Pro zvýšení výkonnosti naší
ekonomiky a dosažení kompatibility se světem,
včetně plné směnitelnosti naší
měny, což je konečný cíl těchto
operací, bude ovšem nutné provést další
kroky. Jde o procesy, které si už vyžádají
delší čas. Jedná se zejména o
organizaci a celý další proces rozvoje finančního
kapitálového trhu, proces liberalizace zahraničního
obchodu a proces našeho skutečného začlenění
do Evropy, kde musíme vyřešit řadu dalších
závažných problémů ve sféře
účetnictví, peněžnictví,
informatiky atd.
Úspěch tohoto velikého balíku našich
reforem s následnými procesy prohlubujícími
kvalitu trhu, v němž se budou pohybovat naše
podniky samozřejmě závisí do značné
míry na pozadí, které pro ekonomickou reformu
vytvoří všichni naši občané,
naše vláda a také naše zákonodárné
sbory.
Dosavadní spotřebitelský konsens, který
platil v minulosti, to je ta hra na udržování
životní úrovně, který byl uzavřen
mezi občany a minulou komunistickou vládou, musíme
nahradit vlastnickým konsensem, který bude garantovat
naprostou svobodu podnikání a růst majetku
těch domácností a hospodářských
subjektů, jež vyšší produkcí
a relativně nižší spotřebou ten
základní příslušný přírůstek
národního jmění skutečně
vytvoří.
Jsem přesvědčen, vážené
poslankyně a vážení poslanci, že
to vše je v našich silách. V tomto směru
vás všechny upřímně prosím
o všestrannou podporu a pomoc v této složité
a těžké naší práci. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji místopředsedovi vlády panu
Vlasákovi. Do rozpravy je přihlášen
poslanec Valtr, připraví se poslanec Matějka.
Poslanec Vlastislav Valtr: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové poslanci,
dovolte mi lakonickou zprávu k rozpočtu kapitoly
Českého geologického úřadu.
V tomto resortu dochází k výrazné
restrikci objemu prostředků z původních
562 na 405 mil. Kčs. Je to především
v souvislosti s útlumovým programem průzkumu
a těžby rud a pevných paliv. Současně
dochází ke snížení výdajů
na vědu a techniku o 9 mil. 408 tis. Kčs a na správu
o 427 tis. Kčs. Při současném zvýšení
příjmů z odvodů hospodářských
organizací o 6 mil. 300 tis. Kčs.
Pracovníci Českého geologického úřadu
přesto učiní vše pro splnění
úkolů a nejnutnějších potřeb
národního hospodářství. Z tohoto
důvodu výbor pro průmysl a stavebnictví
doporučil schválení rozpočtu.
Usnesení výboru pro průmysl a stavebnictví
však žádá vládu o zabezpečení
ochrany podzemních a minerálních vod. Administrativní
impotencí také není dosud řešena
velmi důležitá záležitost tzv.
kojenecké vody, které máme bohaté
zdroje. Je třeba jmenovitě řešit výstavbu
stáčírenských kapacit a závodu
na výrobu obalů. Je zde i zájem zahraničního
kapitálu, který realizaci může velice
urychlit. Potom budou vládu chválit nejen maminky,
ale i miminka. A navíc, stát může získat
cenné devizy.
Pokud jde o přerozdělování příjmů
obou republik, jsem toho názoru, že je třeba
radikálně přestat s dosavadní praxí,
kdy federální vláda usurpovala suverenitu
české vlády nakládat s vytvořenými
zdroji. Často benevolentní zasypávání
Slovenské republiky stamiliardami za posledních
20 let se rovná poskytování drogy narkomanovi.
V souvislosti s projednáváním rozpočtu
a informace vlády o chystaných opatřeních
v oblasti cen chci vyjádřit plnou podporu byť
bolestivým zásahům, které povedou
k uzdravení národního hospodářství.
Tato nepopulární opatření nás
čekala i za minulé vlády, ale bez výhledu
na zlepšení. Naše národní hospodářství
se řítilo do černé díry, kde
mu hrozil kolaps.
Dnes máme vládu národní jednoty, která
má naši důvěru. Čeká nás
jízda tunelem, ale na konci svítá naděje
prosperity. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji Poslanci Valtrovi. Slovo má poslanec Matějka,
připraví se poslanec Kříž.
