nakonec byl takový pokus i ve Federálním
shromáždění jednotliví ministři
říkali své představy. Nezdál
se mi tento způsob šťastným - lepší
by byl, myslím si, názor vlád, a to jak federální,
tak české a přirozeně i slovenské.
V této souvislosti je myslím třeba ještě
jednou konstatovat, že doporučujeme schválit
rozpočet, ale musím dodat, že o celkové
hospodářské politice, kterou chce vláda
dělat v souladu s vládou federální,
víme velice málo. Hovořil o tom pan Vlasák,
nechci o tom dál mluvit. Zatím jsme o tom věděli
jen ze sdělovacích prostředků a od
jednotlivých ministrů federální vlády.
Nechci být netrpělivý, nechci ani, aby to
vyznělo jako kritika. To, co stačilo formálně
dříve, bylo věcně špatné.
Není to přijatelné při přechodu
na tržní mechanismus, i když to nebude jistě
jednoduché. Jsem ostatně přesvědčen,
že to vláda v příštím období
řešit bude.
Na závěr poznámku ke vztahům rozpočtu
federace, České republiky, Slovenské republiky.
Předsednictvo ČNR přijalo rozhodnutí,
usnesení k přístupu vlády České
republiky ke vztahu k rozpočtu na jednotlivých úrovních.
Výsledek byl ten, že pro rok 1990 je vylepšení
sice více než jedna miliarda - tedy více než
jedna miliarda nebude z Čech přerozdělena.
Větší objem není možný z
důvodů politických, chcete-li politicko-národnostních,
byť máme asi pravdu a je potřeba tyto věci
řešit. Vedlo by to k neúnosným nedorozuměním
a možná i nesvárům. To si právě
dnes nemůžeme dovolit. Tak to cítíme.
Proto i s tímto relativně malým krokem souhlasíme.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, prosím ještě vládu, aby v
průběhu roku věnovala pozornost problémům
Prahy a severních Čech. Některé závěry
by bylo možno udělat při vypořádání
roku 1989. Pro jiné stanovit vzájemně přijatelný
postup. Zejména tam, kde jde o řešení
problémů zdravotnictví, kultury, školství,
v Praze např. metra, a v neposlední řadě
o údržbu a opravy. Konečně doporučuji,
aby vláda k jednání o závěrečném
účtu za rok 1989 informovala výbory ČNR
o devizovém stavu čs. hospodářství,
zejména o
1. stavu hrubé zadluženosti ve volných měnách,
2. poskytnutých čs. úvěrech a ocenění
jejich možné splatnosti,
3. předpokladech růstu či snížení
zadluženosti v roce 1990,
4. politice deblokací.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Hovořil poslanec Šlouf. Do rozpravy je přihlášen
poslanec pan dr. Čestmír Adam. Připraví
se poslanec Ladislav.
Poslanec Čestmír Adam: Pane předsedo,
vážená Česká národní
rado, vážená vládo, chtěl bych
především v úvodu ocenit přístup
našeho ministra financí k celkovému projednávání
návrhu státního rozpočtu na letošní
rok. Přístup, který nám umožnil,
abychom do výborů dostali co nejpodrobnější
podklady a abychom všichni poslanci dostali velice podrobný
materiál k celému návrhu českého
státního rozpočtu.
Chtěl bych ocenit jeho výklad, chtěl bych
ocenit i výklad, který zde provedl místopředseda
vlády pan ing. Vlasák.
Chtěl bych především říci,
že vystupuji jménem poslanců členů
Československé strany socialistické i z pověření
poslanců - členů výboru pro obchod,
služby, dopravu a všichni budeme pro návrh zákona
o rozpočtu České republiky na rok 1990 hlasovat
a že vládu v tomto úsilí, aby tento
rozpočet byl plněn, plně podpoříme.
Dovolte však přece jenom říci několik
poznámek. Především jsem z toho studia
nabyl dojem, že není v České republice
opět zajištěna prostá reprodukce. To
je velice závažná záležitost. Dám
se rád přesvědčit, že nemám
pravdu. Měli bychom si všichni uvědomit, že
těch 42 let totalitního panování se
v hospodářství nedá odstranit za čtyři
měsíce. Ale nicméně dovolte, abych
řekl některé poznámky k tomu, co je
potřeba s největším urychlením
udělat.
Především poukazuji na to, že toto je
pořád velice zvláštní rozpočet,
protože není ani úplným rozpočtem
tvorby národního důchodu, ani to není
klasický státní rozpočet veřejnoprávních
příjmů a výdajů. Domnívám
se, že takovéto pojetí státního
rozpočtu bychom měli projednávat v ČNR
naposledy a že příští rozpočet
už by měl být klasickým rozpočtem
veřejnoprávních příjmů
a výdajů. Je potřeba si uvědomit,
že kombinace veřejnoprávního řízení
a hospodářského řízení
je nešťastná a že vede k řadě
záporných jevů, o nichž tady bylo hovořeno.