Vážené poslankyně a poslanci, představuji
si režii tak, že bychom ve třičtvrtě
na jedenáct udělali krátkou přestávku.
Pak bychom pokračovali do půl jedné, kdy
bychom vyhlásili polední přestávku.
Odpolední jednání bychom zahájili
ve 14 hodin.
Ústavně právní výbor se sejde
o této přestávce v místnosti, kterou
sdělí předseda výboru.
Hovoří poslanec ing. Matějka.
Poslanec Jaroslav Matějka: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně
a poslanci, v rozpočtu ministerstva obchodu a cestovního
ruchu České republiky je uvedena dotace 100 mil.
Kčs pro podnik Interpramen.
Podle informací, které mám k dispozici, jde
o dotaci podniku, který zajišťuje zásobování
čs. občanů na tzv. integračních
stavbách v zahraničí. Proti tomu asi nelze
nic namítat. Přesto však vznáším
tyto dotazy:
1. Na integračních stavbách pracují
čs. občané, tedy Češi i Slováci,
které vysílají do zahraničí
podniky z obou republik. Dotuje podnik Interpramen též
slovenský rozpočet?
Proč je nutná dotace ze státního rozpočtu,
když jde o činnost, která byla nepochybně
známa v době kontraktace dodávek a mohla
být tedy v nákladech zahrnuta. Domnívám
se, možná že naivně, že tato dotace
je do jisté míry pozůstatkem starých
časů a snad by se neměla v budoucím
rozpočtu již vyskytovat.
K úvaze dávám, zda tato dotace by neměla
být zrušena již letos. 100 mil. Kčs není
malá částka. Je to např. 20 % toho,
co letos chybí pražskému metru nebo téměř
50 % prostředků, které chybějí
ministerstvu životního prostředí na
některé investiční akce. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu poslanci Matějkovi. Hovořit bude
poslanec Kříž, připraví se poslanec
Struska.
Poslanec Karel Kříž: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, nedávno
v jednom interview se Vladimír Škutina zamyslel nad
tím, čím to je, že má Československo
tak skvělé tenisty. Uvedl, že čs. hráči
uplatňují při hře důležité
vlastnosti. Na jedné straně opatrnost, zaspekuloval,
že by to mohlo souviset s naším národním
charakterem. Na druhé straně rychlost. A já
bych k tomu dodal, že mají také dobrou koncentraci
na míč, která je v tenise rozhodující.
Výsledkem spojení těchto vlastností
je úspěšná, plynulá hra.
Vybavil jsem si krásnou košatou, ale jasnou řeč
našeho pana premiéra Pitharta o bolestném stavu
věcí v Českých zemích. Otázkou
ovšem zůstává, jak stanovit postup léčby.
Kéž kroky vlády jsou nejen opatrné,
ale i dostatečně rychlé, tak, aby výsledkem
byl plynulý pohyb s dobrou koncentrací na cíl.
Lidé si kladou otázky a jsou mnohdy plni nejistoty,
jak silně se zavlní hladina cen, jejich osobních
výdajů i příjmů, ale jsou,
alespoň ti rozumní z nich, připraveni přinést
určité oběti. Ve jménu dobrého
cíle.
Při nedávných seminářích
a výkladech členů vlády a finančních
expertů jsme nahlédli do povahy státního
rozpočtu a mohli jsme si uvědomit, že reálný
státní rozpočet odráží
stav hospodářství státu. Mohli jsme
si také uvědomit, že posláním
státu není být ústavem sociální
péče. Posláním státu je především
vytvořit pro své občany prostor k tvorbě,
tak, aby se mohlo akumulovat bohatství. To bohatství.
které můžeme využívat i v rozumné
sociální politice.
Můžeme jen uvítat výrazné snížení
vojenských výdajů. Můžeme si
jen přát, aby vývoj v tomto směru
pokračoval i v dalších letech.
Mnozí jsme možná poněkud zaskočeni
údaji, že největší přírůstky
ve spotřebě peněz ze státní
pokladny v poslední době mělo zdravotnictví.
Přesto je stav věcí i v této oblasti
bídný. Spotřeba nebude moci zřejmě
dále takovým způsobem vzrůstat, aniž
bychom zajistili větší příjmy,
či jinde ušetřili.
Nejvíce výdajů padlo na léky. Domnívám
se, že šetřit a získávat by se
mohlo i tady. Dovážíme za devizy některé
léky, které jsou schopny vyrobit naše podniky.
Korunový manipulační poplatek za výdej
léků je směšný. Měl by
se podstatně zvýšit tam, kde nejde o důchodce
či chronicky nemocné osoby.
Proč byly zrušeny poplatky za některé
specifické zubařské úkony? Myslím,
že i v oblasti zdravotnictví by se tak daly nějaké
příjmy či úspory zajistit. A investovat
je potom do potřebných zdravotnických projektů.
Rozpočet České republiky počítá
se sníženými dotacemi do zemědělství.
Zaujala mě jedna položka, ta, která se týká
odstranění dotací pro budování
sil na uskladňování obilí. Nejprve
jsem se obával, že jde o krátkozrakost. Protože
dobře víme, že mnoho ztrát je způsobeno
právě nevhodným skladováním
obilí nebo nedostatečnými kapacitami na toto
skladování. Pak mi ale došel známý
fakt, že neúměrně velké množství
obilí je zkrmováno proto, abychom měli dostatek
masa, jehož cena je dotována. Jak víme, spotřeba
masa je v naší zemi enormní. Jak také
už dneska víme, abychom příznivě
ovlivnili naše zdraví a tak vlastně méně
zatěžovali zdravotnický rozpočet, měli
bychom jíst více zeleniny, obilí a luštěnin,
které by ovšem neměly být znehodnocovány
nadměrným anorganickým hnojením. Připomeňme
si údaj z projevu pana předsedy vlády, kde
uvádí, že zdravotnictví dokáže
jen z 20 % ovlivnit naše zdraví. Jak vidno, nabízí
se nám tady racionální cesta v prevenci a
uvážlivé investici do těch oblastí,
které nám zajistí pozitivní zdraví.
Nemocnice je nouzový azyl. Přirozeností by
pro člověka měl být čistý
vzduch, dobrá voda a nezávadné potraviny.
Tady bychom měli s léčbou začít.
Když už jsem se zmínil o omezených dotacích
do zemědělské sféry, stejně
tak je třeba podle mého názoru s potěšením
konstatovat, že byly zkráceny dotace na meliorace,
kdo se pohyboval v posledních 10-15 letech po venkově,
mohl často vidět ty nesmyslné akce, kterými
se takzvaně zúrodňovala půda. Často
ty meliorace neměly vůbec žádný
smysl.
Kdyby pan předseda dovolil, není to přímo
k rozpočtu, ale je to aktuální otázka
na pana ministra Hrazdíru. Před dvěma dny
Federální shromáždění
schválilo zákon o sdružování,
bohužel nevím, v jaké podobě. O víkendu
mě navštívili - tentokrát velice přátelsky
- pracovníci SNB z Příbrami, kteří
byli znepokojeni připravovanou změnou, podle níž
by jim nebylo umožněno vytvářet odbory.
Zdůvodňovali mi to a já myslím, že
správně, že i jim by mělo být
umožněno vytvářet nezávislý
odborový svaz. Kromě toho také vyjádřili
přání, aby se jmenovali už konečně
tak, jak je v této republice tradicí. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Křížovi. Hovoří
poslanec Struska, připraví se místopředseda
ČNR Šlouf.
Poslanec Vladimír Struska: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, vážená
vládo, dovolte mi několik poznámek k ekologii
hlavního města Prahy v souvislosti s hromadnou dopravou
a speciálně s výstavbou metra.
Zásady dopravního skeletu Prahy byly vytvořeny
ve 14. století a od té doby nedoznal půdorys
centra města v rozloze cca 10 km2 žádných
změn. Takto veliké a z hlediska půdorysu
konzervované centrum nemá v dnešní době
žádná evropská metropole. Zatímco
v 19. století řešila evropská města
dopravu radikálními asanacemi, např. v Paříži
Hausman, ve Vídni likvidace hradeb, dopravní skelet
Prahy v té době byl zcela postačující
díky velkorysosti gotických urbanistů doby
Karla IV. I další rozvoj dopravních tras aplikovaný
ve většině metropolí, totiž vedení
v trasách bývalých hradeb, nebyl pro Prahu
použitelný.
Z těchto historicky vzniklých limitů je třeba
posuzovat i dnešní a zejména budoucí
úlohu MHD, která musí saturovat široké
dopravní potřeby na ploše značně
velkého centra i ostatního města, které
nelze bez nereálných investic dopravně obejít
tak, aby tento obchvat byl použitelný pro veřejnou
dopravu. Dalším neoddiskutovatelným faktorem
je hybnost obyvatel Prahy, která má vysokou hodnotu.