Doporučuji, aby se velice rychle rozhodlo, jakým
způsobem budou řízeny podniky, které
jsou ve vlastnictví veřejném a přimlouvám
se za to, aby se volila forma velice úsporná a velice
účinná, velice hospodárná,
to znamená forma státních holdingů,
ať už odvětvových nebo kombinátových,
které budou řídit podřízené
podniky s plnou odpovědností zakladatele a budou
je řídit v podstatě pomocí provozního
a investičního úvěru. Mám propočteno,
že takové odvětví, jako je třeba
sklářský průmysl, se dá řídit
bankovní holdingovou kanceláří státní
asi o 18-20 lidech.
Chtěl bych říci ovšem, že tyto
holdingové kanceláře nemohou být tak
nahé, jako je dnes nahý státní rozpočet,
tzn., že ony musí dostávat z výnosů
podniků určitou část zisku, aby vytvářely
fondy na prostou a rozšířenou reprodukci.
Situace, o které jsme tu slyšeli, kde se velice komplikovaně
řeší financování třeba
Rotostroje nebo Mitasu, by měla odpadnout, kdyby byly v
pořádku reprodukční fondy tvořené
odpisy a fond, vytvářený pro rozšířenou
reprodukci z výnosů jednotlivých podniků.
Představa, že tedy budeme dále tuto zakladatelskou
funkci plnit příděly ze státního
rozpočtu, je představa nepřijatelná
a falešná. My se musíme postarat o to, aby
napříště státní rozpočet
měl k podniku vztah pouze jeden, a to vztah daňový,
to znamená, že budeme číst, kolik jsme
na podnicích dostali daní do příjmů
státního rozpočtu.
Myslím, že je potřeba si uvědomit, že
dosavadní pojetí, kdy zakladatel vykonává
svoji úlohu jenom tím, že jmenuje ředitele,
je nepřijatelné, a to, co nám tu říká
pan ministr zdravotnictví, že se mu pod rukama rozpadá
Spofa, to je něco, co si neumím představit,
že by nějaký koncern v západním
Německu, ve Francii nebo Velké Británii se
rozpadal správní radě pod rukama, že
by se zaměstnanci rozhodli, že si chtějí
vytvořit vlastní akciové společnosti.
Myslím, že si nemusíme dělat iluze o
tom, jak by takovéto snahy dopadly.
A jestliže chceme přejít na tržní
hospodářství - a já jsem přesvědčen,
že všichni upřímně chceme -, tak
tyhle manýry, které nemají s tržním
hospodářstvím nic společného,
musí urychleně skončit. Protože dopadlo
by to tak, že podniky, které byly přednostně
vybavovány zařízením, investicemi,
dostavbami atd., by se odtrhly, a ty, na které nic nezbylo,
by zůstaly státu tak říkajíc
na krku.
Již dříve jsem říkal, že
bychom se měli starat o to, aby státní rozpočet
vyjadřoval náklady veřejné správy.
Chci přitom podotknout, že je třeba celou státní
správu reformovat, že je třeba zavést
skutečně ostrý hospodárný režim
a vrátit se k tomu, co parlament první republiky
dělal, a to, že zákonem systemizoval počty
pracovníků jednotlivých státních
orgánů. Potom samozřejmě parlament
bude také rozhodovat o tom, kolik bude vydáno na
ten který orgán.
Chtěl bych se ale vrátit k dopisu, který
nám, pražským poslancům, poslal pražský
primátor. Je to kopie dopisu na českého ministra
financí. Chtěl bych konstatovat, že adresa
je velice formální, poněvadž český
ministr financí o ničem nerozhodl a já jsem
informován, že o tom bylo rozhodnuto na federálním
ministerstvu financí, že tím došlo k porušení
souhrnného plánovacího a rozpočtového
vztahu mezi federací a Českou republikou, protože
my musíme ctít také souhrnný rozpočtový
a plánovací vztah mezi republikou a jednotlivými
kraji. Kdybychom my jim začali předpisovat, kolik
si na to mají dát, pak jejich samospráva
by se stala velice problematickou.
Domnívám se, že je potřeba si uvědomit,
že všechno to, o čem hovořím, ukazuje
vážné systémové vady a nedostatky
v řízení hospodářství
a v řízení státu.
Chtěl bych ovšem poukázat také na to,
že při všech těchto věcech dochází
k tomu, že řada věcí, které my
zde projednáváme, je předurčena rozhodnutím
federálních orgánů, které se
provádí bez konzultace s českými orgány
- s českou vládou a samozřejmě s Českou
národní radou -, že celkem my Češi
to dost trpně bereme na vědomí, že slovenská
republika to na vědomí brát nebude. A že
tedy zásahy, které jsou nad určitou míru,
vážně oslabují československou
federaci a československý stát a že
je potřeba se urychleně dostat do stejné
roviny čili buď přesvědčit Slovenskou
republiku, aby s těmito zásahy souhlasila, anebo
jít na to, že i my budeme mít k těmto
věcem vyhraněné stanovisko. Jinak by totiž
mohlo dojít k tomu, že by se - zejména u národních
republik - vytvořil pocit, že ta federace je v tomto
manželství Čechů a Slováků
jenom zlou a nepříjemnou tchyní. (Potlesk.)