Hybnost znamená počet jízd jednoho občana
za jeden rok, průměrný počet jízd.
V Praze to dělá 960, to je třikrát
větší hybnost než např. v Mnichově,
kde je 302, v Hamburku 245 a ve Vídni 277. To znamená,
že jeden občan Prahy třikrát za den
jede přes Prahu.
Při zohlednění skutečnosti, že
průměrná délka jedné cesty
v Praze přesahuje 6 km a např. v Mnichově
pouze 3 km, je tedy patrná dominantní úloha
MHD v Praze, která je ostatně dokumentována
i skutečností, že 92 % cest do a ze zaměstnání
je vykonáváno právě veřejnými
prostředky.
Hybnost obyvatel Prahy však svědčí o
jejím neuváženém urbanistickém
vývoji, kdy výstavba bytů vůbec nevázala
na výstavbu pracovních příležitostí,
i o malé mobilitaci obyvatel vyplývající
z permanentní bytové krize. Kromě těchto
negativních jevů je však široké
využívání MHD velkým kladem,
který nejsou schopna evropská velkoměsta
ani zdaleka dosáhnout. Efektivita tohoto stavu je zcela
evidentní z hlediska ekologie města, kde v současné
době dvě třetiny dopravního výkonu
jsou zajištěny elektrickou trakcí. Jakýkoliv
pokles využití MHD znamená tedy prudký
nárůst individuální osobní
dopravy, který nelze z ekologického hlediska připustit,
nehledě na nemožnost výstavby dalších
komunikací jak z hledisek investičních, tak
i kulturních. Přitom i při výrazných
změnách v organismu města je třeba
uvažovat o tom, že hybnost obyvatelstva bude klesat
velmi pomalu postupnou přestavbou Prahy a i když ekologické
zlepšení individuální automobilové
dopravy, např. nasazení katalyzátorů,
je sice žádoucím, ale přesto časově
vzdáleným cílem.
Zachování stávajícího využití
MHD je proto kategorickým imperativem při všech
úvahách o životě města.
Při srovnání úrovně MHD dosažené
v sedmdesátých letech se stavem v letech šedesátých,
kdy v klasickém traffic jamu bylo centrum Prahy prakticky
neprůjezdné, je možno konstatovat, že
dopravní potřeby obyvatel jsou víceméně
saturovány a nabízí se tedy varianta výstavbu
sítí MHD zpomalit, či dokonce přerušit.
Dalším pseudoargumentem pro toto řešení
je nezbytnost přepracovaní územního
plánu hl. m. Prahy. Tyto úvahy nejsou nové
a byly dosud negovány tvrzením o nezbytnosti využívání
vybudovaných dodavatelských kapacit i skutečností
- především v otázce metra - že
výstavbou nových dopravních staveb se centrum
tehdejšího vedení prezentovalo a z dopravních
staveb uměle vytvářelo prestižní
otázku. Docházelo pak k paradoxům - ve světě
zcela ojedinělým - že metro bylo součástí
programu státních návštěv na
nejvyšší úrovni a zbytečně
vysokým uměleckým snažením při
jeho výzdobě byly zvyšovány jak investiční,
tak zejména provozní náklady. Proto je nezbytná
otázka posouzení dalšího rozvoje systému
MHD pouze z hlediska potřeb rozvoje města, jeho
dopravních a ekologických nároků a
investičních možností.
Při hodnocení všech možných variant
života města a jeho dalšího rozvoje je
třeba vycházet z následujících
závěrů:
1. Využívání MHD zachovat a při
budoucím zvyšování životní
úrovně nepřipustit výrazný
vzrůst individuální a automobilové
dopravy.
2. Rozvoj MHD a speciálně metra chápat jako
otázku výrazně ekologickou.
3. Sítě MHD jsou nejúspornějším
řešením otázky pohybu obyvatel.
4. Nezbytná preference elektrické trakce a postupného
omezování výkonu autobusů a jejich
náhradou trolejbusy.
5. Stupeň využití MHD je jedním z mála
údajů, kterým Praha předstihuje srovnatelné
evropské metropole a tento primát stojí za
to zachovat.