My se domníváme, že jsme parlamentem a podle
všech pravidel bychom parlamentem měli být
a měli bychom se o to vážně starat.
Ale uvědomme si, že sdělovací prostředky,
na které v tomto rozpočtu také dáváme
peníze, nás za parlament nepovažují
a když hovoří o parlamentu, hovoří
tím vždycky jenom o Federálním shromáždění.
Je to výsledek toho, že celých 42 let česká
státnost byla potlačována, byla potlačována
i od roku 1968 a celá veřejnost i sdělovací
prostředky si na to zvykly, že Česká
národní rada tady v podstatě je jenom proto,
aby zvedala ruce. (Potlesk.)
Je potřeba si uvědomit, že my jsme odpovědni
za obhajobu a ochranu bytostných zájmů lidu
České republiky a že se musíme starat
o to, aby tyto zájmy byly obhajovány.
Myslím, že právě celý český
rozpočet, který nám byl předložen,
je věrným odrazem toho, v jaké situaci česká
vláda je, jak má omezenou možnost vlastního
rozhodování, jak jí je všechno podstatné
vlastně přeručeno.
Chtěl bych se nyní podívat na otázky
obchodu, služeb a řemesel.
Státní obchod dává na dani z obratu
do státního rozpočtu 5 mld, na cenových
rozdílech přes miliardu, na odvodech mezd 3,5 mld,
na odvodu ze zisku 4,6 mld. Čili státní obchod
při nejnižším obchodním rozpětí
mezi průmyslově vyspělými zeměmi
dává takovouto ohromnou sumu do státního
rozpočtu. Kladu si otázku, jestli za toto obchodní
rozpětí budou schopni podnikat také soukromníci,
domnívám se, že nikoli, protože. nikde
ve světě za tohoto obchodního rozpětí
provozovat obchod nemohou.
Ale přitom bych chtěl ocenit to, že státní
obchod ani spotřební družstva nezatajují
zboží, i v té napjaté situaci na vnitřním
trhu, nedávají zboží dozadu do skladu
a neříkají nám, spotřebitelům-občanům,
nemáme, nedáme" a nespekulují s tím,
že za 14 dní to zboží vytáhnou
na pult a že přitom už přirazí
20,30 % ceny, jak se to v takovéto situaci v obchodě
nezřídka děje. A měli bychom tuto
funkci našeho obchodu - státního i družstevního
- vysoce ocenit, protože on přispívá
k politické atmosféře naší republiky.
Musíme si ovšem uvědomit, že náš
vnitřní trh je v subsystému národního
hospodářství v relativně nejlepším,
rovnovážném stavu, jedině tam je jakás
takás rovnováha. A je to rovnováha křehká
a je potřeba si uvědomit, že všichni,
včetně federálních orgánů,
musí nést odpovědnost za to, aby i tato křehká
rovnováha byla do budoucna udržena. Proto jakékoli
hokus-pokusy, které vedou k tomu, že se dostáváme
do situace chudého příbuzného, kterému
bohatí i chudí příbuzní vytahují
poslední peníze z kapsy, jsou pro nás nepřijatelné.
Domnívám se, že je třeba, abychom nyní
přistoupili k tomu, že požádáme
naši vládu, aby se odhodlala ke koncipování
toho, co nebylo koncipováno jinde, tj. ke koncipování
celé soustavy hospodářského řízení,
protože jak jsem se dověděl v Bratislavě
na Slovensku se počítá s tím, že
co je na Slovensku je slovenské, že si to tedy bude
řídit slovenská vláda a Slovenská
národní rada, že nebudou souhlasit s existencí
odvětvových hospodářských ministerstev
a budou se přiklánět k nějaké
takové formě řízení pomocí
holdingů, o kterých jsem tu hovořil. Znamená
to, že se musíme dostat k tomu, že nám
brzy vláda předloží program postupné
desetapizace a reprivatizace našeho hospodářství
a musí tak učinit velice odpovědně.
Jsme pro to, aby se především zavádělo
soukromé podnikání na úseku řemesel,
poněvadž to je sektor, který rychle přinese
na trh zboží. Ale přinese ho za podmínky,
že dostane prostory a my tady budeme tuto otázku projednávat,
budeme se moci k tomu ještě vyjádřit
- samotným zákonem, tak jak je koncipován,
se to vyřešit nedá - a za předpokladu,
že někdo jako zakladatel přiměje podniky,
které nemají odbyt (zejména strojírenské)
pro to, co vyrábějí, aby začaly vyrábět
stroje a zařízení pro řemeslné
dílny, bez nichž řemeslníci mohli začít
vyrábět. Musíme se postarat také o
to, aby měli z čeho vyrábět. Bude
se muset hledat určitá forma moderní úvěrové
politiky, která by jim zajistila, aby mohli hospodařit.