Přes řadu koncepčních neujasněností
v dalším vývoji Prahy je nezbytné konstatovat,
že dopravní skelet MHD je cílevědomě
rozšiřován. Přerušení stávajícího
tempa výstavby by bylo proto neodůvodněné
a jeho dopady na život města by byly katastrofální.
Zpomalením přípravy nebo dalším
oddálením nezbytných rozhodnutí proto
ovlivňujeme život města na konci tisíciletí.
To se týká hlavně výstavby metra v
roce 1990, které zajišťuje již nyní
přes 40 % veškeré pražské dopravy.
1. března se sešla česká komise pro
plánování a výstavbu za účasti
všech vedoucích činitelů, to znamená
federálního ministerstva financí, českého
ministerstva financí, bank, prognostických ústavů,
která se rozhodla a doporučila objem pro rok 1990
na trase II B a V B ve výši miliarda 519 mil. Kčs.
Konstatovala, že uvedení např. trasy II B z
Florence do Českomoravské bude mít jednoznačně
kladný vliv na životní prostředí
a navíc je vládní termín ukončení
letos. Odlehčí se tím centru města
Prahy od dopravy ČSAD zkrácením tras autobusů
cca o 3 km. Sníží se hlučnost cca o
5 decibelů v úseku Florenc - Palmovka. Vytvoří
se klidové prostory pěších a obchodních
zón na Rudé armádě a Thámově.
Zvýší se cestovní rychlost a úspora
času na jednu cestu. To bylo 1. března.
Dne 5. března dopisem ministerstva financí byla
tato částka miliarda 519 snížena o 486
mil., na miliardu 104 mil. Je na pováženou ta skutečnost,
že zmrazení a pozastavení stavby II B z Florence
do Vysočan bude mít za následek, že
na určitou dobu bude bez užitku zmrazen i do stavby
již vložený značný kapitál,
který k 1. dubnu činí 2 mld 651 mil. Kčs.
Toto řešení je antiekonomické. Stejně
tak i odsun trasy do Jihozápadního Města
z roku 1993 na později představuje prodloužení
rozestavěnosti v částce miliarda 404 mil.
Zastavení činnosti staveb, vynucené snížením
plánu na miliardu 104 mil., bude znamenat nutnost zajistit
mimořádné prostředky v roce 1994 na
úhradu škod, které NVP jako investor bude povinen
uhradit dodavatelům podle dosud platných zákonných
předpisů. Dodavatelé a investor odhadují
tyto škody na výši 306 mil. Kčs. V rámci
investičních nákladů bude dále
nutno, aby investor uhradil dodavatelům podle § 7
vyhlášky č. 37/1983 při přerušení
prací delším než tři měsíce
splátky za dodané atypické materiály,
např. most na trase V B. Dodavatelé předpokládají,
že tato částka bude dělat 299 mil. Kčs.
To znamená, že škody podle investora a dodavatelů
jsou ve výši 605 mil. Kčs proti ušetřeným
490 mil. Kčs.
Když jsem pročítal rozpočet naší
republiky, plně se stavím za protiinflační
charakter, který je na nejvyšší míru
nutný. Na druhé straně technologické
postupy a ekonomické zákonitosti mně říkají,
že žádný kapitalista by si nedovolil zastavit
stavbu, kde jsou prostavěny 2 mld 650 mil. Kčs.
Vzniká ve mně podle mého čistého
svědomí velký rozpor. Kde se vezme těch
490 mil. Kčs, když nejsou a kde se vezmou peníze
na škody, které vznikají. Předpokládám,
že těch 605 mil., jak uvádí investor,
není objektivních, i částka, kterou
uvádí ministerstvo financí, že škody
budou 100 mil. Kčs, nevím, na čem se zakládá,
ale škoda to v každém případě
je. Jsem pro protiinflační charakter rozpočtu
této vlády, ale v této bezvýchodné
situaci si sám nevím rady, a proto doporučuji
jednak uložit NVP zpracování návrhu
dalšího rozvoje MHD v Praze v nových podmínkách,
jednak doporučuji provést objektivní kalkulaci
všech škod vyplývajících z omezené
výstavby a porovnat je s restrinkovaným objemem
ve výši 490 mil. Kčs. Dále jedním
nebezpečím je, že Metrostav je monopolním
dodavatelem, což je značná nevýhoda.
Je nutno použít všech protimonopolních
faktorů na eliminování této nevýhody
a této skutečnosti.